>06S VU Een Zoeklicht DENKT NOG LANG NIET AAN RUST Nederlands beroemdste Parijzenaar exposeert honderd werken in Nice Modeschilder, wiens oeuvre nu weer sterk de aandacht trekt HOSANNA - KRUIST HEM OP DE BOEKENMARKT De acht kruisjes gepasserd, maar De meester temidden van zijn doeken in zijn enorme atelier. Links het beroemde schilderij van Boni Castellane. Boven de schilder hangt diens portret van zijn vader. (Van onze Parijse correspondent) In Nice, aan Frankrijks zuidkust, wordt thans een grote expositie gehouden van ruim honderd werken van Kees van Dongen. En ofschoon wij deze nieuwe tentoonstelling, waar ook 's meesters laatste schilderijen zijn opgehangen, helaas nog niet konden aanschouwen, hebben wij haar toch maar als aanleiding aangegrepen om de ver maarde schilder, die op 26 januari j.l. 82 jaar is geworden, weer eens te gaan opzoeken in zijn enorme atelier van veertig bij dertig meter, waaraan door het noorderlicht die grijzige rust wordt gegeven, die in de laatste jaren nu ook wat meer over zijn doeken is gekomen. Van Dongen, de jongen uit Delfshaven, die, zoals iedereen nu wel weet, op zijn eenentwintigste jaar met zijn overgespaarde penningen een retourbiljet kocht voor Parijs, waar hij echter in plaats van de twee voorgenomen weken nu al ruim zestig jaren verblijft, is intüssen natuurlijk wel iets, maar toch weer niet zo vreselijk véél veranderd. De tand des tijds schijnt op zijn kaarsrechte, slanke lijf nog steeds bijna geen vat te krijgen. En op zijn kunst? Kwistig met sarcastische uitlatingen en bons mots De hedendaagse critici gillen zijn oeuvre nog wel eens ietwat meesmui lend en hovaardig bejegenen. Van Dongen wordt dan wel voorgesteld als een typische modeschilder, een por trettist van adellijke en steenrijke da mes en heren, die nu door zyn model len en zyn tijd zou zijn overleefd. Wij kunnen ons natuurlijk vergissen, maar het komt óns voor, dat het moment juist wel weer eens gauw zou kunnen aanbreken dat mèt de jaren rond 1920, die in de belangstelling voor de jazz en de litteratuur uit die tijd van daag weer een hausse schijnt te bele ven óók de kunst van Van Dongen zich opnieuw heel sterk aan de latere geslachten op zal dringen. Het Parijse kunstweekblad „Arts" heeft Kees van Dongen trouwens zojuist al in één adem genoemd met Toulouse-Lautrec, resp. als getuige-vertegenwoordigers van de „folie" èn van de „belle épo que". De meester maakt zich persoonlijk niet zo heel nerveus of te „sappel" zoals hij zelf zegt over de ups en downs in de waardering van zijn ie- venswerk. Hij gaat rustig en zelfver zekerd zijns weegs en er is nog altijd genoeg werk aan de winkel. Van Dongen heelt jaren geleden al een contract met de beroem de Parijs-Griekse kunsthandelaar Paul Pétrides afgesloten en zijn „patroon", zoals hij hem noemt, schijnt hem nogal achter de pan talon te zitten, opdat hij zijn ener gie en tempo vooral niet laat ver slappen. Maar als we zo eens rond kijken In het atelierwaar. in de hoek op een groot bureau de verf- tubes en penselen liggen uitge spreid en op ezels simultaan aan verschillende doeken schijnt te worden gewerkt, dan krijgen we toch echt niet de indruk, dat de meester, trots zijn twee-en-tachtig jaren, al serieus zou denken aan een spoedige rustige oude dag. „Je moet zelf zo maar wat rondneu zen",adviseert Kees van Dongen al gauw na onze binnenkomst, „want ik heb zo zelf ook nog 't een en ander af te maken". Een raad, die we niet in de wind slaan, terwijl de meester intussen zo tussen neus en lippen zijn herinnerin gen opdiept uit de oude doos. Want Kees van Dongen is nog altijd even verzot op een parlevinkend praatje, dat hij dan