RECOGNIZE POPE AS KING
KU-KLUX-KLAN
voer onder witte dekmantel
turum.
LUDWIG II, de Zwanenridder (slot)
GEHEIME GENOOTSCHAPPEN (slot)
Praktijken waren echter allesbehalve wit
f HOE ZAL IK U ONTVANGEN? 1
e m
De nacht valt
Ie laargang no. 51
Zaterdag 22 december 1956
Roman Church and Press Start Campaign to Force America to
Minderwaardige strijd tegen katholieken,
negers
joden
en
,,De Roomse kerk en de Roomse pers beginnen een campagne om Amerika
te dwingen, de Paus als koning te erkennen" wist „The Fellowship Forum"
(een toen in Washington verschijnend weekblad) zijn lezers in 1929 te vertel
len. Toen wij dit met zware koppen gepubliceerde bericht lazen, duizelde
het ons. Hoe was die onzin te verklaren? Wij gingen op onderzoek uit en
toen bleek ons, dat het weekblad sterk sympathiseerde met de Ku-Klux-Klan.
Was dit geheime genootschap dan in 1871 niet opgeheven? Ja, dat was het,
maar het aanschouwde tegen het einde van de eerste wereldoorlog ten twee
den male het levenslicht.
De Initiatiefnemer was W. J. Sim
mons. een man, die als spreker ver
diensten had en reeds eerder in
godsdienstige en geheime samenkom
sten gloedvolle redevoeringen had
afgestoken. Hij had vertelde hij
jaren geleden een visioen gehad, dat
hem maande, de K.K.K. te doen her
leven. Daarom trok hij met een aan
tal volgelingen naar de bergen in
Alabama en verkondigde daar den
volke: De K.K.K. is er weer! Hij ver
stond de kunst der reclame en liet
alle beschikbare technische hulpmid
delen gebruiken om de K.K.K. bekend
te maken. Later verzekerde hij zich
van de diensten van een verkoper van
de eerste orde. Edward Young Clarke
zo heette de man bleek een uit
stekend propagandist te zijn, die lid-
maatschapsbewijzen van de K.K.K.
aan lopende band verkocht. Een
groot aantal agenten trok door de
Verenigde Staten. Zij werkten op
provisie. Zij kregen zes dollar voor
ieder lid (jaarcontributie 10). Som
mige propagandisten verdienden
50.000 per jaar. Het bedrag, dat de
Klan in de jaren twintig voor reclame
en propaganda besteedde, schommelde
om de vijfentwintig miljoen dollar
's jaars! Kranten en bioscopen dien
den de belangen van de Klan of van
(zoals Simmons het geheime genoot
schap noemde) het „Onzichtbare
Rijk".
VERFOEILIJKE HETZE
Aanvankelijk hadden Simmons en
zijn staf teruggegrepen op het op
treden van de eerste K.K.K. en gin
gen zij heftig tegen de negers te
keer. Weldra echter begrepen zij,
dat andere tijden andere oogmer
ken nodig kunnen maken. Daarom
richtten zij hun actie ook (en in de
noordelijke Staten vooral) tegen de
Joden en de Katholieken.
De Kerk van Rome wil de Verenigde
Staten tiraniseren. was een der „kre
ten". De Joden bederven de wereld
van film en toneel; zij trachten Ame
rikaanse meisjes aan slavenhandela
ren te verkopen. Amerika zal onder
gaan betoogde de Klan als de
K.K.K.-mannen zulks niet verhoeden!
Ons land en ons volk moeten gered
worden, schreeuwden de „ridders" .van
de daken. Eens trokken ruim 25.000
K.K.K.-mannen naar Washington. Zij
waren in vol ornaat wit gewaad
met rood St.-Andrieskruis, witte, het
gezicht bedekkende kap en zwaai
den met Amerikaanse vlaggen.
