Expositie: schilderen en tekenen als vrije tijdsbesteding FILMS VAIS DEZE WEEK; GEHULD IN DIERENHUIDEN Geeomitteerdeii eindexamens scholen Leiden en omgeving Flipse en de zijnen verzorgden derde populair K. en O.-concert Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag II april 1959 Tweede blad no. 29717 In de Boerhaavesalen Medische Dienst Voorschoten: Dokter Th. J. Thies, Leidseweg 51, telef. 2520. Wijkverpleeg ster: Gezondheidscentrum, tel. 2177. Warmond: Dokter H. A. G. M. Wa lenkamp, Dorpsstraat 45, tel. 220. Wassenaar: Dokter K. T. de Wit, Jon kerlaan 83, tel. 2460 en J. A. Romer, Backershagenlaan 28, teL 4641. Apotheek Siderius, Langstraat 86, tel. 2141. Leiderdorp: Dokter H. A. Blaauwen- draad. Hoogewaard 4, Koudekerk, tel. K 1714-208. Zuster A. Hoogvliet, Kom van Aaiweg 7, tel. 24909. Oegstgeest: Dokter J. H. Meissner L. de Colignylaan 19, tel. 24865. Advertentie Het waren baardige figuren die 2060 jaar geleden weer, wind en stroomver snellingen trotserend de Rijn afzakten om in deze lage landen bij de zee de basis voor onze huidige samenleving te leggen. Nu, in 1959, stapt U aan boord van het drijvende hotel „REGINA". Dit gloednieuwe schip bevat letterlijk alle comfort, dat men tijdens een 7-daagse Rijnreis verlangen kan. Zeven dagen op en aan de Rijn; Düsseldorf, Kónigs- winter, Oberwinter, Koblenz, Rüdesheim, Bonn, Keulen, enz. Een onvergetelijke vakantie vol gezelligheid. In mei en juni reeds vanaf f.125.— p. p., alle maaltij den, koffie en thee inbegrepen. Vraag het interessante reisprogramma 1959 bij Uw reisbureau of N.V. RIJNLAND, Molenstraat 61. Den Haag, Tel. 11.71.13. Advertentie PHILIPS DRAAGBARE RADIO. Binnen en buiten perfecte en goedkope radio-ontvangst. Door toepassing van transistors een zeer laag stroom verbruik. Ingenieursbureau SflKI persoonlijke service LANGE MARE 66 TELEFOON 26500 (Prettige betalingsvoorwaarden) PERSOONLIJKE SERVICE. Verborgen talent komt tot openbaring De tentoonstelling, welke hedenmiddag door wethouder J. C. van Schaik in de Boerhaavezalen is geopend, wordt gehouden onder het motto: „Schilderen en tekenen als vrye tijdsbesteding". De titel spreekt voor zich zelf: dilettanten uit Leiden en omgeving hebben hun werk naar de commissie, die een schifting moest maken, opgestuurd: het waren 125 amateurs, die bij elkaar 256 kunstwerken inzonden, te veel om allemaal in de twee zalen van dit gebouw te kunnen hangen. Men heeft dus een keuze moeten maken, er zijn 50 inzenders overgebleven en 1 120 werken zijn opgehangen. Het vervelende van keuze maken is, dat je men sen moet teleurstellen. Ook bij het werk, dat wegens gebrek aan plaats moest worden afgewezen, waren verantwoord, artistieke schilderijtjes. Misschien dat zij b(j een volgende expositie nog eens aan bod komen. Men had ook niet kunnen verwachten, dat zoveel verborgen talent, deze kans om in de openbaarheid te kunnen treden, zou aangrijpen. U moet deze tentoonstelling gaan zien. In de eerste plaats, omdat het op ont wapenende wijze laat zien, met hoeveel overgave veel mensen zich in hun vrije tijd aan hun artistieke hobby kunnen overgeven maar ook omdat er werkelijk zeer goede dingen te zien zijn. Veel werk is getekend of geschilderd in de traditionele huisje, koetje, boompje-stijl, maar verschillende amateurs doen se rieuze pogingen om wat méér