SPOEL OM die melkfles! ÏZ'SXZ-, ONS MENU BAL-MASQUE De marine stond model VAN DE WEEK In tachtig dagen de wereld rond door Hollywood prettig verfilmd ZATERDAG 2 7 APRIL WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand (Ingez. Med.-Adv.) Herinneringen aan de kinderjaren Parijs, april 1957 Of U nu een jongetje of een meisje was, een rakker of een modelkind, indien U vandaag tot de volwassenen behoort, dan heeft U zeker in die goede oude tijd voor de laatste oorlog, een matrozen pak gehad. Zo'n marineblauw pak (of misschien wel een wit?) met echte matrozenkraag, onstropbare stropdas, lange broek of plooirok en, natuurlijk, de klassieke baret, zonder dewelke geen matroos matroos is en geen matrozenpak compleet. Wie weet wat het lint op die baret wel in gouden letters te zeggen had. Misschien vertelden al die linten op al die baretten wel precies hetzelfde. Of misschien ook niet. Overigens doet dat er weinig toe. Indertijd was het machtig interessant dat er uiteraard iets op dat lint stond, en vandaag zijn we toch vergeten wat er op stond. Mis schien was het hele bestaan van dat complete matrozenpak U wel ontschoten, als we het hier niet hadden opgehaald. U heeft tenslotte andere dingen aan Uw hoofd gehad dan die glorie van Uw zes jaren. En toen het eenmaal had afgedaan, ging het, tegelijk met de magische bekroning waarmee het in Uw eerste schoolkindjaren behept was, de vuilnisbak in. Het matrozenpak werd verleden tijd en vergeten, en misschien was het wei voorgoed vergeten als matrozen niet waren blijven bestaan en de marine niet aan donkerblauw en wit was blijven vasthouden. Had iemand U. toen U dertien was en de leeftijd van de matrozenvaria te boven, voorspeld dat U in uw leven veel later, als U drie-en-twintig of drie-en-dertig was nogmaals iets van Jan Rap of zijn kapitein zou aan trekken, dan had U die voorspeller zeker voor niet helemaal- wijs aange zien. Het ongelijk zou aan uw kant zijn geweest, want als ge een vrouw bent, die aan de mode mee doet. dan leent ge. ook al hebt ge de jaren des onderscheids dan ook lang en breed bereikt, dit jaar opnieuw het nodige uit Janmaat's zee-uitzet en uit de garderobe van de marine-officier. De marine heeft dit jaar immers voor Vrouw Mode model gestaan! Denkt U nu niet dat er uit die modelseance een kindermatrozenpak voor volwassenen is ontstaan. Ten slotte leven we in 1957 en de kunst is ai sinds lang geëvolueerd. Het realisme is nog slechts de vergeten stamvader van veel modernere kunstrichtingen zelfs in de mode die het nooit tot een surrealisme kan brengen, en zich dies tot een zeker impressionisme moet bepalen. Maar zelfs een impressionis tisch matrozenpak van nu is iets heel anders dan het pak van onze kinder jaren. Bovendien is er op modieus matrozengebied oneindig meer variatie dan toen. ook al omdat de schipper van de binnenvaart en de piraat van uitheemse zeeën als model niet wer den vergeten. De schipperstrui, de piratenbroek en de (rode) piraten- hoofddoek kwamen evenzeer in onze voorj aars- en zomermode terecht als de metalen knopen en de ranggalons van de kapitein, als kraag, bef en stropdas van janmaat en als het marineblauw en het wit van heel het geüniformeerde zeevolk. In alle modecentra is de zeekapitein koning en de matroos kapitein. Parijs en Amerika, Londen en Italië varen alle in hetzelfde (marine)schuitje. Ze brachten de korte, losse en niet wijde blouse, geïnspireerd op het matrozen- jak, die over de rok wordt gedragen (model 1), ze brachten de matrozen kraag en kragen die daar uit de verte aan herinneren (figuren 