HET DELHIAANSE 3 OKTOBERFEEST NIEUWE VINDING 1 Rijk en arm danst schouder aan schouder belooft opbrengst walvisvaart sterk te vergroten VRIJDAG 4 OKTOBER 1957 Een vorstenzoon belandde in de gevangenis. Een keizerin treurde. De zoon herkreeg de vrijheid. Het volk van Delhi was opgetogen. Dit is de romantische oorsprong en achtergrond van Delhi's Bloemenfeest. Muziek en zang spelen een grote rol bij het Delhiaanse [eest van Bloemen, Broederschap en Verdraagzaamheid. Fragment uit de 1001-naclit (Bijzondere medewerking) Terwijl de Pankha's (waaiers) met bloemen b edekt worden, maken de shanai-spelers voort durend muziek. De muzikanten behoren tot alle delen van de maatschappij. I Traanopbrengst Antibioticum beschermt gedode dieren tegen bederf tijdens noodzakelijk lange wachttijd Als over enkele weken het walvisvangst-seizoen weer gaat beginnen - de „Willem Barentz" vertrekt begin november - zullen vele walvisvangers waarschijnlijk met zeer hoge opbrengsten terugkeren, dank zij de nieuwe vinding waarmee het vorig jaar op grote schaal proeven zijn genomen en waarbij de traanopbrengst met gemiddeld 25 kon worden vergroot. Deze nieuwe vinding bestaat uit het inspuiten der walvissen direct nadat ze geschoten zijn, met een nieuw antibioticum waar door de ontbindingsprocessen sterk worden vertraagd. Proeven in vorig seizoen Gedurende het vorige vangstseizoen zyn uitgebreide proeven genomen door de wetenschappelijke staf van Pfizer, een wereldberoemde producent van antibiotica, in samenwerking met de Noorse rederfj Tonsberg Hvalfangeri, die op 't eiland South Georgia in de Zui delijke IJszee zijn basis had. „De proe ven zfjn volledig geslaagd", aldus dr. R. Paterson, hoofd van de Europese research-afdeling van Pfizer, die te zamen met dr. Björn Knoph, de che micus van de Tonsberg Hvalfangeri. deze proeven leidde, „de hoeveelheid eerste kwaliteit traan bedroeg 90% tegenover 65% gedurende het vorige seizoen". Het afnemend aantal walvissen maakt het voor de jagers noodzakelijk steeds verder weg te gaan van hun basis. Als gevolg daarvan is de afstand waarover de gevangen dieren moeten worden ge sleept veel groter. Op het momenè dat de dieren op de basis arriveren, is de ontbinding reeds zover gevorderd, dat de traankwaliteit aanzienlijk is ver minderd. Door het toedienen van het nieuwe antibioticum wordt het ont bindingsproces sterk vertraagd, zodat de dieren meer traan en vlees opleve ren van een betere kwaliteit. Toediening Voor het toedienen van het middel maakt men van twee methodes gebruik. De geschoten dieren worden doorgaans langszij de walvisjager gesleept, waar na de buikholte van de walvis met lucht wordt gevuld via een persleiding. De dieren die dan van de maatschap- pfjvlag worden voorzien, blijven daar na geruime tyd drijvende. By een deel van de proeven werd gelijk met de luchtslang een waterslang in de buik holte van de walvissen gebracht, waar door het antibioticum in water opge lost naar binnen werd gepompt. Later werd gebruik gemaakt van snellere methoden, door de koppen van de harpoengranaten waarmee de wal vissen worden geschoten, te vullen met het nieuwe middel, dat zich dan direct na de explosie snel door het lichaam van het dier verspreidt. Ongedacht succes Een oorspronkelijk mislukte proef, dit voorjaar in het Noordpoolgebied ge houden, toonde de intensieve werking van het middel zeer duidelijk. Twee z.g. „sperm whales" werden geschoten ter hoogte van Andenes in Noorwegen, maar gingen door een zware storm ver loren. Een der dieren spoelde echter in de buurt van het walvisstation aan, veer tien dagen nadat het werd geschoten. Ondanks het feit dat het dode dier twee weken in zee had rondgedreven, was het nog geschikt voor de traan- produktie! Zonder de toediening van het antibioticum zou zo iets onmo gelijk zijn geweest. De tweede walvis werd na vier we ken gevonden. Dit karkas was echter al te ver in staat van ontbinding om nog naar de basis te worden gesleept. Bij het gebruik van het middel is het zeer opmerkelijk, dat noch in de traan, noch in het walvisvlees ook maar het geringste spoor van het antibioticum is terug te vinden. Dit werd door verschillende, onafhankelijk van elkaar werkende onderzoekers vastgesteld. Groot belang Het belang van deze nieuwe vinding wordt vooral duidelijk indien men na gaat wat er uit de walvis wordt ge haald: de beste