KAMER EN IN TUIN Filmhond Rex speelde met grootste Franse sterren van het witte doek Een Zoeklicht Christina: de „ontwortelde" ZATERDAG 23 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA a Een Duitse herder maakt carrière Liefste wens van zijn trainer monsieur Lesourd: een hoo fdrol! Bewogen Leven OP DE BOEKENMARKT Een in verval rakende zwerfster Rome begon haar al gauw de keel uit te hangen. En het Vaticaan zag haar gaarne vertrekken. Ee was nóg een stad in Europa die haar onweerstaan baar trok. Parijs! Beter nog: het Versailles van Lodewijk XV. Aan het Hof van de Zonnekoning wilde ook zij schit teren. Daar waren mannen die wetenschappelijk hoog stonden aangeschreven, er waren ook mannen die bij uit stek de kunst verstonden om voorname vrouwen te be hagen. Zij wilde graag naar Versailles en Versailles wilde de vrouw wel eens zien over wie de wildste verhalen de ronde deden. Versailles was dol op blond en de ex-Koningin was zéér blond. Haar komst zou in Versailles nieuwe fees ten betekenen, nieuwe glans. Zij. die kwam was geen Koningin van Scheba die naar Salomo reisde, zij was een vrouw zonder machten zonder rijkdom. Met ge leend geld van de Paus was ze op weg gegaan, een deel van haar juwelen had ze moeten verkópen om de reis te betalenen tóch Versailles wilde haar gaarne ontvangen, omdat zij die lichtzinnigheid belichaamde die de Hofkringen zo zeer waardeerden. WÉLK een verschil: de Zonnekoning en de ex-Ko- ningin. De Zonnekoning die in de dagen waarvan wij nu spreken, jong was en zijn macht dagelijks zag groeien, de ex-Koningin, die al in het teken stond van de dalende zon, ondanks de enthousiaste verhalen (Van onze Paryse correspondent) Monsieur Marcel Lesourd had ons door de telefoon gezegd dat we dan maar eens zelf moesten komen kijken. Wij hadden nu al van zoveel kanten fameuze verhalen gehoord over zijn hond, de vijf-jarige Duitse herder Rex, die door zijn intelligentie iedereen in de Franse filmstudio's waar hij met de grootste artiesten als Michèle Morgan, Mell Ferrer, Reggiani, Daniel Gelin, Jean Marais en tal van anderen in vijftien verschillende films was opgetreden, dat we nu ook wel eens persoonlijk aan hem wilden worden voorgesteld. Dat is intussen gebeurd en we durven getuigen dat het een van de interessantste ontmoetingen is gebleken, die we ooit met een der groten van het doek mochten hebben. „Zoon des huizes" De familie Lesourd heeft haar ten ten in de vorm van een modern en uiterst geriefelijk landhuis opgesla gen in een plaatsje, dat een dertig ki lometers van Parijs is gelegen. Vanuit de woonkamer, die met de tegels op de vloer en het afwasbare behang langs de wanden is ingericht op een hygië nisch verblijf van mens en dier teza men, heb je een fraai uitzicht over da len en heuvelruggen, waarachter de Eiffeitoren nog altijd even fier de kop opsteekt. Rond het huis ligt een flinke tuin met talrijke getraliede hokken, waar onze gastheer mettertijd zyn menage rie hoopt onder te brengen.. Een me nagerie, die nu alleen nog maar be staat uit een twintigtal honden, waar onder Rex. die echter eerder een zoon des huizes ia. mitsgaders de chimpan see Chita, die ook al leeft onder het familiedak en als we ze er dan maar tevens bij mogen tellen het zoontje en het dochtertje van het echtpaar Lesourd. Wanneer de heer Lesourd ons zijn in richting en levende have toont, dan ligt het voor de hand, dat. we informe ren of hijzelf misschien ook wel op het land geboren is. Maar dat hebben we dan weer eens mis, want deze zoon van een welgestelde Parijse groothandelaar in zuivelprodukten, heeft nu juist een harde strijd tegen zijn ouders moeten voeren alvorens hem werd toegestaan zich niet aan de verkoop van boter, kaas en eieren, maar aan de levende beesten zelf te mogen wijden. Beroepsdresseur En speciaal dan nog aan zyn hon denkennel en -pension, waar hij regel matig Paryse huisdieren ontvangt, waar hun bazen niet zo goed weg meer mee weten. Monsieur Lesourd heeft het recht zich Frankrljks eerste be roepsdresseur van honden te noemen, maar in werkelijkheid zou de titel van honden opvoed er of zelfs -psycholoog, lykt