7%
Contrastrijke exposities van twee
schilders in museum „De Lakenhal"
IVOROL Elke tand een Sfl0OllW^Vi't|C
cunpe
FILMS
Dichterlijk werk van Gerretsen
krachtige kleuren van Hierck
Officiële pubiikaties
VAN DEZE WEEK:
97ste jaargang
Zaterdag 27 september 1958
Tweede blad no. 29555
Kort na de oorlog „ontdekte" en prees de criticus H. A. Gerretsen het werk
van de jonge schilder Hubert Hierck en sindsdien hebben zij meermalen samen
geëxposeerd, zoals nu ook (tot 27 oktober a.s.) het geval is in het Stedelijk
Museum De Lakenhal. Sterk wordt de toeschouwer getroffen door het uiteen
lopend karakter van deze kunst: Gerretsen dichterlijk, zelf in verwondering over
over de verbazing van een kind tegenover de wereld, Hierck met het paletmes
monumentale vlakken schilderend, vol brandende kleur van zuidelijke land
schappen. Juist die tegenstelling tussen deze kunstenaars boeit uitermate, lokt
tot vergelijkingen en is daardoor ongewoon instructief.
Dynamiek tegenover
beschouwelijkheid
Gerretsen moge, anders dan de twin
tig jaar jongere Hierck, een conventio
nele techniek hebben, wat hij waar
neemt zijn voorkeur gaat uit naar
portretten is met zeer veel liefde
geobserveerd en op uiterst gevoelige
iwijze weergegeven. Dat geldt trouwens
look zijn landschappen en stillevens, ten
dele olieverf, anderdeels aquarellen,
litho's en tekeningen. Uit alles spreekt
leen fijnzinnige aard, die zich manifes
teert in subtiel werk, dat met dezelfde
aandacht bekeken wil worden als waar
mee het gemaakt werd. Dit is geen
kunst, die de toeschouwer tegemoet da-
[vert, het is schuchter, overtuigend door
een bijna vrouwelijke tederheid. Tref
fend zijn de aquarellen en litho's van
rheumatische blinden, waartegenover
toch ook weer een sprankelend portret
istaat als dat van het „Meisje met rood
jasje". Het verdient grote waardering,
dat deze criticus en leraar (in Leiden
aan het gymnasium en aan de meisjes
|HBS) tijd en lust vond om naast zijn
pedagogische arbeid zijn creatieve werk
zaamheden voort te zetten, iets waar
over men niet gering mag denken.
Bij Hierck geen portretten, maar
vooral haven- en zeegezichten, land
schappen en stillevens. Naast de olie
verf-schilderijen in de eerste zaal boven,
Geveilde percelen
Ten overstaan van notaris J. C. van
Eek te Leiden. Huis en erf Morsweg 15
in bod: f8.500, koper: P. Moerman te
Leiden, q.q. voor f 11.300.
I Huis en erf Oude Singel 192 in bod:
If 7.000, koper: N. Korswagen te Leiden
ivoor f7.550.
Huizen en erven van der Tasstraat 10
en 12 na afmijning tezamen in bod:
|f 5.640, koper: W. J. Goddijn te Leiden,
q.q. voor f 5.647.
1 Huis en erf Tollensstraat 7 in bod:
f3.500, koper: J. C. G. Alkemade te
IVoorschoten voor f3.500.
Huis en erf Marijkehofje 1 in bod:
f670, koper: P. Moerman te Leiden, q.q.
voor f720.
Huis en erf Hendrikstraat 3 in bod:
f 2.550, koper G. Knotter te Voorschoten
q.q. voor f 2.550.
Huis en erf Hendrikstraat 4 in bod:
f 2.600, koper H. va» Kampen te Leiden
c.s. voor f2.600.
Huis en erf Langegracht 248 in bod:
f2.225, koper E. van Starkenburg te
Leiden, q.q. voor f2.405.
