Onderkenning nihilisme als fictie dwingt kerk tot her-oriëntatie Opvolger prof. dr. W. Banning analyseerde misbruikt begrip 97ste jaargang Zaterdag 24 januari 1959 Tweede blad no. 29653 Diep sociologisch onderzoek noodzaak Een van dc opvolgers van prof. dr. W. Banning, prof. dr. P. Smits, aanvaardde gistermiddag in het Groot Auditorium met een oratie onder de titel „Op zoek naar nihilisme" het ambt van buitengewoon Leids hoogleraar in de kerkelijke sociologie. Prof. Smits concludeerde, dat het begrip nihilisme veelal ten onrechte wordt gehanteerd en dat zelfs in ideaal-typische zin in ons land en in Europa de nihilist niet bestaat. Op kerkelijk terrein meende spreker dat juist de vervreemding van de kerken ten opzichte van de sociale werkelijkheid groter is dan de door de kerken gesignaleerde vervreem ding die de huidige mens veelal ten opzichte van de bijbelse geloofs wereld aan de dag legt. Spreker suggereerde enkele onderzoek- mogelijkheden om een vruchtbare interpretatie te verkrijgen van de verschijnselen en ontwikkelingen, die thans begrepen worden onder het misbruikte woord nihilisme. Daarbij wees hij onder meer op de wenselijkheid van een onderzoek in ons land, in hoeverre een ver vreemding van de kerkelijk georganiseerde godsdienstigheid tevens een vervreemding van de religie inhoudt. Nihilisme als negatief waarderingsoord eel Prof. Smits somde in de aanvang van zijn oratie vele voorbeelden op van het gebruik van het woord nihilisme als een sleutelwoord om een veronderstelde in nerlijke teruggang van de Westerse cul tuur te ontsluiten. In al die gevallen hebben de begrippen die onder deze norm van nihilisme worden samenge bracht een pessimistische tendens ten opzichte van de Westerse samenleving. Dc vraag is, of het pessimistisch waar deoordeel dat van nihilisme spreekt wel o)? scherp en zuiver waargenomen fei ten berust en of een juiste interpreta tie dier feiten. Spreker vroeg zich af welke veront rustende mensentypen in onze samenle ving kunnen worden gevonden, die als menselijk produkt van onze tijd moeten worden beschouwd. Hij onderscheidde de instrumentale mens, die zich in de mo derne maatschappij laat reduceren tot louter instrument, de profiterende mens, die in zyn bezorgdheid om het goede le ven aan de wezenlijke dimensies van het menszijn voorbijleeft, ten derde de mas samens waarmee de anonimiteit nauw verbonden is. en ten vierde de sceptische mens, de innerlijk onzekere als vrucht van de veelheid en veelsoortigheid van de referentiepatronen van de mens- van-nu. Vier tegenstellingen De grote vraag is echter, of wij een overtuigende en te verantwoorden so ciologische diagnose hebben, wanneer wU deze typen als „de nihilist" beschou wen. Men kan tegenover deze genoem de vier uitsluitend negatieve persoons- beelden evenzogoed vier nieuwe positie ve mogelijkheden en beelden stellen. Tegenover de instrumentale mens moet men ook zien het constateerbare feit dat dank zij de techniek ook men selijke waarden tot nieuwe bloei komen. Al houdt de technische ontwikkeling de mogelijkheid van onvoorstelbare ver nietiging in, anderzijds is zij ook een uitdaging tot een ongekende gemeen schapsvorming. Tegenover de profiterende mens staat het verheugelijke feit, dat voor de ge middelde mens de kansen op sociale stij ging groter zijn dan ooit en dat er thans c n mate van culturele spreiding is, die het alleen reeds onwaarschijnlijk maakt dat de vrijetijdsbesteding van de gewo ne man uitsluitend negatief gewaar deerd zou dienen te worden. Tegenover de massamens kan de so ciologische hypothese worden gesteld, dat zich in onze tijd een nieuw persoon lijkheidsbeeld aan het ontwikkelen is, waarin minder de traditioneel verstane individuele vorming, doch des te meer de vorming van de sociale persoon op de voorgrond staat. En tegenover het reële gevaar tenslot te dat de sceptische mens in zijn inner lijke onzekerheid blijft steken, staat als nieuwe mogelijkheid, dat hij op hoger niveau dan de gemiddelde vroegere mens tot de innerlijke zekerheid van een eigen levenshouding, 'n eigen levensbeschou wing, een eigen geloof komt. De vroege re kerksheid of onkerksheid van een ge heel dorp bijv. was meer een kwestie van sociale aanpassing dan een van geloof, en zeker had persoonlijke scepsis hier niets mee te maken. De heterogeniteit der huidige levens beschouwingen houdt naast negatieve