Wedloop in volle gang tussen PAN-AFRIKA en EURAFRIKA GEVOEL VOOR SCHOONHEID.... i ZATERDAG 20 DECEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 REIS DOOR FRANS WEST-AFRIKA (VI) ACHTER OPRECHT EENHEIDSSTREVEN RIVALITEIT TUSSEN DE LEIDERS Continentaal bewustzijn contra oude stamgevoelens Kansen en lasten Onze reisred acteur. W. L. Brugsma, zet zijn artikelen serie over Frans West-Afrika voort, nadat die wegens een reportage over de verkiezingen in Algerije werd onderbroken. Met het oog op de beginselver klaring v an Sékou Touré en dx. Kwame Nkroemah over een unie tussen Ghana en Guinea en de conferentie van Afri kaanse volken in Accra, schrijft hij thans een artikel over het Afrikaanse eenheid sstr even. Dit Pan-Afrikanisme dingt in con currentie met de voorstanders van de Eurafrlka-gedachte, onder wie Frankrijks zwarte minister Felix Houphouet- Boigny, om de gunst van het oude Afrika, veelal nog gead ministreerd door Europese ambtenaren, dat in een volgend artikel belicht zal worden. Te genover de politieke en emo tionele aantrekkingskracht van het Pan-Afrikanisme, staan de economische voordelen, die een evolutie in Eurafrikaanse zin op kan leveren. Het sprekendst bewijs daarvan levert de burcht van de Eurafrika^gedachte, de Ivoorkust. Na een reportage daarover èn een interview met Houiplhouet-Boigny, zal onze reisredacteur de kansen en de enorme lasten, die zo'n ontwik keling voor Frankrijk (en via de Euromarkt ook voor ons land) meebrengt, in het licht stellen. Hij zal zijn reportage eindigen met een prognose over de levenskansen van de in de nieuwe Franse grondwet beli chaamde Frans-Afrikaanse ge meenschap en van de mogelijk heid tot nieuwe banden tussen Europa en Afrika. Eurafrikastemt „ja". verlieten, hetgeen achteraf gezien niet verstandig van hen was. Voor leiders als deze, vooral voor Touré en Nkroe mah, staat meer op het spel. Ik twijfel geen ogenblik aan him oprech te wens om de Verenigde Staten van Afrika te stichten. Maar ik twijfel evenmin aan hun hoogst persoonlijke begeerte om de leider van dat Ver enigd Afrika te worden. Want waar Afrika het continent is van de stam men, daar is het uiteraard ook dat van de chefs, van de sterke mannen. Nkroemah zwiepte dezer dagen zon der bedenken het grootste deel van zyn parlementaire oppositie de gevangenis in en is, gezien de kostbare standbeel den, die hjj voor zichzelf laat oprich ten, niet geheel wars van persoonsver ering. Touré is een ijzerharde leiders figuur, die maar moeilijk kan vergeten dat hij langs de vrouwelijke lijn (en dat is in Afrika de geldende) afstamt van de grote negerkoning Samory, een krachtig man, die er overigens 1500 echtgenoten op na hield. Reeds bij het akkoord omtrent de voorgenomen Unie tussen Ghana en Guinea, die de kern van de Afrikaanse eenheid zoti moe ten worden, ontbrandde de strijd tus sen deze twee mannen, die door iro nische Europese administrateurs niet helemaal zonder redenen als pleger- koningen" worden aangeduid. Persoonlijke tegenstanders Nkroemah had namelijk een con cept-akkoord klaar voor de unie, waar in Guinea zonder meer by Ghana zou worden ingelijfd. Hij wilde zijn positie versterken, voordat in 1960 Nigeria (32 miljoen inwoners tegenover Ghana's 4.2 miljoen) onafhankelijk wordt, want ook daar wacht een sterke man, dr. Azikhwe, kortweg „Zik" genoemd. Afrikaanse eenheid dus, maar onder leiding