ERICH MARIA REMARQUE DEBUTEERT EEN MINZAAM KREMLIN STAAT MIDDEN IN SALT LAKE CITY VERHUIZEN Per auto door de Nieuwe Wereld (VII) Mormonen vormen een nijver en energiek volk ALS FILMSTER ER wordt veel verhuis^ vooral na de oorlog. Som migen gaat het gemakke lijk af, anderen zien hier tegen op. Sommigen hebben er plezier in, ja zelfs behoefte aan, ande ren zijn na een verhuizing vol komen uit het veld geslagen. Verhuizen is niet alleen van huis veranderen-, het is een geestelijk gebeuren, een nieuw thuis bouwen. Door een verhuizing bemer ken wij met hoeveel banden wij verbonden zijn aan mensen en dingen om ons heen. Paulus vergelijkt de gemeenschap van mensen met een lichaam be staande uit vele ledematen, die op elkaar zijn aangewezen en die samen een geheel vormen. Verhuizen brengt veelal met zich mede, dat men zich moet losmaken uit dit geheel. Jonge mensen kunnen dit gemakke lijker dan ouderen; oude bomen verplaatst men niet graag. Zo zijn wij verbonden met mensen, maar ook met de din gen om ons heen. Een mens drukt zich zelf uit in de kamer of in het huis waar hij woont. Het is zijn thuis, en wie daar binnenkomt, proeft de sfeer, die daar hangt. De dingen in ons thuis zijn vertrouwd, geven ons rust Wie verhuist laat een stuk van zijn levensgeschiede nis, ja van zijn ziel, van zijn persoon daar achter. Verhuizen is daarom wel eens gezond en verfrissend, zelfs broodnodig. Nooit verhuizen WOORD VAN BEZINNING doet een mens vastroesten, hij raakt verkleefd aan de dingen en mensen om hem heen, ver liest zijn zelfstandigheid, of heeft die nooit gehad, hij is daardoor kwetsbaar. Te veel verhuizen kan een mens zwer vend maken en onbehuisd, soms draagt hij dat heldhaftig, maar meestal is het een bitter lot, is zijn leven tragisch. Als men verhuisd is, is het een levenskunst om het huis bewoonbaar te maken. Je moet zorgen, dat je wat in de buurt ingroeit, opnieuw die natuur lijke vanzelfsprekende banden legt, met zijn natuurlijke plich ten en voorrechten tegenover elkaar. Goede buren zijn goud waard. Ook voor de kerk en de ge loofsgemeenschap geeft het verhuizen problemen. Men voelt zioh thuis in een bepaald kerk gebouw, men heeft daar zijn vrienden en kennissen, men is gewend aan de predikant en aan de wijze waarop hij spreekt. Door het verhuizen raakt men hier los van. In de nieuwe stad moet men dan zijn kerkgebouw gaan zoeken. Alles is vreemd: de weg er naar toe, de mensen, die daar zitten en de predikant op de kansel en ook zijn wijze van spreken. Veel „buiten-ker kelijkheid" betekent, dat men zich niet heeft kunnen aanpas sen aan het kerkelijk leven in de nieuwe stad, dat men zich niet is gaan thuis voelen in de nieuwe geloofsgemeenschap. Men gaat vergelijken met vroeger, het verleden wordt wat verheerlijkt en het heden geeft ons teveel teleurstellingen. Verhuizen is zakelijk nodig, is geestelijk veelal gezond, een toetssteen voor waarachtig crea tief geestelijk leven, maar daar door ook riskant. Het risico is, dat wij ont-worteld raken, ons tehuis verliezen - eenzaam wor den. Dit is geen onvermijdelijk gevaar, maar een risico. Er moet een beroep gedaan worden op onze eigen geestelijke activiteit, plooibaarheid en openheid. Maar er mag ook een beroep gedaan worden op onze eigen geestelijke activiteit, plooibaar heid en openheid. Maar er mag ook een beroep gedaan worden op de anderen. Wanneer u ziet, dat een gezin zich in uw buurt heeft gevestigd, geeft u deze mensen dan het gevoel, dat u hen wilt opnemen. Weest gast vrij! J. VAN GOUDOEVER, Remonstr. predikant te Leiden Zaterdag 18 oktober 1958 Erich Maria Remarque, trotseerde nog niet zo erg lang geleden een in drukwekkende batterij van camera's en een aantal verslaggevers, die menigeen van zijn stuk zou hebben gebracht. Zo niet Remarque, hoewel het hier om zijn filmdebuut ging Voor het eerst heeft deze bekende auteur het gewaagd in een van zijn scheppingen een rol te vervul len Toen Carl Laemonle, die de Univer sal Studio's oprichtte, Remarques „Van het