NIEUW UNESCO-PALEIS IN PARUS
TRUTH 3
eigen tassenmaker!
ZATERDAG 8 NOVEMBER
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 3
Architectuur en decoratie tonen
verwant, eigentijds kunstbesef
Bezoekers van restaurant namen verf
van paneel van Appel mee
ONS MENU VAN DE WEEK
DE MAN, DIE 5qq mannen de dood inreed
Spiegeltjespiegeltje aan de ivand
WEEST UW
IS BOEIENDE ST VAN
DE MODERNSTE KUNSTSTROMINGEN
Een deel van het nieuwe Unesco- gebouw in Parijs*
(Van onze Parijse correspondent)
Deze week is de aandacht van de wereld weer eens op Parijs ge
richt en geconcentreerd. Maandagmiddag heeft Frankrijks president
René Coty, in aanwezigheid van de diplomatieke vertegenwoordigers
van tachtig verschillende landen, de nieuwe zetel ingewijd van de
Unesco, die, zoals men weet, het ministerie van O. K. en W. der
Verenigde Naties genoemd zou mogen worden. In de morgenuren
heeft bovendien onze minister Cals een soortgelijke plechtigheid
gepresideerd in de perszaal, die door architect Rietveld uit Utrecht
ontworpen is en als het Nederlandse geschenk beschouwd mag wor
den aan dit cultuur-paleis der wereldorganisaties.
Tot dusver moest de Unesco zich vergenoegen met een wel ruim
doch stationshall-achtig hotel vlak bij de Etoile, dat bovendien nog
in kwalijke reuk staat vanwege het feit, dat tijdens de oorlog hier
de Duitse Kommandatur, onzaliger nagedachtenis, gevestigd was.
Maar het geduld, dat de menigvuldige diensten van de Unesco ge
durende twaalf jaren hebben opgebracht, is nu wel met interest
beloond. De nieuwe zetel is een imposant bouwwerk geworden dat,
zowel van buiten als van binnen, een machtig zinnebeeld is van
hedendaagse, en zelfs ultra-moderne kunst en levensopvatting.
als uitzicht met de Tour Eiffel,
Chaillot, Notre Dame en alle andere
historische monumenten aan de
Wanneer men kaas by de warme maaltijd gaat gebruiken, is de keuze van
de juiste kaassoort van enorm belang. Deze week b.v. staat een gebakken
kaaslapje op het menu, een gerecht, dat bijzonder gemakkelijk en vlug is te
bereiden, mits men maar van de goede kaas gebruik maakt. Daar het lapje
door het bakken smeuig moet worden, leent een oude kaas zich voor dit gerecht
niet goed. Oude kaas is te droog en te hard. Kiest men daarentegen jonge kaas,
dan zal deze in de hete boter te snel uitsmelten tot een pannekoek, die mis
schien zelfs aan de bodem van de koekepan blijft kleven. Belegen kaas van
zt 46 maanden oud is in dit geval het meest geschikt. In plakken gesneden
van 4cm., door een bloempapje gehaald, gewenteld door paneermeel en
snel aan beide zijden goudbruin gebakken, bezorgt deze kaas U een welkome
afwisseling by de keuze van Uw gerechten.
ZONDAG gevulde tomaten met kaasragoüt; Wiener-schnitzel, witlofsla,
aardappelen; yoghurtpudding.
MAANDAG gebakken kaaslapje, andyvie, aardappelpuree; watergruel.
DINSDAG saucijsjes, bloemkool, aardappelen; caramelvla.
WOENSDAG gesmoorde prei met gehaktballetjes, aardappelkoekjes; gries-
meelpap.
DONDERDAG stamppot zuurkool, speklappen; fruit.
VRIJDAG rijst met gepocheerde eieren, tomatensaus; crème panaché.
ZATERDAG macaronischotel met ham; yoghurt met banaan.
(Advertentie)
Model I Is een tas met beugel, die u
van zeer divers materiaal kunt maken.
Wilt u een semi-sportief resultaat, dan
breit u ze van. dikke wol, in gerste-
korrelsteek, of u haakt ze eveneens
van dikke wol, in louter vasten. Voelt u
meer voor het werk met schaar en
naaimachine en wenst u een tas voor
universeel gebruik, dan kiest u grove
tweed (Ia), harig loden of mohair,
bouclé mantelstof of ratiné. Geeft u de
voorkeur aan een rustiek effect, dan
staan allerlei handweefstoffen ten
dienste, terwijl u eveneens een fraai
resultaat zult boeken indien u de hele
tas in kelim werk uitvoert (Ib) Flu
weel. vooral zwart fluweel, maakt er
voorts een middagtas van, ripsfluweel
een accessoire voor elk uur van de dag.
