„KNIP" ZEGT-IE.... SPOEL OM die melkfles! ZZZ Ct ZATERDAG 11 MEI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 ONS MENU VAN DE WEEK Verhaal voor de kleintjes NICOLIENTJE, die niets wilde, op school in Parijs t Spiegeltje, spiegeltje aan de wand BLOUSE en ROK in dit seizoen Advertentie Nog ongeveer een maand lang zullen er voor de fijnproevers asperges ver krijgbaar zijn! Het zijn de stengels van de aspergeplant, welke zich diep in de aarde ontwikkelen en ook niet boven de oppervlakte uit mogen komen, daar de kopjes dan hun blanke kleur zouden verliezen. Aspergebedden worden daarom ook nog extra met aarde opgehoogd en iedere dag door de kweker gecontroleerd. Goede asperges behoren dan ook mooi recht te zijn, slechts een kort houtig gedeelte en dikke blanke kopjes te hebben. De mooiste exemplaren worden als süerasperges of in een roomsaus opgedist, de minder mooie kunnen op allerlei mogelijke manieren gestoofd, een heerlijk onderdeel van het menu vormen. ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ossestaartsoep. kalfszwezerik, asperges en roomsaus, aard appelen, appeltaart. kop aspergesoep, gehakt, postelein, aardappelpuree, macaroni met eiersaus en andijviesla, chocoladevla. gebakken hamplakken, spinazie, aardappelen, gri.smeel met gember. stoofschotel van kaas, spitskool en aardappelen, rabarber, gekookte schelvis, kerrisaus, rijst en sla, yoghurtvla. vissalade, rijstkoekjes. Recept: Aspergepunten in roomsaus. 2 bossen asperges, 15 gr. room boter. 15 gr. bloem. 1 dl. slag room. 1 eidooier, zout. Flinke aspergepunten afsnijden (de rest kan voor soep dienst doen) en deze met wat water en iets zout in plm. 30 min. gaar stoven. Van de roomboter, bloem en 2 dl. van het as pergewater. een gladde saus koken, de losgeklopte eidooier en tot slot de stijf geslagen room er voorzichtig door roeren. De aspergepunten er door scheppen en het gerecht onmiddellijk opdienen. Recept: Gebakken hamplakken. Niet te dunne plakken ham door een vrij dik bloempapje halen en in room boter in de koekepan aan beide zijden snel bruin bakken. Omdat Nicolientje's vader en moe der heel veel op reis waren, hadden ze op een mooie dag Nicolientje naar een kostschool gebracht; weet je waar? Midden in Parijs, vlak bij de Eiffelto- ren. Nicoli'eptje vond het prachtig en ze woof opgewonden en blij haar vader en moeder na, die in een taxi pijlsnel naar het vliegveld reden omdat ze weer weg moesten, ver weg. In de kostschool waren wel honderd meisjes, sommigen blond als Nicolien tje. anderen bruin. ja. zelfs zwart En ze spraken allemaal Frans, en Nico lientje sprak het ook omdat haar moe der in Frankrijk geboren was! Nico lientje kon „nee. ik wil niet" zeggen, net zoals jullie allemaal, maar ze zei ook „non, je ne veux pas", en dat is Frans, maar het betekent precies het zelfde. Het akelige was. dat Nicolientje heel vaak iets niet wilde, want ze was een beetje verwend. En toen dan vader en moeder weg waren, zei Nicolientje tegen de juf frouw. die op alle meisjes paste, dat ze wandelen wilde langs de Seine, dat is de grote rivier, die dwars door Pa rijs kronkelt. En daar schrok de juffrouw van. want de meisjes van de kostschool mochten nooit alleen wandelen langs de rivier; stel je voor, in zo'n grote stad, dat was veel te gevaarlijk. „Kom maar met mij mee. Nico lientje", zei de juffrouw, „dan zal ik je je bedje wijzen." En wat zei Nicolientje? Ze zei: „Ik wil niet" in het Frans ze zei: „Je ne veux pas." „Ahzei de juffrouw en daarmee bedoelde ze: Nicolientje, daar komt niets van inze bracht Nico lientje naar een grote slaapzaal en ze wees naar een bedje en ze zei: „Ni colientje. dat is jouw bedje." En wat zei Nicolientje? Ze zei weer, in het Frans, dat ze niet wiide, ze