van de grote Nkroemah, dacht Ghana's premier» Omtrent Sékou Tou ré *8 bereidheid zichzelf weg te cijfe ren, had Nkroemah overigens beter eerst enige inlichtingen kunnen in winnen bij Touré"» voormalige politie ke patroon, Houphouet-Bolgny. Touré bracht het akkoord terug tot een zeer voorzichtige verklaring met een hele serie ingebreide reserves. Want hij heeft de gok van de directe onafhan kelijkheid niet gewaagd om zich in te laten lijven, maar integendeel om op den duur andere gebieden uit Frans- Afrika naar zich toe te lokken en zo meer ijzers in het vuur te krijgen. Dit was één voorproefje van de bit tere strijd tussen persoonlijke rivalen, die zich binnen het Afrikaanse een- heidsstreven afspeelt, een strijd, die nog bitterder zal worden, wanneer in de komende jaren andere Westafri- kaanse landen - Nigeria, Togo, Ka meroen - hun leiders in de ring zul len brengen. Alle vernieuwingswil ten spijt, sterft het oude Afrika niet zo ge makkelijk! (Foto L.D./Vam Vliet) stemde vrolijke gebouw aan het Galgewater. Omdat een bezoek aan een zodanig gebouw meestal het gemoed verzuurt, was de blik naar buiten te zoeter. De bedrukte stemming maakte plaats voor vreugde om dit artistieke vergezicht, dat zo duidelijk een detail der Leidse schoonheid belichtte. Zelfs in zijn meest melancholieke momen ten kan een mens plotseling overvallen wor den door iets, dat hem opheft uit de misère en dat hem onverwacht tot het begrip brengt, waarom zo af en toe het leven toch wel waard is geleefd te worden. Dat was toen wij ineens getroffen werden door deze blikvanger daarbuiten. Het moet voor de belastingambtenaren be slist een vreugde zijn, zo af en toe, tussen de drukke werkzaamheden door, er een steelse blik op te werpen Hofstra's trouwe volgelingen zijn in dit opzicht wèl te benijden! Alszy tenminste naar wij hopen en vertrouwen het ge voel voor déze schilderachtige schoonheid bezitten.... FANTASIO (Van onze reisre Conakry (Guinea). Het gehoor van zwarte mannen, in Europees pak of statige wijde „bou- bou", samengepakt in de tropische oven van de bioscoopzaal, luisterde met onverdeelde aandacht naar de stem die zei: „Ieder, die te laat op kan toor komt, gaat de gevangenis in.ieder, die knoeit, krijgt dwangarbeid.iedere dief zullen wij de hand laten afslaan.de luiaards moeten van de straat.binnen een jaar wordt ver plichte arbeid ingesteld. zij, die zeggen dat ons beleid het land naar een echec voert, gaan aan de galg!" Wie sprak deze woorden? Een gezaghebber van een koloniaal schrikbewind? Geenszins. Deze verklaring, waarvoor iedere koloniale mogend heid in de V.N. uitgefloten zou zijn, werd afge legd door de premier van de zojuist onafhankelijk geworden Westafrikaanse republiek Guinea, Sékou Touré. Wordt dit de vrijheid, waarvoor Guinea, in het referendum „nee" stemmend, afzag van Frankrijks miljoenensteun? De toehoorders, zonder twijfel mannen, die wel eens te laat op kantoor komen, of naar Afrikaanse trant een dag lang op de stoep palaveren, applaudisseerden nochtans alsrazenden. Gevangenis?.... uitstekendhand eraf?voortreffelijk.dwangarbeid?.natuurlijk. de galg?.... kan niet beter! Het geluk droop van hun transpirerende gezichten. En waarom? Sékou Touré had hun gezegd, dat Guinea's onafhankelijkheid een eerste stap was op de weg naar een vrij Afrika, een werelddeel, dat eindelijk ontwaakt, zijn ketenen slaakt en zich