En, ziet u niet tegen het werk op, dan
kunt u een prachtige, praktische 'mid
dag tas de uwe maken door het pa
troon niet uit stpf te snijden, maar uit
gaas, dat u met wol geheel in petit-
point borduurt hetzij met een all-over
motief, hetzij met een enkel fraai boe
ket als middenstuk (Ic).
De beugeltas. Teken het patroon
van schema I op ware grootte op pa
pier na en knip het volgens de dikke
lijnen uit. Voor het kelimwerk of
petit-point wordt het patroon op bor
duurgaas uitgezet. Werkt u met stof,
dan knipt u het patroon met toevoe
ging van 1 centimeter voor de naden
uit. Naai BCDE tegen B'C'D'E' en
HKMN tegen H'K'M'N'. Bevestig ver
volgens EDDTf tegen EE' en NMM*N'
tegen NN'. Naai ook de voering op de-
Wanneer men wandelt door de ein
deloze gangen en talrijke zalen die over
zeven etages zijn verdeeld, zestigdui
zend vierkante meters beslaan en ruim
zevenhonderd bureaus omvatten, dan
wordt men door een stijgend gevoel
van ontzag en bewondering vervuld
voor de prestatie, die hier collectief ge
leverd werd. Want het globale ontwerp
en de uitvoering, plus de leveringen
der verschillende materialen, vormen
inderdaad de vruoht van internationale
samenwerking op de breedst mogelijke
voet. En, in tegenstelling tot de aan
vankelijke vrees, is dit resultaat over
het algemeen, qua karakter, geenszins
hybridisch geworden.
In de kolkende maalstroom der vele
actuele kunstrichtingen krygt men
wel eens de indruk dat iedere eenheid,
of zelfs dominerende gedachte, ont
breken zou. De bijzondere, ja uitzon
derlijke verdienste van het Unesco -
gebouw lykt ons daardoor vooral wel
gelegen in het feit dat men deze veel
zijdige uitingen van moderne kunst, in
architectuur en decoraties, bepaald er
vaart als de uitvloeisels van een ver
want, eigentijds kunstbesef. En die er
varing- wint dan nog aanmerkelijk aan
kracht door de omstandigheid dat de
Unesco-leiding zich zeker niet tot aca-
demisch-georienteerde kunstenaars uit
de verschillende landen heeft gericht.
Integendeel men heeft kennelijk aan
de meestvooruitstrevende en dus om
streden artiesten van onze tijd de voor
naamste opdrachten willen verstrek
ken. Architecten als de Fransman
Bernard Zehrfuss die ook de gi
gantische nieuwe expositiehall even
buiten Parijs ontwierp de Ameri
kaanse Hongaar Marcel Breuer (die
eveneens de Rotterdamse Bijenkorf en
het Amerikaanse ambassadegebouw in
Den Haag op zijn naam heeft staan)
en de Italiaan Pier Luigi Nervi, in
ternationaal specialist in betoncon-
structieSj hebben gedrieën de verant
woordelijkheid van de plannen aan
vaard, die vervolgens door een inter
nationaal college, waarin ook Le Cor-
busier zitting had, moesten worden
goedgekeurd.
Schilders als Picasso, de Nederlander
Appel, de Italiaan Afro, de beeldhou
wers Arp, Oarp en Moore droegen
eveneens gemeenlijk nogal „gedurfde"
werken bij. En de zeldzaam fraaie tui
nen en parken werden eveneens in
gemeenschappelijk beraad aangelegd
waarbij de Japanse hoek met kerse
bomen en planten, die per speciaal
vliegtuig werden overgebracht, een
heel eigen kleur en toon aan het ge
heel verleent.
Picasso stelde teleur
Natuurlijk zal men over leder onder
deel niet steeds dezelfde bewondering
en geestdrift kunnen opbrengen. Zo
valt de wand in de hall, die Pioasso
versierde, zeker niet tot de best-ge
slaagde werken van de grote meester te
rekenen. De beroemde Spanjaard had
de verschillende plakkaten waaruit
deze muurversiering bestaat, in zijn
atelier afzonderlijk beschilderd om ze
daarna door arbeiders als een legkaart
ineen te laten passen. Men krijgt ech
ter sterk de indruk dat Picasso zich
inderhaast van zijn opdracht heeft
gekweten, want tussen de verschillende
plakken zijn storende verschillen in
kleurnuance te bemerken, waarvan men
moeilijk kan aannemen dat ze bewust
zo werden gezocht. Tegen deze bijdrage
waarvoor de Unesco diep in de buidel
had te tasten is dan ook al weer een
(nieuwe) storm van protest opgesto
ken.
