Tweeliuysens wandtapijt voor liet Stadhuis beheerst expositie L.K.C. S VAN DEZE WEEK: Inaugurele oratie prof. Soeteman Vervat in blijde, klare kleuren Jayne Mansfield-je kunt 'f hddr niet kwalijk nemen! - in Leiden ZATERDAG 12 OKTOBER 1957 Rijke aanwinst voor Leiden Inzendingen der leden bezitten niveau De herfsttentoonstelling van het Leids Kunst Centrum munt ditmaal uit door een bijzondere attractie: het imposante wandtapijt 9 bij 2 meter naar het artistieke ontwerp van onze stadgenoot Will. H. Tweehuysen, kundig uitgevoerd onder leiding van mevrouw Van Oerle (De Gouden Spin). Het prkt thans voor het eerst in volle glorie in de Boerhaavezaal, waar het een groot deel van de wand beslaat en een dominerende indruk maakt. De vervaardiging van dit tapijt was een opdracht van het Leidse gemeentebestuur, dat hiervan zeker grote vreugde zal beleven, evenals zij, die in ons stadhuis in het huwelijk zullen treden. Het is immers bestemd voor de wachtkamer van de trouwzaal en het zal daar een feestelijke indruk maken: modern va nopzet, stoelend op eeuwenoude traditie. Vervat in frisse kleuren, ran fel tot gedempt geeft het in een superieure vlakverdeling en -vulling (specialiteit van Tweehuysen!), diverse voorstellin gen weer: die van een Jonge, lezende vrouw een echtpaar en eon harlekijn met eén middeleeuws muziekinstrument in de ene- en een vredesduif op de an dere, geheven arm. Het geheel symboliseert de ernst en de luim van het huwelijk, op een achter grond van plant-, blad- en dierfiguren. Er is hier eigenlijk sprake van een vermenging van het decoratieve wand tapijt en de rijkgekleurde wandlap, waarbij door middel van zg. kettingdra den. een levendige zweving in de klare kleurenweergave is bereikt. Een procédé, dat sedert de Fransman Leger sterk in de smaak is gevallen. Men zal zich dienen in te stellen op het moderne karakter dezer gespannen compositie en de niet onmiddellijk her kenbare voorstelling der harlekijnfi guur ter rechterzijde, welk zo men er in slaagt, deze te onderscheiden, van dat ogenblik af echter een fascinerende wer king uitoefent. Dit wandtapijt maakt een uitermate effectvolle, blijde indruk, harmoniërend bij de gebeurtenis waarvoor het bestemd is. Ondanks de veelheid van contraste rende kleuren en kleurnuances, in het bijzonder die van het groen, heeft de ontwerper zich echter toch de nodige be perkingen opgelegd, waardoor het vorm- geheel duidelijk spreekt, mede door de gestyleerde, directe strakheid der on derscheidene contouren. Tweehuysen heeft voorzeker met deze ditmaal zo groots opgezette proeve van zijn kunnen, opnieuw bewijs geleverd van een voor dit genre groot talent en me vrouw van Oerle's weefteohniek, uitge voerd door de Leidse jongedames Marja de Jong en Jannle de Koning, die zich daaraan sedert februari met inspanning van al haai- krachten wijdden, leidde tot een opvallend gunstig resultaat. Het Is te wensen, dat vele stadgeno ten zich daarvan in de komende weken Heeft alles over voor publiciteit LUXOR Twentieth Century Fox is onlangs met enkele nieuwe in fraaie kleuren opgenomen cinema scope films voor de dag gekomen. Eén van deze rolprenten is getiteld „The girl can 't help it" en draait thans voor enige tijd in het Leidse Luxor-theater. Zij verschaft ruim anderhalf uur goed amusement en zal bovendien vele mannen de adem doen benemen Immers niemand minder dan de op 19 april 1933 ge boren platinablonde en gevaarlijke rivale van Marilyn Monroe, Jayne Mansfielddie er naar streeft voor haar vijfentwingste jaar een top- filmster te zijn speelt in deze muzikale comedie de vrouwelijke hoofdrol. En hoe! Zoals wij gisteren reeds schreven zal Jayne, van wie beweerd wordt, dat zij een liefdesge schiedenis op touw tracht te zetten tussen zichzelf en de gehele bevol