'rof. Hoenderdaal aanvaardde de
Leidse Remonstrantse leerstoel
Vluchtelingenproblemen in het
Midden Oosten en Hongkong
Spanning in zijn verhouding
f^oonvaarde voor levend geloof
Karamazov" in kleurbeelden
Jaargang
Zaterdag 11 oktober 1958
Tweede blad no. 29566
Dialoog tussen God en mens
MMA
Ie lm
■1 Mo-,
ir Ro)
ri Bui
Balie
Feli
:est tl
ns. Lt
a Ji
echt.
el gr<
lie R*
Val#
TtS
5t Ar
x vioj
v. Je&
le 06
piatu
legre»,
Webe
Tiijm
MA'S
con<
Gran
17.1J
kind
n tb
lankl;
Hoor
—0.31
3. Da
45
s. Da-
Commandant
Leger des Heils
Brengt zondag 26 oktober
bezoek aan Leiden
De het vorig jaar benoemde comman
dant van het Leger des Heils in Neder-
lan commandant R. Ahlberg, zal zondag
26 oktober zijn eerste bezoek aan Leiden
brengen.
De commandant, die vergezeld is van
de divisie-brigadier P. Deurloo, zal
's-avonds om hall acht in de Legerzaal
aan de Hooigracht voorgaan in een sa
menkomst van het korps Leiden Bij zal
hier worden verwelkomd door de korps
chef, kapitein A. J Sohurink. Het mu
ziekkorps en de zangbrigade verlenen
deze avond hun medewerking.
WAT IS EN DOET HET
LEGER DES HEILS
Teneinde van het wereldomvattende
werk van het Leger des Heils in 1865
gesticht door William Booth een
goede indruk te krijgen, is enige tijd
geleden een film vervaardigd, welke spe
ciaal de vele facetten van de Legerar-
beid in ons land in beeld brengt. De
film, waaraan de titel „In opmars" is
meegegeven, is vervaardigd in opdracht
van het Nationaal Hoofdkwartier te Am
sterdam.
Donderdag 30 oktober komt deze film in
première voor Leiden. In de middag
uren zal zy in „Het Gulden Vlies" voor
een besloten kring in Legertaal noemt
men dit een salonmeeting worden
vertoond. Deze bijeenkomst staat onder
leiding van de chef-secretaris van het
Leger des Heils in Nederland, kolonel W.
F. Palstra 's Avonds volgt een openbare
vertoningin het gebouw Prediker De
muzikale omlijsting van deze samen
komst is in handen van kapiteine Le
Roy-Vos (sopraan) en de kapelmeester
van het Nationaal Muziekkorps van het
Leger des Heils, B. Verkaaik (piano).
-nder de titel „Dialogia entis" sprak gistermiddag prof. dr. G. J.
sorkpderdaal in het Groot Auditorium van de Leidse Universiteit een
2jYiprele oratie uit als kerkelijk hoogleraar vanwege het Seminarium
NwaKemonstrantse Broederschap in de geschiedenis en leerstellingen
muz het Remonstrantisme, de dogmatiek en de praktische theologie,
j eni. Hoenderdaal volgde hiermede prof. dr. G. J. Sirks op, wiens
^jjblger hij ook in zijn voorgaande ambt van predikant te Amsterdam
nan-fcweest.
ï3 05l zijn oratie toonde prof. Hoenderdaal zich aanhanger van de
itting, dat de spanning en de ontmoeting, de onevenredigheid en
3>oorotsin9 ten °Pz'c^tc van ^od de mens nader tot Hem brengen dan
idio.ke verhouding ook die wordt getekend door het begrip „analogia
of dit nu gehanteerd wordt in de geest van Barth, in die van
ïitz.jcl of in die van Thomas van Aquino als middenweg tussen de
0.45we uitersten.
Karakter der
sos evenredigheid
no-
'or"pf. Hoenderdaal herinnerde in de
rang van zijn oratie aan de strijd,
reeds meer dan een kwart eeuw bin-
de protestantse theologie wordt ge
il over de natuurlijke theologie. De
t tegenstander van alle natuurlijke
ms logie Karl Barth heeft met zijn
5o- rpe afwijzing hiervan, ongetwijfeld
8 (gekomen uit de positie die het
ptendom in de huidige wereld in-
jor nt, gebroken met de traditie van
j. eeuwen theologisch denken. Immers
t gehele theorie vóór hem wordt aan
hgeschapen vermogen van de men
ie- tot het verstaan van Gods Woord
m. tde toegekend. Het duidelijkst wordt
jeformuleerd in de leer van de „ana-
i entis", de leer die een zekere even-
Éheid aanneemt tussen het zijn van
[en het zijn van de mens.