Huis en erf Hogewoerd 81 in bod:
f10 400, is uit de hand verkocht.
Ten overstaan van notaris N. W. Holt-
kamp te Leiden. Herenhuis Prins Hen
driklaan 12 te Oegstgeest in bod:
f 14.400, koper: G. H. Splinter te Leiden,
q.q. voor f 15.400.
Herenhuis Prins Hendrinklaan 18 te
Oegstgeest in bod: f 13.800, joper A. H.
J. de Jong te Oegstgeest, q.q. voor
f 14800.
Herenhuis de Laat de Kanterstraat 44
in bod: f23.500, koper J. N. Lancel te
te Oegstgeest, q.q. voor f 24.500.
Ten overstaan van notaris W. S.
Jongsma te Leiden. Huis en erf te Zoe-
terwoude, Weipoortse weg 27 in bod:
f 1.220, koper A. Timmers te Voorburg
voor f2.220.
Huis en erf Maresingel 15 in
f3.850 is uit do hand verkocht.
H. A. GERRETSEN:
Meisje met vlechten
hangen gouaches van zijn hand in de
kleine zaal, maar deze staan naar onze
smaak aanzienlijk bij de eerste ten ach
ter. Hiercks kunst komt eerst tot haar
recht, wanneer hij gelegenheid heeft
zich volledig uit te leven en zich niet
tot een primaire reactie behoeft te be
palen. In zijn schilderijen waarin zijn
grote voorliefde voor wit naar voren
treedt heeft hij de betovering van
het zuidelijke landschap in warme kleu
ren weten te vangen. Zelfs in een stil
leven verraadt zich de kunstenaar, die,
in opdracht van de gemeente Voorburg,
sgrafitto's en wandschilderingen maakte.
Niettemin heeft hij ook in dit werk een
zekere intimiteit weten vast te houden,
hoe groots van opzet het moge zijn.
Tegenover Gerretsens beschouwelijke
aard staat Hiercks dynamiek, vol con
trastrijke kleuren. Toch verheugt men
zich over een zekere eenheid, zowel in
het werk in zijn geheel als in de schil
derijen afzonderlijk, voortvloeiend uit
een zeer harmonisch kleurgevoel en
allerminst uit eentonigheid in de verf-
behandeling. Het is immers verrassend
te zien, hoe hij zijn blauw, rood, zwart
en wit tot telkens nieuwe variaties weet
te mengen. In „Haven van Sidon" treft
een fijn groengrijs, waaruit blijkt, dat
hem de tere nuances allerminst ont
gaan. Bepaald indrukwekkend is „Stad
bij avond", waarin de witte huizen stra
lend oplichten uit de donkere omgeving.
Als geheel: een boeiende expositie, die
door het tentoongestelde op zichzelf èn
door de opmerkelijke tegenstelling on
getwijfeld de aandacht zal trekken.
Rl.
Benoemingen
Leidse Universiteit
Bij beschikking van de minister van
O.. K. en W. is met ingang van 15 sep
tember j.l. op zijn verzoek eervol ontslag
verleend aan prof. mr. G. E. Lange-
meyer als buitengewoon hoogleraar aan
de Leidse Universiteit.
Bij Kon. besluit is aan prof. Lange-
meyer tot een nader te bepalen datum
opdracht gegeven aan deze Universiteit
onderwijs te geven in de wijsbegeerte
van het recht.
Dr. J. van Kranendonk is met ingang
van 1 september j.l. benoemd tot lector
aan de Leidse Universiteit.
Voorts is bij Koninklijk besluit van
2 september met ingang van 15 septem
ber 1958 de onderwijsopdracht van mr.
A. van Oven, hoogleraar aan de Rijks
universiteit te Leiden, luidende „het
burgerlijk recht", gewijzigd in: het han
delsrecht en het sociaal-economisch pri
vaatrecht.
