PARIJS WIJST DE (WINTER)WEG 97ste jaargang- Dinsdag 26 augustus 1958 Derde blad no, 2952 door een brede violet-suède ceintuur. De hoed is gemaakt van panterbont. Onder deze foto ziet men een prettig zittend kostuum eveneens van Balmain. Hij heeft bij het ontwerpen van zijn herfst- en wintercollectie ook gedacht aan de zakelijke hardwerkende vrouw. Voor haar ont wierp hij gemakkelijk zittende, eenvoudige kle ding. De hier afgebeelde japon levert daarvan het bewijs. De jurk is gemaakt van licht grijze wollen stof. In het bijzonder vallen de vier grote opgenaaide zakken en de wijde mouwen, welke alle bewegingen toelaten, op. De mouwen lopen uit in loshangende manchetten. Geheel onder aan is een combinatie van Jacques Griffe afge beeld. Hij stelde deze combinatie samen van olijfgroen en fuchsia-kleurige langharige wol voor de jas. boven de eenvoudige olijfgroene rok. Het hoedje is eveneens groen en gemaakt van vilt. Aan de rechterzijde van deze pagina ziet men bovenaan een eenvoudige tailleur van Guy Laroche. De originaliteit van dit kostuum is gelegen in het zeer korte jasje met vier zakken. De zoom van de rok hangt op 45 centimeter van de grond. Het geheel is vervaardigd van licht groene wol. De foto daaronder toont een creatie van het huis Dior. Yves St. Laurent, de chef-ontwerper van dit huis. een jonge man. die vele vrouwelijke bewonderaars heeft, komt o.m. met deze alles zins draagbare avondjurk van ..gesneden' flu weel boven een zilvergrijze ondergrond. De dames, die met het struisveren kapsel niet her kend wensen te worden, kunnen het grappige maskertje gebruiken. Geheel rechts onderaan de pagina ziet men weer een ontwerp van Guy Laroche. die voor de jonge vrouw dit eenvoudige cocktailjapon netje maakt. Het is uitgevoerd in room- en goudkleurig brokaat. De lange handschoenen geven aan het geheel een gedistingeerd tintje. Tenslotte de twee foto's bovenaan deze pagina in het midden. Op de linkerfoto ziet men weer een idee van het Huis Dior. Yves St. Laurent heeft voor zijn nieuwe collectie voor de komende herfst en winter de ..ligne de la courbe" aange houden. zodat het silhouet van zijn nieuwe creaties een boogvorm vertoont. De hoeden zijn gebold met brede welvende rand. De schouder lijn komt duidelijk uit en de rokken hebben een lichte boogvorm en reiken in het algemeen tot op een 36 centimeter van de grond. De hier afgebeelde jurk is een ..Fête Bleue"komisch uitlopend. Dit model is kenmerkend voor de nieuwe lijn van het Huis Dior. De japon is uit gevoerd in pastelblauw satijn. Het zeer korte lijfje is geborduurd. Tenslotte de rechter foto van deze twee in het midden. Het is het pronkjuweel van Made leine de Rauch. de Parijse mode-ontwerpster. De naam van dit avondtoilet is ..Poussin". het geen letterlijk ..kuikentje" betekent. De japon is uit zijden organdie van een geel-beige kleur, bestikt met satijnen bloemmotieven in dezelfde tint. De mantel is van imitatie-zwanedons en gevoerd met satijn De met enige spanning tegemoet geziene col lectie uit Parijs is nu bekend. Parijs heeft de weg gewezen. Hoevelen zullen die weg in werkelijk heid gaan bewandelen? Misschien is hun aantal niet groot, maar ongetwijfeld zal wat Parijs voorschrijft wel enigszins terug te vinden zijn in de nieuwe Nederlandse modellen voor de komende herfst en winter Verschillende mode-huizen hebben hun win- termodellen reeds getoond, doch het wachten was nog op de grote huizen uit Parijs. De ver schillende ontwerpers uit Italië en andere landen mogen heel wat in de melk te brokken hebben, per slot kijkt iedereen naar wat ..Parijs" zal zeg gen en tonen. De Parijse mode-ontwerpers geven richting aan de mode. of anders gezegd: wijzen de weg. en in verband met het seizoen in dit geval de ..winter-weg" De Parijse mode-ontwerpers brengen allen het empire-model in hun collecties. De ceintuurs zijn op verschillende hoogten gebracht, doch over het algemeen liggen deze boven de taille. De lengte van de kleding is ter hoogte van de knie. Opvallend is ook dat grote nadruk wordt gelegd op de schouders, door flinke mouwen en bontkragen. De huidige mode is radicaal veranderd en vervangen door ensembles met een klein jasje meer een bolero of een 7\8 mantel, die tot ongeveer 8 cm boven de onderkant van de japon reikt. Ook in de cocktail-en avondensembles vindt men dit idee terug. De avondjaponnen worden overigens gekenmerkt zowel door een opbollende als een afgeklede rok. De wijde rok doet denken aan een Perzische lantaarn of aan een ballerina met een kort lijfje. De décolleté's zijn diep uitgesneden. Wanneer het accent op de blouses valt. wor den deze op een strakke rok gedragen. De blou ses zijn uitgevoerd in kleurig bedrukte stof of in pastelkleurig fluweel en volgen de lijn van het jasje van het ensemble. De nieuwe stoffen zien er over het algemeen grof uit. maar zijn in werkelijkheid tamelijk soepel. Veel gebruikt zijn langharig mohair en eenvoudige tweed: wollen en zijden crêpes zijn voor de namiddag terwijl fluweel, satijn, brokaat, moiré en lamé zijn uitverkoren voor de avond. Borduurwerk is minder gewild dan vroeger, maar als het gebruikt wordt, is het kwistig. De ..opmaak" bestaat verder uit kristallen parels, kegelachtige oorringen, grote clips en juwelen kammen. De kleuren bevatten alle purperach tige tinten van diep viool tot parma als ook helder roze-rood. bruin en groen. Wit en zwart zijn weer in de gratie voor de ..betere" kleding. De hoeden zijn. naar mate de rokken korter zijn. groter geworden. Ze zijn hoog als suiker broden. gedrapeerde tulbanden en kolbakken van kroesig bont, fluweel of veren. Bij avond kleding worden speciaal struisvogelveren gedragen. Op deze pagina laten wij een aantal foto's zien van de nieuwe modellen, waarin men de algemene lijn, zoals wij die hierboven hebben beschrevenduidelijk tot uitdrukking komt. Of de Nederlandse dames erg enthousiast zullen zijn over deze nieuwe mode. staat nog te bezien. In Nederland loopt men niet direct zo warm voor het nieuwe. Toch lijkt ons wat Parijs voor dit jaar voorschrijft aanvaardbaarder dan de mode van vorige jaren. Links op de pagina ziet men van boven naar onder achtereenvolgens een van de hoogtepun ten uit de collectie voor de komende herfst en winter van de bekende Parijse modekoning Pierre Balmain. Deze mantel is van diep-purpe- ren wol met een hobbelig oppervlak. De brede rug loopt over de schouders uit in een op de borst gekruiste stola, welke wordt vastgehouden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 8