(ze evenredigheid is er een in het
h". zelf, niet in de hoedanigheid van
ln «dn.
analogia entis draagt mogelykhe-
el in zich om naar twee kanten uitge-
:t te worden: naar de zijde van de
theid binnen die evenredigheid
rdoor mystiek en zelfs panthëisme
en de mogelijkheden komen, en
de zijde van de ongelijkheid, waar-
e heiligheid Gods steeds blijft staan
lover de onheiligheid van de mens.
stgenoemde lijn hebben de refor-
>ren gevolgd, waarbij het volle ac-
kwam te liggen op de ongelijkheid,
«penbaring en de genade,
m de beide polen van de analogia
vindt men Barth (die haar niet
"Ukkelijk verwierp in zijn afwending
de natuurlijke theologie) en Hegel,
rtussen zich als middenweg de op-
ingen van Thomas van Aquino be
en.
Ontleding van woord en begrip „ana
logia" tonen aan, dat enerzijds in dit
verband het menselijk zijn in reatie tot
het Goddelijke zijn steeds duidt op het
hogere van God. Doch dat deze term
tevens een rusttoestand in de relatie
aanduidt, waarin de dynamiek van de
persoonlijkheid ontbreekt.
Analogie een te
statisch begrip
In dit laatste ligt volgens prof. Hoen
derdaal het bezwaar tegen het begrip
analogia entis: het is een statisch for
meel beginsel, dat alleen te hanteren
is in filosofische zin.
Prof. Hoenderdaal zou derhalve, an
ders dan Barth die aan analogia de
aanduidingen fidei of relationis zou wil
len verbinden, juist het entis willen
handhaven doch analogia willen ver
vangen door dialogia: God en mens tot
elkaar staande in een dialogische ver
houding.
Ook dan moeten klippen omzeild wor
den, zoals die van de identificatie in
het persoonsbegrip en die van het ge
heel los van elkaar stellen van God en
mens. die in twee monologen spreken
zonder aanrakingspunt
Maar wanneer klippen als deze wor
den onderkend, kan juist de dialogia
entis met betrekking van de verantwoor
delijkheid van de Christen voor het le
ven op aarde door het betrekken van
het gehele leven in de dialoog een
vruchtbaar uitgangspunt zijn.
Niet de evenredigheid der tinalogie
drukt de verhouding van Gods zijn tot
dat der mensen uit, eerder de spanning
en de ontmoeting de onevenredigheid
en de botsing, het „twisten met onze
formeerder" zoals het kerklied zegt. en
het ervaren van de genade in deemoed
en zekerheid, het geloven, waarbij God
ons ongeloof te hulp komt. Dit alles
vindt men in de dialoog, die ons gehele
zijn omvat. Deze spanningsverhouding
brengt ons nader tot God dan welke
analogie dan ook zou vermogen.
Ook geloof en openbaring
Geloof en openbaring dienen ook in
deze dialogische spanningsverhouding te
worden geplaatst. Niet op zodanige wijze
dat geloof zuiver menselijk en openba
ring in haar verschijning zuiver God
delijk gezien moeten worden, doch zo
dat in beide mens en God dooreen spre
ken, dikwijls in uiteenlopende klanken
in plaats van analogische eenstemmig
heid.
In gemeenschap
Overigens komt de dialogia entis niet
alleen tot stand tussen God en de en
kele mens. De enkele mens is niet dat
alleen, doch is mens in een mensenwe
reld, een samenleving waarmee hij
voortdurend in contact staat. De dia
logia entis functioneert daardoor nooit
buiten de geloofsgemeenschap om, zelfs
niet wanneer zij door de gelovige indi
vidueel wordt beleefd. Zo gezien is het
avondmaal de sterkste uitdrukking van
de dialogia entis, die tot samenzijn in
de gemeenschap der gelovigen voert.
Naast het woord en het begrip staat hier
zelfs de daad als medium van de dia-
Pro/. dr. G. J. Sirks (links) biedt
zijn opvolger prof. dr. G. J. Hoen
derdaal en echtgenote zijn geluk
wensen aan.
(Foto L.D./Van Vliet)
mede hij God aanbidt en zün tegen
woordigheid aanvaardt.
