TOS CA
ONS MENU
Ook voor kleine meisjes is liet feest
V
erre reis van een kleine eènd
EEN KUSJE VERDIEND?....
ZATERDAG 14 DECEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
VAN DE WEEK
Verhaal voor de kleintjes
Oorry kreeg voor de feestdagen een
driedelig geheel (4), dat bestaat uit
een klassieke, witte popeline over
hemdblouse, een vestje van vuurrode
ratiné (of vilt of laken), en een ge
plooide rok van donkere Schotse wol.
De stolpplooien van de rok zijn niet
ingestreken. Op het kraagje van de
witte blouse Is een zwart strikje ge
hecht.
Mia's feestjurkje is een cehmisiermo-
del van wasbare halfwol of flanel, een
witte inprimé met roze roze nmot lef-
Jes. (5) Het modelletje heeft een wijde
aangeplooide rok waarvan de plooien
niet zijn ingestreken. Het lijfje is ge
garneerd met een biaiskraag en kleine
zakklepjes en wordt op de rug met
knopen gesloten. Een smal, groen le
ren ceintuurtje is er de accessoire bij.
Tot slot Willy's feestjurkje, dat ge
maakt werd van dunne, vuurrode wol
len stof (6) en dat gegarneerd is met
een wit kraagje en witte manchetban
den. Om die manchetboorden is een
gestrikt, zwart lintje gehecht. Een
zwart strikje garneert ook het witte
kraagje, terwijl evenwijdig aan de rok-
zoom eveneens zwart lint, aan de voor
kant gestrikt, werd geappliceerd. De
knoopjes waarmee het lijfje aan de
voorkant sluit, zijn met stof over
trokken. J. V.
Parijs, december '57.
De feestdagen zijn er niet alleen voor groot, maar ook voor klein.
En menig ijdeltuitje voor wie de hoogste klas van de lagere school
nog toekomst is, zal in deze laatste maand van het jaar met plezier
haar mooiste jurkje, haar feestjurkje dragen. Dat feestjurkje is echter
niet te feestelijk, niet te gekleed, want het moet vaker dan één maal
kunnen dienen, voordat het vanwege de groei weer moet worden
afgedankt, en dus heeft moeder met zorg het model en de stof
gekozen.
De week voor Kerstmis is altyd een drukke rommelige week voor de huis
vrouw, een week waarin ze beslist niet de nodige tyd aan het klaarmaken van
haar maaltijden zal kunnen besteden. Daarom ditmaal wat eenvoudige maal
tijden die beslist niet veel tijd vergen.
ZONDAG
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
vermicellisoep, varkensfricandeau, bloemkool, aardappelen,
luchtige griesmeelpudding met vruchtensaus,
bloemkoolsoep, koud vlees, bieten, aardappelpuree,
prei met kaassaus, rauw gebakken aardappelen, havermout
pap (bonen In de week zetten),
bruine bonen, aardappelen, speksaus, appelmoes,
jachtschotel bruine bonen, aardappelpurée, gebakken uien,
gebakken beschuit met stoofperen.
gestoofde vis, aardappelen, snipperwortel, 3 in de pan met
rozijnen.
hard gekookt ei, lofsla, gebakken aardappelen, fruit.
ZATERDAG
Recept: Prei met kaassaus.
IVz kg. prei, 10 g.roomboter, 25 g.
bloem, 50 g. geraspte kaas, zout.
De prei schoonhaken, wassen en in
2 cm. lange stukken snijden. Nu met
weinig water in ongeveer 20 minuten
gaarkoken. Op een vergiet laten uit
lekken en het uitgelekte kookvocht
binden met wat aangemengde bloem,
door het sausje wat roomboter roeren
en, van het vuur af geraspte kaas. De
saus over de prei gieten.
Recept: Gebakken beschuit met stoof
peren.
Vier beschuiten, roomboter, 1 a
VA pond (500 a 750 g.) stoof
peren, 3 dl. water, 50 g. suiker,
pijpkaneel, aardappelmeel.