in hun werk te leggen. De „mooier dan de na- tuurschilders" worden in aantal aan merkelijk overtroffen door de schilders, die aan een impressionistische vormge ving toe zijn. We zagen „bezielde" doek jes aan de muur hangen. Maar er zijn uitgesproken expressionisten onder de amateurs en zelfs zijn er „koplopers" onder hen. die zich in de rijen der non- figuristen hebben geschaard. Van sommige werkjes was duidelijk „af te lezen", dat zij lang geleden reeds geschilderd waren, terwijl er ook bij waren, die zich duidelijk als kopieën van bestaande werken aanboden, of die er niet om logen, dat zij van 'n paatje of ansichtkaart waren overgenomen. Maar ook hier dient zich een vrije tijdsbeste ding aan ,die van harte gegund wordt aan ieder die daar plezier in heeft. SLECHTS ENKELE UIT VELEN Deze tentoonstelling plaatste ons voor het schier onoplosbare probleem een keuze uit de veelheid te moeten doen. Het zou ons te ver voeren een beoorde ling uit te spreken over alle vijftig deel nemers. Dit oordeel is trouwens moei lijk te vellen, omdat verschillende deel nemers slechts met werk vertegenwoor digd zijn, waarvan de beoordelaar niet kan weten of het werkelijk representa tief voor diens oeuvre geacht kan wor den. In het traditionele genre zagen we veel. De nummering van deze tentoonstel ling volgend komen we bij twee gouaches en een pastel van Cees v. d. Berg uit Noordwijk, die de kwalificatie artistiek mag hebben. H. W. Bniijn verraste ons met een impressionistische aquarel, die hy „schemering" noemde, mevr. Marian ne PridicarBarchat heeft een leuke prille manier van sóhildieren met de vingertoppen (overgenomen van mevr. Neuwahl, die ook met een dergelijk werkje op deze tentoonstelling uit kwam). „Bloementuin" is hiervan een alleraardigst voorbeeld. Zo goed ge slaagd, dat. haar andere inzendingen er een weinig bij afstaken. Mr. H. F. A. Geise gaf met olieverf „De Zondagschil der" een „pars pro toto" voor deze ex positie. Het doek is zo karakteristiek voor deze gehele onderneming, dat de jury besloot het een representatieve plaats te geven. Het is overigens niet het beste werk van de heer Geise. Dat is de olieverf „binnenpaats van een Ro meins huis", dat een mooie contrast in i licht en donker te zien geeft. Het werk van de heer L. J. Groenen dijk uit Leiden wordt aangeduid als de coratief en hier is alles mee gezegd. F. de Groot is een van de koplopers die niet tevreden meer zijn met vorm. maar een figuur trachten te ontleden in vlak ken. Hij doet het knap, moeten we zeg gen. Zeer sterk steekt daarbij af de olie verf „Kersenboom", waarin de schilder i getracht heeft de lente te vangen. Bij Ch. Groothof uit Oude-Wetering kan men in drie schilderijen een artis tieke ontwikkeling volgen, die van con structief abstraherend wordt. P. Hor man is een kundig aquarellist. Twee maal heeft hij in „Portret"en „Schapen by Stroe" toon en stemming goed ge troffen. Bij B. H. van Kempen uit Zoe- terwoude vallen de goede contrastwer- Zondagavond wordt in de Lutherse Kerk een bijzondere wijdingsavond ge houden, die georganiseerd werd door de Leidse Lutherse Jeugdgroep. Er wordt I het lekenspel „Artaban, de vierde wijze", naar een oud-Engelse legende bewerkt door een van de leden, opgevoerd. De Haagse sopraan Ilona Manger-Somer en de organist O. Verhulst verlenen mede- king en