Lang niet iedereen mocht lid wor
den. Het was nodig, dat een kandidaat
de zoon of dochter was van blanke,
arische Amerikaanse ouders. Hij of zij
moest bovendien Protestant zijn. want
anders was het onmogelijk, dat hij
(of zij) zich zou gedragen als iemand,
die voor honderd procent Amerikaans
burger is. Wie aan deze eisen niet vol
deed. maakte geen kans op toegang
tot het „Onzichtbare Rijk"! Strikte
gehoorzaamheid werd de leden voor
geschreven. Bovendien moesten zij
zich bereid verklaren om „slechte bur
gers" te „straffen". Hij (of zij) moest
bij de inwijdingsplechtigheden dure
eden zweren, dat de geheimen der
orde "Dij hem (haar) veilig waren. Er
kwamen nog meer van die geheime
hocus-pocus-dingen te pas bij de toe
lating. Witte, zwijgende gedaanten
schouwden toe. Gewapende bewakers
zorgden er voor, dat geen nieuwsgie
rige te dichtbij kon komen. Wie er iets
naders over wil weten, kan het vinden
in het „geheime" boek „Kloran der
Blanke Amerikaanse Protestanten".
Er waren onder de twee-en-een-
half miljoen leden, die de K.K.K
telde, ongetwijfeld mensen, die leden
aan verkeerd begrepen idealisme. Er
waren er ook, die bezeten waren door
angst voor eigen en Amerika's onder
gang. Er waren er velen, die ten offer
waren gevallen aan de „pakkende"
reclame of aan de dreigementen van
de Klan Maar er waren er tevenc
die tot de slechtste elementen der
samenleving behoorden. Zij gingen op
den duur de boventoon voeren, vooral
nadat in 1924 een tandarts Hiram
Wesley Evans Simmons als „Keizer
van het Onzichtbare Rijk" was opge
volgd. Simmons kreeg een paar hon
derdduizend dollar voor dit „offer" en
Evans verkondigde al spoedig, dat de
K.K.K. spoedig in Washington de
zaken zou bepalen.
ERNSTIGE MISHANDELING
De verplichting tot „straffen van
slechte medeburgers", die de K.K.K.
leden waren aangegaan, kwam in
de praktijk neer op mishandeling
van Joden, negers en Katholieken.
Mensen werden, al dan niet na
voorafgaande waarschuwing, van
dusdanige schandalen aan het licht,
dat velen zowel in als buiten de
Klan het welletjes begonnen te vin
den en het geheime genootschap de
rug toekeerden dan wel gingen be
strijden.
NOG STEEDS LATENT
In de jaren voorafgaande aan de
tweede wereldoorlog nam de activiteit
van de Klan geleidelijk af. Geheel
verdwenen is hij echter in feite nooit.
Zo nu en dan stak hij het hoofd min
of meer schuchter op. Begin 1956 was
dit nog het geval in verband met de
pogingen van een negerstudente om
toelating te verkrijgen tot een univer
siteit in een der zuidelijke staten van
de Unie.
Het is te hopen, dat de K.K.K. niet
ten derde male actief zal worden.
Want dan ware het te vrezen, dat
een derde zeer donker K.K.K.-
hoofdstuk aan de Amerikaanse ge
schiedenis zou worden toegevoegd.
DIT is de vraag van een
mens, die zich bezig houdt
met de ontvangst van ko
mende gasten. Die vraag klinkt
U tegen uit het draaiorgel op
straat, waar ge fiets naar uw
werk of loopt om boodschappen
te doen. Of, wanneer uw weg
zich langs het orgel voert,
klinkt de vraag U tegen in de
hal van het magazijn, waar ge
uw kerstinkopen gaat doen of
uit de loudspeaker van een win
kel. waarvoor ge juist staat om
een televisie-toestel te bekijken
of U bezint op een pick-up.
Het is ook mogelijk, dat ge de
vraag opvangt uit kindermon-
WOORD
VAN
BEZINNING
rollade is ai besteld. Het feest
maal moet een hoogtepunt wor
den. Vooral wanneer je elkaar
niet alle dag ziet en duseen
mens mag toch wel eens iets
extra's hebben!! Dus de vraag:
hoe zal ik U ontvangen? is voor
U eigenlijk geen vraag meer.
De beantwoording is gegeven in
een versierde kamer, een ver
lichte kerstboom en een diner-
zo bij de komst van God naar
deze aarde op het kerstfeest. De
vraag: hoe zal ik U ontvangen?
zal vervolgd worden met: hoe
wilt Gij zijn ontmoet?