1, 2 en 4), ze diepten de bef op en lanceerden stre pen (figuren 1, 2 en 5) en alle liepen ze hard van stapel waar het marineblauw en wit (met hier en daar wat rood) betreft. En. waar niets een getrouwe kopie is van het „model", kunt ge ongeacht uw leeftijd meedoen aan die moderne matrozenmode. of ge nu iets van de marine wilt overhevelen naar uw stadstoiletje of naar uw sporttenue voor strand en waterkant. J. V. (Bij de tekeningen): 1. Moderne voorjaairsdeux-pièces van soepele, marineblauwe wollen stof. De korte blouse wordt over de rok ge dragen en heeft een brede kraag, die plaats laat aan een wit en blauw ge streepte bef. De rok is naar moderne trant aan de voorkant in de taille even ineengerimpeld. 2. Rechte, getailleerde japon van marineblauw en wit gestreepte stof. Het simpele model heeft korte mou wen en een effen witte matrozenkraag die met blauw is geboord. 3. Witte katoenen piratenbroek met rode (geappliceerde) streep op de zij naden. De streep vormt aan de boven kant meteen een zakingang. Bij deze pantalon een marineblauwe overhemd blouse met vergulde knopen. 4. Een deux-pièces die even aan het matrozenpak van onze kinderjaren herimiert. De plooirok is van marine blauwe wollen stof. de blouse is van witte wol en werd gegarneerd met marineblauwe applicaties op kraag en mouwen. 5. Een vuurrode katoenen broek, een blauw en wit gestreept jak en een grote vuurrode stropdas. Feestelijk en wat uitdagend lag de vrolijk gekleurde uitnodiging voor het kunstenaarsbal tussen de gewone post in de brievenbus. Verbaasd had Titia zich afgevraagd, wie het in zijn hoofd had gehaald om Karei en haar een dergelijke frivole uitnodiging te zen den. Zy wist heel goed, dat zy bekend stonden als een ietwat saai echtpaar, dat angstig dicht de middelbare leef tijd begon te naderen. Vrienden of kennissen bezaten ze dan ook vrywel niet, want Karei hield niet van „men sen zien". Misschien was het ding per abuis in hun bus verzeild geraakt en voor de buren bedoeld? Maar neen hoor hun naam was duidelijk op het adres vermeld. Ze begreep er niets van, tot dat het haar te binnen schoot, dat ze enige tijd geleden, op de trouwrecep- tie van een van Karel's collega's, ken nis hadden gemaakt met een opera zanger. Ze herinnerde zich, dat Karei met die kunstenaar in gesprek was geraakt en dat hij hem toevallig een paar zakelijke adviezen had kunnen geven, waarvoor deze nogal dankbaar was geweest. Het zou dan deze zanger wel zijn, aan wie ze de uitnodiging, als een soort tegenprestatie, te danken hadden, besloot Titia bij zichzelf. Heel de verdere dag was ze een beetje in spanning gebleven, zich af vragende, wat haar man er wel van zou zeggen. Doch diens reactie had be staan in een schouderophalen, waarna hij de kaart met andere „onbelangrijke drukwerken" in de prullenmand had ge gooid. Het sprak immers vanzelf, dat zij niet aan dergelijke onzin mee deden, vond hij. Karei was geen kwade, maar wel een zeer egocen trische echtgenoot, die zichzelf voor een volmaakt exemplaar van zijn soort hield. En in de sleur van een jaren lang eentonig huwelijksleven naast deze man, had Titia zich wel zo aan gepast, dat ook zij het eerst vanzelf sprekend vond, dat zij niet zouden gaan. De volgende dag echter, misschien onder invloed van een meeslepende tango, die juist door de radio werd uitgezonden, dook opeens de gedachte bij haar op, waaróm zou ik er eigen lijk niet naar toe gaan? Omdat Karei er niet van houdt? Maar hij houdt immers nergens van! Omdat Karei niet dansen kan? Maar ik kan 't im mers welEr is toch eigenlijk geen enkele