de kleur op. Clara Lolkema kwam tot een explosie in kleur bij haar gouache „Ondergang". Dit werk toont aan, dat schilderen in vrije tijd ook een bijzondere manier van uitleven kan zijn. G. Myer uit Oude-Wetering maakte een paar voortreffelijke traditionele schilderijtjes, waarin de olieverf „Mo len bij Rijpwetering" uitblinker is. Mevr. A. E. M. Neuwahl-Sanders heeft enige mozaieken ingestuurd, die eigenlijk geen echte mozaieken zijn, omdat zij ge bruik maakte van de scherven van ge broken theekopjes etc. Dit kan men zien de kleuren missen de zachte gloed van de zuivere mozaiek, maar toch herkent men in de vormgeving van „Haan" en „Vis" een onmiskenbaar talent. Het stil leven in „Vingertechniek" is leuk. maar lijkt ons minder geïnspireerd dan de ..Bloementuin" van mevr. Marianne Fridicar, die dezelfde techniek toepast. OOK DE ROMANTICI AANWEZIG De romantiek van A. M. v. d. Plas in enige landschapjes en „Narcissen" is hartveroverend. Meer romantici van dit genre vindt men op deze expo sitie. J. O C. Postel uit Leiden viel ons op, door de korrelige, doorzichtige ma nier van schilderen. De figuurstudies van P. Schouten uit Leiden zijn zonder meer goed en hetzelfde geldt van het Een van de inzendingen op deze tentoonstelling was van de heer F. Huisman te Alphen a. d. Rijn, wiens werk vertegenwoordigd is met dit rustige stilleven. (Foto L.D./Van Vliet) werk van kapelaan C. W. Thomas die in twee mozaieken, goed van toon en vorm. eveneens de theekopjestechniek toepast. Liever nog zien wij zijn aquarel van een Zwitsers landschap. Petronella Verhoef uit Leiden stuurde een echte, dure mozaiek van een eekhoorn. J. M. Th. Werneke bundelde zijn fantasie in enkele vreemde strakke figuren, die heel even aan de onwezenlijke wezens van Esscher doen denken. Tenslotte het werk van mevr. V. de With-Schulte uit Warmond is naief, lichtvoetig en feeste lijk. Samengevat: een hoogst bijzondere en zeer zeker interessante expositie, welke weer eens op een andere zijde van de vrijetijdsbesteding het licht werpt. KOFFERSCHRIJFMACHINEl met en zonder koffer. KOLIBRI f265.— TIPPA f275.— TRIUMPH, vanaf f399 Reeds van f 15.af per maand Haarlemmerstr. 184 De volgende gecommitteerden zijn aangewezen voor de eindexamens der middelbare scholen en scholen voor voorbereidend hoger onderwijs te Lei den en omgeving: Gem. Gymnasium Leiden: prof. dr. P. A .Verburg 'Groningen), prof. dr. I. J. M. van c!en Berg 'De Bilt), dr. W. Euwe (Den Haag), prof. dr. M. Minnaert (Utrecht). Rembrandt Lyceum Leiden: afdeling HBS-A: L Krol (Den Haag), mr. W. G. Koster (Den Haag), mevr. J. M. Schef- fer—Van Overveldt Wassenaar)' Afdeling HBS-B: W. J H. Salet (Den Haag), mevr. dr. W. J. HolmesKam- minga (Badhoevedorp), dr. A. Cohen (Den Haag). Gem. HBS voor Meisjes Leiden: Af deling Middelbare Meisjesschool: mevr. W. G. Fiseher-Van Noordt (Den Haag), mevr. M. A. de JongDe Monchy (Rot terdam). mevr. H. TielrooyBottenheim (Amsterdam). Afdeling HBS-B: w' J. AI (Rijswijk), dr F P Koumans (Den Haag), mevr J S. OudemansHoek^ma (Delft) Chr. Lyceum Leiden: Afdeling Gym nasium: prof. dr P A. van Stempvoort 'Groningen», dr. A. J. Veenendaal (Den Haag), dr. J Houtgast (Utrecht), dr. W. F de Jong (Delft). Afdeling HBS-A: A. Bartels (Den Haag), dr. F. C. Cremer (Amsterdam), dr. H. L. A. van Wiik (Leiden). Afdeling HBS-B: W J. H. Salet (Den Haag), mevr. dr. W J. HolmesKam- minga 'Badhoevedorp), dr. A. Cohen (Der Haae». R.