„Fanfare" luchtige en levendige rolprent, door vakman vervaardigd Tien jaar Leidse „Sleutelbloem" Giulietta Masina zet in nieuwe film een grootse traditie voort Cursus- en clubhuiswerk schenkt meisjes aangename verpozing 97ste jaargang Zaterdag 25 oktober 1958 Tweede blad no. 29578 Bert Haanstra's eerste speelfilm als de droge, geniepige kruidenier op de wip tussen de beide partijen en de tweede als de argeloze Amsterdamse dirigent, die plotseling in al dat dorpse lawaai terecht komt. Trouwens, Haan stra is bijzonder gelukkig geweest met zijn rolbezetting en onder zijn leiding hebben de spelers zichtbaar met vreug de deze plezierige film gemaakt. Het is een rolprent, luchtig en leven dig, vrolijk en vol vaart. Zelfs ligt hier en daar het tempo te hoog, zoals tij dens de dolle scènes als het dames- Trianon. Bert Haanstra, de 42-jarige cineast, die reeds met verscheidene opzienbarende docu mentaires heeft bewezen het film- metier tot in de toppen van zijn vingers te beheersen, heeft nu ook zijn eerste speelfilm gemaakt: „Fanfare". Maar wat meer is, Bert Haan stra is er voor een groot deel ver antwoordelijk voor, dat deze Ru- dolf Meyer-produktie de eerste Nederlandse speelfilm van allure is geworden. Hij heeft een rol prent geregisseerd, die zich zeker kwalitatief op hetzelfde niveau be weegt als de buitenlandse film- produkten, die wij hier week in week uit krijgen voorgeschoteld. Eindelijk dus de langverwachte Nederlandse film, die perspectie ven opent voor onze vaderlandse filmindustrie. Het merkwaardige is, dat Haanstra zich niet bepaald op het gemakkelijkste terrein heeft bewogen, toen hij zijn speelfilmdebuut ging maken. Het sce nario, dat hü en Jan Blokker ontwier pen, was er in de eerste plaats op ge richt om te lachen. De beide scenario schrijvers hadden zich daarbij wel laten voorlichten door de ervaren comedy- maker Mackendrick, die een stevige vinger in de pap had bij bekende vro lijke films als Whisky Galore, Maggie en The Ladykiller, maar Haanstra en Blokker zijn in hun opzet oer-Neder- lands gebleven. Zij hadden voor hun luchtige geschiedenis moeilijk een Ne- derlandser plekje kunnen uitkiezen dan Giethoorn, dat een overmaat aan Ne derlands landelijk schoon in zich heeft verenigd. En ook de rest is zuiver Ne derlands: de dorpsfanfare, die zich ijverig voorbereidt op het komende concours, maar door de rivaliteit, de haat en de nijd van twee kasteleins in twee elkaar fel bekampende partijen ge splitst wordt. Ieder groep eist voor zich zelf de eer op de fanfare „Kunst en Vriendschap" te zyn en elke poging van de burgervader die tevens ere-voor- zitter van de fanfare is om de vrede te doen tekenen stuit af op de bittere vete tussen de twee caféhouders. Laten wij het slot niet onthullen, het is een kostelijke vondst, zoals trouwens de ge hele film doorspekt is van grappige en onverwachte vondsten en situaties. Reeds in de eerste meters celluloid krijgt u daarvan een voorproefje. U ziet bewegingsloze koeien voor- en achter waarts door het land voortschuiven. Een bijzonder merkwaardig gezicht en eerst als de camera zich verder oriën teert, blijkt, dat deze dieren op platte schuiten door een slootje tussen het hoge gras worden vervoerd. En dan zien wij Haanstra daarna steeds spelende eendjes in het beeld nemen, die altijd weer geheel in de sfeer en het verhaal passen en zo langzamerhand er een wezenlijk onderdeel van gaan uitmaken. Zo is elke opname, iedere scène van essentieel belang, de camera waar achter de nog jonge, maar uiterst be kwame Ed van der Enden plaats had genomen is het middel, waarmede een film is gemaakt, het is niet zo als maar al te vaak in de vroegere Ne derlandse films het geval was een instrument om toneel te registreren. Trouwens, het moet de grote ver dienste van Haanstra worden geacht, dat hij al het toneelmatige uit zijn rolprent