Ook ïarzan ontkomt niet aan moderne invloeden IN DE SIERTUIN Een Zoeklicht ZATERDAG 12 SEPTEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 Na veertig jaar in het oerwoud OP DE BOEKENMARKT sluiter Gordon Scott, die nu zijn vierde Tarzanfilm heeft voltooid. En het ziet er echt nog niet naar uit, dat de rol van Tarzan en de zijnen uitgespeeld raakt. Veranderde tijden Paramount heeft er ditmaal meer geld voor uitgetrokken dan ooit tevo ren. Deze kleurenfilm op breed doek is vrijwel helemaal in de binnenlanden van Afrika opgenomen. Overigens, de tijden veranderen en daarmede de smaak van het publiek. Dus ook Tar zan heeft zich moeten aanpassen. Het is niet meer de ongecompliceerde sfeer van „Ik Tarzan jij Jane". De nieu we Tarzan is niet meer zo simpel. Hij spreidt intelligenter, ontwikkelder. De beschaving rond zijn figuur is op wat „hoger peil" gebracht. Met alle gevol gen van dien. Naast de lieve persoon van Jane verschijnen juffrouwen van het formaat Marilyn of Gina. Seks heeft ook in het oerwoud haar intrede gedaan. De vrouwelijke hoofdrol heeft men in de handjes gelegd van Sara Shane, een voormalig model. Haar grootste belangstelling gaat nog uit naar mooie kleren. De weinige vrije tijd, die acteurs en actrices in Afrika overbleef tussen de opnamen door, ge bruikte zij om te zoeken naar bijzon dere schoentjes of aparte tasjes. Maar ze kon daarnaast natuurlijk wel tijd vinden voor een briefkaartje naar huis. Daarop schreef ze, dat ze door moe rassen werd gesleept, door dichte oer wouden en boom op boom af moest. „Ze hebben hier eigenlijk helemaal geen hoofdrolvertolkster nodig", voeg de zij er aan toe: „Wat ze hier het beste kunnen gebruiken is een idioot met een fotogeniek gezicht Bedriegelijke schijn Terwijl Sara in de winkels snuffelde naar schoenen, tasjes en andere aar dige dingen, bleef de vrouwelijke kracht no. 2 diep met haar neus in een boek gedoken. Hetgeen zou kunnen duiden op een rustig, bedachtzaam persoontje. Maar als we er aan toe voegen, dat men in Hollywood al schrijft over „hurricane Scilla Gabel", dan begrijpt men wel, dat die schijn bedroog. Scilla is een van de meisjes voor wie de sympathieke, machtige Tarzan zich luidruchtig op de borst slaat en brult „Yeeowahoo en nog wat andere ongearticuleerde klanken. Scilla komt uit Italië, uit het noor den van Italië. Deze welgeschapen jon gedame telt nu twintig lentes. Ze is haar filmloopbaan begonnen als So phia Lorens stand in, toen deze nog in Europa filmde. Dat was ze vrij gauw beu. Ze was vastbesloten zelf op het witte doek te komen, niet de eeuwige schaduw van een ster te blijven. Haar grote gelijkenis met Sophia bleek ech ter een schier onnemelijke hindernis. Ze besloot er iets aan te laten doen. Een chirurgische behandeling veran derde haar neus, hetgeen bepaald in grijpender van aard was dan de wij ziging van haarkleur. „Nu ben ik ge lukkig", zegt Scilla, „Ik heb een nieuw gezicht en een nieuwe persoonlijkheid". Wat dus een kwestie van neus en ha ren is Kleurenschakeringen Van nature was Scilla's haar don ker. Ze liet het eerst rood verven, maar in Afrika glinsterde een blonde haar dos in de tropenzon. Ze speelde de rol van een geestig en gevat weeskind, dat verliefd is op de schurk van het ver haal. Want die kan in een Tarzanfilm uit de aard der zaak niet ontbreken! Toen men haar vroeg, wat voor een meisje ze precies moest uitbeelden, zei ze lachend. „Een simpele geest, maar wild". Met zwoele stem voegde ze eraan toe: „Ik lijk verlegen en onschuldig, maar ik ben primitief en agressief, als een dier". En