Seizoens wisseling
Een Zoeklicht
ONS MENU
VAKANTIE: KALMPJES AAN!
M"
D
ZATERDAG 15 JUNI
WEKELIJKS BIJVOEGSEL
PAGINA 3
Spiegeltjespiegeltje aan de wand
in de grote-maat-garderobe
v OP DE BOEKENMARKT
VAN DE WEEK
VARIA
Parijs, juni 1957.
Grote maten.ze horen bij elke leeftijd en zijn heus niet het
privilege of het ongemak van de ouderen. Twintig jarigen kennen het
probleem en jonge vrouwen van over de dertig eveneens. Voor ieder
doet zich dat probleem iets anders voor, want de een is zwaar, de
andere drie maal boven de maat, de een is mollig over de gehele linie,
de ander slechts hier of daar, en de een wil haar wat omvangrijke
figuur in vlotte, jeugdige jurkjes hullen, terwijl de ander naar een wat
minder jeugdig genre uitkijkt. Maar of ge nu naar jongemeisjesgoed
in grote maat zoekt of naar kleding voor de rijpere vrouw, in het ene
zowel als het andere geval kunt ge u aan enkele algemene stelregels
houden, die in uw voordeel werken, en waarvan sommige vooral in
verband met het jeugdige genre, door enkele uitzonderingen worden
bevestigd.
onder geen enkele voorwaarde een be
drukte stof met groot patroon of met
opvallend kleurcontrast. Houdt u aan
de kleine dessins en de gedekte kleu
ren 1
Zie, wanneer ge stof kiest, het be
lang van de kleur (of kleuren) niet
over het hoofd. Ook die kunnen u, zon
der dieet, helpen enkele ponden te
verliezen. Vooral zwart heeft die eigen
schap, en ook marineblauw, en antra-
cietgrys hangt die slankmakende hoe
danigheid aan. Deins voor dit drietal
weldoeners niet terug, want gecom
bineerd met wit, zijn ze altijd elegant,
altijd modieus en beslist niet ouwelijk
of oudmakend. Ge voelt er echter niets
voor, vooral nu het zomer wordt? Be
denk dan één ding wanneer ge u aan
lichtere, zomerse tinten waagt: bepaalt
u tot de gedekte tinten, zoals onder
andere beige, staalblauw, zacht-bruin.
Felle kleuren, opdringerige kleuren ko
men geen enkele zwaar figuur ten
goede, integendeel.
DETAILS
Wijde rokken zijn taboe voor al wie
zwaar is, maar Juist de Jongeren wil-
STOFFEN
Daar zijn allereerst de stoffen, uit
gangspunt van elk tenue. Ze zijn van
uiterst veel belang voor wie enkele
overtollige ponden tracht te camoufle
ren. Daartoe immers komen alleen de
gladde, soepele stoffen (worsted, dunne
jersey, wollen crêpe, surah, shantung,
twill en andere dunne natuurzijde en
soepele, zijdeachtige katoen) in aan
merking. Weefsels met zwaar reliëf,
harige stoffen, grove tweeds, losgewe-
ven rustieke stoffen zijn volkomen mis,
aangezien ze „dik maken".
Imprimé's, of in het algemeen ge
patroneerde stoffen, kunnen een tweede
struikelblok zijn, waarover inderdaad
nog maar al te vaak gestruikeld wordt.
Behoort ge tot de niet meer heel jeug
digen, of tot de meer dan zware vrou
wen, vermijdt ze dan zoveel mogelijk
of geheel. Wilt ge de zomer echter niet
beleven zonder een gezellig imprimeetje,
doe dan in de eerste plaats uw voor
deel met fijne streepjes (die in de
lengte en nooit horizontaal worden
verwerkt!) en waarin de streep niet
breed en het kleurcontrast gering is.
Kunt ge van een fantasiepatroontje
niet afblijven, kijk dan allereerst naar
die moderne, enigszins vlekkerige im
primé's met „all over" dessin, en kies
Albert van der Hoogte. „Huis
in de Nacht". Contact. Am
sterdam 1956.