king van de Ver. Staten, morgen avond een kort, maar ongetwijfeld spectaculair bezoek aan Leiden brengen om zich in de Luxor-bio- scoop, voor de aanvang van de twee de voorstellingpersoonlijk aan het publiek voor te stellen. Zij zal in de komende dagen ook de premières te Amsterdam Rotterdam en Den Haag van de film „Oh kus me zó" bijwonen. Een en ander bewijst wel dat Jayne Mansfield - zij woont in een huisje in de bergen ten noor den van Beverley Hills en heeft een allerliefst dochtertje van zes jaar - alles over heeft voor publiciteit. In „Je kunt 't haar niet kwalijk ne men'' heeft Jayne Mansfield als tegen spelers de sympathieke en bijzonder geestige acteur Tom Ewell en de zwaar gebouwde filmheld O.Brien. Tom Ewell speelt de rol van een aan lager wal ge raakte impressario, die door een vroe gere koning der gokautomaten wordt aangenomen om een ster te maken van zijn vriendin Jerri Jordan (Jayne Mans- field), bepaald innemend. Daar komt nog bij dat hij zijn vak als filmspeler werkelijk voortreffelijk verstaat. De wijze waarop hij zelf 'de film met enke le woorden inleidt kan men niet an ders dan origineel noemen. Grappig zijn de gilletjes van Jayne, die het met haar impressario best kan vinden en niet langer naar de pijpen van de ruwe au- tomatenkoning wenst te dansen. Of Jayne nu zingt of niet, zij blijft in ie der geval een boeiende verschijning! Overigens is er in deze vrij kostbare film geen gebrek aan muziek. Tom en Jerri komen namelijk in verschillende nachtclubs terecht en daar doen o.m. The Platters, Little Richard en zijn band. The Treniers, Eddie Fontaine en Ray Anthony van zich horen. In duize lingwekkend tempo laten zij zich mee slepen op het ritme van de rock and roll, een rage, die zo langzamerhand weer tot het verleden gaat behoren. Gelukkig heeft de regisseur de regels van het algemeen fatsoen, die men ook in Amerika wel eens uit het oog verliest, in zijn film weten te handhaven en is hij er in geslaagd het verhaal niet al te bont te maken. De Amerikaanse filmin dustrie komt zelden met een amuse- men tsprodukt van goede kwaliteit op de markt en daarom alleen al zouden wij de liefhebbers willen aanraden deze week naar Luxor te gaan. Of er voor morgenavond laat nog een plaatsje over is, dat betwijfelen wij ten zeerste Arbeidsmarkt nog gunstig SEIZOENINVLOEDEN WORDEN MERKBAAR De stand van het aanbod arbeids reserve handhaafde zioh op gelijk niveau en bedroeg op 5 oktober 345. Analyseert men het aanbod naar vorm van werkloosheid dan levert dit het vol gende beeld op: wrijvingswerkloosheid 230, seizoenwerkloosheid 40 en overige vormen van werkloosheid 75, w.o. min- der-validen. Hieruit blijkt, dat seizoen invloeden, hoewel merkbaar, toch nog van bescheiden omvang zijn. Wel kan worden verwacht, dat zodra de weers omstandigheden een meer winters karakter gaan aannemen, de seizoen invloeden dan sterker naar voren zullen treden. De geregistreerde vraag daalde van 450 tot 400, waarvan 75 aanvragen op jeugdigen (15 t.m. 18 jaar). Hoewel in enkele bedrijfstakken o.m. wegenbouw, van een verminderde werk gelegenheid sprake is, kan gezegd wor den, dat de arbeidsmarkt in het alge meen nog een gunstig aanzien blijft behouden. Zo kunnen b.v. in de metaal industrie, vooral gieterij en de textiel industrie. hoofdzakelijk garenspinne rijen, nog in vrij ruime mate arbeids krachten geplaatst worden. Bij het bedrijfsleven wordt de neiging tot stren gere selectie merkbaar. Voor jeugdigen bestaat in nagenoeg alle bedrijfstakken nog plaatsingsmoge lijkheid. Het aanbod van vrouwelijke arbeids krachten steeg van 130 tot 140. De ge registreerde vraag bedroeg 275 en had voor 30% betrekking op jeugdigen. De werkgelegenheid voor vrouwelijk perso neel kan nog steeds gunstig genoemd worden. f VOL