Onvrije Berlijners vragen zich af of Westen vrijheid wel waardeert „Omhoog of omlaag" In Oost-Duitslancl zijn 250.000 man politie en spionnen nodig om bevolking in toom te honden Arbeidsprestatie neemt af Ï5e Jaargang No. 50 Zaterdag 14 december 1957 Eén stad, maar twee ivereldenVil, slot) DE mislukking bij het af schieten van de eerste Amerikaanse kunstmaan heeft de hele wereld bezig ge houden. De grote publiciteit, welke hieraan is verleend, was oorzaak dat vriend en vijand op de hoogte kwamen van dit fias co. En de reacties waren, zoals te verwachten, zeer verschillend. Aan de ene kant een diepe te leurstelling en een defaitistische stemming, aan de andere kant hoongelach en hoerageroep. In het Westen en vooral in# Ame rika zelf werd deze mislukking als weinig minder dan een ramp beschouwd. Is het een ramp? Wetenschap pelijk gezien zeer waarschijnlijk niet. De technici en geleerden zullen hoogstens een ervaring rijker zijn geworden en daardoor hij een volgende gelegenheid iets dergelijks kunnen voorko men. Militair en politiek gezien is deze mislukking echter wel een hele klap voor het Ameri kaanse prestige, dat toch al zoveel geleden had door de ach terstand op dit gebied bij de Russen. En juist in dit verband zal men ongetwijfeld trachten deze blamage zo spoedig moge lijk ongedaan te maken. Maar we kunnen nog in an der opzicht ons afvragen of deze mislukte proef een ramp is n.l. waar het betreft het heil en het geluk van de mensheid. Is het daarvoor noodzakelijk het zo hoog te zoeken? Moeten we persé kunstmanen hebben en binnenkort een reis naar de maan kunnen ondernemen en zijn we anders ongelukkig? Moe ten we steeds hoger? Hangt het heil van de wereld daarvan af? WOORD VAN BEZINNING Onwillekeurig denken we aan het verhaal uit de Griekse my thologie over Icarus. Deze jon geman moest samen met zijn vader proberen uit een laby rinth te ontkomen. Hij vond de oplossing in het vervaardigen van vleugels, die hij met was aan hun lichamen bevestigde. Daar mee vlogen ze weg. De vader kwam goed terecht. Die ge bruikte zijn vleugels alleen maar om aan de hongerdood de ont komen. Maar toen Icarus een maal aan het vliegen was, wilde hij niet meer dalen. Het was hem niet genoeg, dat de ont snapping gelukt was, hij wilde de aarde achter zich laten, hij wilde de hemel bereiken. Dat is hem niet gelukt. Door de warm te van de zon smolt de was van de vleugels en Icarus stortte in zee. Dit verhaal herinnert ons er aan, dat de eeuwen door de mensen het in de hoogte heb ben willen zoeken. En niet alleen om zich sneller te kunnen verplaatsen of ter bereiking van een bepaald doel, maar dat ze het geluk en het heil voor zichzelf en voor an deren in de hoogte hebben ge zocht. De aarde moest worden losgelaten, letterlijk en figuur lijk in het hogere en in de hoogte, daar zou het gevonden worden. Dat is altijd op een te leurstelling uitgelopen. En dan zullen onze hedendaagse ruimte vaarders op den duur wel sla gen in hun pogingen, maar of ze daarmee ook het heil voor de mensheid zullen bereiken, het geluk, de rust en de vrede is nog lang niet zeker. De boodschap van de bijbel wijst een andere kant op. Daar wordt gezegd, dat het echte ge luk en de ware vrede niet lig gen in het- steeds hoger stijgen van de mens, maar in het om laag komen van God. Niet de mens moet God bereiken, maar God vindt de mens. In deze adventstijd wordt onze aandacht speciaal hierbij bepaald. God komt uit de hemel op aarde. Hij wordt mens met de mensen. Hij deelt hun strijd en hun zorg, Hij draagt hün zonde en schuld en daarin geeft Hij hun deel aan zijn overwinning. Neen, voor het heil van de mensheid is de