Oud-organist Leo Mens 26 januari tachtig jaar: nog steeds vitaal! Geesttlriftige toejuichingen na het Requiem van Giuseppe Verdi Een kundig en beminnelijk mens D' lijn De Bigamist: geestige spot met allerlei menselijke zwakheden Bewogen en bezielde verklanking door het Leidsch Toonkunstkoor 87*fo Jaargang Woensdag 21 Januari 1959 Derde blad no. 29650 10 februari concert van zijn werken E:n beminde, rijzige en statige figuur ziet men nog dagelijks door de Leidse straten gaan: het is de bekende oud-organist der Pieterskerk, de nog steeds vitale heer Leo Mens, wiens onverflauwde energie de aandacht trekt. Toch wordt hij binnenkort, namelijk op 26 januari a.s. 80 jaar: de leeftijd der zéér sterken! Men kent hem in uitgebreide kring: in die der muziekliefhebbers bovenal, want wie heeft niet genoten van zijn orgelbespelingen en -concerten, zijn leiding van de Koraalmuziek op 3 oktoberdag en wie herinnert zich niet zijn gestage arbeid als leraar aan het Kon. Con servatorium te Den Haag? Indertijd hebben wij dit alles uitvoerig met de juiste data besproken. Is het nodig in herhalingen te vervallen?. LEO MENS was gedurende zijn ganse leven een beminnelijk, stimulerend mens, in hoge mate deskundig op zijn terrein. In overeenstemming met de spreuk „Musica Lititiae Comes Medicina Do lores", d.w.z. „Muziek is de metgezellin van de blijdschap en de medicijn van de smart" heeft hij zich door dit lange leven bewogen. Muziek betekent dit nog altijd voor hem: hij zou er niet buiten kunnen! Ook nu hij reeds lang van een welver diende rust geniet, ziet men Leo Mens nog veelvuldig op concerten. Telkens blijkt dan uit een rake opmerking, hoe hij de ontwikkelinog der muziek met de grootste belangstelling blijft volgen. Zelf componist en auteur is dat niet ongewoon. Wie denkt in dit verband niet aan rijn bundel „Oude en nieuwe Kerstlie deren" en aan de door de Kon. Bond van Zang- en Oratorium verenigingen verzorgde uitgave zijner koorwerken, o.a. de kantate „Jubilate Deo", die reeds vele Jaren geleden verscheen, maar nog steeds uitgevoerd wordt. Leo Mens schreef o.a .ook een uitvoerige stu die over „Stijl en opvatting van onze Psalmwijzen" en vele artikelen en stu dies in tijdschriften. Ook mogen wij zijn uitmuntende „Kla viermethode", bekroond door het „Ned. Muziekpaedagogisch Verbond" releveren. LEIDEN heeft enorm veel aan Leo Mens te danken! Niet alleen de Hervormde Ge meente. De getrouwe kerkgangers aller eerst. Zijn orgelspel wa sSteeds vervuld van een in waarheid dienende geest, van zuiverheid en stijl. Hij liet de ge meentenaren zingen spontaan, blij of ernstig, al naar de aard van het lied, hij deed het steeds als een mens, wie de genade van zijn God ten deel ge vallen was. Zijn concerten veelvuldig in samen werking met zijn getrouwe vriend, de hoboïst Jaap Stotijn vonden in de Pieterskerk immer een hoogtepunt op 28 juli ter ere van Joh. Seb. Bach, die Mens boven vele andere componisten hogelijk vereert. Wie denkt niet terug aan het concert, gegeven ter gelegenheid van de 350- jarige herdenking van „Leiden's Ont zet" in de Pieterskerk, met als soliste mevrouw Noordewier—Reddingius, met Wagenaar aan het orgel en Leo Mens als leider van een koor van 600 zangers en zangeressen ,dat de door hem ont dekte canon van Cornells Schuyt eens ook organist der Pieterskerk „Heer, salight Holland en seghent Ley- den" ten gehore bracht. Bij de ere- promoteies van Churchill en Smuts was het Mens, die de muzikale omlijsting verzorgde. Toen kwamen o.a. tot uitvoe ring de door deze organist voor orgel bewerkte oud-Nederlandse marsen. Zij werden met medewerking van het Re sidentie-Orkest gespeeld. MENS, voortgekomen uit een mu zikaal geslacht zijn groot vader speelde op het klavier in de Hervormde Kerk 'te Noordwijkerhout en zijn vader was lange tijd organist van de Hervormde Kerk in Noordwij k- Binnen bewees al spoedig zijn mu zikale gaven. Hij dankt