ons. wel beter op hem passen. Bij het woord „dresseur" denk je immers aan zwepen en zelfs aan pistolen, ter wijl het systeem van Marcel Lesourd nu juist gericht is op het scheppen van begrip en vertrouwen tussen mens en dier omdat hij ervan overtuigd is, dat geweld en straf een hond alleen maar eenkennig en vals kunnen maken „Nu is het natuurlijk", zo vertelt hy verder uit zijn tienjarige ervaringen „ook weer niet waar, dat je met goede geestelijke aanpak en behandeling van elke hond een circusartiest kunt ma ken. Maar op die manier kun je ze tenminste wel de nodige goede om gangsmanieren bijbrengen. Een hond. die van nature vals is. komt even zel den voor als een kind, dat voor de mis daad is geboren. Het zijn beide hoge uitzonderingen en, in verreweg de meeste gevallen, de produkten en slachtoffers van hun omgeving. Een hond is een huisdier en hy heeft er daarom recht op als lid van het ge zin in de familie te worden opgenomen de verstandhouding en daardoor weer Dat is het eerste axioma voor een goe de conditie voor de verdere ontwikke ling van de talenten van een hond. Intussen zyn we wel benieuwd ge worden een paar staaltjes van deze pe dagogische theorieën door Rex gede- monsteerd te zien, en deshalve voegt zich deze prachtige vijfjarige herder op een onopvallend gebaar van zyn baas zich bij ons gezelschap. Verbluffend De heer Lesourd vindt het nodig te voren Rex bij ons te excuseren, omdat het voorjaar is en zelfs zo'n geleerde hond niet helemaal doof blijft voor de stemmen der natuur, doch die seizoens indispositie weerhoudt hem er toch niet van voor onze verwonderde ogen een reeks verbluffende prestaties te leveren. Hy klautert als een kat in een hoge boom. springt over een hek van drie meter hoogte, rapporteert een fles melk en zelfs een bord met water zonder erg veel te morsen. Rex haalt 's ochtends ook de post uit de bus om daarna het kleine witte poedeltje, als bezorgde nurse, aan de halsband uit te laten.. Hy is ook het. trouwste speel kameraadje van de kinderen en als Rex erby is, dan behoeft, moeder Le sourd heus niet bang meer te zijn, dat er iets met haar spruiten zal gebeuren, want daar zorgt deze wijze en oplet tende hond wel voor. En of dat dan al les is? Nee .want Rex weet bijvoor beeld ook nauwkeurig links en rechts uit. elkaar te houden. Wanneer hij voor ons uitwandelt, slaat hy precies de richting in, die zijn baas hem met een onhoorbaar fluitje egbiedt. Dat fluitje produceert namelijk een toon, die zo hoog is, dat het menselijk oor die niet eens meer waar kan ne men, en dankzy die signalen is de heer Lesourd in staat Rex bij een film opname alle handelingen te laten uit voeren, die de regisseur verlangt zon der dat de toeschouwer op het doek later ook maar iets van die „onzicht bare dirigent" zal bemerken. Op die wijze heeft Rex bijvoorbeeld in een bepaalde film een even gecom pliceerde als belangrijke rol kunnen vervullen, door met een vinnige maar ongevaarlijke beet van zyn in drukwekkende kaken in de kuiten van bandiet Reggiani een aanslag op het leven van zijn baas te verijdelen. Even later wordt hy voor die interventie door een andere gangster met een ko gel van het leven beroofd, een scene die van zyn kant een hoge mate van meesterschap in de acteurskunst van het simuleren vereiste. Rendement In zijn carrièrre van filmhond heeft Rex, die door zijn baas indertijd voor tweehonderdenvijftig gulden werd ge kocht, de heer Lesourd nu al een be drag van omstreeks een halve ton aan honoraria opgeleverd. Dat is natuur lijk wel een behoorlijk sommetje, maar toch zweven de heer Lesourd nog veel ambitieuzer plannen voor ogen. „Het zou echt zonde zijn", verklaart hij mij, „wanneer zo'n natuurtalent als Rex zijn leven lang uitsluitend in bij rollen zou moeten blijven optreden. Tenslotte heeft Rint-intin vroeger ook verschuilende hoofdrollen gespeeld en Rex doet in filmtalent, zeker niet voor zijn Amerikaanse collega onder. Een grote producent wil er ook wel aan, maar de moeilijkheid is een geschikt tekstboek te vinden. Wjj helpen bij het afscheid de ge lukkige en trotse eigenaar van Rex (die intussen