Voor de tweede maal is er een ro
man over Indonesië verschenen van
Albert van der Hoogte.
Zijn eerste, genaamd ..Het Laatste
Uur", was het dagboek van de Officier
van Justitie Opzomer, die ontredderd
uit een Japans kamp teruggekeerd, een
ontredderd land aantreft en deson
danks zijn gerechtelijk beroep moet
uitoefenen. Ik heb indertijd tegen
deze om zijn onderwerp stellig inte
ressante roman het bezwaar gemaakt,
dat de auteur niet voldoende afstand
van dat onderwerp had genomen
waardoor, een voortdurende onder
toon van wrok en verontwaardiging
het geheel had gemaakt tot ^en per
soonlijke aanklacht.
Van' der Hoogte heeft in deze twee
de roman hetzelfde thema gekozen cn
wederom worden we geconfronteerd
met de aan het waanzinnige grenzen
de situatie in het voormalige Indië
van na vijf en veertig. Een jonge arts,
Justus Wenzel en een jonge meester in
de rechten. Caspar Duwaer, arriveren
in Batavia in het kader van de weder
opbouw. Maar aangezien er onder de
ambtenaren niet anders heerst dan
een eindeloze verwarring, hangen de
jonge mensen gedesoeuvreerd in Bata
via rond totdat beiden naar Madoera
gezonden worden: de arts om een ver
meende pokkenepidemie te gaan be
strijden en Duwaer als ambtenaar
O.M. Daar worden zij ingekwartierd
bij Marcus Sybrandy, een oude In
disch man wiens vrouw in een kamp
is gestorven en wiens fabriek verwoest
In Sybrandy's huis, dat wonderlijk ge
noeg is blijven staan, omdat de hond
het met poot en tand verdedigd heeft,
leven de drie mannen in een naar
geestige. onheilspellende windstilte,
die. de angst voor de rampokkende
Madoerezen tot kern heeft.
Zij krijgen gezelschap van een va
riété-artieste, die om een wat on
waarschijnlijke reden enige tijd bij de
mannen blijft rondhangen. Men be
grijpt wat er van komt; drie ontmoe
digde mannen en één vrouw. Maar
aangezien wij met Hollanders te ma
ken hebben, blijft het bij kijven en
bekvechten tot de juffrouw op een
goede dag verdwijnt zoals ze gekomen
is. AltemaaJ geen zaken om zo diep
tragisch over te doen als Van der
Hoogte noodzakelijk acht.
De ware tragiek echter ligt in de
figuur van de oude Sybrandy. Deze
verlaten man op de grens van het le
ven is uitzonderlijk goed getekend. Hij
heeft niets meer over dan de herinne
ring aan wat geweest is en in dit
laatste stuk bestaan, dat eigenlijk niet
anders meer is dan ademhalen, begint
ook dit verleden geluk te stremmen
door de twijfel. Een verwoest land.
een vernietigd bestaan. De dood ont
fermt zich terecht over deze oude man
en over zijn oude hond.
Een even merkwaardige als verheu
gende verrassing biedt het afzonder
lijke tweede gedeelte van deze roman.
Het staat eigenlijk los van het eerste
en zou een novelle op zichzelf kunnen
zijn. Een troepje soldaten, die voor
een zuiveringsactie op Madoera geland
zijn, vinden het huis met de dode
man en de dode hond. Dit gedeelte is
voortreffelijk van strakheid en inge
houden sentiment. Het heeft de so-
Op 21 juni begint de zomer, wat we in dit weekmenu willen vieren met enkele
echte zomergerechten: nienwe haring, aardbeien, slaatjes. Maar deze dag be
tekent nog iets! Het is nJ. de laatste dag waarop asperges gestoken worden,
wat dus betekent, dat het aan 't eind van deze maand alweer afgelopen is met
deze bijzonder fijne voorjaarsgroente. Vandaar dat asperges ook deze week nog
eenmaal op het menu verschijnen!
ZONDAG toost met nieuwe haring, hard gekookte eieren, asperges,
kaassaus, aardappelen, aardbeien met slagroom.