heeft weten te weren. Zelfs een dynamische en een domi nerende figuur als Hans Kaart, die zijn routine op de planken heeft op gedaan, heeft hij weten in te tomen. Het zal ongetwijfeld moeite hebben gekost, maar nu is Hans Kaart de levensechte kastelein, zo uit het dorps kroegje weggelopen. Ontegenzeglijk is hij de hoofdfiguur uit dit verhaal, al moet ook Bernard Droog als zijn Met de wangen bol en een olijke tinteling in de ogen is de bombar- donblazer Hans Kaart een levend symbool van de vrolijkheiddie hoogtij viert in de kostelijke Neder landse speelfilm „Fanfare". grote tegenvoeter, de caféhouder Kryn, in één adem genoemd worden. Twee andere kostelijke figuren zijn Herbert Joeks en Albert Mol. De eerste Fortnnella is tref fende mengeling van bizar realisme en diepzinnige symboliek Italië's top-actrice in een glanzende rol Lido Eerlijk gezegd: heel even hebben wij bij de eerste meters van Giulietta Masina's nieuwe film „Fortu- nella" een gevoel van teleurstelling moeten onderdrukken. Met „La Strada" en „De nachten van Cabiria" had zij zich immers een waarlijk unieke plaats in de filmwereld en niet alleen in die van Italië! verworven, maar nu voor de derde maal de rol van een wat labiel vrouwtje, dat opvalt door zeer typische gebaren en een uiterst persoonlijke mimiek, was dat niet wat te veel van het goede? Want ook het héél goede kan immers vervelen, wanneer het zichzelf herhaalt. Welnu, die kritiek verdween als sneeuw voor de zon: „For- tunella" is dank zij de uitzonderlijke kwaliteiten van deze waarlijk grootse actrice een monumentaal werk met een voor ons Nederlandse toeschouwers, wat exotisch realisme, fel en bewogen zoals men dat in Italië kan verwachten. Maar door en door echt en tegelijkertijd ge plaatst tegen een symbolische achter grond, die deze film hoe vaak ook de lach door de zaal schalt ver doet uitrijzen boven triviaal amusement. Nanda, zoals zij hier heet, leeft in een vreemd wereldje. Haar vriend, de voddenkoopman Peppino, is een walge lijk lui en egoïstisch individu, dat para siteert op haar trouwe kameraadschap, ja, haar zelfs voor zyn eigen misdadig heid een gevangenisstraf laat opknap pen. Tenslotte wordt het haar te veel, wanneer Peppino ook nog een „nichtje" in huis blijkt genomen te hebben en Nanda tot de rol van gedienstige tracht te dwingen. Dan volgt de ontmoeting met een zich professor noemende heer later blijkt hij de zonderlinge zoon van een markies te zyn die in de nachtelijke uren een verfrissend bad neemt in een fontein. Vol bevrijdende humor na de vernederende taferelen in huis (waar zy zich overigens niet Mie kaas van het brood laat eten!) is dan de wedstrijd in catch-as-catch-can, waaruit de professor dank zij zijn uit zonderlijke lichaamskracht gemakkelijk als winnaar te voorschijn treedt. De twee vinden elkaar: zij zullen samen in de villa gaan wonen, die hij van zijn ouders geërfd heeft, al heeft deze won derlijke idealist (tevens levensgenieter in grote stijl) dan ook afstand gedaan van alle neiging tot bezitsvorming. Die villa blijkt intussen tot een ruïne te zijn vervallen, waar een rondreizend toneelgezelschap zijn repetities houdt. Aan haar nieuwe vriend heeft Nanda verteld, dat zij de (onechte) dochter van prins Guidobaldo is, een illusie, die haar doet geloven in een stralende toe komst. Welbewust kiest zij de bizarre professor boven Peppino, die tevergeefs probeert zijn huissloof terug te krijgen. Maar ook de nieuwe droom vervliegt in rook: haar nieuwe beschermer blijkt op zeker ogenblik naar een ziekenhuis te zijn gebracht en daar te zijn overleden en haar vermeende vader, prins Guido baldo kan onomstotelijk bewijzen, dat zij aan te veel fantasie geleden heeft. Wél heeft de professor haar zijn „villa" nagelaten, maar de titel van prinses ontgaat haar. Neen, toch niet, want trots troont zij met een