DIJ VU r; In Friesland leren twee jeugdige Papoea's hoe met riet om te gaan 1 Ge laargang no. 4 Zaterdag 25 januari 1958 In Noordwolde vindt men enige rietvlechtschool van ons land WOORD VAN BEZINNING STELT U GELOOF IN HET LEVEN Duitser schreef in trance een bestseller over „Stalingrad" VARIA DANK ZIJ HERVORMDE ZENDING gen, stappen zij over naar een van de vele rietverwerkende bedrijven In Noordwolde. Op ..Onder het toeziend oog van ..Meneer Bos'' bewerkt de 16-jarige Stefanus Ondoafo met een brander een stuk rotan om het zodoende wat buigzamer te maken. Daarna zal hij naar zijn Papoea-vriend Her man (op de achtergrond zichtbaar) stappen om het tezamen met hem in het stoeltje te passen.'' (Van onze correspondent) In Noordwolde. het knusse dorpje in Frieslands zuidoosthoek, was ds. Reitsma rond de eeuwwisseling een verguisd man. Niet dat dominee niet goed preken kon of zijn geloof niet goed beleed, nee, verre van dat. Maar dominee was te vooruitstrevend, te sociaal voelend. Nu, bijna zestig jaar later, denkt men daar anders over. Nu is men de inmiddels overleden predikant erg dankbaar voor zijn voor uitziende blik. En terecht, want dank zij die blik bloeit in datzelfde Noordwolde een industrie, die er zijn mag: de rietverwerkende industrie. Deze tak van levensonderhoud, die na de invoering van rotan meubelen zo'n enorme vlucht nam, is nauw verweven met de enige Nederlandse rietvlechtschool. Die staat als een herinnering aan ds. Reitsma midden in Noordwolde aan de Hoofdstraat. Als een herin nering aan ds. Reitsma, maar ook als een herinnering aan dr. Mulder, die zich bij de vooruitstrevendheid van de dorpspredikant wonderwel aanpaste. plaats maken voor een speciale Rijks- rietvlechtschool, de enige in Nederland. Die school bestaat nog en al is de naam inmiddels gewijzigd in techni sche school sinds kort wordt er na melijk ook in andere vakken onderricht gegeven op de gevel van het grote gebouw in de hoofdstraat staat nog altijd te lezen: „Rietvlechtschool". Momenteel volgen daar 22 knapen tussen de 12 en 14 jaar de lessen van meneer Bos, die eens zelf als leerling de school bezocht. reis Maar er zyn onder deze 22 leerlin gen twee knapen, die na het beëindigen van de cursus hun opgedane kennis in Noordwolde mee op reis nemen. Op reis naar hun eigen land: Nieuw Gui nea. Dat zijn de twee oudste leerlingen van de school, de 16-jarige Stefanus Ondoafo en de 18-jarige Herman Wambrauw, twee Papoea-jongens, die in september van het vorig jaar naar Nederland kwamen om in Noordwolde die kennis te vergaren, die hen eens in staat zal stellen op Nieuw Guinea een eigen zaak in rieten en rotan-artikelen te openen. Dit werd de twee jongens mogelijk gemaakt door de Hervormde Zending in Oegstgeest, die het vorige jaar liefst 17 Papoea-jongens naar Neder land liet komen om zich in verschil lende vakken te bekwamen. Weinig anders Ds. Reitsma wist het! Het rietvlechten is sinds de veenaf- gravingen in de gemeente Weststel lingwerf een belangrijke industrie in Noordwolde, Men begon er mee in de huizen, waar hele gezinnen het kwistig langs de veenplassen groeiende teen hout tot sterke en sierlijke stoelen wis ten om te buigen. Dat leverde geld op en daarom was er in het dorp prak tisch niemand, die zich aan deze ar beid onttrok. Totdat men op 'n kwade dag met de stoelen bleef zitten. Er was geen vraag meer. In Noordwolde zaten de rietvlechters in zak en as. Er was een fout ge maakt, maar wélke? Ds- Reitsma wist het. Men had alle stoelen volgens het zelfde model gemaakt en zodra men voor wat meer variëteit zorgde, dan zou de vraag wel weer groter worden en kon men de door Duitsland ver overde markt zeker terugwinnen. Bo vendien moest er een school komen, een school, waar men de Noordwolder rietbewerkers de mogelijkheden van teenhout leerde. Een school? Nee, daar geloofde men in Noordwolde niet in. De dominee was niet goed wijs. Men had 't altijd zo