-K. Lyceum St. - Bonaven ti> ra Lei den: Afdeling Gymnasium: dr. St. W J Teeuwen (Nijmegen), prof. dr. H. Schreuder (Amsterdam), dr. J. Ubbink (Leiden), prof. dr. L. Seekles (Utrecht). Afdeling HBS-A: L. Krol (Den Haag), mr. W. G. Koster (Den Haag), mevr. J. M. SchefferVan Overveldt (Wasse naar).. Afdeling HBS-B: ds. H Swiers (Delft), dr. M Boe °man (Oegstgeest), mevr. Ch D. M Hekster—Zwiebel 'Oegst geest). R.-K. Meisjeslyceum St.-Agncs Lel den: Afdeling Gymnasium: prof. dr. F. J. M de Waele (Nijmegen), dr. H. L. A. van Wiik (Leiden), prof. dr. F. van der Blij (Bilthoven), prof. dr. L. Seekles (Utrecht). Afdeling Middelbare Meisjes School: mevr. W. G. Fischer—Van Noordt (Den Haag), mevr. M. A de Jong—De Mon chy (Rotterdam), mevr. H Tielroov— Bottenh eim Amsterd am Chr. Lyceum Alphen: Afdeling Gym nasium: Chr. Kok (Baam), prof. dr. F. W. N. Hugenholtz (Oegstgeest), J. H. Bannier (Wassenaar), prof. dr. J. A. Smit (Utrecht). Afdeling HBS-A: mei M. E. van Ber gen 'Oegstgeest), mr. H. B. Wildt Mey- boom (Overveen), mr. G. A. Lamsvelt 'Den Haag) Afdeling HBS-B: dr. H. C. M. van Dijk (Den Haag), mevr. ir. T. de Boer Van der Hoek 'Den Haag), D. M. J. P. C Breebaart (Voorburg). R.-K. Middelbare Meisjesschool Voor schoten: mevr. L. S. L. Koenigswald— Beyer (Utrec(ht), mevr. mr. G. J. Man ger Cats—Sjollema (Den Haag), prof. dr. S. P. Uri (Den Haag). Rijnlands Lyceum Wassenaar: Afde ling Gymnasium: dr. St. W. J. Teeu wen 'Niimegen). prof dr H Schreuder (Amsterdam), dr. J. Ubbink (Leiden), prof. dr. A H. W. van der Herk (Am sterdam). Afdeling HBS-A: A. Bartels (Den Haag), dr. F. C. Cremer (Amsterdam), dr. H. L. A. van Wijk (Leiden). Afdeling HBS-B: dr. D. N. Lelyveld (Delft), dr. P. S. Pels (Voorschoten), dr. G. G. van den Andel (Den Haag). Afdeling Middelbare Meisjesschool: mevr. J. C H. Ern*—Fletcher 'Delft), mevr L J. Elias (Den Haag), mei dr F Th A Voigt (Voorburg) St.-dclhertco'Fee Wassenaar: Afde ling Middelbare Meisjesschool: Chr. Kok (Baarn). mevr. C. L. E. van den Ende Van Driest (Den Haag), mevr. W. Nieulant PelkmanHarcksen (Den Haag) GECOMMITTEERDEN ELGDERS Als gecommitteerden elders in den lande zijn onder meer aangewezen: Prof. dr. L Kukenheim Ezn prof dr W den Boer prof dr S. Dre den. dr A. B. Rulgrok dr. J B Ubbink, dr. A J. Koster, prof. dr. W. Wiersma, prof dr. G. Sevenster. prof. dr. Th. J. O Lo cher, dr. J P. Marre, prof. dr B. A van Groningen, prof. dr. A. de Buck, dr. H. L. A. van Wiik, prof. dr. A. F. P. Hulsewé, dr. B. W. Schaper, prof. dr. A. met haar „echo-effecten" zal in de Dom kerk te Milaan zeker voortreffeiyk ge klonken hebben. Trouwens: zij deed dit door haar gespannen schryfwijze en met zo goed als geen „lege" plekken ook gis teravond in de Stadsgehoorzaal. Met deze Synfonia maakte deze jongere Bach het ten volle begrijpelijk, dat hij zich aan de overheersende invloed van de vader kon ontworstelen. Flipse hanteerde het geheel met stu wende suggestie, gewillig, homogeen en accuraat door het orkest gevolgd. Het klankgehalte leek' echter voor verbete ring vatbaar. Mozarts bekend vioolconcert in D gr. t. (K.V. 218), door hem op 20-jarige leef- „De reis om de wereld in tachtig dagen" Jules Verne herleeft! Trianon. Wie onzer heeft niet