I L 1 IV Eeuwenoude Paasviering in Assisi Napels en Antignano Herinnering aan mysteriespelen PASEN, HET FEEST VAN HET LICHT Se Jaargang no. IS Zaterdag 20 april 1957 Michel Angelo wrocht een beeld houwwerk, zó indrukwekkend en schoon, dat het een ereplaats verdient in de rij der „Paan- Monumenten" die in de loop der eeuwen door geïnspireerde (Foto Will Eiselin, Rijswijk) HET is een mooie foto van een kerkinterieur, die ter gelegenheid van liet paas feest bij deze overdenking is geplaatst: het centrale gedeelte van een typische calvinistische kerk. Een monumentale rust gaat er uit van de kansel met de geopende bijbel. Daarvoor oen tafel, om welke de gemeen te zich op de Goede Vrijdag verzameld heeft om het avond maal te vieren. Aan de wand de sobere borden, waarop wel licht de 10 geboden staan afge drukt. om het menselijk leven binnen de door God gestelde grenzen te bewaren. Het geheel draagt de strakke, sobere trek ken, die eigen zijn aan het volk, dat de eeuwen door in zijn strijd tegen de elementen en tegen het eigen weerbarstige hart troost en licht heeft geput uit het luisteren van het woord van den Eeuwige. Toch is het iets anders, wat deze foto zo levendig en spre kend maakt. Dit is het licht, wat van buiten af de kerken binnenvalt en zijn vrolijke spel speelt op de witte kerkmuur, op de eikehouten banken en de plavuizen vloer. Dat licht brengt een vriendelijke vrolijkheid in dit strakke interieur. Stelt U zich eens voor. dat op dit mo ment het orgel gaat spelen en de organist zijn klanken als bloemen de kerk instrooit. Het moet een feest zijn. om dan in die ruimte te vertoeven, waar de eeuwen schijnen stil te hebben gestaan Ik weet niet. of met Pasen het zonlicht door onze kerken WOORD VAN BEZINNING (en dus ook over onze Hollandse polders, plassen en bloembollen- velden) zal spelen, om het hele leven in uitbundige gloed te zet ten. Ik weet wel, dat zelfs dat op geen stukken na het belang rijkste is. Of liever gezegd: ik weet, dat op Pasen het Licht in ieder geval zal spelen door onze kerken en heel onze wereld zal plaatsen in het oneindige licht van Christus' overwinning. Dat is allerminst iets vanzelf sprekends. Integendeel, het had er juist alles van, of'heel an dere krachten in deze wereld het laatste woord zouden spre ken. Zo leek het op die bewuste vrijdag, toen een stel mensen verslagen was achtergebleven, omdat Hij, op wien ze al hun hoop hadden gevestigd, aan de brute kracht van het fanatisme en de berekening was bezweken. En nog altijd schijnen in deze wereld dezelfde harde krachten van de angst, het zelfbehoud, de afgunst eri de haat het leven te beheersen. Neen. Pasen, de overwinning van het Licht der wereld, is allerminst een logische zaak. Deze overwinning komt niet zo maar uit de heiden zelf voort. Deze overdenking blijft Gods daad. Gods geheim. De man. die aan en met en voor ons mensen leed. en aan onze haat en be rekening en duisternis te gronde ging. blijkt toch de sterkste te zijn. Gods liefde is altijd ster ker dan alle andere krachten, die hier in de wereld vrij spel schijnen te hebben. Daarvan is Pasen het machtige teken; de belofte van Gods uiteindelijke overwinning. Het leven op deze wereld is een ernstige zaak. Daarvan ge tuigt deze strakke kerk met zijn diepe ingetogenheid. Maar God dank. door deze kerk speelt het licht. Nog op een heel andere manier dan dit op een foto is vast te leggen. Het is het licht van Pasen, van Christus* op standing. Straks zullen er mensen zit ten op die stoelen en in die banken. Hele doodgewone men sen, mensen met hun verdriet, hun koppigheid, hun weerstand, hun masker. Het licht van