KLEUREN! Liefst 160 pagina's! Deze week o.a. Libelle sprak met twee Moeders van het Jaar. Is uw babysitter tevreden over u? De 12e Herenmodcbeurs bewees het' een Heer in Hollandis onder geen hoedje te vangen! Libelle, Nassauplein 7, Haarlem Voor het wandtapijt: v.r.n.l. me vrouw van Oerle, Will H. Twee huysen, Marja de Jong en Jannie de Koning. zullen overtuigen. Het geheel betekent een pronkjuweel voor ons Stadhuis, al zullen ongetwijfeld velen, die aan de vertrouwde voorstellingen op het vroe gere „gobelin" gewend zijn, zich tot deze nieuwe richting moeten omschakelen. Een twaalftal leden van het L.K.C. exposeert op deze tentoonstelling schil derijen, gouaches, tekeningen, beeld houwwerk en potterie. Met zorg is hun werk uitgekozen, het niveau doet zeker niet onder voor, overtreft zelfs meer malen dat van voorgaande exposities. Er zijn inzendingen van een drietal „gasten", t.w. Ria Exel (Den Haag), H. H. Kamerlingh Onnes (Wassenaar) en de thans in Haarlem wonende Hongaar Imre Laszló Nagy, een vluchteling. Daarvan heeft ons in het bijzonder het werk van Ria Exel getroffen, o.a. in een expressief en doorleefd portret van mevrouw Veldkamp openbaart zij een raak psychologisch inzicht. In het werk van Kamerlingh Onnes (Café 't Haantje bij Delft en Viaduct in Zuid Frankrijk) onderkent men, naast contrastrijke kleurschakering, gevoel voor de satire Nagy vraagt de aandacht door de sen- sivitelt zijner gouaches en een illustra tief karakter. Vooral zijn „Montmartre' is een voortreffelijk stemmingsbeeld. Het extreme oeuvre van H. A. Bal is stellig nog voor velen niet verstaanbaar, doch de originele opzet en de gedurfde uitwerking zullen niemand ontgaan. Nog ten volle levend in het impres sionisme zijn „Claire" (olieverf) en „Stilleven met strobloemen" (gouache) van Hessel Boer, zich typisch-vrouwe- lljk-gevoelig uitend, in de conventio naliteit sterk herinneremd aan grote voorgangers, waardoor niemand onwen nig tegenover de ontegenzeglijke char me ervan zal staan. Een sterke aanwinst is J. P. van Kra lingen, die na een zesjarig verblijf in Frankrijk zijn beeldhouwwerk presen teert en in diverse vrouwenfiguren een innige tederheid legt. Een zekere ironie ligt in de uitdrukking. Een exceptioneel staaltje van zijn kunnen is het zand stenen beeldje, dat hij de naam „Kos mische moeder" meegaf. Ondanks de eenvoud gaat hier een grote werking van uit. Kees van Roemburg en Will H. Twee huysen zijn eveneens vertegenwoordigd: beider opmerkelijk talent, beiden op eigen wijze verstilder en beheerster dan eertijds, bespraken wij verleden week uitvoerig. Ons gunstig oordeel kan ge handhaafd blijven. De inzendingen van Lucia Steinbach, J. v. d. Veer en P. J. J. van Weerlee, allen oud-getrouwen op de L.K.C.-expo- Bij het in Amsterdam gehouden Vakexamen voor de Brandstoffenhandel is geslaagd onze stadgenoot, de heer J. Boelee. „Symphonie in goud" Kunstrijden van hoogste orde! Trianon. Een aardig verhaaltje is gebouwd rond een fantastische ijsrevue, vervat in de film „Symphonie in goud", waarin ijscoryfeen als Germaine Da- mar en Joachim Fuchsberger de meest fameuze capriolen op het ijs demon streren, omringd door talloze anderen, wie het kunstrijden ook al in de benen zit. Er is een jongeman uit het dorpje Auberg, die kans maakt op het Euro pese kampioenschap. Dat is zijn vurige wens, want wórdt hij kampioen, ja, dan is ineens dat eenvoudige berg dorpje van hem ook wereldberoemd! Hij brengt het tijdens de kampioens wedstrijden een héél eind, maarniet hoger dan nummer vier. Dat kwam, omdat hem de moeilijke „dubbele Rit- berger" niet lukte en dat zal voor hem altijd het moeilijke punt blijven. sities leveren bewijs van regelmatige groei. Potterlj Zaalberg toont wederom een opmerkelijke collectie produkten. In hoge mate