Maranatha-kerk is thans in bezit
van prachtig kerkorgel
Wat Full Speed nü doet
Beschaafde heldere intonatie
WIENER OKTETT HEROVERDE
LEIDEN MET MEESTERSCHAP
Badings expliceerde eigen opus
op het jeugdconcert Toonkunst
Leidse
Volksmuziekschool met
ruim 250 leerlingen gestart!
95ste jaargang
Donderdag 20 december 1956
Tweede blad no. 29017
Leids orgelbezit uitgebreid
Instrument heeft 834 pijpen en elf stemmen
Gistermiddag is orgel in de Maranatha-kerk aan de Lage Morsweg
uit handen van de orgelbouwer Willem van Leeuwen van Leiderdorp over
genomen en door de heer Van Hoeken, als voorzitter der terzake actief
geweest zijnde orgelcommissie, overgedragen aan het Wijkbestuur. Daarmee
is het Leids orgelbezit wederom op verheugende wijze uitgebreid.
Het tijdsverloop tussen opdracht en
gereedstelling voor gebruik heeft amper
een half jaar bedragen, waarmee dus
een ongewoon vlotte uitvoering tot stand
is gekomen.
De overdracht had plaats ten over
staan van een kring van naastbij be
trokkenen en enkele belangstellenden,
als getuigen, op sobere, bijna intieme
wijze, zonder het karakter van plech
tigheid te dragen. De officiële ingebruik
neming immers zal openbaar eerst ge
schieden op 27 dezer met een orgelbe
speling door de hoofdorganist der Ned.
Herv. Kerk, Adriaan Blankenstein.
Het gekozen systeem is, als te ver
wachten was, het mechanische, dat de
voorliefde heeft van de algemeenheid
onzer organisten. Dit klassieke principe
toch van onze beroemde orgels der 17de
en 18de eeuw heeft vele voordelen van
muzikale betekenis.
Men weet misschien dat de terugkeer
tot het mechanische principe zeer be
vorderd werd door de z.g. Veka-sleep-
laden (een vinding van de firma Van
fluit 4', sesquialter III; (borstwerk) cym-
bel II, kromhoorn 8'; (pedaal) prestant
8', fagot 16', schalmei 4'.
De omvang is voor hoofd- en borst
werk C-g"\ voor pedaal C-f'
Wat de nevenregisters betreft, aan
wezig zijn de koppelingen borstwerk-
hoofdwerk, hoofdwerk-pedaal, borst-
werk-pedaal, tremulant-borstwerk.
Iets klopt echter niet in bovenstaande
opgave: kromhoorn en tremulant zijn
namelijk voorlopig op het hoofdwerk
aangebracht tot de register-uitbreiding
een feit wordt.
Men beschikt dus thans over de drie
timbres van prestant, fluit en de ene
tongstem; straks zal zich daarbij de
strijkerskleur voegen van de spits-
gamba.
Adviseur van de orgelcommissie was
de toekomstige, reeds aangestelde or
ganist A. de Leeuw uit Den Haag. Daar
deze voorlopig nog het orgel der Hoog
landse Kerk, hangende de restauratie,
bedient, zal de heer Hensen hem tijde
lijk vervangen.
Het eindrapport, door de heer De
Leeuw aan de orgelcommissie uitge
bracht in verband met de oplevering,
sprak van een zorgvuldige uitvoering
en van een beschaafde, heldere blijde
intonatie, van het eigen karakter van
hoofd- en borstwerk en van de mooie
eenheid die kromhoorn (de tongstem),
fluit- en prestantenkoor vormen.
Vanzelfsprekend zijn door de toekom
stige organist de klankmogelijkheden
door de spraak van het orgel zelf ge
demonstreerd, waarna hem Adriaan
Blankenstein opvolgde met concertfrag
menten, gespeeld met de van hem be
kende vaste hand en evenwichtige op
zet.
Het orgel „loopt" licht en perfect,
is ingesteld op de polyfonie en vergt
een vaardige bespeler, daar de scherp-
geljjnde klankgeving niet toe zou la
ten enige ongerechtigheid te verdoe
zelen!
ZEER GUNSTIGE INDRUK
Ook de heer Blankenstein verklaarde
desgevraagd een „zeer gunstige indruk"
te hebben.
