I Brazilië's beroepspolitici veelal niet opgewassen tegen de problemen „EEN IS UW MEESTER EN GIJ ZIJT ALLEN BROEDERS" Een Zoeklicht Kubitschekbekwaam president COMPROMISSEN DANKZIJ WERELDWIJSHEID VAN ZEEVARENDE NATIE Gematigdheid is er een kostbaar erfgoedmaar daarmede lost men geen grote vraagstukken op WOORD VAN BEZINNING OP DE BOEKENMARKT Het leger (dat nauwelijks ooit oorlog heeft behoeven te voeren) beschouwt zich als arbiter in de natio nale conflicten. Het heeft van die zichzelf toegekende bevoegdheid nooit ernstig misbruik gemaakt. Het valt te hopen, dat het zo blijven zal. (Van onze reisredacteur, W. L. Brugsma) (IV) heeft ten hoogste partij-fagades maar daarachter spelen voornamelijk beroepspolitici hun spel, demagogen, vertegenwoordigers van groeps- of eigenbelang, bereid tot iedere zwenking, tot de vreemdste coalities, tot ieder middel om op het kussen te komen en dan hun zakken te vullen. Met deze beroepspolitici kon men vijftig jaar ge leden misschien nog uit de voeten, tegenover de gecompliceerde problemen van een moderne staat staan zij machteloos. Rio de Janeiro Zoals andere landen in Zuid-Amerika maakt Brazilië een sociaal-econo mische crisis door: de winst uit de wereldoorlog en het Korea-conflict is opgeteerd, het uur van de harde waarheid slaat, de kosten van levens onderhoud stijgen snel, de kleine man komt in de knel en staking volgt op staking! Zo min als andere landen in Zuid-Amerika bezit Brazilië tot oplossing van die crisis ontwikkelde politieke partijen, die een duidelijk consequent beleid kun nen voeren of bereid zijn tot loyale oppositie. Het De spanningen, welke deze problemen oproepen, gelden op buiten-parlemen tair terrein, in regionale tegenstellingen tussen het rijke zuiden en het arme noorden, in groepsconflicten tussen ondernemers en arbeiders, in verzoenings pogingen door de kerk, en vooral ook in een waakzaam gereed staan van het leger om de rol van arbiter in nationale conflicten te spelen. Worden in een land als Brazilië, dat al zulke scherpe basis-tegensteliingen kent, die tegenstel lingen nog vergroot door hevige conjunctuurmoeilijkheden, dan zou men zijn hart vasthouden wanneer men, zoals thans, geruchten verneemt over de opstandige plannen tegen de regering-Kubitschek. En toch geloof ik om meer dan een reden dat het wel los zal lopen. over anderhalf jaar. Want van de twee belangrijkste kandidaten Qua dros conservatieve Nationaal-democrati- sche Unie) en Goulart (linkse arbei ders partij van wijlen Vargas) voor de presidentszetel van Kubitschek (gema tigde sociaal-democratische partij) heeft de bekwame Quadros, die een uitstekende staat van dienst 'heeft ais gouverneur van Sao Paulo, de beste kansen, het is te hopen dat Quadro de economische en sociale misstanden van Brazilië zal kunnen saneren, en dat hij dat niet uitsluitend ten koste van de ai-men zal doen. Welke zijn die redenen? Er is ten eerste de grote gematigdheid, die Bra zilië als kostbaarste erfgoed uit de Por tugese koloniale boedel heeft meege kregen. Waar Spaans Zuid-Amerika. na zijn ontvoogding door interne conflic ten aan stukken viel en ook later de tradities van hardheid en onbuigzaam, heid der Castiliaanse hoogvlakte handhaafde, daar bewaarde het Por tugese deel van het continent in Bra zilië zijn eenheid ondanks innerlijke tegenstelling en vond daarvoor compro missen, die voortspruiten uit de we reldwijsheid van de handeldrijvende, zeevarende Portugese natie. Die zachtheid, die" neiging tot „geven en nemen" liggen in het Braziliaanse na tionale karakter verankerd: de histo rie van wat eens een Portugese kolonie was, toen een onafhankelijk keizerrijk en tenslotte de republiek Brazilië werd, is, met uitzondering van de aanvan kelijke jacht op de Indianen en slacht, partij van Canudos, bepaald geen bloedige. Zelfs de recente dicta turn- van Getulio Vargas was onvergelijkbaar vriendelijker dan die in de buurlanden. En de „Golpes", de staatsgrepen waarvan ook Brazilië zijn portie heeft gehad, zijn altijd met weinig schieten en veel beminnelijkheid geregeld. Toen Sao Paulo tijdens het regime- Vargas zonder succes 'n separatistische opstand probeerde, zag Vargas er to taal geen been in bij de eerste verjaar dag van die opstand persoonlijk het naambordje van de straat te gaan ont hullen, die naar de opstand was ge noemd! En