wil de alléén in een kamertje slapen. „Nee Nicolientje", zei de juffrouw „dat kan niet. Maar als je zo graag al leen wilt zijn, wil je misschien ook liever alleen spelen?" Nicolientje had haar kleine roze oren gespitst en ze hoorde vrolijke stemmetjes van heel veel meisies ach ter een gele deur en wat zei Nicolien tje? „Ik wil niet alleen spelen". Daar om opende de juffrouw de gele deur en liep met Nicolientje aan haar hand. de speelkamer binnen. „Nu mag je spelen,' zei de juf frouw tegen Nicolientje en tegen de kinderen zei ze: „Meisjes, dit is Nico lientje." De blonde en de bruine en de zwarte meisjes keken allemaal naar Nicolien tje en een meisje met lange vlechten deed een stapje naar voren en zei: „Ik ben Jacquelientje," en een ander meis je zei: „Ik ben Jantientje" en een derde: „Ik ben Carolientje" en een vierde en een vijfde, kortom: alle Nicolientje liep in de grote stad Parijs te dwalen meisjes vertelden toen hoe ze neetten ze waren erg aardig voor Nicolien tje en Nicolientje vergat dat ze alleen langs de grote rivier had willen wan delen. Tot er een andere juffrouw bin nenkwam met een grote zwarte man tel aan. die in haar handen klapte en riep: „Meisjes, nu is het tijd voor de wandeling." Alle blonde, bruine en zwarte meis jes gingen onmiddellijk twee aan twee in een rechte rij staan, alleen Nicolien tje bleef over, en ze was helemaal anders dan alle andere meisjes. Waar om? Omdat all" andere meisjes een donkerblauw rokje droegen met een en ze waren erg aardig voor Nicolien- blauwwit gestreept blousje en Nico- weel. De juffrouw in de zwarte mantel fronste haar voorhoofd en ze zei: „Dat kan zo niet." en ze greep Nicolientje bij de hand en ging met haar naar een donkere kleedkamer waar Nicolientje ook een blauw rokje en een streep- blousje aan kreeg, ja. en Nicolientje kreeg ook een kort blauw jasje met koperen knopen en een blauwe muts. En wat zei Nicolientje? Ze zei in het Frans: „Ik wil niet", en ze huilde tra nen met tuiten, omdat ze haar rode jurkje veel mooier vond. Nu leek ze niet meer op Nicolientje, dacht ze. nu leek ze op alle andere meisjes en dat wilde zp niet. „Jij wilt niets," zei de juffrouw met de zwarte mantel koel. ,Jij moet nog een heleboel leren. Nicolientje." Ze duwde Nicolientje in de rij blonde, bruine en zwarte meisjes en toen gin gen ze wandelen. Langs de Seine on der grote kastanjebomen en Nicolien tje bleef staan omdat ze naar een boot wilde kijken en de juffrouw zei: „Doorlopen Nicolientje". maar Nico lientje zei: „Ik wil niet." Het was erg vervelend voor iedereen dat Nicolientje niets wou, 's avonds wilde ze haar bordje niet leegeten en ze wilde niet naar bed en ze wilde haar tanden niet poetsen. En de volgende morgen wilde ze niet opstaan en ze wilde niet dit en ze wilde niet dat. Maar ze wilde wel weer wandelen, want ze had een boos plannetje: ze wilde weglopen, maar ze vertelde het aan niemand. En toen ze weer langs de grote rivier liepen, sprong ze onge merkt achter een kastanjeboom en wachtte tot de rij meisjes met de juf- fouw weg was en holde weg. Waar heen? Dat wist ze zelf niet. Ze liep heel ver en heel lang tot ze moe was en voor een school een groep meisjes zag staan praten. Nicolientje was helemaal niet verlegen, ze stapte op de meisjes toe en ze vroeg: „Als ik op jullie school kom. mag ik dan alleen wandelen en hoef ik dan mijn tanden niet te poetsen!" De meisjes keken eerst verbaasd en toen begonnen ze te lachen, ze lachten Nicolientje uit. Beschaamd liep Nico lientje door tot ze een juffrouw tegen kwam. die precies een schooljuffrouw leek. En omdat Nicolientie niet ver legen was, vroeg ze: „Bent U 'n schooljuffrouw?" En de juffrouw zei: „Ja meisje, in welke klas zit jij?" Toen vertelde Nicolientje