LOM (HANEÏ Een meester in vermommingen een man met duizend gezichten Het „Finse wonder" schuilt voor een groot deel in de sauna Een der groten uit de Ongeëvenaard record De ouderen onder ons zullen zich onge twijfeld Lon Chaney herinneren, de man, wiens naam onverbrekelijk verbonden is met figuren als „De klokkenluider van de Notre Dame" en „Het spook van de opera", die door hem voor de eerste maal op het witte doek tot leven werden gebracht. Hij was een van de grote sterren uit de tijd van de stomme film. Zijn beroemdheid was hoofd zakelijk gebaseerd op de grandioze wijze, waarop hij zich wist te vermommen. Slechts eenmaal in zijn leven speelde hij zonder ver momming. De critici verweten hem toen, dat hij er niet natuurlijk genoeg uitzag. Zijn filmloopbaan begon min of meer toe vallig in 1913 en eindigde in 1930 met zijn van 140 films, waarbij „De klokkenluider van de Notre Dameen Het spook van de opera". eerste sprekende film. Toen namelijk bleek» dat Chaney's keel ernstig was aangetast» Korte tijd later overleed hij aan keelkanker^ Maar zijn naam was voor altijd bekend ge* worden door het grote aantal maar liefst 140 films, die hij in die jaren had ge maakt. Ruim 25 jaar later wordt zijn nage dachtenis een verdiende eer bewezen in de groots opgezette film „De man met de dui zend gezichten", waarin aan zijn merkwaar dige en tragische levensloop opnieuw gestalte wordt gegeven door James Cagney. Verkwikkend wisselbaduit de stoeiend hete stoom in ijskoud water en omgekeerd (Van onze correspondent in Stockholm Er zijn dit jaar heel wat moeilijkheden in Finland geweest en onder de buitenlandse correspondenten was zelfs een nieuweling, die in het mooiste weekeinde van het jaar thuis bleef, „omdat er iets kon gebeuren". Hij zal echter inmiddels wel hebben geleerd, dat de Finnen op een zaterdag of op een zondag niet aan politiek doen. Het is dan namelijk „baddag" en dus feest. Het nemen van een Fins bad is niet een gebeurtenis van een of twee uur. Eerst moet namelijk de kachel worden aangemaakt en moeten de stenen warm worden. Dan gaat er water over, dat vlug verdampt en in die hete damp „baadt" men. Wij hoorden dikwijls beweren, dat men dit bad eigenlijk niet neemt om schoon te worden. Hygiënische overwegingen spelen een ondergeschikte rol. Hoofdzaak is, dat men wil genieten van de rust. die de sauna geeft en dat men verlangt naar de energie, die men bij het baden opdoet. Het is een plechtige handeling. Tenoijl de warmte de eerste zweetdruppels uit de huid perst, kan men in rust over de verschillende problemen nadenken. En al zit men er met enkele familileden of vrienden, men zal toch geen gesprek voeren. Daar is het te warm voor. Geestelijke krachtbronnen Men zit er ook zoals god de mens heeft geschapen. Onder dergelijke om standigheden zien alle problemen er anders uit. Eenvoudiger, Veronderstel niet, dat men door de warmte versuft, want als het hele Lichaam eindelijk kletsnat ós geworden, komen er takken bij te pas. In het begin slaat men el kaar zeer voorzichtig op de rug. Daar door komt ihet bloed in nog vluggere beweging en heeft mien het gevoel, dat de hersens worden gestimuleerd. Men houdt ziöh nog steeds transpirerende met nieuwe gedachten, nieuwe ideeën bezig. Op het ogenblik dat men bang is, dat dit luchtkastelen zijn, ver laat mien de sauna en springt in het koude water of dompelt zich. nog steeds spiernaakt, in de heerlijke witte sneeuw. Men gevoelt zich dan als herboren. Omdat er zich als het ware een laagje warmte om het lichaam heeft gevormd, kan men het gerust enkele minuten ln het ijskoude water uithouden. Voelt men zich onbehaaglijk worden, dan snelt men weer naar de sauna. Er zijn kleine sauna's en grote. Maar- meer dan tien mensen hebben wij nim mer bij elkaar gezien. Dat is in Fin land ook niet nodig, want er zijn bU elkaar 500.000 dergelijke inrichtingen „geestelijke krachtbronnen" of hoe men het nu wtil noemen. Zullks op een be volking van 4% miljoen zielen. Ook de grote hotels byv in Helsinki geven hun gasten de mogelijkhead. ge meenschappelijk te baden. En dikwijls genoeg ziet men hier gasten van hogs rang bijeen. Er bestaat trouwens een foto. die wel uniek mag worden