NU PAUS JOANNES XXIII EEN OECUMENISCH CONCILIE WENST Christenen van alle kerken zien uitslag met spanning tegemoet SEVILLA '«ANGE MARME :f» Zwaardemaker Oostendse vissers richten thans steven naar het koude Labrador Vele Duitse kinderen verdwijnen uit vrees voor 'n slecht rapport Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 19 maart 1959 Vijfde blad no. 29699 Leids hoogleraar in de theologie geeft zijn visie Veel zal afhangen van de vorm waarin, en de basis waarop, uitnodiging wordt gedaan Op 25 januari j.l. heeft Paus Joannes XXIII de wens om een oecumenisch concilie tot stand te brengen uitgesproken. Wij moeten dit wel onderscheiden van de grote bijeenkomsten van de niet-rooms' katholieke oecumenische beweging, waarvan Genève het centrum is en waarop wij nog terug zullen komen. „Oecumenisch" betekent „wereld-omvattend" en is van ouds de kwalificatie van de grote kerk vergaderingen, vóór 1054, van die der ongescheiden kerk in oost en west, en daarna ook toegepast op bepaalde synoden in het westen alleen, behorende tot de rooms-katholieke kerk. Het voorlaatste was dat te Trente in verschillende perioden tussen 1545 en 1563, dus na en grotendeels naar aanleiding van de hervorming gehouden, en het laatste het Vaticaanse, in de Sint-Pieter te Rome gehouden, waar het dogma van 's Pausen onfeilbaarheid is vastgesteld, 1869—1870. De aankondiging omvatte, voor zo ver ons thans hekend is, voorname lijk drie punten: de pastorale zorg van de Paus als bisschop van Rome voor kerk en christendom dezer we reldstad, een onderwerp dus meer speciaal voor een diocesane synode, jn de tweede plaats de herziening van het kerkelijk wetboek, dus een zuiver rooms-katholieke aangelegen heidEn in de derde plaats, doch als iweede punt genoemd, de zorg vooi ie zuiverheid en de standvastigheid der leer en voor de eenheid der christenheid. Dit is het eigenlijke oecumenische punt in een meer dan illeen de rooms-katholieke kerk oangaande zin. Het gezag van Paulus en Petrus De aankondiging had plaats na de erkelijke viering van de dag der be ering van de apostel Paulus, in de naar em genoemde kerk St. Paulus buiten- e-muren (van Rome), waar zijn graf i. Bij deze gelegenheid heeft de Paus e mening verworpen, dat men onder leid zou mogen maken tussen het ge- ig van Paulus en dat van Petrus. In tended, hun leer is één stralend ge- tel De Paus schijnt hierbij aan de asters-orthodoxe kerken gedacht te ebben, die zich voor haar ouderdom rarne op Paulus beroepen. Aan de her- urming, wier beroep op de genade- en chtvaardigingsleer van Paulus (de ieven aan de Galaten en aan de Ro emen) nog sterker is, schijnt niet zo- er gedacht te zijn. Ter voorbereiding n een concilie, waar mogelijk ook let-rooms katholieken aanwezig zou- n kunnen zijn, zijn de plaats en het hele kader van de aankondiging wel- tht van bepaalde betekenis. In 1647 is onder Paus Innocentius X een decreet in het Heilig Officie verschenen, waar- uitdrukkelijk verklaard werd, dat de gswyze: „St.-Petrus en St.-Paulus zijn twee vorsten der kerk, die één ge sel vormen", of iets dat daarop lijkt, tardoor „een zekere gelijkwaardigheid ssen Petrus en Paulus" wordt vastge- eld. een ketterij is. Deze uitspraak werd gedaan naar inleiding vooral van een zin uit een ek van Antoine Amauld, één van de ote Franse Augustianen en Jansenis- n, waartegen de kerk destijds ten erste in verzet was. Amauld had ge- gd, dat Petrus en Paulus beiden in in leven boete hadden gedaan zodat :n in deze twee hoofden der kerk, „die n zijn", het beste voorbeeld van be- uw mag zien. Nu gaat het natuurlijk niet aan om n dergelijk decreet uit zijn historisch rband te halen en er eeft al te groot wicht voor alle verdere tijden aan toe kennen. Maar het is een