gedaan, en waarom zouden ze dan plotseling gaan veran deren? Men was dus boos op de do minee en er kwam geen school. Voor lopig! In armenhuis Ja, voorlopig, want in het voorjaar van 1908 werd mede door het voorbe reidende werk van dr. Mulder, die de taak van ds. Reitsma had overgeno men, met rietvlechtonderwijs begon nen. In een lokaal van het armenhuis vertelde de speciaal uit Duitsland ge haalde Herr Schönfeld zijn leerlingen hoe dit teenhout op de meest effec tieve wijze bewerkt kon worden. Hij leerde zijn leerlingen een grote ver scheidenheid modellen onder de knie te krijgen. Zo werden de plannen van ds. Reitsma en dr. Mulder toch nog werkelijkheid en leefde de rietvlecht- industrie in Noordwolde weer geheel op. Rijksrietvlechtschool Dat gebeurde 49 jaar geleden. In die periode is er veel veranderd. Het teenhout werd geheel verdron gen door rotan en pitriet en het les- lokaaltje in het armenhuis moest In de twee jaar dat deze jongens onder de hoede van de heer Bos staan, leren zij het gehele vak beheersen en als zij dan tenslotte uit de handen van de huidige directeur, de heer K. H. Stad, hun diploma hebben ontvan- Ze hebben het wél koud, maar ver der zijn ze net als de andere leerlingen. Het verschil zit eigenlijk alleen in de huidskleur, vertelde de heer Stad ons. En inderdaad bij het betreden van het leslokaal moesten wij even zoeken naar Herman en Stefanus, die zich gebogen over een rotan-stoeltje in aanmaak midden tussen de andere bevonden. Onze aanwezigheid maakte hen wat schuw, wij waren vreemden voor hen, en omdat zij de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen om een vlot gesprek te voeren of te vol gen, keken zij ons wat argwanend aan. Maar toen de heer Stad een grapje maakte, was alle schroom verdwenen. Er plooide zich een brede glimlach om hun monden. Daarna bogen zij zich weer over hun werkstuk. Zij gingen zwijgzaam verder met het buigen en vlechten van hun rotan-stoeltje. Later, tijdens het speelkwartier, zagen wij hen nog even terug. Ze waren volko men in de gemeenschap opgenomen, iets waaraan hun sportieve prestaties niet vreemd zijn, want toen zij nau welijks in Noordwolde gearriveerd wa ren, wierpen zij zich temidden van de andere leerlingen in het koude water van het zwembad, om er zonder voor bereiding nog wel, met een zwemdi ploma uit te komen, en ook op het voetbalveld dwingen hun daden de andere jongens tot grote bewondering. Stefanus en Herman glimlachen slechts. Ook als zij om halfvijf op de fiets stappen, om naar Steggerda, een dorpje op ongeveer vier kilometer van Noordwolde, te rijden. Daar, bij de fa milie Schurer, vonden zij voor twee jaar hun „thuis". Een thuis, waar zij Nederland dankbaar voor zijn en waar aan zij later, als het achter een glim lach verborgen heimwee verdwenen is, met veel vreugde zullen terugdenken. EEN oude kerk, een kathedraal, hoog oprijzend tegen de avond hemel is voor de voorbijgaande wandelaar meer dan een indrukwek kend beeld. Daar spreekt het Gods geloof van \Toeger eeuwen, sterk en hecht als dit bouwwerk, waartoe het bezielde. De portalen, de gewel ven, te vermoeden achter de hoog opgaande ramen, de torens. Maar de omgevingwel, spreekt van andere aandrift. Wie in Leiden woont, kan zo s'avonds de Hooglandse kerk langs gaan: tegen de donkere lucht het imponerend silhouet, dat op zijn beurt de mens van nu een vermoe den geeft van een sterker en dieper geworteld leven van het zijne. Maar het geluid, dat de avondstilte ver vult, komt uit een dansschool of dergelijk établissement dat meer bezoekers trekt dan de kerken door de week gemeenlijk doen. O neen, hier geen sprake van een dansprobleem of iets van dien aard. Alleen maar die vraag, die by de wandelaar opkomt: „dat is nu al eeuwen: hier de kerk, daar naast wat van toch wel heel an dere orde is. Zou die kerk daar ook praxis pietatis, de praktijk der vroomheid, geldt in onze tyd ook „de wereld". Maar wat heeft