veel aan zijn vroegere leermeester Carl Oberstadt, leraar aan het Kon. Conservatorium te Den Haag, onder wiens leiding hij reeds in 1904 „cum laude" het einddiploma behaalde en het volgende jaar voor het diploma piano slaagde. Zijn schoon vader, de grijze heer Johan de Zwaan, organist der Grote Kerk te Den Haag, behoorde eveneens tot zijn leermeesters. Ook van hem zal hij veel geleerd heb ben! In 1927 werd Leo Mens als opvolger van de heer C. B. Duyster benoemd tot organist der Pieterskerk, welke functie hij tot enkele jaren geleden bekleedde. Ds. P. Kloek heeft hem toen hartgron dige dank betuigd, voor al hetgeen hij heeft geschonken en op zanggebied met zijn gemeente had bereikt. Zijn opvolger, Adriaan Blankenstein, mag het zich tot een hoge eer rekenen Mens' plaats op de orgelbank thans in te nemen. Leo Mens, die talloze functies in het muziekleven heeft bekleed wij denken o.a. aan zijn lidmaatschap van de com missie voor de Kerkmuziek vanwege de Raad voor Kerk en Eredienst, bestuurs lid van de Vereniging voor Protestant se Kerkmuziek, tweede voorzitter van de Kon. Bond van Zang- en Oratorium verenigingen in Nederland, voorzitter van de afdeling Leiden van de Kon. Ned. Toonkuns'tenaarsvereniging, lid van de examencommissie voor koordirigen ten van deze bond en voorzitter van de afdeling Den Haag van de Ned. Or- ganistenvereniging zal zeker veel BENAMING VAN STRATEN Burgemeester en Wethouders hebben besloten het weggedeelte, liggende in het verlengde van de Mariënpoelstraat, met inbegrip van een doodlopende zijweg ter rechterzijde, gezien in de richting van de Maredijk, aan te duiden met Mariën poelstraat en het weggedeelte, liggende in het verlengde van de Boerhaavelaan, met inbegrip van een doodlopende zijweg ter linkerzijde, gezien in dezelfde rich ting, aan te duiden met Boerhaavelaan. Prof. dr. W. Brand, hoogleraar in de Oosterse economie aan de Leidse Universiteit zal donderdag 12 februari tijdens een vergadering van het Neder lands Genootschap voor Internationale Zaken een causerie houden die tot titel heeft: „Enige reflecties over een recente reis naar Azië". De vergadering wordt gehouden in het voormalig paleis Noordetode. hulde betuigd worden op het concert, dat 10 februari zal worden gegeven van enige zijner werken tijdens een concert te Den Haag in de Remonstrantse Kerk aan de Laan. Dit concert zal georga niseerd worden door de Kon. Bond van Chr. Zang- en Oratoriumverenigingen, waarbij de Ger. Zangver. „Asaf" onder directie van de heer J. N. van der Waart, enige instrumentalisten van het Haagse Conservatorium en solisten medewerking zullen verlenen. EZE enthousiaste propagandist voor verantwoorde kerkmuziek, wiens lezingen in vele plaatsen van ons land de aandacht trokken, kan op een strijd- en vruchtbaar leven te rugzien. Wij wensen hem nog vele gelukkige jaren toe en hopen deze voortreffelijke organist, die indertijd ook een groot zeiler was heeft hy misschien mede daaraan zijn hoge ouderdom te danken? nog vele malen te mogen begroeten. Een ontmoeting met hem is immers altijd een gebeurtenis van betekenis, omdat zijn persoonlijkheid van een warm en een belangstellend hart getuigt. En is dit niet een van de hoogste dingen, die een mens in zijn leven ver garen kan; belangstelling, échte be langstelling In anderen?H. en nog bergen werk. ^Zitten is er-voor een huisvrouw niet bij» Het werk moet /doorgaan. Oaarom bij opkomende pijnen: 2 'ASPRO's en de pijn verdwijnt. Zorg dat U altijd 'ASPRO'blj do hand hebt. Ook zenuwpijn, lusteloosheid, moeheid of dat gevoel van rillerigheid verdwijnen snel en zeker door 'ASPRO'. Want ASPRO' doet meer. ASPRO maakt dat U zich prettiger voelt, fit! U kunt het werk weer aan1 2 "aspro-' -en i'/óentuteeh ft: ?roiromma^HERHAUN(*J3P YtRZOElC±o" Radio Luxemburg (206 m iedere tondagmorgui I Brand in werkplaats Gistermiddag omstreeks kwart over brak brand uit in een garage in