Chief Whip Groots eerbetoon aan Béla Bartök! INZET HOLLAND FESTIVALIN LEIDEN Sublieme vertolkingen in een stijlvol ingerichte Waag NOLET's herenmodemag. Lezers schrijven Vatferrtip! ■/V.4:,:/ Nederlands Ballet in Schouwburg tijdens liet „Holland Festival" Opgericht 1 maart 1860 Woensdag 17 juni 1959 Tweede blad no. 29771 Begrip gewekt voor een geniale vernieuwer Dat Leiden met niet minder dan vier audities in het Holland Festival is opgenomen, betekent voor onze stad een hoge eer! En dat het de organisatoren ernst is de Leidenaars te laten delen in manifestaties van niveau, bewees al onmiddellijk de gisteravond in het stijlvol met prachtige tapijten gedecoreerde en even stijlvol gerestaureerde Waaggebouw gepresenteerde Béla Bartök-avond, ivaarop een - zij het be perkt - licht geworpen werd op de geniale scheppingskracht van deze in 1945 helaas te vroeg in Amerika gestorven Hongaarse meester, wiens ganse oeuvre van een onmetelijke betekenis voor de muzikale ontwikke lingsgang is geweest. Béla Bartök heeft zich als ivelhaast gee nander bezig gehouden met de problemen der moderne toonkunst, waarin hij zocht naar een synthese van volksmuziek en kunstmuziek. Wie hem heeft gevolgd op zijn weg, voerend langs velerlei steeds verder en hoger gaands stijlperioden, uitmondend in de verstilling, komt telkens weer onder de diepe indruk van de macht aan uitdrukkingsmiddelen, die hij op zulk een originele ivijze hanteerde. Zij stempelden hem tot een der hechtste steunpilaren van - en ivegbereiders voor een nieuwe expressie. Wat hij in ritmisch, melodisch en harmonisch opzicht - uit de elementen van het volkslied - tot stand bracht, puttend uit een onmetelijke bron van nationale - in casu hoofdzakelijk Slavische - rijkdom en daaruit schep pend het totaal nieuwe, dat voor de toekomst een immense waarde had, deed hem tot een der meest evolutionaire moderne baanbrekers uitgroeien. Dit concert was er, om zulks opnieuw te bewijzen! Opnieuw, omdat Leiden gelukkig reeds meerdere malen met de vruchten van zijn verbazingioekkende componeertrant heeft mogen kennis maken. De keuze uit het veelzijdige Bartök- oeuvre had zich bepaald tot zijn uit 1928 daterende Eerste Rhapsodie (voor viool en piano), zeven stukken van de 153 voor piano, verzameld onder de naam „Mikrokosmos", waarmee Bartök begon nen is in 1926 en die hij in 1937 beëin digde, zyn effectrijke „Contrasten", ge schreven in 1938 voor klarinet, viool en piano en zijn reeds eerder hier uitgevoer de (ook in versie voor orkest) Sonate voor twee piano's en slagwerk (van 1937). Van dit laatste werk als climax na de pauze, vooral, hebben wij ook nu weer een machtige indruk meegenomen. Wat hier aan uitvoeringspraktijk der pianis ten en slagwerkers, wier partijen tot in alle détails precies zyn voorgeschreven, gevergd wordt, grenst aan het wonder baarlijke! Deze volkomen anti-lyrische sonate, waarin een Aziatisch oergeweld lijkt los te breken, vormt een absoluut fenomeen in de muzieklitteratuur. Van de eerste uitvoering af, welke te Bazel op 16 januari 1938 plaatsvond introductie door Bartók en diens echt genote zelf heeft dit hevig geladen opus opzien gebaard. Persoonlijk prefereren wy deze origi nele zetting boven die voor orkest; de onverbiddelijke, harde klank krijgt hier onbeschrijfelijke gestalte. Deze bezeten Bartók, zo sterk con trasterend met die uit zijn Amerikaanse periode, grijpt nog steeds sterk aan door het overrompelende, dan weer geheim zinnige klankenidioom, door het moto- risch-ritmische, dynamische karakter, door de meesterlijke, bondige, in