mislukking van de men selijke poging om zo hoog mo gelijk te komen geen ramp. Om het heil te vinden behoeven we het niet zo hoog te zoeken. We moeten het zoeken in de laagte, daar waar God het heeft ge legd: in de stal van Bethlehem. A. v. Leeuwen, herv. pred. te Kaag. Uit de woedende reacties in de of ficiële persorganen en in de vele bro chures, waarin felle aanvallen gedaan werden op „verpolitiekte geestelijken", bleek dat, al werd de trouw nu op de proef gesteld, velen niet bezweken voor verleiding of dwang, maar hun Chris tenplicht wilden doen tot het uiterste. Beklemmende mentaliteit Tegenover dit dwangsysteem staat nu de Westerse democratie, waar di rect de materiële omstandigheden al zoveel beter zyn. Zeker, het gebrek en de nood kunnen de mensen drijven tot bepaalde extremistische stelsels, die veel beloven. Maar het is omgekeerd niet zo, dat grotere welvaart van de mensen ook betere verdedigers van de vrijheid maakt. In gesprekken met mensen uit de Oostzone kwam het telkens weer naar voren: Wij zijn zo bang, dat het „Deut sche Wirtschaftswunder" de mensen egoïstisch maakt, niet meer geneigd tot een offer, dat ze alleen nog maar denken aan het verkrijgen van meer dan ze al hebben, zonder zich te reali seren, dat ze al zo ontzaglijk veel heb ben in het feit dat ze vrij zijn. De mentaliteit, die we ook bij onze West- duitse landgenoten aantreffen is soms beklemmend. Bij een conferentie van de ontwikke ling van Berlijn in de jaren na de tweede wereldoorlog, waar uitvoerig werd gesproken over de houding van de Berlijners tijdens de blokkade (een houding die in het Westen zo'n grote indruk maakte, dat men van de Ber lijners sprak als „helden") maakte een van de sprekers de opmerking: toen wilde men gezamenlijk alle moeilijk heden dragen en men bezweek niet voor de verlokkingen van de Russen, die in Oost-Berlijn goedkope aardap pelen aanboden aan een bevolking die honger leed. Zou de Berlijner van vandaag, die nu gewoon is alles te kunnen krijgen wat hij wil, bij een herhaling van de blok kade weer die ontbering willen dragen en weer even heldhaftig de buikriem aantrekken omdat hij niet wilde toe geven en zijn vrijheid hem lief was? Waarde van de vrijheid De mensen uit het Oosten missen hun vrijheid en ze weten nu dat dit een van de belangrijkste dingen is, die een mens kan hebben. Als ze dan in het Westen komen, waar de vrijheid is, en ze zien daar dat men die vrijheid als iets gewoons beschouwt, dan vra gen zij zich af: Weten deze mensen eigenlijk wat ze bezitten of zullen ze het eerst nog eens moeten verliezen om de waarde ervan te begrijpen? Er zijn vluchtelingen uit de Oost zone, die teleurgesteld teruggaan om dat ze overtuigd zijn dat een West- Europa, dat alleen maar meer belang stelling kan opbrengen voor nog be tere materiële omstandigheden en niet of alleen met tegenzin, offers wil bren gen om die vrijheid te verzekeren, een zekere prooi van het communisme zal worden en dat zij in hun strijd van het Westen niets heer hebben te hopen. Daarom is de manier waarop wij onze vrijheid beleven zo belangrijk voor deze mensen, die alleen hulp en steun van ons kunnen verwachten voor hun uiteindelijke bevrijding, als ze weten, dat wij voor de onze alles willen of feren. B Is dat nu werkelijk al 25 jaar geleden? INDERDAAD IS HET DAT IV De Sociëteit Amicitiaverhuist van de Breestraat naar de Sta tionsweg. Het nieuwe sociëteitsge bouw, gereed gekomen onder ar chitectuur van de heer B. Buur man, wordt officieel geopend met een rede van de voorzitter, mr. M. B. Vos (ruim 2S jaar geleden n.l 1-10-1932). De Leidse Universiteit onder vindt de gevolgen van de maatre