die kerk dan nu te zeggen, wanneer de dringende vragen gesteld worden? Deze week zyn de eerste grote groepen van nieuwe „displaced persons" aange komen: vluchtelingen haast uit In- dië Indonesië. Deze mensen zyn voor een aantal: terug, na bittere teleurstelling en heel veel span ningen wellicht, maar toch: terug. Voor een deel evenwel inderdaad ontworteld, displaced, zonder hoop. Goddank wordt barmhartigheid ge boden, maar zelfs hierin, zo merken wy, is er geen overmaat van bij stand men reageerde niet spon taan met vele en grote giften voor de nood. Kregen wy te weinig te horen van de nood, van de on draaglijke spanningen, waaronder zy verkeren, die nog bleven, van de ting is, dat de kerk een bevrydend woord niet alleen spreekt, maar ook een bezieling meedeelt en een visie stelt. Nu eens inzake deze grote vragen van wereldpolitiek gehalte, een an dermaal inzake de innerlyke noden van de moderne mens. vragen van doelloosheid, zinledigheid, het ge voel van te leven in een noodlottig aquarium", waarin je jezelf haat, omdat je niet uit de cirkel van je leven kunt breken". Denkelyk zal „de" kerk, wetend dat alle mensen hun persoonlyk leven hebben ondanks alles, en ge lovend, dat elke mens met God ver bonden leeft, altyd weer als ant woord gaan spreken in de persoon- lyke toon. Nu is het ook opmerkelyk dat in een uitstekend boek over „de uitdaging van de toekomst der mensheid", de schryver, Hanson Brown, een natuurwetenschappelyk geleerde, in zyn conclusie zegt: „als er oplossingen zyn, dat kunnen die alleen opkomen in de harten en geesten der enkele mensen. Tot wel ke hoogte kan de mens zelfzucht on. dergeschikt maken aan edelmoedig heid, onwetendheid, onrijpheid aan wysheid, en haat aan liefde?" iets over te zeggen hebben gehad?" In de kerken is inderdaad zeker ge predikt over de „zondige wereld" en onze grote organist-componist Sweelinck had in de zeventiende eeuw de opdracht, zondagmiddag en woensdagavond het orgel in de oude kerk van Amsterdam te bespe- den, om de burgery buiten de ta veernen en dergelijke te houden. Maar overigens, bij myn weten, het de kerk de wereld: de wereld en predikte verder het geloof, dat tot de eeuwigheid inleidde. My dunkt, dat het christendom van heden een andere waardering van deze wereld heeft. „De wereld" het totaal van de beelden en as pecten van de menselyke samen leving, wordt veel hoger gewaar deerd; de mensen van die kerk wé ten deel uit te maken van die wereld die kerk heeft wat te zeggen aan gaande „de wereld". Dit namelyk: dat het leven der mensen èn de gang der samenleving gericht moet worden door het hoogste weten, dat de mens heeft evangelisch besef, een recht doen aan het heilige, of hoe ook genoemd. De roep tot de angst en het onrecht? Of kunnen wy niet meer de goede wil van te willen redden opbrengen? Die ge dachten. Het werd my nu gevraagd: „Wat doet de kerk nu voor deze mensen in hun psychische nood, in hun ontwarteld-zyn, behalve mis schien delen in de praktische, eerst nodige hulp?" De kerk staat toch niet met de mond vol tanden? Er is nu toch zeker ook meer te zeggen dan de oude prediking, die «toege geven) misschien blijvend het diep ste woord bevat van Gods vrede? En wat heeft de kerk te zeggen over de VTagen rondom de techni sche hulpverlening aan de onder ontwikkelde gebieden, die talloze ingewikkelde menselyke vragen op roept een westers patroon van ver. techniseerd leven bij een volkomen anders ingerichte cultuur; en is wat het Westen brengt zo goed? En kunnen wy zelf geestelyk onze wereld aan? De enkeling kan de antwoorden niet geven. De vragen zijn zovele, het is alles zo onoverzichteiyk. Wie kan nu een helder beeld geven? Het is te begrypen, dat dan de verwach- Onder regie van de heer B. Ha- geman speelt ,J.itteris Sacrum" in de Leidse Schouwburg ,JIans Hop per maakt carrière" van Fabricius. De hoofdrol (Hans Hopper) wordt hierbij op meesterlijke wijze ver tolkt door