Tekst van monseigneur Baccf s rede
voor het college van kardinalen
Opsomming van de geestelijke
eigenschappenwaaraan nieuwe
Paus zou moeten voldoen
ver....
Folklore in Eifel ging te
u ZIET T IN
PANORAMA!
97ste jaargang
Donderdag 30 oktober 1958
Derde blad no. 29582
Toespraak op 25 oktober
Hieronder volgt een volledige, on
officiële vertaling van de Latijnse toe
spraak „De eligendo Pontifice" (Over
de verkiezing van een Paus), uitgespro
ken voor het college van kardinalen op
25 oktober in de Sint Pieter-basiliek te
Rome, door monseigneur Entonio Bacci,
„secretaris van de brieven aan de vor
sten":
Eminenties,
Twintig jaar geleden, toen ik een
toespraak hield over de verkiezing van
een nieuwe Paus in deze zelfde kapel
voor het heilig college van kardinalen,
heb ik zeker niet gedacht, na een korte
tijd vervuld van ernstige gebeurtenissen,
nog eens geroepen te zullen worden, in
uw naam en opdracht, om over het
zelfde onderwerp te spreken.
In het conclaaf van de senaat der
Kerk, dat toen gehouden is, werd bin
nen weinige dagen de man, wiens naam
op ieders lippen was en in ieders ver
wachting, gekozen als Paus en plaats
vervanger van Jezus Christus. De hele
christelijke gemeenschap wendde vreug
devol haar ogen en geesten tot hem. Hij
nam het roer van het schip van Petrus
met zekere en vaste hand. Hij vreesde
noch de golven van de gezwollen zee,
noch deinsde hij voor woedende stor
men terug; hij liet zich niet imponeren
door de drogredenen van leugen en
dwaling. Geen feitelijke moeilijkheden
en geen door mensen ópgerichte hinder
palen konden zijn gestaag, onvermoei
baar en ijverig werken verhinderen of
zelfs maar vertragen.
Terwijl al het door mensen beïnvloed
bare om hem heen onzeker leek, en
vaak scheen te schudden of zelfs ineen
te storten, ging hij alleen voort, met
vast vertrouwen in God en steunend op
Zijn helpende hand, op de veilige weg,
zijn geest en hart niet alleen gericht op
de eeuwige redding van alle mensen,
maar ook zoekend naar harmonie, rust
eu welvaart voor alle maatschappelijke
klassen en voor de ganse mensheid.
Door dit alles groeide in brede krin
gen een gevoelen, dat niemand de Kerk
van God met dezelfde wijsheid, voor
zichtigheid en zielskracht had kunnen
besturen in die bewogen, fatale tijd. En
toch gebeurde het door Gods ondoor
grondelijke wil die wij niet kunnen
en niet mogen peilen dat hij die zo
veel warme algemene liefde en grote
bewondering verworven had dat men
hem toewenste eeuwig te mogen leven,
dat hij geroepen werd om de beloning
te erlangen, die hem om zijn grote ver
diensten toekwam.
Daarom is het nu uw taak, hoogwaar
dige vaders, voor de verweesde kerk als
nieuwe Paus een man te kiezen, die ten-
volle waardig is, de erfgenaam te
worden van zulk een groot voorganger.
Dit is inderdaad een grote en moeilijke
taak, maar door uw scherpzinnige geest,
uw wetenschap en uw omzichtig beleid
zijt gij ongetwijfeld in staat, u van deze
taak te kwijten.
Daarom; wat kan ik, die zo ver bene
den u staat in rang, waardigheid en ver
stand, nog onder uw aandacht brengen
waarin u zelf niet reeds inzicht heeft?
Hoe kan ik u vermanen, ik, die geen
enkel gezag in deze dingen heb be
halve dat wat gijzelven mij in uw goed
gunstigheid hebt toevertrouwd?