regisseur John Guillerman wil gaarne getuigen, dat ze ook inderdaad zo was in haar rol. Misschien nog wel meer zelfs. Hij en de producenten Sy Weintraub en Harvey Hayutin hebben vertrouwen in het meisje. Niet alleen in haar uiterlijke aantrekkelijkheden. Scilla kan volgens vakmensen bogen op meer goede eigenschappen voor de film. Hoewel er aan het begin zo wei nig van te zeggen is, zien ze voor dit meisje een goede toekomst weggelegd. Tenminste, als Scilla's mama geen roet in het eten gaat gooien. Want mama is verre van enthousiast over de filmescapades van haar dochter. Ze zou zich veel gelukkiger voelen als Scilla ging trouwen en een gezin zou stichten. Maar daar voelt dat explosieve doch tertje nu weer niets voor. „Oh nee, ik trouw voorlopig nog niet" verklaart ze zeer nadrukkelijk, terwijl haar mooie groenachtige ogen glinsteren. „Ik wil eerst ouder worden, meer mensen en dus ook mannen ontmoeten en meer ervaring opdoen". Dat weten we dus weer. En mama Gabel ook! SCILLA GABEL hinderlijke gelijkenis. Dolf Verroen. „Geen Chansons meer". H. P. Leopold, Den Haag 1959. Dolf Verroen is een schrijver, die reeds eerder de aandacht gevraagd heeft voor een moderne probleem stelling. Zowel zijn roman „Kans op Verzoening", die twee jaar geleden verschenen is, als dit nieuwe boek „Geen Chansons meer", behandelt het conflict van jonge mensen, die zien, dat zij na hun „Wanderjahre" de ver antwoordelijkheid van hun plaats in de maatschappij moeten aanvaarden. In beide gevallen speelt het kind, dat bij de jonge paren verwacht wordt, een zeer grote rol, ook al omdat dit feit hen met de neus drukt op die verant woordelijkheid. En het is een taaie strijd, die er geleverd moet worden om het niet bevredigende egoïsme het on derspit te laten delven ten opzichte van de toch niet te onderdrukken in stinctmatige neiging tot een eigen plaats en nakroost. In de nieuwe roman is het de jonge vrouw Juliette, die met haar vriend Jean een zwervend zangersleven heeft geleid aan de Riviéra. Zij verwacht nu een kind en het wordt haar tevens dui delijk, dat dit wortelloze en eigenlijk ook onechte leven haar niet meer boei en kan. Zij voelt ook, dat haar liefde voor Jean „onvolledig" is en zij laat hem alleen terugkeren. In het huis van een barmhartige vriend worstelt zij om helderheid, om overtuiging. En tenslotte weet ze het. Zij wil haar kind, maar zij wil niet trouwen. Het slot van het verhaal met de be grijpende, welgestelde vader van Ju liette als „deus ex machina," is niet be vredigend. Margaretha Ferguson. „Anna en haar vader". De Boekvink, Arbei derspers, Amsterdam 1959. De serie „de Boekvink" is een vat vol verrassingen, die gewoonlijk van de aangename soort zijn. Talrijke jonge schrijvers hebben met zulk een gebro cheerd deeltje htm debuut gemaakt en zelden of nooit is dat ten onrechte ge weest. Margaretha Ferguson is zo'n debu tante. Haar bundel genaamd „Anna en haar vader" wordt gevormd door een twaalftal schetsen. Het is opvallend hoe goed de tegenwoordige debutant kan schrijven. Men zou werkelijk het gevoel krijgen, dat iedereen een ver haal of een schets moet kunnen schrij ven als hij dat zou willen. En waar dus blijkbaar de kunst van het schrijven geen probleem meer is, moet er des te nadrukkelijker gelet worden op dat gene wat er voor den dag komt. Margaretha Ferguson behoort tot de moderne prozaïsten, die hun waarne mingen baseren op de psycho-analyse. Via de popularisering van deze weten schap blijkt het mogelijk te zijn zeer geraffineerd en zeer nauwkeurig de gevoelsreacties van minuut