de heer H. de Wilde, wiens subliem spel ongetwijfeld de andere spelers heeft geinspireerd. „Litteris" kan op een zeer geslaag de avond terugzien. Burgemeester van de Sande Bak- huyzen kan in zijn nieuwjaarsrede tot de Leidse Gemeenteraad van het verstreken jaar 1932 niet veel goeds zeggen. Wij lezen daarin o.a. Het afgelopen jaar bracht in het algemeen teleurstelling op schier elk gebied van gemeenteleven. Be perking en inkrimping is dan ook helaas getreden in de- plaats van activiteit. Waar niet stilstand Zijn hypnotiseur dokter Sehmitz wil nn een deel van Gerlachs grote inkomsten ..De 18-jarige Herman Wambrauw. die sinds september van het vorig jaar de warmte van Nieuw- Guinea ver wisselde voor het onbetrouwbare Ned. klimaat, voelt zich op de enige Ned. Rietvlechtschool in Noordwolde ol hele maal thuis. Ook het rietvlechten gaat hem al goed af. ge tuige het stoeltje, dat hij met alle toewijding aan het ver vaardigen is." (Van onze correspondent in West-Duitsland) Het lijkt een bykans fantastisch verhaal van Edgar Allen Poe: een man wordt' onder hypnose ge bracht. hy dicteert drie weken lang een roman, die zyn eigen wederwaar digheden uit de oorlogs- tyd beschrijft, het boek wordt een „bestseller" en nu wil de hypnotiseur (een dokter) een proces tegen de schrijver begin nen. omdat hy aanspraak op een deel van de hono raria maakt! Heinrich Gerlach. een gewezen onderwyzer uit Oost-Pruisen, die nu le raar in Brake in de buurt van Bielefeld is. was in de oorlog als officier van een tankafdeling van het zesde Duitse leger in Rusland, waar hy in 1943 by Sta lingrad door de Russen werd gevangen genomen Hy werd van het ene kamp naar het andere ge sleept. maar vond niette min tijd om te werken aan een boek. Bang dat de Russen het zouden vinden en het hem zouden afne men, schreef hy met heel kleine lettertjes, zodat hii het in een enkel cahier kon onderbrengen. Toen een van zyn ka meraden in vrijheid werd gesteld, gaf hy hem het manuscript op goede ge luk en met zyn beste wensen mee. De kameraad kon niet verhinderen, dat de Russen het verhaal ontdekten. Ze namen het hem af en het heeft Duitsland nooit bereikt In april 1950 kreeg Ger lach zelf zyn vryheid terug. Hy trok naar de Westduitse Bondsrepu bliek en probeerde het boek opnieuw te schryven. Tot zyn schrik ontdekte hij echter, dat hy daar niet toe iri staat was Blijkbaar was hy veel ver geten. Door een toeval kreeg hy vervolgens een geïllustreerd tijdschrift in handen, waarin wat over de hypnotiseur dr. Karl Sehmitz in München werd verteld. Hy ging naar München en dr. Sehmitz bracht hem in een tran ce-toestand. Een secreta resse zat met een steno- bloc naast zyn ligstoel en Gerlach dicteerde aldus drie weken achtereen elke dag tussen de twee en een half en drie uur gebeurte nissen uit zyn verleden en brokstukken van zyn ro man. Gerlach wilde daarop een uitgever voor zyn boek vinden, dat hy de titel: „Die verratene Ar mee" had gegeven, maai dat lukte niet zo gauw, Is dat nu werkelijk al 25 jaar geleden? INDERDAAD IS HET DAT! blijkt, moet achteruitgang worden vastgesteld in het economische le ven Een boerderij in Leiden adver teert met de volgende prijzen: Melk afgehaald7 cent per liter, melk (thuisbezorgd) 8 cent per li ter. Karnemelk 4 cent per liter en slagroom 15 cent per flesje! De schaatsensport viert hoogtij, dank zij de aanhoudende vorst. Op de banen van de Leidse IJsclub wordt met veel succes een gekos tumeerd ijsfeest gehouden (de warme oliebollen van de Huishoud school gaan weer vlot van de hand!) De Leidse Studenten-IJs club organiseert ivedstrijden in het hardrijden over 200 meter. Ook kan men wedstrijden voor kinderen zien verrijden. want een paar jaar gele den was de belangstelling voor oorlogsromans nog niet zo groot als thans. Pas later publiceerde een geïllustreerd week blad in Frankfort een paar fragmenten en daar na werd het boek in zyn geheel door een uitgever te