De heer De Leeuw vertelde ons nog,
dat alleen al van het hoofdwerk uit
1023 combinaties realiseerbaar zijn, al
zouden die niet alle bevredigen! Dan
kan men nog het pedaal koppelen, met
de tremulant werken, maar aan de be
rekening van de ons daartoe voorgelegde
wiskundige formule hebben we ons niet
gewaagd
De Leidse Hervormde Gemeente is
een prachtig orgel rijker geworden!
V.
Het prachtige in strakke lijn ge
houden orgelfront.
(Foto L.D./Van Vliet)
Wim Kan op zijn best
Afscheid voor
Afrika-tournee
Begin volgend jaar gaan Wim Kan
en zjjn onafscheidelijke Corry een
tournee maken naar Afrika. Tenminste
wanneer de wereldomstandigheden
geen roet in het eten zouden werpen,
maar dat zal wel schikken! Voor zijn
vertrek neemt het echtpaar Kan nu
nog afscheid van enkele plaatsen, die
het na aan het hart liggen en Leiden
mag zich gelukkig prijzen, dat het
daarbij behoort.
Maar Leiden weet Wim Kan op zijn
beurt ook zeer te waarderen, dat bleek
uit het feit, dat onder auspiciën van
K. en O. de Schouwburg geheel was vol
gestroomd, toen gisteravond dit afscheid
plaats vond. En beide partijen mogen
zeer tevreden zijn over het resultaat:
Leiden zag onze knappe conferencier,
die onbetwist aan de kop van dit genre
zich heeft geplaatst, op zijn best. Ruim
vijf kwartier heeft Wim Kan zijn audi
torium bezig gehouden, zo, dat de lach
niet van de lucht was. Binnenlandse,
buitenlandse politiek, ja wat niet al hol-
dedeborrelde over en door elkaar. Na
vertellen kan men het niet, tenminste
niet zodanig, dat het effect behouden
blijft. Het is het geheim van Wim Kan's
totale persoonlijkheid met haar zonnig
cachet ook zijn liederen waren bij
zonder geslaagd.
Na de pauze was het Corry Vonk, die
in haar eigen genre, dat toch zo hemels
breed van dat van haar echtgenoot ver
schilt entoch vullen zij elkaar aan!
liet zien, dat ook zij nog op volle kracht
is. We zagen van haar in hoofd/aak
oude nummers uit het 25-Jarig ABC-
cabaret, waarvan de Veluwse figuren wel
het sterkst aanspreken. En dan haar
zeven hoeden, Jan en ik, dat het even
zeer deed.
En tenslotte was het natuurlijk Wim
Kan, die zijn aan zijn lippen hangende
auditorium naar de uitgang praatte:
heel discreet en onder verzekering, dat
hij nog wel uren zou kunnen en willen
doorgaan
Toen de voorzitter van K. en O., de
heer H. de Wilde, Corry Vonk bloemen
aanbood en bonbons, onderstreepte de
ganse schouwburg-bevolking met dave
rend applaus, waaraan bijkans geen
einde kwam, de wens: goede vaort en
behouden terugkeer!
Waarbij ook wij ons van harte willen
aansluiten.
Natuurlijk was het Ru van Veen. die
bescheiden als altijd doch effectief op
de vleugel begeleidde, waar dit nodig
was en Peter van Hattem zorgde als
jongste lid van het ABC-cabaret nog
voor enige aanvulling van het program:
evenzeer bescheiden, doch innemend.
Hedenavond nog een reprise.
M.
(Ingez. Med.-Adv.)
Full Speed de sigaret die
door zijn pure virginia-kwa*
liteit steeds meer rokers tot
zich trekt komt nu met een
serie autopiaatjes, die werke
lijk alles slaat
Het album bij deze nieuwe
serie verschijnt binnenkort.
Het is nóg mooier uitgevoerd
dan de beide vorige... Span
nend geschreven! Pakkende
beschrijvingen van races en
rallyes! Experimenten avon
tuur Met 4 grote gekleurde
platen! (Prijs f 1.85).
Bestel het nieuwe album nü
reeds bij Uw sigarenwinkelier.
Deze heelt voor U ook de
vorige albums „De Geschie
denis van de Automobiel"
(Serie I) en „Over Auto's en
Auto-rensport" (Serie II).