kerkelijke spraak. Ze is nimmer herroepen. Ze Eft uitdrukking aan een voorstelling, de rooms-katholieke kerk ongetwij- dierbaar is, niet in deze zin, dat haar aan eerbied voor Paulus zou tbreken, maar wel, dat voor haar Pe- het primaat, de voorrang, heeft en de Paus „Vice Petri", dit is op de ats, in naam en door de kracht van trus de kerk regeert. Weliswaar bidt in de liturgie van 25 januari: „O d, die de gehele wereld door de pre- uig van de heilige apostel Paulus )t onderwezen maar deze ge- >week begint met de herdenking van trus' stoel te Rome en Petnis noemde op het Vaticaanse concilie de vorst et herders, erf in hem heeft de grote ■der der schapen, Christus, de kerk iticht. De uitspraak van Paus Joan- zou hiernaast nu als een zekere sneering, waardoor het niemand te eilijk wordt gemaakt, beschouwd dnen worden. Kanoniek recht in diocesane synode is een synode 1 het diocees of bisdom. Op zul'k een ode kunnen dus de zaken, die het flom en de stad Rome zelf betreffen, [andeld worden. Het kerkrecht is ge- lficeerd in de omvangrijke codex r het kerkelijk recht, vroeger canon 'eten, zodat men van kanoniek recht eekt. |e tegenwoordig in gebruik zynde ex is op Pinksteren 1917 door Paus fcdictus XIV uitgevaardigd, nadat er ie jaren aan gewerkt was. Hij is na- jk een vereenvoudiging en aanpas- van de eeuwenlang gegroeide otsverzamelingen der kerk. Wat niet Dode en zwaargewonde de Kabelweg in Amsterdam-west zioh gisteren een ernstig ver ongeluk voorgedaan waarbij de i&rige fabrieksarbeider H. J. Visser jet leven is gekomen en de 23-jarige ienbouwer J. E. L. Karsch ernstig gewond. De laatste liet zich op bromfiets voorttrekken door een totauto met aanhangwagen. Ty- het inhalen van twee wielrijders 'te zijn jas het stuur van de fiets Visser. Zowel hy als de bromfietser ■ben onder de aanhangwagen te lt en werden door het rechterachter- overreden. Visser is aan zijn ver engen overleden. Karsch is met •i?e vleeswonden ter verpleging op- ^nien. Oecumenisch concilie Op ons verzoek heeft prof. d'r. J. N. Bakhuizen van den Brink, hoogleraar in de godsdienst wijsbegeerte aan de Leidse Uni versiteit zijn visie gegeven op de wens van Paus Johannes XXIII om een oecumenisch concilie tot stand te brengen. Prof. dr. Bak huizen van den Brink overweegt in dit artikel of een eventueel te houden concilie werkelijk een oecumenisch karakter kan dra gen. Hij stelt, dat het bijzonder problematisch is, hoe de vorm te vinden, waardoor de goede bedoelingen ook inderdaad ge realiseerd zouden kunnen wor den, met het ontzien van het eigen roomse standpunt en de niet-roomse standpunten. Wij laten hem hiernaast aan het woord. led. L.D. meer leefde, is vervallen. Er had dus een sanering plaats. Dat is nu nog niet zo lang geleden, ruim een halve eeuw, een korte periode in het leven der kerk. Toch is er reeds weder behoefte aan een nieuwe bewerking, wellicht ook met het oog op de gebieden in het oosten, die geünieerd zijn met Rome en een min of meer eigen recht hebben, dat ook geco- difieerd staat te worden. Voor het ne men van een besluit daartoe waarop nog veel studie zal moeten volgen is een concilie de plaats, ofschoon, als het erop aankomt, de Paus wel de macht zou hebben zulks zelf te besluiten. Pius X heeft dit in 1904 in tegenwoordigheid van de kardinalen gedaan. Thans zal het een conciliepunt worden. Wat beoogd wordt Nadere berichten betreffende het kernpunt, waardoor het concilie een werkelijk oecumenisch karakter zou kunnen verkrijgen, melden, dat de vol gende, hoogst belangrijke, zaken beoogd schijnen te worden: de bestrijding van dwaalleringen, de bestrijding in het bij zonder van het moderne materialisme, dat zo gevaarlijk is voor de geestelijke roeping van de mens, de innerlijke