Christus' overwinning zal gaan spelen over die gezichten. Het zal warmte, gloed brengen in kille mensenharten. Het licht van Pasen zal niet binnen de muren van deze kerk blijven. Het zal naar buiten schijnen in onze koude, harde, bange wereld. En waar mensen door dit licht worden geraakt, zullen ze gaan zingen, afgezien van de vraag, of de uiterlijke omstandigheden hen daar aan leiding toe geven. Want Gods licht is sterker dan alle duisternis. P. KLOEK. Ned. herv. predikant, Leiden. Morsweg 16. waden der priesters en koorknapen. Eensklaps verschijnt de Madonna. Zij is te zien in het volle licht van de fakkels van hen, die met haar uittrokken. Zij heeft haar dode Zoon gevonden. De ontroerende muziek en woorden van het Stabat Mater weerklinken door de kerk. De baar wordt opgenomen. De Madonna volgt hem en de gelovigen volgen haar naar de kathedraal. Hier en daar heft men het „Miserer mei, Deus" aan. Dan keren de kerkgan gers huiswaarts. De straten zijn ver licht met lampions. En de stad wacht dan verder alleen nog maar op de terugkeer van het gelui der klonken op paasochtend. 600 jaren reeds beleeft Assisi dit mysteriespel telkens weer als het Paasfeest na dert. ten we zeggen de dienst? in de prachtige Romaanse kathedraal met psalmgezang van de kanunniken. Is de zon onder de horizon verdwenen, dan worden één voor één de kaarsen van het altaar voor het heilige graf ge doofd en klinken er doffe slagen door de donkere ruimte. De priesters bege ven zich vervolgens naar een altaar, waar een veertiende-eeuws Christus beeld aan het kruis hangt. Zij nemen dit beeld van het kruis en leggen het neer op een baar midden in de kerk. De gelovigen komen dan om het gelaat te kussen. Vroeg des anderen daags, als alle klokken zwijgen, wordt de baar gedragen naar de onder de kathedraal gelegen kerk. Als de nieuwe dag dan ten einde gaat neigen, wacht op het plein voor de kathedraal een grote menigte. Plotseling verschijnt de Madonna. Zij is gehuld in een met sterren bezaaid donker kleed. Priesters en broeders begeleiden haar op haar tocht door de stad. De Madonna zoekt haar Zoon. Dan worden er fakkels ontstoken op de muren langs het plein. In optocht trekken de mensen, met lichten in de hand, naar de kerk. Dof tromgeroffel weer klinkt van tijd tot tijd. Hier en daar loopt in de stoet een zwaar gehulde figuur met een kruis op de rug. Dat zijn boetedoeners, wier namen alleen aan de prior bekend zijn. Het volk noemt hen de Mannen van Kyrene. In de langzaam vol lopende kerk ziet men slechts het wit van de ge- Michel Angelo: Piëta (Sl.-Pieler. Rome) Uit voorbije tijden: Lijden in Westen, Heldenmoed in Oosten CHRISTUS kende twee werelden: de aardse, die ook wij kennen, en de hemelse, de wereld van God. In de eerste leefde, leed en stierf Hij. Na Zijn dood ging Hij naar de tweede, naar de hemelse wereld, waarheen Hij de gehele mensheid wilde leiden. Pasen was en is de overgang van het aardse leven - waarvan Hij op zo gruwzame wijze afscheid had moeten nemen - naar het eeuwige, goddelijke en hemelse leven. Het, drama van Christus' lijdensweg en zijn opstanding gaven de gelovige Christenen in de middeleeuwen weer in mysteriespelen, die in de regel in de kerken werden opgevoerd. Aanvanke lijk waren zij zeer eenvoudig van op zet, doch geleidelijk aan maakte men meer werk van die spelen, ging letten op détails en breidde de handeling uit. De gelaatsuitdrukkingen werden om een voorbeeld te geven steeds realistischer, de gebaren der spelers bewogener, heftiger. In de twaalfde en dertiende eeuw legde men veelal de nadruk op de vreugden van Christus' leven, doch nadien ging men