TERWIJL KIGONMEDIP DANST, BEREIDT N.-GUINEA-EXPEDITIE TERUGTOCHT VOOR UKUNT NOG MEE MET DE PUZZELRIT VAN HET L.D. ZATERDAG 12 SEPTEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Kunnen de ministers niet voetballen? Geen nieuws over klim- en doorsteekploegen Eentonig festijn van ritme boeide slechts tot schemering VARIA AUTOMOBILISTEN Inschrijvingsform ulier (Door dr. L. D. Brongersma, wetenschappelijk leider der expeditie) Al twee nachten lang was het feest in Kigon medip. Van de overkant van het dal drong het gezang en het geluid van de Tifa's tot ons door. Het nieuws dat er een groot feest zou zijn werd door boodschappers naar andere dorpen gebracht en daarbij werd verzocht om bepaalde dansen achterwege te laten zolang de varkens nog niet waren geslacht, want anders zou het wel eens mis kunnen gaan met het feest en de deelrfemers. Van wijd en zijd kwamen de deelnemers toestromen. Zo zagen wij op de eerste feestdag al groepjes mannen en vrouwen langs ons kamp trekken om naar Kigonmedip te gaan. Een groot dansfeest is niet iets dat je elke dag ziet en zo konden wij ook de verleiding niet weer staan om de derde dag eens te gaan kijken. Het is de laatste tijd nogal regenachtig en het pad was modderig en glad. Waar je niet tot over je enkels in de weke modder zakte, of van de spekgladde hellingen naar beneden glibberde, struikelde je nog wel over de boomwortels. Op twee plaatsen moest de Ok Sibil doorwaad wor den, maar gelukkig stond de rivier niet erg hoog en het water kwam niet boven onze knieën uit. Niettemin blijft het nog steeds een onaangenaam gevoel om dan nog uren in volgelopen schoenen door te sopperen. Het feest zou deze dag vrij vroeg aanvangen en zo togen wij al om half vier op weg. Er waren reeds vrij veel mensen in Kigonmedip, maar er viel nog niets van feestvieren te bespeuren. Kigon medip bestaat uit verscheidene buurtschappen. De voornaamste is die waar het Iwool (het sacrale mannenhuis) staat. Daar werd dan ook het feest gehouden. Iwool, Bogaam (mannenhuis) en vijf gezinswoningen staan in een kring om een pleintje. Tussen de huizen is een lage omheining aangebracht van liggende stammetjes. In het ge wone leven mogen de vrouwen niet op dit plein komen, maar op dansavonden maakt men een uit zondering. Fraaie beschilderingen Men was zich al aan het klaar maken voor het bal, toen wij arriveerden. De meeste mannen waren al fraai opge schilderd met een mengsel van rode aarde en varkensvet. Sommige mannen hadden het gehele gezicht en een deel van de romp met deze glimmende licht rode verf besmeerd, andere hadden er alleen het voorhoofd en de wangen mee bedekt en weer anderen hadden een ver ticale streep op het voorhoofd en stre pen van de ooghoek naar het oor. Een man had binnen een kring van rode verf een laag okerkleurige verf op zijn gezicht aangebracht, hetgeen hem in het halfduister een lijkkleur bezorgde. Be halve rood waren ook glimmend zwarte 6trepen in trek. Bosjes van casuaris- of paradijsvogelveren, rechtopstaand op het voorhoofd, armbanden van varkens tanden met daaraan een snoertje kra len gemaakt van Jobstranen (een gras soort), ringen van casuarispennen met snaveltjes van loeris eraan om de hals gedragen, een gevlochten zwarte band vele malen om het middel gewonden, kettingen van varkenstanden om de hals, een koord met hondetanden om de heupen en de onmisbare kalebas vol tooiden het tenue van de mannen. De vrouwen dragen schortjes van riet stengels. een voor en een achter, opge hangen aan een koord om de lendenen. Dikwijls zijn vele lagen stengels over el kaar aangebracht en de schortjes heb ben dan iets van stevige boenders. Om de hals kettingen van mosselschelpen, of gevlochten gele banden gemaakt van de bast van een orchidee, een voorhoofds- versiering van gele paradijsvogelveren voltooien de kleding van de vrouwen. Een enkele maal dragen de vrouwen kettingen van varkenstanden, maar die waardevolle dingen zie je vaker bij de mannen. Ook de vrouwen hebben zich beschilderd. Zij