In esthetica
Als derde gebied van daadwerkelijke
actie van de functie der dialogia entis
noemde prof. Hoenderdaal terloops het
aesthetisch scheppen van de mens. waar
in zijn roepen uit de diepte en zaligheid
van het ontvangen antwoord vorm kan
vinden.
Tenslotte stelde prof. Hoenderdaal de
vraag, of deze dialogische verhouding
tussen God en mens zonder einde aan
het gesprek steeds zal blijven bestaan.
Hij meende, dat het niet anders moge
lijk is, dan deze dialogia entis te zien
onder het aspect van de eindvoltooiing,
waarin de Christenen geloven. Als een
maal het woord van de apostel Paulus
dat God zal zijn „alles in allen" ver
vuld zal zijn, houdt de dialoog op.
Grote belangstelling
Na afloop van de oratie vond een
drukbezochte receptie in de ontvangst
zaal van de Academie plaats, waarbij
onder meer gelukwensen kwamen aan
bieden de president curator van de
Leidse Universiteit dr. J. E. baron de
Vos van Steenwijk, dr. ir. J. E. Carrière
als voorzitter van de Remonstrantse
Broederschap in Nederland, dr. A. H.
Haentjens als nestor van de Remon
strantse predikanten, prof. dr. G. J.
Sirks als voorganger van prof. Hoender
daal. tal van predikanten en uiteraard
vertegenwoordigers van vele organisa
ties en instellingen op Leids Universi
tair gebied.
„Oost en West" en Viro
kwamen bijeen
In samenwerking met de afdeling Lei
den van de Koninklijke Vereniging voor
Oost en West hield de VIRO, afdeling
Leiden-Oegstgeest gisteren in het ge
bouw van de Nationale Levensverzeke
ring Bank N.V. aan het Rapenburg haar
eerste lezingavond.
De voorzitter, dr, ir H. M J. Hart,
opende deze bijeenkomst waarna het
woord werd gegeven aan mevrouw G.
Kramers-de Vlaming Pleijsier die over
de vluchtelingenproblemen in het Mid
den Oosten en Honkong sprak.
Naar hun oorsprong lopen deze pro
blemen van deze ver uit elkaar liggende
gebieden zeer uiteen.
In het Midden Oosten is de houding
van de vluchteling meer passief. Door de
stichting van Israël als staat is hü min
of meer gedwongen zijn veiligheid elders
te zoeken. In Hongkong willen de men
sen zelf weg, omdat het onder de druk
van het communistisch regime niet meer
uit te houden is. Als zij weggaan, verlie
zen zij elke basis van levensonderhoud.
Mevrouw G. Kramers-de Vlaming
Pleijsier behandelde op uitvoerige wyze
de geschiedenis van Arabië in het bij
zonder dat van Palestina. Zij wees erop,
dat de Arabieren zich altyd al verzet
hebben tegen inmenging, vooral tegen
de immigratie der Zionisten
Spreekster vertelde, dat zü bij haar
bezoek aan de diverse Israëlische steden
interessante dingen tegengekomen
was. Zo blijkt o.a. dat de vele grensin
cidenten die bijna dagehjks voorkomen,
in hoofdzaak gepleegd worden door Is
raëlieten en Arabieren, die familieleden
of kennissen aan de andere kant van de
zone willen bezoeken. De vreemdelingen
zyn over de verschillende gebieden ver
deeld.
In Jordanië komen wel de meeste
moeilijkheden voor. Jordanië is een zeer
arm land met weinig vruchtbare grond.
De toestand werd nog hopelozer toen
aan de bevolking 475.000 vluchtelingen
j werden toegevoegd.
Het basisranitsoen, dat de vluchtelin
gen ontvangen, achtte spreekster onvol
doende. Het eten is schaars en men
heeft vooral te kampen met eiwitgebrek
Omdat de spreekster over het vluch
telingen probleem in het Midden Oosten
zeer uitvoerig sprak kwam dit probleem
wat betreft Hongkong een weinig in ge
drang, maar de hoofdgedachte was wel,
zoals dr. ir. H. M. J. Hart aan het eind
van de avond opmerkte, dat men zich
nauwelijks bewust is van de enorm
grote moeilijkheden die er ontstaan als
er in een land zeer ingrijpende proble
men zijn van politiek zowel van econo
mische aard. De lezing werd met enige
liohtbeelden geïllustreerd.