kwaliteit traan vormt een belangrijke grondstof voor de mar garine-fabrieken, de tweede kwaliteit wordt gebruikt bij de zeepfabricage, in de' lederindustrie en by het harden van staal. Walvisvlees wordt meestal ver werkt tot veevoeder maar in sommige landen, o.a. in Japan, ook voor men selijke consumptie geschikt gemaakt. Walvislever is bijzonder rijk aan vi taminen. Zelfs de beenderen worden nog tot meststof vermalen. Tenslotte levert de walvis ook nog een aandeel in de fabricage van kosmetica, glyce rine, hormoonpreparaten, smeerolie, verfstoffen en geneesmiddelen. De vraag naar walvissen stijgt dan ook steeds. Met deze vraag houdt de aanwas van de dieren echter geen gelijke tred. De z.g. blauwe walvissen, die de grootste dieren ter wereld zijn een fors exem plaar ervan weegt evenveel als 3.000 mensen zijn vrijwel uitgestorven. Tussen de twee wereldoorlogen werden in het Zuidpoolgebied bij South Geor- rgia ongeveer twee- tot drieduizend blauwe walvissen per jager en per sei zoen gevangen; gedurende het laatste seizoen waren het er drie, door 21 ja gersStrenge internationale be perkingen en regelingen zijn dan ook voorbereid. Efficiënter gebruik van de vangsten zou reeds een belangrijke stap in de goede richting zijn. Ook andere terreinen De conserverende werking van het nieuwe antibioticum wordt op het ogen blik nog aan proeven op velerlei gebied onderworpen. Een terrein waarop reeds opmerkelijke resultaten zijn bereikt, is de conservering van vis en gevogelte in Ijs. Ook met vlees worden proeven genomen. Hierbij worden echter de dieren met het antibioticum ingespo ten vóór ze geslacht worden. Van grote betekenis schijnen ook de eerste re sultaten te zijn, behaald by sla, spi nazie en andere bladgroenten. In Ame rika word§n deze proeven met grote belangstelling door de conservenindus- trie gevolgd. Antlblotioa zijn stoffen, die niet chemlsch-syntetlsch, doch door schim mels worden bereid, hetgeen met behulp van door mensen opgezette cultures op gTOte schaal en met grote zuiverheid kan geschieden. Enkele ln de medische we tenschap bekende antibiotica zijn peni cilline, streptomyclne. aureomyclne etc. VARIA Een woedende echtgenote in Wenen heefrf haar man voor een rechter ge sleept omdat zy hem tydens een televisie-uitzending uit een cabaret i televisie-uitzending uit een cabaret in een loge zag zitten met een knap blondje, terwijl zy niet beter wist dan dat hü niet thuis kon komen om dat hy een belangryke conferentie moest bywonen. De rechter veroor deelde de echtgenoot en het blondje tot ruim 40 gulden boete wegens „verstoring van de huwelyksvrede". HET feest was", aldus een mo hammedaanse kroniekschrijver, „niet alleen een gelegenheid om pret te maken, doch tevens een symbool van liefde en broederschap tussen alle bevolkingsgroepen. Hoog en laag, arm en ryk kwamen samen uit pure levensvreugde. Zelfs de keizer liet zich uit zyn paleis lokken en begaf zich temidden der menigte. Het was ook een feest van verbroedering en verdraagzaamheid, een demonstratie van wederzijdse goede wil en gezind heid van hindoes en mohammedanen". naar Europese trant. Vervolgens komen de hof muzikanten, die passende gele- genheidsmuzick ten gehore brengen. Direct achter de muziek komt de Del hiaanse bevolking. Rijk en arm, hoog en laag danst schouder aan schouder mee in de stoet. Het sluitstuk vormt steeds de fleurige, kleurige pankha, die door de bloemenverkopers op versierde stokken hoog boven de menigte uit wordt geheven en door lantarens be licht. Kortom, het is een feest, dat niei beter te beschryven is dan als „een cp heterdaad betrapt fragment uit de Duizend-en-Een-Nacht En thans Tot 1943 werd het bloemenfestyn telken jare zoveel mogelyk naar ouae trant gevierd. Toen bleef het een jaar of tien sluimeren. Thans echter is het in ere hersteld. India's Eerste minister, Pandit Nehroe. verrichtte zelf de her openingsplechtigheid. En zoals weleer de keizer zich mengde temidden der feestgangers, bevinden zich thans mi nisters en andere hoogwaardigheids bekleders in de menigte en dansen zy vrolyk met de Delhiaanse bevolking. Weer weven, als in oude tyden, de bloemenverkopers van Delhi ieder jaar in augustus de bloemenverkopers van Delhi hun fleurige Pankha's. Tijd noch moeite noch bloemet worden gespaard. Het is a4s willen zy bewijzen, dat zij hun vak en hun kunst even goed verstaan als