Limburg bereidde Koning Boudewijn grootse ontvangst in Maastricht Maria Menegliini-Callas zong in het Amsterdams Concertgebouw Een kleurrijk folkloristisch spel op het Vrijthof Teleurstellende indrukken ondanks het extatisch rumoer Opgericht 1 maart 1860 Maandag 13 juli 1959 Derde blad no. 29793 Geestdriftig afscheid 11a glorieus bezoek Koning Boudcwijns glorieus bezoek is ten einde, na een grandioze ontvangst in Maastricht, waar het, als overal elders, geestdriftig is toegegaan! De door Prins Bernhard bestuurde regerings-Dakota, waarin zich de vorstelijke personen bevonden, landde zaterdagmorgen om 11.30 uur onberispelijk op het vliegveld Zuid-Limburg, opgewacht door vele autoriteiten. Koningin Juliana, gekleed in een blauwgroen zomertoilet met witte toque met blauwgroene veren, was de eerste die uitstapte, op de voet gevolgd door Koning Boudewijn in beige kostuum en Prins Bernhard in bruin colbert. De koninklijke gasten beantwoordden het verwelkomend gejuich van de aanwezigen op het terras, maar ook dat van de vele honderden, die zich terzijde achter de afrastering van het vliegveld verdrongen. Op het fraai versierde platform stelde de Commissaris der Koningin in Limburg, dr. Houben, die het eerst de Koninklijke gasten aan het vliegtuig was komen begroeten, vergezeld door zijn echtgenote, de aan wezige autoriteiten voor. Slanone Gilissen, het vijfjarig doch tertje van de onlangs op dit vliegveld omgekomen sportvlieger Oscar Gilissen, bood de Koningin een tuil theerozen aan. Luide toejuichingen stegen op uit de groepen van vele honderden, met Nederlandse en Belgische kleuren ge sierde en met vlaggetjes zwaaiende schoolkinderen uit de omtrek, die langs de uitgang en op het voorplein van het vliegveld dikke erehagen hadden ge vormd. Aan de Rijksweg tegenover de in gang van het vliegveld hadden ver kenners een erepoort opgebouwd. Zij zwaaiden vandaar naar de Koninklijke stoet. Plechtigheid te Heer Duizenden juichten spontaan langs de grote weg Sittard-Maastricht, toen de glanzende wagens in pijl snelle vaart naar het Maasdal af daalden. Het eerste bezoek in Zuid- Limburg gold de plaats te Heer, waar op 12 september 1944, een dag vóór de bevrijding van het Maasdal, elf Belgische verzetsstrijders door de Duitsers standrechtelijk waren ge- vonnisd. De open plek in het bos achter huize St.-Jozef te Heer is se dertdien een ereplaats geworden, waar de nagedachtenis aan deze dap peren Belgen, die in het zicht van de bevrijding van deze streek hun leven gaven, levendig wordt gehouden met een monument. Bij de aankomst bij het monument te Heer was er enorme geestdrift on der de tallozen, die zich op de weg near en bij het monument verdrongen. Burgemeester A. Kessen van Heer en ae gouverneurs van Luik en van Has selt, mr. P. Clerdent en dr. L. Roppe. begroetten de vorstelijke gasten. Het aantal belangstellende Belgen was op deze plaats, waar het ging om het eren van Belgische verzetsstrijders, bijzon der groot. Burgemeester Kessen schetste bij het gaan van de Koninklijke gasten naar het monument in grote trekken het lugubere drama van de septemberoor- logsdag in 1944. De toejuichingen ver stomden voor de stille eerbied op deze plek. Stijlvol musiceerde de Koninklijke Harmonie van Heer en zong het Ko ninklijk zangkoor „St.