Gisteren is in het gebouw van de
Sociaal Economische Raad in Den
Haag prof. dr. G. M. Ver rijn
Stuart geïnstalleerd als president
van de SER. De waarnemend voor
zitter de heer Tj. J. Twijnstra over
handigt prof. Verrijn Stuart de
voorzittershamer.
Advertentie.
SMALFILMERS
dubbel-8 titelfilm voorgeritst.
Positief fine-grain, 38 cent per meter.
cine-
BREESTPAAT 29
MAAST TRIANOfl
Meesterwerk uit literatuur verfilmd
Trianon Het al of niet bevredigd zijn bij het zien van een boekverfilming
hangt voornamelijk af van de voorstelling, die de lezer zichzelf van het verhaal
gevormd heeft. In zijn verbeelding schiep hij zich een ..eigen" wereld daar
omtrent. Wanneer deze dan in de film stellig niet met de zijne overeenkomt,
evenmin als de figuren, die er een rol in spelen, is er bevreemding, mogelijk
zelfs teleurstelling.
Dit kan een nadeel van een boekverfilming zijn. Anderzijds kan zij duizen
den, die het werk nog niet lazen, stimuleren dit alsnog te doen, hetgeen een
onschatbaar geestelijk voordeel is, want men leert dan het échte kunstwerk
kennen.
Zo is dit ook het geval met de impo
sante film naar Dostojewski's wereldbe
roemde en adembenemende roman „De
gebroeders Karamazov", door miljoenen
reeds verslonden.
Ondanks de Amerikaans ingestelde
visie met kunstmatig aandoende decors
en imitatie-sneeuw, klinkt er toch ook
soms de typisch Russische sfeer van de
vorige eeuw in door. Die sfeer van mys
tiek enerzijds, van wilde hartstocht an
derzijds, van sterk geloof en van even
sterk ongeloof.
Het dramatisch geladen, ja lugubere
verhaal van de vier broers, van wie drie
hun losbandige en zondige vader haten
en hem ieder op eigen wijze zouden wil
len doden, leidt tot veel complicaties en
hoogopgevoerde spanningen.
De ten onrechte beschuldigde zoon
wordt tenslotte als schuldig aan moord
op de vader door het gerecht gebrand
merkt, de ware schuldige, lijder aan toe
vallen, onttrekt zich aan de aardse ge
rechtigheid en hangt zich op, een derde.
Hoofdstad-Operette zingt
„Zwei Herzen im
Dreivierteltakt"
5wei Herzen im Dreivierteltakt" is
populairste van de vele schlagers
het werk van Robert Stolz, dat de
oofdstad Operette de voortzetting
in de Fritz Hirsch Operette, op
fijdagavond 17 oktober in de Leidse
chouwburg ten tonele zal brengen,
en cavalcade van melodieën van de
eroemde Weense operettecomponist
il klinken in dit charmante werk,
it te Wenen speelt en het tijdperk
in omstreeks 1900 op kleurige wijze
nüeuw tot leven wekt.
e hoofdrollen worden, onder regie
Otto Aurich, gespeeld door Fritz
ner, Otto Aurich, Lizzi Schöffmann,
iy Parrish, Jan Handerson en Claire
iry. Voorts werken mede Herman
sner, Walter Fein, Ad Heerings, Kan
y en vele anderen. De muzikale
ing berust by Wilhelm Rettich, die,
'men met Alfred Salten, ook de
nkale arrangementen verzorgde,
yer Hamel heeft de zakelyke leiding.
>e kostuums zijn ook dit jaar ontwor-
i en uitgevoerd door de Weense
tamier Lambert Hof er. De décors'loog: de praktische daad waarmede de
fden ontworpen door Karei Bruck- mens antwoordt op Gods stem en an
to. derzyds de sacramentele daad waar-
„De lange, hete zomer"
W. Fanlkners roman
sfeervol verfilmd
LUXOR William Faulkner is de
auteur van het bekende boek „De
lange, hete zomer", dat door de be
kwame regisseur Martin Ritt is ge
bruikt om er een film van te maken.
Wij behoeven hier niet weer in te
gaan op de grote bezwaren, die al
tijd kleven aan de verfilming van
een of ander bekend boek.
Ondanks het nauwste contact,
zullen de opvattingen van de film
maker slechts sporadisch geheel
corresponderen met wat de schrij
ver voor ogen heeft gestaan, toen
hij zijn verhaal creëerde. Deze te
genstellingen drukken maar al te
vaak hun stempel op de film en men
krijgt dan veelal produkten voorge
zet, die ergens niet af zijn of die
nergens kunnen wedijveren met het
origineel, waarnaar zij geschapen
zijn.