Karei Appel kreeg een wand van het
restaurant op de zevende etage toebe
deeld om er zyn woeste kleuren op aan
te brengen, en zijn bewonderaars on
dergaan daar weer heel de tomeloze
kracht van zyn onmiskenbare persoon
lijkheid. Niettemin legt die Appelse oer
kracht het hier toch nog af by het
weergaloze schilderij, dat Parys zelf
Roos verdwijnt met
anti-roos
Traltal 3 bevat het pas-ontdekte apelium met
de sterke van roos bevrijdende eigenschappen.
Na 6 wekelijkse haarwassingen Is de roos verdwenen.
Vraag TRAITAL 3
Voor de handel: N.V. HANDELMIJ. R. F. M. WERNEKINCK, A dam
ÖESPBANt"
BELEGSTUK
BOVEWKANT
BODEM
SO'li*
Het tweede tasje is een reticuultje,
dat u uit ripsfluweel of peau de suède
maken kunt, indien u het veel gebrui
ken wilt; dat u uit fluweel of stevige
ripszijde vervaardigt, Indien u het tot
middagtasje bestemt, en waarvoor u
zelfs satin gebruiken kunt. indien u
er een geklede accessoire bij de korte
avondjapon van maken wilt. Een zeer
aardig effect verkrijgt u ook door de
onderste en de bovenste helft van ver-
1. Op 25 oktober 1854 lagen de Franse
en Engelse troepen voor Sebastopol op
de Krivi. Het was de eerste maal sedert
200 jaar dat Engeland en Frankrijk te
zamen streden. Hun gemeenschappelijke
vijand was Rusland. Dat de Geallieerden
voor een moeilijke opgave stonden, be-
ivees de uitspraak van de Russische ge
neraal Liprandis: „Wij hebben de sleu
tel tot Sebastopol in handen en deze
deur zal de vijand niet openen".
2. De Britse opperbevelhebber Lord
Raglan ontwierp het plan om de vijan
delijke artilleriestellingen in een blik-
semoperatie te veroveren. De schatrijke
Lord Cardigan, die het bevel over de En
gelse ruiterij voerde, werd voor deze taak
uitverkoren. „Het betekent een zekere
dood de stelling tegemoet te rijden",
antwoordde hij toen hij -de opdracht tot
de aanval ontving. Maar hij gehoor
zaamde en reed alleen vooraan de vijand
tegemoet met de woorden „Hier rijdt de
laatste Cardigan".
3. Het Britse ruiterkorps telde 700 rui
ters. Toen de troep zich in beweging zet
te, riep de Franse maarschalk Canrobert.
die de brigade van zijn waarnemingspost
gadesloeg, uit „Het ziet er prachtig uit
maar het heeft niets met oorlogsvoering
te maken".
Toen de brigade in het midden van
het dal was aangekomen, openden de
Russische kanonnen het vuur en de ge
lederen iverden al dunner en dunner.
Lord Cardigan reed kaarsrecht en on
aangedaan verder als maakte hij een
ritje in Hyde Park. Hij behoorde even
wel tot de weinigen, die de aanval over
leefden en terugkeerden.
4. Met hem kwamen slechts 190 van
de 700 ruiters terug. Doodmoe voerden
zij hun afgematte paarden aan de teu
gel terug, terwijl Russische scherpschut
ters hen vanaf de omliggende hoogten
voortdurend beschoten.
Lord Cardigan vierde nog dezelfde
avond zijn behouden terugkeer met een
feestmaaltijd aan boord van zijn prach
tig jacht in de haven van Sebastopol en
toen hij drie maanden later in Engeland
voet aan wal zette, werd hij als een held
bejubeld. Maar aldra keerde de volks
stemming zich tegen hem. Men vergat
meer en meer, dat hij onverschrokken
een bevel had opgevolgd, maar ging
hem beschouwen als de man, die 500 van
zijn mannen de dood ingejaagd had.
Hij stierf na een val van zijn paard
in 1868.
zelfde wijze ineen. Leg op de bodem
van de tas (ENN"E') en op maat ge
sneden stuk karton voordat de voe
ring wordt aangebracht, en schuif
tussen de zijkanten en de voering een
reep karton van 6 centimeter hoogte
voordat de beugel wordt aangenaaid.