de Groenesteeg. Kortsluiting in een loop lamp was hier de oorzaak van. Door deze kortsluiting vatte een pan met on geveer drie liter olie vlam. Het vuur be reikte ook een vrachtauto van de brand- stoffenhandel Ouwerkerk aan de Oude Vest, die aan de voorzijde verbrandde Een boven de werkplaats gelegen zolder, welke als opslagplaats van oude mate rialen gebruikt werd. brandde geheel uit. De inmiddels uitgerukte brandweer wist erger te voorkomen. „Film van de maandvoor K. en O. Glansrol van De Sica in een monumentale rechtszaal-scène, vol sappige scherts Er kan geen twijfel aan bestaan, dat de talrijke toeschouwers van K. en O.'s „Film van de maand" zich gisteravond in het St. Antonius Clubhuis kostelijk hebben geamuseerd met „De Bigamist", van regisseur Luciano Emmer en met niemand minder dan Vittorio de Sica in de hoofdrol. Dit Italiaanse werk is een spektakelstuk van het zuiverste water. Het verhaal over de veronderstelde bigamie van de handelsreziger Marcio de Santis, zijn verblijf in de gevangenis en de behandeling van zijn zaak in de rechtszaal, voert de toe schouwer van de ene lawaaiige scene naar de andere. Het rumoer van luidruchtige zuiderlingen met hun schreeuwerige conflicten van allerlei aard is niet van de lucht. Maar het merkwaardige van al dit opgewonden gedoe is, dat het van begin tot eind boeit, omdat scenarioschrijver en regisseur erin geslaagd zijn de hoofdlijnen strak in de hand te houden. Al dit kabaal en bombarie is toch binnen een hechte filmconstructie samengevat, zodat het gevaar van vermoeidheid zich oploste in een gevoel van heerlijke ontspanning over zoveel dwaasheid. Italiaanse bombarie toch in hechte filmconstructie Is de toeschouwer eenmaal gewend aan de parade van temperamentvolle lieden, dan ontrolt zich als het ware een panorama van het Italiaanse leven, waarin achtereenvolgens heel wat facet ten met nauwelijks verholen sarcasme op de hak worden genomen: de niet al te hechte huwelijkstrouw van Marcio, de oppervlakkigheid van het politie onderzoek. de wat al te sterke band met de familie, die zich te buiten gaat aan bemoeizucht, de melodramatische uit barsting van verdriet over de „schande" bij de schoonmoeder, de lummelachtige verdediging door de echtgenoot, het ver langen naar lekker eten bij schoonpapa 'de mannen komen er slecht af in deze Italiaanse film!), het drakerig optreden van de advocaat en nog zoveel meer. Het lijkt erop alsof de scenarioschrijver zijn ergernis over al deze menselijke zwak- LEO MENS aan de vleugel Anderen gelukkig maken! Erna Spoorenberg verving Maria v. Dongen Minutenlange, geestdriftige toejuichingen en ovaties bekroonden de uitvoering van de „Missa da Requiem" van de grote, Italiaanse melo dieus Giuseppe Verdi door het Toonkunstkoor onder leiding van Iskar Aribo. Stijgende bewondering vervulde ons voor het kunnen van koor en solisten. Want wat voor de pauze nog aan bewogenheid en bezieling vergelijkenderwijs gesproken! - wellicht gemist werd, vond daarna de absolute verwezenlijking: daar werd een schitterende climax be- reikt^welke alle verlangens in dit opzicht volstrekt bevredigde! In het slotgezang, het onvergelijkelijke „Libera me" een alles en allen overkoepelende, stralend zingende Erna Spoorenberg, de sopraan, die op het allerlaatste ogenblik Gré Brouwenstijn en zelfs Maria van Dongen vervangen moest. Dit was een sublieme bekroning van een avond, die op zichzelf reeds talrijke momenten van innig lyrische schoonheid, dramatische spanning en vurige of ontroerende muzikaliteit geschonken had. Doch in dit „Libera me" met de grootse dubbelfuga als contrapuntisch meesterwerk van deze geweldige operacomponist die ook hier zijn ware aard in genen dele verloochent - was er de „totale Verdi: in de samensmelting van een het hart vervoerende belijdenis en een verheven intelligentie. Het verstilde besluit na alle hoogopgevoerde stuwing blijft onvergetelijk. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN Carola Helena Martlnus, dr van A. C. van Oosten en L. M. Oorthuis, Christlnus Jaoob, zn van H. Blijleven en C. Stapper, Pieter, zn van K. Ligtvoet en S. M. Huls man, Cornells Harm, zn van M. Bakker en J. Bakker, Johannes, zn van J. de la Rle en A. F. Koet, Reglna Catharlna Adrlana, dr van A. P. Pleunls en C. D. A. Mandoe. OVERLEDEN D. Eikerbout, 66 Jaar, man, J. de Graaf, 62 Jaaar, man. heden in 'n kostelijke comedie heeft wil len afreageren. Daarin is hij dan won derwel geslaagd en regisseur Emmer heeft niets nagelaten om dit doel te verwezenlijken. Het merkwaardige van deze film is niettemin, dat al dit tumult, ondanks de duidelijke opzet van persiflage, in zijn geheel een grote mate van aan vaardbaarheid heeft gekregen, dankzij de voortreffelijke regie en de geraffi neerde afwisseling met momenten van betrekkelijke rust. Tenslotte wordt het verhaal naar een verrukkelijk hoogte punt gestuwd: de rechtszaal-scène, waarin Vittorio de Sica zich op onover troffen wijze kan uitleven in de rol van de ingebeelde meester-advocaat. die alleen maar brokken maakt. Zoveel mal ligheid. in één grote dynamische scène bij elkaar gebracht zoveel sappige spot met menselijke ijdelheid en andere zwakheden, ziet men zelden of nooit. Een waarlijk monumentaal slot van een kostelijke film, waaraan de talrijke bezoekers van deze première voor Lei den, een prettige herinnering zullen be waren. Een geestig tekenfilmpje vooraf over een piano-solo door een kat, in haar spel op humoristische wijze gehinderd door een muis, droeg ertoe bij de toe schouwers in de juiste stemming van lichte ironie te brengen. ACADEMISCHE EXAMENS Geslaagd voor het doet. ex. Ned. recht, de heer J. C. Troost (Oegstgeest) Het Leidscli Dagblad De krant voor iedereen Een samenballing van gevoelsuitingen beheerst Verdi in dit Requiem, geschre ven ter nagedachtenis aan%zijn intieme vriend, de Italiaanse dichter en vrij heidsstrijder Alessandro Manzoni, over leden in 1873. Zij stormen op U af en overrompelen U steeds weer en steeds heviger: het is géén wonder, dat het zich als standaard werk in de koorliteratuur onstuimig handhaaft. Zij worden te perfecter gerealiseerd, naarmate een koor er zich meer in ver diept. Zo was het géén wonder, dat Is kar Aribo, die zich ditmaal, zij het na ongeveer vijf jaar, opnieuw met deze „veredelde opera" bezighield, zijn koor, dat de partituur volledig beheerst, ook kon binnenleiden tot de geheimenissen van devotie en tot die van de visionaire schildering van onderdelen als het „Dies irae" (Dag des oordeels), waaraan Ver di een zo realistische en fantasierijke karakteristiek verleent: zowel door de opzwepende slagen van het orkest, de schrijningen der chromatiek, als de scherpe ritmiek. Men constateert met toenemende ver bazing, hoe vast en gedisciplineerd Ari bo zijn koor. met een pracht aan stem- menmateriaal, in de hand heeft. Hoe hij zelfs het aanvankelijk veel te luid spe lende Noord Philharmonisch Orkest, waarvan de leden in solistische passages wel eens een steek lieten vallen, op de duur in zuivere harmonie met dit koor plaatst en hoe hij tenslotte de vloelende eenheid, ook met de solisten bewerkstel ligt op de wijze, welke voor deze tem peramentvolle, zuidelijk warmbloedige en bloeiende muziek, voor geestelijke doeleinden geschreven, past. Het geniale meesterschap, dat Verdi kenmerkt, komt zodoende aangrijpend, suggestief, magistraal en op vele punten bepaald geïnspireerd, tot zijn recht. Daarvoor brengen wij Aribo, die nog overtuigender dan de vorige maal, deze reprise bracht, graag onze onvoorwaar delijke hulde! Deze muziek ligt hem volkomen, hij heeft er zich mee vereenzelvigd en weet haar expressief en geladen uit te dra gen! Men zou zich dit Requiem niet zonder de medewerking van de solisten in hun allerbelangrijkste partyen, kunnen in denken. De keuze dient voorzichtig