Voor deze ontmoeting zult ge
ook uw voorbereiding treffen,
maar in alles rekening houdend
met zijn wensen. En Gods wens,
is niet alleen, dat het op Zijn
feest uiterlijk in orde is, maar
dat het goed staat met uw ge
zindheid, dus met uw innerlijk.
Als wij geroepen worden om te
gaan vieren het grote gebeuren
in de kribbe van Bethlehem, is
het niet voldoende een vluch
tige blik er op te werpen, maar
vj
den. die ergens bezig zijn hun
kerstliederen in te studeren. Er
schijnt dus iemand op komst te
zijn, wiens ontvangst U ter
harte moet gaan. Verwacht U
iemand? Komen uw ouders over
of krijgt ge de kinderen met
eventuelen kleinkinderen op
kerstbezoek? Dus zal het U toch
wel ter harte gaan om die ont
vangst zo prettig mogelijk te
doen zijn! Natuurlijk, zegt ge.
We hebben ons boompje al ge
kocht en de optuiging er van
is al begonnen. We zullen zor
gen dat het zo gezellig mogelijk
er uit ziet. Ook voor de kerst
bout is al gezorgd. De gans.
het kippetje, het konijn of de
Oude vieringen herleven in nieuwe stijl
(Van ome Brusselse correspondent)
EEN van de mooiste kerstliederen, misschien het kinderlijkste en meest
ontroerende lied over de Heilige Nacht, werd eeuwen geleden in Vlaan
deren geschreven. Uit dit gedicht spreekt de eenvoudige, erkentelijke volks
ziel. Schrijvers als Streuvels en Timmermans hebben veel van die legenden
en diepgevoelde volkskunst voor de alles vernietigende piet-rol van het moder
nisme gered. En wie vandaag herleest wat zij over kerstvieringen in Vlaanderen
hebben geschreven en zelf hebben tot stand gebracht in hun verbeelding,
beseft dat deze mannen groots werk verrichtten! Het Kindeke Jezus in Vlaan
deren" van Felix Timmermans blijft een wonderlijk stuk van innige beklem
ming. kien luistere ook naar het volgende, enige Vlaamse kerstliedeken
DEZE vernieuwing van de Kerst
misgedachte
Hiram Wesley Evans, tand
arts en „tweede keizer" van
het „onzichtbare rijk" der
Ku-Klux-KIan.
huls en hof verdreven. Wie zich
verzette, werd met teer besmeurd en
dan met veren beplakt. Katholieke
kerken en kapellen werden in brand
gestoken en als de brandweer kwam,
verhinderden de K.K.K.-mannen de
blussing. Honderden mannen, vrou
wen en meisjes werden gefolterd,
doodgeschoten, dood geslagen of op
gehangen. Het aantal geselingen
was schrikbarend groot. En zelden
grepen de autoriteiten in. Sommige
magistraten waren zelf lid van de
Klan. Anderen stonden machteloos
tegenover de misdaden en de ter
reur.
„Ongewenste mensen" werden in
„gunstige gevallen door en op aan
stichting van de Klan geboycot, zodat
zij economisch ten onder gingen.
Voorts bewerkte de Klan. dat honder
den Joodse en katholieke arbeiders en
employé's op staande voet en zonder
schadevergoeding ontslagen werden.
Wie zich tegen de „Honderd-Procent-
Amerikaanse" wensen en „politiek"
van het „Onzichtbare Rijk" verzette,
maakte een goede kans, dat hij des
nachts in of buiten zijn huis door in
witte gewaden gehulde mannen met
een brandijzer zou worden bewerkt en
dat men hem dan de letters K.K.K op
de wangen of elders zou inbranden,
ter waarschuwing ook van andere
lastige mensen.
Kortom, in de jaren twintig was het
optreden van de K.K.K. zo, dat men
er zich achteraf slechts over verba
zen kan. dat de overheid niet in
greep. Dit gebeurde ten slotte enige
malen en toen kwamen er tijdens
de processen tegen de Klan-leden
Heerdekens vanbuiten.
Spoedt U op de been.
Met trommelkens. met fluiten.
Recht naar Bethleën.
Want daer is geboren.
Den God van al.
Die ons het leven.