onver biddelijke logica gehouden structuur, waarin men hand en brein voelt van het genie en waarmee deze fascinerende Bartók zich zo geheel anders uit, dan in zyn „folkloristische periode". Alles is van een verbijsterend-indringende, andere steden was zó opgetogen, dat een herhaling van het laatste deel niet kon uitblijven. Deze reprise leverde zo mogelijk een nog verbluffender resultaat op, met de pianist Luctor Ponse als primus inter pares! Theo Olof (viool) en Geza Frid (piano) hadden het concert ingezet met Bartöks „Eerste Rhapsodie", waarin de typisch Hongaarse dans temperament vol tot leven komt, een verrukkelijke ontspanning na zoveel gecompliceerder werken, die daaraan voorafgingen. Zij wisten hier qua sfeer zowel als technisch veel uitnemends te realiseren, al verhe len wij ons niet dat de pianist veelal de violist te sterk overstemde. „Mikrokosmos" is die onnavolgbare serie pianostukken, waarin Bartóks pedagogische werkzaamheid scheppende gestalte kreeg: hier is sprake van een leergang in het pianospel, van heel een voudig tot uiterst gecompliceerd, waarin alle geheimenissen van het instrument door hem doorgrond en subliem zyn uit gewerkt. Gelijk een Bach zulks deed in zijn „Clavier-übung", resulteerde het vorsen van Bartök in dit schitterende overzicht in een onvergelijkelijke school voor de moderne pianomuziek, waaruit de geest van de 20ste eeuw spreekt. De stoot voor deze opmerkelijke vrucht van Bartöks kunnen vormden de stukjes, welke hij in '27/'28 voor zijn zoontje Peter maakte. In deze samenvatting tekent Bartóks individuele ontwikke lingsgang zich duidelijk af. Ook hierin wordt men geconfronteerd met de enor me evolutie, welke hij doormaakte. Zeven van de 153 stukken, bondig in de structuur en toch in de beknoptheid een sterke indruk gevend van Bartöks fantastisch kunnen, waren bij Geza Frid en Luctor Ponse in voortreffelijk op elkaar afgestemd samengaan in de best denkbare handen, met als een der kenmerkende elementen het door Bar tók zo geliefde opzwepende Bulgaarse ritme. Hun enorme virtuositeit liet hier geen wens onvervuld! De elementaire kracht van Bartóks originele schrijfwijze deed zich telken male gelden! Theo Olof (viool), Geza Frid (piano) en de superieure Jolle Huckriede (klari net) speelden ons nog Bartóks „Con trasten" voor, specimen van bij uitstek verfijnde kamermuziek, evenwichtig in de structuele behandeling der verhou dingen en der stemmen, die alle vol maakt naar de aard en het effect zijn weergegeven. Oorspronkelijk waren deze „Contras ten" bedoeld voor de violist Szigeti en de jazz-klarinettist Benny Goodman, waarbij dan de componist zelf zijn pianistische deel zou verlenen. In het eerste deel „Verbunkos" her leeft gestyleerd de oude, wilde Hongaarse recruteringsdans op moderne wijze, waarop na het verheven en bezonken „Piheno" (ontspanning), de snelle „Se- bes"-dans volgt: drie delen, die de titel van het werk alleszins rechtvaardigen. Ook nu kwamen wij onder de diepe in druk van het alvermogen dezer musici, wier wezensvertrouwdheid met het ge- gevene ononderbroken evident was. Bartök is op deze avond de hoogst mogelijke eer bewezen! Dit waren herscheppingen, die mede door de voortreffelijke akoes tiek in deze voor Leiden nieuwe con certzaal, eveitzovele verrassingen in hielden! Deze avond mocht als een uitne mende inzet van het Leidse Holland Festival beschouwd worden. Uiter mate veelbelovend voor hetgeen nog volgen gaat! Een hoogst interessant en leer zaam concertdat met de grootste ingenomenheid door de vele luiste raars begroet