HEEL SCHAGEN LEEFT MEE MET FOLKLORISTISCHE MARKT Schooljeugd krijgt op donderdagochtend vrij om in I klederdracht en op klompen present te zijn Schagen, het bekoorlijke Westfriese marktplaatsje, is een pater rijk, die niet zozeer tot de geestelijke stand als wel tot de geestige stand behoort. Het is de marktmeester G. J. Patre, die de afgelopen jaren bij duizenden bekend is geworden als „ome Gert" van de Westfriese markt, welke in Schagen sinds vijf jaren met toenemend succes in de maanden juli en augustus wordt gehouden. De heer Pater is een man, die niet alleen ideeën heeft, maar ze ook tot werkelijkheid weet te brengen. Hij is een geboren conferencier, die in zijn zangerig Westfries met veel oubolligheid de grootste nurks aan het lachen weet te brengen en met een ware spraakwaterval er zijn er, die volhouden, dat Gert Pater eigenlijk veel beter prater had kunnen heten al die duizenden marktbezoekers het gevoel weet te geven, dat zij méér dan gasten zijn, dat zij in Schagen thuis horen, dat zij deel uitmaken van één grote, gezellige Westfriese familie. De in hoerendracht gestoken schooljeugd kan zich elke donderdag te goed doen aan een welvoorziene kinderbroodtafel een attractie voor hen en voor de toeristen. het vijfjarig jubileum in kuitbroek en witte kousen, de schoenen getooid met brede zilveren gespen ter markt. Klepperende klompjes Ook de jeugd gaat in oude West friese dracht gekleed. De meisjes zelfs dreumesen van drie, vier jaar in kleurige lange jurken en merk waardige ronde strohoedjes, de jon gens dragen boven hun lange broeken blauwe boerenkielen met rode hals doek en zwarte petjes. Natuurlijk het is tenslotte om de toeristen be gonnen klepperen zij allemaal vro lijk op hun klompjes over straat. Is het op zichzelf voor de kinderen al een reuzenleuk spel om zo gekleed rond te lopen, het wordt voor hen nog aantrekkelijker, doordat zij 's donder dagsmorgens een paar uur vrij van school krijgen, al moeten die uren uiteraard op andere dagen worden ingehaald. Bovendien krijgen zij van de Stichting bevordering Westfriese folklore, welke alle festiviteiten rond de Schager markt coördineert, een „kinderbroodmaaltijd" aangeboden, een attractie zowel voor de Schager jeugd als voor de toeristen. De marktkooplieden zowel als de Schager middenstand en niet te vergeten de Horecasector hebben zich volledig aan het Westfriese ka rakter van de markt aangepast en ook zij kleden zich in de Westfriese dracht, hetzij de originele, hetzij uit wat vrijere fantasie. Maar het blijft niet bij een ver kleedpartij: ook de sjezen en boeren wagens uit vroeger tijden zijn weer te voorschijn gekomen en maken don derdags 'n rondgang door Schagen. begeleid door de boerenkapel „De Uienhoop", welke naam herinnert aan de tuinbouw, welke in de stre ken rond Schagen zo'n belangrijke plaats inneemt. In de optocht zagen we ook een prachtige oude kinderwa gen de kleuter erin was volkomen in stijl gekleed en zoog tevreden op zjjn fopspeen en ook een ouderwet se poppewagen. Het wagenpark van de stichting omvat nu al een twintig wagens en wordt nog steeds uitge breid, onder meer ook met fietsen uit de vorige eeuw. „Konkeltijd" Sinds vorig jaar laten de spoor wegen uit Amsterdam donderdags 'n speciale Schager marktexpress lopen. De gasten worden aan het station opgewacht door „De Uienhoop", die hen met de optocht van boeren wagens naar het marktterrein rond de fraaie kerk brengt. Daar laat men de optocht dan aan zich voorbij trekken en luistert onderwijl naar „De S tronken trekkersalweer zo'n tuinbouwnaam die de aanwezigen bezig houdt met grappige Westfriese liedjes. „Ome Gert" spreekt daar op de hem eigen wijze een welkomst woord tot de ..maidjes en jongens" en is het al gauw „konkeltijd", gelegen heid tot het nuttigen van een kcp kof fie uit het kraantjeskomfoor en fors- gesneden stuk krentemik, een oude Schager delicaitesse, welke zich voor treffelijk laat smaken. Ieder kwar tier oversproeit de Schager toren de marktdrukte aan zijn voet intussen met de klanken van zijn carillon, dat vijf jaar geleden door Van Bergen uit Heiligerlee werd aangebracht. Wie er zin in heeft, kan die toren be klimmen om een blik op Schagen en omgeving te werpen. Na de „konkeltijd" komt de Scha ger dansgroep naar veren met zijn polka's en andere folkloristische dan sen, welke met zwier en gratie worden uitgevoerd. De kostuums van deze dansers zijn tot in de puntjes verzorgd en de federatie van folkloristische dansgroepen in Nederland ziet er op toe, dat deze in niets afwijken van de oorspronkelijke. Elke „kitsch" op dit gebied is dus uitgesloten. De aan schaffing van de juiste stoffen voor de kostuums der dames heeft nog heel wat hoofdbrekens gekost, maar uiteindelijk vond men de juiste materialen inZwitserland! Naar her buitenland De faam van de Schager dansgroep strekt zich inmiddels uit tot ver bui ten onze landsgrenzen. Zo trad deze groep al eens op in Zuid-Afrika, op Sicilië en in Hamburg, terwijl zij ook op