Het patroon is uitgezet voor een beu
gel van 25 centimeter lengte, waarvan
de zijkanten phis minus 115 centi
meter hoog zijn. Voor een beugel die
iets korter of langer is, kan het'pa
troon gemakkelijk iets verbreed of ver
smald worden. Een couponnetje van
55 centimeter en eenzelfde hoeveel
heid voeringzijde, Is voldoende voor
deze tas.
6 4 2.S 4 6
A' <S'
Het reticuultje. 45 centimeter stof
van 90 centimeter breedte, en 20 cen
timeter voeringzijde zijn toereikend
voor dit basje. Het partoon voor dit
tasje bestaat uit vier delen (zie sche
ma II)een bodem met een middellijn
van 16 centimeter, de opstaande kant
van de tas, de band voor het handvat
en de gespband, waarmee het tasje ge
sloten wordt. Knip al deze delen, met
toevoeging van 1 centimeter voor de
naden uit de stof na; knip uit de voe
ring zijde een bodem en. voor de op
staande kant, een lap van 50 centi
meter breedte en 18 centimeter hoogte
(naden niet inbegrepen!). Vouw hand-
va tband en gespband in de lengte
dubbel (met de goede kanten op el
kaar) en stik ze dicht. Keer ze bin
nenste buiten en pers ze (met de naad
midden in de band). Vouw de grote
lap in de lengte dubbel (met de goede
kanten op elkaar) en stik EC aan FD
Pers de naad, voordat de handvatband;
te beginnen aan de onderkant, op de
naad bevestigd wordt over een hoogte
van 19 centimeter. Stik de band 24
oentlmeter hoger dwars op de tas vast.
Bevestig het andere uiteinde van de
handvatband op dezelfde wijze op de
tegenovergestelde kant van de tas.
Naai de bodem in. Vouw de bovenste
8 centimeter van de tas (het beleg
stuk) naar binnen. Leg op de bodem
van de tas een op maat gesneden stuk
karton. Maak de voering klaar en
schuif, voordat deze aan de kant EF
van het belegstuk met de hand wordt
vastgenaaid, een reep karton van 5
centimeter hoogte en 50 centimeter
lengte tussen voering en tas tegen de
onderkant van de opstaande kant.
Voorzie de gespband van gaatjes en
een gesp en schuif hem door de lussen
die de opgestikte handvatband voor
dit doel openlaat. J. V
Parijs, november '58.
Weest uw eigen tassenmaker het is zo moeilijk niet De twee
modellen, die hier zijn afgebeeld, kunt u zonder veel hoofdbrekens
zelf maken, ter uitbreiding van uw eigen garderobe of om er (de
feestdagen zijn zo ver niet meer!) straks een ander mee te verrassen.
schillend materiaal (al dan niet in af
stekende kleur) te maken en in dat
geval stellen we voor: zware ottoman
of faille (voor het onderdeel) en haak
werk van zijden garen voor de bo
venste helft, ofwel zware katoenen
ripsstof gecombineerd met haakwerk
(vasten) of breiwerk (gerstekorrel)
van wol. Bent u meer bedreven in de
haak- dan in de naai kunst, dan ver
krijgt u een bijzonder aardige acces
soire door het gehele tasje van zwarte
(of gekleurde) raffia of stro te haken
en het te garneren met banden van
suède of ripslint.
mmw< 1
bezoeker heeft te bieden. Overigens
heeft men het paneel van Appel na
een paar dagen aan beide zyden ach
ter glas moeten zetten, omdat de gas
ten van het restaurant hun handen
niet by zich konden houden om een
laagje Appel-verf als aandenken mee
naar huls te kunnen nemen!
Reuze ngevoarte van Calder
Sterke bebmgsteMng trekt eveneens
het abstracte reuzengedaante dat Cal
der in de tuin heeft laten planten. Een
horizontale wiek op een stalen ondier
stuk waaraan van boven nog een
soort projectiel is bevestigd, dat door
de wind in beweging wordt gebracht.
Een repliek, zou men kunnen zeggen,
op de stalen Eiffel aan de overzij, die
op het einde der vorige eeuw tot 'mo
dern wereldwonder werd uitgeroepen.
In het nieuwe huls, waar alle talen
worden gespreken en men vertegen
woordigers van bijna alle volkeren en
rassen ter wereld ontmoet, heeft de
Unesco zo een onderdak gevonden, dat
in de royale opzet de bouw en in
richting hebben het bedrag van 35 mil
joen gulden gekost aan het doel
zeker zal beantwoorden en dat boven
al een indrukwekkend symbool en
bijna synthese Is geworden van intieme
en Internationale samenwerking van
de belangrijkste kunstenaars waarop
onze tijd1 'kan bogen.