is. Dat onze stad een nieuwe, bijzonder geschikte „con certruimte" rijk geworden, hield, ex tra-winst in! Moge zij ook voor win ter uitvoering en geschikt gemaakt worden! H. Advertentie VOOR VADERDAG naar Terlenka en Terylene DASSEN prima wasbaar en geheel kreukvrij 3.95 - 4.95 No-iron OVERHEMDEN KERKO EN FABLO WEEKEIND SHIRTS Haarlemmerstraat- 206 Botermarkt 89 Advertentie Chief Whip elektriserende kracht, imponerend door de hamerende, stampende kleurenklank der piano's, meermalen in beukend ge weld. Het eerste deel domineert door zijn lengte en uiterst belangrijke inhoud (meer dan de helft van het geheel). Het mondt uit in een grandioze vierstemmige climax, waarna het langzame, expres sieve en af en toe huiveringwekkende tweede deel met zijn doorzichtige thema tiek leidt naar het derde deel van licht bewogen karakter, dat zich tenslotte on verwacht heerlijk ontspant in een sereen C dur akkoord, omfloersd en gevolgd door de gedempte tik van de kleine trom, herinnering aan de frenetieke ritmiek van het eerste deel, een sober en aller merkwaardigst besluit van een werk, vol van originele vondsten. Een spannende, beklemmende, biolo gerende Bartók, die aan ieder onderdeel onzegbare waarde weet te verlenen. Zoals gezegd, de hoogste eisen stelt hy aan de pianisten, wier instrumenten eigenlyk ook als „slagwerk" behandeld worden. Ook de hanteerders der pauken, trommen (groot en klein), bekkens, tam tam en xylofoon, voor wie door Bartók alles haarfijn is voorgeschreven in steeds wisselende kleur, staan hier voor fan tastisch moeilijke opgaven, die de luiste raar bij voortduring adembenemend boeien. Zij moeten het ongeloofwaardige geloofwaardig maken en zy déden dit ook! Het waren de pianisten Geza Frid en Luctor Ponse en de slagwerkers Frans v. d. Kraan en Wim Heesen, die het magistraal, met de allergrootste punctu aliteit en enorme overtuigingskracht waér wisten te maken! Aan hen onze onvoorwaardelijke, eer biedige hulde voor deze kernachtige en ook uiterst fijnzinnige reproduktie! Het applaus van het in groten getale opgekomen auditorium onder de luisteraars bevonden zich velen uit Tijdens de uitvoering van Bartöks „Sonate voor twee piano's en slag werk", welke een adembenemende indruk maakte, zowel door de com positorische inhoud als de emi nente herschepping. (Foto L.D./Van Vliet) Gezellige sluitingsmiddag Ned. Ver. van Huisvrouwen Voor de afdeling Leiden van de Ned. Vereniging van Huisvrouwen behoort het winterseizoen 1958/59 nu tot het ver leden. In de grote bovenzaal van „Het Gulden Vlies" werd gisteren n.l. de slui tingsmiddag gehouden. Het huisvrou wenkoor verleende aan deze laatste bijeenkomst medewerking. Onder lei ding van mevrouw T. Massaar-Van Driel werden verschillende liederen o.m. van Henry Purcell en Luigi Bordèse ten gehore gebracht. Alle aanwezige dames en dat waren er deze keer heel wat! zongen aan het begin van de middag uit volle borst het huisvrouwenlied. Daar zowel de presidente als de vice- presidente, resp. de dames C. Hageman- Verhagen en H. A. van Herwaarden- Wildeboer, de bijeenkomst niet konden bijwonen, was het de taak van de se cretaresse, mevrouw J. Zitman-Schop pen, om allen een hartelijk welkom toe te roepen. In het bijzonder begroette zy mevrouw C. B. Leih, die het koor vele jaren heeft geleid en daar ook mede oprichtster van is. Mevrouw Leih zou op deze gezellige middag een praatje hou den over Australië, het werelddeel, waar zij ongeveer een jaar heeft vertoefd. Gedurende haar verblijf aldaar, was zy ruimschoots in de gelegenheid enkele algemene