gelen op bezuinigingsgebied. Naar het zich laat aanzien, zal een aan tal functionarissen op loachtgeld moeten worden gesteld, terwijl door interne reorganisaties verdere bezuinigingen zal moeten worden verkregen. Een aantal gereed gekomen stra ten wordt in de loop van 1932 door het Gemeentebestuur van een naam voorzien. Hieronder bevin den zich de Houtlaan, de Paulus Buysstraat. de Van den Brandeler- kade, de Meloenstraat, de Toma- tenstraat. de Hambroeklaan, de Roemer Visscherstraat en de P. J Blokstraat. De nieuwe brug over de Rijn naast de spoorbrug in de lijn Utrecht-Leiden ontvangt de naam Rijnzichtbrug naar de vroegere buitenplaats van die naam. Voor de Maatschappij tot Bevor dering van Woordkunst, afd. Lei den, treedt op de bekende voor drachtskunstenaar Albert Vogel met „Koning Oedipus" van So phocles. Te Waddinxveen viert burge meester Troost zijn 12V2-jarig ambtsjubileum. Een zelfde feit wordt te Voorhout herdacht, al waar de heer Bulten 12V2 jaar in functie is. Vóór de komst van bur gemeester Bulten had Voorhout geen „eigen" burgemeester (Oegst- geest's burgemeester ivas tevens burgervader van Voorhout). Boskoop krijgt een Rosarium naar een ontwerp van de heer Doorenbos, directeur van de Haag se Plantsoendienst. Het wordt aan gelegd nabij het station. In een Raadsvergadering te Rijnsburg wordt een verdienstelijk inwoner herdacht, n.l. de heer J. den Haan jr., die aan opgelopen verwondingen tijdens een ongeluk is bezweken. Hij maakte sedert 1923 deel uit van de gemeenteraad. Tengevolge van de bezuinigings maatregelen der regering zullen ook verschillende rechtbanken en kantongerechten moeten verdwij nen.. Dat de plaatselijke overheden met deze rijkszaak ten volle mede leven, bleek o.a. wel te Roermond. Toen bekend werd, dat de recht bank aldaar niet zou worden „op gedoekt", kon men van het stad huis de driekleur zien wapperen. Het ivrak van de P. C. Hooft, eens het trotse bezit van de Maat schappij „Nederland" komt te Per nis onder slopershanden, na de enorme brand, welke eerst na roe ken definitief kon worden geblust. Overwogen wordt om het publiek gelegenheid te geven het wrak te bezichtigen tegen een vergoeding ten bate van het Nationaal Crisis Comité en de plaatselijke comité's van Amsterdam, Rotterdam en Pernis. Teneinde de jongens en de meisjes zo vroeg mogelijk op de hoogte te brengen met alles wat op het leger betrekking heeft, organiseren de Oostduitse legerautoriteiten geregeld legertentoonstellingen. Deze foto, gemaakt in Leipzig, laat zien hoe een sergeant van het Oostduitse leger aan een groep jongens de werking van een stuk luchtafweergeschut uitlegt. (Van een bijzondere medewerker) In Berlijn raken ze elkaar heel nauw, de democratische wereld en de machtsstaat. Het is dus volkomen begrijpelijk, dat een verblijf in Berlijn de reiziger aan het denken zet over de verhouding van deze twee. Welnu, in materieel opzicht is het in het Westen oneindig veel beter dan in het Oosten. Maar dat is niet het allerbelangrijkste. Ten slotte kunnen de machthebbers daar ook een keer tot de conclusie komen dat het toch gewenst is meer aandacht te besteden aan het produceren van gebruiksgoederen, waardoor het welvaartspeil in de Oostzone aanmerkelijk kan worden verhoogd. Dit gebied heeft zelf veel landbouw en de industrie, die er gevestigd is, telt bedrijven, welke tot de beste van Europa behoren. Zou dit gebeuren, dan zou de aanhang van het systeem ongetwijfeld groter worden, want zowel in Duitsland als elders in de wereld zijn er mensen, die zich alleen maar afvragen wat hun wordt geboden, zonder te vragen welke prijs ze er op ander terrein voor moeten