De peren schillen, in vieren snijden
en met water, suiker en kaneel gaar
koken (minstens 1 uur). Is er een
restje bessesap, dan kan dit toege
voegd worden om de kleur beter te ma
ken. Het overgebleven vocht bijbinden
met wat aangemengd aardappelmeel
Kort voor het opdienen de beschui
ten in een koekepan in roomboter bros
en lichtbruin bakken. De beschuiten in
een glazen schaal schikken en erop de
koud geworden perencompote gieten.
Ook is het aardig dit gerecht op te
doen in 1-persoonsschaaltjes.
v. ROSSEM du CHATTEL
Breestraat 95 DRIESSEN
J. HOOGERVORST
Morschstraat 9
P. J. MAARTENSE
Hoogstraat 6
Fa. A. J. MANDERSLOOT
Donkersteeg 14
J. du PON
Breestraat 89
Voor kleine Hanka werd het het
marineblauwe wollen Jurkje (1), dat
aan de voorkant over de gehele lengte
met twee witte ruches is gegarneerd
en bovendien een smal wit kraagje
heeft. Op de naad tussen het getailleer.
de lijfje en de wijde, aangerimpelde
rok is een gedrapeerde, vuurrode stof-
ceintuur gelegd.
Petra kreeg het tweede modelletje
een praktische overgooier van heel
mooie, bedrukte popeline (die over en
kele maanden als zomerjurkje kan
dienen) en dat ze bij feestelijke gele
genheden aanvult met een bloesje van
zwarte taftzijde, dat gegarneerd is
met een wit batisten kraagje en dito
manchetjes. De aangerimpelde rok van
de overgooier is zeer wijd, om de taille
is een brede, gedrapeerde ceintuur van
de bedrukte stof gelegd.
Liesje zal er straks schattig uitzien
in het gele corduroy jurkje, dat moe
der voor haar koos. Het ripsfluwelen
jurkje heeft een aangerimpelde rok,
die evenals de lange puntige kraag ge
appliceerd is met wit, geborduurd lint.
Het modelletje heeft een knoopslui-
ting op de rug (3).
„Ik zou," zei de kleine eend in de
grote rivier, „ik zou wel eens een verre
reis willen maken." En het was hele
maal niet gek dat die eend een reis
wilde maken, want hij zwom nu al
weken. nee. maandenlang eenzaam
heen en weer tussen twee wijde boch
ten in die rivier en hij kende alle knot
wilgen en alle rietpluimen die bij het
water groeiden zó goed, dat hij ze zelfs
nog zag, als hij op zijn kopje in het
water stond.
Daarom vloog die eend op een mooie
morgen naar een heel klein bootje dat
achter een grotere boot bungelde en
toenja. toen was hij dus op reis.
Helemaal alleen reisde hij in dat klei
ne bootje over de rivier, hij zag dat er
nog veel meer bochten waren dan de
twee die hij kende en nog veel meer
knotwilgen en nog veel meer rietplui
men.
„Wel, welkwaakte de eend
verbaasd maar niemand hoorde hem.
Het werd avond en de eend die ge
wend was om vroeg te slapen, viel ook
nu in slaap, hij dommelde zoetjes op
het achterbankje van dat. piepkleine
bootje en hij werd pas wakker toen
In het park praatte de onthutste eend met een mus.
het ochtend werd. En hij merkte, dat
de reis over was. Want de gTOte boot
en de kleine boot lagen stil aan een
DACHT U, dat fotograferen
géén kunst Is?
Mis: dan moet U de foto
grafen zelf, de amateurs en wie
zich verder met het maken van
een mooie opname bezighouden,
horen.
Scherper kritiek dan op el-
kaars werk is nauwelijks denk
baar.
De opnamen moeten dyna
misch, levendig, contrastrijk,
sfeer- en stemmingsvol zijn. En
natüürlijk technisch haarfijn
verzorgd
Nu ja: U moet een fotocursist
spreken, om achter de duizen
den eisen te komen.
