Een hypermodieuze hoofdtooi Stanley Baker ONS MENU TRUTH 3 ZATERDAG 6 DECEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 VAN DE WEEK Spiegeltje, spiegeltje aan de wand Voor «ie feestdagen: VOOR NA 5 KRACHTMENS IN DE BRITSE FILMWERELD UUR DE MAN, DIE zijn toekomst offerde voor zijn zuster Een heel gemakkelijk middel om een smakelijke, voedzame en goedkope variatie in onze maaltijden aan te brengen is wel de peulvrucht. Peulvruchten bevatten veel eiwitten zodat we aan peulvruchtenmaaltijden met weinig vlees kunnen volstaan. Laat men vlees volkomen weg dan doet men er goed aan een melkgerecht toe te geven daar de waarde van het peulvruchten- eiwit daardoor wordt verhoogd. Daar door dubbelkoolzure soda een gedeelte van de vitamines verloren gaat is het beter deze niet aan peulvruchten toe te voegen om ze daardoor eerder gaar te krijgen. Met behoorlijk lang weken bereikt men precies hetzelfde resul taat en de vitamines blijven behouden. omelet andijviesla, gebakken aardappelen; drie in de pan rolpens, spruitjes, aardappelen; stoofpeertjes. Irish stew; griesmeelpudding met bessesapsaus. kapucijners met tomaten kaasragoüt, aardappelen; caramelvla. bonenkoekjes, aardappelpuree, stoofprei; yoghurt, risotto; fruit. kaasvinken, Brusselslof, aardappelen, MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG garnalencocktail; fruitsla. Recept: garnalencocktail. V» eidooier, eetlepel slaolie, 2 lepels slasaus, Vi eetlepel toma- tencatchup, 1 eetlepel koffiemelk, 100 g. garnalen, 1 kropje sla, peterselie, citroen. De eidooier met de slaolie en het zout vermengen. De slasaus, de cat chup en de koffiemelk erdoor roeren. De sla wassen, drogen en in de cock tailglazen leggen. Hierover de gewas sen garnalen verdelen. De cocktailsaus erover gieten, wat gehakte peterselie erop strooien en op de rand van het glas een uitgetand schijfje citroen zetten. Recept: kaasvinken. 4 mooie kalfslapjes, 30 g. bloem, 30 g. roomboter, 1 dl. melk, 1 dl. room, 1 eidooier, peper, zout, paprikapoeder, 200 g. kleine dob belsteentjes kaas, bloem, ei, pa- nermeel, frituurvet. Van boter, bloem, melk en room een dikke saus maken, die afgemaakt wordt met de eidooier, peper, zout en paprika. De in heel kleine dobbel steentjes gesneden kaas erdoor roeren en de massa goed koud laten worden. Er daarna cylindervormige vullingen van maken (ter grootte van borrel worstjes) en deze met de kalfslapjes omwikkelen, met garen dichtbinden, daarna door bloem, ei en paneermeel halen en in frituurvet bakken. De draadjes verwijderen en de kaasvin ken met rijst en pikante saus serveren. Hij moest mijnwerker worden Romantiek deed nu haar intrede Parijs, december '58. De grote Franse modevorsten hebben het zo gewild: bij het geklede toilet (dinerjapon, cocktailtoilet en avondgewaad, kort of lang) wordt het hoofd getooid. Met een pruik of postiches. En/of met een kleinig heidje, dat tegelijk elegant, feestelijk en flatteus is. Die kleinigheidjes hebben geen naam, ze zijn zeer divers: een roos of een camelia soms, een half maantje of een ring van satijn, een eierdopje van gedra peerde zijde, een zalfdoosvormig chignonkapje, een sierlijk satijnen tamboerijntje van minimum afmeting en nog veel meer. Onder dat allerlei zijn er vele modellen, die uw hart-in-feeststemming zeker meteen zouden veroveren, en wat meer is, er zijn er vele onder die beslist niet van een groot (en duur) modevorst afkomstig hoeven te zijn, maar die door uzelf kunnen worden gemaakt. nen band. Deze band