ver sterking van de kerk, die in verscheiden gebieden, zoals met name in China, met verscheuring wordt bedreigd, de ziel zorg en evangelisatie in het algemeen, de nadere definiëring van het bisschop pelijk ambt aLs een wezenskenmerk van de kerk. Namen van personen of ideologieën zyn in verband met de bedoelde dwaal leringen opzettelijk niet genoemd. Wat wij zoëven een werkelijk oecume nisch karakter noemden, zou kunnen voortvloeien uit de indruk, die bij de aankondiging gewekt is, dat ook een uitnodiging gericht zal worden „aan de gescheiden gemeenschappen om te zoe ken naar de eenheid, die door zovele zielen op aarde heden ten dage zo innig verlangd wordt". Daarbij is volgens insiders niet slechts te denken aan de oosterse orthodoxie, maar ook aan anglicanen, protestanten, oud-katholieken en misschien nog an deren. Dat deze dingen de Paus per soonlijk zeer aan het hart liggen, schijnt wel duidelijk te zijn. Op zichzelf is dit echter met de naam „oecumenisch" niet gegeven. De rooms- katholieke kerk erkent geen enkele an dere kerk als gelijkwaardig met zichzelf. Zy is over de gehele wereld verbreid. Brengt zij nu een concilie, dit is een algemene vergadering of synode, waar op haar bisschoppen enz. samenkomen, bijeen, dan is daar dus de gehele wereld vertegenwoordigd en is de naam oecu menisch op zyn plaats. Het kerkrecht zegt daarvan, dat slechts de Romeinse Pontifex, de Paus, het bijeen kan roe pen. Met stemrecht worden daartoe uit genodigd de kardinalen, patriarchen, primaten, aartsbisschoppen, bisschop, pen, titulaire abten en prelaten, abten van de orden en eventueel titulaire bis schoppen ook, theologen als deskundi gen, doch deze met raadgevende stem, want de beslissingen worden slechts door de leden der hiërarchie genomen. Paus en het concilie Zyn het echter ooit beslissingen? Het kerkrecht bepaalt namelijk dat de Paus of zijn gedelegeerde het concilie presi deert, de agenda vaststelt en dat de be sluiten van het concilie van kracht zyn. indien zy door de Paus zijn bevestigd en uitgevaardigd. Het oecumenisch con cilie, zo wordt er voorts enerzijds be paald, heeft de hoogste macht in de kerk, maar, zo volgt daarop, er is van een uitspraak van de Paus geen beroep op het concilie. Duidelijk is dus, dat niet het concilie, zoals gedurende een periode in de 15de eeuw het geval is geweest, de eigenlyke macht in de kerk heeft, maar de Paus alleen. Bovendien is duidelijk dat zulk een concilie op zichzelf geen oecumenische betekenis in de nieuwe zin, die dat woord door de oecumenische beweging heeffc verkregen, behoeft te hebben. Is echter de Paus van plan om niet-rooms-katholieken tot het bijwonen van het concilie natuurlijk niet als stemhebbende leden, maar op enigerlei wijze als waarnemers en gespreksgeno ten over bepaalde onderwerpen uit te nodigen, dan kan dit concilie een oecumenische betekenis in een nog nieuwere zin verkrijgen! Wat is hiervan te verwachten? Nie mand zal daar een definitieve uitspraak over wagen te doen. Belangstelling is er Advertentie. in overvloed. Het zou dwaas zijn om te denken, dat in onze tijd van oecume nisch streven, dit is van verlangen en streven naar een groter eenheid tussen de christelijke kerken, zulk een belang stelling er in eens niet zou zijn, wan neer de Paus zijn werkkracht in deze richting gaat ontwikkelen. Integendeel, dit is van grote betekenis. Moeilijkheden - •»aOEMAKER SC1"' •taipssen houano Neemt vaker... Massale vangsten, maar weinig variatie Belgen als pioniers op zoek naar andere visgrond (Van onze Brusselse correspondent) Sedert enkele weken in verband met de moeilijkheden van de IJslandvaart is een grote rederij in Oostende met enkele van haar in Engeland gebouwde, ultra-moderne treilers begonnen met