Jules Verne's ..De reis om de wereld in 80 dagen" gelezen? Voor het jaar 1872 een sen satie. voor nu In Verne's fantasie waren het Phileas Fogg en zijn bediende Passepartout, die deze toppres tatie" volbrachten. De weddenschappen in de Re formclub en van talloze anderen liepen hoog op: zouden zij het halen? Die ,,race" om de wereld tegenwoordig kan het in minder dan 40 uur! hield duizenden in spanning. De flegmatieke Fogg, altijd gentleman, altijd even keurig met witte handschoenen en hoge hoed, naast hem de beweeglijke Passe partout, die overal raad op weet, gaan hun avonturen in velerlei landen beleven. Het wordt, met voortdurende obsta kels en tegenslagen, een wedstrijd van belang. In Londen de leden van de Reform club, angstig turend naar het bord, dat „de stand" weergeeft, daarbuiten de beide mannen en zij, die later met hen mee trekken. Zij gaan per ballon naar Spanje, vandaar naar Marseille, Suez, India, Hongkong, Amerika enko men waar zij willen. Weliswaar op het nippertje, maarzij winnen. Avon tuur op avontuur. Steeds weten zy raad en onder dit alles blijft Phileas Fogg even flegma tiek als altijd. Michael Todd heeft er een „gigan tische wondershow" van gemaakt, waar toe dit reizen om de wereld hem alle gelegenheid bood. Het is een kleuren- festijn uit Jules Verne's tijd, welhaast te schoon om waar te zijn, maar het geeft tóch een aardig idee van de jaren rond 1870, zo diep verschillend van het heden. Kluchtige humor is door dit alles heengeweven. Wie met Phileas Fogg en Passepartout de wereld zien wil, kan by deze film terecht. Zij is doorspekt met spectaculaire massascènes: de twee zien door Michael Todds ogen méér, dan zelfs Jules Verne het zich ooit had kunnen dromen. Drie-en-een-half uur duurt hun zwerf tocht: het is korter dan in werkelyk- heid, maar voor één film lang genoeg! En wie van verre reizen houdt, be hoeft zich werkelijk niet te vervelen! De Fanatieker! Knappe thriller Casino In een Zuidamerikaanse staat breekt een opstand uit. Het rege ringshoofd vertoeft met vakantie aan de Franse Riviera. De rebellen belasten twee van hun m Frankrijk woonachtige aanhangers met het plaatsen van een bom in het privé vliegtuig van het staatshoofd. Op het laatste moment be sluit de generaal echter gebruik te ma ken van een lijnvliegtuig en de twee re- hellen komen voor het probleem te staan: moe-ten zij vijftig onschuldige Teeuw, prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink. dr. J. H. M. M. Loenen, prof. dr. P. H. van Laer, ir. J. B. Grandjean, mevr. dr. H. BrongersmaSanders, dr. A. Diakonoff, prof. dr. J. G. Bomhoff, dr. M. J. Voorn. prof. dr. K. A. H Hid- ding, mevr. I. M. van GentBaart. dr. J. J Mak. dr. ir. W. C. Smit, mei. J. S. M. L. 's-Gravesande, allen te Leiden: prof. dr G. J Hcenderdaa! mei dr D L van Raalte, prof dr. F W N Hugen holtz, nrof dr A G Bouman, dr H P Wolvekamp, prof. dr. C. Soeteman, prof. dr H. G Beven, mr. M. V. Polak, mej. M. E. v. Bergen, dr. W. L. Groene- veld, dr. G. W. M. Kallenberg, dr. P. C. van Arkel, dr. M. Boeseman. mevr. Ch. D. M. HeksterZwiebel, ir. P. Levedag, dr. P. van Duyn, allen te Oegstgeest: G. Klok, te Alphen: mr. J. J. Croles, te Gabor Radnai in Mozarts vioolconcert in D De stijlverwante Joh. Chr. Bach, jongste zoon van Joh. Seb. Bach en Mozart waren op het derde populaire K. en O.