Bij beschikking van de minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
is opdracht verleend:
aan D. Cohen, te Amsterdam, om van
16 september tot en met 20 september
1959 onderwijs, te geven in het modem
Hebreeuws in de faculteit der letteren
en wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit
te Leiden;
aan mr. H. A. Drielsma, hoofdinspec
teur-titulair van 's Rijks belastingen te
Haarlem, om van 16 september 1958 tot
een nader te bepalen datum onderwijs
te geven in het belastingrecht betref
fende de successiebelasting, het registra
tierecht en het zegelrecht in de faculteit
der rechtsgeleerdheid aan de Rijksuni
versiteit te Leiden;
aan dr. J. J. M. Beenakker, wetenschap
pelijk ambtenaar eerste klasse voor de
natuurkunde aan de Rijksuniversiteit
te Leiden, om van 15 september 1958 tot
wederopzeggens in de faculteit der wis-
en natuurkunde dezer Universiteit on
derwijs te geven in de experimentele
natuurkunde
aan mr. N. E. H. van Esveld, hoogleraar
aan de Nederlandse Economische Hoo-
geschool, te Rotterdam, om met ingang
van de dag, waarop hij zijn onderwijs
zal aanvangen, tot een nader te bepalen
datum in de faculteit der rechtsgeleerd
heid aan de Rijksuniversiteit te Leiden
onderwijs te geven in het sociale recht.
Bij beschikking van de minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
zijn voorts benoemd:
aan de Rijksuniversiteit te Leiden:
voor het tijdvak van 1 juli 1958 tot en
met 30 juni 1959 tot wetenschappelijk
ambtenaar voor de fysiologie, de heer
P. E. Voorhoeve, thans hoofdassistent;
voor het tijdvak van 1 oktober 1958 tot
en met 30 september 1959 tot weten
schappelijk ambtenaar voor de radiopa-
thologie en stralenbescherming mejuf
frouw Z. M. Beekman;
voor het tijdvak van 4 augustus 1958 tot
en met 31 juli 1959 tot wetenschappelijk
ambtenaar voor de radiopathologie en
stralenbescherming, de heer J. W. Hek-
kelman;
alsnog voor het tijdvak van 1 mei 1958
tot en met 30 april 1959 tot wetenschap
pelijk hoofdambtenaar voor de oogheel
kunde, de heer B. L. Hoeksema, thans
wetenschappelijk ambtenaar eerste
klasse;
met ingang van de dag. waarop hij zijn
werkzaamheden zal aanvangen, tot en
met 31 december 1959 tot wetenschap
pelijk ambtenaar eerste klasse voor de
Wernink bouwt aan
Diaconessenhuis
OFFICIËLE OPENING VAN KANTINE.
Als a.s. dinsdag de eerste paal van het
aan de Houtlaan te bouwen Diacones
senhuis de grond in zal gaan, is daar in
de laatste maanden veel voorbereidend
werk aan vooraf gegaan. Naar een ont
werp van het Architectenbureau Cramer
en Kruisheer te Rotterdam, treft de N.V
Werninks Beton Maatschappij, aan welke
vennootschap het betonwerk met bij
komende werken is opgedragen, nu reeds
lange tijd voorbereiding tot het zetten
van deze eerste stap op de weg, die moet
leiden tot de verwezenlijking van dit
miljoenenplan. Nu dit werk geruime tijd
in beslag zal nemen, is deze N.V. er toe
over gegaan om voor haar werknemers
op het bouwwerk een ruime kantine
met inbegrip van een buffet en sanitair,
in te richten. In tegenwoordigheid van
vele gegadigden, o.w. een afvaardiging
van het Diaconessenhuis en de directeur
van het Gew. Arbeidsbureau, de heer
H. Hazelhoff, is deze kantine gisteravond
officieel geopend. Vanzelfsprekend had
den hiervoor ook de werknemers, die er
dagelijks gebruik van zullen maken, en
hun echtgenoten, resp. verloofden, een
uitnodiging ontvangen.