de vaart op Labrador. De visgronden van Labrador bevinden zich op circa 150 mijl van de Canadese kust, en de reis duurt ongeveer 22 dagen, het grote nadeel van die visgronden is dat zy slechts weinig variatie bieden. Er wordt bijkans uit sluitend rode zeebaars gevangen en deze vis, die een giftige graat heeft, kan al leen als filets worden verkocht. De vang sten zijn echter massaal. Een schip brengt gemakkelijk tot 5.000 „bennen" naar huis. De beslissing van deze grote Oostendse rederij is vrij revolutionair. Immers, het Kanaal, de Noord- zeebanken en IJsland waren steeds de traditionele vanggebieden van de grote zeevisserij. De Vlaamse vissers schijnen van oordeel te zijn dat de IJslanders de oorlog van „de twaalf mijlen grens- water' definitief hebben gewonnen. Van daar dat zij als pioniers op zoek gaan naar andere visgronden. Wij hebben by een nationaal pintje bier in het leven dige Oostende een lang onderhoud gehad met een ambtenaar uit Belgisch Kongo, een man van de Vlaamse kust, die een reis met de „Rubens" naar Labrador heeft gemaakt. Het comfort aan boord van die moderne schepen is natuurlijk enorm veel groter dan op de oude sche pen, maar de vissers die Labrador ge regeld zullen moeten bewerken, zijn toch beklagenswaardige mensen, aldus onze zegsman. Het is er angstwekkend koud en er moet wegens de grote vangsten zeker harder worden gewerkt dan in de Noordzee. Soms moet het schip héél gauw vluchten uit de Ijsklippen en moe ten alle hens aan dek om de grote ijs klompen van het schip te verwijderen. De vis wordt dus eens te meer wel duur betaald Wanneer de Labradorschepen in Oostende arriveren met de smakelijke zeebaars in het ruim, wordt gelukkig een groot deel van de produktie aan de diepvriesfabriek van de rederij ge leverd. Men kan zich immers voorstel len, dat de prijs van de zeebaars cata strofaal zou dalen wanneer ineens een grote hoeveelheid in de afslag ter vis mijn zou komen. Er is heel wat herrie geweest vóór de rederij van het stads bestuur vergunning kreeg om een groot deel van de produktie vooraf uit de markt te nemen voor de diepvries. De handel protesteerde heftig en beschul digt de rederij ervan dat zij de beste kwaliteiten voor het eigen bedrijf reser veert. De wethouder voor de visserij te Oostende heeft vrij eigenmachtig be slist, dat de rederij overigens in tegen stelling tot de reglementen van de vis mijn de rode zeebaars-produktie al dus mag regelen. Niemand kan immers voordeel hebben bij een al te vergaande afbraakpolitiek van de prijzen. Men kan ook niet verwachten dat de Belgen, die al geen bijzonder grote visliefhebbers zijn, die zeebaars of „robonen". zoals zij in de Westvlaamse visserstaal worden genoemd, zo massaal gaan eten dat zij er hun traditioneel brokje tarbot of tong zouden voor laten! Maar toch liggen hier moeilijkheden, want sedert de ontwikkeling van de oecumenische beweging is er tussen de rooms-katholieke en de andere kerken het een en ander gebeurd. In 1928 ver scheen de encycliek (ambtelijk rond schrijven) van Pius XI, „Mortalium Ani- mos", die volstrekt intransigent was en waarin het meedoen aan vergaderingen met anders-gelovenden als misleidend en voor katholieken verboden genoemd werd. Toen de Wereldraad van (niet- rooms-katholieke) kerken eindelijk, na jaren van voorbereiding, in 1948 te Amsterdam gesticht werd, verscheen er een monitum, aanmaning, van het Heilig Officie, waarin aan canon 1325 werd herinnerd, waar het kerkrecht zegt, dat zonder toestemming van de apostolische stoel geen katholieken deel mogen nemen aan disputen of gesprek ken. met name openbare, met niet- katholieken. Die toestemming is dan ook niet gegeven. Prof. W. H. van de Pol te Nijmegen schreef in datzelfde jaar in zijn boek „Het christelijk dilemma, katholieke kerk reformatie", dat de eenheid der christenheid een kerkelijk probleem bij uitstek is en niet op een speculatieve manier opgelost kan worden, maar alleen in concreto en kerkelijk. De katholiek nu gelooft in de kerk, omdat zij het lichaam van Christus is. Dit geloven richt zich op het zichtbare, niet op een onzichtbaar iets, een dialectisch- critisch-beginsel, hoe waardevol ook, anders valt men slechts terug in dwa lingen, die de katholieke kerk funda menteel heeft moeten veroordelen. Zij wacht er dan nu ook nog altijd op, dat de andere christenen hun ongemotiveer de aanklachten intrekken, hun vooroor delen laten varen en tot de openlijke erkentenis komen, dat de katholieke kerk geen groter respect tegenover de ernstige bedoelingen van de oecumeni sche beweging aan de dag had kunnen leggen en haar geen groter dienst had kunnen bewijzen dan door de onwrik bare. beginselvaste afwijzende houding, die zij van het eerste moment (Mortalium Animos. en dergelijke) heeft aangenomen. „De katholieke kerk is zelf de oplossing van heel de oecumenische problematiek".. Fundamenteel verschil in omvatting Deze duidelijke taal geeft enigszins aan, van welke kwaliteit de moeilijk heden zyn, die overwonnen zullen moe ten worden, willen niet-katholieken uit genodigd worden door Rome om met haar te vergaderen en aan zulk een uitnodiging gevolg kunnen geven. Prof. Alevizatos, hoogleraar in de kerkgeschie denis te Athene, heeft verklaard, dat een werkelijk oecumenisch conciclie, waar de verschillende kerken gelijkwaardig naast elkander bijeen zouden zijn als vertegenwoordigsters van de gehele christenheid ter wereld, vrijwel onmoge lijk is wegens het fundamenteel verschil in opvatting van oost en west terzake van de rechtsmacht van zulk 'n conciclie bedoeld is de macht van de Paus boven die van het concilie en ter zake van be paalde dogma's, zoals dat van de onfeil baarheid van de Paus en de beide Maria-dogma's, de onbevlekte ontvange nis e:i de ten hemelopneming. Prof. Alevizatos ziet daarom meer heil in een modus van vreedzame samenleving dan in een direct op hereniging gerichte opzet. Het lijkt intussen wel zeer de vraag, of de Paus op dit laatste af zal koersen. De geschiedenis heeft in vervlogen eeuwen waarschuwende lessen inzake een al te weinig genuanceerde directheid geleerd. De secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken te Genève, onze land genoot dr. W. A. Visser 't Hooft, en het executieve comité van die Raad hebben hunnerzijds verklaard, dat het aanvaar den van een uitnodiging van de kant van Rom: af zal hangen van de vorm waarin, en de basis waarop, die uitnodi ging zal worden gedaan. Dit hebben ook anglicanen en de orthodoxe patriarch van Antiochieë en anderen ongeveer evenzo gezegd. Men mag wel denken, dat de voor lopige aankondiging van het concilie er mede toe moet dienen om de opinie te peilen, die ten deze in de verschillende kerken en kerkgroeperingen in de wereld bestaat. Dat deze opinie in het algemeen gunstig is. zoals dezer dagen ook nog uit uitlatingen van oud-katholieke zijde gebleken is, mag men zeker aannemen. Bijzonder problematisch Maar dat het byzonder problematisch is, hoe de vorm te vinden, waardoor de goede bedoelingen ook inderdaad ge realiseerd zouden kunnen worden, met ontzien van het eigen roomse standpunt en de niet-roomse standpunten, zal men evengoed moeten aannemen. De persoon van de Paus heeft ongetwijfeld haar grote betekenis, maar geen Paus kan het kerkelijk stelsel veranderen. De Euromast in Rotterdam, die hoger zal worden dan de Utrechtse Dom, heeft thans al een hoogte van meer dan zestig meter bereikt. De bouw vordert snel: ongeveer vier en een halve meter per dag! Bo venin