-concert van het Roti. Philh. Orkest voor de pauze aan het woord, daarna volgden Richard Strauss met zyn „Till Eulen- spiegel" en tot besluit Bizets Tweede Arlesienne-Suite. Het is goed zich weer eens terdege te realiseren, dat ook deze „Milanese" Bach meesterwerkjes schreef, die verdienen aan de vergetelheid ontrukt te worden. tijd evenals de genoemde Synfonia in 17/5 geschreven, toont diens gerijpte genialiteit al in volkomenheid. Helaas kon de solist, de Hongaarse violist Gabor Radnai, die thans de concertmeesters plaats in het orkest vervult, daaraan ongenoegzaam expressie verlenen. Men mag nóg zulk een eminent kamer- muuziekspeler zijn Radnai is prima rius van het Radnaikwartet dat garandeert nog niet het voorhanden zyn ener sterk persoonlijke solistische allure. Radnai's kleine, maar reine toon leent zich wel voor de Mozartstijl, zeker nadat de aanvankelijk gedemonteerde lichte onzuiverheden overwonnen waren. Doch zijn voordracht bleef te correct-schools en vlak. zonder individuele zeggings kracht, om een diepe indruk na té laten. De speelse dartelheid van het Rondo bleef bovendien tot een minimum be perkt. Wellicht zal hij in de toekomst naar het thans onvervuld geblevene toe groeien. Wij hopen het van harte. Men heeft hem een vriendelijk gestemde hul de gebracht. Wy koesteren voor Richard Strauss' scheppingskracht nog altijd enorme eer bied. Toen hij de schelmse streken van Uilenspiegel verbeeldde, was Strauss in de opkomst van zijn groot kunnen. Daarvan legt deze levenskrachtige, il lustratieve schildering getuigenis af. De schalksheid, de wispelturigheid, de tra giek ook rond deze figuur; zij zijn zó tekenend gedacht en daarbij zó knap geïnstrumenteerd, dat men er na zoveel tijd nog steeds intens van kan genieten. Een geestige, karakteristieke partituur als deze vindt in Flipse. die de humor en de ironie verstaat, een levendige en fantasierijke interpreet, die zijn orkest er voortreffelijk in musiceren laat. En de blazers waren op hun post, om tel kens hun trekjes te doen opflitsen. Die Tyi „doet" het nog best, al wordt hij dan ook tenslotte gehangen. Maar Strauss doet de herinnering aan hem voortleven Reeds meermalen hebben wij onder Flipse met waardering geluisterd naar Bizets Tweede Arlesienne-suite, waar aan hy een warm hart toedraagt. Ook al omdat het land, waarin zich dit alles afspeelt, in zijn ziel besloten ligt. Ook nu werd deze charmante muziek een kolfje naar Flipse's hand, met de kleurige Farandole als culminerend hoogtepunt. mensen opofferen aan het likwideren van de dictator. De jongste van de twee wil de consequentie daarvan niet aan vaarden, de oudste wenst door te zetten omdat naar zijn mening met het. opof feren van de vijftig passagiers in het lijnvliegtuig vele duizenden andere men sen gered zullen worden. Regisseur Alex Joffé heeft het conflict tussen de twee rebellen op zeer knappe wijze uitgesponnen en dé spanning in het vliegtuig, als de klok tergend lang zaam naar de fatale minuut tikt, tot een loodzware hoogte opgevoerd. Een voor treffelijke Franse thriller, waarin Pierre Fresnay en Michel Auclair de hoofdrol len vertolken. Madeleine tel. 136211 Scherpe aanklacht tegen de „dure zelfkant" Lido Dat de strekking van een film over het delicate probleem van de call- girls heel anders en veel beter kan uit vallen dan in „Meisjes op bestelling' welke film hier onlangs besproken en ge kritiseerd werd, bewijst „Madeleine tel. 136211" Regisseur Meisel verwerkte de stof uit een boek van Deusel op een wij ze, welke de triestheid van het bestaan der vrouwelijke slachtoffers duidelijk in het licht stelt. Zelfs in de realistische gedeelten van dit werk komt die -tragiek uitvloeisel van het Duitse ,,Wirt_ schaftswunder" scherp in het licht te staan. Kortom, de tendens van .Made leine" is zuiverder dan van „Meisjes op bestelling" al zouden we niet willen be weren, dat er helemaal niet naar de kassa gelonkt is. Aan conventionele ele. men-ten ontbreekt het natuurlijk ook in deze film niet. Het zijn altijd de boze papa's, die het arme slachtoffer in let terlijke zin de straat op gestuurd heb ben.... Maar tegenover dit al te vaak gebruikte motief staan in deze film zo veel andere, nieuwe passages, dat er ge sproken kan worden van een zekere ori ginele aanpak van dit onderwerp. Eva Bartok laat zien, dat- zij nog wel iets meer is dan een opvallende schoonheid. Haar spel toont, dat zij een actrice van formaat kan zijn,, tegenover wie Alexan. der Kerst als de ingenieur Gert Klaiber bepaald magertjes afsteekt. Komt het in „Meisjes op bestelling" tussen de ver liefden weer goed op een station, in „Ma deleine nr. 136211" is voor de afwisse ling een vliegveld genomenOok een van die conventionele elementen, waar mee een regisseur, die zichzelf respec teert (of was het hier de auteur van het boek?), nu eindelijk maar eens breken moet. Al bij al toch een film, die een scherpe aanklacht vormt, tegen de dure zelfkant van een maatschappij, waarin het geld niet opkan. Vrije liefde Vooroorlogs Parijs Luxor Wij kennen het boek „La Garconne" van Victor Margueritte niet. Doch daar auteurs zich over het alge meen meer vryheden kunnen veroor loven dan filmmakers, kunnen wy ons na het zien van de film, die naar dit boekwerk gemaakt werd moeilijk in denken. dat het beeld, welke Margueritte geeft van het wufte vooroorlogse Parijs, erg verheffend werkt. Hoofdpersoon in zijn verhaal is Moni que. een meisje van goede afkomst, zy is verloofd met een jongeman uit een andere zakenfamilie. De ouders zien in deze verbintenis materieel voordeel, maar voor Monique geldt slechts de liefde. Des t-e harder komt de klap aan als haar verloofde haar bedriegt. En meteen draait zij om als dat bekende blad van die boom. Ze zoekt „troost" bij een andere man. die de eerste wordt in een lange serie snel wisselende vriendjes. Geen vaste verbintenissen meer voor Monique. Zij leeft nu als een „vrye vrouw". Ze heeft haar werk als binnen- huisarchitecte en daarnaast zoekt ze intensief vertier in allerlei zwoele ver- maakcentra. Tussen de bedrijven door komt ook haar ex-verloofde een plaatsje opeisen in de onafzienbare vriendenrij. Maar gelukkig, er is nog een opper beste vriend. Snel produceert deze een toneelstuk over een „vrije vrouw" en houdt Monique daarmede als het ware een spiegel voor. Deze schrikt zo van dat portret, dat het genoemde boomblad weer terugdraait. De „vrye vrouw" van zoeven wordt, prompt weer een lief, zoet meisje, dat zich, als een poesje snorrend, nestelt in de veilige, wijd uitgespreide armen van haar dierbare, reeds grijzen de beschermengel. Een feestelijk besluit van dit geva rieerde concert, waarmee