gebruiken geen varkens vet en daarom is de rode kleur bij hen dof en donker. Ook hier allerlei va riaties in het patroon van de beschilde ring en naast rood ook dikwijls een zwarte kring als begrenzing van het ge laat. De vrouwen die mee gaan dan sen hebben als een staart een dikke bundel rietstengels boven het achter schortje. De gasten komen Terwijl wR zo nog eens in het dorp rondkijken, weerklinkt van ver weg een luid gezang. Het zijn de mensen van de kampong Ebonatera, die naar het feest komen. Iedereen stroomt naar de rand van het dorp om deze intocht gade te slaan. Op een heuvel aan de overkant van het dal zien wij de optocht aanko men. Van tijd tot tijd houdt de gehele groep stil en heft een luid gezang aan en daarbij wordt al even gedanst. Lang zaam komt de stoet door het dal, zo nu en dan met een luid gebrul van „Oewah, oewah" snel herhaald, de roep die men overal hoort als een groep een dorp nadert, als er een boom omgehakt wordt, of waar ook maar enige emotie bij te pas komt. Onderaan de helling bij Kigonmedip houdt de groep weer stil en wij kun nen nu beter zien wat zich afspeelt. Vooraan dansen vier of vijf vrouwen, daarachter komen de mannen. De vrou wen veren zacht in de knieën op en neer en daarbij zwiept de dikke bundel rietstengels op en neer en maakt een ruisend geluid. Zes mannen slaan met de vlakke hand op de zandlopervormige Tifa's. De rest van de mannen dromt bij elkaar. Er is een voorzanger en de rest valt in met een lang aangehouden galm. Zo nu en dan zien wij de mannen op en neer springen en bewegingen ma ken of zij pijlen afschieten. Naarmate de stoet nader komt, wordt ons beduid dat wij beter naar het dorp terug kunnen gaan om daar de intocht op het plein te zien. Wie niet meedanst zit voor de huizen of op de omheining te kijken. Eerst komen de danseuses van Ebonatera op het plein en dan de man nen. Zij komen niet door dezelfde in gang, want dat hoort niet. De danseressen van Kigonmedip staan inmiddels ook opgesteld. Zij vor men dwarsrijen, de rechterarm voor de borst gekruist omvat de rechter elle boog van de buurvrouw. De linkerarm wordt voor de borst van de buurvrouw gehouden en ondersteunt haar linker elleboog. De hele dans bestaat voorna melijk in een zacht op en neer wippen, waarbij zij zacht in de knieën op en neer veren en daarbij wippen de riet staarten steeds maar op en neer en maken hun ruisend geluid. De danseressen van de gasten staan opgesteld rechts en links van het Iwool en daar blijven zij blijkbaar het gehele feest op en neer wippen. De mannen komen in een lange rij binnen. In de linkerhand de boog met een bundel pijlen en in de rechterhand rechtop een pijl met een paar kleine veertjes bij de punt. Achteraan of naast de rij van mannen de zes mannen met de Tifa's. Zij voeren een soort danspas uit en geven het ritme aan. Deze trom melaars hebben achter een dansschortje, gemaakt van casuarispennen en door het op en neer wippen maken zij een ratelend geluid. Langs de rand van het plein gaan de mannen tot voor het Iwool en daar drommen zij tezamen met mannen van Kigonmedip op een kluitje bij elkaar. De vrouwen dansen tot bij dit groepje en blijven daar weer op en neer wippen. Dan heft een man weer het gezang aan en alle anderen vallen in. Langs de rand van het plein, dat door de plassen die erop staan, langzamer hand in een smeuige modderbrij is her schapen, gaat de groep naar de over kant, tegenover het Iwool en daar her haalt zich hetzelfde gezang. Zo gaat het heen en weer zonder enige variatie. Geen enkele emotie De mannen kijken strak voor zich uit en slechts een enkele, die wel eens by ons in het kamp komt, geeft een flauwe glimlach van herkenning. Merkwaardig genoeg zijn de dansers niet alleen vol wassen mannen en geinitieerde jongens, maar er loopt ook aan de hand van zijn vader een jongetje van een jaar of drie vier mee. Zijn gehele kleding bestaat uit vier witte veren in het haar. Terwijl wij dit alles staan te bekij ken trachten de mannen en jongens, die niet meedansen