tot minuut te registreren. Men zou dit nieuwe soort proza psychologisch realisme kunnen noemen. Dit is inderdaad een nieuwe kant aan de aloude zaak. Maar moeten wij ons vervolgens afvragen, is datgene wat met deze methode voor den dag komt nu werkelijk altijd van voldoende belang? Begint ook dit soort waarnemen niet veel te lijken op de copieerlust des dagelij ksen levens en hebben wij ook hier niet wederom met „Kleinmahlerei" te doen? Zoals ik al zei Margaretha Fer guson bezit schrijftalent en een goed waarnemingsvermogen. Mij heeft zij echter met deze geschetste figuren niet kunnen boeien, want ik heb voort durend het gevoel gehad een echo te horen. Bertus Aafjes. „Goden en Eilan den". J. M. Meulenhoff Amster dam z.j. De dichter Bertus Aafjes is weer op reis geweest de gelukkige en hij heeft de tocht van Odysseus opnieuw gemaakt. Dat was allemaal heel heer lijk, dat spreekt, want de Griekse ar chipel is zeer schoon en aangenaam van klimaat. Ik heb de reiziger wel met enig genoegen gevolgd, maar ik vond het wel een beetje vervelend om voortdurend met Homerische verzen beschoolmeesterd te worden. Hij doet dit allemaal zo nadrukkelijk, zo arti ficieel, zo weinig spontaan. Hij reist zo cerebraal, zo literair en zo verschrik kelijk dichterachtig. En daarom moet het mij van het hart ik zou het zo plezierig vinden als hij een volgende maal eens alle klassieken, de bijbel incluis, thuisliet en mij vertelde wat hU ervan vond. Inmiddels is het tweede deel van de indrukwekkende roman van de Nobel prijswinnaar Boris Pasternak, in de boekhandel verschenen. Ik heb Dokter Zjivago aan de hand van de Engelse vertaling uitvoerig besproken bij de verschijning van het eerste deel (A. W. Bruna, Utrecht 1958), zodat ik kan vol staan met te verklaren, dat mijn me ning zich intussen niet gewijzigd heeft. Clara Eggink. Gordon Scott liet zich weer strikken Het gebeurde op het vliegveld van Nairobi. Gordon Scott, die de titelrol kwam vervullen in de film „Tar- zans grootste avontuur" stapte in zijn volle schouderbreedte uit het vliegtuig. films hebben tezamen meer dan twee biljoen bezoekers getrokken. Ze heb ben hun centjes dus wel opgeleverd. Waarschijnlijk is Tarzan de enige filmfiguur, die er zich op kan beroe men in de gehele wereld onmiddellijk herkend te worden. In totaal hebben twaalf acteurs deze wonderlijke, maar zeer nobele Brit uitgebeeld. Boven aan de lijst staat Elmo Lincoln, de man, die Tarzan in 1918 het leven heeft ge schonken. Een harnekkig leven, want Johnny Weismuller, die het record GORDON SCOTT voor vierde maal Tarzan. Weinig zin Het heeft overigens heel wat voeten in de aarde gehad eer men Gordon Scott zover kreeg weer in het simpele lendedoekje als aapmens Tarzan voor de camera te gaan staan. Hij had er hartelijk, maar dringend voor bedankt zyn hele carrière slingerend van de ene boom naar de andere te moeten doorbrengen. Paramount ging prompt op zoek naar de zoveelste acteur, die Tarzan's voetstappen door het wilde oerwoud zou willen drukken. Maar hoe men ook zocht, nergens vond men een figuur, die in het inmiddels wel zeer nauwkeurig omschreven karakteristiek van Tarzan zou kunnen passen. Dus heeft men alle beschikbare overre dingskracht en waarschijnlijk ook chequeboeken in stelling gebracht om Gordon Scott alsnog op zijn besluit te doen terugkomen. En zowaar, het lukte. Gelukkig maar, want men had niet graag Tarzan voorgoed van het toneel willen laten verdwijnen. Meer dan veer tig Jaar dwaalt hij nu al door de oer wouden rond. Eenendertig Tarzan- Het wordt herfst in de tuin. Als