MAANDAG i aspergesoep, gehakt, spitskool, aardappelpurée.
DINSDAG t kaasbeignets, peulen en worteltjes, pommes frites, fruit.
WOENSDAG t stamppot rauwe andijvie, spek, gefruite uitjes, rabarber.
DONDERDAG saucijsjes, bloemkool au gratin, aardappelen, aardbeien muesli.
VRIJDAG bloemkoolsoep, gebakken visfilets, gemengde sla, rijst, kerrie-
ZATERDAG sla bohemiènne, rijstkoekjes.
kunt ge een geslaagde variatie maken
op het eeuwig verticale,en de gekruiste
overslag van een japonlijfje of schuin
geplaatste steekzakken (A) zijn voor
grote maten geschikt.
Taalt ge naar rok en blouse, ver
vang deze dan door een deux-pièces,
waarin het kleurcontrast nul is. Houdt
uw ceintuurs, die uiteraard altijd smal
zijn (A, B) in de kleur van de japon.
Draag uw rokken liever iets te lang
dan iets te kort. Vermijdt opvallende
en contrastrijke garneringen: alleen
knopen, alhoewel simpel, mogen groot
zijn (C). Adopteer eens en vooral
rechte, aansluitende mouwen en stap er
nooit meer van af totdat uw gewicht
normaal geworden is; ge kunt naar
moderne trant vijfzesde of zeven
achtste mouwen dragen (A, B) en ze
aanvullen met halflange handschoe
nen. Wie zwaar is en daarbij dikke
polsen en armen heeft, drage nooit
i handschoenen, die niet verder dan de
I polsknobbel reiken: de halflangehand-
j schoen, die juist zo modieus heet, is
voor haar het meest geschikt.
SCHOEISEL
I Het aangewezen schoeisel? Pumps
met een hoge of een lage, dunne hak,
Platte, brede sportschoenen zijn in het
algemeen geen elegante accessoire,
juist de vrouw die zich verre van
slank weet, staan ze het minst. Over
matig grote tassen zijn voor haar al
evenmin geschikt, terwijl brede, platte
hoeden doorgaans uit den boze zijn. De
berheid van een verslag en ook de
eenvoudige woordkeus daarvan, maar
leder woord is geladen tot het uiterste
en eensklaps staat dat huis uit het
eerste gedeelte daar duidelijk in zijn
tragische stilte en men ondergaat door
de hartstochtelijke kernachtigheid van
de uitbeelding de reacties van de sol
daten. En hoewel het eerste gedeelte
ook stellig grote kwaliteiten heeft, die
vooral naar voren treden in de figuur
van Sybrandy. blijft het toch jammer,
dat dè schrijver zich niet ook daarin
de dwang heeft weten op te leggen,
die het laatste gedeelte zo meesterlijk
heeft gemaakt.
J. B. Priestley. „Het meisje en
het Festival". Heinemann/Ne-
derland. 's-Gravenhage z.j.
Als de verteller Priestley op zijn
praatstoel zit, dan komt er ongeveer
geen eind aan. Bijna 500 grote blad
zijden zijn er nodig om het stadje
Farbridge en zijn aandeel in het Fes
tival of Britain te helpen. Tot dit doel
heeft Priestley een reeks min of meer
uitzonderlijke lieden laten aanrukken,
die allemaal hun levenstragi-come-
dietje met zich brengen, die onnoe
melijk veel gesprekken voeren, talloze
niet erg subtiele handelingen, verrich
ten "en allen tezamen Farbridge ma
ken tot een soort kermis Van gemoe
delijke uitbundigheid. Diepgang moet
men in een boek als dit niet zoeken,
maar voor wie van opgewekt gekeuvel
houden, is deze roman een aardig tijd
verdrijf. waarbij die keuvellievenden
dan nog de voldoening smaken van
een joyeus geslaagd festival, van ge
liefden die elkaar vinden en van zo
veel algemene voldoening, dat de he
mel boven Farbridge blauw moet zien
van tevredenheid.
Jammer dat de vertaling tamelijk
zonderling is. Op bijna iedere bladzijde
staat of zit wel iemand te grijnzen.