Heeft gegeven.
In den Stal.
Ik heb hier nog drie eieren.
Warm uit den nest,
Ik heb hier nog een kalfken,
Dat is vetgemest.
Ik heb hier nog wat vlaaikens,
In mijn korfken staan,
Om te vereren.
Het Kindeken tere,
Laat ons gaan!
In Brugge en in een aantal scholen
van het Vlaamse land wordt getracht
de oude „kerstsproke" te doen herle
ven. Groepen zangers en spelers ver
tolken de liederen in het middelneder-
lands en worden door trommelaars en
blokfluitspelers begeleid. Zelfs in een
school aan het Brusselse Zuidstation
is die oude Nederlands-Vlaamse tra
ditie in ere hersteld. Om het ver
leden te doen herleven, houden de
schooljongens met koor en fluit
spelers een optocht en treden zy
op voor de Vlaamse Televisie.
Het oude. door de Vlaamse
schrijvers bezongen Vlaanderen, her
leeft aldus voor de verblindende
camera's van de T.V. of langs de neon-
verlichte lanen van de hoofdstad.
Meisjes hullen zich in ouderwetse
zwarte kapmantels en zingen de kerst
liederen in de kerken, waar de micro's
van de radio staan opgesteld
Vlaanderen
brengt het bewijs, dat de
lawaaiige réveillon-feesten de jeugd
niet bekoren. Dat réveillon is een
nachtdiner met liefst vijf of zes gan
gen, wijnen en champagne, waarbij tot
in de vroege ochtend wordt doorge-
feest. Als men rond Kerstmis en
nieuwjaar de Brusselse restaurants
vol ziet zitten met die feestvierders,
zou men wel eens kunnen denken, dat
het een algemeen gebruik is, maar
daar is niets van waar. In Vlaanderen
leeft integendeel in het volk en de
tafel met kerstbout. Maar, mag
ik U nog iets vragen? Is U ook
van plan iemand anders te ont
vangen en te ontmoeten dan
uw ouders, kinderen of klein
kinderen? Of is het kerstfeest
voor U daarmede gevuld? Dus
zou het zijn als of U het kerst
feest maakte en te beslissen
had, wie ge wel of niet zoudt
ontvangen. Maar kerstfeest is
van hoger orde. Het is een
komen van een grote Gij naar
een kleine ik. Het is het bezoek
van een grote Koning aan zijn
kleine onderdanen. En. evenals
bij een bezoek van onze Ko
ningin, haar protocol in acht
dient genomen te worden, even
burgerij nog steeds diep de gedachte,
dat Kerstmis het meest intieme
familiefeest van het jaar is. Met
nieuwjaar kan meer plezier worden
gemaakt, maar Kerstmis is het feest
van de ingetogen bezinning, het feest
van „Christus mens geworden". De
nachtmissen worden in alle kerken
gecelebreerd. Die mis eindigt rond één
uur 's ochtends en de families gaan
dan naar huis. Aan de kerstboom
hangen 's ochtends enkele geschenken
voor ieder van de familie.
Niet zo veel, want de Sinterklaas
geschenken werden reeds op 6 decem
ber aan alle brave kinderen uitge
deeld. Het familiediner is op kerstdag
bijzonder verzorgd. Het is een familie
feest. De kinderen zeggen versjes op
of zingen liederen. Zo waren wij eens
te gast in een Vlaamse familie. Het
diner begon te half één en rond vijf
uur zaten wij nog steeds aan tafel.
Het zou een belediging zijn vroeger
weg te gaan. Er waren vijf soorten
vlees, en drie wijnen. Rond vier uur
ging men nog eens ter kerke, en daar
na werd de kersttaart, een mokka
taart in de vorm van een boomstronk,
verdeeld, en gebruikt met zwarte
koffie.
WAT men in Nederland te wei
nig weet. is dat ook de Frans-
Belgische dichters sterk zijn
gegrepen door de kerstmystiek. Een
van de fijngevoeligste dichters is de
Waalse Brabander. Maurice Carême.
die in 1899 te Waver bij Waterloo werd
om ons te bezinnen op het won
der van Gods solidariteit met
de mensen, dus ook met U! God
wil zich kwijt aan een ik, die
Hem wil ontvangen!
