RIEL BLOEMEN FILMS Sempre Crescendo opende viering van het 125-jarig bestaan Achttien glas - in - loodramen aangebracht in Chr. Geref. kerk 95ste jaargang Zaterdag 1 december 1956 Tweede blad no. 29001 In elk raam is een bijbels motief verwerkt Het kerkgebouw der Chr. Geref. Kerkonkruid onder de tarwe, het brandoffer aan het Steensehuur heeft een even stijlvolle als bijzonder fraaie verrij king ondergaan, welke tevens een waardevolle aanwinst betekent in de „aankleding" van een protestants be dehuis. Niet minder dan achttien ge brandschilderde glas-in-lood-ramen - in elk raam is een bijbels motief ver werkt - zijn in het kerkgebouw aan gebracht. Bij de keuze der voorstellingen, die al- let zijn ontleend aan de bijbel, is men met zeer veel overleg te werk gegaan, waarbij de ontwerper zich heeft laten leiden door de centrale gedachte, welke aan de prediking en de bediening der sacramenten ten grondslag ligt. Zeer goed komt dit tot uitdrukking in de ra men. die resp. boven en ter weerszijden van de kansel zijn aangebracht. In het raam boven de kansel treft men een re genboog aan. met daaronder een open geslagen bijbel. De gedachte van deze voorstelling is ontleend aan Openbarin gen 4. De beide sacramenten: Doop en Heilig Avondmaal, zijn symbolisch weer gegeven in de beide andere ramen. Voor het symboliek van de doop greep men terug op het doopvont, met daarboven Het brandofferdit motief is ont leend aan het bijbelwoordGod zal zichzelf een lam ten brandoffer voorzien" Gen. 22:8. (Foto L.D./van Vliet) een opvliegende duif, symbool van de Heilige Geest. De beker en het brood wijzen - in het andere raam - naar de viering van het Heilig Avondmaal. Recht tegenover de kansel, boven het orgel, treft men in het midden een raam aan, waaraan de gedachte ten grond slag ligt, dat de gelovige langs de kruis weg mag opklimmen tot de Lichtstad. (God zal zichzelf een lam ten brandoffer voorzien), de bron van het levende wa ter (waterput en kruik), geloof, hoop en liefde (kruis, anker en hart), de ge rechtigheid (weegschaal), de druiventros (Ik ben de ware wijnstok), 't hijgend hert schreeuwend naar de waterstromen (Ps. 42) en de gelijkenis van de vijf wijze en dwaze maagden. Al deze voorstelingen, die in fijne zachte kleuren zijn gehouden, zijn bij zonder goed getroffen en vormen voor dit bedehuis een belangrijke en ook zin volle aanwinst. Bomaanslagen in Algerië Drieentwintig personen zijn gedood en vijftien gewond door het ontploffen van bommen in twee gebouwen te Nedro- mah in Algerië. aldus is vrijdagavond te Oran vernomen. Een van de bommen vernielde een bakkerswinkel, een levensmiddelenpak huis en een etage van een flatgebouw. De tweede helse machine ontplofte in het huis van een rabbijn. (ingez. Med.-Adv.) voor (Ineez. Med.-Adv.) Mens, durf te leven! Hartverwarmend Casino Wat is het, dat in deze film het hart zo bijzonder verwarmt? Is het de knappe rol van James Stewart als George Bailey, de man, die reeds in zijn prille jeugd met bruisende levenslust de wereld wil ontdekken en haar met zijn idealen wil veroveren? Maar zijn illusies worden de bodem ingeslagen door het grillige noodlot, dat hem op een plaats werpt, die hij in zijn hart verafschuwt, doch desondanks met succes bezet houdt: de directeurszetel van een vrijwel nood lijdende bankinstelling, die de „kleine lieden" in staat stelt een eigen huisje te bezitten. Is het soms de vertolking van de lieftallige Donna Reed, die vroeg tijdig haar grote liefde voor George ont dekt en deze door dik en dun trouw blijft ondanks de grote moeilijkheden, die hem tenslotte dreigen te overwoeke ren? Of is het wellicht de zo diep men selijke. vaak ontroerende, maar ook dik wijls geestige geschiedenis, waarin ten slotte een engel uit de hemel naar de aarde gestuurd moet worden om op originele en humoristische wijze George Bailey te helpen bij het hervinden van het vertrouwen in zichzelf en zijn om geving? Het zijn wellicht allen