betekenis ook de mogelijkheid, in, dat de mens door een aanvankelijk relativisme heen een verruiming van zijn levensvi- «0 wint. Niet slechts een vermageringsproces Zeker past In dit beeld van het geheel het begrip nihilisme niet. Het was spre kers mening, dat zelfs in ideaal-typische zin in ons land en in Europa de nihi- Prof. dr. W. Banning (links) wenst zijn opvolger prof. dr. P. Smits en diens echtgenote geluk na afloop van de inaugurele oratie. (Foto L.D./Van Vliet) list in de in de aanvang van zijn betoog geschetste betekenis niet of nauwelijks bestaat. Summier ging prof. Smits na. wat dit voor de kerken betekent, die het begrip nihilisme, van een blijkbaar foutieve in terpretatie van onvoldoende bewezen feiten uitgaande, hanteren. Tegenover de sceptische vraag van Huizinga of het Christendom ooit de laag-gemiddelde mens beter en wijzer heeft gemaakt stelde spreker de weder vraag, in hoeverre vroeger de gewone man ooit de sociale kansen heeft ge kregen om door het Christendom beter en wijzer te worden. Voor zover de mens thans als sociaal-culturele persoonlijk heid „mondig" begint te worden, stijgen deze kansen aanzienlijk. Daarom is het onjuist, als de kerken uitsluitend het vermageringsproces accentueren dat het Christendom als gevolg van de sociale ontwikkeling vooral van de laatste twee ecuwen heeft ondergaan, zonder dat hier aan toe wordt gevoegd, dat dit proces zeker ln onze tijd doorkruist wordt door dc bij een snel toenemend aantal men sen sterker wordende behoefte om de christelijke erfenis niet slechts zoals vroeger overwegend geschiedde passief over te nemen, maar bewust te aan vaarden en dus ook te „herinterprete ren" met het oog op de problematiek en de sociale realiteit van onze eigen tijd. Goed werkprogramma Het leek spreker in dit verband nood zakelijk voor de apostolische activiteit der kerken, dat een goeddoordacht werkprogramma van veelsoortige empi rische godsdienstsociologische en gods- dienstsociografische onderzoekingen wordt opgesteld en uitgevoerd. Spreker noemde enkele onderzoekingsmethoden waaronder in de eerste plaats de weg van de persoonlijke deelneming van theoloog-sociologen als arbeider aan het gewone dagelijkse leven van de maat schappij. Voorts zou het reeds aange vangen onderzoek naar de mate van geestelijke ontworteling van het Neder landse volk intensief kunnen worden uitgebreid. Voorts dacht spreker aan de kwalitatieve verdieping van het tot dus ver gebruikelijke type van godsdienst- sociografieën, aan een verbreding en verdieping van het onderzoek naar de denk- en levenswijze van de jeugd, van een concreet gezins-sociologisch onder zoek, een studie van de wijze waarop de Amerikaanse kerken hun apostolaire taak verstaan, en vooral een onderzoek voor ons land in hoeverre een ver vreemding van de kerkelijk georgani seerde godsdienstigheid tevens een ver vreemding van de religie als zodanig in houdt. Voorwaarde? Bij wijze van hypothese wierp prof. Smits zelfs de vraag op, of het proces van de voortgaande ontkerkelijking nü niet als een negatieve voorwaarde zou mogen worden beschouwd voor een her- kerkeiykingsproces straks op oneindig hoger, want veel individueel-bewuster niveau. In elk geval zal het empirisch onder zoek op kerkelijk terrein een heel stuk verder dan de huidige stand hiervan moeten zijn gekomen, wil het niet langer regel zijn dat de sociologische bemoei ingen der kerken nèt geen reëel ant woord geven op de eigenlijke vragen waarop allen, die rechtstreeks verant woordelijkheid binnen de kerken dragen, een concreet antwoord zoeken met het oog op hun daadwerkelijke taakvervul ling ten dienste van het geheel der hui dige samenleving. Na de gebruikelijke toespraken, die de oratie besloten, werd in de ontvangstka mer van de Academie een drukbezochte receptie gehouden. FILMS VAN DEZE WEEK: Een der pentekeningen van Ber nard Boutteville, welke thans in het Prentenkabinet der Rijksuniversi teit te zien zijn: man in oudelieden- huis. Deze tentoonstelling blijft ge opend tot en mei 14 {abeuarl Gisteren publiceerden wij een re censie over het werk van Boutte- vitte. Slavinnen van de Amazone Florafauna en fantasie Rex De auteur van dit merkwaar dige verhaal heeft zijn fantasie volledig kunnen uitleven. Ergens in de ontoe gankelijke oerwouden van het Amazone gebied zou een stuk grond liggen, dat alleen bewoond zou zijn door vrouwen, die