-Ceoilia". De Hasseltse voordrachtskunstenares R. Smets declameerde een indrukwekken de tekst. Koning en Koningin legden, onder eerbiedige aandacht, kransen van witte en gele anjers aan de voet van het monument. Uit het nabijgelegen bos klonk "The last Post", gevolgd door de Belgische en Nederlandse volksliederen. Voordat de Koninklijke bezoekers Koningin Juliana en Prins Bernhard wuiven op het vliegveld Beek in Zuid-Limburg het vertrekkende vliegtuig met Koning Boudewijn na. vertrokken werden leiders van het Bel gische verzet in deze streek aan de Ko ninklijke gasten voorgesteld, onder wie drie verzetsstrijders, die alleen overgebleven waren van een verzets groep uit het naburige Belgische grens gebied .waarvan de meesten door fu sillade of in concentratiekampen om kwamen. Triomftocht naar Maastricht En daarna volgde, de triomfantelijke tocht naar het in feeststemming ver kerende Maastricht. In de stad juichten duizenden de stoet toe. Op het zonovergoten Vrijthof, dat door duizenden belangstellenden om zoomd was. volgde de apotheose van dit Koninklijke bezoek aan Limburg, de manifestatie van samenwerking van Nederland en België .Klokgelui, bazuingeschal en tromgeroffel kon digden het naderen van de Konink lijke stoet door de stad aan. Belgi sche en Limburgse vcndelzwaaiers kwamen, kunstig met hun banieren zwaaiend, het plein op om straks, volgens eeuwenoud voorrecht, de vorsten in de gelegenheid te stellen over de vaandeldoeken heen naar de Koninklijke tribune te wandelen. Onder daverende toejuichingen be traden de Koninklijke gasten het Vrijthof, waar de Commissaris der Koningin en de burgemeester van Maastricht een aantal autoriteiten voorstelde, o.w. de bisschop van Roermond, mgr. P. Moors. i Groepen vlaggemdragende verkenners marcheerden van verschillende hoeken van het Vrijthof naar voren, klaroenen schalden en in de daarna volgende stilte sprak de Commissaris der Ko ning zijn koninklijke gasten namens Limburg, toe. Hulde aan vorsten! Er volgde een schitterend en kleurig folkloristisch spel, waarin Limburgs aanhankelijkheid aan de Vorsten ge symboliseerd werd. Men huldigde tot besluit de majes teiten door de volksliederen van beide landen te laten weerklinken. Bij het verlaten van het Vrijthof omstuwden honderden juiohende mensen de vor stelijke gasten. Een korte rondrit volgde door het Westelijk deel van de stad naar net gouvernementshuis. Het fanfarekorps van het regiment Limburgse jagers in ceremonieel tenue speelde de Braban- Conne, terwijl Koning Boudewijn met onze Koningin de ere-compagnie van het regiment Limburgse jagers inspec teerde. Dankend voor de toejuichingen be traden de gasten daarna het Gouver nementshuis, waar mevrouw P. Hou ben- van der Ven als gastvrouwe op trad. De Commisaris der Koningin bood een noenmaal aan. Enthousiasme! Om half vier vertrok de Belgische Koning met Koningin Juliana en Prins Bernhard zaterdagmiddag het gouver nementshuis naar het vliegveld Zuid- Limburg, vanwaar de Koning de thuis reis per eigen vliegtuig naar Brussel aanvaardde. De Koning vertrok met zijn eigen particulier vliegtuig. Een zilverkleurige Sky master met rode band. Op dat moment verbrak het enthousiaste publick de afzetting om van nabij getuige te zijn van het afscheid. Ook bij het vertrek van Koningin Juliana en Prins Bernhard, die omstreeks kwart over vier start ten (de Koning zelf startte om vier uur) met de regeringsdakota voor de thuisreis naar Soesterberg, was het publiek tot op korte afstand op het platform getuige van dit vertrek. Limburg en speciaal Maastricht heb ben de Belgische en Nederlandse vor stelijke personen met enorm enthou siasme en met een verrassend spec taculaire manifestatie op het Vrijt hof bewjjs van hun grote aanhanke lijkheid gegeven! De Prinsessen Beatrix en Irene met I Concertgebouw te Amsterdam, de heer Peter Diamand, de leider waar zij het optreden van Maria van het Holland Festival, in het I Callas bijwoonden. to accentueert de scherpte en is er waar schijnlijk de oorzaak van, dat de into natie niet altijd zuiver is. Sommige to nen laten een hees bijgeluid horen, dat op een verkeerde ademsteun wijst. Bo vendien, hoè graag Maria Callas ook dramatische aria's zingt, een dramati sche sopraan is zij in wezen beslist niet. daarvoor mist zij de