OSBORN, ontstellend pastoraal bedrog Kerkdiensten Leiden en omgeving LET OP! ROMANCE KOMT BIJ U THUIS! Deze Amerikaanse prediking in wezen vroom gecamoufleerde opstandigheid jegens God VOOR HEM HEEFT HET LIJDEN GEEN ENKELE ZIN Goede tijding is geworden tot boodschap vol hardvochtigheid ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1958 door Dr. F. A. NOLLE, internist, hervormd predikant, geneesheer-directeur van het Diaconessenhuis te Leiden. (I) In zijn boek „Het Wonder" citeert pater L. Monden S.J. met instemming de volgende uitspraak van mgr. Otta- viani, hoofd van het H. Officie: „Wij maken sedert jaren mee, dat de harts tocht van het volk voor wonderen, ook op godsdienstig gebied toeneemt. Hele menigten begeven zich naar de plaatsen waar zogenaamde verschijningen en wonderen hebben plaats gegrepen, ter wijl ze uit weerwraak uit de kerk weg blijven en de sacramenten en predika ties verwaarlozen. Mensen, die de eerste woorden van het Credo (geloofsbe1 ij de- nis) niet eens kennen, werpen zich met vurige godsdienstigheid als apostelen op. Sommigen aarzelen niet in sterk afkeu rende bewoordingen over de Paus, de Bisschoppen en de Geestelijkheid te spreken en zijn er zelfs over veront waardigd, dat zij niet met het volk meelopen en niet meedoen met de op gewonden geestdrift en de overdrijvin gen van sommige volksbewegingen". Maar, zo gaat hij dan verder: „Buiten het katholicisme echter treden zij met een nog onrustwekkender hevigheid op in wat men niet geheel ten onrechte het „offensief van de sekten" genoemd heeft." Het jaar 1958 toont bij het eeuwfeest der verschoningen te Lourdes, evenzeer als by wat men momenteel op het Malieveld in Den Haag kan waarnemen, welk een omvang de hartstocht voor wonderen en de daarmee samenhangen de sensatie, zowel in r.-k. als in pro testantse kringen heeft aangenomen. Wanneer er protestanten mochten zijn, die met enige afgunst naar de massa-regie te Lourdes hebben gekeken, dan kunnen zij zich thans volkomen gerehabiliteerd achten door wat het Osborn-Comité in Den Haag heeft ge presteerd. Wanneer aan de ontelbare menigte op het Malieveld een branden de kaars zou worden uitgereikt, dan zou dit schouwspel in omvang ongetwijfeld de lichtprocessie te Lourdes hebben overtroffen. Hoewel een schatting van zoveel mensen op een zo groot terrein buitengewoon moeilijk, zo niet onmoge lijk is, zou ongetwijfeld niemand een schatting van 100.000 absurd vinden. En zoals men te Lomdes een onafzienbare rij van brancards kan waarnemen, waar op patiënten van allerlei leeftijd en met allerlei kwalen hunkeren naar genezing, zo kan men in de grote tent iets ter zijde van het platform, ook op het Malieveld een opeenhoping zien van menselijk leed. Zieken en invaliden, jong en oud, die met eigen auto's of met die van hulpvaardige vrienden, ja zelfs met Rode Kruis auto's en wagens van de Geneeskundige Dienst naar die plaats zijn vervoerd, waar, naar de ge ruchten zeggen, God op wonderbare wijze door zijn dienstknecht Tommy Lee Osborn vele zieken zou genezen; niet alleen