kan aan de ach terkant met een 9trlkje worden gegar neerd. Een strikje boven op de kruin, inplaats van het gat. geeft eveneens een aardig effect. J. V. Dat Stanley Baker vandaag de dag geen hardploeterende mijn werker, maar een stevig stra lende ster aan de Britse film- hemel is, heeft hij in de eerste plaats te danken aan.zijn onderwijzer. Want toen Stanley in een klein mijndorpje in Wales uiter mate voorspoedig opgroeide tot een flink uit de kluiten gewassen jongmens, stond het als een paal boven water, dat hij eens de voetsporen van zijn vader zou moeten drukken. Ook hij zou eens de mijn moeten induiken om het zwarte goud te delven. Dat dit niet gebeurd is, heeft hij aan een onderwijzer te danken. Een bijzonder actieve onderwij zer. Ieder jaar schreef deze aan het einde van het schoolseizoen een stuk. waarin de belangrijkste gebeurtenissen nog eens opgera keld werden. En in die spelen was Stanley Baker in zijn schooljaren altijd de hoofdrolvertolker. „De man had een bijna onbe grijpelijke belangstelling voor mij. Hij had schier alles voor mij over", zo vertelt Baker. „Hij leerde mij een juiste voordracht, dwong mij goede boeken te lezen en moedigde mij voortdurend aan om van het acteren een beroep te maken". Maar misschien had daar allemaal nog niets van terecht gekomen, wan neer niet bij de allerlaatste opvoe ring. waarin Stanley de hoofdrol zou vertolken hij ging de school ver laten filmproducer Sergei Nolban- dof zich tussen de toeschouwers had bevonden. Stanley was vastbesloten om van zijn laatste uitvoering een grootse te maken. Consciëntieuzer dan ooit tevoren bereidde hij zich op zijn taak voor. Zijn afscheid moest daverend worden. En het werd dave rend. Zo voortreffelijk zelfs, dat Ser gei Nolbandof hem aanbod een film- tèst te maken. Enkele weken later itond de veertienjarige Stanley voor de eerste maal voor de filmcamera. Goed atleet Tijdens zijn schooltijd had Stanley zich vele malen een goed atleet ge toond. In het jaar. dat Nolbandof hem zijn eerete filmrol aanbod in „Undercover" behaalde de jonge Stanley nog een heel ander succes, hij werd bokskampioen van de Welsh School. En toen hij zijn eerste uit- stame naar de f--»ct-nrt;r>'s maakte stond de schoorsteenmantel in zijn kamertje vol met troleeen gewonnen in zwemwedstrijden en tijdens atle- tiekon tmoe tingen Toen Stanley naar de studio's ver trok zat zhn onderwijzer G1yn« de vervanger mocht zijn van Richard Burton in een van Emlyn Williams' stukken. En nu kwam het toeval de jonge Baker wat te hulp, want Bur ton werd opgeroepen en Stanley kon zijn taak overnemen. Hij was toen net zestien jaar...! Een jaar later ging hij over naar het Birmingham Repertory Company. Daar kon hij twee jaar blijven en toen legde de militaire dienst ook beslag op hem. De militair Baker mocht dan af en toe de gelegenheid hebben zijn par ticuliere hobby van boksen wat bij te houden, de acteur Baker kreeg weinig kans om zijn ervaring wat te ver droten. Dus toen voorlopig een streep STANLEY BAKER eenmaal krachtmens, altijd, krachtmens Wat een buitenkansje dus: zelfs al strekt de lange hand van een Given- chy, een Dior of een der andere mode grootheden zich niet tot in uw woon plaats uit toch kunt U tijdens de ko mende feestdagen op en topmodieus voor de dag komen en nog wel met weinig kosten. Wie bijvoorbeeld zou niet zelf de momenteel zo populaire stoffen haar band kunnen maken, die het modieuze coktail en avond toilet vergezelt? Zo'n band, die precies boven op de haar