Na een inleidend woord van de direc
teur van deze N.V., ir. J. J. G. van Hoek,
vertelde de besturend zuster van het
Diaconessenhuis, zuster A. P. Anspach,
het een en ander over het hoe en waar
om van dit nieuwe huis, in aansluiting
waarop ir. J. E. Kruisheer een uiteen
zetting gaf van de uiteindelijke bouw.
De heer D. J. van Leeuwen, uitvoerend
ingenieur, gaf de aanwezigen vervolgens
een inzicht van hetgeen er al zo voor
een aannemer komt kijken, waarna ir. A.
Sitsen, eveneens directeur van Werninks
Beton Mij, er tenslotte o.m. op wees,
dat een zo groot en belangrijk werk, als
hier onderhanden wordt genomen, al
leen maar tot stand kan komen in een
geest van onderlinge samenwerknig en
wederzijds begrip. Spr. verwachtte, dat
ook deze kantine zij heeft een capa
citeit voor 100 man kan bijdragen tot
het aankweken van een prettwe sfeer
op het werk.
COLLECTE OP DIERENDAG
Men schrijft ons:
In Leiden valt de collecte voor het
nieuwe asiel dit jaar juist op Dierendag.
Is dat nu geen prachtige gelegenheid
voor de Leidse dierenvrienden om op
4 oktober iets te doen voor de zwerf
dieren? Het asiel gaat nu toch eindelijk
werkelijkheid worden. Er rest nog aan
besteden en danbouwen. In het
najaar hoopt het bestuur te beginnen.
Met verschillende acties, waarvan deze
collecte de eerste is. hoopt het die reste
rende f20.000 bij elkaar te krijgen. Het
bestuur wil zo graag starten zonder
schuld. Daarom vraagt het U: helpt ons
dit jaar, meldt U als collectant en geeft
gul. Dinsdag 30 september kunt U een
bus halen in ,.De Kleine Burcht",
Nieuwe Rijn 19, vanaf 8 uur 's avonds.
Kinderen vanaf 14 jaar mogen mee
helpen. U doet toch ook mee?
CUYPERSPRIJS VOOR JOOP
STOKKERMANS.
Het Kon. Conservatorium voor Muziek
te 's-Gravenhage heeft de Cuypersprijs
(f 2.500) toegekend aan onze stadgenoot
Joop Stokkermams. Deze prijs is hem
toegekend op grond van het feit, dat hij
in de laatste drie jaar de beste leerling
was.
Advertentie.
Leiden, Maarsmanssteeg 8
Telefoon 20685
radiopathologie en stralenbescherming
en gedetacheerd bij de pahtologie, de
heer J. Chr. Collenteur, arts, thans as
sistent;
te rekenen van 1 september 1958, tot
wetenschappelijk ambtenaar eerste klas
se bij de sterrenwacht dr. G. Westerhout
thans wetenschappelijk ambtenaar;
en voor het tijdvak van 1 september 1958
tot en met 31 augustus 1959 tot weten
schappelijk ambtenaar bij het Rijksher
barium dr. W. Meyer.
CCM, CAJZA,
Praat er dit week-end eens over met uw man.
Als goed echtgenoot en goed verstaander heeft hij
maar een half woord nodig...
Ener zijn vijf gegronde redenen om uw
bontmantel bij Lampe te kopen:
ervaring speelt bij bont de hoofdrol.
Lampe heeft een 100-jarige bontervaring!
er is bont en bont.
Deskundige voorlichting is bij Lampe gegarandeerd
Lampe brengt uitsluitend nieuw bont (vers materiaal
de grootste keuze in nieuwe modellen en
alle maten en
de prijs zal u erg meevallen.
AFSLUITING VERKEER
OP 8 OKTOBER 1958.