even een boodschap by de kruidenier is gaan doen) dus maar hopen, dat een bedreven filmtekst schrijver zich n.u eens spoedig door zijn hond zal laten inspireren, zodat we hem binnenkort als een vedette op het doek mogen aanschouwen. Een on derscheiding, die dat zyn we nu met zyn baas treffend eens Rex toe komt, en misschien nog eerder dan verscheidene zyner menselijke film- kornuiten. Daniel Uetln tn een mine met Ren W. G. Klooster. „Zonder het ge nadige einde". Querido Amster dam 1956 W. G. Klooster heeft voor deze roman de Reina Prinsen Geerligsprys in 1955 ontvangen. Deze prijs wordt uitgereikt aan een auteur, die de vijf en twintig nog niet gepasseerd is. Wy kunnen dus aannemen dat „Zonder het genadige einde" is geschreven door iemand, die in het begin van de twin tig was. Dit feit nu beschouw ik als de grootste merkwaardigheid van dit werk. Indien dit boek mij in handen gekomen zou zijn zonder de mededeling betreffende die bekroning, dan zou ik de schrijver ervan qua leeftijd en er varing geplaatst hebben bij de gees telijke nakomelingschap van de Fo- rumgroep, in het klimaat dus van Menno ter Braak en Simon Vestdijk. Hieruit blykt dat er althans één jonge schrijver is aan wie de problematiek van de experimentelen voorbij is ge gaan en die zonder dit tussenstation aan te doen, de lijn van zyn voorgan gers onmiskenbaar heeft doorgetrok ken. Het is duidelijk dat W. G. Klooster niet schrijft van de overtui ging uit, dat de wereld met hem begint. Hij heeft zijn roman voorzien van motto's uit de klassieken, hij ge bruikt de taal der intellectuelen en zelfs wanneer hij een van zijn figuren een willekeurig straatdeuntje laat neu riën. dan kiest hij er één uit een ver leden periode- En dat mogen uiterlijke kenmerken zijn, ze zijn niettemin typerend. Gezien deze instelling van de schry- ver moet men bij het lezen van deze uit twee gedeelten bestaande roman onwillekeurig denken aan zijn grote voorgangers. Het eerste gedeelte speelt n.l. in het oude Griekenland en heeft een episode uit het leven van de jonge pottenbakker Asbestos, vervolgd door het noodlot van een Delphische orakel spreuk die de Dionysospriester van zijn dorp verre van welgevallig is. Zoals te doen gebruikelijk in de Griekse trage die. helpt een vlucht niets. Dit verhaal is niet onverdienstelijk, maar het mist de penetrante kracht van Vestdijks „Aktaion onder de Sterren". Het tweede gedeelte heeft de- puber- teitsproblemen van de gymnasiast Hans tot onderwerp en vooral uit de gesprekken van de Jongelingen onder ling en uit de poging van deze Hans om zijn gevoelsverwarringen via her sengymnastiek op te lossen blijkt, dat Hampton Court petemoer is geweest. Dat ik gewezen heb op deze erfenis, is nipt bedoeld als kritiek. Eerder het tegendeel. Indien deze schrijver nu reeds in staat is zó te schrijven, dat de gedachte aan zijn grote voorgangers bij de lezer opkomt, dan kan men het beste gaan verwachten tegen de tijd, dat de erfenis vrucht gaat afwerpen. Eén ding moet mij nog van het hart: het verband tussen de beide histories is mij niet duidelijk. Fngier van .Aerde. „De arme bruiloftsgast". De Fontein. Utrecht z.j. Ik heb hier reeds eerder opgemerkt dat de biografie in Nederland een schaars gewas is. Dat is reeds een reden om aan een biografie van de grote Franse schrijver Paul Verlaine, ge schreven in het Nederlands, veel aan dacht te besteden Waar nu ook nog blijkt dat Van Aerde zich goed van zijn taak cekweten heeft, is er een dubbele ren'pn tot verheuging Ondanks het misleidende woord „levensroman" op de omslag hebber, wij hier gelukkig niet te doen met een tot roman verwerkte levensgeschiede nis maar met een kroniek gebaseerd op historische gegevens. De bijzonder heden uit het leven van Verlaine zijn even tragisch als weerzinwekkend. Deze man, die een groot dichter was, moet op zijn tijdgenoten, die geen of weinig oog hadden voor zijn geeniale poëzie, de indruk gemaakt hebben van een bruut, een dronkaard en een lafaard. Dat was hy ook, maar hy was nog veel méér, zoals zijn geschriften bewijzen. De uitdrukking poète maudit is niet voor niets in de wereld gekomen