vele plaatsen in ons land reeds demonstraties gaf. Dit jaar voor het eerst treedt in Schagen ook een jeugddansgroep op, welke werkelijk allercharmantst is. Deze Jongens en meisjes, waaronder hartveroverende vijfjarigen zijn, wer den gestoken in kostuums zoals die een honderd jaar geleden door kin deren van de betere stand werden gedragen: de meisjes in pastelkleurige jurken met bijpassende luifelhoedjes, de jongens in fluwelen buisjes met witte plooikragen. Een andere nieu wigheid van dit jaar is het opvoeren van %en wagenspel, waarin op geesti ge wijze in het Westfries Schager aangelegenheden onder de loep wor den genomen. Soep tot slot In het middaguur is er gelegenheid de inwendige mens te versterken en ook dat kan men doen naar aloude trant. Men kieze dan een menu. dat bestaat uit „greeuwe urte met rezoine en boerenbutter", een zo op het oog wat merkwaardige combinatie, maar het mengsel van grauwe erwten en rozijnen blijkt inderdaad zeer smake- liijk, evenals trouwens „roist met krente", welke men vervolgens met succes kan laten volgen Dat men pas daarna soep met kluif krijgt, is geen vergissing van de uiteraard in hoe rendracht gestoken serveersters, maar dat hoort volgens de traditie zo. Aldus gesterkt is men gereed voor „de strijd om de man en de vrouw", welke na de middag onder de bekwa me leiding van ome Gert weer op het marktplein plaats heeft. Het is een soort stoelendans overigens zonder stoelen waarvoor de Westfriese dames de mannelijke toeristen uit dagen en de Westfriese heren de vrouwelijke gasten. En voor 's avonds een groot .,boe- renbal" de donderdagse festiviteiten besluit „maer je hoeve vanèvond niet met de leste train naar hois, we skudde het verenbed wel eefkes voor je op", zo noodt ome Gert gastvrij zijn er elke donderdag weer andere activiteiten, zoals een boerengastdag, een pony-dag, een ringstekerij of een meidenmarkt. Klinkende reputatie Waar-lijk men moet bewondering hebben, waarop de Sohagers kans gezien hebben aan hun eeuwenoude markt een nieuwe glans te geven en in slechts enkele jaren een reputatie op te bouwen, welke klinkt als een klok. Dat kan slechts, wanneer een hele gemeenschap zich daar spontaan achter stelt en eendrachtig samen werkt. En deze nieuwe marktvorm mag dan aardig wat geld in het Schager laatje brengen, de grootste winst voor Schagen zelf zit toch wel juist in dat samengaan, dat zich als één man in de strijd werpen voor het gemeen schappelijk doel, in het zich samen bezinnen op oude waarden, welke bijna t« loor dreigen te gaan. In Schagen heeft men op gelukkige wijze de commersie weten te combi neren met cultureel gemeenschaps- werk, waarvan de Schager dansgroep en het boerenwagenpark van de stichting bevordering Westfriese folk lore wel de belangrijkste uitingen zijn. Sinds 1463 bezit Schagen het markt- recht en wordt er 's donderdags een veemarkt en een gewone markt ge houden. En hoewel het inwonertal slechts 5000 zielen beloopt, is het daardoor voor wijde omgeving de stad geworden, het centrum, waar men heen trekt om zijn inkopen te doen en te markten. Marktmeester Pater meende echter, dat het nog be ter kon en al wilde hij zeker de Alk- maarders met hun befaamde vrij dagse kaasmarkt bepaald niet alle kaas van het brood eten, toch zag hij zeker ook toeristische mogelijkheden in de Schager markt. Zo werd vijf jaar geleden „Ome Gert" geboren en met een aantal doortastende Schagenaars schiep hij de Westfriese markt, welke in die luttele jaren snel een grote re putatie verwierf. Uit de kamferkist Schagen staat nu in de zomermaan den 's donderdags geheel in het teken van de Westfriese folklore. De vrou wen hebben de kostuums en toebe horen van hun grootmoeders en moe ders uit de kamferkisten op zolder gehaald en dragen met zwier weer de damasten rokken, waar de wit-ge- kouste enkels koket onder uit komen, de satijnen jakjes, op het hoofd de wit-kanten hullen, met daar bovenop merkwaardig gevormde voor de West friese dracht typerende strooien hoed jes. Voeg daarbij hun sieraden als het gouden „ijzer" rond het hoofd, fraaie en rijk-bewerkte spelden in de hul, de bloedkoralen colliers, prachtige van kralen gebreide beugeltassen met loddereindoosje en het doosje voor de pepermuntjes. De mannen lopen hitte of geen hitte in zwarte pandjesjassen, ge bloemde vesten, waaruit de zilveren horlogeketting met vaak zeer mooie bewerkte horlogesleutel hangt, broek met smalle pijpen en het hoofd ge dekt met hoge zijden of bolhoed. Burgemeester W. J. Wognum ver scheen dit jaar ter gelegenheid van Burgemeester W. JWognum van Schagen werd erevoorzitter van de Stichting Bevordering Westfriese Folklore en kreeg als teken daarvan een nieuwe pijp. fa hun fraaie, oude sjezen komen de boeren thans weer in Schagen ter markt* b De prauw draagt op de muts kei typische Westfriem strohoedje* Hoogtepunt van elke Westfriese markt blijft het optreden van de internationaal bekende Schager dansers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 11