de luitenants van de lucht macht die vorig jaar om onduidelijke redenen een staatsgreepje waagden, dat ook alweer mislukte, lopen vrij rond. Een vaderlijke vermaning, een bevordering tot kapitein en men heeft geen centje last meer! Mannen, die impopulaire besluiten durven nemen Nu lost meti het louter vriendelijk heid helaas geen economische proble men op. Maai- ook op dit stuk komt toch wei aarzelend verbetering: Jusce- lino Kuibitschek, een bekwaam, zij het soms wat overhaast president, begint zijn entourage te zuiveren, beroeps politici op belangrijke posten te ver vangen door vakmensen. Zijn nieuwe minister van Economische Zaken, Lo pez, is er zo een die impopulaire be slissingen durft te treffen! Hij wordt daarbij door Kubitschek gesteund en Kubitschek geniet daarvoor op zijn beurt de steun van het leger. Die ten. dens lijkt zich te zullen voortzetten na de volgende presidentsverkiezingen Met deze beschouwing over Brazilië besluit onze Reisredac teur, de heer W. L. Brugsma. zijn uitgebreide reportage over Zuid-Amerika. Nadat hij zijn bezoek aan dit deel van de we reld voltooid had, heeft hij zich naar Genève begeven om zijn indrukken te geven van de minis tersconferentie tussen Oost en West. In de afgelopen weken heeft men die dagelijkse versla gen in de kolommen van ons blad kunnen aantreffen. Gevaarlijke activiteit Want naast de drie bovengenoemde partijen, die de belangrijkste van de twaalf in het parlement zijn, is er in Brazilië nog een partij, die weliswaar buiten de wet is gesteld, maar bepaald niet een fagade is waarachter zich op portunistische en omkoopbare beroeps, politici verbengen. Het is de commu nistische partij, geleid door een merk. waardig man, Luiz Carlos Prestes, die men wel eens de Mao Tse-toeng van Brazilië heeft genoemd. Zoals Mao zijn .lange mars" maakte, zo trbk Prestes na een mislukte militaire opstand met 1500 man jarenlang door Brazilië. Mao was al communist, Prestes wérd het op zijn tocht. Hij vertrok in 1930 naar Moskou, keerde terug, ontketende in 1935 eeun opstand tegen Vargas, werd tot 46 jaar gevangenisstraf veroordeeld, Een doorkijkje in het Braziliaanse ministerie van Onderwijs. Een grandioos stukje moderne architectuur. Maar 70 procent van de bevol king is nog analfabeet, voor drie miljoen kinderen zijn er geen scholen! Voor zijn technische en politieke ontwikkeling schreeuwt Brazilië om meer onderwijs. 1959 Zaterdag juni tkjfc v - >-A Een woord van Jezus, dat zo op het eerste gezicht nogal fluwelig aandoet, een schone droom, van zwevend idealisme, dat nergens de grond van ons bestaan raakt. De situatie echter, waarin Jezus dit zegt, maakt ons duidelijk dat Hij allerminst een romantische visie op het leven had. Dit is een uiterst scherp woord, gericht tot de schare, de massa, die gewend was aan de leiband te lopen van een geeste lijke toplaag. Het is een krachtige oproep aan mensen, die het verleerd zijn zelf verantwoordelijkheid te dragen. Over de hoofden van deze mensen heen richt Jezus zich tot de geestelijke en politieke leids lieden van het joodse volk met een felle aanklacht. Zij zijn het, die het dragende verantwoordelijkheid voor elkaar. Daarmee is de actualiteit van dit woord in onze maatschappij en in onze wereld van vandaag gegeven. Onze maatschappij is uiterst ge compliceerd, de taken zijn zorgvul dig verdeeld, de technische ontwik keling geeft steeds grotere verschei, denheid van beroepen en de af stand tussen deze groepen wordt steeds groter. Aan alle kanten loert het gevaar, dat de enkele de .gewone man" die zich dat laat aanleunen en het als excuus denkt te kunnen gebruiken voor zijn on verschilligheid tegenover de grote problemen van on2e tijd. Trouwens wat zijn dat .grote pro blemen", dat is de moeder in India, die haar kinderen ziet wegkwijnen van de honger, en dat duizendmaal vergroot, dat is de Jonge vluchte ling, die al jaren verlangt verlost te worden uit het isolement van het kampleven, en dat duizend maal vergroot, dat is de haat tussen mensen, die elkaar niet eens ken nen, en dat duizendmaal vergroot. En in dit alles geldt ons de oproep van Jezus zelf nu eens eindelijk onze verantwoordelijkheid bewust te worden. Wegen te zoeken, om Matt. 23 :8 b). volk onmondig willen houden, hun positie misbruiken en een geeste lijker terreur uitoefenen. Gij zult U geen