die aandoeningen, waartegen ook de medische wetenschap middelen kent, maar ook, en in het bijzonder, die, waar tegen zij helaas thans nog maohteloos staat. Aangeboren afwijkingen, doof stomheid, blindheid (al of niet aange boren), verlammingen (al of niet be rustend op beschadiging van hersen weefsel of ruggemerg), ja zelfs kwaad aardige gezwellen in het laatste stadium zouden door het krachtdadig gebed van Osborn en het geloof van de lijders zijn genezen. Dit zou niet alleen in andere werelddelen zijn geschied, maar ook thans onder nagenoeg iedere prediking van deze Amerikaanse evangelist plaats hebben. Geen wonder, dat dit gerucht ons hele land doorwaart en vele zieken tot nieuwe hoop brengt. Immers, wat zou een mens niet doen om zijn gezond heid te herwinnen en de dood te ont gaan! De dood wegredeneren is waf moeilijker Het schijnt hij deze oppervlakkige Amerikaan niet op te komen, dat hij dan ook nog een andere conclusie zou moeten trekken. Immers, wanneer hij zegt, Jezus heeft onze ziekten ge dragen en is voor ons gestorven, en er dan bijvoegt: wat de een gedaan of ondergaan heeft, dat hoeft de an der niet meer te doen of te onder gaan, dan zou hij, consequent door redenerende, ook moeten verklaren: als Jezus voor ons gestorven is, dan behoeven wij niet meer te sterven. Doch de dood weg te redeneren is blijkbaar wat moeilijker dan de wer kelijkheid van het lijden; hoewel ook dit laatste voor vele vromen vanaf het boek Job tot op de huidige dag een vraagstuk is geweest, dat met de diepste roerselen van aanvechting en Godsvertrouwen verbonden was. Het opwekken van doden is blijkbaar wat moeilijker dan het genezen van al lerlei ziekten; waarschijnlijk omdat het eerste zelfs voor een kind en de meest eenvoudige mens controleer baar zou zijn. Doch hierop komen wij later nog terug. Wanneer Osborn dit thema van de plaatsvervanging in allerlei beelden met een bewonderenswaardig uithoudingsver mogen en met verwisseling van tolk, uit entreuren heeft herhaald, dan komt de conclusie voor de zieken: „Als gij doof zijt, houd uw vingers in uw oren, sluit de ogen en zeg: Heer, ik geloof, en ga dan horen". „Als gij schele ogen hebt, leg Uw handen op Uw ogen en zeg: Heer, ik geloof, open Uw ogen en zie". „Leg Uw hand op de pijnlijke plaats, al had gij kanker sluit Uw ogen en dank God dat gij genezen zijt". „Zeg eenvoudig tot God: Heer, ik weiger (refuse) ziek te zijn; Heer, ik weersta mijn doofheid; Heer, ik wil niet invalide zijn; als Jezus mijn ziekte gedragen heeft, dan wil ik het niet meer doen". Dan gaat Osborn, hand in hand staan de met zijn tolk, voor in gebed. Nu eens staat Osborn naast zijn tolk en dan ach ter hem; in korte zinnen, steeds indrin gerder, wordt in het gebed het thema herhaald: Heer, ik wil niet ziek zijn; Heer, ik zal door het geloof de ziekte weerstaan; Heer, ik zal door het geloof weigeren de duivel nog langer macht over mij te laten hebben. Honderden en duizenden steken mee de handen om hoog. Op het platform om mij heen staan mensen, leden van het comité, die in volkomen