Flipse ook nu de oprechte dank van een volle zaal met „groene kaarthouders" geoogst heeft. H. 4 De mogelijkheden, die de regisseur Bodegraven: mr. J. Blanken, te Katwijk van deze film had. zijn ongetwijfeld heel aan Zee: mevr. A J. BoekeVan Rijn- 'wat beperkter dan die. waarover de bach, te Noordwijk: prof. dr. E M Üh lenbeck, te Voorhout: mevr. F. G. C. HuizinpaBridel, prof. dr. C. Visser, dr. P. S. Pels, allen te Voorschoten; J. H. Bannier, A. Goudswaard, mevr. J. A. de GrootBrantjes, mevr. G. R. M. van der FlierPeet en mevr. J. M. Scheffer Van Overveldt, ellen, te Wassenaar. beperkter dan die. waarover de schrijver kon beschikken In dp film bestaat het nachtleven van Parijs uit met veel rood aangeklede lokaliteiten, waarin hevig opgemaakte, in lange pijpjes sigaretten rokende vrouwen, luchtig over liefde lachen en schertsen met opgeschroefd vrolyke mannen. Slechts sporadisch proeft men de zwoele ALUMINIUM JALOEZIEËN Toonkamer en inlichtingen D. LADAN, off. dealer Molensteeg 27 bij Doezastraat - Leiden Telefoon 21375 sfeer, zo kenmerkend voor dit late „ver maak". De film is dan ook bepaald niet schokkend. Integendeel. Het gegeven op zichzelf weinig positief is mat en nogal conventioneel in kleurige beelden gevangen. Ketenen van de haat Beklemmende vlucht Rex Hoewel hij wel en als wij ons niet vergissen zelfs meermalen op de nominatie stond, is Stanley Kra mers „The defiant ones" bij de jongste Oscaoregen in Hollywood buiten de drup gebleven. Op het filmfestival te Berlijn vorig jaar verwierf deze Amerikaanse film echter de hoogst verkrijgbare onder scheiding. Zonder twijfel heeft het verhaal en de uitwerking ervan grote verdiensten. Het is de geschiedenis van een blanke en een neger, die aan elkaar geketend uit de gevangenis uitbreken. Terwijl hardnekkige jagers en bloeddorstige honden hen dicht op de hielen zitten, jachten zij voort door onherbergzame streken, ten prooi aan honger en ellen de. Op zeer suggestieve wijze is deze wilde, schier hopeloze vlucht op het witte doek gebracht, waarbij de rassen tegenstellingen een uiterst belangrijke roi spelen. Het is verheugend, dat hetzelfde Amerika, dat door Little Rock zo'n valse reclame kreeg, ook een dergelijke film kan voortbrengen. Het is geen schilde ring geworden in louter zwart en wit, maar toch zeker een aanklacht tegen de zinloze haat tegen mensen met een donkerder gelaatskleur. Sidney Poitier, een van de weinige negers, die hun populariteit op het witte doek niet te danken hebben aan vocale of instrumentale virtuositeit, geeft een gave vertolking van het donkere gedeelte van het ontsnapte geketende duo. Naast hem holt en strompelt Tony Curtis, nu eens niet als de bon vivant, al heeft hy in een bepaalde periode van het verhaal toch volop gelegenheid zyn charmeurs- talenten tentoon te spreiden. Dat is, wanneer de vluchtelingen op een boer derijtje zyn aangekomen, waar een jonge vrouw met haar zoontje een verbeten stryd tegen de diep verafschuwde een zaamheid voeren Het is bepaald nrt het sterkste gedeelte van deze film Het zou de beklemmende sfeer en de vaak goed opgevoerde spanning zeker ;en goede zyn gekomen, wanneer Stanley Kramers ook hier wat meer bondigheid had betracht, die voor het overige dez® film Juist zo'n Indringende kracht geeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 3