rabbi, meester, laten noe men. Een is uw Meester en gij allen zijt broeders". Met dit woord emancipeert Jezus de massa, geeft 'hij aan dat in alle zaken van het leven de mens zijn eigen verantwoordelijkheid draagt. Zowel in de verhouding van God en mens als in de verhouding van mens tot mens. Eén is uw Meester en gij allen zijt broeders. Hij brengt de intermenselijke verhoudingen op het vlak der broederschap, niet in een flauwe sentimentele zin, maar als een broederschap, waarin het gaat oijji gelij'kberechtigdheid en een mens zich in valse bescheidenheid of in geestelijke luiheid zich terug trekt op zijn eigen vierkante me- tertje, en zich onttrekt aan een verantwoordelijkheid, die hij graag gedragen en niet door anderen, die naar zijn „bescheiden" mening of luie geestesgesteldheid over laat aan de experts, de specialisten. Onze tijd wil ons maar al teveel suggereren, dat de problemen, der mate ingewikkeld zijn, dat de „ge wone man" er toch niets van be grijpt. Het zou geen kwaad kun nen wanneer we ons door dit woord van Jezus tot de orde lieten roepen. Zowel de experts die zich in een waas van geheimzinnigheid hullen, en daaraan hun superiori teit menen te mogen ontlenen, als iets te verwezenlijken van de op dracht, die er ligt voor kleine men sen in een zeer klein geworden we reld. In het gesprek dat Jezus voert met de schare, en over hun hoofden heen tot de leidslieden, gaat het tenslotte om een vreugdevol aan vaarden van de roeping, die de mens op aarde heeft, naar de be doelingen van God. Daarin kan een mens zich verwezelijken, zijn zelf standigheid zich bewust worden, me de-arbeider zijn in de wijngaard des Heren, die onderhouden moet wor den. D. H. Gijsbers, jeugdpredikant te Leiden en herv. pred. to Leimulden. Een maquette van het parlementsgebouw in de nieuwe hoofdstad Brasitia, dat volgend jaar klaar moet zijn. Misschien zullen in de zuivere lucht van de centraal-Bratiliaanse hoog vlakte moderne politieke concepties beter gedijen dan in de mallemolen van Rio, waar groeps-» streek- en eigenbelangen nog altijd de boventoon voeren. maar kwam in 1945 weer vrij. In 1946 haalde hij, toen reeds leider van de grootste communistische partij in Zuid-Amerika, een half miljoen stem men bij de parlementsverkiezingen, een tiende van het electoraat. Het zou den er zeker meer geweest zijn, ware het niet dat het stemrecht in Brazilië beperkt is tot Portugees sprekende al fabeten. En in Brazilië is 70 procent van de bevolking nog analfabeet. Juist onder de analfabetische landloze boe ien en landarbeiders bevinden zich de meeste communisten. De communis tische partij werd in 1947 verboden, Prestes dook onder, de communistische afgevaardigden verscholen zich in an dere partijen. Maar de partij is actief gebleven, won aanhang onder jonge intelectue- len en officieren, speelde op het mate loze nationalisme der Brazilianen, hitste de anti-Noordamerikaanse sen timenten verder op. Zij betekent nog niet zoveel als men wel vreest, er splitste zich een Titoistische en een anarchistische vleugel af tijdens Pres tes' onderduikperiode (Prestes is nu weer boven water en zal binnenkort vrijwillig terechtstaan wegens subver sieve actie). Maar in hard bevochten presidentverkiezingen kan zij de door. slag geven: Kubitschek won dank zü de communistische stemmen! Onbekwame demagogen Misschien moet men in Brazilië niet spreken van een communistisch gevaar. Het werkelijke gevaar ligt immers bij de zogenaamd democratische politici, die er niet in geslaagd zijn een drin gend noodzakelijke landhervorming in te voeren, scholen en huizen te bou wen, behoorlijke lonen te verzekeren. Demagogen, die onbekwaam waren de rijkdommen van het land te ontwik kelen. die op nationalistische senti menten spelend jaren lang buiten landse ondernemingen buiten de deur hielden. Die mogelijk nationalisten, maar zeker geen patriotten zijn. Mis schien is de massa, die zij in misère lieten leven, vandaag nog stom, maar doof is zij niet. Men spreekt thans verheugd over een democratiserings proces in Zuid-Amerika, omdat de dic tators vallen. Wanneer de democra tisch hetende politici van vandaag niet inzien, dat er tussen politiek en de werkelijke problemen ran hun landen een nauwe relatie moet bestaan, zou die verheugdheid wel een van betrek kelijk korte duur kunnen zijn. Er zijn in