m i ij V M tv 11 L CHRISTEN-ZIJN 1 LI A n pi T Leids initiatief leidde tot zegenrijke nationale instelling üg „Een handje mééhelpen, mannen!" 8e Jaargang No. 42 Zaterdag 22 October 1955 r A 60 jaar Postbibliotheek Jaarlijks ontvangen 500 lezers 3000 boeken In Engeland bestond in de 19de eeuw de „POSTAL-MISSION". Dit waren zendingen per post van vrij'zinnig-godsdienstige boeken. Ieder, die hierom vroeg kreeg ze toegestuurd. Oorspronkelijk in Amerika ontstaan, leerde de vroegere directrice van het Leidsche Volkshuis, mej. E. C. Knappert deze instelling in Engeland kennen en deed een voorstel aan de Ned. Protestantenbond om dit werk ook in ons land in te voeren. De meningen waren verschillend. Er waren er die zeiden: „Dit is niets voor de Hollanders". Anderen meenden: „Waarom zou in Nederland niet succes hebben wat wèl succes heeft in Engeland? Op 25 October 1895 kwamen in het Wijkgebouw „Geloof, Hoop, Liefde" van de Ned. Protestantenbond te Leiden bijeen: Prof. H. Oort, Mej. E. C. Knappert, Ds J. v. d. Bergh, Ds P. M. Keiler van Hoorn en de dames T. A. van Eek, Alberdine Meyer en Lydia Metzelaar om over deze kwestie te spreken. De dames waren vóór het plan en wisten het pleit te winnen. Op 25 October 1895 werd in het Leidse Wijkgebouw „Geloof, Hoop. Liefde" van de Ned Pro testantenbond de grondslag ge legd van wat thans de Post bibliotheek wordt genoemd, een over vier centra verdeelde in stelling welke aan ieder die dat vraagt, over het gehele land gratis boeken toezendt In nevenstaand artikel, ons verstrekt door de secretaresse, mevr. Th. J. Boogerd—Marius. wordt geschetst hoe dit initiatief is uitgegroeid tot de huidige otnrang. terwijl alleen tussen de regels in te lezen valt welk een prachtig stuk werk hier ge durende zestig jaar in alle stilte is verricht. Wie de behoefte gevoelt aan zijn waardering daarvoor uiting te geven, verwijzen wij naar de allerlaatste alinea van dit ar tikel. Een kleine som gelds werd beschik baar gesteld en met een samengeraap te bibliotheek mochten de dames Van Eek. Meyer en Metzelaar met deze zendingen in ons land een begin ma ken. Door adverteren vestigen zij er de aandacht op. Succes bleef niet uit. Zelfs boven verwachting lukte het werk. Niet alleen dat er veel aanvra gen om lectuur binnenkwamen, maar doordat bij elk pakje een brief werd gezonden, waarin de bibliothecaresse contact zocht met de lezer, zich op de hoogte stelde van zijn geestelijke be hoeften of nood. werd hierdoor een vertrouwelijke band gelegd van men sen. die elkaar nooit gezien hadden, maar op den duur als vrienden cor respondeerden. Zo werd op deze Octoberdag de Commissie voor de Posteolportage in het leven geroepen; later, tn 1904, voldeed deze naam niet meer en tot voor korte tijd noemde men zich Postpropaganda. Na heeft het werk de naam van Postbibliotheek met de ondertitel Vrijzinnig Protestantse Lectuarverzorging. Het duurde eerst enige tijd om de mensen te doen geloven, dat het niet in de bedoeling lag lezers te winnen voor een bepaalde kerk. Men wilde slechts het godsdienstig leven stimu leren en de lezers opwekken tot levens verdieping en bewuster leven. Waren de geldmiddelen in de eerste tijd zeer gebrekkig, in de loop der jaren kwam hierin verbetering door subsidies, legaten, giften en contribu ties. Het werk breidde zich uit tot vijf gelijke bibliotheken die door het ge hele land hun pakjes lectuur zonden. Later werd één der bibliotheken op geheven; de boeken hiervan voor een deel naar Indië gezonden, waar men op kleinere schaal, maar toch met succes ook met dit werk was begonnen, maar door de tweede wereldoorlog is dit alles verloren gegaan. Naast de vier bibliotheken, die voortdurend met nieuwe boeken wor den aangevuld, beschikt de Postbi bliotheek ook over een aantal boeken kisten met lectuur, grotendeels romans de onderafdeling „Reizende Biblio theek". Onlangs werd daarvan zelfs een kist naar Nieuw-Zeeland gezonden DRIE „PLEEGMOEDERS" De namen van de drie oprichtsters, „pleegmoeders", zoals zij zichzelf gaarne noemden, zijn onverbrekelijk met dit werk verbonden. Zij gaven zich met liefde en toewijding aan het verspreiden van deze vrijzinnige lec tuur. Helaas