München uitgegeven. Het is een lijvig werk ge worden. dat niet minder dan 560 bladzyden omvat. Het werd een enorm suc ces op de boekenmarkt Nu wil Sehmitz echter 20 procent van Gerlachs inkomsten van dat boek hebben. Indertyd was dat in een contract vastge legd. maar de auteur vindt thans, dat Sehmitz er geen recht op heeft. Sehmitz heeft, zo be weert Gerlach, niet zo heel veel moeite gehad de ver halen van het verleden uit Gerlach los te krygen. Gerlach zelf had later nog vyf jaar lang aan het boek gewerkt en gevyld En wat het contract be treft: Misschien, zo brengt Gerlach te berde, heeft dc dokter hem dat óók wel in een trance-toestand la ten ondertekenen Vermoedeiyk zal een Rechtbank zich nu met deze zeer merkwaardige aangelegenheid moeten bezig houden. Hoever komen wy, wanneer da mens aangesproken wordt ieder van ons om iets te zeggen, om een daad te stellen, om te geven, om te staan voor mensen of zich in te zetten voor wat waard is? Een oproep willen wij elkander wél doorgeven al was het om onze eigen levensvervulling: boven al om iets verderóp te bouwen. Maar op wereldniveau kan daar het hele complex van het evangelie voldoen? „Verantwoorde lijkheid en trouw, innerlijke tucht en waarachtigheid"Telkens in ierier punt weer doordenken, vooral eerlyk en veelzydig herkennen, welke nood, welke noodzaak het is en nooit aflaten van te streven naar een leven dat recht doet aan waarden van gaafheid-heelheid en vervulling. Een leven dat recht doet aan het heilige en eeuwige, ieder is: mens Gods- En in die „wereld", vol van andere aandriftHoe ver wy hiermee komen ligt mede aan U. J. Th. MACKENZIE, Remonstr. predikant te Leiden. Met Fritz Hirsch en Friedl Dot- za in de hoofdrollen, brengt het bekende operette-gezelschap „Fritz Hirsch" in de Schouwburg „Zu Je- dem kommt einmal das Glück" (de gegevens voor deze operette wer den ontleend aan de bekende ro man van Dickens Little Dorrit") Burgemeester Gouverneur van S assenheim herdenkt het feit, dat hij 12^2 fo.ar geleden in die ge meente werd geïnstalleerd. In ver band met de tijdsomstandigheden wordt op verzoek van de jubilaris van feestbetoon afgezien. De nieuwjaarsrede van de burge meester van N oor dwijker - hout illustreert wel heel duidelijk de welvaart, welke vóór de crisis in die gemeente werd aantroffen en de sombere toestand omstreeks de jaarwisseling 1932/1933. Dit kregen de raadsleden o.a. te horen: „Vil la's en bollenhuizen verrezen over al in de gemeente uit de grond, aan de gekweekte bloemen zaten gouden steeltjes en nu alles narigheid, bollen waardeloos, werk loosheid alom, geen enkel bollen- huis gebouwd Ons nationaal voetbalelftal wordt te Amsterdam door Zwitserland met 20 geslagen. Bekende spelers uit deze wedstrijd waren o.a. La- gendaal, Van Heel, Van Run, Adam Weber en doelman Van der Meulen. Onze schaatsenrijders brengen het er beter af en boeken succes sen tijdens internationale wedstrij den te Davos. Van der Scheer ein digt als tweede in het totaal klas sement. Heiden wordt wereldre cordhouder op de 5000 meter. Het gebouw van het Utrechts Nieuwsblad (in Utrecht bekend als „de krant van De Liefde", naar de vroegere eigenaar van die naam ivordt door een vrij ernstige brand getroffen. De gehele bovenverdie ping van het pand wordt vernield, waarbij waardevolle archieven ver loren gaan. Wegens zware ijsgang moet de Schipbrug bij Deventer uit de vaart worden genomen. Het verkeer mag gebruik maken van de spoorbrug. De typistenschool in Luton (Eng.) heeft er een nieuwe leerling by ge kregen. Het is de 83-jarige edelman Sir John Burgoyne, lid van de raad van bestuur van de school. Hy wil machineschrijven leren omdat Je je brieven er zoveel gemakkelyker mee schryft. Overigens doet deze edel man wel eens meer vreemde dingen. Drie jaar geleden liet hij zich als tachtigjarige inschryven by dc pad- vindery. Als welp....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 11