vorstelyke kroon op het hoofd als zij meespeelt in het gezelschap van de reizende toneel spelers! Men ziet het: een werk vol merk waardige elementen, die echter stuk voor stuk echt zijn en in elk geval tegen de achtergrond van het karakter, dat zij hier op waarlijk onnavolgbare wijze uitbeeldt, volkomen werkelijk wórden. Want Giulietta Masina's grote gave het kenmerk van iedere grote kunste naar is, dat zij de werkelijkheid als 't ware herschept, waardoor zelfs onaan nemelijke situaties volkomen aanvaard- „De Sleutelbloem", voor vele meisjes, werkzaam in Leidse bedrijven, reeds een begrip, gaat jubileren! Weliswaar nog geen indrukwekkend jubileum de Sleutel bloem is in haar tiende levensjaar doch toch in ieder geval een lustrum, dat waard is hieraan wat breder aandacht te schenken. Dank zij het Sleutelbloemwerk, dat bij het Koninklijk werkbezoek aan Leiden in 1954 sterk de belangstelling van Koningin Juliana trok en tot een grote orga nisatie is uitgegroeid, heeft het leven van vele meisjes vulling gekregen. Het initiatief tot dit Sleutelbloèm- leven is voortgekomen uit de kring van de Commissie voor vrouwenbemiddeling van het Gew. Arbeidsbureau, waar men de mogelijkheid onder ogen zag om, in navolging van Rotterdam, ook in Leiden een bijdrage te leveren voor de ontwik keling en ontspanning van deze meisjes. Toen bleek, dat dit in Leiden ook moge lijk moest zijn, werd een stichting 'ge vormd. In het bestuur van deze stich ting hebben hedentendage de heren D. van Eek en mr. C. J. Leembruggen nog steeds zitting. Na diverse besprekingen met het Leidse bedrijfsleven en de directie van de Vakschool voor Meisjes aan het Ra penburg, by welke besprekingen vooral de nadruk werd gelégd, dat het voor de bedrijfsmeisjes van het grootste belang was, niet alleen voor nu doch ook voor later een cursus te volgen, werd met al gemene instemming besloten dit werk ook in Leiden aan te vatten. De meisjes voor wie dit werk was bedoeld, waren direct al enthousiast, hetgeen tot gevolg had, dat op 14 okt. 1948 met twee groepen van 24 cursisten in de Vakschool voor Meisjes kon worden gestart. De directie van de N.V. Meelfabriek „De Sleutels" v h De Koster een be drijf, dat zelf geen meisjes in dienst had was voor dit werk zo enthousiast, dat zij spontaan haar maatschappelijke werkster voor twee dagen per week af stond om als oontactpersoon tussen be-dienst aangesteld en werd ook het club- Tijdens haat werkbezoek in 1954 verkeerde Koningin Juliana geniime tijd temidden van de „Sleutelbloe men", waar Zij zich liet voorlichten door de dames G. Schönbeck v. d. Voort Noordman. (links) en M. M. J. (Foto L.D./Van Vliet) Vakschool op te drijven, meisjes en treden. Deze leidster, de tegenwoordige mevr. S. van Schaijck-Bartlema, heeft in de moeilijke beginperiode, dank zij haar stimulerende werkkracht de basis voor het Sleutelbloemwerk gelegd. Dat Leiden als tweede plaats in Neder land, dit nuttige werk heeft kunnen aanvatten en uitbouwen, is voor een groot deel te danken aan de financiële steun, welke van vele bedrijven werd ontvangen. Sindsdien heeft dit werk, dat thans ook door rijk, provincie en vele gemeenten wordt gesubsidieerd, in ruim zeventig plaatsen van ons land gestalte gekregen. CLUBHUISWERK Behalve, dat aandacht werd ge schonken aan uitbreiding van het cur suswezen, werd een leidster in vaste U weet dikwijls bij intuïtie hèt belangrijkste moment te kiezen. Vertel dan aan uw man, dat uw gedachten naar een bontmantel uitgaan om voor vele winters lang een volmaakte garderobe te bezitten. En er zijn vijf gegronde redenen om uw bontmantel bij Lampe te kopen ervaring speelt bij bont de hoofdrol. Lampe heeft een 100-jarige bontervaring! er is bont en bont. Deskundige voorlichting is bij Lampe gegarandeerd. Lampe brengt uitsluitend nieuw bont (vers materiaal*de grootste keuze in nieuwe modellen