wordt een restaurant ge bouwd, dat een van de attracties zal worden voor de internationale tuinbouwtentoonstelling, welke in I960 in Rotterdam zal worden ge houden. Politie constateert, (lat de ouders in de meeste gevallen in gebreke zijn gebleven Jeugd betaalt de rekening (Van onze correspondent in Bonn) In deze tijd voor Pasen krijgen de Westduitse schoolkinderen hun schoolrapporten en wordt bekend gemaakt of ze al of niet zijn over gegaan. En daarmee gepaard gaat: angst. Angst bij kinderen die bang zijn voor het beruchte slechte rap port, voor zitten-blijven, voor het boze gezicht van vader of moeder thuisIn Düsseldorf verdwe nen onlangs twee broertjes. Men kon ze in geen velden of wegen terugvinden, het leek wel of ze van de aardbodem verdwenen wa ren. Na vier dagen vond men ze terug: verlopen, ondervoed, grauw en vies van de vlucht voorhet slechte rapport! In dezelfde stad verdween een twaalfjarige, die pas na een volle week boven water kwam. Deze en andere verdwijningen heeft de Düsseldorfse politie ertoe gebracht eens een nauwgezet onderzoek in te stel len naar de oorzaken ervan. En daarbij bleek, dat in oktober j.l., vlak voor het uitreiken van de herfstrapporten. in tijd van enkele dagen niet minder dan zes tien kinderen op de vlucht waren ge slagen uit angst voor het slechte rap port! Vier van hen zaten in dezelfde klasseDe politie had er in oktober eigenlijk weinig aandacht aan besteed. Tenslotte lopen er wel meer kinderen weg, die allen later weer gevonden ple gen te worden. Maar het feit. dat kin deren verdwijnen juist vlak voor het uitreiken van rapporten, had te denken gegeven en leidde tot de conclusie, dat dit verdwijnen inderdaad iets te maken had met angst voor zitten-blijven of angst alleen voor het slechte rapport zonder meer. De Düsseldorfse politie meent te recht dat geen enkel kind op de vlucht slaat zonder dat daarvoor een duidelijke reden is aan te wijzen. En in negen van de tien gevallen, aldus de conclusie, zijn het daarbij de ouders die in gebreke zijn gebleven. Het viel bijv. op. dat vele kinderen die op de vlucht sloegen, uit een gezin kwamen waarin de vader of ontbreekt óf vele dagen per week afwezig is. Of waarin vader en moeder beide werken. Het ontbreekt in dergelijke gezinnen dan vaak aan de nodige aandacht voor het kind. dat door zijn ouders te tegemoetkomend óf te straf behandeld wordt. Ondeugdelijk gezinsverband Daarbij komt de uitzonderingspositie waarin West-Duitsland op het stuk van de verhouding kinderen-ouders verkeert tengevolge van de oorlog en de na-oor- logse economische nood. Volgens een opgave van de betrouwbare „Frankfur ter Allgemeine Zeitung" leven er in de Bondsrepubliek niet minder dan 2,5 mil joen kinderen die geen ouderlijk huis hebben, dan wel hun vader óf hun moe der missen; 8,6 miljoen vrouwen zijn in West-Duitsland in een volledige baan werkzaam. Een op de vier of vyf kin deren in West-Duitsland groeit zonder moeder op, enzovoorts. Het duidt er al lemaal op waarom in zovele gevallen het gemiddelde Westduitse kind niet nor maal wordt opgevoed, waarom het de nodige rust thuis ontbeert en waarom het voor slechte rapporten of een drei gend zittenblijven dan maar vlucht, vlucht zonder enig doel uiteraard. Het is een tragisch uitvloeisel van de oorlog, waarmee men in de Bondsrepu bliek bepaald niet overal raad weet. De gevallen in Düsseldorf hebben in elk ge val duidelyk gemaakt, dat men precies weet waar de schoen wringt. Helaas wil dat nog niet zeggen dat men de moei lijke situaties kan veranderen, omdat het hier vaak om gevallen gaat waar aan niets meer is te veranderen. Waar bijvoorbeeld moeder de vrouw al jaren lang haar steentje bijdraagt aan het ge zinsinkomen, daar kan zij niet zomaar ophouden