Ik zal daarom niets meer doen dan
aan uw meditatie voorleggen, wat de
geestelijke eigenschappen van de toe
komstige Paus dienen te zijn, opdat gij
zo spoedig mogelijk de man moogt
kiezen, die onze tijd nodig heeft.
Gij kent de tijden, waarin wij leven:
zij zijn waarlijk nauwelijks beter dan die
waarin Pius XII, de diep-betreurde
Paus, het heilig pontificaat bekleedde.
De lange en wrede wereldbrand die op
vlamde bij het begin van zijn pontifi
caat, is tenslotte gedoofd. Maar de oor
zaken, waarin zij ontsprong, schijnen
niet te zijn weggenomen. Daarenboven
woeden in verscheidenen streken nog
steeds conflicten en geweld, die niet
zonder groot gevaar zijn. In andere ge
bieden is de storm bedaard, zonder dat
echter de rust geheel hersteld werd.
Waarom zovele landen verdeeld zijn
door bittere onenigheid, is niet moeilijk
te begrijpen. Mensen en volken kunnen
zich inderdaad zeiven ten oorlog voor
bereiden, maar zij kunnen geen vrede
verwerven, die echt is en gebaseerd op
stevige grondvesten tenzij met de hulp
van God. Onder de wet en doctrine van
het Evangelie, staat de mens tot zijn
medemensen niet als een wolf, maar als
een broeder.
Indien wij elkaar dan ook allen lief
hebben in wederkerige barmhartigheid,
kan het nimmer voorkomen, dat een
van ons, gelijk een nieuwe Kaïn, zijns
broeders bloed vergiet, noch dat volken
tegen volken en naties tegen naties de
wapens opnemen.
Ieder weet, dat uit oorlog en geweld
alleen maar smeulende ruïnes kunnen
voortkomen, en dat de lasten van dit
leed door allen, overwinnaars en over
wonnenen, gedragen moeten worden.
Juist zoals goddelijke barmhartigheid,
gevoed door religie, zielen verenigt en
hen sereen maakt, juist zo maakt de
haat, voortkomend veelal uit onbeheer
ste hartstochten of uit een te grote be
geerte naar meer macht, de geesten
van de sterfelijke mensen blind. Haat
kan de mensen voortstuwen en verlei
den tot krankzinnige plannen, die het
beginpunt kunnen vormen voor een
nieuwe zelfvernietiging door oorlogs
geweld.
Daarom is het noodzakelijk, dat de
Paus, die gij op het punt staat te kie
zen. gelyk degene wiens dood wij be
treuren. begiftigd is met alle kwali
teiten en deugden, die nodig zijn., niet
alleen om zielen, volken en naties
wederkerig te verzoenen, maar ook om
de Christelijke godsdienst weer tot grote
groei en bloei te brengen in de zeden
van het particuliere en openbare leven.
Want als God niet geëerd wordt en de
beginselen van het Evangelie niet nage
leefd worden, dan blijft elk menselijk
streven, hoe lofwaardig ook, tevergeefs.
Er is ook een andere overweging, die
gij in beschouwing zult moeten nemen.
Wij kennen tegenwoordig een niet ge
ring aantal naties met een roemrucht
verleden, een omvangrijke bevolking en
een befaamde Christelijke en burgerlijke
u*UjV<t Hsten en lagen, van openlijke of
bedekte aanvallen, en zelfs van bittere
vervolgingen. De kerk is daar bijna ge
heel beroofd van het recht, te leven
volgens haar eigen wetten: haar heilige
rechten worden met voeten getreden,
haar herders in kettingen geslagen of
zo lastig gevallen, dat het hun onmoge-
lyk is hun kudden te hoeden.
Zelfs in uw heilig college zyn er en
kelen, die zulk een rampspoed onder
gaan en deze, met Gods hulp, in onge
broken geestkracht verduren.