ons sigaretten af te zet ten. Zij proberen ons ook wel eens tot een gesprek te verleiden, maar als zij merken, dat onze woordenschat wel heel erg beperkt is, zien zij maar van ver dere conversatie af. Retour door modder In het schemerdonker staan wij zo drie kwartier naar de dans te kijken en dan wordt het gauw eentonig. Het gaat allemaal volgens hetzelfde patroon en dat uren lang tot in de vroege morgen. Er vallen wel eens dansers af en er gaan andere meedoen, maar het blijft steeds gelijk van bewegingen en gelijk van zang. De meesten van ons krijgen er dan ook gauw genoeg van en wij maken dan ook maar gebruik van het beetje dag licht dat er nog is om de terugtocht te aanvaarden. Snel valt de duisternis en met onze staaflantaarns wandelen wij achter onze jeugdige gids aan. Er is inmiddels nog een fikse regenbui gevallen en het pad is nog soppiger en nog gladder dan op de heenweg. Het gaat echter grootdeels dc heuvel af en zo glibberen en strui kelen wij weer naar beneden. Een levend zoogdier, een [raai exemplaar uit de „buit" van de biologen uit de binnenlanden van Nieuw-Guinea, wordt in een vlieg tuig geladen voor vervoer naar Nederland. Wij nemen een iets andere weg dan heen, omdat daar het pad heel dicht langs een niet erg stevig deel van de steile rivieroever loopt. Op de heenweg ben ik daar al bijna naar beneden ge gleden en in het donker worden de moeilijke plekken nog riskanter. WU gaan nu maar drie keer door de rivier. Het blijkt dat die inmiddels wat is gestegen en het water komt mij nu tot ver over de knieën. Doornat en onder de modder, maar wel voldaan, komen wij tegen acht uur In het kamp terug. In de verte horen wy nog steeds het gezang en het gedreun van de Tifa's. Het hoogtepunt van het feest is het maal van varkensvlees, dat volgt na de laatste nacht van dansen. Zo is deze zwelgpartij vandaag aan de gang. Ki gonmedip zorgt zelf voor een stuk of vier varkens en de gasten brengen ook nog wat mee. Het varken wordt met een poot aan een paal gebonden en dan met een pijl doodgeschoten. Een varken weet tc ontsnappen en een groep jongens gaat er met veel lawaai achteraan. De varkens worden geslacht, een groot vuur wordt aangelegd en in de hete as wordt het varkensvlees geroosterd. Bij ons is het gebruikelijk, dat wij na een redelijk portie vlees verzadigd zijn, maar dat geldt niet voor Papoea's, die blijven door zwelgen totdat alles op is. Zoenoffer Een deputatie, waarby een van de mannen die hier uit onze opslagplaats heeft gestolen, komt als zoenoffer twee varkenspoten aanbieden. Het is een lof- feiyk gebaar, maar feitelijk komen zy er goedkoop af, want wat er nog aan bylen zoek is, was genoeg om vier grote varkens te betalen! Voorspoedig onderzoek Een aantal mensen keerde na ge slaagde tochten in het basiskamp terug. Op 22 augustus kwam de linguist An- ceaux na een voorspoedige tocht van Mindiptana naar Sibil het basiskamp binnenwandelen. Onderweg had hij gegevens verzameld over veertig talen en dialecten. De dag daarna kwam de anthropoloog De Wilde na een tournee door het westelijk deel van de Sibilvallei in het kamp terug. Hij bezocht tal van afgelegen kampongs, waarbij enkele, die nog nooit eerder door een blanke waren bezocht. Op al zyn tochten heeft hij nu meer dan 900 mensen gemeten en hij is nu weer ver trokken om de duizend vol te maken. Op 25 augustus kwamen de etnoloog Pouwer en de Amerikaanse reporter Do- minis uit de West-Sibil terug. Ook zij hadden veel succes gehad. Geen nieuws De klimploeg van de Julianatop is nog steeds onderweg en wij hebben over hun vorderingen nog geen nieuws. Hetzelfde geldt voor de groep, die aan de door steek bezig is. Einde nadert Langzamerhand nadert het einde van de expeditie. Iedereen is bezig met pak ken en onze preparateur Staats ziet het einde van de expeditie zo nabij dat hij vandaag zijn baard heeft afgeschoren; het is een hele verbetering! Half sep tember zullen de meeste mensen wel op d( terugweg zijn. Eind september is al onze bagage wel verzendklaar