Thans brengt
Full Speed als nieuwe
serie plaatjes
„De Auto in de
moderne tijd"
Het thans 10 jaren bestaande, wijd en zijd vermaarde „Wiener Oktett",
dat het vorig jaar helaas noodgedwongen bij Toonkunst verstek moest laten
gaan, nu tweemaal op één dag: 's middags voor de jeugd, 's avonds voor de
ouderen. En nóg is 't van het goede, liever gezegd van het sublieme niet te
veel: men zou nog léng naar dit ongeëvenaarde meesterschap van ensemble-
spel kunnen en willen luisteren!
Géén toehoorder van 1954 is hen vergeten en al zijn er wegens ziekte
enkele plaatsvervangers zo voor de vermaarde contrabassist Johann Krump
dit schaadt het wonderbaarlijk hoog niveau in genen dele: die plaatsver
vangers zijn immers volkomen gelijkwaardig!
Leeuwen), die aantasting door tempe-
ratuursinvloeden, mede van gas- en
centrale verwarming, uitsluiten.
De bestekprijs is f. 28.800, ten volle
bijeengebracht, en strekt zich uit over
een instrument van 834 pijpen en 11
stemmen, verdeeld over twee klavieren
sn pedaal. Met dien verstande, dat on
middellijke uitbreiding uitvoerbaar is.
DE HUIDIGE DISPOSITIE
VAN HET ORGEL.
Op het hoofdwerk zitten thans prestant
en roerfluit, elk 8 voet, octaaf 4', woud-
duit 2', mixtuur IV-VI. Op het borst
werk holpijp 8', speelfluit 4. prestant 2',
Dasard 11/3'. Op pedaal tubbas 16'.
Te zijner tijd zullen nog geplaatst
worden: (hoofdwerk) spitsgamba 8',
BURGERLIJKE STAND
VAN LEIDEN
GEBOREN
Robert, z. v. M. van Hemert en S. M.
Schoonderwoerd den Bezemer; Geertruida
Jacoba, d. v. J. Willems en G. J. Heine-
aan: Dirk Simon Frederlk, z. v. J. J.
[Üroon en M. van Tol; Johannes Wiltoel-
us Cornells, z. v. A. C. L. Nooljen en P.
A Th. van der Steen; Cornelia, d. v. J.
len Haan en H. van Trlcht: Johannes
Marlnus Hendrikus. z. v. H. H. van den
Bogaerd en Th. C. de Groot; Maria Go-
retti Cornelia, d. v. J. M. Borgers en E.
Xempers; Donald, z. v. U. Spitsbergen en
H. Vink.
OVERLEDEN
G. J. Uithol, zoon, 7 dagen.
Officiële publikatie
SLUITING GEMEENTELIJKE BUREAUS
Burgemeester en Wethouders van Lei-
fcn brengen ter openbare kennis, dat de
ïemeente-secretarie en de bureaus der
iemeentelijike diensten en bedrijven, als
mede het gemeentelijk badhuis, behou
dens het hierna vermelde, op maandag
H december a.s de gehele dag voor het
publiek gesloten zullen zijn.
Het bureau van de burgerlijke stand zal
;oor het doen van aangiften van geboor-
;*n en overlijden geopend zijn van 910
'JUx.
Het Stedelijk Museum ,,De Lakenhal"
(«1 geopend zijn als op andere werkdagen.
Verrassend begin
Kinderen leren de muziek zelf ontdekken
Met behulp van een gemeentelijke
subsidie is zoals ivij reeds enkele we
ken geleden uitvoerig hebben bericht
in leven geroepen de Stichting Volks
muziekschool Leiden, welke beoogt
muziekonderwijs te bevorderen in de
breedste zin voor leerlingen uit alle
rangen en standen der maatschap
pij. Tijdens een bijeenkomst, die gis
teravond in de aula van de Openbare
School Du Rieustraat werd gehou
den, is deze Leidse Volksmuziek
school ofjicieel geopend door de
voorzitter van de stichting, de heer
J. C. van Schaik. Deze deelde mede,
dat het onderwijs voorlopig is be
stemd voor de leerlingen der hoogste
klassen der lagere scholen in de om
geving van de Burgemeesters- en
Professoremoijk en dat het aantal
aanmeldingen niet ruim honderd, zo
als de algemene verwachting was,
bedroeg, doch niet minder dan 250.