reden, waarom ik altijd en al tijd weer afstand moet doen van din gen, waar ik wél van houd, alleen omdat Karei er niét van houdt? Plotseling voelde ze zich zó opstan dig en tegelijk zo vol ondernemings lust, dat ze besloot stilletjes, in haar ééntje naar het bal-masqué te gaan. Niemand behoefde er toch iets van te weten? Zelf maakte ze in 't geheim een snoezig maskeradepakje. Een kabou terkostuum in oranje en kastanje bruin. Een grappige, lange puntmuts stond zwierig op haar krullen. Een nauwsluitend bruin jasje met een laag uitgesneden hals, van bruin velours chiffon, boven een korte wijde pof broek van hetzelfde materiaal, een paar ouderwetse, hooggehakte laarsjes en dit alles kwistig versierd met grote pompons van oranje-wol. Het was voor haar zelf een verras sing. toen ze zich in de spiegel weer kaatst zag. Karei, als gewoonlijk ge heel geabsorbeerd in eigen werk en liefhebberyen. had niets van de span ningen. waarin ze die dagen leefde, gemerkt, maar nu moest er toch jammer genoeg een leugentje aan te pas komen, om de bewuste avond vry Ons kort verhaal door Janny Kint Couperus te kunnen zijn. De verjaardag van een familielid bracht daarvoor de oplos sing, want zelfs naar verjaardagen ging Karei nooit mee. Vol verwachting, maar toch wat nerveus, betrad Titia de vestibule van het feestgebouw. Terwijl ze zich in de garderobe van haar avondcape ontdeed, woeien haar reeds vlagen muziek te gemoet, telkens wanneer de grote vleugeldeuren der zaal opengingen om nieuwe gasten binnen te laten. Die muziek nam het laatste restje gewe tenswroeging weg en ze was vastbeslo ten die éne avond met volle teugen te genieten. Op lichte voeten, zich vrij en veilig voelend onder haar masker, kwam ze de met guirlandes en bloemen versier de zaal binnen. Ze constateerde met blijdschap, dat haar verschijning, on danks de concurrentie van de vele kostbare maskeradepakken, toch de aandacht trok. Nauwelijks had zij de halve zaal doorgewandeld en genoten van het licht, de bloemen en de aan blik van al die vrolijke, bontgeklede mensen, toen er iemand voor haar boog. Wil deze baardloze kabouter mij een dans geven? vroeg hij. Heel graag, heer troubadour! ant woordde Titia vrolijk en ze dansten samen weg. Ofschoon eerst wat on wennig, kwam haar muzikaliteit haar te hulp, zodat ze al spoedig niet meer aan de passen en figuren hoefde te denken en zij, evenals vroeger in haar jongemeisjestijd, zich in volle overgave aan de muziek kon laten gaan. Haar partner was een ideale danseur en hij bleek tevens een prettig mens te zijn. Als vanzelfsprekend bleven ze na de eerste dans bij elkaar. Er volgde een tango, daarna een wals, een rumba, en bij elke dans werd hun harmonie gro ter. Niet alleen door de onvermijdelijke bekoring van het ritmisch samengaan, niet alleen door de feestelijke sfeer, maar er was ook een sterk geestelijk contact. In een pauze dronken ze sa men een glas champagne, ze praatten over muziek en literatuur en in alles bleken ze elkaar wonderlijk goed te begrijpen. Het is alsof ik hem al jaren ken, dacht Titia verwonderd. En alsof ik hem eigenlijk beter ken dan mijn eigen man. Ze waren beiden gevoelig voor hu mor, voor dezelfde soort humor, en juist dat gaf haar dat speciale „eigene" gevoel. Vrolijk als een jong meisje, geestig en adrem als voor haar huwelijk, straalde en flonkerde ze. duidelijk genietend van het ogenblik. De man aan haar zij, een overigens nuchter vrouwenkenner, was verbaasd en verrukt hier zo iets liefs en gees tigs en tevens zo iets ongekunstelds gevonden te hebben. Dit mocht niet een