te geschie den: waar vindt men in ons land de stemmen, volkomen geschikt voor de doelstelling en de geaardheid? De sopraan Erna Spoorenberg - zo juist in Zweden bejubeld - zong met voorname allure, edele zangtechniek, zuiver en klaar, met een stralend-reine hoge C, een der zwaarste struikelblok ken in dit voor haar zo onnoemelijk veeleisende werk, hoge stijlgevoel en de al even hoge kwa liteit van haar op zichzelf wat strakke en koele stem, hieven alle bezwaren op. Zoals zij het „Libera me" overdroeg, im poneerde ons diep. Geheel anders van aard, weelderig, volumineus, omvangrijk en doortrökken van zuidelijke gloed de prachtig getim- breerde alt van Annie Delorie. Zij heeft ons door haar dramatische stemkwaliteiten en meeslepende voor dracht bijzonder getroffen. Leken aanvankelijk deze twee stem men, hoe voortreffelijk op zichzelf ook, weinig geschikt om samen te gaan, de aanpassing in het tedere Agnus Dei", was van een zelden gehoorde, fijnzinnig op elkaar afgestemde harmonie. De tenor Charles Holland, evenals An nie Delorie een bekende van de Ned. Opera, kweet zich nobel van zijn taak. Al mocht hier en daar de toonproduktie in het hogere register niet volkomen on belemmerd verlopen, zyn beschaafde en innemende medewerking droeg toch in hoge mate tot het welslagen by. Guus Hoekmans sonore bas gaf aan het geheel een weldadig fundament en een indringend reliëf. Men gaat deze zanger bovendien steeds meer waarde ren om zijn karakteristieke, beeldende zeggingskracht. Zij vieren tezamen schonken in de zo rijk gestrooide ensembles vele boeiende intermezzi, die een verrukking aan vo cale, glanzende pracht inhielden. J&Sf 'bel-cauI^" wla" Met een uitvoering als deze, zo wij denken, naar de interpretatie toch wel uniek voor een provincieplaats, wordt de onvergankelijke Verdi, wiens extatische geloofs- en ge voelswereld in dit Requiem zulk een superieure ontlading vindt, hoge eer bewezen! Aribo lijkt ons doordrongen van de geest en de zo vurige macht van deze hymnische muziek, vervuld van de jubel en de klacht van het men selijk hart. Hij heeft er met zijn Toonkunst koor, dat al zoveel opzienbarende prestaties leverde, het gehoor, dat de Stadsgehoorzaal geheel vulde, volkomen in ondergedompeld. Zó inspirerend en geladen van stuwkracht, dat alle aanwezigen er zich gelukkig bij hebben gevoeld, ge tuige het stormachtige applaus, dat reeds bij de inzet der pauze opklonk. En dit is het schoonste en het meest waardevolle compliment, dat wij hem maken kunnen Geluk in deze zo benauwende en onheilszwangere tijd! Al is 't dan maar voor één avond! In het Toonkunst-jubileumjaar nam dit concert een hoogst opmer kelijke plaats in! R. Dirigent en solisten tijdens de pauze: van links naar rechtsChar les Holland (tenor). Erna Spooren berg (sopraan), Iskar Aribo (diri gent), Annie Delorie (alt) en Guus Hoekan (bas). (Foto L.D./Van Vliet) Teraardebestelling ir. J. E. de Meijier In grote eenvoud vond gisteren op de begraafplaats nabij het Groene Kerkje te Oegstgeest de teraardebestelling plaats van het stoffelijk overschot van ir. J. E. de Meijier, oud-ingenieur bij de Dienst van Gemeentewerken alhier. Tijdens een rouwdienst in de kerk voerde als enige spreker het woord ds. G. F. Callenbach, hervormd predikant te Oegstgeest. Naar aanleiding van een tekstgedeelte uit Psalm 42 sprak ds. Cal lenbach een korte meditatie uit, waarbij hy tevens enkele facetten uit het leven en het karakter van de thans overledene belichtte. Nadat de kist met het stof felijk overschot in het familiegraf was bygezet, bad ds. Callenbach het „Onze Vader", waarna een zoon. de heer J W de Meijier uit Leiden, dankte voor het medeleven bij dit verscheiden uit zo brede kring ontvangen. Onder de aanwezigen, die deze plech tigheid bijwoonden, was om. ir. D. IJ. Lem, directeur van de Dienst van Ge meentewerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1959 | | pagina 5