indrukken over het land en zijn bevolking op te doen. Zowel over het drukke strandleven, de enorme bos branden, de bonte planten- en dieren wereld als over het subtropische klimaat wist spreekster op byzonder onderhou- Demping Uiterstegracht Geachte redactie. Nu er een aanvang is gemaakt met de demping van de Uiterstegracht iets waarover wij ons allen verheugen en hierdoor de doorstroming van het water is gestremd hangt er op deze gracht een ondraaglijke stank. Vooral bij warm weer is dit het geval. Teneinde deze stank tegen te gaan, doe ik de volgende (hopelijk goede) op lossing aan de hand: het plaatsen van een pomp, met flinke capaciteit, aan de Nieuwe Rijn. Via de buisleiding te leggen tot voorbij de afsluiting in de Uiterstegracht, ter hoogte van Ergon Electric kan eventueel water dan worden geloosd in de Nieuwe Rijn. Vele grachtbewoners zouden een dergelijke oplossing toejuichen. Hoogachtend, A. H. van Es, Uiterstegracht 184 a. dende wijze te vertellen. Wat de Australiërs zelf betreft deze zijn volgens mevrouw Leih allerbeminnelijkst en vriendelijk. Spreekster gaf o.m. voor beelden van de humor, die er in de Australiër leeft. Na enige aandacht aan het onderwijs geschonken te hebben wees mevrouw Leih erop dat op de ge hele Australische maatschappij een christelijk stempel ligt. Na de pauze trad het koor weer op. OOk Op 50 stuks fl. 2.50 ACCORDEONORKEST NEERLANDIA Het Accordeonorkest Neerlandia, dat onder leiding van Lauw Boellaard reeds vele successen boekte, is wederom door de VARA uitgenodigd een radiouitzen ding te verzorgen. Uitgevoerd zullen worden de Suite "Südlich der Alpen" van Ernst Fischer en het Concertino voor piano, accordeonorkest en slagwerk van de Leidse componist Henk Briër. Henk Briër zal zelf de solopartij ver zorgen. Dit Concertino, dat in onze stad reeds tweemaal met groot succes werd uitge voerd, werd geschreven voor en opge dragen aan Neerlandia en zijn dirigent t.g.v. het eerste lustrum. Dit Concer tino wordt ook uitgevoerd tijdens de Trossinger Muziekdagen (2526 juli), waar Briër als solist zal samenwerken met het Hohner Accordeon Symphonie Orkest o.l.v. Rudolf Würthner. In het komende najaar zal Neerlan dia ook een reis naar het buitenland maken. Het orkest werd uitgenodigd om in Frankfurt am Main als gast van het "Frankfurter Auswahl Akk. Orchester" te concerteren. Ook daar wordt het Concertino van Briër uitgevoerd met de componist als solist- iCADEMISCHE EXAMENS. Geslaagd: voor het doet. ex. Ned. recht de heren E. M. H. von Baumhauer vDen Haag) en L. P. M. Janson (Den Haag; doet. ex. Franse taal- en letter kunde de heer L. Dullaart (Den Haag); kand. ex. Franse taal- en letterkunde mej. M. van Heel (Rhoon). mej. J. E. Koops (Aalst) en de heer A. Th. J. Sistermans (Noordwijk); cand. ex. klas sieke taal- en letterkunde mej. A. W. van 't Hoff (Den Haag)kand. ex. Wes terse sociologie de heren H. W. Hiet- kamp (Rotterdam) en H J. Olthof (Den Haag); kand. ex. Slavische taal- en letterkunde mej. V. Kalnins (Leiden); kand. ex. E wis- en natuurk. de heer W. J. v. d. Hart te R'dam; voor het kand. ex. H wis- en natuurk. de heer W. Kun- ze (Leiden)cand. ex. F wis- en natuur kunde de heren C. Kammeraat (Oegst- geest) en D. M. W. v. d. Ham (Leiden); kand. ex. J wis- en natuurk de heren J. Bezemer, J. M. Oosterbaan en P. Maas kant (Leiden); kand. ex. D wis- en na tuurkunde de heer T. Blangé (Leiden); kand. ex. L wis- en natuurkunde de heer G. A. Bemadina (Leiden); kand. ex. A wis- en natuurkunde de heer R. H. Terwiel (Leiden); kand. ex. F wis- en natuurk. de