met hand en tand hun zelfstandig heid en de rijkdommen èn hun gebied verdedigen. Uitgaande van deze gedach te is de voor een fantasierijke scenario schrijver wel eer te behalen. Hij la^t een wetenschapsman opdraven, die in gesprek komt met een dronken avon turier. En deze vreemde figuur doet het merkwaardige verhaal van die vrou wengemeenschap, welke uit de aard der zaak de man van de wetenschap belang inboezemt. Tezamen trekken zij de wildernis in. En hier is het-, dat het verhaal de filmmakers grote kansen gaat bieden. De overweldigende natuur lijke schoonheid, de rijke flora en fauna van deze oerwouden, de mysterieuze sfeer, die er hangt en de wonderlijke wezens, welke er volgens dit fantastische verhaal zouden leven, zij geven de regisseur alle gelegenheid tot boeiende fotografie tor illustratie van een merk waardige historie. Juist omdat men zich realiseert, dat dit alles met de werke lijkheid niet zoveel uitstaande heeft, kan men zioh genoeglijk laten onder dompelen in het avontuurlijke, dat deze film overheerst. Hercules Kleurrijk spektakelstuk Lido Steve Reeves ziet er uit als een wandelende reclame voor „body building". Een man met onmogelijke brede schouders en spieren als kabel touwen. Kracht straalt uit zijn gehele verschijning, hetgeen hem ook wel de hoofdrol in deze film bezorgd zal heb ben. Want als Hercules moet hij een boompje van bijna een meter doorsnede zonder noemenswaardige krachtsinspan ning uit de grond trekken, moet hij zonder een spier te vertrekken een bloeddorstige leeuw wurgen, moet hij een wilde stier met enkele vuistklopjes vellen, moet hij in zijn eentje een leger tje van vreemdsoortige inboorlingen op de vlucht jagen, moet hij een grote menigte goed gedrilde soldaten doen capituleren en moet hij tenslotte als klap op de vuurpijl een paar onvoorstel baar dikke pilaren omtrekken als waren het lucifertjes. En daartussen door geeft hij dan nog wel wat. andere staaltjes van zijn onbegrijpelijke kracht. Maar gelukkig, dit brute geweld heeft hij volkomen in dienst van de gerech tigheid gesteld, zodat hij dus geen brok ken maakt, althans figuurlijk niet.. Integendeel, ln de oude stad Iolcus, waar hij komt en met open armen ont vangen wordt door de lieftallige koningsdochter Iole, zijn moord en doodslag om macht en eer geen onbe kende begrippen en dus heeft de held Hercules heel wat op te knappen. Het zit. hem niet mee, want ondanks zijn goede bedoelingen, gaat het aan vankelijk toch mis. De jaloerse zoon van de koning, die hij met gevaar voor eigen leven tracht te redden uit de klauwen van een briesende leeuw, sterft toch en Hercules wordt vervloekt. Hij zal het bewijs van zijn goede wwil nog eens moeten tonen. Enfin. het. loopt allemaal uit op een zeer avontuurlijke speurtocht naar iets vaags, dat wordt aangeduid als het „Gulden Vlies" en het bewijs van het koningschap moet zijn. Het gezelschap Argonauten, dat er met. een schip vandoor gaat om die trofee te vinden, duikelt van de ene onverwachte situatie in de andere, komt zelfs nog in een nogal romantisch vrou wenrijk terecht en ziet ergens anders een onschuldig lijdend bergje in een afschuwelijk monster veranderen, maar het loopt allemaal toch nog goed af. Intussen weet U het nu wel. het is een groots opgezet spektakelstuk, dat nog beter tot uiting komt op het brede doek in kleuren. T ramlijn-begeerte Verschrikking Luxor Enkele jaren geleden stond Tennessee Williams' „A streetcar named desire" (Tramlijn-begeerte» in het brandpunt der belangstelling van dui zenden, zowel op het toneel als op het witte doek De diepe indruk van deze sinistere geschiedenis, zich afspeelend in de onderwereld van New Orleans was gebleven. Wij waren nieuwsgierig hoe we er thans tegenover staan Het moet onvoorwaardelijkgezegd.dat de realistische schildering onder regie van de beroemde Elia Kazan nog niets van haar kervende suagestiviteit. heeft ingeboet Mede door het indrukwekken de spel der hoofdfiguren: Vivien Leigh (Blanche». Mario Brandon (Stant naar wij menen das dit zijn eerste film rol Kim Hunter als Blanche's zuster Stella en Karl Malden (Mitch», is dit spel van volkomen verloren wezens in een haast onvoorstelbaar lugubere, maar toch werkelijk bestaande maatschappij, van een huiveringwekkende realiteit De uitgebreide scala van filmische mogelijkheden maakt her medeleven met de verschrikkingen welhaast tot