En de plaats die Hij daarvoor
koos is uw menselijk hart. En
welk hart is daarvoor bereid?
Straks is er in grote en kleine
zaken weer opruiming en uit
verkoop, om nieuwe voorraden
op te doen en nieuwe te begin
nen. Doet gij dat ook. Ruim
alle verouderde en verlegen
artikelen in uw leven op. Dan
komt Hij in een op-geruimd
hart!
J. VAN DER WIEL.
Hervormd predikant te Leiden.
geboren. In een van zijn bundels von
den wij een diep ontroerend kerstge
dichtje. dat geheel geïnspireerd is door
de schoonheid van zijn land. het heer
lijk golvende en met boomgaarden ge
sierde Waals-Brabant, ten zuiden van
Brussel.
Les doux pommiers
De mon verger
Tout enneigé.
Les doux pommiers
de mon pays
ont resplendi.
(De zoete appelbomen
van mijn boomgaard
geheel ingesneeuwd
De zoete appelbomen
van mijn land,
schitteren fel)
L'étoile a mis
le feu au ciel.
Jésus est né.
Pomme dorée
qui étincelle
de charité.
(De sterre
stak de hemel in brand
Jezus is geboren
Gouden Appel
die schittert
van weldadigheid).
Zo hebben de Belgen, zowel de Wa
len als de Vlamingen, hun eigen
Kerstmistraditie, welke blijft leven,
ondanks het „heidens" gedoe in de
grtite steden!
Na zijn laatste grote daad, zijn bijdrage tot de stichting van het Duitse
Keizerrijk .speelt Ludwig II van Beieren als vorst nog nauwelijks een rol.
De staatszaken interesseren hem niet. De landsgelden gebruikt hij ter Commissie worden op Konings bevel
financiering van fantastische projecten, deels geïnspireerd op Wagners Slangen gezet in de kelders van Neu-
II r „i1v,,*/ sohwanstem en hu praat erover, ze te
opera s deels op de vergane pracht van het regime van Lodewijk XIV. doen onthoofden!
Dan daalt de nacht over Ludwig, omsluiert zijn brein, en hij zoekt de Tenslotte laat hij de Commissieleden
j L i ui CK,„L„r„„, los en ze keren onthutst naar München
dood in het water van het Sternberger Meer. terug. Nu volgen spannende dagen.
De koning vertoeft op zijn kasteel
Neuschwanstein, wanneer de commis
sie die hem dit moet mededelen, ver
schijnt. Het gerucht is door het Beierse
land gegaan, boeren met buksen en
hooivorken snellen te hulp om hun ko
ning te beschermen. De leden van de
Beieren is een rijk land en Ludwig vloer., tafeltje-dek-je uit het sprookje
put met vrije hand uit zijn schatten. Op de tafel staan de marmerbustes van
Fabelachtige projecten heeft hij in Lodewijk XIV en Marie Antoinette, die
zijn koortsig brein en de middelen om hij ziekelijk bewondert, en daarmee
ze te verwerkelijken! converseert in perfect Frans. Hij krijgt
Hoog boven Hohenschwangau aan de wonderlijke neigingenhij kust altijd
Alp-See bouwt hij een nieuw kasteel, een pilaar van dit paleis, wanneer hij
Neuschwanstein, een waar sprookjes- daar terugkeert, hij stapt uit zijn rij-
slot met zijn tinnen, torens en kante- tuig en buigt voor een oude eik. Hij
len. Zijn Wagnerisme maakt hier amok rijdt 's nachts door het duistere land,
het ganse kasteel staat in het teken begeleid door postiljons met fakkels,
van Teutoonse sagen. Overal ontmoet Voor de bevolking is hij een sprookjes-
men het embleem van Lohengrin, de vorst, zijn Beieren hangen sterk aan
Zwaan. Maar eigenlijk is hü dan al on- hemzij kennen hem ook niet.
ECT-theato In^yrlSm Ludwirs bouw-manie neemt toe. HU 2?
monumeat, van de vriendschap. De 'aa* een fantastisch paleis bouwen op
geestes^Rp koning heeft een nieuw het. Herren-Insel in de Chiemsee, een
Konings vrienden raden hem
naar München te gaan en zich als Ko
ning te doen geldenhet volk zal
zijn zijde kiezen.