Brazilië tekenen, die er op wijzen dat men dat gaajj 'beseffen. Bet valt voor dit veelbelovende land te hopen dat die tendens zich zal voortzetten! Vicky Baum. „Ballerina". Ad. Donker Rotterdam 1958. Ach ja, Vicky Baum, zij roept toch wel goede herinneringen op. „Menschen im Hotel", „Heil in Frauensee" boeken uit de jaren twintig, waar zelfs de „echte" literatoren over streden of die ja dan nee tot de „echte" letter kunde gerekend mochten worden. Echt of niet, deze beide boeken zijn en blfj- ven goede romans. Wie ze gelezen heeft, zal figuren daaruit, zoals Krin- gelein of de badmeester Heil. niet vergeten en dat zegt wat. In 1932 is deze Oostenrijkse schrijfster naar de Verenigde Staten van Amerika ver huisd en sedertdien schrijft zij in het Engels. Van deze produktie zijn „Hotel Shanghai" en „Liefde en dood op Bali", beide ongeveer uit 1937, zeer lezenswaardig, vooral het laatste. Deze roman „Ballerina", is compe tent geschreven en vlot. Het ontbreekt stellig niet aan dramatische kracht; de dialogen zijn goed en de milieu tekeningen uitstekend aangebracht, Het conflict tussen kunst en huwelijk doet wat overbekend aan. David E. Walker. „Operatie Amster dam". Van Holkema en VVarendorf, Amsterdam z.j. Hoogstwaarschijnlijk is het dat enige burgers, vergezeld door een Engelse officier in een auto, bestuurd door de verzetstrijdster Anna. op deze manier een hoeveelheid industriediamanten uit Nederland zouden hebben kunnen weghalen in het jaar 1940. Het geval schijnt verfilmd te zijn. René FülüpMiller. „Raspoetin. de heilige duivel". P. Vink. Antwerpen z.j. Deze herdruk van een boek, dat indertijd met graagte verslonden werd, is stellig nog op zijn plaats, hoewel de lezer van heden minder ontzet zal zijn over de gang van zaken in Rusland toen het tsarisme wankelde, dan die van omstreeks dertig. De monnik Raspoetin, de wilde Sy- berische boer, die ziener en telepaat was, die de laatste tsaar en zijn vrouw om zijn ongewassen vinger wond. om dat hij de geheimzinnige kracht bezat hun enige zoon. die een bloeder was, gezond te houden, de man met de zeven levens, die na verscheidene gla zen wijn met arsenicum en verschil lende schot- en steekwonden nog met touwen vastgebonden in de ijzige Newa verdronken moest worden, is stellig een van de meest problematische figu ren, die ooit geleefd hebben. Nu wat Pockets. Iu de Antilope-pockets (Het Wereld venster Baarn) zijn de bekende her inneringen van Tanya Matthews. „Ik was een Russisch Meisje", in twee delen herdrukt. Eveneens een Van Eemlandtje genaamd „Moord met Muziek". Bij de Salamanders (Querido Amsterdam) vinden wij o.a. tot onze verheugenis .Duizend Eilanden" van de ten onrechte wat vergeten Indone sische schrijfster Beb Vuyk. Dit boek vormt een uitstekende tegenhanger van Maria Dermouts ..Nog Pas Giste ren", eveneens hedrukt. Dan is er nog „Het Wilde Feest" van Adriaan van der Veen bij en .Mensen Zonder Geld" van Jan Mens. Nieuw, aardig en interessant is In en Om de Mijn" van Paul Frische, chef van de Voorlichtingsdienst van de Staatsmijnen. Dit boek geeft de ge schiedenis zowel als een beschrijving van het werk in het zo belangrijke ge bied, de Limburgse kolenmijnen Ver scheidene foto's, zowel onder- als bovengronds, verhelderen de tekst. Een dergelijk werkje, eveneens ge ïllustreerd. heeft de publicist H. Sohaafsma samengesteld over Televi sie. In de Meulenhoff-pockets duikt het keiige verhaal over de sexuele wilde- brasserij van ongeletterde Amerikanen. „Eén Akker voor God" van Erskine Caldwell, weer op. Het meest veikoch- te boek ter wereld, zeggen de uitgevers. Heel wat beschaafder en aantrekke lijker zijn de volgende Ooievaars (Daa- men Den Haag) m.i. In de eerste plaats Vestdijks onvolprezen essays „De Poolse Ruiter", die grotendeels belangrijke aspecten van de interna tionale literatuur Poe, Kafka, Va- léry, Jammes o.a. tot onderwerp hebben. En voorts een aangenaam leesbaar en bevattelijk overzicht, ge schreven door de hooggeleerde dr C. J. Bleeker, van de voornaamste gods diensten van de wereld In „Wat Gelooft de Mensheid?" staan vijf kerte beschrijvingen ieder essay is niet langer dan plm. 30 bladzijden van aard en wezen van de vyf grote gods diensten; voldoende om de belangstel lende een duidelijke indruk te geven. CLARA EGGINK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13