Het is echter de verdienste geweest
van Ritt, dat hij de sfeer, die Faulkner
in zyn verhaal opbouwde, zo scherp
heeft kunnen tekenen, wellicht anders,
maar reël en tastbaar.
Reeds in de eerste meters celluloid
wandelt men binnen in het lome, zelfs
luie stadje onder de hete zon van Mis
sissippi. Een stadje, dat vrijwel geheel
in handen is van de steenrijke, maar
weinig gecultiveerde Will Varner. Heb
ben wij kennis gemaakt met de omge
ving en de familie van Varner, eerst
dan draaft de tiran op en meteen zit
ten we midden in de ruzies. Varner er
kent slechts zijn macht en die van het
geld. Hij maakt zyn energieloze zoon -
getrouwd met een beeldschoon maar
leeghoofdig meisje - de hevigste verwy-
ten, zodat deze nog meer aan zichzelf
begint te twyfelen.
Ook zün dochter Clara, 23 jaar en erg
gereserveerd, moet het ontgelden, om
dat zy geen haast maakt een man te
vinden en het geslacht in stand te hou
den. Varner terroriseert zyn gezin en
bestaat het zelfs het uit te spelen tegen
een jonge, intelligente, maar ook soms
sluwe zwerver, in wie hy zijn gelyke
vindt en erkent.
Hy wil hem zelfs tot erfgenaam ma
ken door hem zijn dochter Clara als het
ware cadeau te doen. Doch het be
schaafde meisje weigert zich als een
meubelstuk te laten verkwanselen, al
voelt zij zich sterk tot de jongeman
aangetrokken. Dat alles nog wel in orde
komt, is gemakkelyk te begrypen. Jam
mer alleen, dat Ritt in die finale zo'n
haast gehad heeft, 't Gaat allemaal
nogal geforceerd.
Maar voor 't overige is het - ondanks
enkele bedenkingen - een boeiend film
werk. Niet in het minst door het spel
van Orson Welles. Byzonder dik is hij
op het witte doek teruggekeerd. En al
is zyn Will Varner niet een van zijn
grootste creaties, zyn talent, zyn rou
tine en de aard van de onverzettelyke
despoot zonder scrupules, die hij moet
uitbeelden, maken, dat men kan gelo
ven in deze logge, maar energieke per
soon. die soms afstoot, dan weer boeit
en af en toe zelfs ontroert.
Paul Newman is de sterke vrybuiter.
Een jonge, veelbelovende ster, die doet
denken aan de vroegtijdig overleden
James Dean. Zijn tegenspeelster in deze
film is Joanne Woodward (in 1958 on
derscheiden met een Oscar), die hier
een beminnelyke, gave en tedere Clara
op het witte doek brengt.-
Terreur in New York
Spannend en hard
Rex Een werker in de Newyorkse
haven wordt bij zyn woning neergescho
ten. van de daders ontbreekt elk spoor.
Voor de politie is het als het zoeken van
een speld in een hooiberg, temeer daar
iedereen weigert zyn mond open te doen.
De valse erecode onder de dokwerkers
laat niet toe, dat de politie zich in hun
zaken mengt. Ze stuit op een onverzet
telyke muur van stilzwygendheid. Maar
is het alleen die code, welke hun mon
den verzegeld houdt? Of dreigt achter
de schermen een verschrikkelüke repre
saille, wordt een meedogenloze terreur
uitgeoefend? De jonge jurist Kaeting,
energiek, onervaren en onbesuisd, maar
bezeten van de wil om het raadsel te
ontrafelen, ziet zich voor deze en andere
dringende vragen gesteld: zal zyn scher
pe geest kunnen zegevieren over de
macht, gebaseerd op geweld? Zal hij vol
doende hebben aan het dunne draadje,
dat hem wellicht naar een ontknoping
kan leiden? Vragen, die in het verloop
van het spannende verhaal stuk voor
stuk beantwoord worden. Dat de gerech
tigheid uiteindelijk aan het langste
eind trekt laat zich gemakkelyk raden,
maar William Kaeting moet zich langs
heel wat hachelyke bochtjes wringen,
eer hy het zover geschopt heeft. De
hoofdrollen in deze harde en enerveren
de film worden vertolkt door Richard
Egan, Jan Sterling, Dan Dureyea en
Julie Adams.
