i «EVEN-NMR-BVITEN-KUKEN r BURGTHEATER IN WENEN Nieuwe impuls voor het ZATERDAG 21 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL I GINA 4 Roem was sterk aan het tanen9 maar directeur Haussermann kondigt grote veranderingen aan -lx ■n Leidende rol in Duitse toneel Ander programma '"9-ir™* *9 Droomvijver ivordt werkelijkheid Hengelaars in de MIJNSTREEK krijgen kunstmatige visvijver inderdaad grote veranderingen en ver beteringen ten aanzien van het reper toire en het ensemble. Haussermann komt uit een goede school. Zijn vader was indertijd één van de meest beken de spelers van het Burgtheater en ook hij zelf is aanvankelijk als acteur be gonnen. Na de oorlog trad hij voor namelijk als directeur op van de mooiste en intiemste schouwburg in klein formaat, het Theater in der Jo- sephstadt, dat Reinhardt reorganiseer de en beroemd maakte. Jj- xl- tegj De ouderwetse, maar imposante N> v v' gevel van het nmiri Burgtheater in Wenen tr it ".V" -vl -{l XI- XI- (Van onze Weense correspondent) Het meest gelezen Weense middagblad stelde dezer dagen het volgende bitter-sarcastische lijstje op: de directeur van de Opera Karajanis niet in Wenen, zomin als zijn waarnemer en secretaris, die voor dit baantje wordt betaald; afwezig zijn ook de directeur van de Volksopera (Salmhofer) en de nog niet afgetreden directeur van het Burgtheater (A. Rott). Alleen de man die laatstgenoemde zal opvolgen, is wel in Wenen. Dit is geen toeval, want ook in Wenen lijden opera, concerten en toneel aan de manager-ziekte, doordat directeuren en leidende persoon lijkheden zoveel andere verplichtingen op zich nemen, dat zij soms we ken- en maandenlang niet in Wenen zijn. Aan dit euvel heeft de direc teur van het Burgtheater A. Rott zich evenmin kunnen onttrekken en dat is waarschijnlijk een van de redenen geweest waarom zijn contract niet werd verlengd. Hij zal straks worden opgevolgd door de sympathieke E. Haussermann, die intussen zijn nieuwe programma bekend heeft gemaakt. was meer dan nodig Dat nieuwe programma was brood nodig, want de roem van het Burg theater is danig aan het tanen. Al vertonen de gemiddelde voorstellingen zowel in Wenen als in het buitenland o.a. tijdens het Holland Festival nog altijd een gecultiveerd niveau, toch verraadt het ensemble, alsook het re pertoire, een zekere verfijnde moeheid. Sensationele wereldpremières kwamen slechts zelden voor en alleen bij uit zondering gelukte het goede acteurs te behouden. Radio, film en televisie bedreigen ook het Burgtheater, maar een goede directeur is in staat deze moeilijkheden te boven te komen. Dat de klachten over 't Burgtheater grotendeels gemotiveerd waren, blijkt uit het programma van de nieuwe di recteur, die wèl in Wenen is. Het bevat De glazen kippenhokken, waarin vele kantoorruimten tegenwoordig getransformeerd zijn, laten naast de zon dóór ook de gelegenheid open, om te zien wat er op straat gebeurt. Dat is héél iets anders dan vroeger. Toen heerste de opvatting, dat hoe meer een mens geïso leerd van de buitenwereld opgesloten zat, des te sterker zijn concentratie naar zijn werk zou uitgaan. Dat is natuurlijk nonsens, want iemand, die geen moment naar buiten kan kijken, verstart en sterft een geestelijke dood. En dan komt er van z'n arbeid geen sikkepit terecht Wie geen belangstelling overhoudt voor wat er in 't werkelijke leven gebeurt, krijgt geen enkele stimu lerende of verfrissende prikkel meer. Dat is onher roepelijk van invloed op z'n geestelijke gesteldheid. Wie altijd achter matglas of dikke muren zit, loopt er in wilde nijd op een gegeven ogenblik pardoes tegen op. Wie nooit een straaltje zon z'n kamer ziet binnendartelen, versombert en kan er de opgewekte gang niet meer inhou den. Even-naar-buiten-kijken en kennis nemen van het ge woel op straat, houdt de mens levendig. Hij plonst dan weer met nieuwe kracht in z'n opgaven en brengt zedaar ben ik zeker van, tot een goed einde. Een revolutionaire gedachte? Ach komEr zullen natuurlijk „chefs" zijn, die tegen deze opvatting in opstand komen. Ze zeggen: „Ik kan geen minuut afleiding dulden". En ze loeren slim en argwanend of hun delinquenten op hun paperassen turen. Ze zullen er, op de departementen, mis schien cijfers voor uitdelen. Jansen en Pietersen deden 't vandaag voortreffelijk, zullen ze zeggen en ze geven hem een „10". Maar ze zullen misschien niet zien, dat Jansen en Pieter sen tóch een pietsje minder werk afleverden dan Klaassen, die even dat „aardige, pittige" gezichtje in zich opnam en er een goed ogenblik aan beleefde! Zie ze daar even O! natuurlijk héél even maar, of is 't misschien net lunchuur? te hoop staan voor de ge opende ramen. Er is iets op straat „gebeurd". En als er iets op straat „gebeurt", moet iedereen er bij zijn. Daar helpt geen lieve moederen aan. Ze staan daar, ieder voor hun raam en kijken hoe alles afloopt. Of misschien staat er wel een draaiorgelman „een beetje' te spelen en krijgen ze van hém hun nieuwe werklust. Of is het 't stemmetje van Teddy Scholten, dat 't hem doet? Ze kijken of luisteren en hèus, hun werklust zal er niet onder lijden. Wie altijd, zonder een seconde respijt, over de boeken, de rekeningen en de calculaties gebukt zit, krijgt er zó schoon genoeg van, dat het hem groen en geel voor de ogen wordt. LèAt ze maar even, 't kan heus geen kwaad. Het werk komt wel af, de winst wordt heus wel zeker gesteld, de rapporten worden afgemaakt, de nieuwe p.annen zijn onder handen, alle brieven worden vanavond ter tekening voorgelegd. Ondanks die paar blikken naar buiten op de achturige werkdag. En als straks de „chef": „Is alles klaar?" vraagt, dan zal hij werkelijk niet hoeven te razen en te tieren. Alles Is klaar. Bovendien: de chef zelf zal ook wel eens een steelse blik naar buiten geworpen hebben. Waarom ook niet? Anders is ie géén „mens!" (Foto Will Eiselin, Rijswijk) marie Hathyer en Son ja Suthner staan kort voor de afsluiting. Ook valt het toe te juichen, dat de scheidende directeur Rott toch als re gisseur voor het Burgtheater bewaard kon blijven, want deze springlevende en energieke Duitser is een van de meest begaafde en meest gezochte re gisseurs van het gehele Duitse taalge bied. Daarnaast werden met andere bekende regisseurs eveneens contrac ten op lange termijn afgesloten, o.a. met L. Lindtberg, G. Sellner, O. F. Schuh. Kokoschka enthousiast Voor het ontwerpen van toneelde coraties konden Kokoschka en de Rus sische schilderes I. Maximowna wor den gewonnen. Kokoschka toonde zich zelf uiterst enthousiast, daar hem de mogelijkheid wordt geboden om een groot samenhangend plan voor een serie toneelstukken van Raimund te ontwerpen. Het maakt tevens een goe de indruk, dat de nieuwe directeur be wijzen geeft van een groot verant woordelijkheidsbesef door de bekende actrice Susi Nicoletti, die zijn vrouw is, uit het ensemble van het Burgthea ter te ontslaan. Dit is (ook artistiek) een verlies, maar deze maatregel werd genomen om zelfs de schijn of de mo gelijkheid van protectie te vermijden. Verder stelt hij zich het gehele jaar uitsluitend ter beschikking van het Burgtheater en neemt dus geen enkel aanbod aan om elders een stuk te re gisseren of te ensceneren! Niet meer achterop Het is nu eenmaal een feit, dat bui tenlandse en vooral Duitse schouwbur gen een voorsprong hebben op het Burgtheater doordat zij bij toneel-uit gevers al dadelijk beslag kunnen leg gen op de nieuwste stukken. Ook Haus sermann kan hieraan niet veel veran deren, maar hij vond een compromis oplossing in deze vorm, dat de pre mière van bepaalde nieuwe stukken tegelijkertijd in het buitenland èn in het Burgtheater plaats .vindt. Zodoen de kon hij de hand leggen op de Duitse première van „de Demonen" van Dos- tojewsky in de bewerking van Camus. Tevens kreeg hij een optie op het nieuwste werk van Tennessee Williams Birth of Youth", op „Handfull of Fire" van Nash en ,De dronken Her cules van Zuckmayer. Al zal het Burgtheater nooit een avant-garde- schouwburg kunnen worden met ge waagde experimenten, toch wil Haus sermann bereiken, dat de traditionele vertraging en het verouderde reper toire wordt overwonnen. Sinds de oprichting door Keizer Josef II, de zoon van Maria Theresia, heeft deze schouwburg een leidende en voorbeeldige rol gespeeld op het ge bied van het Duitse toneel, maar in de laatste jaren is het ensemble in een impasse geraakt. Op grond van het nieuwe programma maakt het echter een redelijke kans om de crisis te bo ven te komen. Nu is Haussermann praktisch genoeg om te weten, dat hij feitelijkheden als film, radio en televisie niet over het hoofd mag zien, maar hij kent de wer kelijk begaafde en gepassioneerde ac teurs te goed om niet te weten, dat zij met hart en ziel aan het toneel en en aan een schouwburg vol mensen hangen en niet aan een filmstudio. Daarom zocht en vond hij een com promis. Na onderling overleg namen veertien verouderde spelers hun ont slag en werden goed gepensioneerd. Daarna