Burgemeester en Wethouders van Lel
den brengen ter openbare kennis:
I. dat de toegangswegen tot de binnenstad
van 3 oktober 1958 te 7.00 uur tot 4 ok
tober 1958 te 1 00 uur gesloten zijn ver
klaard voor het verkeer met voertuigen
(uitgezonderd handwagens, rijwielen en
motorrijtuigen op twee wielen) en rij
en trekdieren.
Voor het doorgaande verkeer blijven de
volgende routes beschikbaar:
a. van de Morsweg over de RljnZichtbrug,
Haagweg, Witte Singel, Zoeterwoudse
Singel en Hoge Rijndijk;
b. van de Rijnsburgerweg via Oegstgeest.
langs de Rijnzichtweg, de Haagsestraat
weg. de Haagweg en verder als onder a
aangegeven;
c. van de Haarlemmerweg, als onder b
aangegeven;
d. van de Hoge Rijndijk langs de Zoeter
woudse Singel, de Witte Singel en de
Haagweg;
e. van de Haagweg als onder a aangegeven.
Het is verboden ln bovengenoemd tijd
vak met een voertuig, waarvoor de ver-
keersafsluitlng geldt, in de binnenstad op
de openbare weg een plaats in te nemen.
Deze voertuigen mogen geplaatst worden
in de zijstraten van de Maresingel, van de
Herensingel, van de Witte Singel (met uit
zondering van de Witte Rozenstraat en de
Gerrit Doustraat) en van de Zoeterwoudse
Singel.
Zij. die binnen de afsluiting met een zo
danig voertuig wensen te worden toege-
NIEUW GEBOUW
BAPTISTEN GEMEENTE.
Het nieuwe kerkgebouw der Baptis
ten Gemeente aan de Oude Rijn nr. 3
zal donderdagavond 16 oktober om 7
uur in gebruik genomen worden.
„De circusheid"
Sublieme clownerie
Trianon Wanneer men zou stellen,
dat de film op de eerste plaats een mid
del tot ontspanning behoort te zijn (het
zou niet de eerste keer zijn, dat een
dergelijke, overigens erg aanvechtbare
stelling naar voren werd gebracht), dan
zou men er eigenlijk in één adem aan
moeten toevoegen, dat Danny Kay film
ster no. 1 is. Hij staat op een eenzame
hoogte aan het filmfirmament. Talrijke
collega-filmkomieken hebben het nodig
om van de ene onnozelheid in de andere
te duiken en daardoor dom-grappige
situaties te creëren. Zo niet Danny Kay.
Hij is humor, van de top tot de tenen.
Zodra steekt hij zijn beweeglijk gezicht
om de hoek of men voelt een glimlach
rond de lippen kruipen. Hij begint hier
als onderwijzer aan de Larabeeschool,
gedoemd om eens zijn vader op te vol
gen, die daar nu op zeer strenge wijze
de scepter zwaait. Andrew (Danny Kay)
wil trouwen, maar zijn vader is van oor
deel, dat hij dat nog niet verdiend heeft.
Dus wil Andrew bewijzen, wat hij waard
is en gaat op stap met korte broek,
rugzak, tropenhelm en pikhouweel om
een beeld van de Romeinse god Pan op
te graven. En dat beeld ligt nu juist op
een plaats waar een circus haar tenten
heeft opgeslagen! En dan begint de pret
eerst goed. De ene kostelijke scène na de
andere: een dolle vechtpartij, waar tus
sendoor Andrew en een vriend rustig
lopen te wandelen, zijn entree in een
circusfamilie, een kort gesprekje met een
chimpansee, een graaf partij, waarbij hij
uitkomt in een leeuwenkooi, zijn eerste
optreden in het circus, waarbij hij de
nummers moet aankondigen en dan op
een allervreemdsoortige wijze in de nok
van de tent terecht komt en zo zou men
kunnen doorgaan. Het is vrolijkheid van
een uitzonderlijk goed gehalte aan de
lopende band. In het circus leert Andrew
dan nog een meisje (Pier Angeli) ken
nen, maar hij is al vijf jaar verloofd,
dus dat schept nog wat extra moeilijk
heden en zorgt bovendien voor een pret
tige contrastwerking door wat serieuzere
scenetjes. Maar het lukt Danny niet erg
lang ernstig te blijven. Even later is hij
alweer uit de plooi. Al houdt hij van het
circusmeisje en al heeft hij de charme
en de aantrekkelijkheid van het applaus
gevoeld, hij keert weer terug naar zijn
huis en zijn verloofde. Maar op zijn ge
mak voelt hij er zich toch niet meer en
weer vliegt de vreemde vogel uit, naar
die omgeving, waarin hij zijn enorme
clowneske gaven tenvolle kan ontplooien
het circus. Wie een uurtje uitstekende
en uitbundige vrolijkheid wil beleven, hij
moet deze week naar Trianon.