briljante volumi neuze kracht en het imposante bel can- „De Kunst, maar niet zichzelve dienen...." (Speciale berichtgeving) Het sprookje is werkelijkheid geworden! Maria Meneghini-Calias, de meest opzienbarende operaster ter wereld, heeft in Amsterdam aria's van Spontini, Verdi en Bellini gezongen. Fel belicht door de veelbesproken schijnwerper stond zij zaterdagavond op het podium van het Concertgebouwgekleed in een kort avondtoilet van witte organza, geborduurd met rozentakken en met een rozenrode cape met sleep, de ogen vreemd zwart omrand in het smalle, bleke gelaat. Vóór haar was de zaal, tot de nok toe gevuld met bezoekers in feestelijke avond- kledij, o.w. wij opmerkten de Prinsessen Beatrix en Irene, benevens vele autoriteiten, achter haar zat het Concertgebouworkest, gehoorzaam in het half duister, juist zoals de diva dat wenste. Het publiek, door de vele sensatieverhalen omtrent de wispelturigheid van de grote operaster met nerveuze spanning geladen, toonde een spon tane tegemoetkomendheiddie telkenmale in donderende ovaties haar ontlading vond. Toejuichingen en bravogeroep flitsten als bliksemschich ten door de ruimte, ieder moment, waarop de omstandigheden maar even de gelegenheid daartoe boden. E'doch.wie zijn hoofd koel en zijn oren gespitst heeft weten te houden te midden van het extatische rumoer, zal de confrontatie met de werkelijkheid be slist niet meegevallen zijn. Daar was eerst het filmische gedoe met lampen, dat de openbare vernede ring van de muziek als kunstvorm tot gevolg had en de gehele manifestatie een bedenkelijke allure gaf. Een waar achtig kunstenaresse dient de „muziek" en niet „zichzelf", zo hebben we uit tal van voorbeelden geleerd, zij moet het medium zijn tussen componist en luiste raar en de intenties van de toondichter verwezenlijken zonder daarbij de eigen persoonlijkheid op de voorgrond te drin gen. Maria Meneghini-Callas denkt er beslist ènders over, zij komt nummer één, de muziek is haar middel om te schitteren en heel ver op de achtergrond komt dan ook nog de „helaas" onont beerlijke begeleiding. Arm, wereldbe roemd Concertgebouworkest, dat zater dagavond met zo'n ondergeschikte rol genoegen moest nemen en het zelfs zon der tevoren gehouden repetitie met de heerszuchtige diva moest stellen. En nu de zang. Voordat alle Maria Meneghini-Callas- fans verontwaardigd in de pen klimmen: een uitzonderlijk talent betwisten wy hun aangebeden ster beslist niet. Maar èr zijn vele zangeressen met een uitzon derlijke aanleg, zelfs in ons land, alleen zy verstaan het vak reclame maken niet zo goed als hun vermaarde collega. Bovendien kunnen we tal van vocalisten aanwijzen, die over een betere techniek en fraaiere stem beschikken. Want, voor hen, die iets van stembeheersing afwe ten, was het toch overduidelijk, dat de sopraan van Maria Callas bedenkelijke feilen vertoont. Ten eerste het volume. Hoe weelderig het geluid ook via een grammofoonopna me tot ons komt, in werkelijkheid is het teleurstellend klein. Het timbre is dun, ijl. pinnig en snijdend als het lemmet van een mes. Een enigszins kelig vibra to. Vandaar ook, dat in een grote zaal als die van het Concertgebouw stukken als „Tu che la vanita del mondo conos- cesti" uit Don Carlos van Verdi en „Tu che invoco" uit La Vestale van Spontini hun uitwerking misten. De grootheid van de stem ligt in de omvang, die bijzonder wijd is en vooral in de laagte uitgebouwd is, in de etheri sche helderheid van sommige, helaas te weinige, exclusief mooie tonen en in het zeer beheerste, strelende mezza voce. Met deze kwaliteiten weet de zangeres te charmeren, te spelen en te goochelen, zodat een ieder ademloos toehoort. De wens te behagen beheerst ook de ex pressie. Met theatrale gebaren leidt zij tijdens de orkestrale inleidingen haar