Maar wat alle oprechte mensen meer
dan wat ook grieft, dat is de droevige
wetenschap, dat de volken van die lan
den verstoken zijn van wettige priesters
om hen te leiden en op te voeden in
onontbeerlijke vrijheid, van scholen en
instellingen om de jeugd te onderwijzen
in de christelijke waarheid en deugden,
van kranten en andere publikaties om
die waarheid en de rechten van de kerk
te verdedigen; volken die ondanks hun
betreurenswaardige positie, toch hard
nekkig vasthouden aan het geloof van
hun voorouders.
Bij een rustiger beschouwing
van het. maandag gepubliceerde
artikel van onze Romeinse corres
pondent „Ondanks de witte rook
nog geen paus", dan waartoe het
tempo van de journalistieke arbeid
in eerste instantie doorgaans de
gelegenheid biedt, moeten wij er
kennen, dat de scheidslijn tussen
hetgeen monseigneur Bacci in wer
kelijkheid heeft gezegd en de
kritiek, welke „in goed-katholieke
Romeinse kringen" op het beleid
van Paus Pi us XII zou zijn geuit,
niet duidelijk is getrokken, waar
door misverstand blijkt te zijn ont
staan.
Wij betreuren deze gang van
zaken en menen de zuiverheid van
onze bedoelingen niet beter te
kunnen demonstreren dan door
hiernaast de volledige tekst van de
rede van mrg. Bacci af te drukken.
Red. L.D.
Het lijdt geen twijfel, dat de mensen,
die de hoogste macht in deze landen
bereikt hebben, proberen om de kerk
met dergelijke verwerpelijke middelen
in een toestand van slavernij te dwin
gen, teneinde haar later indien dit
mogelijk zou zijn des te gemakkelij
ker van haar grondvesten te kunnen
losscheuren en uitroeien.
Deze zeer ernstige redenen, hoog
waardige vaders, maken het noodzake
lijk dat de nieuwe Paus die wij ver-
waohten, zichzelf onderscheidt dooreen
kloekmoedige geest, gepaard aan een
zeer grote barmhartigheid. Moge hij
openlijk de waarheid stellen voor hen
die haar begeren en voor hen, die haar
niet begeren. Moge hij de heilige rech
ten van de kerk verdedigen met een
hart, dat van geen wijken weet. Moge
hij de vijanden van de Almachtigde
God en van de Heilige godsdienst niet
vrezen. Moge hij met al zijn kracht zijn
kinderen of broeders, die onderdrukt
worden door onrechtvaardige heersers,
troosten en hun hoop schenken, eens
de vrijheid te verwerven, waarop zij
recht hebben. Moge hij met een vader
lijke ziel en met alle ijver allen naar
de schoot der kerk roepen, die met ge
weld van haar gescheiden zijn of die
nog leven in het duister van de dwa
ling. En moge hij tenslotte met de
grootste barmhartigheid zelfs de vijan
den van Christus' naam liefhebben en
vurig begeren, hen te zien terugkeren,
gelijk de verloren zoon .tot hun Vaders
huis en tot zijn omhelzing.
En verder zal het u niet ontgaan zijn
dat. gelijk in vroeger tijden, zich ook
thans dwalingen van velerlei aard ma
nifesteren, vaak in nieuwe vermom
mingen en zich onder onder valse voor
wendsels als de waarheid aandienend,
teneinde de geesten van de mensen in
gevaar te brengen. Moge hij ze bloot
leggen. terugwijzen en veroordelen met
zijn onfeilbare apostolische gezag. Moge
hij voortdurend met vaste hand alle
christenen verre houden van de vergif
tige weiden, hun geesten verhelderen
met het licht der waarheid en hun mo
raal leiden, versterken en onwankel
baar maken.