hun voorgangers uit de dagen vaa Bahadur Shah. Mehrauli verheugt zich ieder jaar op het feest. En nog steeds vormen de heuvelen in de buurt prachtige groe ne décors voor dat vroyke festyn van bloemen, broederschap en verdraag zaamheid. (Nadruk verboden). Duizend-en-één-nacht Zolang keizer Akbar Shah II regeer de, vertoefde hy ten tyde van het feest in Mehrauli. Twee optochten werden op twee verschillende dagen in Delhi georganiseerd en trokken naar Mehrauli. De ene begaf zich naar de Hindoe-tempel van Jog Maya. De an dere had tot eindpunt het graf van Khwaja Qutab-ud-Din Bakhtiyar. De samenstelling van beide stoeten wa? nagenoeg gelyk. Hindoes en moham medanen namen aan beide optochten deel. Zoals de samenstelling van de stoet was ten tyde van Akbar Shah II zo li Een waaier waaraan de laatste hand wordt gelegd. Deze laatste afwerking is het recht van de oudste bloemverkoper in Delhi. Maulana Ahmed Sayeed, de organisator van het Bloe menfeest, staat terzijde en slaat de bloemenkunstenaars gade Hindoes en mohammedanen konden het vroeger niet altijd even goed met elkaar vinden in India. Niettemin waren er tal van gebeur tenissen, die zij gezamenlijk beleefden en die beide groepen aanleiding gaven tot feestviering en verbroedering. Een daarvan herdenkt de bevolking van Delhi nog in onze tijd ieder jaar in de maand augustus. Tijdens de oorlogsjaren en nog enige tijd nadien werd het feest afge last, doch thans is het weer in oude luister en stijl hersteld. Het is een feest, dat past bij de mentaliteit en de ideologie van India's miljoenenbevolking, een feest van Bloemen, Broederschap en Ver draagzaamheid. Saire-Gul-Faroshan is zijn naam, al noemt men het ook wel Phool-Walon-Ki-Sair. De oorsprong SAIRE-GUL-FAROSHAN dateert uit de dagen toen keizer Bahadur Shah, de laatste der regerende telg uit de beroemde dynastie der Mo- gols. regeerde. Eens namen de Britten 's keizers zoon, prins Mirza Jehangir, gevangen. De Keizerin, moeder van de gearresteerde prins, deed de gelofte, dat zij, als haar zoon de vrijheid herkreeg, offeranden zou brengen bij de graftempel van de mo hammedaanse heilige Khwaja Qutab- ud-Din Bakhtiyar Kaki. Die Delhei gelegen plaats Mehrauli. De prins kwam inderdaad na enige tijd vry. De gelukkige vorstin kwam haar gelofte na en ging bloemen en andere gaven offeren. Toen de bevol king van Delhi de tyding van 's prin sen invryheidsstelling vernam, leidde dit tot een spontane demonstratie van blydschap en aanhankeiykheid. De Delhlanen stroomde by tienduizenden naar de straten en de pleinen om de vorstelyke pelgrimstocht naar Meh rauli te aanschouwen en blyk te geven van hun vreugde over de blydschap in het keizerlijk gezin. De bloemenverkopers van Delhi maakten een prachtige pankha (waai er) van bloemen en boden die de kei zer aan. De vorst was zeer geroerd door dit cadeau, evenals door de bij zonder hartelyke wyze, waarop de be volking in zijn vreugde deelde. Daarom bepaalde hij, dat dit „bevrydingsfeest" voortaan ieder jaar zou worden ge vierd.. Gezien het geschenk der bloe menverkopers kreeg het de naam „Bioemenfestijn". zy tot op de huidige dag gebleven. Om streeks zonsondergang wordt de op tocht opgesteld. Voorop gaan trom melslagers en cimbaalspelers. Overal langs de weg staan lantarens, lampen, toortsen en kandelaars. Zij veranderen de nacht in de dag. beter: Zij maken van de nacht een Duizend-en-Een- Nac-htelyk tafereel. Sprookjesachtig is de aanblik van de stoet. Achter de tamboers lopen vrolyk uit gedoste mannen, die reusachtige, met. wapperende linten versierde vlaggen en banieren dragen. Zangeresjes en dan seresjes doen haar uiterste best. Zy zyn gestoken in prachtige gewaden van zyde en brocaat. Zy dansen en zingpn op een podium, dat door een aanial mannen op schouderhoogte wordt ge dragen. Achter dit ..zwevende podium volgen de worstelaars met hun gezon de, krachtige lichamen. Na hen komen groepjes acrobaten met veelkleurige stokken in de hand. Zy vergasten de deelnemers en toeschouwers op ver bluffende staaltjes van behendigheid. Afdelingen soldaten, gestoken in de rode en witte tuniek der vroegere Kei- zerlyke Garde, behoren tot de boeiend ste onderdelen van de stoet. Een deta chement Turkse ruitery rydt langzaam mede. Aohter deze koene ruiters en vurige paarden volgt een muziekkorps

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 9