„Overtreding art. 251 bis"
Schrijnend probleem
openhartig behandeld
Lido Onder deze voor velen vrijwel
nietszeggende titel wordt men op fil
misch bijzonder knappe en kundige wijze
geconfronteerd met een schrijnend pro
bleem. Het probleem van de jonge art
sen, die in het daverend herstelde West-
Duitsland niet aan de slag kunnen ko
men, omdat het aanbod te groot is. Vol
gens de film worden deze moeilijkheden
niet aan de grote klok gehangen. Dat
wordt voorkomen door de beroepseer.
Maar het leed wordt er niet zachter door.
Op sobere wijze tekenen de makers van
deze rolprent het harde leven van twee
volontairs in een groot ziekenhuis. Zij
doen gratis researchwerk. Op een slecht
moment kan er zelfs geen hapje eten
meer van af. De één, een vrijgezel, tracht
in zijn vrije tijd iets te verdienen als
taxichauffeur, de ander is getrouwd, zijn
vrouw voorziet in de noodzakelijke levens
behoeften als mannequin. Dit zware be
roep eist haar volkomen op, voor huise
lijk geluk was er tot nu toe geen geld,
nu is er ook geen tijd meer voor over.
Het trieste, troosteloze en uitzichtloze
bestaan van deze jongemensen wreekt
zich in hun vei-houdingen. Er komen in
terne moeilijkheden, zij worden weef op
gelost, maar waar is redding als het
jonge vrouwtje een baby verwacht? Waar
moet de zeer gewaardeerde, maar niet
gehonoreerde ziekenhuisvolontair het
geld vandaan halen om zijn vrouw en
de gretig verlangde baby te onderhou
den? De problemen dreigen hem boven
het hoofd te groeien en hij geraakt in
een ernstige zieleconflict, wanneer een
vrouw hem een groot bedrag biedt voor
een ongeoorloofde ingreep. Laten wij de
climax van deze boeiende geschiedenis
voor ons houden. Het is wrang en ont
stellend. Kundig is het probleem uitge
beeld, knap wordt het tot tastbare reali
teit gebracht in deze rolprent. Het is een
zakelijke, maar wrede waax-heid op gave
wijze onthuld. Karlheinz Böhm bewijst
in deze film eens te meer, dat hij nog
tot iets beters in staat is dan een ietwat
romantische keizerfiguur in de Sissyver-
halen. Als de leergiex-ige, Ijverige en
enthousiaste jeugdige arts had hij grote
steun aan Marianne Koch als het be
grijpende, gevoelige, soms ook ontroe
rende doktersvrouwtje. Het is geen op
wekkend beeld, waarmede men wordt
geconfronteerd, maar openhartig en
eerlijk.