inplant van het voorhoofd of iets ver der naar achter wordt gedragen en waar boven de slapen het luchtigjes opgedofte korte haar overheen wordt gekamd? Een dergelijke band (figuur 5) is al heel gemakkelijk zelf te maken uit ripslint uit effen of bedrukte zijden stof (die u'dubbel neemt), uit mooi ge brocheerd lint of een zelf geborduurde reep satijn. U heeft er maar weinig materiaal voor nodig: een band van 5 cm breedte en plus minus 80 cm leng te (waarop ge aan de voorkant een glinsterend bijou steekt) indien ge de band in de nek knoopt of strikt, ofwel 30 cm kostbaar, gebrocheerd lint (waaraan ge een elastiekje in haar kleur bevestigt, dat om de nek wordt gelegd) indien de hoofdtooi alleen boven het voorhoofdhaar zichtbaar is. En wie kan zich niet de meest ele gante, meest modieuze hoofdtooi voor de avond de roos eigen maken, die bij alle Parijse couturiers zozeer in aanzien staat? Een corsage in het haar kan zo gemakkelijk de finishing touch voor het laatste ogenblik zijn Alleen wacht niet tot het allerlaatste ogen blik, maar experimenteer voordien op dat u er honderd procent zeker van 'bent dat het effect af is Volgens de laatste mode kunt U uw roos midden boven het voorhoofd, boven op de kruin, of op de top van een chignon aanbrengen (figuur 4) U naait uw oor sage op een kleinere op grotere strik van smal of breed lint, en zet onder de strik een doodgewoon haarkammetje waarmee het avondtooisel in het kap sel wordt bevestigd. In plaats van een strik kunt U een rozetje of een nestje van tule of hoedenvolle als basis voor de corsage gebruiken. Tenslotte zijn daar nog de niet min der modieuze tooisels van voile zeer divers van aspect. Ook onder die volle gevalletjes zijn er meerdere die u zelf kunt verwezenlijken. Al heel eenvou dig bijvoorbeeld is het „hoofddoekje" van geapprêteerde hoedenvolle (figuur 3) een langwerpig stuk voile, zwart of goudbruin van 80 k 90) bij 50 om, dat U losjes over het hoofd: legt en in de nek knoopt. U naait de knoop vast, opdat u de voile niet elke keer los hoeft te maken en het apprêt te snel uit uw avondhoofddeksel verdwijnt. Eenvoudig ook is de volle band die om voorhoofd en chignon cirkelt (figuur 1). Voor deze versie dlie 6 cm hoog is, wordt de hoedenvoiie dubbel genomen en in het midden gegarneerd met een geapplioeerd satijnen lintje van 1 cm breedte, dat achter boven de naad in de voile, wordt gestrikt. Als laatste een baret uit hetzelfde materiaal (figuur 2), eveneens een modieuze accessoire die by menig cooktailtoilet wonderen doet. Het hier weergegeven model dat op de kruin een kleine ronde opening heeft, kunt U maken uit een lap voile van 45 by 80 cm, welke lap evenwydig aan de lange kant dubbel wordt gevou wen De vouw wordt ineengeiumpeld tot 12 cm en met een schuin biesje van satijn geboord De korte kanten van de voile worden met de hand aaneenge naaid en de resterende lange kant, het entree van de baret ineengerimpeld en afgewerkt met een 1 cm brede saty- üw haar - vrij van roos - met anti-roos Traital 3 bevat het pas-ontdekte apelium met de sterke van roos bevrijdende eigenschappen. Na 6 wekelijkse haarwassingen is de roos verdwenen. Vraag TKAITH 3 Vooi de hendel: N.V. HANDELMIJ. R. F. M. WERNEKINCK, A dem naast hem in de trein. Gedurende de twee maanden, die de opnamen voor Undercover duurden, bleef Glyne bij mij in het hotel. Hij week geen mo ment van mijn zijde. En als ik 's avonds uit de studio's in mijn kamer terug was. moest ik snel even wat eten en dan begon hij de