voorbijgaande ontmoeting zijn, be sloot hij. Dit was een vrouw om niet weer los te laten. En Titia vroeg zich op hetzelfde ogenblik af. wat het toch zou zijn, dat die man, die toch een volslagen vreem de voor haar was, zo aantrekkelijk maakte. Maarnuchter blyven, hoor! gebood zij zichzelf. Niet verge ten dat je veertig bent enge trouwd. Zou het démasqué een grote teleurstelling voor hem brengen? vroeg ze zich echter tegelijkertijd af. Waarom kijkt myn kabouter plotseling zo ernstig? onderbrak hy haar peinzen. Kabouters hebben ook hun zor gen, antwoordde ze lachend, want ze denken over de dag van morgen. O, maar dat is fout, zei hij half ernstig, half schertsend, om geluk kig te zijn, moeten we alleen maar denken over: „nu", over „vandaag"! Ze kreeg geen gelegenheid meer om daarop te antwoorden, want de pau- kenist uit het orkest begon juist met forse slagen op een grote bronzen klok het middernachtelijk uur aan te kon digen. Twaalf uurdémasqué In de rumoerige pret van de alge mene ontmaskering, ontdeden ook zy zich van hun masker. Een beetje ont roerd zagen ze elkaar daarna in de ogen. Wat een aardig, eerlijk gezicht, dacht Titia en hij vond haar nog liever dan hij zich had voorgesteld. Doch, zich met geweld tot de orde roe pend, zei Titia opeens een beetje bruusk: Zo, nu zeg ik dan maar meteen vaarwel! O nee, als je blieft geen vaar wel! zei hij verschrikt. Tot ziens, tot spoedig ziens! Is 't niet? vroeg hij vleiend, het mag hiermee toch niet eindigen? Toe, zeg maar waar en wan neer ik je weer mag ontmoeten. Ik kan je immers niet meer loslaten, voegde hij er dringend aan toe. Je vergeet, dat ik getrouwd ben, troubadour! Maar niet gelukkig getrouwd, want dan was je hier niet alleen! En toch kan het niet, stamel de ze. Waarom dan niet? Ja waarom eigenlijk niet? dacht ze opeens. Ze zou het Karei gewoon kunnen zeggen, dat ze van iemand was gaan houden. Zo'n erge schok zou het niet voor hem zijn. Hy zou zich hoogstens een beetje beledigd voelen en haar in het begin een beetje mis sen, zoals hy ook een prettig meubel of een gemakkelijk kledingstuk zou missen. Waarom dan nu niet te nemen, waar zy jarenlang half onbewust naar ver langd had, naar vrijheid, bewondering, geluk. Waarom dit geluk niet te grij pen, nu het haar geboden werd? Terwijl de man in spanning haar stille strijd gadesloeg, vroeg hij nog maals: Waarom niet? Voor zij antwoordde, maakte er zich uit het gewirwar van de feestende mensen om hen heen een jong meisje los, dat lachende op hen toekwam. Zij legde even haar hand op zijn arm en zei: Vader, vind je het niet reus achtig gezellig hier? Amuseer je Je goed? Titia, die een kleur als vuur had ge kregen, zag hoe hy eerst even ver ward, toch dadelijk met een innig en trots vaderlijk gebaar de arm om de schouders van het meisje sloeg, terwijl hij haar als zijn dochter aan Titia voorstelde Vader is hij, dacht Titia, En een aardige vader bovendien. Maarhij vertelde me niet, dat hy ook getrouwd wasZe wist zich niet goed raad met haar gevoelens. Vlug nam ze af scheid, haalde haar cape uit de gar derobe en besloot naar huis te lopen. In de maanlichte nacht, gaande door de prachtige lanen van het winterse park, trachtte ze enige ordening te brengen in de chaos van emoties, die haar beroerde. En met een schok werd ze zich bewust, dat ze bereid was ge weest de veilige, maar oersaaie beslo tenheid van het confortabele home, naast haar even saaie echtgenoot, prijs te geven, voor eenavontuur. Ze was eerlijk genoeg om het zo te dur ven noemen. Want iets anders dan een avontuur kon die troubadour