en de be tekenis te doorgronden van deze men sensoort is het werk geweest van de schrijver, die Verlaine's leven heeft opgetekend. Van Aerde's taak was het Zo hier en daar begint het toch al echt op voorjaar te lijken: vele vroeg- bloeiende bolgewasjes staan al in bloei of zullen spoedig in bloei komen en daartoe behoort ook de Iris reticulata. Die moet U toch eens noteren; een zeer mooie rijkbloeiende, kleine iris, die vooral in de liefhebberstuin zeer veel voldoening zal schenken. De mooie gouden honingmerken trekken al direct de aandacht en het blauw of purper van deze iris is ook echt iets bijzonders. Irissen pleegt men ook wel eens de orchideeën van de kleine man te noemen: in vorm en kleur doen ze er eigenlijk ook niet voor onder. Het is nu niet de juiste tijd om Iris reticu lata aan te planten, doch er zijn nog zo veel andere vasteplant-irissen niet te verwarren met de bolsoorten die nu gepoot kunnen worden en waarvan men dan nog aanstaande zomer plezier kan hebben Er komen zeer mooie kleuren in voor en de bloemen verspreiden over het alge meen nog een heerlijke geur ook Irissen denkt men: die móeten aan de waterkant groeien, doch de vaste- plantsoorten hebben er een hekel aan indien ze met de voet in het water moeten groeien. Dat is alleen maar weggelegd voor de bekende gele Lis of slootiris, die intussen nu ook nog aangeplant kan worden. Trouwens: de de meeste vaste of overblijvende tuin planten kan men nu nog bestellen, doch ze dienen na ontvangst wel zo spoedig mogelijk gepoot te worden en dat geldt speciaal voor de vroeg- bloeiende soorten. Het gazon zal afgeharkt moeten worden; laat er geen mestrestanten op liggen. Vermoedelijk zult U tegen woordig wel werken met de bekende roze tuin- en gazonkorrelmest en dat is nu aan de beurt. Het «ras zal alleen maar goed groeien, indien het ook flink bemest wordt en indien het regelmatig wordt herhaald. Nu kar men van die korrelmest strooien; gro te hoeveelheden zijn niet nodig, doel drie ons per tien vierkante meter i-' toch niet te veel. Doch dan moet g( mij wel beloven dat in de voorzomer en in de zomermaanden om de veer tien dagen een lichte overbemesting wordt gegeven. Op zeer grote terreinen is dat ook wel nuttig, doch het wordt kostbaar. In zo'n klein tuintje is het echter alleen maar belangrijk of het gras goed groeit en mooi groen blijft en dat doet «het alleen maar. indien het ook regelmatig bemest wordt.. Bladverliezende heesters kunnen nor repoot en verplant worden, doch str iat niet te lang meer uit. De knoppei van de meeste soorten werken al be hoorlijk en hoe eerder ze dan op de voor hen bestemde plaats staan, des te beter. O. KROMDIJK. De historici een raadsel, de psycholoog een ergenis: wat denkt de bioloog?.,.. Christina in Rome. Er waren belangrijke mensen genoeg in de Eeuwige Stad. En avonturiers Het klimaat beviel haar uitstekend, doch de mensen irriteerden haar. Zij was geen Koningin meer, en toch wilde ze het zijn, in alles. Koningin, naar de opvattingen van die dagen. Iemand met een goed stel hersens heeft nog méér moge lijkheden om zich belachelijk te maken dan iemand die „normaal" is. Zij wilde mee doen in het grote politieke spel van Europa. Eens was ze de hoop van velen geweest. Doch wat kan iemand in de politiek bereiken die afstand gedaan heeft van de macht?... der Fransen over haar jeugdig en Jongensachtig voor komen. In Versailles kon ze het ook niet vinden, ze had er geen thuis. Waar had ze het wel? ZIJ werd het voorbeeld van de zwerfster, die, naarmate ze verder zwerft, aan lager wal komt. De Koning van Frankrijk gaf haar reisgeld, het ging weer op Rome aan. Doch toen ze In Rome was, zuchtte ze: Versailles De troep om haar kwam voortdurend op lager peil. Voortdurende geldzorgen kwelden haar. Het Vaticaan was niet zo scheutig als ze had gedacht. D&n maar weer naar Frankrijk! TOEN ze voor de tweede maal aan het Hof van Ver sailles verscheen maakte ze zich door een misdaad voorgoed onmogelijk. Het Franse Hof kon héél wat verdragen. Van vorstelijke personen dan altijd. Christina was geen regerende vorstin meer. Waarom een Hof dan door haar in