vestigingen ROTTERDAMSCHE BANK QEMMENIE G. J. van Leeuwen nam afscheid van Dienst van Gemeentewerken FILMS 'H ET Verloop werkloosheid in Leiden overeenkomstig landelijke beeld Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 7 maart 1959 Tweede blad no. 29653 Laatste Kunstkringconcert ar l^assadlo JiandJIiaai (die zijn reputatie van een groot cellist Puur wonder tot besluit! Bachs Adagio De Spaanse meester-cellist Gaspar Cassado, indertijd door ons een „coryfee" genoemd, heeft ook nu een triomfaal succes geboekt, een succes, dat in de laatste zqner toegiften: een Adagio van Joh. Seb. Bach zijn bekroning vond. Hier brak het pure wonder open! Als zodanig werd het onder doodse stilte, welke na de beëindiging nog even voortduurde, door alle aanwezigen ondergaan. Ook op deze avond betoonde Gaspar Cassado. reeds eerder door de Kunstkring (1956) geëngageerd en daarvóór met het Residentie Orkest in het Schumann- concert gehoord, zich een der grootste cellisten van zijn tijd. Dit in een programma, dat ondanks de beperkte mogelijkheden van zyn instru ment, toch de veelzijdigheid van zijn begaafdheden onomstotelijk demonstreerde. Er is, naast de formidabele techniek en de prachtige toon, zyn door-en-door warme muzikaliteit, geschraagd door een geestelijke rijpheid, die dit spel tot een voortdurende verrukking maken. Tenminsite: dóór waar de composities hem de gelegenheid geven zijn ware aard te,tonen. Zeker niet in de weer barstig klinkende Hindemith, wiens solo cellosonate op. 25 No. 3 in de composi torisch knap gevonden geconcentreerde vorm generlei ruimte laat voor de wel dadige zangerigheid, waarvan de vlak daarop volgende Elogie van Gabriel Fauré zo sterk getuigt. En met verbazing vraagt ge U af, hoe iemand als Cassadó dit „tanden-knar- sen" verdragen kan, iets, wat de muzi kale ontwikkeling gelukkig reeds lang achter zich gelaten heeft. Een kenner van het instrument tot in détail is Hindemith echter zeker. Maar daarmee maakt men nog geen „muziek". Het concert is ingezet met de Sonate In D gr. t. van Joh. Chr. Bach (de Londense). Deze toont hierin toch wel aan, dat diens belangrijke positie inder tijd gevechtvaardigd is geweest. Het vederlichte, even wei niet altijd zuiver klinkende „Allegro giusto" was een gewaagd begin, waarin van enige nadrukkelijkheid met een lichte scherp te in de toongeving. die zich in Hin demith openbaarde, geen sprake was. Integendeel: de luchtigheid en uiterst verfijnde pianissimi waren hier bewon derenswaardig. In de zeven variaties op een thema van Mozart (uit diens Zauberflöte-duet „Bei Mannern, welche Liebe fühlen") van Beethovens onvergetelijke hand en in de Brahmssonate in F. gr. t. op. 99 waren resp. gratie en stuwende inspiratie aan het woord. Voortreffelijke reprodukties. de laatste meeslepend ook, Cassado's reputatie volkomen waardig. Met het warmbloedige „Requiebros" van eigen hand, besloot Cassadó het programma, waarmee hij zijn superieure naam opnieuw alle eer bewees. Advertentie 'JJ'Ü 2^00 NAAMSTEMPELS CIJFERS TEMPELS DATUMSTEMPELS pmr*E*lSTFMF'rT Haarlemmerstraat 169 Veertig-jarig bestaan Cnr. Geref. Zondagsschool herdacht Ter gelegenheidd van het 40-jarig bestaan van de Chr. Geref. Zondags school „Het Mosterdzaadje" werd gis teren in de Chr. Geref. kerk aan het Steenschuur een feestelijke herden- kinsavond gehouden. Ds. C. v. d. Weele sprak de herdenkingsrede uit naar aanleiding van het voorgelezen ge deelte uit Marcus 10 13-16. Jezus zegt tegen Zijn discipelen: „Laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert ze niet, want zodanigen is het Konink rijk der Hemelen". Wij zijn maar slechte opvoeders, aldus ds. Van der Weele, want wy staan maar al te vaak de kinderen In de weg. Het past ons dus op een avond als deze het boetekleed aan te trekken. De godsdienstige opvoeding be rust in de eerste plaats bij de ouders, maar wij kunnen dankbaar zijn, dat de zondagsschool een steun wil zijn bij deze moeilijke taak. De moeders vroegen Jezus testijds haar kinderen aan te raken, doch Hij omarmde hen: Hij geeft meer dan wij vragen. Hij brengt de kinderen naar Zijn Koninkrijk. De heer Spaanderman verhaalde ver volgens in dichtvorm de geschiedenis van „Het Mosterdzaadje". Verder werk ten aan deze avond mee Dirk Jansz. Zwart, die enkele koraalbewerkingen op het orgel speelde, de trompetist, de heer Houweling, het Chr. Geref. Zangkoor „Alles ter ere Gods" en het kinderkoor. Het slotwoord werd gesproken door de voorzitter van „Het Mosterdzaadje", de heer H. A. van Ingen Schenau. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN Hendrlkus Johannes, zn van L. G. Zet- hof en W. F. M. G. van Haaster. Koen- raad Simon, zn van A. W. Bijl en J. van Zandwijk, Lucas Bastiaan. zn van H. Stolk en G. A. J. Verbeek. Pieternella, dr van J. Greeven en A. G. Vet, Jacobus Nlcolaas Jacob, zn van D. van Egmond en J. P. Heemskerk. Gerda Helena, dr van G. van Duijn en L. van Delft, Wilhelmlna Mari na, dr van C. A. Stam en W. M. Westdorp, Gertrude Adeline, dr van A. Smorenburg en A. L. van der Panne, Stefanla. dr van J. Pazola en, P. J. Geilings, Anna Martina Maria, dr van N. P. van Bohemen en H. J. Opdam. ONDERTROUWD J. Koree en D. Bonthuls, J. H. Schlag- wein en M. van der Lans. J. W. H. de Neef en J. M. Relzevoort, L. H. Drlessen en H. T. Steenbergen, G. F. Sloothaak en L. A. R. A. A. M. Allard, P. H. Harmse en T. Hartevelt. B. den Os en W. Lardé. W. van Zonneveld en L. van der Meer. H. Hama ker en M. E. Klein, I. Teegelaar en J. J- W. V. Jongman. H. Hoekstra en P. S. Klefjn. J. D. van der Laan en G. Rlemers- m&. OVERLEDEN G. van Muiden. 53 Jaar, vrouw, C. H. Warmerdam, 27 Jaar vrouw, J. F. A. van Bruggen, ©6 Jaar, man. Het geestdriftige applaus had van de zijde van deze in zijn oprechte eenvoud zo sympathieke cellist een Allegro van Schubert, Ravels „Habanera" en Rimsky Korsakoff voor de cello bewerkt „De vlucht van de hommel" tot superieur gevolg. Men moet immers ieder het zijne geven en ook in het gemakkelijk aan sprekende kunnen juweeltjes verborgen liggen! Als beslissend hoogtepunt en definitief einde de Leidenaars worden het luisteren nooit moe! de reeds gesig naleerde Bach: bezonken, doorwrocht, ernstig, wonderbaarlijk van toon. Een weergave, zoals zij slechts past bij een „groot" kunstenaar, die zich vereenzel vigd weet met het genie. Dat deze Bach zulk een sterke indruk maakte, prouveert voor de smaak van het gehoor. De samenwerking met de fijnzinnige pianist Lowell Farr was niet in alle op zichten even gelukkig. Deze hield zich veelvuldig te bescheiden op de achter grond, op zichzelf een lofwaardige eigen schap, maar zij leek dikwijls te ver doorgevoerd. Wij vrezen, dat hij achter in de zaal soms nauwelijks of niet ge hoord is. Zijn fraai toucher bezit weinig diepte, waardoor de samenwerking niet zó harmonisch uitviel, als wij gedacht en gehoopt hadden. Wellicht zou deze met openstaande vleugel anders geweest zijn. Dit verhinderde intussen niet, dat Cassadó hem telkenmale in de grootse hulde betrok. De onderlinge muzikale visie