zang in, een bestudeerde gelaatsmimiek bepaalt de gemoedstoestand van de fi guur, die zij uitbeeldt. Men moet ervan houden. Ons persoonlijk is haar uitbeelding te larmoyant, te veel op het uiterlijk effect afgestemd, te weinig werkelijk bezield. Vele aanwezigen dachten er zaterdagavond anders over. Maria Meneghini-Callas werd overstelpt met ovaties, bloemen en uitroepen van bewondering. Een toegiftje kon er echter niet vanaf, wèl een minzaam bedankje voor haar volgzame Italiaanse diri gent-begeleider Nicola Rescigno, die met zijn begeleidingen en met enkele Ouvertures van Cherubini, Rossini en Verdi niet bepaald blijk gegeven had van een hoogstaande muziekcul tuur. W. LIEVENSE Marie Koenen overleden Bekend Limburgs schrijfster Zaterdagavond is in het St.-Anna- dal ziekenhuis te Maastricht de schrijf ster Marie Koenen overleden. Marie Koenen is een, in de eerste helft van deze eeuw, zeer bekende roman- en novelleschrijfster geweest, die bij voorkeur het plattelandsleven en het Zuidlimburgse land met zijn bijzondere sfeer beschreef. Zij werd met Maria Viola en andere beschouwd als de grote voorvechtster voor de ont wikkeling van een katholieke littera tuur in de Noordelijke Nederlanden. Bij gelegenheid van haar 70ste ver jaardag is Marie Koenen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en in dat jaar heeft de katholieke uni versiteit van Nijmegen ter gelegenheid van het zilveren jubileum van deze Alma Mater o.a. aan Marie Koenen het ere-doctoraat van de faculteit der lette ren en wijsbegeerte verleend. Toen ze op 19 januari van dit jaar 80 werd heeft de Commissaris der Koningin van de provincie Limburg haar de zilveren ere penning van de provincie Limburg aan geboden. Marie Koenen was ook erelid van de Vereniging van Limburgse schrijvers. Voorts was zij lid van de Nederlandse Maatschappij voor Letterkunde te Lei den. Zy schreef: „Sproken en legenden", „De moeder". „De wilde Jager", „De andere", „Parcival", „Het Koninkje", „Het nieuwe begin", „De korrel in de voor". „Wassend graan" en vele andere werken. Dode bij zware botsing (Speciale berichtgeving) Het uitstapje van twee Duitse jon gens die een weekeinde naar Noord- wijk gingen, heeft zaterdagmorgen op de Rijksweg BredaRotterdam tegen over de Fokker-fabrieken te Dordrecht een droevig einde gevonden. Terwijl hun auto op de parkeerstrook stond en de chauffeur achter bij de koffer was, botste een vrachtwagen met flinke vaart tegen de personenauto op. De Duitse wagen draaide enkele slagen in het rond. brak in tweeën en bleef to taal vernield op de rijbaan liggen. De chauffeur, de 19-jarige C. Bücnen uit Neuss am Rhein. werd ernstig gewond en is op weg naar het ziekenhuis in Dordrecht overleden. De tweede in zittende, de 17-jarige Gerd Richter, ook uit Neuss am Rhein. is er wonder lijk goed afgekomen. Hij kreeg een shock en enkele schaafwonden De 23-jarige chauffeur van de vrachtwagen die over de toedracht niets kon vertellen, bleef ongedeerd. Zestien sleepboten hielpen bij tewaterlating Niet minder dan 16 grote havensleep boten op zes slepers na de gehele vloot van de N.V. reedery v/h Gebr. Goedkoop zyn zaterdagmiddag om 12 uur in touw geweest om assistentie te verlenen bij de tewaterlating van een motortankschip, dat op de werf van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouwmaat schappij te Amsterdam is gebouwd. De hulp van zoveel schepen was noodzake lijk om een groot aantal andere in de nabijheid gemeerde zeeschepen ten ge volge van de grote golfslag voor schade te behoeden. De sleepboten trokken deze zeeschepen naar ruimer vaarwater, waar zy stevig aan trossen van de slepers ge kluisterd de tewaterlating afwachtten. Het motortankschip dat van stapel liep is door de NDSM gebouwd voor rekening van Shipping Development Corporation en maakt deel uit van een serie van vijf, die door de NDSM wordt gebouwd. Het tankschip, dat nog geen naam heeft, is 188 meter lang, 23 meter breed en heeft een diepgang van bijna 10 m. AMSTERDAMSE NOVELLE-PRIJZEN 1959 B. en W. van Amsterdam hebben op advies der jury voor de Novelle-prijzen 1959 twee prijzen (elk f. 1.500.