ïen Zoeklicht Meisjes van tóen en van nu.... ONS MENU CEINTUURS MUNTEN UIT lATERDAG 21 SEPTEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 v OP DE BOEKENMARKT Om onder een hoedje te vangen VAN DE WEEK Spiegeltje, spiegeltje aan de wand DOOR ORIGINALITEIT j Johan Fabricius. „Luie Stoel". H. P. Leopold, Den Haag 1957 De benijdenswaardig onuitputtelijke Johan Fabricius heeft in zijn nieuwe oman, zo typerend „Luie Stoel" gehe- m, wederom het oude Indië opgeroe id, een onderwerp waar de Neder- hndse lezer nooit genoeg van kan tijgen. Dit is begrijpelijk. Verloren aken worden de mens altijd dierbaar ioor hun onbereikbaarheid. Daarbij ant ook dat die oude Indisch-Neder- iadse wereld een zeer merkwaardige weid was. bewoond door lieden wier onaardigheden een uitzonderlijke urm hadden aangenomen. Het is cu ius telkens weer te zien hoe de Euro- Wan, die in zijn eigen land waar- thijnlijk in de menigte zou zijn Bdergegaan, in een tropisch land genschappen ontwikkelt, die hem wel Ut boven zijn medemensen verheft, uar hem toch iets individueels Re 's). De reden daarvan is waarschyn- :1 dat hU, die gevestigd was in Indië. 't. het keurslijf van de conventie wat itser reeg en zijn karakter wat duide- fter vorm liet aannemen, ten goede '.'ten kwade. Niet ten onrechte vergelijkt de uit- r devoornaamste figuur uit „Luie 1", Bernard MacMahon. met Oblo- tov. Doch in tegenstelling tot deze fflhaast nationale figuur uit het oude taland, is deze Nederlands-Franse ticMahon met de steun van mama «phie en tante Lien eigenlijk van fi- 'mciële zorgen vrij. De overeenkomst ?t in de levensonlust gepaard aan een ingeboren gevoel van onbelangrijk- itid van het eigen bestaan. Bij deze TicMahon voegt zich daarbij nog een i zijn kindertijd aangekweekt gevoel in minderwaardigheid. Bom. de kin- nmaam waarbij deze vyf en dertig- ifige nog steeds genoemd wordt, zou *t liefst in de befaamde luie stoel zijn 'ven verdromen. HU kan met geen ^gelijkheid op tUd opstaan en ver iest zodoende de ene baan na de an- i're. Hij vindt de dagelykse gang van iken eigenlUk te onbelangrUk om er oor in beweging te komen. Maar zUn ingeving koestert andere plannen, ■lama wenst hem in de armen van de "ke, verliefde Georgette en zU ont lat Sirah, de Jonge vrouw waar Bom et tevreden mee is, ook al wil deze ^rtdurend „persèn" hebben. En Bom lent maar één weg, die van de minste Kerstand. Mogelijk zou een kind hem lit zijn lethargie gewekt hebben, maar Klaas is het lot hem ook daar niet 'instig. Georgette blijkt onvruchtbaar n Sirah neemt hem bU de neus. De tragl-comedle van dit mislukte ïuwelUk, een uitstekende soms hoogst KnnakelUke milieuschildering en een üvrante hoofdfiguur maken „Luie 'toel" zeer genietbaar in een dito. Sholem Asch. „Dooltocht door de nacht". Strengholt, Amsterdam z.j. Een breed opgezet drama heeft de Amerikaans-Joodse schryver Sholem Asch gecreëerd met de kroniek van het leven van Isaac Grossman. Isaac Grossman is een zoon uit een arm orthodox gezin en weet zich in de han del op te werken tot hy de bezitter is van een reeks hotels in de U.S.A. en multi-miljoenair. Doch een noodlot tige daad uit zyn jeugd, een kleine diefstal die de grondslag van zyn car rière is geweest, blyft hem in het geheugen. Steeds meer raakt Isaac overtuigd van de zekerheid, dat de mens zijn schuld op aarde moet boeten om de hemel deelachtig te worden. Hij gaat op zoek naar de man, die hij be stolen heeft. Daar echter de jacht op een onbekende pool in de V.S. gelyk staat met het zoeken van de befaamde spel in de dito hooiberg, wordt Isaacs oude dag een tragedie van onrust en zwerven. Met de dood op de hielen jaagt hU achter deze Kavalsky aan. Hij wordt belaagd door oplichters, ge dwarsboomd door familieleden en voor krankzinnig uitgekreten. Eindelijk blykt de gezochte reeds lang overleden en tevens dat het kwaad hem aange daan, ten goede gekeerd is. Gerustge steld besteedt Isaac Grossman zyn oude dag aan werken van barmhartig heid. Piet Bakker. „Pia". Tekeningen van