kwistig met sarcastische uitla tingen, bons mots en paradoxen be strooit! Aardig gelukt. voor tijdschriften als „La vie Parisien- ne". Achteraf, een mooie tijd. Maar de charme van het armoe zaaien sleet er voor my toch vry gauw af, en toen wil de ik met eigen ogen het leven van de grote lui ook wel eens gade slaan, 's Is me, geloof ik, wel aardig gelukt". Nèt even te kijk gezet Die „grote, lui" hangen, in de vorm van hun conterfeitsels, voor een deel, nog altijd bij Van Dongen aan de muur, voorzover ze voor de tentoon stelling in Nice dan nu niet ook naar het zuiden zyn getrokken. Daar is het beroemde portret van Boni de Castel lane, die nog altijd indrukwekkend in zijn fiere houding is, maar terzelfder- tyd, in sommige details - het iets te opzichtige zakdoekje, de vrouwelijk- slanke linkerhand, die de rechterjas- pand dichttrekt - óók getuigt van de heimelijk opzet van de schilder zijn model nèt even te kijk te zetten. Een paar meters verder staan we oog in oog met die andere prins van de Pa rijse geest, Sacha Guitry, die Van Don gen precies in zijn kwetsbaarste plek van hooghartige ijdeltuit wist te tref fen. En dan alle, bekende en onbekende, gefortuneerde dames, van wie er en kelen de schilder in zijn atelier ook nog altijd gezelschap zijn blijven hou den. Men heeft van Van Dongen wel gezegd, dat hij het vrouwtype van zijn tijd heeft geschapen. Opper vlakkig gezien moge dat beeld ge durfd lijken. Niettemin is het waar, dat een kunstenaar niet alleen door zijn tijd beinvloedt wordt, maar dat, anderzijds, een groot ar tiest óók een eigen stempel drukt op zijn levensperiode. Van Dongen schilderde zijn vrouioen overslank, met grote, donkeromrande ogen en een wreedrode mond in een zeer blank gelaat. En de suggestie van zijn portretten op zijn modellen en de rest van het vrouwelijke publiek, was zó groot en krachtig, dat die dames zich met alle middelen, die de schoonheidstechniek en de make-up hun boden, poogden weer óp die modellen te gaan lijken. De wisselwerking tussen werkelijkheid en kunst! Vergelijking met Show Vooral in zijn voormalig vaderland, Nederland, is, zo schijnt het, de strijd vraag nog altijd niet beslist, of Kees van Dongen de geschiedenis in zal mogen gaan krachtens zijn erkend- grote artistieke kwaliteiten en gaven dan wel - voor kortere tyd - vanwege een zekere narrenrol, die hij ruim een halve eeuw lang in het Paryse leven met zoveel natuurlijk gemak wist te spelen. Men hoeft niet lang met Van Don gen te spreken of hem gade te slaan, om te doorzien dat de kunstenaar, t trots zijn elegante zwier en zijn ge- c soigneerde voorkomen van grand-seig- „Parijs is onbewoonbaar geworden" vindt ook Van Dongen. „En in zestig jaren tyd heb ik dit dorp zich naar die staat zien ontwikkelen. Ik ken Parijs en de Parijzenaars van haver tot gort. Eerst zat ik in Montmartre op de But te in de grote dagen van Le Bateau- Lavoir, het atelier, waar toen alle be roemdheden over de vloer kwamen. Ik had toen geen dubbeltje achter de hand. die eerste dagen van mijn Pa rijse leven, en ik leurde met kranten langs de boulevards, zoals iedere vul gaire miljonair het in zyn jeugd ook schijnt te hebben gedaan. Mijn eerste Franse franken verdiende ik met teke ningen in de zogeheten gedurfde styi HET kan bekend zijn, waarom de zondag, welke aan het paasfeest voorafgaat, de naam van Palmzondag draagt. De naam ie een herinnering aan 'het gebeuren van de intocht van Jezus Christus in Jeruzalem, de hoofdstad van het heilige land, waar ook de tempel der joden zich bevond. Naar die stad gingen in de oude tijd, ook gedurende het leven van Jezus op aarde, ter gelegenheid van de grote feesten van