Moge hij voor de gehele kerk een be
zield leraar zijn, vooral thans, nu het
denken en streven van vooral jonge
mensen beïnvloed kan worden en aan
getrokken tot de valse schijn der dwa
lingen en het slijk der ondeugd door de
stroom van dagbladen en periodieken,
films die soms slecht of gevaarlijk zijn
en die door ontelbaren gezien worden,
en door de bewonderenswaardige uit
vinding der televisie, die beelden van
dingen, gebeurtenissen en mensen in
de boezem der familie brengt.
Het is daarom duidelijk dat de nood
zaak groot is om niet alleen de chris
telijke gemeenschap tegen zovele ge
varen te beschermen, maar ook om met
alle krachten na te streven dat de nieu
we wapenen der waarheid bevorderlijk
zullen zijn voor de verspreiding van de
deugd en het zaligmaken der zielen.
Daarom kan men zeer terecht op de
door uw stemmen uit te roepen Paus
het woord van de profeet Jeremias toe
passen: „Zie, mijn woorden heb ik u in
de mond gelegd. Ik heb u boven volke
ren en koninkrijken geplaatst, om
wortels uit te rukken en af te breken....
en om te bouwen en te planten". Moge
de door u te kiezen Paus dwaling en
ondeugd uitrukken en neerslaan en
evenzo de tempel der waarheid bouwen
en sieren; moge hij het zaad van
christelijke deugd breed uitzaaien, de
Jiemen der heiligheid behoeden, het
Koninkrijk Gods bevorderen en uitbrei
den.
Moge hy ook zijn een zeer ijverig her
der. Het is noodzakelijk dat hij schittere
door kennis, dat hij de internationale
betrekkingen volmaakt kent, dat hij zich
onderscheide door daadkrachtige wys-
heil; maar dit is niet alles. Moge hij vóór
alle gelijkend zijn op Hem die zei: „Ik
ben de goede herder. De goede herder
zet zijn leven in voor zijn schapen
Ik ben de goede herder en Ik ken de
mijnen en de mijnen kennen Mij".
Moge hij zijn de „bisschop der zielen".
En als hij uit ervaring de menselijke
noden van deze tijd kent, de gevaren
die moeten worden afgewend en de crises
die te boven gekomen moeten worden;
als hij zich niet alleen over boeken heeft
gebogen, maar ook temidden der dingen
heeft gestaan en geleefd; en boven al:
als hij brandt van de liefde die doet
verlangen het leven in te zetten voor
de hem toevertrouwde kudde, dan zal de
nieuwe Paus zonder twijfel het ideale
beeld kunnen vertegenwoordigen van de
Allerhoogste, zoals dat reeds afgespie
geld is in uw geesten, hoogwaardige emi
nenties, en dat het doel van uw stre
ven is.
Moge de nieuwe Paus allerwelwillendst
de bisschoppen in zijn nabijheid toelaten
die „Zijn aangesteld door de Heilige
Geestom de Kerk van God te be
sturen". Moge hy hun steun en raad
geven in al hun twijfels en noden; moge
hij hen steunen in hun deernis en hun
streven schragen waar hij maar kan.
Moge hij als een vader de Westerse en
Oosterse kerk gelijkelijk omhelzen en
moge hij met de grootste toewijding
luisteren naar alle stemmen van over de
gehele wereld die zich richten tot de
zetel van Petrus.
Moge de door u te kiezen Paus niet
alleen de rol vervullen van leraar en
herder, maar ook die van liefderijk vader.
Want als een man geroepen is tot de
glorie van het Pausschap, dan en gij
weet het wèl, hoogwaardige eminenties
behoort hij niet langer zichzelve toe,
een gegeven volk of natie, maar dan be
hoort hij tot alle naties, die alle door de
Katholieke Kerk zijn omvat.