Doeve. Elsevier Amsterdam z.J. Een gezellig en „menselijk" dieren verhaal hebben Piet Bakker en Eppo Doeve in elkaar gezet. Het is het dag boek van de zwarte kater Schnorrer, iV op een dag vol onheil zyn huis onveilig ziet gemaakt door het binnen treden van een jonge airedale, ge naamd Pia. De laatste jaren van zUn waardig kattenbestaan zullen in het vervolg voortdurend belaagd worden door de dwaasheden, onhandigheden en onzindelijkheden van de even on deugende als aanvallige Pia en de arme Schnorrer moet in zyn reste rende levensdagen een aanhoudende strUd om de suprematie leveren met een minderwaardig hondedier in het huis, waarin hU de oudste rechten heeft. En dan nog die mensen, die ner gens iets van snappen. „Dat went wel", zeggen die. Maar zy moesten eens weten wat er allemaal in het hoofd van de verdrukte Schnorrer omgaat! Gelukkig heeft Piet Bakker dit laatste van des katers gezicht afgelezen en gewapend met zyn pen de historie wereldkundig gemaakt van een poes. die zich door een hond verdrongen voelt, tot lering en stichting van de bezitters van deze geliefde huisdieren. CLARA EGGINK meer zoet achter een breiwerkje zitten, doch handig met reus achtige kanonskogels kunnen omgaan. Jammer, dat het, zoals weleer, geen pUlen van Amor zUn. Ofschoon: wie kanonnen kan hanteren, weet er af en toe ook nog wel zo'n dingetje tussendoor te gooien Althans: dat hopen vurig alle jongelui, die ook in deze eeuw geboren zyn! FANTASIO de leren gordel gestoken. Lanvin nam als uitgangspunt een brede leren cein tuur, breder aan de voorkant dan op de rug, en haalde er een zeer smal stof ceintuurtje door: de leren ceintuur wordt op de rug gesloten, het stoffen bandje heeft aan de voorkant een gesp- Ter verduidelijking van de laag ge plaatste ceintuur, kozen we een man tel van Dior, waarop een brede cein tuur, onder de taille, door een schuif werd gehaald en middenvoor met een gesp wordt gesloten. En als voorbeeld van een gedeelte lijke ceintuur tenslotte nog een mantel van Hermès, waarop een brede suède band aan de voorkant uit „knoopsga ten" tevoorschijn komt en met een knoop naar rechts wordt gesloten. Een soortgelijke suède garnering, inde kleur van de mantel, is ook onder de kraag aangebracht. J. V. verwijderen van de steel. Daarna wor den de paddestoelen min of meer klein gesneden en in korte tijd gaar gekookt of gebakken. 5 a 10 minuten is hier voor in het algemeen voldoende; door lang verhitten worden de paddestoelen taai. Een gerecht van paddestoelen kan zeer smakelijk zijn, de- voedingswaarde is echter niet zo, dat het de plaats van groente kan innemen of als eiwit rijk gerecht in een maaltyd dienst kan doen. Gebruik daarom paddestoelen by voorkeur in combinatie met vlees, kaas of eieren en groente. Wie padde stoelen liever koopt dan zoekt kan voor 4 personen 250 g cantarellen of 150 g andere paddestoelen kopen, als er soep. saus of een bijgerecht van ge maakt 'moet worden. Recepten (voor 4 personen) Gesmoorde paddestoelen De paddestoelen enige malen was sen, zonodig zand of aarde eraf wry- ven. De paddestoelen in stukjes snUden en laten uitlekken. Een stuk boter of margarine lichtbruin laten worden en de paddestoelen met een weinig zout bestrooid bij niet te felle warmte in 5 10 minuten gaar maken. Tydens het smoren de paddestoelen omscheppen. Zo nodig het vocht binden met bloem of aardappelmeel. De gesmoorde paddestoelen geven als voor gerecht je op geroosterd of gebak ken brood, of bij de hoofdschotel als garnering van vlees of als tweede „groente". Maar kijk daarbij goed uit Het voorlichtingsbureau voor de voeding meldt: Vochtigheid brengt niet alleen onge makken met zich mee. zij is er ook oor zaak van, dat de paddestoelen welig op schieten en bos en weide met hun aan wezigheid opvrolyken. Vooral nazomer en herfst zyn voor de paddestoelen- verzamelaar een gulden tUd. Wanneer hy paddestoelen plukt met de bedoeling er eens heerlyk van te smullen, is uitkyken zeker geboden. Alleen zy, die er zeker van zyn de eet bare