Israëls godsdienst de mensen in groten getale op. Het was er dan een drukte van belang. Zo was het ook in de dagen rond om het laatste joodse paasfeest, dat Jezus hier op aarde heeft gevierd. Volgens de berichten van de evan gelisten was er toen een grote schare in de heilige stad aanwezig. WOORD VAN BEZINNING naam Palmzondag of Palmpasen. Wat eens plaats vond bij Jezus' in tocht in de heilige stad wordt hier door in herinnering gebracht. Er mag, dunkt me, vooral niet vergeten worden, dat het bij die intocht niet in de eerste plaats ging om de palmtakken, welke werden afgerukt van de bomen, met welke takken in de hand die grote schare mensen Jezus tegemoet ging. Het wezenlijke van dit gebeuren is geweest de er kenning door die mensen van Jezus ging. In zo veler leven nemen de meeste mensen niet zulk een plaats in, dat ©en dergelijk gebeuren hun overkomt. Maar, al is de kring nog zo klein, waarin een mens leeft en werkt, toch wordt een mens be oordeeld. Die beoordeling kan gun- ting of ook ongunstig uitvallen. Naar een gunstige beoordeling wordt gestreefd. Een goede naam, een uitstekende reputatie is een groot goed in deze wereld. Wan neer men dit bezit, moet steeds worden bedacht, dat het een wan kel bezit moet heten. De massa èn de mens is nog steeds grillig in het oordeel over de ander. Wie die ander dan ook zijn moge. Er is nu eenmaal niets nieuws onder de zon. Als het vandaag is Hosanna, dan kan het morgen heten: Kruist Hem. Toen evenwel die schare, die aan wezig was, in de stad, vernam, dat Jezus ook naar Jeruzalem wilde komen en de stad al genaderd was, werden deze mensen plotseling enthousiast. Ze rukten takken van de palmbomen, die daar groeiden, af. Ze gingen met die takken in de hand Jezus, die de stad rijdend op een ezelin binnentrok, tegemoet en riepen de woorden: Hosanna, geze gend is Hij, die komt in de naam des Heren, Hij, de koning Israëls. Zelfs zijn er geweest, die hun kle ren wierpen op de weg, opdat De gene, Die zij als koning wilden hul digen, daarover zou rijden. Dit vond plaats op de dag van Jezus' intocht in Jeruzalem. De evangeliën berich ten dit. Nu draagt de zondag, welke aan ons paasfeest voorafgaat de als hun koning. Als zodanig werd Hij gehuldigd. Dat zou een grote dag kunnen heten voor Jezus. Was het dit echt? Het is moeilijk te zeg gen. Temeer, omdat heel korte tijd daarna diezelfde mensen voor Jezus de kruisdood hebben verlangd. Uit hun mond klonk toen: Kruist Hem. Wij willen niet, dat deze koning over ons zyn zal. Hier over valt heel veel te zeggen. In elk geval ook dit, dat de volksgunst een wankele zaak is, heel spoedig, zonder duide lijk aanwijsbare reden, kan om slaan in haat, vijandschap. Dat moet wel worden bedacht door ieder mens in deze wereld, die samen met de anderen op deze aarde leeft. Och, doorgaans zal het niet zo zijn, dat veel mensen overkomt wat Jezus ten deel viel: die koninklijke huldi- Vandaag prijst men U, morgen werpt men U met modder. Het is nodig en goed om, wanneer het Hosanna" klinkt kritisch te zijn. Dat voorkomt verbittering, als later de leus wordt aangeheven: „Weg met hem, of haar". Dat is niet een voudig, wèl wijs. Wanneer echter het verachten komt in plaats vah het vereren, als dit moet gedragen en aanvaard, zal die mens deze moeilijke opdracht kunnen vervul len als zijn leven geleefd wordt in gemeenschap met Hem, Die als ko ning is erkend en naar het kruis verwezen, daarin doende de wil van Zijn Vader, zonder verbittering of wrok. J. N. de Ruiter, herv. predikant te Leiden. neur in zijn hart een verstokte bohé mien is gebleven. Een bohemien, die echter zyn leven en zijn loopbaan wist te organiseren en te leiden