—voor in 1958 gepubliceerde novellen toegekend, resp. aan Remco Campert voor „De jon gen met het mes" en aan Vincent Ma- hieu voor „Tjies". Maria Callas dankt met een breed gebaar voor de ovaties, welke haar ten deel vielen na haar optreden van zaterdagavond in het Concert gebouw te Amsterdam. Noordse economische samenwerking O De premiers van Zweden, Noorwegen. Finland en Denemarken hebben beslo ten een permanente raad van Noordse ministers in het leven te roepen voor de economische samenwerking tussen de vier landen, die noodzakelijk is ge worden door de plannen tot vorming van een „kleine vrijhandelszone". Dit wordt gezegd in een communiqué dat is uitgegeven na de bijeenkomst van de vier premiers ln de Zweedse plaats Kungalv. Zij hebben gesproken over een plan voor een Noordse tolunie en haar betrekkingen met een kleine vrij» handelszone^ De premier» komen bin- kW Wjaen örn Let gesprek „Fidel Castro voert Kremlin-orders uit" „De huidige Cubaanse regering is een communistisch bewind, dat de orders van het Krimlin uitvoert", aldus heeft dr. Emilion Nunez Portuondo, voormalig permanent vertegenwoordiger van Cuba by de Verenigde Naties en gewezen voorzitter van de Veiligheidsraad, in een gesprek met een speciale correspondent van het Mexicaanse dagblad „El Univer sal" verklaard. Dr. Portuondo, die thans het burgerlijke verzet tegen Fidel Castro c.s. leidt, voegde hieraan toe: „Er be staan talloze bewijzen dat de regering- Fidel Castro zich onvoorwaardelijk in dienst van Moskou heeft geschaard en dat honderden communisten thans sleu- telposten in deze regering innemen". In antwoord op een vraag over doel van zijn beweging verklaaidB Omkoperij van ambtenaren in de Sovjett-Unie De .Prawda" wijdde gisteren een hoofdartikel aan de pogingen tot om koperij van ambtenaren in de Sovjet- Unie. Het blad zegt dat de gewoonte om ambtenaren geschenken te geven de laatste tijd steeds grotere afmetingen heeft aangenomen in verscheidene de len van de Sovjet-Unie. Deze schade lijke gewoonte .die vreemd is aan de geest van het Leninisme, leidt tot be voorrechting. kruiperigheid en het in de doofpot stoppen van tekortkomingen en fouten, aldus het blad. dat verklaart dat aan deze praktijken een einde ge maakt moet worden. Nunez Portuondo: „Het gaat er niet om het verleden weer te doen herleven en een nieuw militair bewind op Cuba te vestigen. Wij streven naar totstand koming van een voorlopig burgerlijk be stuur, dat het Cubaanse volk in staat stellen ln vryheid zyn bestuurders te Gouverneur Long deed weer eens vreemd Gouverneur Earl Long van Louisiana, die onlangs enige tijd op verzoek van zijn echtgenote in een psychiatrische inrichting opgesloten is geweest, doch die kans zag daaruit ontslagen te wor den nadat hij een aantal psychiaters had laten ontslaan, blijft opzien baren door zijn vreemde gedrag. Toen hij zaterdag op het vliegveld van Fort Worth aankwam, moest hij door een vriend van de vliegtuigtrap geholpen worden. Hij had n-1. een kus sensloop over zijn hoofd gedaan, omdat hij niet gefotografeerd wilde worden. Bovenop het kussensloop prijkte zijn hoed Zondag verontschuldigde hy zich: ik ben een ziek mens en ik heb rust nodig", zo klaagde hij, „journalis ten en fotografen zitten me na of ik een wild beest ben en zij zouden me gek kunnen maken. Misschien ben ik wel een beetje gek en heb ik dingen gezegd die ik nte® bad moeten zeggen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 5