belangrijke fac toren, maar het moest een regisseur ais Frank Capra zijn die deze op zich zelf goede schakels tot een bijzonder bekoor lijke ketting kon smeden. Op uiterst ge raffineerde wijze heeft hij de mogelijk heden, die het medium hem biedt, uit gebuit. Zó gehanteerd kan een dergelijk meesterwerkje tot stand komen, dat nooit doet bulderen, maar vaak laat glim lachen, dat nimmer doet snikken, maar soms laat slikken, dat geen moment verveelt, integendeel, steeds zijn frisse aantrekkelijkheid behoudt en slechts éénmaal een zucht ontlokt, n.l. van te leurstelling, wanneer er „einde" op het doek staat! Inspecteur Callaghan en de geheime code Spannend Trianon In het Trianon-theater wordt deze week een echte detective film vertoond, die van het begin tot i het einde boeit. Er worden uit een En- gels laboratorium voor atoomonderzoek belangrijke documenten gestolen, waar door de veiligheid van Engeland ernstig in gevaar komt. De regering draagt Slim Callaghan op het onderzoek ter hand te nemen en uit te zoeken waar het lek zit en waar de berichten heen De symbolische voorstelling van het sacrament van de Heilige Doop. (Foto L.D./van Vliet) VAM DEZE WEEK: gezonden worden. Dat is echter gemak kelijker gezegd dan gedaan, want iedereen, die iets meer var deze zaak afweet, is natuurlijk uiterst voorzich tig. Het spoor loopt naar Parijs en daar weet Callaghan in samenwerking met enkele collega's een koffertje in handen te krijgen, waarin een geluidsband zit, die vermoedelijk de code is. Callaghan besluit dan de geluidsband aan ge adresseerde te bezorgen teneinde zo doende het geheim aan de bende te ont futselen. Dit is uiteraard een zeer ge vaarlijke taak, die hij op zich neemt, en verschillende malen komi het dan ook voor. dat hij op het nippertje aan de dood ontsnapt. De ontknoping is wel wat ingewikkeld, maar tenslotte komt Callaghan achter het geheim Het is een film, die van het. begin tot het einde boeit, want telkens zijn er uiterst spannende scènes. Het geheel wordt smakelijk opgedist met vele amu sante gedeelten. „Zolang er vrouwen zullen zijn" Fatale „liefde" Lido „Zolang er vrouwen zullen zijn" is een film, die oorspronkelijk „Gueule d'Ange". in het Holllands „En- j gelentoet", heet. Het gaat over wat men noemt een „mooie" man. die van de ene vrouw naar de andere fladdert en tenslotte valt in de handen van de vrouw, die hem „aan kan". Zij wordt in zekere zin zijn „noodlot". Een ..vampier", van hem eisend „geld" en nóg eens „geld", dat hij voor haar veroveren, desnoods stelen wil. Maar zoals hij tegenover de vrouwen een „slappeling" is. zo is hij dat ook wanneer het er op aan komt. een „daad" te doen. ook vanzelfsprkend wanneer het een „slechte" daad is. Wij weten niet in hoeverre hij er in geslaagd zou zijn, om te doen, wat deze vrouw van hem verlangde, indien zijn broer er hem niet op het laatste ogen blik hardhandig van weerhouden had. Tussen al zijn avonturen met andere vrouwen in. is deze éne. fatale vrouw toch degeen, die hem tenslotte volko men beheerst, naar wie hij steeds terug komt. die hem in haar ban gevangen houdt. Wanneer zij ziet, dat hij niet aan haar verwachtingen en verlangens beantwoorden kan. verdwijnt zij, mede omdat haar de grond te heet onder de voeten is geworden, uit zijn gezichts veld. Niet dan nadat het tussen beide tot een verwoede scène is gekomen. Of de „mooie" man, die van deze vrouw een harde les kreeg, tot inkeer is gekomen, of weer als van ouds zijn lichtzinnig leventje van „vrouwenver leider" voortzet, verhaalt de geschiede nis niet. Wij vrezen, gezien zijn inslag, het laatste Een typisch Franse film. met alles wat daaraan annex is! Meisjes van de grote stad Meeslepend drama uit Newyorkse volksbuurt REX Is het mogelijk dat een jong meisje of jongeman, geboren en geto gen in een Newyorkse volksbuurt, zich uit die harde omgeving losmaakt? Han- nah Haynes heeft er op zeker ogenblik genoeg van: haar omgeving staat haar