en alle maten en... de prijs zal u erg meevallen. Ga maar kijken bij baar worden, omdat zij ze speelt- Met „Fortuinella" zet zij een grootse traditie voort, in dezelfde lijn weliswaar van haar vorige films, maar toch op een zo verrassende wijze, dat de toeschouwer maar over één ding diep teleurgesteld is: dat deze heerlijk dwaze fantastische werkelijkheid niet veel langer geduurd heeft! Scampolo - naieve en vrolijke levenslust LUXOR Als de heerlijk frisse en lieftallige keizerin Sissi is Romy Schneider destijds rechtstreeks de harten van het filmminnend pu bliek binnengestapt. Het plaatsje, dat zij daar met haar romantische avonturen stormenderhand heeft veroverd zal ongetwijfeld aanzien lijk verruimd worden door Scam polo, deze week het verrukkelijk naïeve eregastje in het gouden Lu- xortheater. Voor de oorlog stond het toneelstuk „Overschotje" met Annie van Ees in de hoofdrol jarenlang op het repertoire van het toenmalige Hofstadtoneel. De film, die onder regie van Alfred Weidenmann werd vervaardigd, brengt hetzelfde blij moedige en levenslustige verhaal nu in een kleurrijke visie op het bioscoop doek. Romy Schneider is Scampolo, het geen overschotje, restantje betekent. Zij heeft geen familie, staat geheel alleen op de wereld en moet maar zien zich staande te houden. Vrienden heeft zij wel. vrij veel zelfs, want haar zonnige humeur werkt aanstekelijk. Trouwens, het zonne-eiland Ischia, waarop Dario Niccodemi zijn beroemde blijspel liet spelen, geeft alle aanleiding voor een dergelijk stralend humeur. Eenzaam, maar vrolijk dartelt Scampolo dan ook door het leven. Haar grootste vriendin is een moeder van vijf kinderen, die hard moet ploeteren om haar kroost te eten te geven en te kleden en door de ervaringen een ietwat harde kijk op het huiswerk ter hand genomen. Dit werk dat leidde tot de opening van de „So ciëteit van het bedrijfsmeisje" in één van de Bocrhaavezalen, biedt de meis jes gelegenheid zich op diverse terrei nen te ontwikkelen en ook actief aan het clubwerk deel te nemen. In een ver trouwelijk onderhoud, met de leidster, worden hier veelal de problemen be sproken entot een oplossing gebracht. Een team van vrywillige krachten staat de tegenwoordige leidster, mej. A. Ver meer, in deze arbeid trouw ter zijde. Voorts ontvangt men steeds grote mede werking en sympathie van de zijde der oudercommissie. Een hoogtepunt in het Sleutel bloemwerk was het toen Koningin Ju liana tijdens haar werkbezoek aan Leiden geruime tijd temidden van deze kring doorbracht en daarbij de officieel aangegeven tyd lang over schreed. Hoe spontaan en enthousiast reageerde zij op alles wat werd uit gevoerd of besproken VIERING TWEEDE LUSTRUM De feestelyke viering van dit tweede lustrum wordt maandag ingezet met een receptie van 4 tot half zes in de Vakschool voor Meisjes aan het Rapen burg. Woensdagavond wordt in „De Burcht" de revue „Het tienjarig bestaan" opge voerd. In deze revue zyn alle belangrijke gebeurtenissen van de afgelopen tien jaren verwerkt. Een revue geheel en al door de meisjes van de Sleutelbloem in elkaar gezet en uitgedacht, geheel zon der tekstboekjes, want tijdens de repe tities werd de tekst gemaakt. Tenslotte volgt op 15 november voor alle „Sleutelbloemen" een balavond, waaraan de verplichting is verbonden, dat de meisjes een cocktail jurk dragen. Een wens, die al tien jaar onder de meisjes leeft en nu in vervulling gaat. leven heeft gekregen. Haar opmerkin gen vormen echter de wijsheid, waarop Scampolo haar houding bepaalt. Tot Scampolo een jonge architect ontmoet, die hard werkt aan een inzending voor een prijsvraag, maar daardoor zonder geld moet zien rond te komen. Hij brengt het onbedorven natuurkind in aanraking met de „betere kringen", waar waarheid onbeleefd is en open hartigheid onkies. Het verwart de on gecompliceerde Scampolo, maar ten