scenes van de volgende dag met mij door te nemen. Zo ging het week in. week uit. Hij eiste het uiterste van mij. maar zijn aanwezigheid was toch wel een grote stimulans" „Toen de film gereed was en we in de trein zaten op weg naar Wales, draaide Glyne zich plotse ling naar mij om en zei: „Stanley, jij wordt geen mijnwerker. Jy moet acteur worden". En dat was dat. Eerlijk, ik had er niets over te ver tellen. Hij maakte de dienst uit". onder zijn militaire loopbaan werd gezet, viel het de onbekende acteur Stanley Baker niet gemakkelijk snel werk te krijgen. Negentien pond had hij op zak. toen hij in Londen een kamer in de YMCA betrok. Het was niet veel en het geld was dan ook snel op. Maar nog steeds had de jonge Baker geen vast werk kunnen krygen. Hij had hier en daar een klein rolletje mogen vertolken, maar het was veel te weinig om in het levensonderhoud te voorzien. In arren moede accepteerde hij een baantje als kelner in Kensington. Hij werkte tussen de middag en 's avonds en de rest van de dag ver sleet hij zolen op zoek naar een vacature in de toneelwereld. Geen spijt Gekeerd getij Of Stanley Baker er spijt van heeft, dat Glyne Morse toen zo zelfverze kerd is opgetreden? Uiteraard niet. Glyne had gelijk. Stanley werd een acteur. En weer had Glyne Morse een grote vinger in de pap. Hij arran geerde een auditie met Emlyn Wil liams en het gevolg was. dat Stanley 1. Charles Lamb, die in 1775 in Lon den ivas geboren, kwam op 21-jarige leeftijd in dienst van de Oost-Indische Compagnie. Hij ivas tenger van gestalte, maar zijn geestelijke capaciteiten waren zeer groot. Reeds als jongen viel hij op door bijzonder spitsvondige uitlatingen en vlijmscherpe spot. Vele van zijn slag vaardige gezegden bleven lange tijd na dien bewaard. Van zijn flitsende humor getuigde onder meer een antwoord dat hij ten beste gaf, toen hij door zijn baas ter verantwoording werd geroepen nadat hij een uur te laat op zijn werk was ver schenen: „Ja, U hebt gelijk, ik was een uur te laat. maar dat maak ik wel weer goed door ook een uur te vroeg weg te gaan 2. Lamb, van wie iedereen grote ver wachtingen voor de toekomst had, woonde met zijn zuster Mary bij zijn in valide moeder in. Op een kwade dag in 1796 trof een vlaag van waanzin de zuster, die een keukenmes greep en daar mede haar moeder om het leven bracht De rechter oordeelde voor die tijden uiterst mild: onschuldig aan moord. Hij bedong echter, dat Mary in een gesticht zou worden ondergebracht, wanneer haar broer Charles niet op zich zou ne men haar in huis een goede verpleging te geven en fatale gevolgen van even tuele nieuwe waanzin-aanvallen te voor komen. Dat betekende het einde van een vrije ontwikkeling van Lamb, die niet aarzel de deze zware, levenslange plicht op zich te nemen. 3. In de daarop volgende jaren was de gezondheidstoestand van Mary zeer wis selvallig. Wanneer zich weer een periode voordeed, waarin zij aan zware depres sies leed en neiging tot geweldpleging ging vertonen, nam Charles haar mee naar een gesticht, waar zij samen ver toefden tot de aanval voorbij was. Char les verzekerde later, dat deze bezoeken aan het gesticht ook zijn in de loop der jaren wel eens geschokte zenuwen weer tot rust brachten. 