liet dan ook weinig of niets te wensen; Farr had zich aan Cassadó geheel ondergeschikt gemaakt, wat op zichzelf bijzonder belangrijk is. Node heeft men afscheid genomen! H. ALUMINIUM JALOEZIEËN Toonkamer en inlichtingen D. LADAN, off. dealer Molensteeg 27 bij Doezastraat - Leiden Telefoon 21375 De bazaar ten bate van het orgel fonds der Evang. Luth. Gemeente al hier heeft bruto f. 1250.opgebracht. Bovendien heeft een voor dit doel ge houden verloting nog eens f. 750.op gebracht, zodat deze actie in totaal bij na f.2000.— opleverde. Voor de dames- kransen, welke voor dit doel veel werk hebben verzet, een prachtig resultaat! Na ruim veertig jaar Na een diensttijd van ruim 40 jaar heeft de heer G. I. van Leeuwen hoofd van de boekhouding en chef van personeelszaken, gisteren officieel afscheid genomen van de Leidse Dienst van Gemeentewerken. In de wachtkamer van de trouwzaal aan het Stadhuisplein was daar toe een bijeenkomst belegd, waar talrijke collega's de scheidende functionaris de hand ten afscheid hebben gedrukt. Als eerste spreker voerde wethouder A. J. Jotigeleen het woord. Hy herinner, de er aan dat de heer Van Leeuwen zijn veertig jarig jubileum in gemeentedienst ongemerkt voorbij heeft laten gaan. maar hij was blij dat tijdens dit offi- Advertentle. Waar U ook woont of werkt, de Rotterdamsche Bank is altijd binnen Uw bereik. „GIGI" Liefde, spot en ondeugendheid Trianon. Gebaseerd op een novelle van de bekende Franse romanschrijfster Colette, verplaatst de muzikale comedie ,,Gigi" U in het Parijs van de eeuwwisseling, zo omtrent de tijd van de beroem de schilder Toulouse Lautrec. De jeugdige miljonair Gaston Lachaille (Louis Jourdan) leeft er in gezelschap van zijn reeds grijze oom Honoré Lachaille (Maurice Chevallier) een leven vol liefdes avonturen: de eerste staat er nog midden in, de laatste heeft ze eigenlijk al achter de rug, wat hij wel rustig vindt, al laat dat leven hem anderzijds niet los. Gaston's liefdesavonturen lopen voort durend op liefdesschandalen uit, zoals dat gaat, wanneer iemand teveel geld heeft en de verkeerde vrouwen uitzoekt. Totdat hij de nog jonge, onschuldige en blije Gigi ontmoet, hij, de gebla- seerde, die van alles wat het leven geeft, genoeg heeft. Men voelt nu wel, waar het heen zal gaan. Zo gauw als U denkt, gaat 't evenwel niet! VAIN DEZE WEEK •lillllllllllllllllllllllllillllllillllllllllllllllllllllllllll! Illllllllilllii llllllllllllllllllllllllllllllllllllll Wanneer Gaston ontdekt, hoezeer hij op nieuwe reizen Gigi, met wie hij pret tig babbelen en kaartspelen kon, gemist heeft, tracht hij met haar hetzelfde spelletje te spelen als met andere vrou wen, maarGigi denkt er beslist anders over. Gigi gaat op Gaston's mooiste proposi ties niet in hoewel ze van hem houdt - want het voorbeeld van haar voorgang sters staat haar voor ogenTot ze eindelijk toegeeft, maar da nis 't Gaston die niet wil: hij acht haar te goed voor dót, wat hij zich van hun verhouding voorstelde. Na „dramatische" gebeurtenissen komt hij met de propositie, die voor hem zo wel als voor haar de enige uitweg is; een huwelijk! Gigi is natuurlijk dolgelukkig, alle anderen zijn vanzelfsprekend stom ver baasd. Wie had ooit zó iets van Gaston ver wacht Het wordt een huwelijk, waarvoor zelfs de ouwe rot Honoré dankbaar is. Deze vrolijke geschiedenis wordt om lijst door de charmante muziek van Fre derick Loewe en Alan Lay Lerner, de zelfde componisten als van „My fair lady". De sfeer van 1900 in het luxieuse en frivole Parijs wordt