soorten van de andere te kunnen onderscheiden, kunnen zich aan een paddestoelmaailtyd, die zy zelf bij el kaar zochten, wagen. In twijfelgeval len is het verstandig of een meer des kundige te raadplegen of de padde stoelen niet te eten. Er zijn namelijk eetbare en niet-eetbare, soms zelfs schadelUke soorten die veel op elkaar lUken. En het meekoken van een zil veren lepel geeft nu eenmaal geen uit sluitsel omtrent schadelUkheid. Tot de meest bekende soorten be horen de hanekam (ook dooierzwam, eierzwam of cantarel genoemd) diver se boleten, bovisten, inktzwammen en niet te vergeten de weidechampignons. Ook van deze eetbare en smakelyke paddestoelen zyn alleen stevige gave exemplaren voor consumptie geschikt. Weke. slappe exemplaren kunt U niet gebruiken. De bereiding van paddestoelen kan op dezelfde manier geschieden. Het schoonmaken bestaat uit zeer goed wassen, het wegsnyden van aangesto- kn delen en soms (bUvoorbeeld by oude boleten) schillen van de hoed en In plaats van vlees, vis of eieren kan aan de warme maaltijd ook heel goed van kaas gebruik gemaakt worden. In voedingswaarde staat plm. 70 gram kaas n.I. gelUk met 100 gram vlees en behoort daardoor zeer zeker tot de goedkope eiwitleveranciers. De variaties, die met kaas aangebracht kunnen worden zyn legio. Ditmaal staat kaasgehakt, bereid met overgebleven ryst van de vorige dag, op het menu. ZONDAG kop bouillon, rollade, pronkbonen, aardappelen, Haagse bluf. MAANDAG koud vlees, tomatensla, aardappelkoekjes, broodschotel. DINSDAG irish stew, flensjes. WOENSDAG eieren, kerrysaus, ryst, gestoofde komkommer, gebakken appel. DONDERDAG kaasgehakt, bloemkool, aardappelen, druiven. VRIJDAG bloemkoolsoep, bakbokking, bietjes, aardappelpuree. ZATERDAG stamppot rauwe andijvie, yoghurtvla. Recept: Kaasgehakt. 200 gr. gekookte rijst, 200 gr. oud brood, 200 gr. kaas. 1 ui, 2 eieren, zout, noot, aroma, 100 gr. room boter. Het brood, het uitje en de kaas ras pen en vermengen met de ryst. De overige ingrediënten naar smaak er door kneden en er mooie balletjes van vormen. Deze in de koekepan in de hete bo ter rondom goudbruin bakken. Recept: Yoghurtvla. V» liter yoghurt, liter melk. 80 gr. suiker, 35 gr. custard, jam. Van de melk, de met melk aange mengde custard en de suiker een vla bereiden en deze goed af laten koelen. Daarna de yoghurt erdoor mengen, de vla in een schaal overdoen en garne ren met wat jam. Variaties: De paddestoelen smoren met stukjes uitgebakken spek of bacon; een in stukken gesneden paprika en/of to maat meesmoren; zeer fijngesneden uit meesmoren en op het laatst fUn gehakte peterselie toevoegen. Paddestoelensaus. V» liter water of bouillon, ±250 g paddestoelen, 50 gr (3^ eetlepel) boter of margarine. 40 g (4 eetlepels) bloem, zout (citroensap, aroma, melk). De paddestoelen wassen, in stukjes snijden en in een weinig boter of mar garine 5 minuten smoren (onder toe voeging van citroensap). In een lege pan de rest van de boter of marga rine smelten, de bloem er door roeren en bU scheutjes tegelyk, onder steeds roeren het water of de bouillon toe voegen. Wanneer de saus goed van dikte is, de paddestoelen er door roeren. De saus op smaak afmaken met zout (ci troensap, aroma of melk) en nog en kele minuten zachtjes laten doorko ken. Deze saus kan gebruikt worden over aardappelen of droge rUst, hardge kookte eieren of witte bonen enz. l-ANY/KJ HET grote verschil is, dunkt me, dat het meisje van nu niet meer zó haar gevoel uiterlijk toont als het meisje van toen: er is voor haar wel ander werk aan de winkel. De beroemde emancipatie deed zich haar storten in talloze mannelijke beroepen en ze brengt het er heus zo kwaad niet af, omdat haar wel ge leerd is, dat ze er met een brei werkje in de hand tegenwoordig niet meer komt. evenmin als met een gezapig afwachten of de ware minnaar wel opduikt. Ze zou dat trouwens zélf zeker niet meer willen en wie haar in de schoenen schuift, dat ze „maar" een meisje is. krUgt; onmiddellyk de (niet door haar) gebreide kous