Het kamp op het
bloedeiland
Wrede onderdrukking
Rex Mannen en vrouwen snakken
in de ellendige kampen op het eiland
met de toepasselijke naam „Blood" naar
het einde van de oorlog. Zij tellen de
dagen, de uren, die nog scheiden van het
einde van die barbaarse en wrede onder
drukking van de Jaipanse kolonel Yama-
mitsu Hij heeft gezworen, dat hij geen
van zijn gevangenen in leven zal laten,
wanneer zijn land de strijd zou verlie
zen. Dus is de vreugde zeer betrekkelijk
wanneer enkele geknechten in het diep
ste geheim het i-adiobericht opvangen,
dat de Japanse capitulatie een feit is.
Moeten zij de medegevangenen gelukkig
maken, maar daarmede de kans lopen,
dat de beul luöht krijgt van de waar
heid en zijn wraakplannen ten uitvoer
zal brengen? Zij besluiten te zwijgen en
met alle mogelijke middelen wordt ge
tracht het nieuw» aan de kampcomman
dant te onthouden. Zullen zij slagen?
Zullen zij het geheim kunnen houden
tot de bevrijding een feit is? Bange
uren, dagen gaan voorbij. De toeschou
wers worden meegesleept in de spanning.
Zij vertoeven even in de verschrikkelijke
hel, die gevormd werd dooi- deze gevan
genkampen en zij leren iets te begrij
pen van de opofferingsgezindheid van
de enkeling en 'het egoisme van de
ander. Kleine mensjes, die naarmate
het gevaar dreigender wordt groot of nog
kleiner kunnen worden. Een boeiende
film waarin de wreedheid van de Ja
panse bezetting nog eens ontstellend
wordt uitgebeeld.
„Als de dauw hangt
komt er regen"
Tussen rijkdom en liefde
Luxor De film „Als de dauw hangt
komt de regen", die vervaardigd is naar
een roman van Margit Söderholm, brengt
een oud thema in nieuwe boeiende ge
daante op het witte doek: de strijd tus
sen rijkdom en liefde. De dochter van
een rijke hereboer is verloofd met een
rijke boerenzoon, waarvan zij niet houdt.
Haar hart gaat uit naar een zwerver,
een speelman, doch haar vader dwingt
haar toch tot de door hem gekozen ver
bintenis. In de verhouding met de zwer
ver speelt ook diens voorgeschiedenis
een rol. Hij is de zoon van een andere
zwerver die indertijd een verhouding
met de vrouw van de hereboer had.
Op zeer aanvaardbare wijze wordt dit
conflict in de film uitgewerkt. Er komen
spannende episoden in voor zoals de
klopjacht op de zwerver en de ontkno
ping, wanneer de bruid bij het huwelijk
met de rijke boerenzoon op het laatste
moment de stem van haar hart volgt,
vlucht en haar geliefde in de bossen
volgt.
Hamlet
Shakespeare verfilmd
Casino Het is alweer enige jaren
geleden, dat Laurence Olivier in de Ne
derlandse bioscopen zijn Hamlet-vertol-
fcing op het witte doek bracht. De film
laten, moeten hiertoe bij de Commissaris
van Politie een vergunning aanvragen.
II. dat de Stationsweg, de Steenstraat en
de Rijnsburgerslngel van 3 oktober 1958
te 19.00 uur tot 4 oktober 1958 te 1.00
uur gesloten zijn voor het verkeer ln
beide richtingen met voertuigen, met
uitzondering van handwagens, rijwielen
en motorrijtuigen op twee wielen.
SLUITING GEMEENTELIJKE BUREAUS
Burgemeester en Wethouders van Lelden
brengen ter openbare kennis, dat de ge
meente-secretarie en de overige bureaus
der gemeentelijke diensten en bedrijven,
behoudens het hierna vermelde, op vrijdag
3 oktober a.s. de gehele dag gesloten zul
len zijn.
Het Stedelijk Museum „De Lakenhal" zal
op die dag geopend zijn van 1012 uur
vm.