sloot hij o.a. met gezochte ac teurs en actrices, als Oskar Werner, Hilde Krahl, Paul Hoffmann, P. Broglé, Walter Reyer en P. Weck con tracten op lange termijn af, met dien verstande dat zij elk jaar ongeveer zes maanden vrijblijvcn om bijvoorbeeld hun filmverplichtingen na te komen. Andere onderhandelingen met Heide- Het prachtig geconserveerde kasteel van Hoensbroekhet mooiste kasteel tussen de Rijn en de Maas, aan welks voet een kunstmatige visvijver komt van ruim zes hectare met recreatie-terrein. (Van onze Limburgse correspondent) In de schaduw van het mooiste en best-bewaarde kasteel tussen Rijn en Maas, waar eens door geharnaste rid ders woeste steekspelen werden ge houden, het vermaarde kasteel van Hoensbroek, zal in april begonnen worden met de verwerkelijking van een fantastische droom van de Hoens- broekse Hengelaarsvereniging „Haal op". In de Limburgse mijnstreek zelf is geen viswater en de weinige beken, die er zijn, werden al sinds lang door de mijnen dermate vervuild, dat alle leven erin verstikte. Daarom moeten de hengelaars uit onze Limburgse Mijnstreek altijd verre tochten van ongeveer 20 'km naar de Maas en het Juliana kanaal maken, om daar hun sport te beoefenen. Dat verdroot de Hoensbroekse hengelaars al lang. Toen zij dan ook eens de gasten waren van de Philips-Hengelaarsportvereniging in het Brabantse dorp Meer veldhoven en daar een kunstmatige visvijver zagen, zeiden ze: „Zoiets moet ook in onze mijnstreek mogelijk zijn". Ze stelden zich met de Nederlandse Heidemaat schappij in verbinding. Die werkte een groots project voor een echte droomvijver uit en dat gaat nu ver werkelijkt worden. Het hengelaarsinstinct had de be stuurders van de vereniging de weg gewezen naar een stuk grond bij het kasteel van Hoensbroek, dat door de mijnschade moerassig was geworden en waar de plaatselijke voetbalclub al door het langzaam stijgende grond water was verdreven. Boringen van de Heidemaatschappij wezen uit. dat de bodem genoeg voedsel bevatte om de vissen te laten gedijen. Met de aanleg van de vijver bleek echter maar liefst 200.000 gulden ge moeid te zijn. Waar haalt een plaat selijke hengelsportvereniging zo'n ka pitaal vandaan? Om te beginnen had men, als stamkapitaal, tien duizend gulden nodig. Het bestuur der vereni ging deed een beroep op de Nederland se Hengelaarsbond, waarbij 640 hen gelaarsverenigingen zijn aangesloten en het bestuur van deze bond ontke tende onder de verenigingen de „Gliick auf"-actie. In een minimum van tijd was „Haal op" in het bezit van 1.600 gulden aan schenkingen en 9.400 gul den aan renteloze voorschotten. De droomvijver kon een werkelijke vijver gaan worden, temeer toen het Rijk bereid bleek een belangrijke bij drage in de kasten te verstrekken, omdat er werkloze grondarbeiders aan het werk konden worden gezet. De kunstmatige vijver zal een opper vlakte krijgen van ruim zes hectare en wordt ongeveer anderhalve meter diep, zodat de vis vorstvrij zal kunnen overwinteren. Met de uitgegraven grond zal in het midden w <3e vijver een eilandje worden opgeworpen en op dat eilandje zal het clubgebouw van „Haal op" gebouwd worden. De oever lengte gaat bijna twee km bedragen. De eerste pootvisiritzetting, waarvan, de kosten 4.000 gulden gaan bedraden, zal de „Organisatie voor de Verbete ring van de Binnenvisserij" voor har; rekening nemen. De bedoeling is tevens rondom de vijver een recreatie terrein aan te leggen. In de winter zal de vijver dienst doen als ijsbaan, want ijsbanen kan men in onze Limburgse Mijnstreek ook op de vingers tellen. Water behoeft niet te worden aange voerd, want er zijn in de grond enkele bronnetjes. Tijdens het komende jaarlijkse ccr- gres van de Nederlandse Hengel; bond zal voorzitter Frans Hilge: a de Hoensbroekse Hengelaarsclub ro dere bijzonderheden bekend maken en tegelijkertijd mondeling de Nederland se Hengelsportver. voor hpn finan ciële medewerking bedanken. De ren teloze leningen hoopt „Haal op" binnen vijf jaar terug te betalen. Voorzitter Hilgers verwacht ook. dat na de in gebruikneming van de rijver, zijn ledental zal oplopen van 250 tot over de 1.000. De „droomvijver" zal in juni 1960 gereed komen. Juist omdat de bodem door het gewroet van de ondergrondse mijnwerkers van Staats mijn Emma zo verzwakt is. zal er niet al te veel graafwerk verzet behoeven te worden. Nochtans wordt het totale grondverzet geraamd op ongeveer 6^000 kubieke meter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 16