verenigen gaat, hij had gewaagd van de droom van 180 miljoen zwarte mannen, die elkaar de band reiken, een droom die geen luiheid of verraad duldt. Hij had het woord gesproken, dat van Kaap stad tot Nairobi, van Dar es Salaam tot Dakar, de massa's in beweging kan brengen: Afrika.... Afrika vrij.... Afrika één! geeft in de ogen van de Afrikaan, ki alle windstreken van dit continent. Nieuwe leiders staan gereed Wat voor de bevolking geldt, geldt voor de leiders als Nkroemah, Touré en de voorzitter van het congres, Tom Mboya uit Kenia, die ik drie jaar ge leden in Nairobi uitnodigde om met mij te lunchen in een hotel, waar nog nooit een Afrikaan als gast binnenge treden was. Waarop dan ook alle En gelse gasten als één man de eetzaal den nog bloedige botsingen tussen le den van verschillende stammen voor. Deze spanning, die in het vrRwor- dend Afrika het eeuwige gevaar in zich bergt van een volkomen balkani sering, van een versplintering op stambasis, is een van de voornaamste redenen, die de meeste Afrikaanse lei- Frans-Afrika's machtigste politieke party, het „Ras- 6emblement démocratique Africain", gebroken, dat onder leiding van Hou phouet-Bolgny voor het „ja", voor samenwerking met Europa koos. „Wat kan", zo zei Sé kou Touré, „als ik Afrika zie, mij het RDA sche len?". Sékou Touré meent dat iedere binding van Afrikaanse gebieden met Engeland, België, Portu gal of Frankrijk, de Afri kaanse eenheid in de weg staat, de kunstmatige verdeling in stand houdt van het Congres van Berüjn, waarop de Wes- telyke mogendheden de Afrikaanse verjaarstaart in parten sneden. Wat zijn Tanganjika of Sene gal, Dahomey of Kame roen anders dan door ad ministratieve grenzen ge scheiden gebieden? „Wat betekent Guinea? Ben ik Guineaan? Welnee, Zo als iedere zwarte behoor ik tot twee gemeenschap pen, tot een stam - ik ben Malinké - en tot Afrika", zegt Sékou Tou ré. En d&arin kan men hem lastig ongelijk ge ven. Reikhalzend naar die droom heeft Sékou Touré zijn land „nee" laten stemmen, de met autonomie en econo mische steun gepolsterde zetel in de Franse gemeenschap geruild voor de harde en onbeschutte stoel van de on- afhankelijkheid. Daarvoor heeft hij de moeizaam opgebouwde eenheid van De Stam is alles Oud-Afrika het continent der stammen. Dit is het hoofd der machtigste, de Moro Naba, „keizer" van de krijgshaftige Mossi- stam uit de Haute Volta, voor wie alle andere in Frans West-Afrika met een beleef de boog uit de weg gaan. Al hebben die koloniale grenzen tot op zekere hoogte administratieve en economische eenheden geschapen, werkelijk na tionale eenheden zyn daar in Zwart-Afrika nooit uit voortgekomen. De grootste gemeenschap, die Afrika kent, blyft de stam, waaraan het individu vrijwel onvoor- waardelyke loyaliteit verschuldigd is. De Afrikaan leeft in, vóór, dóór - en zelfs vóórt in - zijn stam. En iedere andere stam is zijn potentiële tegen stander of vijand. De grootste ver dienste van het koloniale bestuur in Afrika is zonder enige twijfel geweest, dat het een eind heeft gemaakt aan de nimmer aflatende, verwoestende stam- oorlogen, die gebieden hebben ont volkt, hele stammen uitmoordden of van ryke aarde in doodsangst naar arme dreven, waar zy nog vandaag de dag uit de geërodeerde grond een armzalig bestaan byeenschrapen. De opgelegde Europese taal heeft verder bruggen geslagen tussen de Afrikanen, hetgeen hard