een obsessie Het morele verval van de hysterische Blanche Du Bois. met tegenover haar de brute, keiharde Stan, die haar tra gisch verleden ontrafelt en deze trieste vrouw van dat ogenblik af niet meer ontziet, de met lichaam en ziel aan Stan verkleefde Sella (Blanche's zuster) en de eenzame Mitch, wiens hart naar Blanche uitgaat, maar zich met walging van haar afkeert, als hij ontdekt, vat en wie zjj is; zij allen zijn biologerende figuren. Zij overrompelen U, in het bijzonder Vivien Reilgh, wier genuan ceerde actie haar verwording sny- dend tekent. Kazan dompelt U bo vendien rechtstreeks in de verrotte sfeer van dit animale gebeuren, dat de krank zinnigheid van Blanche en haar totale ondergang bezegelt. „In die nacht Franse thriller met Mylène Demongeot Trianon Deze verfilming van een thriller-in-boekvorm zou belangrijk aan waarde hebben gewonnen, indien regisseur Cazeneuve het niet nodig had gevonden de fysieke aantrekkelijkheid van Mylène Demongeot nadrukkelijk uit te laten komen en indien Reverdy. de rijke uitgever, die dit knappe ge trouwde vrouwtje als de zijne wenst, niet zo'n naargeestige figuur zou zijn geweest, wiens gedrag bij tijd en wijle eerder op de lachspieren dan op de zenuwen werkt. Dit neemt niet wee. d at de spanning op sommige ogenblikken inderdaad bijzonder sterk is en dat de ontknoping verrassend mag heten. Het verhaal komt hierop neer, dat Jean, de Jonge echtgenoot van het vrouwtje Syl- vie, ln zijn chef Reverdy een concur rent-in-de-liefde ontdekt en. door jaloe zie gedreven, een aanslag op diens leven pleegt. Het blijkt hem evenwel, dat hij niet Reverdy. maar een onbekende heeft neergeslagen en dat hij boven dien zijn revolver en een bos sleutels in de verwarring bij het lijk heeft ach tergelaten. In de bange uren. die dan volgen, ontdekt Svlvie. dat zij haar man meer dan ooit liefheeft. Jean wordt dan het slachtoffer van chantage, maar hoe het verhaal zich verder ontwikkelt, kan men beter zelf gaan zien. Als luchtige, en hier en daar. ongewild, zelfs kluchtige ontspanning heeft deze film zeker haar verdiensten. GEBR. HUISMAN OFF. DEALER voor Leiden en omstreken. Tijdelijk showroom HOGEWOERD 66 - TEL. 31292 REPARATIES: HOOFDSTR. 159 - LEIDERDORP Telefoon 21708 The smallrjj show on earth Kostelijk filmpje Casino Een zeer genoeglijk filmpje kan men deze week 's avonds in het theater aan de Hogewoerd zien. 's Mid dags gaat het nog niet in verband met de ingrijpende verbouwing, maar in de avonduren kan men zich kostelijk ver maken met het pretentieloze, vrolijke verhaaltje, dat door Basil Dearden op heerlijk humoristische wijze in beeld is gezet. Het is weer die typische humor, waar van de Engelsen het geheim schijnen te bezitten. Er zijn talrijke voorbeelden te noemen. Niet alleen „Genevieve" of „The lady killers", maar ook veel films van Alec Guinness zijn sprekende expo nenten van deze speciale zijde van de Britse filmindustrie, waarin de humor is gemengd met zelfspot zonder wrang te worden, met satire zonder bitter te zijn en met kritiek zonder afbreken. Licht en luchtig, zonder problemen De innemende Virginia McKenna en de sympathieke Bill Travers vormen een jong paartje, dat nauwelijks het hoofd boven water kan houden met de boeken, die manlief produceert. Wanneer hun dan plotseling een erfenis in de schoot valt die uit een bioscoop blijkt te be staan hebben zij wilde dromen. Maar helaas, het blijken luchtkastelen, want in het dorpje, waar hun gebouw staat, wordt het de „vlooientent" genoemd, wat de situatie voldoende tekent. De drie antieke oudjes, die bij de erfenis schij nen te horen, willen nog wel. maar kun nen niet meer. Toch is er een koper voor dit aftandse theater. Tenminste als het draait. Maar daar gaat het nu juist om, dat is haast niet te verwezenlijken Uiterst amusant zijn de situaties, waarin het jonge stel zo achtereenvol gens komt te verkeren, ko. telijk zijn typeringen als van de oude. bijna inbe- ciele portier, de van de goede oude tiid dromende caissière en de aan de drank verslaafde operateur. Op geestige wijze wordt de spot gedreven met het bio scoopleven uit vroeger dagen, met de films, die toen de massa konden beko ren en met de bijkomstigheden, die films tot een succes konden maken (van het I standpunt van de exploitant uit gezien). Ambtsaanvaarding prof. dr. P. Smits

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 3