Moge hij een grote geest hebben, de
zelfde geest die onze verlosser Christus
toonde. Moge hij in staat zijn passend
en met recht het woord van de apostel
der heidenen te herhalen: „Indien er
iemand zwak is, zou ik het dan niet
zyn? Indien iemand aanstoot neemt, zou
ik dan niet in brand staan?" „Want het
is de liefde van Christus die ons voort
drijft". Moge hij daarom zijn geest en
ziel bovenal richten op die volkeren,
welke door vervolging en tyrannieke
macht worden verdrukt, op de laagste
groeperingen der maatschappij, tot die
menigten welke weinig of niets bezitten
en die op het punt gekomen zijn waar
hun arbeid en het zweet van hun wer
ken niet toereikend zijn om hun brood
en huisvesting te verzekeren.
Moge hij niets zoeter en zachtmoedi
ger achten dan hun tranen te drogen,
hun zorgen te verlichten en hun mense
lijke staat te verheffen en billijker te
maken.
Moge hij als Jezus Christus zelf een
voorvechter zijn voor de zaak der armen,
voor hen die leven van hun dagelijks
zwoegen en vooral voor hen, die niet in
staat zijn hun opgroeiende kinderen
groot te brengen.
Moge hy tenslotte niet alleen
door leraarschap maar ook door over
reding, advies en onaflatende arbeid, de
rechten van de menselijke arbeid doel
treffend en bruikbaar maken zoals
Roomse Pausen die in hun encyclieken
hebben geproclameerd. Want inderdaad
zoals gij wèl weet zijn met groot
gevaar beladen het ontkennen en voor
bijzien van die rechten tot het punt,
waar de uit regel en geest van het Evan
gelie voortspruitende rechtvaardigheid
niet meer in feite prevaleert tussen de
sociale groeperingen en in de gehele
menselyke gemeenschap.
Het woord Pontifex (Latijn voor Paus,
red.) wordt zoals gij weet geacht
te zyn afgeleid van ponte (zesde naam
val van pons, Latijn voor brug, red.).
Moge de nieuwe Paus dan ook een brug
zijn tussen goede en kwade mensen, en
moge hij de eersten roepen naar de
goede weide en de anderen aansporen
tot nog grotere deugdzaamheid. Moge
hij een brug zijn tussen de sociale groe
peringen en toezien dat rechtvaardigheid
ruimer en meer zinvol tussen hen heerst
en dat meer vurige barmhartigheid hen
verbindt. Moge hij een brug zijn tussen
alle naties, zelfs die welke het katho
lieke geloof hetzij verachten, hetzij ver
volgen met roekeloze durf. En moge hij
Een opname, gemaakt tijdens de i Kon. Schouwburg te Den Haag. Op slaande t an links naar rechts Cees
receptie ter gelegenheid van het I de voorgrond i an links naar rechts Laseur, Fie Carelsen en Paul
vijftig-jarig toneeljubilenm van j kleindochter Karin, dochter Enny j Steenbergen.
Marie Meunier in de foyer van deen Marie Meunier, daarachter I
„Ezelsbruiloft" in het dorpje Hiitten ter
bespotting van een hardleerse bruidegom
Triomf voor ,oude rechten'
of straf voor belediging
(Van onze correspondent in Bonn)
In de oude stad Trier, aan de
Duits-Luxemburgse grens, zal bin
nenkort een proces beginnen, waar
bij in feite de folklore van de Eifel
op het beklaagdenbankje zal moeten
zitten. De nauwelijks tachtig inwo
ners van het kleine dorpje Hutten
hebben namelijk, volgens een oud
folkloristisch gebruik, op bepaald
onkiese ivijze wraak genomen op een
van buiten het dorp komende man.
die trouwde met een meisje uit Hiit
ten, maar die het vertikte de som
van 150 mark te betalen, opdat de
dorpsgenoten de bruiloft mee kon
den vieren.
Voor vele Duitse juristen gaat het
hier om een juridisch hapje van de
hoogste orde. De „ezelsbruiloft" van
Hütten heeft men reeds van alle kanten
uitgeplozen, niet om de schuldigen echt
te straffen, maar om te kijken in hoe
verre een folkloristisch verschijnsel in
strijd kan komen met het recht.