Al deze leerlingen zijn in 8 klassen
van dertig ingedeeld. Inderdaad een
verrassende mededeling
ACHT KLASSEN VAN DERTIG
Van het aanvankelijk voornemen twee
maal per week gedurende drie kwartier
les te geven heeft men om begrijpelijke
redenen af moeten zien. Er zal voorlopig
één les van een uur gegeven worden.
Met één leraar kan men reeds nu niet
meer volstaan om welke reden een twee
de zal worden aangetrokken. Na de
aandacht te hebben gevestigd op de ver
schillende problemen waartegenover de
organisatoren zich gesteld zagen, sprak
de heer Van Schaik over de betekenis
van de Volksmuziekschool. Dergelijke
scholen bestaan in vele plaatsen van ons
land o.m. in Amsterdam. Den Haag,
Rotterdam en sinds kort ook in Haar
lem. Het onderwijs is zoals bekend geba
seerd op de moderne muziekpedagogi-
sche methode van Willem Gehrels. Het
kind leert de muziek a.h.w. zelf ontdek
ken. Het type onderwijs op de volksmu
ziekschool kent een afdeling A (alge
meen vormend muziekonderwijs) en een
afdeling B. die hierop aansluit (instru
mentaal onderwijs voor kinderen, die
daarvoor geschikt zijn). Als overgangs
stadium is er de studie van de blokfluit
DEMONSTRATIE VAN
AMSTERDAMMERS
De inmiddels per autobus aangekomen
kinderen van een B 2 klas der Amster
damse volksmuziekschool gaven later op
de avond een allerplezierigste demon
stratie onder leiding van de heer W.
Terburg, die tevens het een en ander
vertelde over de werkwijze van dit klas
je. Veel geduld is vereist, doch de resul
taten zijn in meer dan een opzicht ver
rassend. Aan improvisatie wordt bijzon
der veel aandacht besteed en terecht.
Een groepje oudere meisjes liet horen,
dat de gitaar niet alleen op de bekende
slagmanier bespeeld kan worden, doch
ook in meer Spaanse stijl. Een van deze
meisjes bracht met haar gitaar zelfs
een prelude van een Spaanse componist
ten gehore.
Dat dit muziekonderwijs ook de esthe
tische vorming van de Leidse jeugd ten
goede zal komen spreekt vanzelf. Slechts
op deze wijze zal de schoonheid van de
muziek in het latere leven van de kin
deren niet meer verborgen blijven.
Men ondergaat de ware speelvreugde
in compositie der „Onvergankelijken":
in Haydns Divertimento voor strijk
kwartet en contrabas, in Mozarts ver
rukkelijk Divertimento in D dur (V.
334) van 1779. eigenlijk een strijkkwar-
tet met twee obligate hoorns, hier ver-
j vangen door hoorn, fagot en contrabas
en Beethovens ook de vorige maal
1 gespeeld Septett in Es gr. t. op. 20 van
1802. dat, zo men dan per sé tot verge-
I lijkingen wil komen, wellicht de aller-
I hoogste weldaad schonk!
j En 's middags voegden zich daarbij
het eerste en Laatste deel van het reeds
in 1952 bij Toonkunst geïntroduceerde,
in opdracht van de gemeente Amster
dam geschreven Oktet van Henk Ba-
dings, die nota bene zélf voor de jeugd
een duidelijk-voorlichtende explicatie
kwam geven.
Men is bij dit alles all&ng vergeten,
dat het Oktet van de Vlaming Marcel
Poot, Brahms' Klarinetkwartet en
Kreutzers „Grand Septet", oorspronke
lijk op het program geplaatst verval
len moesten.
Men acht per slot de ruil zo slecht
nog niet!
Wat is toch het ondoorgrondelijk ge
heim van deze Weners: is het 't tech
nisch alvermogen, de welluidende pure
klankschoonheid, het intens begrip, de
stuwkracht van primarius Willv Bos-
kovsky, die met zeldzame trefzekerheid
en gemak de klaarste toongeving uit zijn
wonderlijk schoon klinkende Quadag-
nini tovert?
Ach: het zijn al deze en nog véél
meer facetten tezamen, die maken dat
men gefascineerd blijft luisteren tot de
laatste toon van Schuberts als toegift
gegeven verrukkelijk Menuet uit diens
Oktett van 1824 verklinkt en dat de
meest stormachtige bijval op deze
avond voor goed besluit.