„Hij wierp haar een dikke, slome be
rouwvolle grijns toe. die ze met een
spookachtige grijns beantwoordde".
Recept: Cromesquis au fromage.
Kaasbeignets.
2 dl. melk, 30 g. roomboter, 30 g.
bloem, 200 g. geraspte kaas, 100
g. ham, 1 eidooier, paneermeel.
Voor 't beslag: 135 g. bloem, 150
g. lauw water, 75 g. bier, 1 ei
dooier, 2 eiwitten, 1 lepel slaolie,
iets zout.
Van roomboter, bloem en melk een
dikke gladde saus maken (zie kaas-
croquetten). De kaas, de fijngesneden
ham en de eidooier erdoor doen en met
wat peper op smaak afmaken. De
massa koud wegzetten en er daarna
balletjes van vormen, die door paneer
meel gewenteld worden. Een beignet-
beslag maken, waardoor vlak voor het
bakken de 2 stijf geslagen eiwitten ge
schept worden. De kaasballetjes door
dit beslag halen en in frituurvet bak
ken. Opdienen met gebakken peter
selie.
kleine hoed, eventueel iets naar boven
uitgebouwd (B) zal in de meeste ge
vallen het beste effect geven, zij het
dat uitzonderingen de regel bevestigen.
Bijoux en corsages worden het best
hoog geplaatst. En waar de zogenaamd
zware figuren doorgaans een korte,
brede hals hebben, zal het korte, aan
sluitende collier zelden of nooit flatteus
zijn; de moderne, lange „sautoir" (D)
is dat in alle gevallen wel. De V-hals
is en blijft het meest geschikte decol
leté voor al wie niet slank is; de U-vor-
mige halsuitsnijding kan ter variatie
dienen, alhoewel er op de klassieke V
voldoende variaties te maken zyn, ge
tuige de modellen hierbij afgebeeld.
t. y.
Recept: Sla Bohemiènne.
500 g. gare aardappelen, 200 g.
metworst of salami, 200 g. kaas,
2 grote augurken, 1 appel, mayo
naise.
De aardappelen, worst, kaas, augur
ken en appel in kleine stukjes hakken
en met mayonaise tot een sla aanmen
gen. Deze sla opdoen op een schotel
met slabladeren, bedekken met wat
mayonaise en garneren met tomaat,
hard gekookt ei en augurkjes. Tot slot
de sla nog bestrooien met wat fijnge
hakte peterselie.
Goed voorbeeld doet...
Zeker, haar grootmoeder en ook
haar moeder gebruikten reeds
MAÏZENA DURYEA en zij volg
de dat goede voorbeeld. Vandaar
haar lekkere groenten, smakelijke
soepen en smeuïge sausen. En als
haar vriendinnen vragen hoe het
komt dat zij zo lekker kan koken,
dan zegt zij,,Goed voorbeeld doet
goed volgen" en gebruik - zoals
ik - MAÏZENA DURYEA voor
het binden van groenten, soepen
en sausen. Dan zijn mislukkingen
b\j voorbaat uitgesloten.
Olifanten hebben een harde kop. Dat
is weer eens bewezen m Patna
(India). Daar liep zo'n beest met
zijn voorgevel tegen een trein. Ge
volg: een ontspoorde locomotief.
len ze zo graag dragen. Laat ze, voor
haar eigen bestwil, een klein beetje
water in haar wijn doen en zich be
palen tot de middelmatig wijde rok.
die glad om de heupen valt. Voor al
wie de vijfendertig is gepasseerd en
haar omvangsmaten boven het normale
weet, is de rechte rok de enig gedistin
geerde oplossing.
Een richtlijn voor allen, jong en oud.-
leg het accent steeds op lengtegarne
ringen (figuur B), of uw tenue nu al
dan niet jeugdig is. Waagt u nooit aan
dwarse garneringen zoals naden, pasjes,
heupstukken, dwars geplaatste zakken,
"stiksels enzovoort. Alleen met schuin
rEN gaat op reis. Ontspanning
is nodig. Broodnodig.