zich meer bezig houden met Zijn lijden. Aan de gevangenneming, de pijnigingen en de kruisiging schonk men bijzondere aan dacht. Zij werden zelfs belangrijker geacht dan de opstanding. Niet slechts in de mysteriespelen, ook in de beel dende kunst trad die voorkeur aan de dag. Een van de afschrikwekkend ste schilderingen van de kruisiging vindt men op een stuk van de Duitse schilder Grünewald. Het bevindt zich in het museum te Colmar. De litteratuur gaf al evenzeer blijk van voorkeur voor Christus* lijden. De „Meditaties", waarvan er in de vijf tiende eeuw vele verschenen, dienden als handleiding voor hen, die zich veelal in navolging van de H. Fran- ciscus geheel in Christus' leven en lijden wilden inleven. De schrijvers dier ..Meditaties" stelden de ellende van Zijn leven zo reëel. ja. welhaast al te realistisch voor om aldus te ko men tot een juist besef van de groot heid van Zijn offer. IN het Westen legde men in de 1ste middeleeuwen inzonderheid de na druk op de pijnen en het lijden. In het Oosten kende men dit verschijnsel niet. Daar zag men Christus veelal als de held. die onbewogen stond te genover lichamelijke kwellingen. Daar achtte men de overwinning op de dood veel belangrijker dan de dood zelf. Die beklemtoning van het lijden was oor zaak. dat er in het Westen composi ties aan de lijdensweg werden toege voegd. De bekendste voorstelling is de groep van Piëta, een zittende, in een mantel gehulde Maria met de nog in de verstijving des doods bevangen Christus op schoot. Soms lieten de makers zich niet door schoonheids overwegingen afhouden van de uit beelding van de lelijkheid des doods, doch waarlijk grote kunstenaars von den een harmonische oplossing. Michel Angelo. bij voorbeeld, slaagde er in om de Madonna een verheven uitdruk king vol waarlijk vorstelijk beheerste smart te geven, zodat hij de Oosterse heldenverering en het Westers weten va i pijn en smart verenigde in één Goddelijke groep Men vindt dit mees terwerk in een zijbeuk van de St.- Pieterskerk te Rome. ASSISI DE middeleeuwse mysteriespelen komen thans bij ons niet meer tot opvoering, althans, dat ge beurt zelden. Elders echter leven er nog fragmenten van die kerkespelen Ik denk aan de Italiaanse plaats Assisi. Hier gaat ieder jaar tegen Pasen de Madonna uit om haar Zoon te zoeken. Als op Witte Donderdag d« scheme ring komt, begin* het spel ol mfi£- Assisl: Kathedraal Francescoonder en bovenkerk. NAPELS EN ANTIGNANO DE paasviering in Napels getuigt van een vrolijker, blijder. zonni ger levenshouding. Enige weken vóór Pasen beginnen de vrouwen de goudgele pastiera te bakken, lammeren te slachten en de straten en huizen te versieren met gele bloemen. Herinne ringen aan de tijden vóór het Chris tendom Napels veroverde spreken mee in die feestelijke voorbereidingen. Op Witte Donderdag maakt heel Napels zich op om op zijn paasbest uitgedost te gaan langs de prachtige Via di Toledo, en wel om de heilige graven te bezoeken, doch tevens om elkaar te zien en gezien te worden. Alle rijverkeer is op die dag verboden ter ere van de „Struscio" (zo heet dat feest). De eigenlijke paasdienst is het merkwaadigst in het nabij Napels ge- tegen plaatsje Antignano. Des zater dagavonds vóór Pasen worden de hou ten beelden van Maria, Josef, Maria Magdalena en Jozef van Arimathea onder klaaggezang door het dorp ge dragen. Maria vindt haar Zoon aan het kruis en draagt Hem naar het graf. De volgende ochtend vindt zij echter het graf leeg en begint zij op nieuw te zoeken. Eensklaps gaan alle klokken luiden en zingen de mensen: Christus is opgestaan. Inderdaad, dan ziet men Hem met geheven banier