Op 26 juli j.l. vond in Hütten de brui
loft plaats tussen een meisje uit dit
dorp en een jongeman „van buiten",
een zekere Kandel. De bruidegom wei
gerde, gelijk gezegd, een som van 150
mark uit te trekken, opdat de vooral
jonge dorpsgenoten, zoals de gewoonte
in de dorpen in de Eifel blijkbaar wil,
mee konden feesten. Hij bleef ondanks
allerlei dreigementen op zijn standpunt
staan. Zestien jongemannen uit Hütten
bleken even standvastig en volgens ken
ners van de folklore in Eifel en Luxem
burg hebben zij heel oude gewoonten
aan hun zijde! Volgens een oud recht
in deze gebieden kan men namelijk pas
werkelijk in de dorpsgemeenschap wor
den opgenomen, als men by een bruiloft
zyn tol betaalt
Het bruidspaar heeft in de periode
van 26 juli tot en met 21 september j.l.
nu juist geen bijzonder aangenaam le
ven gehad. De plagerijen bereikten een
hoogtepunt op 21 september met de zo
genaamde „ezelsbruiloft". Daarvoor had
men een ware propaganda-actie ge
voerd En op de dag zelf kwamen in het
dorpje van nauwelijks tachtig inwoners,
niet minder dan duizend mensen, aan
gevoerd met autobussen en personen
auto's. belust op de bruiloft der ezels..
Men moest entree betalen, er was dus
kennelijk iemand die de zaak te eigen
bate had georganiseerd en de politie
had de handen vol om de toeschouwers
van de bepaald niet fijnzinnige ezels-
Pro/. dr. George Wells Beadle
beschaving, waarin de godsdienst echter I (links) en prof <fr. Edward Laurie
^de enige en hechtste grondslag der ^- r I
samenleving het onderwerp is van I latum (rechts) twee pan de drie
Amerikaanse geleerden die de
nobelprijs voor geneeskunde delen.
hen voorgaan op de weg die leidt naar
oprechte vrede, de bron van alle ware
welvaart.
Moge met al deze pracht van geest en
ziel de man zijn begiftigd hoogwaar
dige eminenties die gij door uw stem
men zult verheffen tot de hoogte van
het supreme pontificaat. Maar moge hij
bovenal schitteren door zyn priesterlijke
deugden en heilige levenswandel. Gij
weet terdege dat natuurlijke gaven hun
waarde hebben maar niet alle vereisten
kunnen voldoen welke een zo zware
taak met zich brengt. Als de toekom
stige Paus uitmunt door heiligheid zal
hij zonder twijfel van God al het an
dere kunnen erlangen dat nodig is om
de universele kerk te besturen.
De grote Franse redenaar Jacques
Benigne Bosuuet zei, toen hij de eulogie
hield voor een overleden koning:
„Niemand dan God kan in waarheid
groot worden genoemd". Maar de man,
die krachtens zijn allerhoogste taak als
plaatsbekleder van Christus op aarde in
zich het beeld draagt van God, kan en
moet waarlijk groot genoemd worden.
Zodanig zal ongetwijfeld de man zyn,
die gij op het punt staat te gaan kiezen:
en al is het noodzakelijk dat hij begif
tigd zy met zo grote en zo vele geeste
lijke pracht, toch zult gij met de hulp
van goddelijke inspiratie de man boven
dien ook waardig achten zijn grote taak
te aanvaarden.
Wat mijzelf betreft rest mij slechts
uw vergevingsgezindheid in te roepen
voor al wat ik onelegant of misschien
onpassend zou kunnen hebben gezegd,
en met smeekbeden tezamen met alle
kinderen der Katholieke Kerk de
Goddelijke Verlosser en zijn allerhei
ligste Moeder te bidden, dat uwe gees
ten door bovennatuurlijk licht worden
verhelderd en «^t uw aandacht door de
adem der hemelse genade gericht moge
worden op het kiezen van de man, die
door de noden van onze tijd wordt ge
vergd en voor wie alle goede mensen
thans gebeden storten.
bruiloft in het goede spoor te houden.