Liane, het meisje
uit het oerwoud
Nog een weekje
Lido Liane, het nogal wilde meisje
uit het oerwoud, wordt door een expe
ditie in haar vrij natuurlijke staat ont
dekt tussen de primitieve volken. Ze
wordt gevangen en naar de beschaving
gesleept, maar het heeft heel wat voeten
in de aarde eer zij de beschikking krijgt
over de haar rechtmatig toekomende
eigendommen. Dit jonge meisje (Marion
Michael) en haar partner (Hardy Kru-
ger) waren zo in trek, dat men hun ver
blijf aan de Steenstraat voorlopig een
weekje heeft verlengd.
In dienst des konings
Snorkerige romantiek in
voortreffelijke kleuren
Casino De Franse revolutie is nog
altyd een onuitputtelyke bron voor
filmfabrikanten, die een produkt op de
markt willen brengen, dat zonder al te
veel kosten een redelijk succes belooft.
Er is immers dramatische stof te over,
zoals ook in dit werk uit de studio's van
Arthur Rank: een spannende ontvluch
ting. die op het nippertje slaagt, steeds
dreigend verraad, een gruwelyk verhoor
van een jong kind en een aanerypende
executie door de guillotine, flitsende
duels op de degen, een royale portie
vrouwelijke charme (Belinda Lee!), een
adembenemende huiszoeking, een ee-
vecht op de rand van een rots (twee
doden), een nachtelyke overval op een
Brits landhuis door een Frans moord-
comm.'ando en nog heel veel meer. Wij
noemden maar enkele van de voornaam,
ste ingrediënten van dit door en door
romantische verhaal, waarin verteld
wordt, dat de jeugdige zoon van Koning
Lodewyk XVI en Marie Antoinette per
die meent, dat alles wat geschiedt,
„rechtmatig" is, bekeert zich. Een vierde
onderscheidt intuïtief „goed" van
„kwaad", omdat hij het geloof als een
genade in zich draagt.
Kritiek op de fragmentarische weer
gave van deze uitgebreide roman zou
breedvoerig te geven zyn.
Daarnaast verkrijgt een fel-geëmotio-
neerde bewogenheid haar rechten.
Yul Brynner en Marie Schelt
De tot bezeten razerny voerende liefde
van Dmitri (de als steeds biologerende
Yul Brunn) voor Grusenka (de gevoe
lige Maria Schell), is bovendien raak ge
troffen. Daartussen beweegt zich de fi
guur van de wraakzuchtige, jaloerse
Katya (Claire Bloom), door wier toedoen
Dmitri toch schuldig bevonden wordt.
Zij kan echter niet verhinderen, dat
Dmitri en Grushenka naar het buiten
land weten te ontsnappen.
De indrukken, die men by de ver
filming van dit verhaal ontvangt, zijn
velerlei. Men moge ze met sterk ge
mengde gevoelens ondergaan, één ding
staat vast: deze confrontatie met een
der meesterwerken uit de litteratuur
is op zichzelf een gang naar het thea
ter waard! Ook al zou Dostojewsky
zélf er ongetwijfeld vreemd tegenover
gestaan hebben
ballon uit zijn geteisterde vaderland
weet te ontsnappen om terecht te
komen bij een adellyke familie in Wales.
Wie van een flinke dosis snorkerige
romantiek wil genieten, kan hier zyn
hart ophalen. Blykbaar hebben de
Britse producenten hier en daar begre
pen, dat een modern publiek niet alles
meer slikt op het gebied van verheer-
lyking van het koningschap. De hertog
De Beauvais, die zyn eigen zoontje op
offert om de jonge vorst uit de gevan
genis te krügen (niemand snapt, waar
om de jeugdige hertog moet achterblij
ven, want hy kan gemakkelyk ontvluch
ten) krygt dan ook prompt spyt van
wat hij gedaan heeft als d? knappe Vir
ginia niet die bewondering voor zyn
daad toont, die hy blykbaar van haar
had verwacht. Hoe dit zy, in dit soort
films dient men het scénario niet al te
scherp te ontleden. Het gaat om de
spanning van het verhaal en daaraan
ontbreekt het geen ogenblik. Daarby
zyn de kleuren (Eastman color) in één
woord voortreffelyk en meermalen wordt
men getroffen door de sfeer, die een
kunstzinnige cameraman by het weer
geven van de natuur op tal van plaat
sen heeft weten binnen te smokkelen..