45. Tijdens de perioden, waarin de geestelijke gesteldheid van Mary niets te wensen overliet, hielp zij Charles, die gedwongen was thuis te werken om toe zicht te kunnen houden, met zijn be roemde vertalingen van het werk van Shakespeare. Charles was bovendien de auteur van een aantal belangwekkende essays. Hij vertoefde veel in het gezel schap van bekende schrijvers maar zocht zijn troost ook dikwijls in de alcohol. Levensmoe stierf hij in 1834. Mary overleefde hem niet minder dan 13 ja ren. Men gaf hem na, dat zijn vrienden hem steeds hadden hooggeacht, en dat de vrienden van de Engelse literatuur hem steeds zouden hoogachten. Het duurde wel een tijdje, maar het getij keerde voor Stanley Baker en hij kreeg een rol Christophor Fry's „A sleep of prisoners", dat werd opge voerd in kerken in Londen en New York. Terug van dit Amerikaanse uit stapje. verliet Stanley het toneel en ging hij terug naar de film. En in middels was de aandacht zo sterk op hem gevestigd, dat het niet eens een vraag was of hij een film zou kunnen krijgen, maar slechts „welke film?". Stanley deed in de loop der jaren wel zoveel ervaring op, dat hij zeer goed wist. welke filmrollen hem het beste paste. Zo las hij „The cruel sea" en was ervan overtuigd, dat hij de juiste man was voor de rol van de tiranniserende, sadistische eerste lui tenant. Toen hij dan ook hoorde, dat het boek verfilmd zou worden, vroeg hij Charles Frend of hij getest kon worden voor deze rol. Hoewel de rol bezetting al bekend was gemaakt, stemde Charles Frend toe om Stan ley in ieder geval te testen. Deze proef viel zo overtuigend uit, dat Stanley de rol kreeg. Lang contract Toen was Bakers kostje gekocht. Want de prestatie, welke Stanley in deze rol leverde, was van een derge lijke kwaliteit, dat de filmmakers hem nu bijzonder in de gaten hielden. Vooral wanneer het rollen betrof als een ruwe. zelfs sadistische persoon lijkheid. Als zodanig rolde Stanley Baker van de ene film in de anaere. Steeds maar weer de ruwe, harde kerel. De filmmakers bemerkten, dat Stanley niet alleen ruw kon acteren, hij was ook hard en had een stoer uiterlijk. Achter elkaar kreeg hij een plaatsje in de rolbezetting van „The red beret", „Heil below zero", „A hill in Korea" en „Checkpoint". Daar lang niet alle buitenlandse films tot ons land doordringen, kan het best zijn, dat vele van deze films hier on bekend zyn, maar Stanley's naam was gemaakt. Rank maakte voor alle zekerheid maar een langdurig con tract voor hem op. Baker, die in 1950 met de aotrlce Ellen Martin was getrouwd, greep deze unieke kans met beide handen aan. Hy tekende en het duurde niet lang of Benny Flsz en Cy Endfield verzochten hem zyn talenten ter be schikking te stellen ln de film, die zij gingen maken. Stanley stemde toe en zo kreeg hij een rol in „Heil drivers", een keihard, uiterst realistisch drama over chauffeurs op zware vrachtwagens, die de snelheidswetten moeten over treden om een toelage te verdienen en daardoor een zeer bruikbaar ex traatje in de wacht te slepen. Naar romantiek Weer imponeerde Baker door zijn creatie en spoedig daarop stond hij weer voor de camera in „Campbell's kingdom". En prompt daarop volgde „Violent playground". Daarna maakte het trio, dat „Heil drivers" had ver vaardigd (Flsz, Endfield en Baker) Sea fury". Hier was er voor de eerste maal een verschil waarneembaar. Baker was weer de harde, ruwe bonk (met een machtige vechtparty in het verhaal). Maar het sadistische was nu uit zUn figuur verdwenen. F.n de romantiek had In zijn fllmleven haar intrede gedaan. De lieftallige Italiaanse actrice Luclana Paluzzl ondersteunde hem by zUn eerste nog wankele schreden op dit voor hem zo volmaakt onbekende flimpad...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 13