met werken. Daar blijven de kinderen „sleutelkinderen", die 's och tends. gewapend met een sleutel aan een touwtje om de hals naar school gaan en die zelf ver vóór vader en moeder van hun werk terugkeren de weg in huis zullen moeten vinden. En waar moeder geniet van een pensioen omdat vader gesneuveld is, daar zullen zgn. „Onkel-Èhen" (oom-huwelijken) bij de vleet blijven bestaan: „huwelij ken" waarbij moeder met een nieuwe, meestal oudere, man samenwoont, die door de kinderen „oom" wordt genoemd. De gang naar het gemeentehuis voor een wettig huwelijk zou de weduwe van haar pensioen beroven en dat kan men net niet missenEr zal dan ook een halve generatie over heen moeten gaan voor aan al deze oorlogsuitwassen een einde is gekomen. In die tussentijd be taalt de Westduitse jeugd het gelag, nu al minstens tien jaar! De kunst zal zijn, dóAr in de noodza kelijke ruimte te vinden voor hetgeen thans beoogd wordt. Wij herinneren er aan, dat de aankondiging geschied is juist na de zogenaamde gebedsweek voor de eenheid, die in en ook buiten de rooms-katholieke kerk pleegt te worden gevierd. De mis, vroeger „ter opheffing van het sohisma" geheten, noemt men thans bij voorkeur .Votiefmis voor de eenheid". In de litanie wordt gebeden: „voor de hoogmoedige en aanmatigende houding tegenover onze medebroeders in Christu-s aangenomen schenk ons vergiffenis. Heer, voor het tekort aan begrip jegens hen betoond schenk ons vergiffenis, Heer, opdat er slechts één kudde en één herder mogen zijn, o God, breng de verdeelde christenen tesamen" j Het lijdt wel geen twijfel of christenen j van alle kerken en niet-christenen zien met spanning uit naar de verdere ont wikkeling van het aangekondigde plan. Elvis Presley's gejammer verjaagt zelfs de meeuwen Mogen wij de Londense .JJaily Express" geloven, dan hebben Brit se ornitologen een trefzeker middel gevonden om meeuwen te verjagen. Meeuwen veroorzaken bij verschei dene Engelse waterleidingreservoirs veel overlast. Ornitologen trokken met een bandopname-apparaat naar Nederland, om wat noodkreten van angstige meeuwen op te nemen. En passant maakten ze een bandje van een kinderfeest waar rock 'n roll- muziek en „zang" van de heer Elvis Presley, werden aangewend om stemming te kweken. Toen de meeuwenkreten door een geluidsinstallatie over het reservoir getoeterd werden reageerden de daar aanwezige meeuwen nauwe lijks: ze vlogen even op, maar keer den spoedig terug. Wie op het idee kwam is niet be kend, maar men heeft toen ook het bandje met de zang van Presley eens afgespeeld. Met verbluf fend re sultaat!! De kreten van de heer Presley de den de meeuwen over de horizon verdwijnen. Pas 24 uur later keerden ze terug, en toen ivas een nieuw Presley-salvo voldoende om ze weer een etmaal te verjagen De ornitologen hebben thans vast gesteld dat andere lichte, semi-klas- sieke en zelfs klassieke muziek de meeuwen eerder aantrekt dan ver jaagt. Elvis „The pelvis" is het eni ge middel dat tot dusver enig resul taat geeft in de strijd tegen de meeuwen. Toch groot verlies voor Ned. Antillen De Nederlandse Antillen zullen een jaarlijks verlies lijden van tussen de 30.000.000 en 40.000.000 dollar wat hun export van benzine naar de V.S. betreft, als gevolg van de nieuwe Amerikaanse importbeperkingen van olie, aldus diplo matieke zegslieden. Zij zeiden dat Curacao en Aruba meer dan elk ander gebied dat benzine naar de VS uitvoert, te lijden hebben onder de nieuwe importbeperkingen. De Nederlandse Antillen zullen boven dien nog enkele miljoenen dollars per jaar verlies lijden wegens de beperking van de import van andere afgewerkte olie-produkten zoals cerosine en benzine voor straalvliegtuigen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 7