alles aan de juffrouw en weet je wat de juffrouw deed? Ze pak te Nicolientie bij de hand en bracht haar regelrecht naar de kostschool terug. Toen schaamde Nicolientje zich nog veel erger en weet je. wat nu zo grappig is? Nicolientje zegt nooit meer: „Nee, ik wil niet," niet in het Nederlands en ook niet meer in het Frans. M. F. B. Advertentie t t t tailleurjasje een aardige accessoire is. In plaats van de sjaal kan de blouse met een kort. veelsnoerig collier wor den gegarneerd. Nummer 4 is een zomers geheel van effen blouse en bedrukt katoenen rok. De blouse, die getailleerd is en over de rok wordt gedragen, heeft een boot- hals waarlangs een bies van bedrukte rokstof wordt gezet. De mouwtjes zijn uiterst kort. Het laatste geheel is eveneens een echt zomers geval, gemaakt van ka toen: effen blauwe katoen voor de klassieke blouse, bedrukt katoen van dezelfde kleur voor de wijde, gerim pelde rok en effen groene katoen voor de gedrapeerde, schuingenomen cein tuur. J. V. die wij niet meer zien en 't „most interesting" vinden, om er iets van mee naar huis te nemen. De foto van de kerk bijv. die zó oud is, dat ze dateert uit de tijd, dat er in Amerika alleen nog maar Indianen rondzwier ven. op de uitkijk naar broeder Columbus om hem een feestelijke ontvangst te bereiden of van het gerestaureerde laat-Gothi- sche Raadhuis van Gouda, ook al uit de tijd (1449) dat Ame rika nog niet „ontdekt" werd door Europeanen, die er later hun dollars zouden opstrijken, om ze nóg later weer in ons land met handenvol rond te strooien. Met de Horecaf als gelukkige eerste verdiener! FANTASIO Crème en poeder meesterlijk gecombineerd - voor een feilloos verzorgd uiterlijk... altijd... overal! Max Factor's Creme Puff is de meest verblijdende vinding die ooit in make up is gedaan. Eén doosje, één donsje: ziedaar uw complete make-up. Heil zame lanolinerijke crèmes samen gebracht met het fijnste, luchtigste gelaatspoeder - de moderne bron van betoverende schoonheid. Creme Puff vraagt niets - geen tijd, geen moeite - maar geeft Alles: een verzorgd uiterlijk, waar u ook bent, wat u ook doet. Seconden krijgen waarde voor uren, want Creme Puff houdt zo lang, blijft zo mooi. Gun uzelf de prettige zekerheid van een volmaakte make-up... ga over op Creme Puff, nul VAN MAX FACTOR HOLLYWOOD Imp. M&rfac N.V., Huddestraat 5. Amsterdam Parijs, mei 1957 Blouse en rok horen bij elk seizoen. Ze zijn populair als de eerste krokussen hun kopjes opsteken en de laatste bladeren vallen en evenveel aftrek vinden ze wanneer het vriest of de mussen van het dak vallen. Al zijn er vele blouses en vele rokken, die drie van de vier seizoenen kunnen dienen, toch spreekt het vanzelf dat er modellen en vooral combinaties zijn, die echt tot de seizoenskleding behoren - vooral in het hartje van de winter wanneer beide dik en comfortabel zijn en vooral ook in de zomer wanneer ze - en vc de rok - een luchtiger en fleuriger aspect krijgen. Voor die laatste periode zijn hier vijf combinaties van geheel verschil lende allure, maar alle geïnspireerd op de modelijnen, die dit seizoen de toon zetten. Als eerste een gekleed geheel, dat eigenlijk het hele jaar door na zons ondergang of tijdens de late middag kan dienen. De gedrapeerde blouse met diepe V-hals en heel korte mouw tjes wordt gemaakt van de modestof bij uitstek: zijden mousseline. De mousseline blouse, die van zachtbrui- ne tint is (koffie met veel melk!) wordt gedragen bij een uitstaande gladde rok van witte satin duchesse. en als accessoires bij dit geheel die nen een bronsgroene suède ceintuur, lange witte handschoenen en een veelsnoerig collier in wit en diverse tinten bruin. Vervolgens (figuur 2) een deux- pièces van bedrukte natuurzijde, die zowel