betalen. Het is echter wel duidelijk, dat een systeem, dat de arbeider alleen maar ziet als producent en hem opoffert aan het belang van partij en staat, op den duur niet kan rekenen op steun van een geheel volk. Het is voor de communistische regering een veeg teken dat de arbeidsprestatie, niettegenstaande het optreden van activisten en het uiten van fraai klinkende leuzen, steeds geringer wordt en de kwa liteit van de produkten in vele gevallen heel wat te wensen overlaat. De republiek is een uitbuitersstaat, waar de arbeiders niet als mens wor den gewaardeerd, maar alleen geschat worden als leveranciers van de produli- tiefactor arbeid. Deze arbeid geven ze dan nog niet ter verbetering van de al gemene welvaart, maar ter verster king van de machtspositie van partij en staat. Oost-Duitsland is een satellietstaat, waarvan de economie volkomen onder geschikt wordt gemaakt aan de be langen van de U.S.S.R. en het is, ge zien dit alles niet zo verwonderlijk dat, niettegenstaande intensieve pro paganda in onderwijs, radio en pers de aanhang maar niet wil groeien. Zo blijft er zich een openlijk of ver borgen verzet ontwikkelen en in het verzet tegen de ideologieën van de communisten staat de kerk vooraan. De leiders hebben getracht de jeugd in massa te laten deelnemen aan de z.g. Jugendweihe, de afsluiting van de schooltijd en de opneming in de maat schappij. Het was vrijwillig, al waren dan de onderwijzers, de bestuurders van vakverenigingen, de leden van de partij opgeroepen om de mensen te bewerken met „zachte" dx-ang. Ook machtsapparaat is onbetrouwbaar De machthebbers in Oost-Duitsland weten heel goed, dat hun ideologieën by het grootste deel van het volk geen ingang vinden. Nu proberen ze aan de ene kant met beloften en leuzen en aan de andere kant met ongeloofiyke leugens de mensen te paaien. Maar omdat ze merken dat het publiek daar voor niet al te vatbaar is, blyft hun alleen over hun eigen veiligheid en die van hun communistische staat te ver zekeren door machtsapparaten, waar tegen geen verzet mogelyk is. Daarom een geselecteerd leger, dat echter volgens de rapporten van de eigen legerleiding toch niet volkomen betrouwbaar wordt geacht. Daarom een arbeidersmilitie, die (omdat ook vele niet-partyleden daarin moeten worden opgenomen) zich nooit volko men zal geven voor de verdediging van de communistische staat. Dus is er bo vendien nog een uitgebreid politie- en spionageapparaat nodig! In getalsterkte het grootst is dc Volkspolizei (Vopo). Daarby behoren 86.000 manschappen terwijl er nog een soort reserve-politie bestaat, de z.g. Volkspolizeihelfer, die per maand twaalf uur dienst doen en die verder wordt gebruikt voor spionage. Onge lukkig genoeg voor de heren Ulbricht en consorten bleek de Vopo ook niet zo volkomen toegewijd als men had gehoopt! By de opstand in Oost-Berlijn en later in het hele industriegebied van Oost-Duitsland, kwam het meermalen voor dat Vopo-mannen hun wapens afgaven aan de arbeiders. Er vluchten geregeld manschappen en officieren naar het Westen en een betrouwbare steun was dus ook dit korps niet in alle opzichten, al zyn de vrywilligers van de „Helfer" vrywel allen toegewijde partijleden. Daarom kwam ook in dit korps eer uitgebreid spionageapparaat om tr voorkomen dat er rare dingen gingen gebeuren. Verder werd er gereorgani seerd. De Vopo bleef onder het minis terie van Binnenlandse Zaken, maar politieafdelingen, die bewezen hadden volkomen betrouwbaar te zyn, kwamen onder het ministerie van Binnenlandse Veiligheid, terwijl ze vroeger onder de Vopo en Binnenlandse Zaken ressor teerden. Door ieder gevreesd Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid beschikt nu over 10-000 man Staatssicherheitsdienst" bijgestaan door 80.000 spionnen. Deze dienst is door gedrongen in ieder staatsapparaat, in het leger, in de Vopo en zo is deze S.S.D. het echte terreurapparaat ge worden, dat door ieder wordt gevreesd. Daarnaast staan dan nog 34-000 man Grenzpolizei en 20.000 man „Bereits- schaftspolizei", die overal daar het nodig is direct kunnen worden ge bruikt. Het is wel typerend, dat in deze ar beiders- en boerenrepubliek, waar nu geen uitbuiting meer is, waar de ar beiders zelf de vruchten van hun werk genieten, waar het kapitalisme is ont troond en de ondernemingen V(olks) E(igener) B(etrieb) zijn geworden, tocb 150 000 man politie nodig is en de hulp van meer dan 100.000 spionnen onont beerlijk wordt geacht, om de mensen die al deze zegeningen hebben ontvan gen, in toom te houden Typische verraders Zo is dus deze Deutsche Demokra- tische Republik in plaats van een staat, waar de macht in handen is van het volk, een politiestaat geworden, geleid door een man als Ulbricht. die al in zyn Russische periode opklom ten koste van zijn vrienden, die hy opof ferde om eigen positie veilig te stellen Daarnaast staat Grotewohl, die zijn eigen socialistische partij verried om te kunnen behoren tot de groten van de nieuwe staat. Al probeert men deze leiders voor te stellen als mensen, die zich opofferen voor het volk, al spreekt men van „vater" Wilhelm Pieck, als men het. heeft over de president var de D D Rdoor het volk worden dez^ U^Den gehaat. Het is de grote vraag o' zelfs de leden van de S E D-, de com munistische eenheidspartij in Oost Duitsland, al de mooie slagzinnen ge loven, die hun dageiyks worden voor gehouden. Daarvoor is het verschil tus sen gedane beloften en verkregen wer- kelykheid toch nog te groot. Duidelijke cijfers Als in Leiden de burgemeester rondreed in 'n gepantserde auto, de commissaris van politie een politiekorps van 450 zwaar ge wapende manschappen met 250 spionnen nodig had, verder over een eskadron pantserwagens moest beschikken om de orde in de stad te handhaven, zou ieder zich toch afvragen of het wet tig gezag zich wel erg veilig voelde en of de bevolking wel zo buitengewoon tevreden was met de bestaande orde. Deze getallen geven toch de verhouding aan tussen de sterkte van de politie en het bevolkingsaantal in Oost- Duitsland- Maar het werd een fiasco, ook toen men had uitgevonden dat de jongelui dan toch eerst maar hun Konfirmation moesten doen in de Evangelische kerk of hun communie in de Rooms-Katho- lieke- Want de Evangelische bisschop Dibelius richtte zyn ernstige waar schuwingen tot de Evangelischen, de Rooms-katholieke bisschop Wilhelm Weskamm waarschuwde zyn diocesa- nen. Beiden legden er de nadruk op, dat hier een keuze moest worden ge daan tussen twee dingen, die niet samen konden gaan, dat men niet God kon dienen en tegelijk gehoor geven aan deze oproep van de party. De Oostduitsers zijn druk bezig met het restaureren van de Branden burgerpoort, die in de oorlogsdagen nagenoeg vernietigd werd. Met dit werk hoopt men over ongeveer een jaar klaar te zijn. Men is thans druk bezig met het opnieuw gieten van de beeldengroepen. Daarbij stuitte nen echter op een onverwachte moeilijkheid, omdat nergens het model 'an een adelaar met de lauwerkrans en het ijzeren kruis te vinden was De Berlijnse beeldhouwer Otto Schnitzer heeft toen aan de hand van een foto van de oorspronkelijke poort een nieuw gipsmodel vervaardigd. Op de foto zien wij deze beeldhouwer aan het werk. Adelaar en ijzeren kruis zijn bijna gereed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 13