overgave de bewegingen van Osborn meemaken; ze steken hun han den in de lucht, ze roepen; „Ja Heer, halleluja, prijs den Heer". En dan klinkt het „amen". Drogredenen Na dit amen begint de stroom van mensen die genezen zijn, het platform op te komen. Alvorens te beschrijven wat ik daar heb gezien, zou ik nog even na der willen analyseren wat er eigenlijk bij deze prediking en het gebed van Os born is gebeurd. Hij is begonnen met het zuiver bijbelse thema van het verlossend lijden en ster ven van de Zaligmaker. De meeste chris tenen horen dus aanvankelijk de hun bekende en vertrouwde boodschap, doch daarna voert Osborn in een simplistische drogredenering zijn gehoor op een zijweg naar de meest God-onterende opstan digheid. Dat hij blijkbaar geen oog heeft voor de grote zegen, die er ligt in de arbeid der genezing en verpleging die in allerlei ziekenhuizen wordt verricht; dat hij met geen woord rept over daadwerke lijke vrucht van het Evangelie, zoals die voor ons ligt in 't werk der barmhartig heid, dat dagelijks in ziekenhuizen, ver pleeginrichtingen, sanatoria en revalida tiecentra wordt verricht door mannen en vrouwen van wie velen dit werk verrich ten in afhankelijkheid van hun Heer, dat is hem niet kwalijk te nemen. Maar, dat hij onder het mom van een stout moedig geloof de opstandigheid tegen God predikt, dat is niet minder dan een pastoraal bedrog; misleiding, des te erger omdat ze plaats vindt ten aanhoren van een zo groot auditorium. Geen woord over de aanvaarding van het lijden, niets over de eenswillendheid met God. In het gebed: „Heer, ik weiger ziek te zijn" wordt, onder de vorm van een geloofsdaad, het Onze Vader met zijn „Uw wil geschiede" genegeerd. Het natuurlijk menselijk verzet tegen lijden, ziekte en dood wordt hier gekleed in een vroom gewaad. Geen ruimte voor het „Mijne genade is U genoeg". Bij Osborn heeft het lijden geen enkele Wanneer dan door de prediking de wil van de mens tot een vroom gecamou fleerde opstandigheid is geworden, is het gehoor rijp voor de suggestie, waartoe Osborn - naar ik vertrouw onbewust - dan ook afglijdt. „Als gij verlamd zijt, sta dan op, gooi Uw krukken van U; als ge blind zijt, zie; begin te geloven dat ge genezen zijt; dank God voor Uw gene zing; ge moet niet wachten dat God het doet, maar God heeft het gedaan en ver wacht van U de daad van gehoorzaam heid; ge moet handelen naar Uw ge loof." (Ongemerkt zijn heil en gezond heid, ziekte en ongeloof synoniemen ge worden). „Ge moet uit Uw werken Uw geloof tonen; in dit geval, door Uw ge nezing". Het is duidelijk, dat de keer zijde van deze redenering is, dat wie niet geneest, eigenlijk niet lijdt aan zijn kwaal maar aan zijn ongeloof. Het Evangelie, dat „goede tijding" betekent, is hier geworden tot een boodschap vol wreedheid en hardvochtigheid. De niet- genezene mag naar huis gaan met de wetenschap, dat, als hij maar een geloof had gehad, hij gezond zou zijn gewor den. Bitterder zielzorg is nauwelijks denk baar. En het moge voor Osborn pleiten, dat hij als zo menig monomaan (d.i. 1 