westelijk front geen nieuws" ging verfilmen drong hij er by de schrijver opaan. dat deze zijn eigen hoofdfiguur zou vertolkenRemarque weigerde hij gaf er de voorkeur aan als schrijver zijn brood te verdienen. Lew Ayres een on bekende kreeg toen de rol en werd er met één slag beroemd mee. Nu,, 27 jaar Later, -epeelde Remarque voor het eerst een rol in een film: „Een tijd van leven en van sterven", die nu korte tijd in ons land draait. Erich M. Remarque speelt geen hofdrol die zijn in handen van Zo heeft Mckay, een .gemakkelijk, maar goed betaalde positie als commissaris van de Zion-spaarbank, een machtige instelling, in feite beheerst door de Kerk. Ook de Union Pacific Spoorweg, die heel belangrijk is voor de staat Utah, is grotendeels in handen van de Kerk, verder het radio-station, een van de twee kranten in Salt Lake City, ver zekeringsmaatschappijen enz. enz. Deze Kerk is zo ryk en economisch zo mach tig. omdat de leden verplicht zijn een tiende van hun inkomen af te staan. Ongeveer zestig procent van de bevol king van Utah is Mormoons en het is niet overdreven om het Tempelplein voor te stellen als een minzaam Krem lin, dat de staat op conservatieve manier beheerst. Levensbelang Industrialisatie is voor Utah een levensbelang. Ook zonder polygamie z'ien de naarstige Mormonen namelijk kans zich snel te vermenigvuldigen. Op het ogenblik is 3 procent van de staat dank zij irrigatie geschikt voor landbouw. Misschien kian men daar 5 procent van maken, maar veel meer schijnt niet mogelijk. Daarom moet Utah wel industrialiseren. Lang heeft de Kerk zich daar tegen verzet. Men duchtte teveel immigratie van niet- Mormoonse elementen. Maar er was geen tegenhouden aan. Thans heeft US. Steel een zeer moderne staalfabriek in Utah en de chemische en elektronische industrie ontwikkelt zich behoorlijk. Tot nu toe is Utah in hoofdzaak be volkt door mensen, die stammen uit noordwest-Europa. Ook niet-Mormonen wijzen er met een zekere voldoening op, dat hun staat heel weinig negers telt en heel weinig mensen van Italiaanse of Poolse afkomst. „Zet U dat maar niet in uw krant", zeggen zjj er dan met een kwaad geweten bij. Toch zal men het, indien de industrie waarlyk een vlucht neemt, niet geheel met „eigen mensen" kunnen doen. En zo moet het karakter van Utah gaan deweg toch wel veranderen. Maar de muren van de tempel zijn dik! John Gavin en Lieselotte Pulver-— maar een bijrol: een ondergrondse figuur en de tragische liefdesgeschiedenis uit de tweede wereldoorlog. Volgens regisseur Sirk heeft hij zich uitstekend van zijn taak gekweten. Al weken voordat Remarque naar Duitsland kwam, regende het verzoekjes van de pers om hem voor de camera's aan het werk te mogen zien. De auteur weigerde „Ik weet niet hoe ik me zal houden. Eerst mijn rol afwerken". Tenslotte kre gen de persmensen de laatste scene te zien. De meer dan 50 fotografen en verslaggevers, niet alleen uit Duitsland, maar ook uit Zwitserland, Zweden en Frankrijk, namen hem danig onderhan den. Talloze foto's werden gemaakt en ettelijke vragen afgevuurd. Het eerste, wat Remarque opmerkte, toen hij de warme „Set" verliet was: „Dit was mijn zwanenzang, mijn eerste en laatste op treden. Ik geloof, dat ik er maar mee ophoud. Zolang het duurde was het prettig". Hy gaf toe, dat zijn achting voor de aoteurs na deze ervaring danig gestegen was. „Ik heb het me nooit gerealiseerd, maar je moet als filmspeler hard wer ken. Ik vind. dat een ieder, die voor de film of het toneel schrijft 'dit minstens eenmaal moet ervaren, zoals iedere strafrechter minstens één week in de gevangenis moet doorbrengen om te zien, wat dat betekent" „Het was een goede lés voor mij. Veel dialoog, die ik geschreven heb, kan niet op een natuurlijke manier gezegd wor den. Heus, iedere schrijver zou dit min stens één keer moeten ondervinden". Merkwaardige woorden uit de mond van een man die zes van zijn acht ro mans zag verfilmd: „Van het westelijk front geen nieuws" „De weg terug" .Drie Immeraden" ,Heb uw naas