immers niet op het oog hebben gehad, nu zij wist, dat hij opzettelijk zyn getrouwd zyn had verzwegen. En tóchen tóchdacht ze hartstochtelijk. Toen ze haar huis naderde, zag ze tot haar verbazing, dat er nog licht brandde in de huiskamer. Karei was dus blijkbaar nog op. Dat was een misrekening, want ze wist nu niet goed, hoe ze zich ongemerkt van het maskeradepak zou moeten ontdoen. Maar wat kan het me ook eigenlijk schelen, dacht ze on verschillig en verdrietig. Ik vertel hem gewoon waar ik geweest ben. Zo heel erg zal het hem gerust niet interes seren. Merkwaardig genoeg, deed Karei haar zelf open. Ik hoorde je aan komen. zei hij. Je hoorde me aankomen? vroeg Titia verbaasd. Dat is voor het eerst in ons huwelijk, geloof ik. Je doet net, eindigde ze spottend. Ja, ik vind het zelf een beetje gekmaar ik heb inderdaad op je zitten wachtenen eigenlijk de hele avond al, zei Karei wat verlegen lachend. Het was hier zo néar in huis zonder jou, dat ik niets heb uitge voerd. Ik heb maar lopen ijsberen en geluisterd naar Je voetstappen op het grint. Stom verbaasd keek Titia haar man aan. Verbeeld je, de hele avond had hij op haar gewacht en niet kunnen wer ken! Het was „zo naar" in huis ge weest zonder haar en dat terwijl zy nog wel dacht, dat hy zyn pyp of stoel eerder zou missen dan haarEn opeens ontdekte ze in zyn gezicht de trekken, waarom zy als jong meisje van hem was gaan houden. De goe dige, wat verlegen glimlach en vooral zyn trouwe, trouwe ogen. Ogen die op deze manier, met deze blik, nooit naar een andere vrouw hadden geke ken en die dat ook nooit zouden doen. Zélfs nietop een bal masqué. Wacht even, zei ze. Ik ga me gauw even verkleden en dan drinken we samen nog gezellig een kopje kof fie. Ze haastte zich de trap op naai de slaapkamer, waar ze zich van het maskeradepak ontdeed. Terwyi ze het in een bundeltje in een hoek van de kast stopte, dacht ze: Straks zal ik hem vertellen waar ik geweest ben en wat ik van plan was. Misschien kun nen we nu opnieuw en béter begin nen, want.ik hoor toch immers by hem? Eieren zyn op het ogenblik goedkoper dan ze de laatste jaren ooit geweest zijn en kunnen dan ook zowel by de warme maaltyd als bfj de lunch eens extra ingeschakeld worden. Gekookt of gebakken is niet de enige vorm waarin men eieren op kan dissen. Ze lenen zich ook uitstekend tot het bereiden van tal van gezellig uitziende, heerlijk smakende gerechten, die zowel by de lunch, bij de hoofdschotel, aan de warme maaltyd of als nagerecht gegeven kunnen worden. Deze week vindt U een boerenomelet en als dessert een schuimomelet op het weekmenu vermeld. ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG Recept: Gevulde grapefruit. 2 grapefruits. 2 appelen, 1 sinaas appel. 1 banaan, 1 eetlepel rozy- nen. De grapefruits doormidden snijden. Het vruchtvlees eruit halen en met een mesje het wit zoveel mogelijk van de schil afhalen. De appelen, si naasappel en banaan schillen en in nette blokjes snijden. Het fijn ver deelde grapefruitvlees er door doen en met dit mengsel de grapefruithelften vullen. Wat suiker erover strooien en de oppervlakte met schyfjes banaan en rozijntjes garneren. Recept: Boerenomelet. 4 eieren. 4 lepels melk. 30 gr. roomboter. 