jj- der aan een waandenkbeeld) stellig onbewust deze dingen doet, het heilloze resultaat is er eer nog te erger door. „Maar", zal iemand zeggen, „hoe moe ten deze genezingen dan worden ver klaard?" „Er zijn toch tientallen, die De Amerikaanse evangelist Tommy Lee Osborn tijdens een van zijn toe' spraken op het Haagse Malieveld. voor de microfoon op het Malieveld, ten aanhoren van tienduizenden getuigenis hebben afgelegd van hun wonderbaarlij ke genezing?" „Is dit dan suggestie?" „Is het zelfbedrog?" (Slot volgt) Zondag 31 augustus Leiden Hervormde Gemeente. Pieters kerk: 10 uur dr. K. E. H. Oppenhelmer. (Jeugddienst. Onderwerp „Een houding in de tijd", m.m.v. Musica.). Hooglandse Kerk: 8.30 uur dr. P. L. Schoonheim, 10.30 u. ds. H. J. van Achter berg. Oosterkerk: 10 uur dr. P. L. Schoonheim Marekerk: 10.30 uur ds. J. van der Wiel. (H.A.), 6 uur ds. M. Ottevanger (H.A.). Kooikapel; 10 uur ds. J. N. de Ruiter, (HA.). Maranathakerk9.30 uur ds. A. H. Smits van Noordwijkerhout. Herv. School Boshuizerkade11 uur ds. H. Smits (in bijzonder voor gerepa- trleerden) Herv. Muloschool Asserstraat: 10 uur ds J. Groot, 7 uur ds. D. J. Vossers. Ver. Vrijz. Herv. (Leldse Volkshuis): 10.30 uur ds. A. van der Klaauw. te Stompetoren. Eglise Wallonne geen dienst. Academisch Ziekenhuis: 10 uur de heer F. G. Sierat. Diaconessenhuis: 10.30 uur ds. J. de Wit. Geref. Kerk. Zuiderkerk: 10 uur dr. von Meyenfeldt, 5 uur ds. A. G. van der Stoel. i Bergen op Zoom. Timorstraat; 10 uur ds. Maaskant. 5 u. ds. J. van Reeven. te Utrecht. Oude Vest: 10 uur dr. Dronkert, 5 en 7 uur ds. Maaskant. Maranathakerk: 11 uur ds. J van Ree ven, 5 uur dr. Dronkert. School Telderskade: 10 uur ds. A. G. v. d. Stoel. 5 uur dr von Meyenfeldt. Chr. Geref. Kerk; 10 en 5 uur ds. Vis ser, em. pred. te Sassenhelm. Geref. Kerk (art. 31): 10 en 5 uur ds. W. G. de Vries. Geref. Gemeente: 10 en 5 uur ds. Mo lenaar. Evang. Luth. Gemeente: 10.30 uur ds. H. J. A. Haan. Rem. Gemeente: 10.30 uur ds. J. van Goudoever. Doopsgez. Gemeente: 10.30 uur ds. A. Mulder te Dordrecht (zendingsdienst). Oud-Kath. Kerk (Zw. Singel 50): 9.45 uur Hoogmis; (woensdag 9 uur Hoogmis). Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19): 10.30 uur gezongen H. Mis. Christian Science (Steenschuur 4)10.30 uur dienst. Baptistengemeente: 10 uur dienst, 5.30 uur dhr H. Schouten Jr; (vrijdag 8 uur bidstond) Leger des Heils: 10 uur heiligingssamen komst, (onderwerp: We hebben geen zin meer), 6.45 u. openluchtbijeenkomst Gan getje, 7.30 uur Opwekkingssamenkomst. (Onderwerp: Jezus de golven en ik). Alle bijeenkomsten onder leiding van Ka pitein en mevr. R J. Schurlnk Verdeelde meningen Wat gebeurt er op het Malieveld? Wat I wordt daar gepredikt, wat wordt daar gedaan? De meningen hierover blijken zeer verdeeld, zowel onder intellectuelen als eenvoudigen. Terwijl sommige predikan ten waarschuwend hun stem verheffen, zijn andere lid van het Osborn-Comité en diep onder de indruk van hetgeen in Den Haag gebeurt. Een vooraan staand predikant uit een grote stad, die 1 evenals ik