ten lief" „Are de Triomph" en „Een tyd van leven en van sterven". Slechts „De boog der sterken" en „De zwarte obelisk" werden nog niet op het cel luloid overgebracht, hoewel hij over „De zwarte obelisk" onderhandelingen voert. Behalve „Are de Triomphe" spelen zyn romans in Duitsland, hoewel Re marque reeds 15 jaar op een fraai drie kamerflat in New York woont. Hij heeft ook nog een chalet in Zwitserland. Zyn eens zo bekende monocle heeft hij blijk baar afgeschaft, hij geeft toe 59 jaar te zijn en zijn bruin, glad achterover ge kamd haar 'begint bij de slapen te grij zen. Maar oud? Neen! „Bovendien. Wanneer een schrijver oud wordt, moet hij naar nieuwe erva ringen uitzien. Er valt altijd wel iets te leren", zegt Remarque. Erich Maria Remarque (links) lilmals auteui trad hij ook op als een van de [ilmmakers de plaatsen. speelde niet alleen een rol in de adviseur. Hier bespreekt hij met waar gefilmd zal worden. Zeemeeuwen voorkwamen hun hongerdood e™ (Van onze Amerikaanse correspondent 1)6,1 slechts en zwak. De Mormo- nen Kerk, die zeker een wonderlijke Op mijn autotocht door Amerika ben ik te laat in Salt Lake City lecr hwft> bataat evenwel uit anderhalf aangekomen. Ongeveer zestig jaar te laatWas ik op tijd geweest, miljoen leden en begin september is in dan had ik een interessaant verhaal kunnen schrijven over de poly- Londen hun twaalfde tempel ingewijd, gamie onder de Mormonen. Maar die veelwijverij, zoals het in goed- Nederlands heet, hebben de Mormonen moeten afschaffen, Alleen Wat geloven zij onder die voorwaarde kon Utah in aanmerking komen om aan de ^at &eloven de Mormonen? Onder j anderen, dat er van 600 vóór tot 400 na Verenigde Staten als staat te worden toegevoegd. Christus een gecultiveerd, blank ras in Brigham Young, onder wiens leiding de eerste Mormonen naar Amerika heeft gewoond. Vlak na zijn TT, i i ,1 i ,I7. opstanding zou Christus wederom op Utah kwamen, had zeventien vrouwen en 47 kinderen. Wie echter aarde zijn ditmaaI om de mocht menen, dat die veelwijverij op een romantisch, wild leven Amerikanen te bezoeken. Hoe men dit duidt, vergist zich. Die polygamie was geen wellustige luxe, doch eer alles weet? In 1830 verscheen Moroni, /-v i i r een profeet, die omstreeks het jaar 400 een berekende, economische instelling. Op die manier bleef geen in Amerika zou hebben geleefd, aan vrouw zonder man, kwamen er zoveel mogelijk kinderen en werd de Joseph Smith in de staat New York. nederzetting zo snel mogelijk groot. De Mormonen waren (en zijn) in Moroni wees hem de plaats waar meta- i, i i~v i i_len tafelen verborgen waren en op die alle opzichten een uiterst nijver slag mensen. De bijenkorf is bijna stond aUe oud_Amerikaan^ een religieus symbool voor hen en deze bezige bijen hebben het won- christelijke wijsheid gegrift (in Egypti- der verricht om barre woestijn tot bloei te brengen, althans een sche hiëroglyfen). Joseph Smith, zelf stukje ervan oolc 6611 profeet' werd verSund een deel van die wijsheid te vertalen en zo ont stond „Het Boek der Mormonen", dat de „heiligen der laatste dagen" gebruiken Verscheidene geestverwanten van Joseph Smith hebben getuigd de meta len tafelen gezien te hebben, maar zy zijn weer teruggeven aan de „engel" Moroni. Vooral omdat de Mormonen verkon digden, dat een man meer dan één vrouw mocht hebben, werden zij in het puriteinse Amerika hevig vervolgd. Joseph Smith stierf de marteldood en de nieuwe profeet Brigham Young kon met de zijnen pas rust vinden, toen zy zich gevestigd hadden in een gebied waar niemand wilde wonen. Economische macht Prachtige Tetons Wat is de wereld toch mooi! Na de odeo in Wyoming te hebben gezien, ifn ik via de Tetons naar Salt ake City gereden. Een heerlijke tocht. Voor die berggroep van de Tetons heb k maar één woord: adembenemend. )at zijn pas bergen. Majestueus rijzen rij op in het verschiet. Men ziet ze reeds »p een afstand van 50 km. En telkens eeft men de neiging te stoppen en op- lieuw een foto te maken. Telkens is de ndruk nog