genoemd. Men ziet op deze plaat enkele leden van de rege ring, die zich, uitsluitend met een klein handdoekje bekleed, voor het fototoe stel hebben opgesteld. Van buitenlanders hoort men soms beweren, dat het baden in dóe vochtige warme luoht gevaarlijk is. De Finnen echter zijn van menang, dat neg nie mand tijdens of kort na een sauna-bad is overleden. En wijlen generaal Man- nerheiim heeft zwart op wit gegeven, dat de sauna vooral wat de bestrij ding van epidemieën betreft tijdens de oorlog onschatbare diensten heeft bewezen. De Fin is trots op zijn sauna. Naast vele zomerhuisjes ziet men dan ook dit „badhuisje" staan dat ook 's winters kan worden gebruikt. En als u eens naar Finland zou ko men. geachte lezer, en u zou worden uitgenodigd om een sauna te bezoeken, dan moet u dijt zien als de grootste eer, welke de gastheer u kan aanbieden. Een typisch beeld van de Finse waterrijkdom. Aan de oevers van de meren (maar daar niet alleen) vindt men de sauna's, Finlands „geheime wapen 1. als Sergei in „Mockery" 2. als de Mandarijn mr. Wu in de gelijk namige film, 3. als vampier in „Londen after midnight", 4. als de musicus Erik in „Het spook van de opera", 5. zoals men hem bijna nooit in de film zag. Lon Chaney zonder vermomming. 6. als de clown in Laughclown, laugh 7. als de artist in „The unknown" 8. als Quasimodo in „De klokkenluider van de Notre Dame 9. als woudloper in „The trap Lon Chaney was de zoon van doof stomme ouders. Alleen door middel van gebarentaal kon hij met zijn ouders „spreken". Het is een ironi sche speling van het lot geweest, dat juist deze gebarentaal én het feit, dat hij zichzelf de kunst van de panto mime en het trekken van gezichten eigen moest maken om zijn moeder het dagelijks nieuws over te brengen en om haar aan het lachen te maken, de basis is geweest, waar hij op zijn grote talenten als acteur kon bouwen. Manusje van alles De film begint op het moment dat Lon Chaney als manusje van alles werkzaam is bij een reizend variété- gezelschap. Hij is getrouwd met een ex-revuemeisje, dat nu een kind ver wacht. Haar wurgende angst, dat haar kind ook doofstom zal worden, is de bron van vele moeilijkheden en de verwij deling gaat zo ver. dat ook als blijkt, dat him kind volkomen nor maal ls ,de breuk niet meer te her stellen is. De moelijkheden tussen Lon en zijn vrouw worden steeds groter en de climax ervan is haar zelfmoord poging op het toneel, waar Lon een clownsnummer uitvoert. Het vergif, dat zij heeft ingenomen, blijkt echter niet dodelijk te zijn, maar haar stem banden zijn geheel vernield. Als zij enigszins hersteld is, verdwijnt zij uit zijn leven en om later nog een maal terug te keren en een breuk tus sen Lon en zijn zoon te bewerkstelli gen. Lon is dan inmiddels opnieuw ge trouwd met een voormalig koormeisje, dat door haar voortdurende aanmoe digingen een enorme stimulans is ge weest voor Lon om in het filmvak een carrière op te bouwen. Laskaarse zeerover Toen Chaney op een bepaald mo ment zonder werk was. trachtte hij in een filmstudio een baantje te krij gen. Zoals alle figuranten moest hij iedere dag wachten in wat men daar de ..bullpen" noemde, een ruimte, gereserveerd voor artiesten, die zich voor het filmwerk beschikbaar hiel den. Zijn vaardigheid in de vermom mingskunst bezorgde hem toen ook zijn eerste kleine filmrol. Op zekere dag, toen hij weer in dat zaaltje zat te wachten .hoorde hij. dat er een regisseur zou komen, die zocht naar een man met een echtiitteken om de rol van een Laskaarse zeerover te spelen. Chaney. die altijd zijn grimeer doos bij zich had. bedacht zich geen ogenblik en onmiddellijk begon hij zich op te maken als getaande Las- kaar met een litteken. Chaney kreeg de rol tegen een vergoeding van 5 dol lar per dag. Het was de eerste schrede naar een van de grootste loopbanen uit de nu vijftig jarige geschiedenis van Hollywood. Toch kostte bet hem nog zeven jaar om een erkende ster te worden. Gedurende deze zeven jaar trad hij in ongeveer honderd films op en vrijwel nooit zag het publiek hem zoals hij er in het gewone leven uit zag. Altijd was hij vermomd, meestal onherkenbaar. Zonder uitzondering vertolkte hij griezelige, vreemde en groteske