volkomen opgeroe pen, met de uit de film „Lily" zo be- kennde Leslie Caron als Gigi in het centrum. Zij zegde het dansen vaarwel en maakte van deze Gigi een perfecte creatie. Ge verbaast U verder vooral over de vitaliteit van de nu zo ongeveer 70-ja- rige Maurice Chevalier, zingend en zelfs - na vele jaren - in een film weer dan send! Als doorgewinterde bon vivant ge niet hij van alles nog intens Leslie Caron als „Gigi" Louis Journdan is de jonge richard, die na al zijn wilde escapades getroffen wordt door de onschuld. Gigi schenkt hem de vreugde terug. Innnemend spel, aardige liedjes en een fleurige, kleurige entourage, waarmee de sfeer van wel eer voor U openbloeit, maken deze film tot een, waarnaar U graag zult kijken, wanneer U aan ontspanning toe bent. Vincente Minnelli regisseerde het ge noeglijke verhaal met bijzondere kennis van zaken. Het is, alles by elkaar, een vrolijk feest voor oog en oor, met van ólles wat: liefde, spot enwat ondeugendheid! „Gigi" staat op de nominatie voor een „Oscar", Chevalier kreeg, gelijk gis teren gemeld, zo juist de DeMilleprys en Minnelli een „Gouden Aardbol" als on derscheiding voor de regie van „Gigi". Dat alles wil toch wèl wat zeggen! Paspoort der schande Stoere avonturen Lido „Eddie Constantine, zoals U hem nog niet kent!" Zo wordt deze film terecht aangekondigd. Want in de eerste plaats zijn we niet gewend deze krachtpatser van het witte doek in de Britse hoofdstad tegen te komen.. Mees tal blijft hij in Frankrijk of op andere plaatsen, waar Frans gesproken wordt. Maar nog minder hadden wij verwacht hem getrouwd te zien. Totnutoe was hy altijd de stoere man, die heel veel vrou wen op zijn avontuurlijk pad tegen kwam. Hij ging ze nooit uit de weg, maar geraakte nimmer gestrikt in haar netten. En nu komt hij dan ineens in het huwelijksbootje terecht Nu gaat het op een nogal zonderlinge wijze. Eddie speelt de rol van een Lon dense taxichauffeur. De man kent maar één grote wens: eindelijk een eigen taxi te bezitten en zo de basis te kunnen leggen voor een eigen bedrijfje. Voor die eerste taxi moet hij echt-er het geld lenen. Daarbij valt hij in handen van een bende zonder scrupules. Zij dwingen hem dan een schijnhuwelijk te sluiten met een Frans meisje, dat zo een Brits paspoort krijgt. Dan kan zij ongestoord door de laaghartige kerels geëxploiteerd worden. De rest laat zich gemakkelijk raden. Eddie komt achter deze oogmerken. De strijder voor eerlijkheid en recht, de ridder van de onschald en de verdediger van de zwakken, die hij steeds is, komt dan weer in hem boven. Hij bindt de strijd aan met de niets ontziende bende. Geen middel is deze mannen te dol. Maar Eddie krijgt de steun van zijn vele collega-taxichauffeurs en niet te verge ten ook van Diane Dors, een van de meisjes, die het Londense plaveisel be volken. Tezamen worden zij de bende de baas. kunnen het in de val gelokt meisje (Odile Versoils) bevrijden en aan het slot worden dan twee gelukkige paartjes geformeerd. Het is allemaal erg doorzichtig en verschrikkelijk stoer. Eddie is naar onze smaak wat tè dapper. Diane wat tè ver leidelijk en Odile wat tè zoetig, maar dat schijnt nu eenmaal bij dergelijke avon tuurlijke verhalen te horen. Het moet er dik opgelegd worden. En dat is het. Paris Holiday Kostelijke kolder Casino Of de producer van deze fi'lm reeds de besohikking had over Bob Hope en Fernandel en hun toen een verhaaltje op het lijf heeft geschreven óf dat hy de dwaze geschiedenis al op papier had staan en daarna voor de