op de kop. NEE: er zijn tegenwoordig zoveel Milva's, stewardes sen, secretaressen, bus conductrices, assistenten als iemand uit de vorige eeuw nooit had kunnen dneken, dat ze er ooit zouden komen en het is prettig om te zien, dat ze in geen enkel opzicht voor de jon gemannen onderdoen. Ja, hen zelfs in menig opzicht, zo bUv. in accuratesse, overtreffen. Ze schijnen daar een hoge eer tn te stellen. En een ieder met gezond ver« stand kan haar geen ongelfjll geven 27 O ver als in Formosa zijn we hier met de emancipa- J tie (gelukkig) nog niet. Daar staan de meisjes al zie de foto achter enorme kanonnen. Het zijn de charmante vrou welijke leden van het anti communistische front ze krUgen een even gedegen militaire op leiding als de mannen. Men zie de vastberadenheid, waarmee ze de kolossale ma chines aanvatten en het scherpe oog, dat op het doel gericht wordt. Er is weinig verbeeldings kracht nodig om te beseffen dat MEISJES van „toen" en deze meisjes haar mannetje meisjes van „nu": een zullen staan als het op vechten hemelsbreed verschil! aankomt en dat de aanval op Toen: bedeesd, af- en aanhan- de vijand dan niet voor de poes kelijk. gevoelig, sentimenteel, zal zynl niet 'zo héél erg ontwikkeld, huishoudelyk, afwachtend en berustend. Nu: nuchter, praktisch, daad- T\7 ÏET dat llc aP® meisjes van krachtig, van-zessen-klaa'r. dik- J\l nu graag zó zie staan, wijls intelligent weet-van-aan- Maar. een MpJe van de pakken, reëel eri zonder roman- sluier, die in vorige eeuwen over tische uitbundigheid. Dat zo is de algemene ge- dachtengang, maar op de keper beschouwd gaat het toch niet altijd op: waar zou het heen gaan als alle 20ste eeuwse meis jes even keihard waren? haar hing, wordt nu toch wel terdege opgelicht. Ik geloof dan ook, dat ze geen katjes meer zUn, die zonder handschoenen aangepakt moe ten worden. Byten zullen ze wel niet en ook alweer als het er op aan komt zal het zeker meevallen maar je kunt het nooit weten, nu ze over het algemeen niet Hf RmesI Parijs, september 1957 De rechte, ongetailleerde japon is de nouveauté van dit seizoen, 3et zoals ze de nouveauté van het afgelopen mode-halfjaar was. De -echte, slechts even getailleerde jurk zonder ceintuur is en blijft lavoriet en deux-pièces met een blouse over de rok blijven opggng maken. De mantels zijn dit seizoen breed en recht. En toch speelt de ceintuur ditmaal, ondanks het overheersende, rechte silhouet, een enorm grote rol en is hij doorgaans niet een klassieke ceintuur zonder der de taille op de jurk zijn geknoopt; ze ontspringen in de figuurnaden van de voorkant. Als voorbeeld van de stof-en-leer- ceintuur, waarop meerdere ontwerpers hun fantasie hebben losgelaten, laten we U zien hoe Madeleine de Rauch en Lanvin-Castillo zich die dachten. De eerste ontwerpster bedekte de onder ste helft van een leren ceintuur met een gedrapeerde sjerp, van de japon- stof gemaakt, het uiteinde van die sjerp wordt, door de gesp gehaald, in meer. Vaak dient hij in het geheel niet om <f taille te snoeren of te markeren. rant dikwyls wordt hij net onder of tet boven het middel geplaatst, en bo- endien ligt hij vaak losjes om het ledingsstuk. opgenaaid, door lippen of assen op zijn plaats gehouden ofwel ioor een schuif geregen. Even vaak omt de ceintuur alleen als gedeelte- ;ke ceintuur voor, opzij, aan de voor uit of op de rug. Als materiaal voor emoderne gordel: stof of leer, waar- ijj stof het zienderogen wint. Soms torden beide, stof en leer, in één tail- $ordel gecombineerd (zoals in de hierbij afgebeelde modellen van de 5iuch en Lanvin). waardoor zeer ze- ttr aparte effecten worden verkregen, [ortom. er is grote originaliteit in de tintuurs en ceintuur-suggesties, die de RAUCH het volgende halfjaar modem zullen heten. Ter illustratie van de gedeeltelijke ceintuur, van stof gemaakt, kozen we 4een model van Carven: een wollen japonnetje, waarop twee stofbandjes elkaar aan de voorkant kruisen en on- carvew

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 15