heren C. van Hooidonk en R. Jeltes (Leiden); kand. ex. K wis- en natuurk. de heer G. J. de Bruyn (Leiden); kand. ex. I wis- en natuurk. de heer M. R. Vaillant (Leiden); doet. ex. natuurkunde de heer P. R. Locher (Leiden); doet. ex. biologie mej. L. M. L. Jurgens (Leiden) en de heer J. G. H. Wessels (Leiden) (cum laude); doet. ex. wiskunde de heer H. Weigert (Leiden); voor doet. ex. scheikunde de heren H. A. Veldhoven (Leiden), W. v. d. Slik (Leiderdorp) en H. Das (Den Haag); doot. ex. geologie de heer J. C. J. N. Ter- hell (Rijswijk). DRAMATISCHE VORMING IN HET JEUGDWERK. Zaterdagavond geven de deelnemers- (sters) aan de door de Leidse Jeugd Aotie georganiseerde cursus ..dramati sche vorming in het jeugdwerk" een uit voering in het Volkshuis. Het program ma voor deze avond vermeldt o.m. een spel ..zondemaam". waarin improvisa tie, schimmen- en maskerspel zyn ver werkt. EERSTE STEENLEGGING LEIDS DIERENASIEL. Zaterdagmiddag om 3 uur zal de eerste steen gelegd worden van het aan de Besjeslaan te Zoeterwoude (Ho ge Rijndijk tegenover de Bruggestraat) te bouwen Leids dierenasiel. Onder de kunstmanifestaties dia in het kader van het Holland Festival in onze stad zullen worden gegeven, is ook een balletvoorstelling in de schouivburg opgenomen. De keus is daarbij gevallen op Het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell. Dit is niet te verwonderen, want het Nederlands Ballet is - nog steeds - de beste balletgroep, die Nederland rijk is. Dit blijkt ook uit het feit, dat het bestuur van het Holland Festival Het Nederlands Ballet heeft uitgenodigd in verschillende grotera plaatsen van Nederland voorstellingen te geven. Dit zullen dan de laatste voorstellin gen zijn, die men van Het Nederlands Ballet in zyn oude samenstelling - dus mét de bekende, vooraanstaande solisten als Willy de la Bye, Linda Manez, Han- ny Bouman, Janine van Thor. Jaap Flier, Aart Verstegen, Conrad van de Weetering en Rudi van Dantzig - kan zien. Want na 1 september a.s. zullen de meeste van deze solisten een nieuwe groep vormen, n.l. Het Nederlands Danstheater. Ook op de voorstelling in Leiden op 23 juni a.s. zullen genoemde solisten op treden mét het corps de ballet. Het aantrekkelijke programmt, dat ook nationale premières bevat, bestaat uit: Klein Avondspel, choreografie Rudi v. Nu het vakantieseizoen weer aan gebroken is zijn er enkele nieuwe fol ders van de V.V.V. verschenen. ..Een wandeling door Leiden" bevat de vreem deling een goede gelegenheid om van de Sleutelstad, met zijn vele beziens waardigheden, een algemene indruk te krijgen. Een ook in fotografisch op zicht keurig verzorgde folder geeft niet alleen beelden van Leiden, doch ook van het plassen- en merengebied en het Noordzeestrand. Linda Manez als de Sfinx en Aart Verstegen als Oedipus in David Lichine's ballet „La Rencontre", waarvan Het Nederlands Ballet op 23 juni a.s. in het kader van het Holland Festival een opvoering geeft. Dantzig op muziek van Von Gluck; Vyf études voor elf dansers, choreografie Conrad van de Weetering op muziek van Frank Martin; La Rencontre, (Oedipus en de Sfinx), choreografie David Lichi- ne, muziek van Henri Sauguet en Di vertissement uit het ballet „Doornroos je", choreografie Marius Petipa/Lev Ivanov op muziek van Tsjaikofsky. EINDEXAMEN CHR. KWEEKSCHOOL Voor het eindexamen van de Chr. Kweekschool zijn geslaagd: de dames L. J. Bey te Leiden. H. A. v. d. Byl te Koudekerk a .d. Rijn, J. M. Datema te Leiden en H. J. Hassefras te Hazers- woude. Afgewezen één.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 3