tegen. Maar zo eenvoudig is dat niet. Haar vader, eindelijk benoemd tot voor man. drinkt er een borreltje op. maar loopt dan tegen een auto op, wat hem wekenlang bedlegerig maakt. En Han nah's broer Chuck laat zich verlokken een kwasi-blinde man in zijn huis te bestelen, juist op een ogenblik, dat die zelfde man door een ander is neerge schoten. Men kan zich voorstellen welke complicaties zich dan voordoen. Daar over zwijgen we om de spanning niet weg tenemen. Want spanning zit er in deze film ongetwijfeld en zij geeft een vaak meeslepend beeld van het la waaierige en doodvermoeiende leven in Treffend hierop aan sluit het rechter- raam. waarin een schild en een zwaard en een palmtak en een kroon de strij dende en triomferende kerk uitbeelden. Tenslotte treft men in de muur aan de achterzijde van het kerkgebouw een raam aan, waarvan de voorstelling is ge ïnspireerd op Pslam 150 3 „Looft Hem met bazuingeschal, harp en citer". In de twaalf ramen, welke in de zij muren zijn aangebracht, zijn symbolisch de volgende bijbelfragmenten weerge geven: de boekrol van de profeet Jesaja, waarin gesproken wordt over de afge houwen tronk van Israï. het gebed 'ge vouwen handen), de kandelaar (open baringen 1 13). de koperen slang, het Kerstfeest is Christusfeest Met Kerstmis mag niemand eenzaam zijn In de komende weken is voor iedere Leidenaar ongeacht rang of stand een taak weggelegd. Voorop staat echter het gaan tot de medemens en dan met name tot de eenzame. Naamloze christenen, die zich nu eens niet in een comité, vereniging of stichting hebben gegroepeerd, doch die zijn voortgekomen uit r.-k. en protestantse kring, hebben in deze weken contact met elkander gezocht en zich bezonnen op de vraag op welke wijze zij gemeenschappelijk de grote betekenis van Advent en Kerstmis onder de aandacht van alle ingezete nen van Leiden en omgeving kunnen brengen. De centrale g» dachte, welke bij dit overleg een dominerende invloed heeft uitgeoefend, is in concreto, dat het kerstfeest in wezen een Christusfeest is. Te veel, aldus redeneerde men in deze kring, is het kerstfeest verlaagd tot een feest van de kerstman, met tal van wereldse en commerciële bedoelingen. De bron, symbool van het levende water. (Foto L.D./van Vliet) Geveilde percelen Ten overstaan van Notaris N. W. Holt- kamp te Leiden. Het herenhuis met erf en tuin Hooigracht 79 in bod: f. 50.000, koper: L. Zitman te Leiden q.q. voor f. 63.000. Ten overstaan van Notaris M. P Kaptein te Leiden. Het herenhuis met erf en tuin Thorbeckestraat 18 in bod: f. 12.500, koper: H. van Kampen te Lei den voor f. 18.500. Gisteravond heeft de viering van het 25ste lus trum van het Leidse studentenmuziekgezelschap Sempre Crescendo een aanvang genomen in de in tieme kring van Sociëteit Minerva. Komende week zullen vele concerten en andere festiviteiten in bre de kring de vreugde over het 125-jarig bestaan van het befaamde gezelschap uitdragen, doch de ope ning vond in meer besloten corpskring plaats. Na een diner recipieerden Collegium en bestuur van Sempre Crescendo in de Collegiumkamer, ter wijl voorts de opening plaats vond van een in de Sempre-kamer ingerichte tentoonstelling, in deze expositie worden vele belangwekkende documenten uit de geschiedenis van het gezelschap getoond, benevens andere zaken die een beeld geven van de opkomst en bloei van Sempre. In de Sociëteitszaal werd het lustrum tijdens een officiële tafel geopend door de praeses van het mu- de achterbuurten van een wereldstad, al zijn er ook meermalen bijzonder aan trekkelijke en echt-vrolijke taferelen. Het Trottoir Derde week! LUXOR Voor de derde week draait in deze bioscoop de Franse film Het Trottoir, een in vele opzichten opmer kelijk werk van Leonide Moguy, vol te kenende trekjes uit het Franse leven, samengevat in een bewogen episode uit het leven van een jong weesje, dat door ongure elementen uit haar omgeving van het rechte pad afgedreven dreigt te worden. Een jonge