suggestief, evenwichtig van kleur en getuigend van orginaliteit is het prachtig uitgevoerde tegeltableau naar een ontwerp van Toos Goeting. Als geheel een expositie duidelijk spre kend van de durende scheppingskracht en de schildersdrift der leden, die de Kunst ernstig en eerlijk dienen. De tentoonstelling ls gisteravond voor een geïnteresseerd gehoor geopend door burgemeester jhr. mr. F. H. van Kin schot, wiens warme liefde voor de kunst van het wandtapijt duidelijk uit zijn woorden bleek en zich bijzonder met de nieuwe aanwinst van het Stadhuis in genomen betoonde. Vooraf hield Chris- tiaan de Moor over het onderwerp „wandtapijt" een leerzame beschouwing en had mevrouw Lucia Steinbach de aanwezigen een hartelijk welkom toe geroepen. De tentoonstelling is geopend tot en met zondag 27 oktober. H. Fragment uit Tweehuysens wandtapijt: het echtpaar. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN. Johanna, d .van B. J. H. Schilder en W. J .van Deventer; Margo. d. van J. van Drie en W. Vermaning; Pieternella, d. van L. Kooien en N. Schroef; Marianna, d. van S. Le-katsas en E. Hahui; Gwendo lyn Marida, d. van M. Dudok van Heel en D. C. Jansen. ONDERTROUWD. H. D .M. Molkenboer eir A. M. Goddljn; J .Rodenburg en A. Stolze; P. A. Jansen en W. A. Hinlelaar; A. Goosen en J. Hartman; J. A. Smit en P. J .Brandt; H. Ouwerkerk en G. J. M. Bruné; F. van der Mark en C. M. Lamme; W. L. BerkheiJ en B. E. van Hemert; B. Netjes en E. T. van der Vegte; J. F. Droge en S. Tolsma; C. van der Klaauw en M. Koet; P. C. Logemann en C. Keiizer; A. H. W. Tee ling en G. J. Blom; J. J. van Egmond en Nap. OVERLEDEN. M. Ouwersloot, 69 J. weduwe van K. Wassenaar; W .Staring 62 J. echtgenote van A. van Winkel; I. Hoeksema. 51 j., echtgenote van A. Bol. Rede over één woord Als buitengewoon hoogleraar in Duitse taalkunde Gistermiddag aanvaardde pof. dr. C. Soeteman door het uitspreken van een inaugurele oratie in het Groot Audito rium over vorm en betekenis van het woord „Dichtung" het ambt van buiten gewoon Leids hoogleraar in de Duitse taalkunde. Prof. Soeteman, die na prof. dr. J. M. M. Aler de tweede Leidse leerstoel in het Duits bezet, sprak over de tweevou dige oorsprong, afdeling en betekenis van het woord Dichtung, dat zowel een antipode van „waarheid" is geworden als een dichterlijke uitdrukkingswijze van abstractie of werkelijkheid. Hij constateerde, dat niet alleen betekenis van het woord deze tweeledigheid kent, doch ook de afleiding en ontstaanswijze. Ook deze ls gebaseerd op twee zeer sterk uiteenlopende stamanen. De oratie, die met de gebruikelijke toespraken werd besloten en werd ge volg door een receptie in de ontvangst kamer van het Academiegebouw, werd bijgewoond door de ambassadeur van de Westdultse Bondsrepubliek in ons land. Op de foto: mr. N. F. Hofstee, de secretaris van het college van curatoren, wenst prof. Soeteman (reöhts) geluk met zijn ambtsaanvaarding. (Foto L.D.—Van Vliet) Zou het nu met z'n ideaal gedaan zijn? Welnee: als Mister X. zal hij ge noeg tijd voor training vinden, om één maal tóch kampioen te worden. Het loopt echter anders: een dorps genoot, door hem in staat gesteld het hoogst denkbare te bereiken, komt als nummer één uit de bus en daardoor staat Auberg tóch in het centrum dei- belangstelling. Een liefdesverhaaltje is rond al dit kleurige, zwierige en charmante „spek takel" heengeweven en ook de oud- vertrouwde Hans Moser speelt er met zijn kostelijke Oostenrijkse humor een grote rol in. Alles loopt natuurlijk glad over het ijs van stapel en ge zit verbaasd te kij ken naar dit hartveroverende „kunst rijden" van alle leden der beroemde „Weense IJsrevue", die op de heerlijk ste melodiën aan U voorbij zweven. Dit is werkelijk „kunstrijden" van de hoogste orde, verhoogd door de