Maar Ludwig kan niet besluiten en
enkele dagen later is daar de commis
sie opnieuw met een aantal krank
zinnigen-verplegers. In Berg worden
hem enkele kamers toegewezen, de ven
sters zijn getralied, de deuren op slot.
Het einde
Het schijnt, dat Ludwig gelaten zijn lot
accepteert. En dr. Gudden, die met. het
toezicht op de ongelukkige vorst belast
is, heeft er dan ook geen bezwaar tegen
met hem een wandeling te maken langs
fcTool^govonden.°en1 daarmee behWfThlj kopie van Versailles. De koning omgeeft nfnkhüc^omeln" bmnen het
zich met hofhouding van acteurs, ninkl«k domein.
kappers, mensen ver beneden zijn Wanneer het tweetal na enkele uren
stand, die plotseling zijn intimi wor- noLniet teruggekeerd is gaan de ver
den en even plotseling weer in de ver- ontruste wachters op zoek. Aan de oe-
getelheid verzinken. Hij wenst dat zijn ver Xani meer vinden ze de hoed
hovelingen plat voor hem ter aarde yan ^ejkomng, en dan ontdekken ze de
vallen, hU maakt plannen voor een
nieuw kasteel, Falkenstein. Maar de
schatkist raakt uitgeput, de ministers
niet te praten, niet om te gaan. Zijn
grote voorbeeld wordt Lodewijk de
Veertiende de Zonnekoning!
Verscheidene malen maakt Ludwig strikt
incognito reizen naar Frankrijk. Hij
speelt met de gedachte, in Beieren een
groter Versailles te laten bouwen, maar
besluit eindelijk tot een kopie van een
ander Bourbon-bouwsel: Trianon!
lichamen van dr. Gudden en de onge
lukkige vorst, beide verdronken.
Allerlei geruchten doen de ronde. Het
De Bourbon-manie
De Franse lelie vervangt nu als em
bleem de Lohengrin-zwaan. Linderhof,
bbiiaini^b luani urn, uc uiijuaicia -
rebelleren, en vragen zich af, hoelang ^eet. Ludwig naar de over-
--- kant had willen zwemmen, waar zun
nicht Elisabeth keizerin van Oosten
rijk, die in Possenhofen logeerde, hem
dit nog kan doorgaan
Fatale stap
Ludwig moet geld gaan lenen en wei-
wachtte met een rytuig.
Beieren rouwde over Ludwig. de
vaar het nieuwe paleis wordt gebouwd. "JJ 'fTtaiTsUu' hiïYrafèt ëêid "aYn de 'wln'nr'd'Ier Hel v"Saf hfm "in
Kosten noch moeite worden gespaard exeentne, „ten en atheer «n wanirou-
nabü Oberammergau, wordt de plaats dra lukt ook d niet meer Dan doct hij
i-noe Haai itiptln-n na Ipl g n-ltriit PPhAlltrfl
Tien inwoners van het „onzichtbare rijk"
(de Ku-Ktux-Klan)j,
om het boven Trianon te dien excelle
ren. Ludwig noemt zijn nieuwe bezit
ting Meicost-Ettal.de naam is geba
seerd op een anagram van Lodewijk
XIV's roemruchte woorden „l'Etat c'est
moi"!
Hier, in Lniderhof, dineert Ludwig
familie Orléans, nog altijd azend op de
Franse troon, en belooft Beieren's neu
traliteit in geval een Frans-Duitse re
vanche-oorlog zou ontbranden. Dat is
teveel! Ludwig wordt verklaard tot
een gevaar voor de staat, en het kabi
net besluit, de koning in verzekerde be
waring te nemen en zijn oom, Luitpold.
alleen. De gedekte tafel rijst op uit de aan te stellen tot regent.
wen richtten zich tegen de regering en
de regent. Ludwig was een sprookjes-
vorst geweesten het volk laat zich
zijn sprookjes niet gaarne afnemen.
In de Beierse bergen herinneren
sprookjeskastelen en -paleizen nog aan
Ludwig, de Zwanenridder
Tom Lodewijk