In een grote tent vond tenslotte onder
de belangstelling van duizend mensen
de ezelsbruiloft plaats, een grof volks
feest waarbij met de bruiloft van het
echtpaar Kandel de spot werd gedreven.
De Kandels zelf vrezen nu, dat hun
eventuele nakomelingen te eeuwige dage
uitgemaakt zullen worden voor ezels
kinderen.Zij zijn uiteraard, en met
hen vele duizenden mensen uit de Eifel,
bijzonder verontwaardigd over het volks
feest, waarbij hun huwelijk bespot werd.
De rechter in Trier zit er thans mee:
op zyn bureau liggen stapels brieven,
acten en boeken over het volksfeest van
Hütten. De wijzen in Eifel en Trier zeg
gen, dat het maar het beste is de zaak
te laten rusten. De juristen evenwel wil
len wel eens het fijne van de zaak
weten.Folklore of belediging: wie is
het sterkste
Minister ernstig ontstemd
over burgemeester van Velsen
Naar aanleiding van de door de Twee
de Kamer gestelde vraag of de minis
ter van Binnenlandse Zaken de bur
gemeester van Velsen heeft onderhou
den of te doen onderhouden in ver
band met zijn optreden tegenover
Duitse gasten bij een officiële ont
vangst van Engelse en Duitse jongeren
in het raadhuis aldaar, heeft de Mi
nister medegedeeld, dat hij terstond
nadat hij van het gebeurde had ken
nisgenomen, de Commissaris der Ko
ningin in de provincie Noord-Holland
heeft verzocht, de burgemeester, na
mens hem, erop te wijzen, dat hij
diens houding en optreden tegenover
de Duitse jongeren onjuist acht en in
hoge mate betreurt.
Toen hem later bleek, dat de burge
meester bij een verklaring van zijn han
delswijze tegenover de raad der gemeen
te Velsen geen behoefte had gevoeld zijn
spijt daarover te betuigen en zelfs aan
het slot een woord van dank had ge
sproken aan de schrijvers van brieven
en telegrammen met blijken van in
stemming met zijn houding, heeft de
minister de burgemeester nogmaals zyn
ernstige ontstemming over zijn handels
wijze kenbaar gemaakt.
Advertentie
U hoort 't
door de radio
U leest 't
in de krant...
REPORTAGES HEET
VAN DE NAALD:
Mr. J. G. Reyers in zijn functie
hersteld
(Van onze Haagse redactie)
Mr. J. G. Reijers is in zyn functie
van substituut-griffier van het Ge
rechtshof te Amsterdam hersteld. De
minister van Justitie, prof. mr. I.
Samkalden, heeft de schorsing van
mr. Reyers met ingang van 27 oktober
j.l. opgeheven.
De minister overwoog, dat het belang
van de dienst vordert, dat de substi
tuut-griffier ziin werkzaamheden zo
spoedig mogelijk hervat.
De bewindsman schorste mr. Reijers
op 10 april, omdat deze in een Amster
dams dagblad onder de titel „Gestapo-
methoden" een artikel publiceerde, dat
beledigend werd geacht voor verscheide
ne autoriteiten. Vooral de Haagse Pro
cureur-Generaal mr. D. J. van Gilse zou
er in zijn goede naam door zijn aange
tast.
Haagse burgemeester nam
Europa-prijs in ontvangst
De burgemeester van Den Haag, mr.
H. A. M. T. Kolfschoten, heeft giste
ren in Straatsburg de Prijs van Europa
in ontvangst genomen die elk jaar
door de Raad van Europa wordt toe
gekend aan een gemeente die de
meest waardevolle bijdrage heeft
geleverd aan de verbreiding van de
Europese gedachte. Deze prys is dit
jaar aan Wenen en Den Haag ver-
ieend.