in triomf Zijn moeder tegemoet schrij den. Dit is het sein om een pandemonium van honderden knalpotten te doen uitbreken. De menigte juicht zo luid mogelijk en blaasmuzikanten doen hun best om het lawaai nog groter te maken. Na deze luidruchtige vreugde tijgt een ieder huiswaarts, naar gebraken lam, rode wijn, en gulden koek. De dood is overwonnen. Het kruisende leven is teruggekeerd onder de zuidelijke zon. Zo werd en wordt de levenwekkende kracht van het paasfeest in het zui den van Italië gevierd. Herinnerin gen aan lang voorbije tijden worden weer werkelijkheid. Wie zo'n paas feest daar meemaakt, waant zich een wijle teruggeplaatst in een wereld, die wij In het kille Westen niet kennen, misschien zelfs nooit gekend hebben, omdat wij nu een maal geen zuidelingcn zijn. Nivano Nadruk verboden) Klux Klan. Zwart zijn ze voor de processies der stiltedie in som- mige steden xoorden gehouden in de nacht van Goede Vrijdag. De zelfde kleding ivordt gedragen door de hoe telingen, die zich in de ze week extra verster vingen willen opleggen en de processies, die uren duren, meelopen op blote voeten, dik wijls een zwaar kruis torsend of kruipend op de knieën. Militaire eenheden en muziek korpsen doen mee, evenals in enkele ste den de leden van het corps diplomatique en Spaanse hoogwaardig heidsbekleders. In Se- villa klinken bij deze processi" ?077is de ,,saetar c,'simpro viseer d i nco-lied dat pio *a wordt aangeheven door een van de toeschouwers of een deelnemer aan de processie. Een merkwaardige te genstelling tot deze aangrijpende processies vormen de toeschou- ivers: toeristen uit alle delen van de wereld of elegante Spanjaarden, die voor enkele peseta's een stoeltje hebben gehuurd op de gebouw de tribunes en het ge heel bekijken of het een demojistratie was of een kijkspel. Alleen zij voelen het als zoda nig, want voor de deel nemers is het een diepe werkelijkheid. Dat ver klaart dan ook de vreugde en de opwin ding van Paas-Zater- dag en Pasen, wanneer de droefheid plotseling omslaat en de blijheid van het herboren leven in uitbundigheid wordt gevierd. Het verleent aan de Paasdagen in Spanje een diepere zin, die dikwijls grenst aan een gevoel van opluch ting. (Van onze correspondent) SEVILLA De hoog tepunten rondom Pa pen liggen in Spanje op Witte Donderdag en Goede Vrijdag, wan neer het hele land in rouw gaat. Het ver- Keer is in de steden zo veel mogelijk beperkt, bioscopen en theaters zijn gesloten of geven slechts stukken met 'n religieuze strekking, op de openbare gebou wen wapperen de vlag gen halfstok en de meeste mensen zijn gekleed in het zwart. De veertiendaagse vas ten, die aan Pasen voorafgaat in de ka tholieke landen als Spanje, is maar heel slapjes gevolgd, maar deze laatste week gren zen de verstervingen en boetedoeningen aan overdrijvingVooral in het zuidelijk deel van het land, waar men nog eerder geneigd is de gevoelens de vrije loop te laten, ontstond voor deze donderdag en vrijdag een ritueel, dat verbijstert door zijn kleuren en geluid en het grote, kinderlij ke geloof, dat achter deze flikkerende faca de moet wonen. Het is de tijd van de grote processies, ivaar- van die te Sevilla mis schien het meest be roemd is, maar die even oogverblindend kunnen zijn in Granada, Vala- dolid of Toledo. „Co- fradias", eeuwenoude broederschappen, dra gen in deze processies de beeldengroepen mee, die betrekking hebben op het leven en lijden van Christus. Ze wor den begeleid door in lange gewaden geklede mannen, een kleding die met de hoge punt mutsen wel lijkt op de gewaden van de Ku

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 13