hoofdrollen deze komieken heeft gecon tracteerd, het is ons niet bekend. We weten alleen, dat de man er met behulp van regisseur Gerd Oswald is ge slaagd een kostelijk filmpje te produce ren, dat ongetwijfeld ook vele Leidenaars een uiterst vrolijke avond zal kunnen bezorgen. De spil in het dolle verhaaltje is Bob Hope. Om heel lang onbegrijpe lijke en daarna ook nog niet geheel heldere redenen wordt hy door een groepje bijna nog mysterieuzere perso nen naar het leven gestaan. Met behulp van zijn collega-humorist, de heer Fer nandel, en zijn lieve vriendinnetje (Mar tha Hyer- doorstaat hij al die gevaarlijke aanslagen op lichaam en geest. Zelfs de drieste avances van de verleidelijke ciele afscheid gesproken kon worden van de waardering voor de persoon en het werk van de heer Van Leeuwen. Het moet U tot voldoening strekken, aldus de wethouder, dat de taak, die U vervuld hebt in de administratie van de dienst overgenomen zal worden door twee op volgers! De dienst van gemeentewerken Is in de loop van de jaren uitgebreid tot een zeer groot bedrijf. En als alles uit gevoerd wordt wat op stapel staat dan zal zowel de technische als de admini stratieve staf aanzienlijk groter worden. Namens het college van B. en W. sprak wethouder Jongeleen zijn grote waarde ring uit voor 'het werk van de heer Van Leeuwen en wenste hem nog vele ge zonde jaren toe. De directeur van gemeentewerken, ir. D. Y. Lem, sprak er zijn waardering over uit dat de heer Van Leeuwen nooit had gekeken naar de officiële diensturen. Hij werkte tot zijn werk af was. Als hoofd van de boekhouding heeft hij deze zien uitgroeien van een zeer elementaire tot een moderne boekhouding. In de boekhouding kan men het. geloof ik, al_ dus spreker, met een flink stel hersens ver brengen. Maar als öhef van perso neelszaken, wat de heer Van Leeuwen eveneens was. ligt dat anders. Daarvoor moet je sociaal gevoel hebben. Spreker memoreerde dat de heer Van Leeuwen op 17 juli 1916 in dienst der gemeente Leiden trad, in 1922 werd bevorderd tot boekhouder terwijl hij in 1957 de rang van referendaris A kreeg. Op 1 augustus vorig jaar ging de heer Van Leeuwen officieel met pensioen om de volgende dag op arbeids-overeenkomst het stad- Advertentle, Ceta-Bever Velpon - Cetalac plastlcverf Gupa kneedbaar hout - Snelfix snellijm Cetaflex koud lijm - Nedo-Mex - Buitenbijts etc huis weer binnen te stappen. Wij betreu ren het, aldus de heer Lem, dat U ons nu definitief gaat verlaten. Als blijk van waardering bood hij een kleurets aan. De heer M. H. Noteboom, als voorzit ter van de personeelsvereniging, dankte voor het prettig contact dat er steeds is geweest en bood enkele boeken aan. Hetzelfde deed de heer J- H. Schüller, die het woord voerde namens de Alg. Bond van Ambtenaren. Tenslotte richt te de heer Backx zich tot zijn voorgan ger, hem dankend voor de prettige wijze waarop deze hem had ingewerkt. Tenslotte was het woord aan de heer Van Leeuwen zelf. Hij wees erop gevleid te zijn door de aanwezigheid van zo- velen, terwijl er tevens weemoedige ge dachten door zijn hoofd gaan. Het speet hem dat hij de komende stadsuitbrei dingen niet meer van nabij mag mee maken en er niet meer aan kan helpen. Na gememoreerd te hebben dat hij on der vier directeuren had gewerkt en de heer Lem bedankt te hebben voor het prettige contact, wenste de heer Van Leeuwen zijn opvolgers toe dat zij met evenveel plezier zouden mogen werken, als hij altijd heeft gedaan. Hierna maakten velen van de gelegen, heid gebruik met een