men het niet aan de kleu rige dahlia's en de heerlijk kruidig geurende chrysanthen ziet, zal men het toch wel kunnen werken aan de vallen de bladeren. Als uw chrysan then nog niet bloeien heeft u voor tuinbeplanting niet de goede soorten. Vele bloeien zo laat, dat ze onder glas tot volle bloei gebracht moeten worden; die moet u niet hebben voor tuinbeplanting. Soorten, welke in potten gekweekt worden, kan men later binnen brengen, indien nodig. Grootbloemige mogen dus wel iets later bloeien. Vele overblijvende of vaste planten en speciaal soor ten, die al vroeg in de voorzo mer boeien, zal men nu spoe dig kunnen poten, zodat het nu tijd wordt ze te bestellen. Doe dat vooral bij een solide firma. Klaprozen zou ik in mijn bor der beslist niet willen missen. Die donkerrode klaprozen doen het zo goed in uw tuin en zeker indien ze tegen een donker groene achtergrond staan. Ze bloeien niet de hele zomer, doch als men direct na het bloeien de resten wegneemt, kan men er toch lang plezier van hebben. Dikwijls bloeien ze dan nog eens tegen de herfst Het zijn plezierige planten, die niet veel pretenties hebben en dus in vrijwel elke grondsoort groeien. De grote rode bloemen doen het prima tussen de vroegste riddersporen: blauw en rood doen het trouwens over het algemeen samen uit stekend. Niet aleen klaprozen, doch ook pioenrozen dient men nu zo spoedig mogelijk te bestel len. Ze kunnen dan ook na ontvangst direct op de voor hen bestemde plaats gepoot worden. Pioenrozen verlangen beslist een zonnig plekje; op het noorden of op het westen bloeien ze maar matig. Trou wens ook op het zuiden moet u direct nog niet een weelde rige bloei verwachten; ze moe ten eerst een beetje wennen in uw tuin. Als ze een paar jaar vast staan, zullen ze rijk bloeien; er zijn tegenwoordig van die mooie tinten. Vooral donkerrood en donkerroze zul len u wel voldoen. Pioenrozen verlangen veel voedsel en zul len dus in voedzame grond ge poot moeten worden. Spit er dus maar een flinke laag oude mest onder. Daarmee bent u er echter nog niet; wilt u elke voorzomer volop bloemen heb ben, dan zal men elke herfst tussen de planten wat oude koemest moeten spitten. Bo vendien zal men het loof na de bloei rustig moeten laten af sterven. Als men dat te vroeg afsnijdt, kan het de planten veel kwaad doen. O. KROMDIJK Meteen krioelden tientallen donkere jochies om hem heen, schreeuwend om zijn bagage. Tussen die lawaaimakende jeugd zag de filmacteur een knaapje staan met een pientere blik in zijn ogen. Scott wenkte hem. Langzaam wandelde de jongen naderbij, vol bewondering voor de enorme gestalte, die voor hem stond. „U groot", merkte hij op. „Dat is waar", was Gordons bescheiden commentaar. „Gebouwd als een boom", ver volgde de jongen. „Nu, zover zou ik niet willen gaan", protesteerde Gordon ge amuseerd. „Armen als boomstammen", ging de jongen onverstoorbaar verder. „Ze zijn stevig genoeg", gaf de acteur toe, die schik in het ge val kreeg. „U moet zo sterk als een leeuw zijn", zei de knaap weer. Gordon Scott lachte. „Als jij het zegt, zal het wel zo zijn. „Draag dan uw bagage zelf", beet de jongen hem toe. De knaap draaide zich om en liep weg, Gordon sprakeloos achter latend. De machtige Tarzan was geslagen in een klein woorden duel. houdt, kwam bijvoorbeeld niet minder dan twaalf keer als Tarzan voor de camera's. Verder komt men op deze lyst van Tarzanvertolkers nog namen tegen als Buster Crabbe, Herman Brix die nu bekend staat als Bruce Bennet Lex Barker en als hekke-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 14