figuren. De wereld herin- nert hem vandaag de dag nog het beste als de armzaige. schuifelende en door niemand begrepen Quasi modo in „De klokkenluider van de Notre Dame" en als de mismaakte musicus Erik in „Het spook van de Opera". Deze pagina kan men vinden in de befaamde Encyclopedia Brittannica van 1929. waarin Lon Chaney genoemd wordt als een merkwaardig en klassiek voorbeeld van film- grimage. De verschillende foto's tonen Chaney in de volgende rollen. Zeer pijnlijk Sommige van Chaney's verrhom- mingen waren zó pijnlijk, dat zijn dokter hem vaak waarschuwde. Maar steeds sloeg hij de raad van de arts in de wind met de woorden ..Als ik niet lijd. hoe kan ik dan mezelf ge loofwaardig maken voor het publiek". Na zijn rol als Quasimodo was Cha ney gedwongen om wekenlang op een harde plank te liggen ten einde zijn wervelkolom weer in haar normale stand te krijgen. Hij speelde één van zijn rollen met gebogen haarspelden in zijn neus. opdat de neusvleugels maar wijd genoeg zouden uitstaan. Chaney bewaakte zijn grimeergehei men met jaloerse hardnekkigheid. Toen hij eenmaal een erkende ster was. stonden er altijd twee schild wachten voor zijn kleedkamer als hij zich vermomde. Hii weigerde ook al tijd van dichtbij foto's te laten ma ken van zichzelf in een bepaalde ver momming. Hij was bang. dat deze zijn geheimen zouden verraden. Eenzelvig mens Lon Chaney was een bijzonder een zelvig man. Zijn persoonlijke leven is altijd raadselachtig gebleven. Men zag hem nooit op feestjes of officiële gelegenheden. Men zag hem ook nooit in Hollywood, als hij er niet voor zijn werk moest zijn. Toen hij de eer ste maal zijn levensgeschiedenis moest opgeven, verzuimde hij eenvoudig om zijn eerste vrouw te noemen en ook dat hij een zoon had. Men heeft nooit kunnen vaststellen, wanneer hij pre cies geboren is. in 1883 of 1889, noch of hij Alonzo of Lorenzo heette. Nooit antwoordde hij op brieven van enthousiaste bewonderaars, hij was ook nooit aanwezig bij de eer ste vertoning van zijn films. In zijn vakanties vluchtte hij de bergen in Zo zal James Cagney er uitzien in de film over het leven van Lon Chaney, „De man met de duizend gezichten"Vijf en een half uur heeft hij in de stoel moeten zitten, voor de kapper en de grimeur hem zo onherkenbaar hadden verminkt, dat hij als twee druppels water leek op de onvergetelijke Quasimodo, de mismaakte klokkenluider van de Notre Dame. zoals die door Lon Chaney op het witte doek was gebracht. om te vissen en te jagen. Men wist dan nooit, waar hij was. Geen van de mensen, die met hem gewerkt hebben, collega's .regisseurs of tech nici. zijn ooit bij hem thuis geweest. Zijn tweede vrouw heeft hij nooit aan iemand voorgesteld, zelfs niet aan zijn naaste medewerkers. Zware taak Aan James Cagney was nu de moei lijke taak toebedacht om deze zon- derlijke en in wezen tragische figuur uit te beelden in „De man met de duizend gezichten". Cagney beschrijft zijn rol in de film als de moeilijkste en veeleisendste in zijn gehele loop baan die in 1942 reeds bekroond werd met een Oscar. Maanden heeft hij moeten besteden aan voorberei dingen en onderzoekingen. Hij moest de techniek van Chaney's vermom mingen leren, dansnummers instude ren. variéténummers oefenen en zich al was het maar voor enkele meters film leren bedienen van de geba rentaal der doofstommen. Wekenlang kreeg hij hierin les van een secreta resse van de filmmaatschappij, doch ter van doofstomme ouders. Chaney maakte in zijn leven veel gebruik van deze gebarentaal. Hij bad vaak in ge baren. Cagney kwam bij zijn onder zoekingen te weten, dat Chaney tot zijn achtste jaar weigerde zijn stem in het openbaar te gebruiken, ver moedelijk om hen. die zijn doof stomme vader een kapper in Colcr-" rado Springs plaagden en voor de gek hielden, te tarten. Toen Chaney op zijn sterfbed niet meer kon spre ken. bediende hij zich voortdurend van gebarentaal. Vlak voor zijn dood verzoende htf zich nog met zijn zoon en schonk deze zijn grimeerdoos. die thans nog in het Los Angeles County Museum wordt bewaard als een herinnering uit een van de groten uit de tijd van de stomme film: Lon Chaney.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 11