op het platform had plaats genomen, bleek zo gefascineerd door de „genezingen", dat hij tot mij zei: „Hier gebeuren ongelooflijke dingen." Inder daad, het is ongelooflijk. Men zou het niet voor mogelijk hebben gehouden, dat een zó groot deel van een volk, waarvan men wel eens gezegd heeft, dat bijna iedereen daar een theoloogje is, zich door deze prediking zou laten verleiden. Ik citeer hier in het kort, wat Osborn woensdagavond, 27 augustus, met een oneindig aantal herhalingen eigenlijk heeft gezegd, met als uitgangspunt Han delingen 8 48. Jezus Christus heeft ónze ziekten ge dragen en is voor óns gestorven; en als Hij onze ziekten op zich heeft genomen, behoeven wij niet meer ziek te zijn. In allerlei beelden wordt dit thema van het plaatsvervangend lijden en ster ven, overigens op zichzelf een zuiver bijbelse gedachte, herhaald. Letterlijk zegt Osborn: wanneer een ander je kof fer naar het station heeft gedragen, dan ben je toch niet zo dwaas om weer terug te lopen en het zélf nog eens te doen. Als iemand een schuld heeft en een ander heeft voor hem betaald, en hij heeft dus de kwitantie met de voldaan- tekening erop, dan kan geen wet ter wereld hem dwingen nog eens te beta len. Wanneer iemand ter dood zou zijn veroordeeld en een ander zou zich in de plaats stellen van die veroordeelde en voor hem sterven, dan is de veroordeelde vrij. En dan komt de conclusie: wanneer Jezus onze ziekten heeft gedragen, dan is het net als met die koffer, die kwi tantie en die veroordeling, dan behoe ven wij niet mee?» ziek te etijn. Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 en 6.30 uur ds. E. G. Boesenkool; Geref. Kerk: 10 en 6.30 uur ds. W. J. van Hoek; Chr. Ger. Kerk: 9.30 uur leesdlenst, 2.30 uur ds. G. W. Alberts em. pred. te Vlaardlngen. Abbenes Herv. Gem.: „Dorpshuis": 9.30 uur ds. H. Brons (H.D.), 6.30 uur d6. J. A. van Boven. Alphen aan den R(Jn Herv. Gem. Julianastraat: 9 uur ds. J. H. Bogers. 10.30 uur ds. P. W. Spruyt te Amsterdam. 6.30 uur ds. J. van den Blink te Amsterdam. Jeugddienst; Gebouw Jonathan- 10 uur ds. P. A. Lefeber; Kapel Gouwsluis: 10 uur ds M. Hanemaaijer; Kapel Hooftstraat: 9.30 en 6.30 uur ds. A. J. Jorissen; Oudshoorn- seweg: 10 uur ds. G. Cadée; Martha-Stlch- ting: 10.30 uur mej. J. Ch. ten Have; Ger. Kerk Zuiderkerk: 10 uur ds. G. Mulder, 6.30 uur ds. A. C. Kersten te Bodegraven, Noorderkerk; 10 uur ds. A. C. Kersten te Bodegraven. 6.30 uur ds. G. Mulder; Hooft straat: 10 en 6.30 uur ds. A. Dragt JHzn. te Nieuwer-Amstel; Geref. Kerk (art. 31) Hotel Centraal: 10 uur leesdienst. 6.30 uur ds. Breen te Katwijk; Chr. Geref. Kerk v. Reedestraat: 10 en 6 uur ds. W. Baaij van Doorn; Oud Geref. Gem. van Mandersloo- straat: 9.30 en 4 uur leesdienst; Rem. Ger. Gem. van Mandersloostraat: geen dienst; Evangelisatie IJsbaangebouw: 10 uur HA., 6.30 uur de heer F. Nieumeijer. Benthuizen Herv. Gem.: 9.30 en 6 u. ds. A. van Eijk; Geref. Gemeente: 9.30 en 6 uur: leesdienst Bodegraven Herv. Gem.: 10 uur ds. Monster van Gouda, 6.30 uur ds. J. van der Haar te Waddlnxveen; Nieuwerbrug: 6 30 uur ds. de Bruin van Ermelo; Herv. Evang.: 4.30 en 7 uur ds. G. H. v. d. Woord te Haarlem; Geref. Kerk: 8.30 en 4.30 uur ds. A. C. Kersten; Nieuwerbrug: 9.30 en 6.30 uur ds. Steenhuis van Huis ter Heide; Geref. Kerk (art. 31): 10 uur leesdienst. 