vrouw uit een goed- gesitueerd milieu tracht haar in goede banen te houden en dan begint een be wogen strijd tussen de krachten van goed en kwaad, waarvan het slot wat minder melodramatisch had kunnen zijn, hetgeen niet wegneemt, dat deze film - waarvan de makers ertegen ge waakt hebben concessies te doen aan de slechte smaak - als documentaire van een realistisch brok Frans leven in me nig opzicht veel te genieten geeft. ziekgezelschap de heer J. H. Geertsema, die daarbij o.m. de rector magnificus prof. dr. P. A. H. de Boer en de directeur van Sempre de heer Jaap Stotijn kon begroeten. Hij gewaagde van de grote culturele en educatieve betekenis van de kunst in het studenten leven en de belangrijke rol die Sempre op dit gebied in Leiden vervult. Het Leids harmoniegezelschhap De Post bracht vervolgens enige nummers ten gehore, die door de aanwezigen kennelijk zeer werden gewaardeerd. De foto toont een genoeglijk onderhoud tijdens de receptie tussen v.l.n.r. directeur Jaap Stotijn. praeses J. H. Geertsema. de rector magnificus prof. dr. P. A. H. de Boer en de magister officiorum. of wel eerste ordecommissaris tijdens de lustrum fes tiviteiten D. Schepers, met zijn tachtig jaar oude staf als teken van zijn waardigheid. (Foto LJX/van Vliet) Door het licht van Kerstmis, ziet men veelal het Licht niet meer. Hoe gemak kelijk wordt door een uitbundig feest betoon. zich uitend in tal van wereldse vermaken, de eenzame vergeten. Men gaat op in de massa, sluit de alleen staanden, de kamerbewoners, de mili tairen, de studenten, de ouden van da gen etc. buiten. Men trekt zich terug in de behaaglijke sfeer van de intimi teit en vergeet zo gemakkelijk de ander, die aan zichzelf is overgelaten. De hier boven genoemde groep van protestan ten en r.-katholieken wil hierin zo moge lijk een totale wijziging brengen en roept een ieder toe: met Kerstmis mag niemand eenzaam lijn. Zij doen dit in het besef, dat bij de christen, doch ook bij de humanist, hun oproep weerklank zal vinden. VIJF PUNTEN Een oproep, welke in vijf punten is onderverdeeld. In de eerste plaats zien zij, zoals gezegd, het komende kerstfeest als een Christusfeest. Taalkundig gezien spreekt dit vanzelf, omdat Kerst het oud-Nederlandse woord voor Christus is. Aangezien hierdoor de hoogheid van het kerstfeest wordt uitgedrukt, brengt dit een zekere stijl mee voor de wijze, waar op in de gezinnen ei. in de samenleving het kerstfeest wordt voorbereid en ge vierd. Met nadruk distancieert men zich in dit opzicht van de devaluatie van „Kerst", zoals dit in sommige krin gen met kerstbals, kersthazen en kerstmannetjes wordt „gevierd". I In de tweede plaats wordt in deze oproep centraal gesteld, dat niemand op het kerstfeest eenzaam mag zijn. De gezelligheid, van oudsher een Nederland se deugd, moet ons juist op Kerstmis tot de eenzame, de verlatene brengen. Bo vengenoemde groep der naamlozen, wenst dit niet te organiseren. De nadruk moet er op vallen, dat ieder in eigen kring en omgeving de ogen moet open zetten en de eenzamen op tactvolle wijze in eigen gezins- of familieverband moet proberen te betrekken. Voor ied^r, aldus redeneert men in deze kring, ligt hier een taak. Ten derde: Kerstfeest begint met Ad vent, hetgeen betekent: komst. Ook hierop dient men z'ch in stijlvolle wijze voor te bereiden. In de vierde plaats maakt de oproep erop attent dat in de laatste week vóór Kerstmis doo- alle eeuwen heen de oude Messiaanse profetiën worden gelezen en overdacht. Ook hieraan, aldus deze op roep, wordt in de gezinnen wel eens te weinig aandacht besteed. KERKKLOKKEN LUIDEN KERSTFEEST IN Ten einde de a.s. kerstfeestviering centraal -e plaatsen zullen aan de vooravond van Kerstmis (maandag 24 december) alle kerkklokken van zes tot tien minuten over zes luiden, ter wijl ian de gemeente is verzocht dit voorbeeld te volgen door het luiden van de bourdon in de Stadhuistoren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 3