slotte komt alles toch dik voor elkaar. Op bijzonder speelse en daardoor juist zo aantrekkelijke wijze heeft Weiden mann dit charmante verhaaltje vol sprankelende dialogen en frisse gedach ten behandeld. Romy Schneider heeft juist de luchtige toon, die haar Scam polo zo levensecht maakt en naast haar zien wij Paul Hubschmid als architect Costa. Maigret zet een val Franse politiefilm van voortreffelijke makelij CASINO Nog pas vier maanden ge leden draaide deze film gedurende eni ge weken in een ander theater in onze stad. Weer kan men thans Jean Gabin zien in de opvallend knap gespeelde hoofdrol van de Parijse politie-commis- saris, die niet eerder rust dan nadat hij de geheimzinnige vrouwenmoordenaar heeft gegrepen, voor wie de gehele stadswijk Montmartre van angst sid dert. Een artiest van de kwaliteiten van Gabin, een scenario, dat gemaakt is naar het gelijknamige boek van nie mand minder dan Georges Simenon en dan een produkt uit Franse studio's - deze combinatie moest wel slagen. Uit stekende fotografie, verzorgde bijrollen en bovendien nog een komische noot, het behoeft waarlijk niet te verwonde ren, dat deze Maigret reeds zo spoedig een reprise beleeft! „Zijn laatste kraak" Beklemmende film Rex Ray Milland, die als acteur door vele films maar vooral door „Lost weekend" bekendheid verwierf, zien wij hier terug als regisseur van een film, waarin hij zelf de hoofdrol vertolkt. De rol van een bekend brandkastenexpert, die zijn hang naar luxe niet kan weer staan. Maar in zijn dubieuze opmars naar rykdom door de politie wordt ge stuit. In de oorlogsjaren wordt hem ech ter de kans geboden acht jaar van zijn straf vrij gescholden te krijgen, wanneer hij in dienst van het leger een gevaar lijke „kraak" op vijandelijk gebied met succes zal uitvoeren. Na veel voorberei dingen slaagt dit drieste plan. Maar de schittering van de rijkdommen in de brandkast is teveel voor de gewezen „kraker", hij kan deze lokstem niet weer staan, in dubbele zin keert hij terug op zijn schreden. Het wordt zijn laatste actie, hij wordt voor een gewone dief aangezien en doodgeschoten. Voor de buitenwereld is hij echter „gevallen in dienst van het vaderland". Evenals in „Last weekend* is het beeld van de persoon, die Ray Milland gestalte moet geven, niet opwekkend. De een kon het drinken niet laten, de ander de dief stal. Figuren dus die veel gemeen heb ben. En die door Ray Milland met de zelfde virtuositeit op het witte doek wer den gezet. Een boeiende en beklemmen de film. TERRITORIAAL LEIDER LEGER DES HEILS IN LEIDEN. De territoriaal leider van het Leger des Heils in Nederland, command int Ragner Ahlberg. die zondag zijn ee-s e bezoek aan Leiden zal brengen. al 's avonds niet alleen de opwekkings samenkomst in de Legerzaal leiden, doch ook een aandeel hebben in de open luchtsamenkomst in het Gangetje. kransje op het terrasje in paniek vluoht voor Kaart en zijn koe. De afwisseling van beelden is dan zo snel dan het even duizelt voor de ogen. Zo zouden wij nog meer bedenkingen kunnen aanvoeren. Het duurt bijvoorbeeld even voor het verhaal en de spelers op dreef komen, het begin is een beetje geforceerd. Voorts is Haanstra wat beperkt geweest in zyn figuratie en heeft men vaak het idee, dat het dorpje Lagerwiede niet meer inwoners telt dan de 25 fanfanre- leden en slechts sporadisch ziet men de toeristen, die juist in deze zomermaan den zo'n belangrijke rol in het dorpje moeten spelen. Maar dit zijn slechts punten van ondergeschikt belang. Hoofdzaak is, dat de Nederlandse filmindustrie nu een produkt heeft voortgebracht, dat met zichtbare vakmanschap is ver vaardigd naar een zuiver Nederlands verhaal, dat op en top film is en on getwijfeld velen een uiterst vrolijk uurtje zal bezorgen, wellicht zelfs over de grenzen. PlAóX OA/ZA. m TT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 3