6.30 uur ds. J. J. Verleur te Lisse; Geref. Gem.: 10 en 6 uur ds. A. Elshout te Utrecht (H.A.); Luth Gem.: 10 uur ds. W. F ten Rouwelaar; Evang. Kring 10 uur Eredienst. 7 uur de heer Leidek ker te Ede. Boskoop Herv Gem.: 9 en 10.30 uur ds. A. van den Akker te Gouda. 6.30 uur ds. A. de Leeuw: Geref. Kerk: 9.30 en 5 uur ds. G. Leene: Chr. Geref. Kerk: 9 30 en 4.30 uur ds. P. J. de Bruijn; Geref. Gem.: 9.30 en 6 uur leesdienst; Rem. Ger. Gem.: 10 u. ds. E J. Kuiper te Den Haag. Hazer.suoude Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 uur ds. G. Alers. em. pred. te Rotter dam; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. van den Hout. Hillegom Herv. Gem.: 10 uur ds. J. Veenendaal, 7 uur ds. M. Heymans te Aalsmeer (Jeugddienst); Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. G. van Duinen te Wassenaar; Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. A. H. Schippers. Herv. Gem.: 10 uur ds. J. f interieur van de Geref. Kerk te Oegstgeest, met het mooie orgel. (Foto LD-/Van Vnefc) Hoogmade - Roth. Kaag Herv. Gem.: 10 uur ds. Huistra te Menalden (bevestiging vie. M. Fokke- ma). 2.30 uur ds. M Fokkema (Intrede). Katw(|k aan den R(|n Herv. Gem 9.30 uur ds. de Vos te Katwijk aan Zee, 6 uur kand. Driebergen; School Narcisstraat 10.30 uur A. van den Berg, te Valkenburg; Geref. Kerk: 9.30 ds. de Valk, 5 uur ds Langeler te Valkenburg. Katw()k aan Zee Herv. Gem.: Nieuwe Kerk; 8.30 uur ds. W. A. B. Hagen. 10 uur ds. F. Offerings. 6 uur ds. J. van Root- selaar te Delft; Oude Kerk: 8 uur Pfarrer Erwin Elm Duisburg. 10 u. ds. H. Hiensch te Arnhem. 6 uur ds F. Offerings; Kapel: 10 uur ds. W. A. B. Hagen, 5 uur ds. Jac. de Vos; Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. de Jong; Geref. Kerk: 8.30 uur ds. Pijl man, 10.30, 4.30 en 6.30 uur ds. Schaafsma te Rotterdam; Zeehospitium6 45 uur ds. Pijlman; Geref. Gem 10 en 5 uur lees dienst; Geref. Gem. in Ned.: 10 en 5 uur leesdienst; Geref. Kerk (art. 31): 8.30 uur ds. J. J. Verleur te Lisse, 3 uur ds. De Vries te Den Haag. Koudekerk Herv. Gem.: 10 en 7 uur ds Koerselman (HA.); Geref. Kerk: 10 en 7 uur ds. Zijlstra. Leiderdorp Herv. Gem.: 10 uur dhr J. H. Meester, theol. kand. te Haarlem. 12 uur zondagsschooldienst. Voorganger ds. P. L. Schoonheim te Leiden; 6.30 uur ds, J H. Bogers te Alphen a.d._Rijn; Kerkzaal a. d. Rijn; Ger. Kerkt 10 uur ds. Zijlkwi Alpben Banga, 6.30 uur ds. Dijk; Kerkzaal (Zijl kwartier) 10.30 uur d6. Dijk, 5 uur ds. Banga. Leiinuiden Herv. Gem.: 9.30 uur ds. D. H. Gijsbers; Pniël: 7 uur ds. D. H. Gijsbers; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. D. Hoornstra te Hoofddorp. Lisse Herv. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. G. Pettinga. 