en dan zullen ook de laatste deelnemers de te rugreis wel aanvaard hebben. Heel Nieuw-Guinea slooft zich uit om nog geld voor de doorsteek bijeen te brengen. Het laatste nieuws is dat de Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Kaimana een gekostumeerde voet balwedstrijd in het stadion organiseert. Waar men in Kaimana vreemdelingen en een stadion vandaan haalt is ons niet duidelijk. In Hollandia zullen le den van de raad van diensthoofden voetballen tegen een elftal van zending en missie. Misschien is dit een voorbeeld dat In Nederland navolging verdient door de raad van ministers Opvoer staat stil Onze opvoer staat nog steeds stil. Sinds 17 juli kregen wij drie ladingen uit Hollandia en twee uit Tanah Me- rah. En dat waar wij op vijftien ladin gen hadden gerekend! Was het de vo rige week een mankement aan de Twin Pioneer, thans zit het weer ons dwars. Gisteren kon de Twin er niet doorko men, vandaag hadden wij 35 mm. regen en dus was de regenlimiet (20 mm. in een etmaal) ruim overschreden. Zelfs de Cessna van de Zendingsluchtvaart Ver eniging kon er vandaag niet doorkomen. Eten hebben wij nog genoeg, maar wij hebben niet voldoende benzine voor onze helikopter en dat betekent dat wij maar sporadisch contact kunnen hebben met Julianabivak by Denmatta. het bivak dat als basis dient voor de groep die naar de Julianatop onderweg is. Hoezeer wij ook door de natuur met oneindige variatie bedeeld zijn, toch lopen er anderen met vrijwel gelijke gezichten rond. Een vrouw van een kastelein in een klein Engels plaats je zat met smart te wachten op de nieuwe barkeeper, die zij bij de solli citatie maar even gezien had. Plot seling zag zij een man door de rui ten gluren, die verbazend geleek op de nieuweling. Zij stapte daarom naar buiten en nodigde hem uit meteen achter de bierkranen te gaan staan, want er viel genoeg te doen. Tot haar verbazing gaf de man er geen gehoor aan, maar verklaarde geen gebruik van haar uitnodiging te kunnen maken, omdat hij nog het een en ander te regelen had, hoewel zyn eigen zaak reeds gesloten was. Het bleek de leider van de Labour- party Gaitskell te zijn, die met vakantie in het plaatsje vertoefde en voor de ramen van het café het het vraagstuk te bepeinzen stond of hij nog een biertje zou nemen of niet!! Zo zien de bivaks er uit voor de helikopter piloten, die voor de be voorrading van de werkgroepen van de expeditie zorgen. „De inschrijvingen moeten uiterlijk maandag 21 september in ons bezit zijn". Zeer nadrukkelijk hebben wij dat gesteld, toen wij vertelden van ons besluit om op zaterdag 26 september de Hutspot-puz- zelrit, die vorig jaar zo'n succes is geworden, te herhalen. En nogmaals wijzen wij erop, dat de inschrijving onherroepe lijk sluit op die maandag. Maar de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat wij er eer der een punt achter zullen moe ien zetten. Want het aantal deelnemers is gelimiteerd. Velen hebben het risico van een te leurstelling niet willen nemen en hébben onmiddelijk een in schrijvingsformulier ingevuld. Het totaal aantal deelnemers, dat zich nu reeds heeft opgege ven, nadert ons maximum van vorig jaar. Ditmaal ligt dat ma ximum echter iets hoger. Maar niet veel. Daarom willen wij de automobilisten, die voor onze puzzelrit voelen, met klem aan raden niet nog langer te wach- ten. Vul nu het onderstaande formulier in, dan is men eraf en is men verzekerd van een ge zellige zaterdagmiddag op 26 september. Met een kans op een van de vele aantrekkelijke prij zen, die 's avonds in Avifauna uitgereikt zullen worden. Ondergetekende Adres Woonplaats schrijft hierbij in voor de HUTSPOTRIT 1959. A.-klasse (geroutineerden) S.v.p. starten in B-klasse (beginnelingen) x Kaartlezer (es) Kenteken auto Is een van beiden lid van een auto- of motorclub? Ja/neen. is op giro 57055 gestort Het inschrijfgeld f.5. gaat hierbij (aantekenen) X Leiden1959 (handtekening) s Doorhalen wat niet van toepassing is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 16