In een tijd als deze. druk tot
in het oneindige, ontkomt men
daaraan niet.
De plannen liggen klaar, sinds
lang.
Nu is 't zaak niet wéér te gaan
overdrijven. Ik kèn ze, de vakantie
gangers, die alles zó strak georga
niseerd hebben, dat ze nog ver
moeider thuis komen dan ze gingen.
Van dag tot dag, ja van uur tot
uur ligt de reis uitgestippeld.
„Morgen halen we stad X, over
morgen stad Y, over-overmorgen
stad Z" weten ze héél precies en
amechtig arriveren ze, bekijken dit
en dat: een week lang. twee weken
lang, drie weken lang.
En als ze terug zijn, zie je een
paar uitgeputte, verpieterde lieden,
lichamelijk en geestelijk „uitge
beend", uiterlijk wel met een laat
ste restje „levenslust" omsausd,
maar innerlijk eigenlijk gebroken
door de duizend-en-één dingen, die
ze zien móesten.
DAT „zien móeten": wat is t
toch voor een idée-fixe, dat
zwaar in de lucht hangt en
waarmee talloos velen zijn bezwan
gerd?
O: 't is verdraaid moeilijk Je
daaraan te onttrekken, dat weet ik
zélf uit bittere ervaring al te goed..
Tóch zou 't juist zijn, 't voor één
maal eens wat rustiger aan te doen
en zich te realiseren, dat een nieuw
werkjaar onmogelijk energiek en
opgewekt kan worden ingezet, wan
neer 't strenge gareel van dag-op-
dag zij 't in óndere zin ook in
de vakantie regelmatig wordt voort
gezet.
x /^-N NTSPANNING" wil zeggen:
f ook eens kunnen „luieren",
f V J een ochtend stilzitten meteen
mooi boek op het terras van uw
hotel, om elf uur U een kopje kof
fie laten serveren en er onder een
warme zon éls die tenminste om
de hoek gluurt! extra van genie
ten.
Ontspanning wil óók zeggen: wat
later opstaan dan gewoonlijk en
daarop niet onmiddellijk jagen van
hot naar her. maar kalmpjes aan
de dag beginnen en voortzetten,
zonder de zenuwslopende drang van
het „en nü nog dit en nü nog
dat"waaraan de meesten lij
den.
Uzult zeggen: „Mooi praten"!
Ja zeker: mooi praten, want
ik moet zélf nog afwachten,
of ik op mijn komende vakantie de
strakgespannen koorden van het
jachten wat losser maken zal en of
ik in staat ben het wat kalmer aan
te doen.
Men behoeft tegenwoordig heus
geen „manager" te zijn, om ook te
weten, wat die „manager'-ziekte
inhoudt.
Of dat nu door overdreven eer
zucht of door eenzijdige belangstel
ling komt. zoals dezer dagen werd
beweerd, kan me geen lor schelen:
zij is er nu eenmaal, voortgestuwd
als ieder mens tegenwoordig wordt
door de massa zaken, die ook de
doodgewone sterveling iedere dag
heeft af te handelen.
MET goede voornemens bezield
het nu wat rustiger te bekij
ken, trek ik vandaag Alpen-
waarts: de bergtoppen mogen roe
pen zo hard als ze willen, er zullen
dagen bij zyn waarop ze tevergeefs
roepen en ik lui in de ligstoel naar
boven blijf staren: elk verleidelijk
sirenengelonk ten spyt
Tenminste: als ik 't kan weer
staan, want hoe zwak is de mens!
Toch blijve voor ons allen het
vakantieparool: kalmpjes aan, dan
breekt 't lijntje niet!
Neem een voorbeeld aan dit rus
tig zittend paartje in de zon onder
een eeuwenoude boom: genietend
en soezend, zonder sich af te jak
keren. terwijl het iets op zich laat
inwerken, van wat de eeuwigheid
en niet de draaikolk der dagelijkse
dingen te zeggen heeft!
E afspraak is dus gemaakt.
Wóór zal 't op uitlopen?
FANTASIO
Foto Wil Eiselin, Rijswijk.
OLARA EGGftNK