7 uur ds. G. de Ru te Rot terdam (Jeugddienst); Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. K. Schouten (HA. en Nabetrach ting) Chr. Geref. Kerk: 10 uur leesdienst, 3.30 uur ds. A. H. Schippers te Hillegom, Geref. Gem.: 10 en 4 uur ds. K. de Gier, te Den Haag, (v.m. HA.); Geref. Kerk (art. 31)10 en 4 30 uur ds. J. J. Verleur; Oud Geref. Gem.: 9.30 en 3 uur leesdienst Ned. Prot. Bond geen dienst. Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 uur de heer J. van den Hoek. 3.15 uur ds. Engels te Zaandam. (Oogstdlenst)6.30 uur de heer J. van den Hoek; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. Snel. Nieuw-Vennep Herv. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. J. A. van Boven (H.D.); Bethel- kapel: 10 uur ds. Chr. Eerhardt te Hille gom; 7 uur ds. G. A. Alma te Amsterdam; Geref. Kerk: 9 30 en 3 uur dhr J. Verkuyl te Djakarta; Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 uur ds. L. Floor. Nieuwkoop Herv. Gem.: 9.30 uur ds. J. Stehouwer, 6.30 uur ds. J. Verweij. Rem. Kerk- 10 uur ds. J. Hoogslag van Soeren. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. Kuiper te Sassenheim, Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur leesdienst. Noordw(jk-Binnen Herv. Gem.: 10 en 7 uur ds. van Dok; Geref. Kerk: 9.30 en 5 uur ds. Heinen; (V. d. Berghstlchting)11 uur ds. Heinen: Ned. Prot. Bond (lokaal Lindenplein)10 30 uur: geen dienst. Noordw(jk-aan-Zee Herv. Gem.: 10 uur ds. Douwes to Rotterdam. 7 uur dr. P. J. Schoonheim te Lelden; Sole Mio: 10 uur ds. De Jong te Den Haag; Geref. Kerk: 8.30 10.30 en 5 uur ds. Vreugdenhil te Ouderkerk aan de IJssel; Herv. Geref. Evangelisatie (lokaal Schoolstraat): 10 u. en 3 uur dienst. Noordwijkerhout Herv. Gem.: 10 uur de heer J. D. Wuyster. vic. te Leiden. Oegstgeest Herv. Gem. Groene Kerk: 10.30 uur ds. G. F. Callenbach. (H.D.); Pauluskerk: 10 uur ds. B. C. Visser. 7 uur ds. G. F. Callenbach; Hoge Mors; 10 uur ds. P. Kloek te Leiden; Ver. v. Vrijz. Herv. W. de Zw. Kerk: 10.30 uur ds. W: J. H. Hubeek; Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. J. P. Prins te Den Haag; Geref. Kerk (art. 31) W. de Zw. Kerk: 8.30 uur ds. Brands. 3 uur ds. W. G. de Vries te Lelden. Oude-Wetering Herv. Gem 9.30 uur ds. A. H. Knottnerus. 7 uur ds. W. Sirag te Vlaardlngen. Jeugddienst; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds A. G. Kornet; Rem. Geref. Gem.: geen dienst. Rynsaterwoude Herv. Gem.: 10.30 u. ds. T. D. van Soest, 7 uur kand. M. Jansen te Lelden. Rijnshurg Herv. Gem. (Grote Kerk) 10 uur ds. H. van Gosliga, 5 uur ds. Baks pred. te Capelle aan den IJssel, (jeugd dienst); (Kleine Kerk Brouwerstraat): 10 uur ds. M. C. Groenewoud. 5 uur ds. H. v Gosliga; Geref. Kerk (art. 31) Kerkgebouw Langevaart: 10 en 5 uur ds K Brunlng; Chr. Geref. Kerk Oegstgeesterweg10 en 5 uur ds. J. Kampman; Geref Kerk (Ra penburg): 9.30 uur ds. H. Post. 5 uur ds. J. Bij le veld; (Voor hou ter weg)9.30 uur ds. L. van der Linde. 5 uur ds. H. Post; (Ma ranathakerk): 9.30 uur ds. J. Bijleveld, 5 uur ds. L. van der Linde. Sassenhelm Herv. Gem.: 9 en 10.30 u. ds. Brouwer te Hillegom, 5 uur ds. Hagen te Katwijk aan Zee: Geref. Kerk: 9.30 uur ds. van den Berg. 5 uur ds. Kuiper; Chr. Geref. Kerk: 10 uur leesdienst. 