En men gaat huiswaarts met de ge
dachte, dat wat deze Weners ook bren
gen mogen, onvergetelijk in het hart
gegrift blijft!
Reed^^erder gaven wij een uitvoerige
beschrijving van Badings' Oktet. in op
perste concentratie gespeeld. Een ge
waagd experiment dit voor de jeugd te
geven. Zij laat zich echter niet zo gauw
voor geestelijke complicaties stellen als
de ouderen. Het werk werd dan ook
merkwaardig goed opgevangen, al was
er dan ook soms een zekere onrust van
enkele „ongelovigen" merkbaar. Dank zij
mede Badings' ook voor de aanwezige
volwassenen verhelderend werkende
uiteenzetting leek er begrip te bestaan
en was er opmerkelijke luisteraandacht.
Men werd ingeleid tot de sonatevorm,
de thematiek, tenslotte de superieure
variatiekunst niet minder dan een
14-tal waarbij elk instrument solië-
rend aan bod komt. En men beseft ter
dege dat hier een „modern" meester
aan het woord is. die cerebraal, doch
met een waarachtig muzikantenhart in
„eigentijdse" en veelal orkestrale taal.
véél heeft te zeggen.
Het formidabele opus. aan deze We
ners opgedragen en door de wereld door
hen reeds uitgedragen, genoot een feil
loze interpretatie. De componist werd
uitbundig toegejuicht!
Beethoven behoeft weinig woorden: hij
spreekt direct tot het gemoed. Diens
aan Keizerin Maria Theresia gewijd
Septett behoudt, hoewel het Beethoven
door de verworven „populariteit", welke
hij verafschuwde, een „doorn in het
oog" was, „eeuwigheidswaarde" en naar
die waarde is het ook verklankt in een
onuitputtelijke rijkdom van nuances
met een onzegbaar ontroerend Adagio
Cantabile en een opvallend geaccen
tueerd voorgedragen Menuet, dat de
blijmoedige Beethoven uit zijn vrucht
baarste tijd typeert.
Noch ook over Haydn en Mozart zijn
veel woorden nodig: aan wie zou de
vertolking beter zijn toevertrouwd dan
aan deze Oostenrijkers, die met hun
sinds eeuwen overgeërfde eruditie deze
spirituele in harmonie van edele klank
vervatte taal in merg en been verstaan
en deze met tintelend élan doet her
leven, met de van Mozart bekende fre
melancholie daartussendoor. Een Mo
zart. uitgedragen in een schier aan naï
viteit grenzende eenvoud, wars van het
pathos, dat hem vreemd was. bij voort
during klaar en markant in de scherp
ste contouren.
Zij zetten daarmee een hoge traditie
voort!
Het Wiener Oktett, zó eensgezind in
deze, speciaal voor hén bedrukkende
tijd te horen en daardoor opnieuw te
beseffen wat „cultuur" in de hoogste
zin betekent, is een weldaad.
Kamermuziek .gehouden in onverge
lijkbaar evenwicht van glanzende klank
en van onvergelijkbare klasse, die alle
angsten van het heden als sneeuw voor
de zon doet wegvagen: ideaal voor deze
instrumentalisten om daarin afleiding
te vinden zeer speciaal voor de Hon
gaar die de cellomuziek deed zingen!
ideaal ook voor ons toehoorders, die
met hen meevoelen en al het smarte
lijke van een verwarrende weerldsitua-
tie voor enkele uren vergeten kunnen.
Mogen deze waarlijk „grote musici"
één voor één onovertreffelijk hun
violen, alt, cello, contrabas, klarinet,
fagot en hoorn bespelend, in de toe
komst voor de Toonkunst bespaard
blijven.
Dat zal ook de wens zijn van de
Maatschappij voor Toonkunst, die hen
opnieuw naar hier bracht en Leiden
er gelukkig mee heeft gemaakt!
Dat zal ook de wens zijn van allen,
die dit verrassende optreden ton
tweede male mochten bijwonen!
H.
Installatie Vertrouwensraad melksanering
Ook consumenten in raad
vertegenwoordigd
De wethouder van Sociale Zaken, de
heer S. Menken, installeerde gister
avond in het stadhuis de vertrouwens
raad van de melksanering.