voor de rondom geplooide rok als de korte, bijna rechte blouse dient. De blouse heeft heel korte mouwtjes, die laag zijn ingezet, en een breed, maar ondiep decolleté. Als garnering een smal wit bandje, dat onder het decolleté op de blouse geappliceerd wordt, dat op de schoudertop in de armsgatnaden ontstaat en midden voor over elkaar geslagen wordt. De derde blouse-rok combinatie is een voorjaarsgeheel, dat niettemin bijna elke maand van het jaar op zijn plaats is. Het geldt hier namelijk een klassieke blouse van bedrukte natuur zijde en een rechte wollen rok (die de mantelpakrok kan zijn). De blouse heeft driekwart overhemdmouwen met enkele manchet; de kraagloze. ronde halsopening is gegarneerd met een losse sjaal van dezelfde stof. die on der de kin over elkaar wordt geslagen en vooral in de halsopening van het Zoals U over de grenzen trekt, trekken de vreemdelingen onze grenzen binnen: een wisselwerking, die voor alle lan den deviezenwinst betekent. Hóe dat nu precies in elkaar zit, moet U de econoom vragen, maar 't is nu eenmaal zo. Hoe méér Amerikanen bijv. Keukenhof inrollen, hoe méér dollars rollen er ons land in en deze, omgezet, in guldens, ma ken weer. dat onze schatkist een beetje minder leeg rolt, wat minister Hofstra met welgeval len zal bezien. Omdat het voor ieder land zaak is, zoveel mogelijk te expor teren, sturen wij met busladin gen vol onze mensen naar het buitenland en Amerika of Duits land doen hetzelfde om ons een genoegen te doen en zo rollen ae zaken tot aller voldoening rond: een rol-beweging, waarbij die van „rock en roll' kinder spel is. Wij hebben de vrienden van overzee of van het ach terland al btf troepen gezien. In hoeveel Amerikaanse of Duitse woningen straks kleuren- filmpjes van bloemenvelden, zee en strand afgerold worden, valt moeilijk na te gaan, maar, ge zien de exorbitante aantallen vreemdelingen, die ons land voor luttele dagen „aandoen", kunnen we er staat op maken, dat er in de komende maanden binnens kamers heel wat reclame voor Holland in de bus ligt, wat weer een versterking onzer deviezen pot voor de komende jaren kan betekenen. Liefelijke plaatjes van bollen velden, van schattige Volen- damse meiskes met Marijke Boes in het eerste gelid, van Alkmaarse of Goudse kazen, van Madoerodamse lilliputterge bouwtjes, van de Rotterdamse Lijnbaan of zelfs vanhet „trotse" Vredespaleis, dat er, dank zij Van der Steur en on danks alle oorlogen nog altijd „staat", meer als symbool van een onbereikbaar lijkend ideaal, dan dat het tot nu toe meege holpen heeft, het vredesideaal te verwezenlijken We hebben ze ook in onze stad al gezien: de man nen en de vrouwen met de camera-in-top. Paraderend langs grachtjes, loerend in hofjes, zittend op de daktuin, drentelend in musea. „Knip" zegt het toestel en er ligt weer een plaatje klaar voor het foto-archief, dat al uitpuilt van de plaatjes van vorige rei zen en er nog honderden plaatjes bij zal krijgen, want de wereld is groot en de reizen der Ame rikanen reiken ver. omdat de dollars goed rond zijn en Europa zoveel armer dan Amerika is. Enige dagen Holland, enige uren Leiden en de impressies zijn er voor de eeuwigheid door vastge legd, door dat éne, kleine toe stelletje, waarvoor we heus geen reclame willen maken, maar dat toch zo nuttig is, om herinne ringen op te frissen! En of wij zélf er nu niet zo veel meer „an" vinden: aan dat bollenveldje, dat grachtje of dat oude geveltje en of we zélf liever een waterval, een bergpas, een paar koeien met de rinkelbel of de top van de Mont Blanc „schieten" zoals dat in foto-jargon heet er is niets aan te doen en 't komt ieder jaar terug: de man nen en vrouwen, die dingen zien,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 13