3 uur ds. Kampman te Rijnsburg; Ned. Prot. Bond: 10.30 uur ds. Boers te Hoorn. Ter Aar Herv. Gem.: 9.30 uur ds. A. M. Knottnerus te Oude-Wetering, 6.30 uur ds. T. D. van Poest te Rijnsaterwoude; Geref. Kerk: 10 uur ds. H. Heyner, 6.30 u. ds. Snel te Nieuwveen. Valkenburg Herv. Gem.: 10 en 6.30 uur ds. D. Lekkerkerker; Geref. Kerk; 10 uur ds. Langeler. 5 uur ds. H. de Valk te Katwijk aan den Rijn; Geref. Kerk (art. 31): 10.15 en 5 uur ds. L. Brands. Voorhout Herv. Gem.: 10 uur ds. J. W. de Jong. Voorschoten Herv. Gem. (Dorp) 10.30 uur kand. J. Visser te Rotterdam. 7 uur cis. D. Veldkamp te Den Haag; Rijndijk: 10 u. prof. dr. Rasker te Oegstgeest; Hulp I en Heil; 10 uur ds. van Noordenne; Geref. I Kerk (ln de Herv. Kerk) i 9 en 6 uur ds. RS Actie: Bijstand 2 Voor de tweede maal zal er een na tionale financiële actie worden gevoerd ten bate van enkele maatschappelijke instellingen. De actie, die heden, 30 augustus, geïntroduceerd wordt onder de naam „Bijstand 2" loopt tot 31 obtober as. Ruim 15.000 winkeliers in vele plaatsen van het land zullen loten voor deze actie verkopen. De te begunstigen instellingen zijn ditmaal het Koningin Julianafonds, het Prins Bernhardfonds en het comité .Europa Prijs Nederland". Het Koningin Julianafonds zal 50% en de andere twee instellingen elk 25% van de netto-opbrengst ontvangen. Men hoopt door deze actie 2 miljoen gulden te vergaren. Spllker te Maassluis; Geref. Kerk (art. 31) 8.30 uur ds. K. Brlinlng te Rijnsburg. 3.15 uur ds. Verkade te Voorburg. Waddlnxveen Herv. Gem.: 9.30 uur ds. J. van der Haar, 6.30 uur ds. J. R Cu- peru8; Wijkgebouw; 9.30 uur ds. J. R. Cu perus. 6.30 uur (niet bekend)- Groep Wet en Evangelie: 9.30 uur ds. E. H. Kalk man; Geref. Kerk: 10 en 6.30 uur ds. J. Snoeij; Rem. Geref. Gem.; 10 uur ds. Lin demans te Dordrecht; Chr. Afgesch. Gem 9.30 en 5 uur leesdienst. Warmond Herv. Gem.: 10 uur dr. W. D. van Wijngaarden te Leiden. 7 uur ds. Boonstra. (Onderwerp; Gebedsgenezing). Wassenaar Herv. Gem.: (Dorpskerk): 10 uur ds. J. Wlersma, 7 uur ds. A. Dron- kers te Utrecht. Jeugddienst; Zuiderhout: 10 uur dr. H. J. Honders; Deylerhuis: 10.15 uur ds. K. H. Meijer te Soest. Geref. Kerk Zijllaan; 10 en 5 uur dr. H. J. Westerink, te Lelden; Bloemcamplaan: 10 en 5 uur ds. G. Th. Rothuizen, te Lelden; Ned Prot Bond; 10.35 uur ds. J. A. van der Meiden, te Dordrecht; Jobannahuis: geen dienst. Woubrugge Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 uur d6. G. F. Overgaauw; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. J. D. Kous te Den Haag. Zevenhoven Herv. Gem.: 930 uur ds. W. Verweij; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. H. Koffrle te Lelmulden. Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 uur vic. Hoogendljk. Zwaminerdant Herv. Gem 10 en 6.30 uur ds, C. L. van den Broeck; Geref Kerk; 10 en 630 uur ds. J. Lafeber te Bunscho ten; Rem. Geref, Gem.| geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 3