In deze raad hebben voor de consu
menten zitting: mevr. N. KeyStuur
man, mevr. S. A. Th. Goudswaard
Knipscheer, mevr. J. C. Berg—De Wit,
mevr. G. LindenhofHop en mevr. W.
L. MajoleéBlansjaar. Verder de heren
M L. C. de Geus. J. H. v. d. Kloot en
J. P. van der Holst.
Wethouder Menken heette allen wel
kom, in het bijzonder de heer S. J. van
Egmond. voorzitter van de sanerings
commissie.
Als de voorgeschiedenis van de sane
ringscommissie bekeken wordt, komt
duidelijk naar voren dat deze commis
sie er niet zo maar is gekomen. In 1951
is men, aldus spreker, al begonnen,
maar tot tweemaal toe is het op niets
uitgelopen, mede door het niet vereiste
percentage voor de oprichting en ook
door de vele bezwaren die men had.
Wethouder Menken was verheugd, dat
de melkhandelaren nu met een vrije sa
nering uit de bus gekomen zijn, die
buiten de overheid tot stand is gekomen.
Er kwam een sanering in de stad, men
deelde Leiden in sectoren in, en in elke
sector drie melkhandelaren. Deze han
delaren zijn aan de sector gebonden en
ook de bewoners aan hèn. Er is reke
ning gehouden met de keus. wat altijd
een tere zaak is geweest. Spreker bracht
nog even in herinnering dat drie grote
vakcentrales zich op zeer goedkope ma
nier hadden teruggetrokken. Zij hadden
dit n.l. alleen problemen voor huisvrou
wen gevonden, hoewel de melkhandei
toch een grote plaats inneemt in de
samenleving.
De middenstand is gelukkig anders te
werk gegaan, zodat er nu een commis
sie is samengesteld.
HET WERK VAN DE
VERTROUWENSRAAD
Met grote nadruk verklaarde de
wethouder dat het karakter van deze
vertrouwensraad niet is, dat de leden
allerlei kleine meningsverschillen, zo
als het minder netjes optreden van de
melkslüter enz. te behandelen krijgt.
Het gaat om de meer ernstige moei
lijkheden waardoor bijv. de sanering
in een deel van de stad geremd zou
kunnen worden.
Omtrent de werkwijze wordt de raad
geheel vrij gelaten. Wethouder Menken
sprak de hoop uit, dat deze vertrou
wensraad veel goed werk mag verrich
ten en verklaarde met deze woorden de
raad geïnstalleerd.
Hierna sprak de heer S. J. van Eg-
mond over de vele problemen die er
rondom de melksanering oprijzen. Het
is van belang, aldus de heer S. J. van
Egmond. dat de raad een gedegen ken
nis heeft omtrent de huidige sanerings
toestand. Dan kan men pas een oordeel
hebben over de problemen. Ook deze
spreker wenste de raad veel succes toe.
KON. NED. MIJ VOOR TUINBOUW
EN PLANTKUNDE
Uitslag thuisbroeiwedstrijd
De voorzitter van de Kon. Ned. Mij.
voor Tuinbouw en Plantkunde, de heer
Joh. Jonker, opende gisteravond de laat
ste ledenvergadering van dit jaar in het
,3uis over 't Hoff'". Op deze avond had
de uitslag plaats van de in september
uitgereikte hyacinten en krokussenwed-
strijd. De heer D. Hogewoning uit Rijns
burg gaf echter eerst een interessante
uiteenzetting over de verschillende bol
len. die hijzelf al had laten „trekken"
Hierna gaf de heer D. Hogewoning mes
behulp van de heer H. v. d. Bos een
demonstratie met zelfgemaakte kerst
stukken.
Inmiddels was de jury klaargekomen
met de uitslagen van de thuisbroeiwed
strijd. De volgende prijzen werden toe
gekend: hyacinten: le prijs: mevr Hof
man; 2e pr. H. v. d. Bos: 3e pr. K Wil-
lemsteyn; 4e pr. mevr. de Leeuw: 5e pr.
P Boekee; 6e pr. mevr Veendorp: 7e pr.
mevr. v. d. Bos. Krokussen: le prijs:
mevr. Hofman; 2e pr. mevr. Veendorp:
3e pr. mevr. Smit; 4e pr. mevr. Povel;
5e pr. mevr. de Leeuw; 6e pr. mevr. Jon
ker; 7e pr. K. Willemsteyn.