ZOALS de schilder alle mo
gelijke moeite doet, om zijn
pronkstuk niet op een foto
te laten lijken, komt 't me als
leek voor, dat de fotograaf in
vele gevallen, juist alle mogelij
ke moeite doet om zijn foto voor
een „schilderij" te laten door
gaan.
Ik heb, werkend met een klein
boxje van 6 bij 9, intussen
door puur geluk? wel eens
kiekjes gemaakt, die er naar
mijn smaak bést konden zijn..
IJdele illusie: dat werken met
zo'n klein knipgevalletje, waar
zulke alleraardigste herinnerin
gen mee worden vastgelegd, is
niets voor de experts.
Die komen met héél wat an
ders aandragen: bijv. een „ge
coate" lens, een dieptescherpte-
ring, een zelfontspanner, een
ingebouwde afstandsmeter, al of
niet gekoppeld, een sperinrich-
ting tegen dubbele belichting,
afneembare achterwand en als
nieuwste snufje de „ingebouw
de" lichtmeter.
Hè, hè, dat wordt mij te in
gewikkeld voor zo'n plaatje-
schieten
IK voel me op gevaarlijk ter
rein, nu de foto het onder
werp van m'n aandacht is.
Want wanneer Ik beweer, dat
t een „pracht"-exemplaar. is,
komt de deskundige verklaren,
dat er niks van deugt.
Bijv. omdat de achtergrond
niet in orde is, of de groep ver
keerd staat opgesteld, de gezich
ten niet te zien zijn, kortom, de
deskundige had ólles anders ge
daan, met als verblindend resul
taat een schitterend „zwart
wit" uit de bus
En dan zijn er bovendien nog
de mannen met de trucs: ze
maken de meest verbijsterende
platen, waar een gewone dilet
tant perplex naar zit te kij
ken
U moet U eens zien, wat de
man, die déze foto maakte,
daarvoor moest uithalen I
Allereerst deze 11 schattige
meisjes zó ver krijgen, dat ze in
een cirkel op stoelen gingen
staan, alsof er muisjes op komst
waren
D&t op zichzelf is al een toer,
maar om er dan nog onder te
gaan liggen, die 11 lieve gezicht
jes in de lens en zó ver te
krijgen, dat ze allemaal op het
zelfde moment haar meest char
mante glimlach ten toon sprei
den: dét is een heksentoer,
waaraan alleen een fotograaf
van professie, die voor niets
staat, zich kan bezondigen.
Het resultaat is echter, dat hij
er zich niet voor hoeft te scha
men: er wós moed toe nodig om
deze schattige Jonge meisjes op
wiebelende stoelen te krijgen en
er zélf niet door verpletterd te
worden.
Maar het was tevens een feest,
om de liefste blik van deze blon
de dames, allen verlangend om
tot Lichtkoningin van Londen
te worden uitgeroepen, met de
blikvanger te vangen.
Ik vind, dat deze fotograaf er
een extraprijs voor „moed, be
leid en trouw" voor heeft ver
diend.
Misschienhéél misschien,
kon er na afloop van dit ge
waagde experiment een kusje
voor hem af
Het is hem van harte gegund!
FANTASIO.
lawaai werd gemaakt. De eend werd er
onrustig van en fladderde ontstemd
drukke kade waar oorverdovend veel
de lucht in. En ach. wat schrok hij
Hij zag stalen hijskranen en stoom
boten en treinen en auto's en karren
en mensen enoch wat zag hij
veel.
En vond hij dat nu leuk? Nee, hele
maal niet. Hij vond het griezelig. Hij
keek zoekend rond naar de twee boch
ten in de rivier en naar de knotwil
gen en naar de rietpluimen maar
de rivier had in de stad geen groene
oevers met planten meer, de rivier had
stenen walletjes en de eend ging ont
hutst op één ervan zitten. Gelukkig
duurde het niet lang, of er streek een
grote grijze zeemeeuw naast hem neer.