De burgemeester verklaarde bij de
plechtige uitreiking op een vergadering
van de Vereniging der Europese ge
meenten, dat bij de toekenning kenne
lijk de rol van Den Haag als wereld
hoofdstad van het recht in aanmerking
is genomen, Den Haag, waar het Inter
nationale Gerechtshof zetelt, vertrouwt
erop, zo merkte mr. Kolfschoten in dit
verband op, dat het in de toekomst ook
het Hof van de Europese Gemeenschap
pen (EEG, EGKS en Euratom) zal her
bergen.
Dr. Tilanus niet gerust op
onderwijswetgeving
De Vereniging voor Christelijk Volks
onderwijs heeft gisteren in Krasnapol-
sky te Amsterdam haai' algemene leden
vergadering gehouden. In zijn openings
woord zei de voorzitter, dr. H. W. Tila
nus, o.m. dat er bij de ontwikkeling
van de onderwijswetgeving voor moet
worden gezorgd dat wait in de grondwet
over de rechten en plichten staat, on
aangetast blyft.
„Wij moeten op onze qui-vive zijn",
aldus spreker. Hij zeide niet helemaal
gerust te zijn op het plan van de rege
ring om in één wet op te vangen heel
Minister Casey zal niet
bemiddelen
De Australische minister van Buiten
landse Zaken, R. Casey, heeft meege
deeld, dat Australië bereid is de Indo
nesische eis inzake Ned. Nieuw-Guinea
te bespreken, maar dat het niet zou be
middelen tussen Indonesië en Neder
land.
Hy zei op een persconferentie, dat hij
verwachtte, dat ds. Soebandrio na de
federale verkiezingen van 22 november
Australië zou bezoeken.
Minister Casey heeft verklaard, dat
een bezoek van minister Soebandrio de
regering van Canberra in de gelegen
heid zou stellen hem op de hoogte te
brengen van de Australische politiek
met betrekking tot Nieuw-Guinea.
Australië is niet tegen het verstrek
ken van wapens door de V.S. aan In
donesië voor zijn binnenlandse veilig
heid, zo heeft minister Casey nog ge
zegd.
Generaal Ely bepleit een
„Afrikaanse NAVO"
Generaal Paul Ely, stafchef van de
Franse strijdkrachten, dringt in een ar
tikel, dat in het tijdschrift voor de
Franse nationale defensie 2al verschij
nen, aan op een reorganisatie van de
verdediging van de vrije wereld.
Volgens het Franse dagblad „Le
Monde", dat het artikel aanhaalt, zegt
generaal Ely, dat de Westelijke defen
sie voornamelijk op een Europese regio
nale strategie is gebaseerd. Maar het
Westen wordt bedreigd in Zuidoost-
Azië, het Midden-Oosten, langs de zui
delijke kusten van de Middellandse Zee
en in zwart-Afrika, aldus de generaal.
Hij spreekt zich uit voor een krach
tiger regionale defensie in Oost-Afrika
met het oog op de zwakheid van hec
We6ten in het Midden-Oosten. De ge
neraal wenst tevens, dat de vrije we
reld een .Afrikaans schild" helpt op
bouwen naar het patroon van de
Noordatlantische Verdedigingsorganisa
tie (NAVO), langs de as ParijsAl
giers-Brazzaville met mogelijke uitbrei
ding in noordelijke en zuidelijke rich
ting.
het voortgezet onderwijs. Hier raakt
men aan de rechten, die in de grondwet
zyn neergelegd Een voorontwerp is aan
de organisaties toegezonden en aldus
de voorzitter alle protestants christe
lijke onderwijsorganisaties hebben een
gezamenlijk advies aan de minister toege
zonden Twee jaar heeft de minister
voorbij laten gaan. En of er nu nog wat
van terecht komt zo vroeg spreker zich
et, IX zou het niet betreuren.