persoonlijke hand druk afscheid van de heer Van Leeu wen te nemen. Het beeld, dat het Gewestelijk Arbeids bureau ons schetste aan de hand van de werkloosheidscijfers in het rayon Lei den dat de gemeenten Leiden, Alke made, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorscho ten, Warmond en Zoeterwoude omvat wijkt in nagenoeg niets af van het zeer gunstige landelijke beeld, dat de maand februari te zien gaf. Ook in het rayon Leiden is de gere gistreerde arbeidsreserve weer verder gedaald. Vorig jaar ging deze reserve in februari met 50 man naar beneden. Ditmaal met meer dan het dubbele. Om precies te zyn: met 109 tot een totaal van 918. Beter weer Deze grote vermindering was voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de verbetering van het weer in de laatste weken van de maand, waardoor de werkgelegenheid vooral in de bouwnij verheid en in de andere seizoenge- voelige bedrijf skiassen snel toenam. Wy zien zelfs, dat het aantal werkloze bouwvakarbeiders afnam met 38. Ook in de land- en tuinbouw werd hier en daar reeds een begin gemaakt met de voorjaarswerkzaamheden. De drie grote pylers, waarop de werk gelegenheid in het Leidse rayon voor een stevig deel rust zijn de metaal industrie, de textielindustrie en de bouw nijverheid. In de bouwnijverheid was dus een flinke opleving te bespeuren. Ook de werkgelegenheid in de metaal sector blijft zich geleidelijk verbeteren. In februari nam het aantal werkloze metaalbewerkers met 21 af. hetgeen vooral te danken was aan een gunstiger positie, waarin de constructiebedrijven kwamen te verkeren. Grote activiteit In de textielindustrie aldus het G.A.B. is nog steeds sprake van een grote activiteit. In sommige bedrijven daar zijn tekorten aan arbeidskrachten te constateren, al betreft dat in hoofd zaak vrouwelijke krachten. Het aanbod van vrouwen daalde van 112 tot 104. De vraag overtreft hier nog steeds het aanbod zeer belangrijk. Voor al dus in textiel- en confectie-industrie. Tenslotte nog enkele cijfers, die het gunstige verloop duidelijk tonen. Tot en met november lagen de werkloosheids - getallen Iedere maand nog hoger dan die van de overeenkomstige maand van het vorig jaar. In december 1958 kwam de keer ten goede. Toen stonden er in Leiden al ongeveer honderd minder ingeschreven, in janu ari liep dat op tot tweehonderd en februari sloot men dus af met 918 werk lozen tegen 1182 vorig jaar. Hierbij steekt Leiden gunstig af bij de landelijke tota len, die in februari voor het eerst sinds lange tijd weer eens gunstiger voor de dag kwamen, vergeleken bij dezelfde maand in het vorige jaar. W. v. d. STAAIJ VEERTIG JAAR BIJ VAN NELLE De heer W. van der Staay, Van de Sande Bakhuyzenlaan 2, herdenkt dins dag het feit, dat hy veertig jaar gele den in dienst trad by de Erven de wed. J. van Nelle. Na eerst 13 jaar op kan toor te hebben doorgebracht, werd hij in 1932 aangesteld als vertegenwoordi ger in het rayon Leiden. Anita Ekberg kan hij zij het niet zonder moeite weerstaan. Al maken zij de situatie niet altijd overzichtelijker. Het is ook niet nodig. Hoe ingewikkel der, hoe mooier. Wij zullen niet trachten het verhaaltje op de voet te volgen. Het is haast niet doenlijk. En zo dat mogelijk was, wij zouden het niet willen doen. Het zou de charme van deze kostelijke kolder niet ten goede komen als men alles vooruit wist. Op heerlijk humorisisdhe wijze drijven deze twee „koningen van de lach" de spot met hun persoon en hun werk, zij schro men daarbij niet erg ver te gaan. Heel luchtigjes