SLUITINGSUUR VERGUNNINGS- EN
VERLOFSLOK ALITEITEN
OP 3 OKTOBER 1958
De Burgemeester van Lelden brengt ter
openbare kennis, dat door hem ontheffing
ls verleend van het sluitingsuur voor ver-
gunnlngs- en verlofslokalltelten ln de
nacht van 3 op 4 oktober a.s. tot 1.00 uur.
Houders van muzlekvergunningen mo
gen gedurende genoemde nacht tot dat
tijdstip muziek ten gehore doen brengen.
ONTHEFFING SLUITINGSUUR IN
VERBAND MET DE 3-OKTOÜERVIERING
Burgemeester en Wethouders van Lelden
Srengen ter openbare kennis, dat op don-
erdag 2 oktober 1958 en vrijdag 3 oktober
1958, beide dagen tot 24.00 uur en op za
terdag 4 oktober 1958 vóór 1.00 uur win
kels voor het publiek geopend mogen zijn
en in de uitoefening van markthandel,
straathandel en handel te water waren te
koop mogen worden aangeboden of mogen
worden verkocht.
OPENING BRUGGEN
Burgemeester en Wethouders van Lelden
brengen ter openbare kennis, dat de van
gemeentewege bediende bruggen op vrijdag
3 oktober a.s. uitsluitend tussen 6 en 10
uur en tussen 17 en 20 uur voor het
scheepvaartverkeer geopend zullen worden.
BURGERLIJKE STAND
VAN LEIDEN
GEBOREN
Tineke Marian, dr van J. A. Heij en J.
W. de Jong, Pieter. zn van P. Haasbeek en
L. A. Brederode, Lydla, dr van W. Hoge-
woning en N. van der Plas, Bartholomeus
Mattheus Franclscus, zn van H J M.
Claessen en A. M. M. A. van der Weiden,
Robert Cornells, zn van G. Oosterbroek
en F. J. Tetteroo, Albertus Gerardus Maria
zn van H. M. Goosen en C. C W. Zand
bergen, Robertus Gerardus Johannes zn
van G. T. W. Langezaal en H .H J. Bekke
ring. Louis Marinus. zn van C. Berger en
M W. de Koning, John, zn van G Tol en
P. H. C. Hermans. Hendrlcus Frans Jan,
zn van J, H. Horree en M. Stikkelorum.
ONDERTROUWD
G. Eikerbout en H. van der Weijden. G
van Eijk en P. de Bruyn, E. H. Hemmen
en H. C. Kuil. P. J. Kokelaar en L Piress.
A. P. M. van Lier en G. W. C. Staats, J J
Matthijsse en J. Blitz, a. Rietkerk en a'.
W. Kijk in de Vegte, J. van Riln en E. J.
Houtenbrink, C. M. van Schie' en H W.
Verhoef, J. T. M. Schrama en G M. Lucar-
dle. J. van der Vorm en S. L. Becherer. B
Zandvliet en N. Zobinska.
OVERLEDEN
M. C. Bentz, 63 Jaar, echtgenote van L.
B. F. van Berkel, P. Möhlen, 60 Jaar, vr.
is toen een tijdlang uit de circulatie ge
nomen en nu als een daverende reprise
opnieuw in roulatie gebracht
Wederom beleeft dit onsterfelijke dra
ma van William Shakespeare dus triom
fen in de Nederlandse theaters Deze
week kan men het zien en beleven in
het theater aan de Hogewoerd. Goede
waar behoeft geen krans Al is dit werk
stuk verweven met de Engelse geest, het
heeft niet nagelaten ook te spreken tot
niet-Engelsen. Talloze malen werd het
in ons land voor het voetlicht gebracht.
Talrijke zinsneden zijn gevleugelde
woorden geworden.
Daar een Sha kespearevertolker bij
uitstek als Laurence Olivier ook de regie
en de produktieleiding van deze film op
zich heeft genomen kan men spreken
van een filmische belevenis. Een knap
groots werk, dat ook voor de tweedê
maal zdteor niet zal vervelen.