naar de hoge toppen van de mondaine roem. Maar die intussen van zijn fantasie, zijn ironie en zijn spotzucht toch nooit afstand wilde doen. Niet alleen in zijn uiterlijk, maar ook in zijn levenswan del en filosofie heeft Kees van Dongen gen mij altyd sterk aan wijlen G. B. Shaw doen denken. Hun kijk op en in terpretaties van het leven en de maat schappelijke verhoudingen werden al tijd door een ruime dosis scepsis be heerst. Zonder hen onmiddellijk in de sfeer van revolte of die der aanklacht te drijven. In de ogen van zijn model len en van het publiek heeft Van Dongen zo altijd kunnen poseren als het enfant terrible, de nar van wie men de boutades en pardoxen niet al te serieus behoefde op te vatten. En soortgelijke trekken en hebbelijkheden nam men eveneens voor lief in zyn talloze portretten. Het zou achteraf echter wel eens kunnen zijn. dat Van Dongen zich nu juist door die eigenschappen van zijn modellen heeft gedistancieerd. Van Dongen heeft zich zijn hele leven een komediant - en zo men wil een „stre ber" - \an uitzonderlijk grote allure getoond. Maar die acteerkunst was te vens zó intiem met zijn hele persoon lijkheid verweven, dat hij het kieke- boe-spel met de groten van zijn tyd geheel natuurlijk kon spelen. We kun nen het ook anders zeggen: Kees van Dongen heeft de vele beroemdheden, die voor hem poseerden en die ook zijn naam hebben groot hebben gemaakt, nooit ogendiensten bewezen, integen deel - hij domineerde hen. En daarom zal hij ze met zijn kunst vermoedelijk voor het grootste deel ook nog lange jaren overleven! FRANK ONNEN Kees van Dongen met z{jn patroon", da kunstenaar Paai Pétrides, Belcampo. „Tussen hemel en af grond". Kosmos N.V. A'dam z.j. De belofte getrouw, die Belcampo ons gegeven heeft in het voorwoord van zyn onlangs verschenen „omnibus- bundel". getiteld ,X>e Fantasieën van Belcampo", is er thans een nieuwe bundel van hem uitgekomen. Dit boek bevat een groot aantal verhalen, die over het algemeen korter van adem zijn dan zijn vorige. In werkelijke lengte verschillen zij. meen ik, niet zoveel, hoewel er bij zijn, die niet meer dan een paar bladzijden beslaan. Merkwaardig is, dat zij de indruk maken van kort te zijn. Ik vrees, dat ik de oorzaak daarvan moet zoeken in een vermindering van kracht bij Bel- oampo's fantasie. Deze verhalen staan dichter by de realiteit. Zij hebben niet die ongelooflijk lichte, wijdwiekige opvlucht van zijn vorige. Sommige, zoals ..Oost en West" en „Gemengd Bericht", vooral ook „Het Kraam bezoek", zijn eigenlijk met veel meer dan een bepaalde mentaliteit typeren de anecdotes. Soms niet eens erg gees tig. Het kan aan my liggen, maar ik heb sterk de indruk, dat Belcampo met een zekere opzettelijkheid te werk is gegaan. Ik vind sporen van gemora liseer i Kruis of Munt) van sentimen taliteit (Uitvaart), ondanks alle af- zichtely-kheid van dat onderwerp. Dit laatste verhaal heeft bovendien het bezwaar, dat het onwillekeurig her inneringen oproept aan Vestdyks „Oubliette", een verhaal van heel wat dwingender allure. „De Derde Dag" en „Het Geheim van de Reiger" moet ik helaas gewoon kinderachtig noemen. Het lijkt wel alsof Belcampo zich met alle geweld laag bij de grond, bij de realiteit heeft willen houden. Men behoeft ieder verhaal van deze bundel maar te leggen naast b.v. „De Drie sprong", de geschiedenis van de koning, die droomde „dat hij een moeilijke letter was, die een heel klein meisje telkens maar weer op haar lei trachtte te schrijven", of naast „Het Grote Gebeuren", dat onvergetelijk kostelijke verhaal van de apocalip- tische verdelging van Rijssen, om het verschil te zien tussen de magere kleurloosheid van deze