grootser, nóg overweldigen der. Na de Tetons is men over de water leiding heen, die dit continent ver teelt. Van hier af stromen de rivieren aar de Stille Oceaan. Hun water wordt oed gebruikt. Het was een verademing m in de staten Idaho en Utah te zien, we stuwdammen waren aangelegd en loe overal de dalen werden bevloeid en esproeid. Utah bestaat voor een heel [root deel uit woestijn, maar dit deel ras groener en geuriger dan de steppen an Wyoming. Populieren groeien langs te riviertjes en kanalen en langs de reg kan men meloenen kopen en perzi- IÜl De Tetons zijn adembenemend mooi. Die zuil met de meeuwen staat op het tempelplein in Salt Lake City, in het hart van „Zion", zoals de Mormonen hun staat noemen. „Hun staat?" Is Utah geen Ameri kaanse staat als iedere andere? Ja en nee. De gebouwen op het Tempelplein zyn omgeven door een stevige muur. Binnen die muur vindt men o.a. de tempel en de wanden van die tempel zyn drie meter dik. Dit kan men als een symbool zien van de stevige positie, die de Mormonen zich in Utah hebben verzekerd. Hun kerk vormt een soort staat. Het doet er bijvoorbeeld weinig toe, of Utah Republikeins stemt dan wel Democratisch: vrijwel alle gekoze nen zyn toch Mormonen. De huidige minister van Landbouw in Eisenhowers kabinet, Ezra Taft Benson, is zelfs een van de twaalf apostelen van deze kerk van „De Heiligen der Laatste Dagen". Er zyn op de wereld honderden chris telijke sekten, die er enigszins afwijken- Men moet bewondering hebben voor de energie van deze mensen, al heeft hun nyverheid en praktische soberheid ook iets ongezelligs: alcohol, tabak, thee en koffie mogen ze niet gebruiken en Salt Lake City is aangelegd in kille rechtlijnigheid: het Tempelplein in het midden en van dit plein uit, straten die pal noord-zuid of oost-west lopen en zelfs thans nog te breed zyn voor een toch indrukwekkend autoverkeer. In de eerste de beste krant, die ik oppakte in Salt Lake City, stond op de voorpagina, met grote letters, dat de president te Londen was aangekomen. Een bezoek van Eisenhower aan Mac- millan? Dat leek sensationeel. Maar ik had toen kennelijk de sfeer van de stad nojg niet te pakken. De president, dat was de president van de Kerk, de pro feet David O.. Mckay, die de tempel te Londen ging inwijden Ik vroeg aan een intelligent Mormoons student, wat Mckay als salaris ontving. Hij antwoordde, dat geen der Mormoon- se leiders geld ontvangt voor kerkelijke arbeid. Maar, zei hy, onze presidenten krygen altijd wel een goede positie in een van de ondernemingen, waar de kerk de financiële controle over heeft. Dit is de plaats Maar toen Brigham Young hier in 847 aankwam met ongeveer 150 Mor- ïonen, was dit een uiterst kale vlakte, a het hele woestijnachtige gebied, iond één enkele boom. Toch sprak de rote kolonisator hier de woorden „Dit s de plaats" en met bijenijver begonnen Ie om hun vreemde godsdienst verjaag- ten hier te planten en te bouwen. Doch faren er geen zeemeeuwen geweest, dan ouden zy toch misschien van honger tin omgekomen. Het verhaal wil namelijk, dat de eer- Ie oogst van winterkoren in 1848 op egeten dreigde te worden door grote rekels. Ten einde raad baden de Mor tonen om uitkomst en ziet, een grote ïerm zeemeeuwen kwam aangevlogen a at alle krekels op. Vandaar, dat men P het tempelplein, in het hart van Salt ake City, een monument kan zien ter re van die meeuwen, of juister: ter tdachtenis aan hemelse hulp. Ik vroeg an een Mormoon, daar op dat plein, die meeuwen helemaal van de toeaan waren gekomen. „O nee", was Sn nuchtere antwoord. „Het grote outmeer is hier vlak by en daar zijn »g altijd veel meeuwen". Om te zien is dat zoutmeer heel mooi: tn geweldig watervlak omgeven door ergen. Om te zwemmen is het volko men ongevaarlijk: niemand kan zinken water met een zoutgehalte van 25 Procent. Maar het is een nogal bij ter ig Woel, dat erg zoute wate». Het monument met de zeemeeuwen op het Tempelplein in Salt Lake City,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 11