„Wat doe jij hier?" vroeg de zee
meeuw. „jy hoort in het park.'.
„In het park?" zei de kleine eend.
„Ik in het park. Niets ervan, ik
hooren hij vertelde de zeemeeuw
precies waar hij vandaan kwam.
De zeemeeuw klapte vol minachting
met zijn vleugels en vloog zonder een
woord te zeggen weg. De eend begon
zich diep ongelukkig te voelen. Toen hij
in het water beneden hem keek, zag
hy dat er olie op de golfjes dreef en
brokken hout. O, wat was dat water
vies!
„Weet je wat" dacht de eend. ,.Ik
ga op zoek naar het park". En dat
deed hJj. Hy vloog angstig over de
drukke straten en de mensen die hem
zagen zeiden: „Kyk, daar vliegt een
wilde eend".
Het park vond hy gauw maar een
den zag hy niet. Wel was er een bru
tale mus en de eend zei tot de mus:
„Weet jy ook hoe ik uit deze drukte
komen kan?"
„Drukte?" zei de mus verbaasd. „Dit
is geen drukte. Dit is een stad. En bo
vendien is het hier helemaal niet druk.
Dit is het rustigste park van die stad.
Er zün zelfs geen lawaaiige eenden
hier."
„O zei de eend onthutst en de
mus vroeg: „Waarom wil jy weg?"
„Omdat", zei de eend, „omdat ik
bang ben en omdat ik het hier leiyk
vind".
,Leiyk?" zei de mus verontwaar
digd. „Maar. eend, dit is een heel be
roemde stad en elk jaar komen dui
zenden mensen en mussen hierheen
gevlogen omdat het hier zo mooi is".
De eend schudde treurig zyn kop.
,3Ü my in de rivier is het veel mooier,"
zei hy droef. „Zou jy me naar een
park willen brengen waar eenden zyn?"
„Zeker wel," zei de mus en hy vloog
vriendelyk met de eend naar een park
waar wel tien, wel twintig eenden wa
ren. Ach, wat was die eend blij! Hy
kwaakt^ opgewonden en alle eenden
luisterden naar hem en ze zeiden: „Als
het zo mooi was, in jouw rivier, waar
om ben je dan hier gekomen?"
„Ik was daar zo alleen," zei de eend
en opeens kreeg hij een idee: „Zullen
we met elkaar in mijn rivier gaan wo
nen? vroeg hy en de eenden in het
park waggelden in het rond van vreug
de over dat aardige plan. En zo vlogen
ze met elkaar dwars door de stad en
boven de rivier, net zo lang tot ze kwa
men by de twee bochten waar de
avontuurlijke eend altyd gezwommen
had. En daar bleven ze voortaan gezel
lig samen wonen.
„Zie je nu wel", zei de kleine eend
tevreden, „dat het nuttig is om af en
toe op reis te gaan?" En daar wa
ren zyn nieuwe vriendjes het roerend
mee eens.
M. F. B.
(Ingez Med.-Adv.)
Deze week trekken in een bonte
rij o.a. aan u voorbij
„meisjes" die Jacob heten... drie
Nederlandse mannequins een
elfjarige mode-ontwerpster en
Audrey Hepburn die grappig en
vreemd doet!
Libetle - Naseauplehi 7 - Haarlem.
Advertentie
voor de dagelijkse
Schoonheids - verzorging
4711 TOSCA-JJreme beschermt de
huid tegen schadelijke invloeden,
geeft haar de gewenste matte teint
en houdt haar zacht en glad.
U behoudt daarmede
bekoorlijkheid en
jeugdige frisheid
4711 TOSCA Cold
Cream staat U ten dienste
voor reiniging en massage
van de huid 's avonds Zij
spant en verstevigt het
huid weefsel, bevordert
de regeneratie van de
huid en maakt haar
zacht, glad en soepel.
TOSCA-Creme van het Wereldhuis 4711Ï