150 gr. gekookte of verse groente, 1 uitje, 1 lepel fijn gesneden peterselie, zout, peper. De id in de roomboter fruiten, de groenteresten en de kruiden er bij doen en alles samen goed warm laten worden. Over de groente de met melk losgeklopte eieren (waaraan iets zout en peper is toegevoegd) gieten en de omelet laten stollen en lichtbruin la ten worden. De omelet op een ver warmde schotel overdoen. Wat ge hakte peterselie erover strooien. Grabbelton met voedingsvrageii Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding meldt: Regelmatig bereiken het Voorlich tingsbureau voor de Voeding vele vra gen op voedingsgebied. We hebben er enkele van de meest voorkomende voor U uit gezocht. Misschien kunt U er uw voordeel mee doen. Het is niet nadelig voor het vitami negehalte van citroen- of sinaasappel sap als men er suiker of heet water aan toevoegt. Ook grapefruit kan men zonder bezwaar met suiker bestrooid eten. Het is beslist niet waar. dat men door het drinken van citroensap mager zou worden. Het maakt geen verschil in voe dingswaarde of men eieren, vis of vlees gekookt dan wel gebakken opdient. Het gebruik van kaas moet niet als een luxe beschouwd worden. Kaas is een van de weinige levensmiddelen, die veel kalkzouten bevatten. „Iedere dag wat kaas" is in ons zuivelland een goede en goed uitvoerbare gewoonte. De voedingswaarde vanmelkyoghurt is vrywel gelyk aan die van melk. Zo bevat melkyoghurt o.a. evenveel eiwit ten en vetten als melk. toost met sterrekers en radijs, biefstuk met bloemkool en aardappelen, gevulde grapefruit. bloemkoolsoep, boerenomelet, gebakken aardappelen, lofsla. gehakt, spinazie, aardappelen, yoghurtvla, stamppot rauwe andijvie, schuimomelet. gebakken lever, appelmoes, ryst, havermoutpap, rystcroquetten met kaas, sla, rauwgebakken aardappelen, 2 kleurenvla. bami, fruit. Taptemelk-yoghurt kan in voedings waarde gelyk gesteld worden met kar nemelk. Koffiemelk is enigszins ingedikte melk, waarvan de voedingswaarde hoger is dan gewone melk. Wat eiwitten, mineralen en vitamines betreft, komt 1 dl. koffiemelk overeen met ongeveer 2Mt dl. „niet-ingedikte melk": De gesteriliseerde melk in fles sen, die niet op het etiket aangeduid is als „koffiemelk" of als „geconden seerde melk", heeft geen hogere voe dingswaarde dan los-verkochte of ge pasteuriseerde flessenmelk. Wie eieren inmaakt en niet over een koele bewaarplaats beschikt, zorge er by voorkeur voor, dat de vooraad vóór de warme zomermaanden opgebruikt kan zijn. Aardappelen zijn in onze voeding zeker niet alleen belangrijk als maag vulling. Behalve lichaamsbrandstoffen leveren zij een niet onaanzienlyke hoe veelheid mineralen (o.a. yzerzouten), vitamines (o.a. vitamine B en C) en eiwitten. In plaatsen waar 's ochtends een goedkoop tarief geldt voor gas en/of stroomlevering zyn vele huisvrouwen gewoon, groenten, vlees, soep en/of toe spijs in deze goedkope uren vast klaar te maken en dan kort voor de maaltijd voorzover nodig op te warmen. Voor groenten is dit zeer nadelig, om dat het vitaminegehalte op deze wyze sterk achteruit gaat, en veel gas- of stroombesparing geeft dit vooruit Ko ken van de groenten niet. Op gas en elektriciteit kan men beter besparen door by het koken steeds de warmtebron te temperen, zodra de paninhoud kookt, door gebruik te ma ken van stapelringen en door niet meer water en melk voor thee of koffie op te zetten dan werkelyk op een gegeven ogenblik nodig is. Voor haar die op gas- of elektriciteits rekening wil besparen, zyn in het vouwblad „Zuinig koken" belangryke wenken vergaard. U kunt dit vouwblad per briefkaart bestellen bij het Voor lichtingsbureau voor de Voeding, Ko ninginnegracht 42, Den Haag, waar voor U op de adreszyde 12 cent extra aan postzegels byplakt. Wordt als groente een conserve ge geten, byvoorbeeld diepvries- of blik- groente, reken dan ook per persoon een portie van 200 a 250 g. Een litersblik of k 1 kg. pak groente