charmes van tientallen luchtige meisjes. Alles vervat in heerlijke kleuren! Diamanten vermist Spannende avonturen Casino Een brutale juwelendief- stal op klaarlichte dag in het hartje van Londen wordt op touw gezet. Een blonde schoonheid maakt zij het slechts zijdelings* deel uit van het komplot. In haar blinde liefde voor één van de inbrekers en in haar drang naar mooie kleren en een vrolijk, on- bezorgd bestaan is zij tot alles bereid, zelfs 'het meeslepen van een volkomen onschuldig jochie, een vriendje van haar, die haar adoreert en dus voor haar best wat vreemde karweitjes wil 1 opknappen. De inbraak slaagt, maar met zo goed als de mannen zich ge- j dacht en verwacht hadden. Vooral het ^kwijtraken van de juwelen stuit nogal op moeilijkheden. Het loopt allemaal nogal ingewikkeld en geforceerd, maar het .slot van het liedje is, dat de ge liefde van de blonde als een bezetene achter het jongetje aanrent, die toe vallig de edelstenen in zijn bezit heeft gekregen en deze ontzettend hardnek kig verdedigt. Het komt allemaal op zijn pootjes terecht, al moet de lieftal lige blonde (Belinda Lee) daarvoor in de laatste meters een noga/1 plotselinge en vrij onlogische ommezwaai maken en moet men tevoren een flinke dosis spanning verwerken. Spanning is trou wens het belangrijkste kenmerk van deze rolprent, die voor het overige in weinig afwijkt van het gros van avon turenfilms. Parachutisten vallen aan Bekend oorlogsbeeld Rex Bijna even talrijk als verhalen uit de afgelopen oorlog zijn de films, die episodes uit dit verschrikkelijke wereld gebeuren in beeld brengen. De gruwelen uit deze enerverende jaren liggen nog vers in het geheugen. Wij kunnen het ons allemaal nog zo goed herinneren. Wellicht is het daarom, dat wij nog steeds geboeid toekijken, wanneer wij op het witte doek geconfronteerd wor den met dit jonge zo sombere verleden. De mannen, die zich melden of moeten melden. Verschillend van aard, maar met hetzelfde doel voor ogen. Conflicten door uiteenlopende karakters kunnen niet uitblijven, maar tenslotte moeten in het vuur van het gevecht alle con troversen opzij gezet worden. Alle per soonlijke belangen worden vergeten. Men leeft en vecht slechts naast, met en voor elkaar, uit eigen belang, maar ook uit louter naastenliefde. Dit in iedere oorlog zo bekende beeld is dit maal geschetst binnen de grenzen van een peloton parachutisten, de sterke in dividualisten in iedere krijgsmacht. Een geschiedenis vol bewogen menselijkheid en spannende actie. Chirurg (Wanhopig afscheid) Gevoelige film vol stille dramatiek Lido Deze film naar het gelijkna mige Italiaanse boek is een gevoelig werk, vol dramatische ogenblikken. Maar deze dramatiek is niet luidruchtig, doch voltrekt zich in de onderlinge verhou dingen tussen een beroemd geworden chirurg en zyn echtgenote, een vroegere verpleegster, die eveneens de liefde bezit van een collega van de man, met wie zij tenslotte is getrouwd. Als zij geopereerd wordt aan een blinde-darmontsteking, onthult zij, onder de invloed van pen- thotal, dat zij niet naar haar man wil terugkeren, maar het leven verder wil delen met haar bewonderaar. Beiden be vinden zich op dat ogenblik aan de ope ratietafelTot welke gevolgen dit leidt, kan men zich gemakkelijk inden ken. Steeds dreigender gaat de film dan voort naar het bewogen slot, dat de ge middelde toeschouwer zeker bevrediging zal schenken. Niet alle situaties in dit werk zijn overtuigend. De figuur van de vrouw, knap gespeeld door Lise Bourdin, kwam o.i. te weinig uit de verf. Maar het geheel is en zeer gevoelige film ge- worden, waarin sentimentaliteit echter werd vermeden. De fotografie is meer malen uitstekend en ondersteunt de dra matische gang van het verhaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 4