Zonnig zuiden (rekt „zijden gordijn Opgericht 1 maart 1860 Dinsdag 25 augustus 1959 Derde blad no. 2983 Er zijn twee zaken, die de toon aangeven in de kringloop der seizoenen: de kalender en de mode. U zult het met ons eens zijn, dat het weer met die seizoenen weinig te maken heeft. Toegegeven moet worden, dat de zomer dit jaar ongetwijfeld zomer geweest is, maar die begon in de vroege lente, zodat ook daar geen houvast aan te vinden was. Maar over het algemeen kan men alleen aan die kalender en die mode zien, in welk jaargetijde wij leven. De mode nu kondigt het aan: herfst en winter staan weer voor de deur. Het wordt weer tijd dat we wat meer aantrekken dan het minimale badpakje waarin we de tropische gelukzaligheid van de laatste maanden hebben doorstaan. Binnenkort komt Parijs met de meest gezaghebbende directieven over het gewaad, waarin H.M. de Vrouw in het komende half jaar gekleed dient te gaan, maar een voorproefje is thans gelanceerd door het zonnige zuiden, Italië, waar het zijden gordijn het eerst werd opgetrokken om de gehei menissen van de modeateliers te ontsluieren. Op deze pagina tonen wij enkele van de talloze modellen, die vandaag worden onthuld. Het kost misschien wat moeite, de zonnebrandolie even te vergeten. Links boven een avondjurk uit de collectie van het modehuis Fabiani, gemaakt van purperen damast. De gedrapeerde voorzijde wordt bijeengehouden door een grote clip. Daaronder een beeld van de blouses, zoals die volgens de aan wijzingen van de Italiaanse modekoningen de komende maanden gedragen moeten worden. Het modehuis Myricae lanceert deze blouses van organza met enorme met bloemmotieven versierde pof mouwen, van elleboog tot pols van plooien voorzien. Geheel links onder een creatie van het huis Vito, zoals die van daag tijdens een modeshow te Milaan werd getoond. De ruime katoenen rok is bedrukt met flessen en bezet met metalen sleutel gaten. Rechts boven aan de pagina zien we een vlotte damasten jurk van het modehuis Bertoli. De jurk heeft rood zijden applique's van hetzelfde dessin als de smalle ceintuur. De zijden banden dragen rijkgekleurde arabesken. Daaronder twee opvallende gewaden van het huis Marucelli. De linker jurk is in wit en grijs met een bruine ceintuur. De kraag, welke op een stola lijkt, eindigt in punten ter hoogte van de cein tuur. De japon heeft een in zachte plooien afhangende rok. De rechter jurk op deze foto is van groen-zwarte wol met een bonten kraag welke eveneens op een stola lijkt. Rechts geheel onder twee andere creaties van Marucelli. Het motief van beide is de gefestonneerde rok. Beide jurken zijn van tule en hebben hoge nauwsluitende ceinturen en diepe decolleté's. Tenslotte midden in de pagina boven een zwart-witte jurk van Bertoli van wollen tweed met fluwelen applique's, die in golvende vierkanten de gehele rok bedekken. Ook de hals en de korte mouwen zijn met zwart fluweel afgezet. In het midden van de pagina onder een creatie van het mode huis Vito, vervaardigd van blauw gestreepte witte katoen met over de gehele lengte aan de voorzijde een met knopen bevestigde baan van blauwe katoen welke gelijkt op een schortje. De rok is ballonvormig met zachte plooien aan de zijkanten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 8