nieuwe oogst en de warme, stralende het-kan-niet-op- fantasdeën van het soort, zoals ik juist genoemd heb. Het bedroeft mij, dat ik moet zeg gen teleurgesteld te zijn door ..Tussen Hemel en Afgrond", want Belcampo is en blijft een van mijn geliefde auteurs. Elisabeth Zerzike. „Het harde Paradijs". Querido. A'dam 1959. Van Elisabeth Zernike is by mijn weten in lange tyd geen roman ver schenen. Wel heeft zij kort geleden enige gedichtenbundels uitgegeven, waarbij de poëzieprijs van Amsterdam haar is toegekend. Persoonlijk heb ik aan haar proza goede herinneringen en „Het Harde Paradijs" heeft mij getoond, dat dat niet ten onrechte is. Elizabeth Zerzike behoort tot onze oudste schrijfsters. Zij is geboren in 1891. Hoewel ik leeftijden niet bepaald interessant vind. wil ik dli't hier toch vermelden, want als men dat bedenkt, is de verrassing van deze sterke, hel dere roman des te groter. „Het Harde Paradys" beschrijft de geschiedenis van een Zuid-Franse boerendochter. Margérite, die na de dood van haar ouders en het wegtrek ken van haar broers, alleen woont in het oude huis en haar akkers bewerkt. Zij is een van die wezens met een zó grote zielskracht, dat de menselijke zorgen van eenzaam zijn, omgeving, zwaar en steeds terugkerend werk. haar niet uit haar ovenwicht kunnen brengen. Zelfs de herinnering aan haar jeugdliefde ligt in haar binnenste als een koel tafreel, niet vergeten, maar 6toringloos. Zij beschikt over een natuurlijke intelligentie en levensken nis, eodafc allen, die met haar in aan raking komen, haar aanvoelen ads een steunende kracht. Haar dorp, Brousse, schilderachtig en primitief, begint binnen de toeris tensfeer te vallen, iets waar de kunst zinnige pastoor en haar broer Pierre, de schilder uit Parijs, het hunne toe bijdragen. Uit het noorden komt een vreemde pottenbakker, die mank is. Hij haalt Margérite over zijn vrouw te worden. Wonderlijk is hoe Elisabeth Zernike haar voornaamste figuur niet geïso leerd' heeft, maar haar familie en dorpsgenoten heeft weten op te nemen in de atmosfeer van de hoofdfiguur. Het is alsof het hele dorp. dat todh zo warm en werkelijk de lezer tegemoet treedt, de toon heeft aangenomen van Margérite. Ze weet de dagelijkse kleine dingen in het leven binnen hun on waarde te houden zonder ze ooit te verwaarlozen. Ik geloof, dat dat het wel is wat ik het meeste bewonder in deze roman; dit zonder enige opzette lijkheid, zonder enige overweging bijna, alle gebeurtenissen en feiten plaatsen in een even bovenwerkelijk licht. Daardoor heeft het verhaal een zo vanzelfsprekende natuurlijkheid ge kregen. dat men het gevoel heeft met een intens realistisch verhaal te maken te hebben, terwijl toch alleen de grote visie van deze schrijfster deze mensen en deze verhoudingen zo heeft kunnen creëren. CLARA EGGINK. Dinsdag 24 maart maansverduistering O De 24e van deze maand, volgen week dinsdag dus, kunt U een gedee.- telijke maansverduistering waarne men. Om 20.16 uur begint de verduis tering, die 27 To van dè maanschijf zal beslaan. Om 21.11 uur is het hoogte punt van deze verduistering te zien en rond 22.22 uur is alles afgelopen. In ons schema kunt U zien hoe een maansverduistering veroorzaakt wordt. Aangezien de maan slechts een deel van de aardschaduw zal vangen, krij gen wij geen volledige, maar een ge- deeltelyke maansverduistering te £ien. Het schouwspel zal op de noordeluke helft van de maanschijf plaatsvinden. Aangezien de maan op die dag om 18.52 uur opkomt, zal er ruimschoots tijd zijn om de gedeeltelijke verduis tering te observeren, znita natuurlijk de weersomstandigheden meewerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 13