opspraak laten brengen? Zij had onenigheid met haar opperstalmeester markies Monaldeschl. Welke Koningin maakt er nu ruzie met haar opperstalmeester? Er werd gefluisterd dat de markies vertrouwelijke brie ven die hi) van de Koningin ontvangen had, aan zijn vrienden had laten lezen. Daarom zou Christina razend op hem geweest zijn. In elk geval heeft zij onmensen ge huurd die tot taak kregen de markies te vermoorden. In het paleis van Versailles Is de opperstalmeester onthoofd, heimelijk, nadat verschillende pogingen vergeefs waren gedaan. Dit was te erg. Dit was te laag, en te bruut. Indien een minnaar van de ex-Koningin de opperstalmeester geveld zou hebben ln een duel, zou het Hof er nauwelijks op hebben gereageerd. Nu werd het leven er voor haar onmogelijk. Waarheen nü weer? Rome. Naar Rome met een bevlekte naam. De Paus stelde Kardinaal Azzolini aan omfeitelijk om op haar toe te zien. Hij moest haar berooide financiën in orde brengen en proberen haar uitspattingen tegen te gaan. En zij deed haar best zijn hart te winnenWie werd tenslotte winnaar? Azzolini niet, want zij veran derde niet door hem. Wel werden er weldra in Rome lied jes gezongen waarin nu niet bepaald gesproken werd van een platonische liefde tussen deze twee. Misschien Chris tina ook niet. Want Azzolini is ook zichzelf gebleven. IN het jaar 1666 zien we haar door Duitsland zwerven. Ze heeft Rome weer eens de rug toegekeerd. De al chemisten die ze in dienst had. hebben voor haar geen goud kunnen maken. De Steen der Wijzen werd niet ge vonden En daarom doolde een dwaas door Duitsland rond. Rome had genoeg van haar. Het volk zei dat ze zich met zwarte kunst had ingela ten. een doodzonde in die dagen en nu eigenlijk nóg. Van alle mogelijke praktijken had ze geleefd, niet in het minst van de smokkelhandel. Wat kon men haar doen...? Men kon toch geen ex-Koningin veroordelen wegens smokkelhandel? De laagste sferen van het leven leerde ze kennen. Op haar reis door Duitsland werd ze vergezeld door een ele gante schavuit, die zich niet overal mocht vertonen. IN Zweden brak een verbitterde strijd uit over het tes tament van de overleden Koning Karei X Johan. Ge ruchten waaiden naar haar over. Was er een kans om opnieuw Koningin te worden in Zweden? De gekwelde, die eens Zwedens troon had verlaten, zou nu gaarne aan vaarden wat ze eens had versmaadom rust te krij gen en geld. Zij liet zich op de hoogte van de dramatische gebeurtenissen stellen voor ze ln het land verscheen. Al haar geintrigeer hielp haar niets. De adel was nog niet vergeten hoe ze indertijd de lagere standen „had bevoor deeld". En de lagere standen waren nog niet vergeten en zouden nooit vergeten dat de Koningin Rooms geworden was. Zij. de dochter van Gustaaf Adolf! De deur bleef dichtToen maar wéér naar Rome. En in de jaren die haar nog resten vinden we nauwelijks iets dat het vermelden waard is. Op 63-jarige leeftijd is ze gestorven, een vrouw, de historici nog altijd een raad sel, de psycholoog tot een ergenis. Zal eens de bioloog het geheim moeten verklaren? Hoe het zij, haar levensge schiedenis is de geschiedenis van „ontworteld leven". Zij ligt begraven in de Sint Pieterskerk REIN BROUWER. zowel de gevloekte als de geniale zijde van deze mens aanvaardbaar te maken en. deze samenvoegende, de dichter Verlaine op te roepen. Daar is hij in geslaagd. Zonder iets te verbloemen, tekent Van Aerde de tragische levens gang van deze woeste man met uit zonderlijke kiesheid. Hij daalt af naar de bronnen van ogenschijnlijk onver klaarbare handelingen en hij heeft begrepen, dat Verlaine's mateloosheid zijn oorzaak vond in de ontmoediging, die zijn ziel verscheurde, omdat het werkelijke leven nooit ook maar in de verste verte beantwoordde aan ziin visioen. „De arme Bruiloftsgast." de schrijver heeft de titel waarschijnlijk ontleend aan Mattheus 22. 11 en 12 is een boek, dat bijdraagt tot het be grip van een uitzonderlijke mens, die een dichter was en dat op zichzelf boeit door taal en stofbehandeling. CLARA EGG INK. Iris reticulata kan na spoedig bloeien

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 14