is dus voor 3 a 4 personen voldoende. Eten er meer personen van mee. dan is het gewenst om behalve de conserve een groentesla of een andere gekookte groente op tafel te brengen. Een warme maaltyd is zonder een eiwitryk gerecht (vlees, vis, peulvruch ten, kaas, ei of melkspys) en zonder een flinke portie groente niet compleet. Dit geldt dus ook voor een „gemakke lijke maaltijd", zoals kerrieryst, maca ronischotel, spaghetti met tomaten saus. By dergelijke meelkost is een ge recht van rauwe groente zeer smakelijk. Uitstekende vertolking door Michael Todd van het beroemde boek van Jules Verne (Van onze correspondent in Washington) Soms kan één mens voor miljoenen mede mensen toch wel heel veel doen. Aan hoeveel miljoenen zal Michael Todd in de komende ja ren een feestelyke avond bezorgen? Het zullen er indrukwekkend veel zyn. Michael Todd is de man, die met zyn film,, In tachtig dagen de wereld rond" onlangs de prys heeft gewonnen voor de beste Amerikaanse film van het jaar. Het win nen van zulk een „aca demy award" (oftewel „Oscar") verschaft na- tuurlyk prachtige publi citeit voor een film. Van daar dat er aan de uit reiking van zulk een prys soms heel wat gema noeuvreer. om niet te zeggen „gekuip", vooraf kan gaan. Vaak zyn de filmcritici het er aller minst over eens of in derdaad het beste film werk bekroond is. Daal de film-genres zeer uit eenlopen. is onderlinge vergelijking wel heel moeilyk. maar men moet een kniesoor zyn, wan neer men de onderschei ding van 1957 niet gunt aan Todd's sublieme ver filming van Jules Ver ne's beroemde boek. Wat een film! Of be ter nog: wat een verto ning, wat een „show"! En ookwat leven we toch op een heerlijke wereld! Goed, men ziet die wereld misschien wel op haar best: in het charmante tydperk van 1872 en vertegenwoor digd door grote acteurs zoals David Niven, Can- tinflas (een ware ont dekking, deze Mexicaan) Sir John Gielgud, Fer- nandel, Mariene Diet rich enz. Bovendien ver filmd met veel smaak en met behulp van weerga loze technische instru menten. Waariyk een groot geschenk aan jong en oud, ryk en arm. eenvoudig van geest of hooggeleerd Men zal zich uit zyn jeugd het verhaal herin neren Phileas Fogg (een onberispelyke Engels man) heeft een wedden schap afgesloten, dat hij in 80 dagen de wereld om zal reizen. Hy (Da vid Niven in de film) is vergezeld van „Passe partout". zyn bediende, hier voortreffeiyk en met aanstekeiyke levenslief de gespeeld door de jonge Mexicaan Cantinflas. Onvergetelyk zijn de op namen van het Franse kastelengebied, gezien van de ballon uit, waar mede het tweetal de reis begint. Geen paradys kan mooier zyn. Maar er zyn meer paradyzen op deze wereld: het Spaan se dorp byvoorbeeld waar Cantinflas deelneemt aan een stierengevecht of de rivieren en bossen van India Zo even noemden wy reeds namen van be roemde spelers, die aan deze film hebben meege werkt Zy spelen meestal maar een kleine rol (zij het op een voortreffe- lyke manier) en het is een verrassing, wanneer men ineens op de bok van van een Frans ry- tuigje Fernandel ont dekt of in een kroegje in San Francisco Mar iene Dietrich. Betweters kunnen zeggen, dat de film te lang is. dat som mige scènes te wydlopig zyn behandeld, dat het een gemakkelijk trucje is om publiek te trek ken. wanneer men een film vult met een melk weg van sterren Nonsens: de film duurt drie uur. maar men raakt niet uitgekeken. En die sterren passen voortref- felyk in dit ryke. feeste lyke beeld van een we reld, die heerlijk is om rond te reizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 13