nodig was, want tussen Dakar en Abidjan worden bijvoorbeeld zeshonderd verschillende dialecten ge sproken. Maar de latente spanning, de vreemdheid tussen de stammen blijft bestaan, bedreigt onmiddellyk de een heid binnen de eertyds koloniale ge bieden, die nu tot autonome staten worden. Niemand beter dan Sékou Touré weet, dat ook in Guinea de dag kan komen, waarop Soessoe's en Foe- lah's elkaar weer met dezelfde opge wektheid de hersens inslaan als eer tijds. En ook in andere gebieden doen ai oh, zelfs in de steden, op gezette tty- ders tot de brengt. al-Afrikaanse gedachte „Chefferie" naar huis. Het is geen toeval, dat juist deze leiders doorgaans modernisten zijn, die ook van binnenuit proberen het stam gevoel te verzwakken, de „chefferie" naar huis sturen, hun gebieden her- collectiviseren met politieke „party - organisaties en vakbonden, met tradi ties breken en op vrouwen-emancipa tie aansturen. En zoals in Europa de Europese gedachte over het hoofd van het nationalisme zyn aantrekkings kracht doet géiden op streekgemeen- schappen, zo merken deze Afrikaan se leiders, dat het woord .Afrika" aanslaat waar „Guinea" of „Kenia" het nauwelyks doet. Het gevoel van wat Senghor de „négritude" noemde, het gezamenlijk zwart zyn, gezamen- lyk onderdrukt zyn, de herinnering aan slaverny, de misschien wat opti mistische gedachte, dat de zwarte ko los van een Ver. Afrika met één gro te stap zyn achterstand zal kunnen in halen, de wens om eindelyk onge stoord onder elkaar thuis te zyn, dat alles roept het magische woord .Afri ka" op. Dat is wat de slagzin van het congres der Afrikaanse volken, dat dezer dagen in Accra werd gehouden, .handen af van Afrika", betekenis Pan-Afrikastemt „nee". Men kan de voor U liggende Steenstraat natuurlijk niet vergelijken met New Yorks Broadway, Londens Bondstreet of de Parijse Champs Elysees. Maar het kan er tóch aardig druk zyn, vooral wanneer de brug nèt weer gesloten is. Dan golven trams, auto's en mensen de Juist geopende brughekken door en is t een haastje-rep-je om de tyd in te halen, die met wachten nodeloos verging. Want ook de Leidenaars zélfs de Leide- naars hebben tegenwoordig méér haast dan voor hun vermoeide zenuwen goed is. Het is misschien daarom, dat het aantal verkeersongelukken zich hier nog altijd op zulk een onaangenaam hoog en tragisch peil beweegt. Wy wedden, dat slechts weinigen van U de Beestenmarkt vanuit de op dit plaatje afgebeelde gezichtshoek heb ben zien liggen. Ons oog viel erop, toen wij belastingpen ningen moesten betalen in het daartoe be- Het is, vanuit den hoge, een prachtig schildery, dit Leidse stadsdeel zó voor U te zien liggen. De tram is daartussen een der beweeg lijks te figuren op de Blauwpoortsbrug, die af en toe „gehaald" moet worden om een schip zyn slakkegang door de stad te laten voort zetten. Het stoort zich namelyk nauwelyks aan de eisen van het moderne verkeer, laat iedereen een tydlang wachten en gaat dan onverstoorbaar verder, alsof er niets aan de hand ls.... Gèen Leidenaar zou z'n Beestenmarkt kunnen of willen missen! Dit centrum van Leiden met de pitto reske molen „De Valk" op de achtergrond, is een der drukste van onze stad, vooral wanneer de boeren van alle kanten naar hier oprukken. Dat is dan op de vrijdag. Hun auto's rijen zich aaneen, gelyk hun koeien en hun biggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 16