ironiseren zij voorts de bureaucratie met al haar uitwassen. Gezellig nemen zij ook de officiële in stanties er tussen en wandelen niet altijd even rustig langs vreemde taal problemen en vreemdsoortige situaties. Het is gezellige geestigheid, aansteke lijke humor, probleemloos plezier, direct afgestemd op een bevrijdende lach, welke ongetwijfeld vele malen in 'het theater aan de Hogewoerd Zal klinken. De incidentele overdrijving en de plaat selijke gerektheid zal men dan wel voor lief nemen. Wapensmokkel naar Cuba En „De twaalf gezworenen" Rex Voor deze week staan er voor het theater aan de Haarlemmerstraat twee films op het programma. Vandaag en morgen spelen Audie Murphey, Eddie Albert, Patricia Owens en Everett Sloane nog de hoofdrollen in „Wapensmokkel naar Cuba", een vakkundig in elkaar gezette avonturenfilm. Dat het verhaal van voortreffelijke kwaliteit is, daar staat de naam van de schrijver borg voor: Ernest Hemingway. Heel anders is de sfeer en de uitwer king van de film, die vanaf maandag vertoond wordt: „De twaalf gezworenen" Hiermede is een jury bedoeld, die moet oordelen over leven of dood voor een zestien-jarige jongen, die zijn vader met een mes zou hebben doodgestoken. De reputatie van de knaap is verre van gunstig, de aanwijzingen tegen hem stapelen zich meer en meer op Is hij schuldig? Deze vraag hangt loodzwaar in de zaal, waar wij de jury na de rechtzitting byeen zien om recht te spreken. Bijna valt het „schuldig", maar een van de twaalf vers»-* zich en dan zien wij langzaam het drama zich ont rollen, zoals het zich heeft afgespeeld. Beklemmend, hard, realistisch, maar fascinerend en boeiend. De Vlieg Griezelfilm binnen de perken van de goede smaak Luxor Eindelijk eens een griezel film, die niet in smakeloosheid vervalt. Want dat is het bezwaar tegen verreweg de meeste films in dit genre, dat zy de toeschouwers op een uiterst platvloerse wijze tot huiveren trachten te brengen. Welnu, deze Amerikaanse produktie, naar een scenario van James Clavell, steekt een heel stuk boven het gemid delde niveau uit, al geven een man met de kop van een vlieg en een vlieg met het hoofd van een mens vanzelfspre kend volop aanleiding om eens „lekker te rillen", zoals trouwens de bedoeling is. Maar de achtergrond is die van .science fiction", wetenschappelijke fan tasie en daardoor stijgt het niveau van deze film als vanzelf. Een van de ge broeders Delambre is er namelijk in ge slaagd in de kelder van zijn fraaie huis voorwerpen in een kastje te laten des integreren en ze dan een eind verder, in een ander kastje, te laten re-integre ren, met andere woorden: laten verdwij nen en elders verschijnen. Aanvankelijk gaat alles goed, zelfs met levende we zens, maar als Francois een proef met zichzelf neemt, veroorzaakt een vlieg zulke grote moeilijkheden, datmaar neen, dat verzwijgen we, want de span ning willen we bij voorbaat niet weg nemen. Laten we nog wel verklappen, dat de echtgenote van Frangois (in deze film de buitengewoon knappe en ele gante Patricia Owens) verdacht wordt van moord op haar man en dat het zelfs zover komt, dat er een bevel tot inhech tenisneming tegen haar wordt uitge vaardigdWat deze film bijzonder aantrekkelijk maakt, zyn niet alleen de kleur en het brede doek of zelfs het charmante figuurtje van Patricia, alias Helène, maar vooral het intelligente verhaal, dat wel laat ijzen, maar dat doet op een wijze, die de perken van de goede smaak niet te buiten gaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 3