stierf mej. Lydia Met zelaar reeds in 1897. Mej. „Daatje" van Eek zond in 49 jaar lectuur aan 4 KRISTEN zijn.is een zeer persoonlijke zaak, naar het besef van sommige mensen wel zó persoonlijk, dat je het niet openlijk in discussie moogt brengen. Gaat het over vakman zijn. ambtenaar-zijn, dan is daar over te praten; Je kunt het des noods op je naamkaartje zetten. Maar Christen-zijn ligt op een heel ander vlak. daarom geen openlijke discussie. Ik mag daar op „Ja" en toch ook .neen" zeg gen. Want inderdaad ligt Chris- ten-zijn niet op één lijn met technicus-zijn of met student zijn. Maar dat we het daarom voor ons zelf houden als een In dividuele. Ja als de individueel ste emotie, nee, dat niet. Binnen anderhalve eeuw na Christus leven was het geloof in Hem verbreid m alle grote plaatsen rondom de wereldzee van die dagen. Door de ijver van de twaalf apostelen? Van wie som migen na Pinksteren helemaal niet meer genoemd worden.. Het WOORD VAN BEZINNING oordeel en tegelijk een juich kreet aangaande een wereldom vattende verlossing. Zulk getuigen als noodkreet en Juichkreet *.yn altijd samen bedoeld als een appèl van Gods kant een appèl aan het volle mensenleven om toch de goede, beslissende keus te doen. In die richting gaat ook het pastorale, herderlijke geschrift van de Generale Synode der Ned Herv. Kerk over het Chris- ten-zijn in de Nederlandse sa menleving, dit voorjaar versche nen. Ik ga niet een bloemlezing geven van de pro's en vooral de vele contra's, die dit geschrift heeft opgeroepen. Het is in elk geval typerend van deze Kerk Geest, ons vertrouwen richten op zijn werkzaamheid in het he den en op de toekomstige open baring van zijn heerlijk Rijk." Zulk Christen-zijn mag be staan in een voor de volle hon derd procent a cc oord te gaan met wat den mens van nature het best lust. Daardoor zouden wy de wereld feitelijk aan haar lot overlaten. Wij mogen ons ook niet in de binnenkamer terugtrekken, alsof by voorbeeld de vraag naar so ciale gerechtigheid niet anders zou zijn dan een uiting van ver. werpelyke revolutiegeest. We moeten leven, soms ïyden, in elk geval telkens een oordeel geven net als ieder ander mens. Maar ons Ohristen-zyn is een roeping, „om ènders te leven, ènders te lijden, Anders te oor delen dan ons van nature het best zou afgaan". Voor zulk een leefwijze zyn geen regels of voorschriften te geven, hoogstens aanwyzingen De meest bekende van de drie pleegmoederswas mejuffrouw ..Daatje" van Eek. een zuster van de bekende socialistische pionier wijlen mr D. A. van Eek. ook op ander charitatief terrein een be kende Leidse persoonlijk' heid. is nog groter wonder dat deze verbreiding op rekening te schrijven is van slaven, soldaten en kooplui: zelf gegrepen door de bevrydende 'boodschap, kon den ze niet zwijgen het niet ln de binnenkamer der ziel hou den; ze werden ieder een leven de brief van Christus, leesbaar voor anderen. Dr. Kraemer, vroeger Leids hoogleraar, noemt het Christendom sinds het mo ment van zyn geboorte een reli gie des getuigens. Dit getuigen is even wezenlijk voor het Chris tendom als de harteslag dat is voor het natuurlijke leven. Je zus, vlak vóór zyn afscheid uit de aardse gezichtskring, zendt met goddelijke volmacht zyn vroegere discipelen als herauten en apostelen de wereld in. zyn laatste woorden bevatten een toerusting en een opdracht: „Gy zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes. en: Gy zult myne getuigen zijn tot aan het uiterste der aarde." Dit getuigen is zoveel als een noodkreet aangaande het grote examen, het wereldomvattende 3000 lezers. Mej. Meyer deed het werk 30 jaar en zy verzond 12000 boeken in 2000 pakjes. Beide dames zyn byna 80 jaar oud geworden. Tegenwoordig zyn er vier bibliothe ken: te Amsterdam 'mevr. E. Krei- kenKerkhoven i. te Leiden (mevr. Th. J. BoogerdMarius tevens secre taresse). te Deventer (mevr. G. A. SpielePeet) en te Godlinze (Gron.) (mej. M. T. Boekei). De voorzitter is ds mr G. D. Boerlage en de penning- meesteresse mevr. W. van ThielWes- terbaan. IN Wim Sonneveld's cabaret krijgt ge een scène te zien, waarin hy zich opwerpt als „omwasser" en er tenslotte zó brullend genoeg van krijgt, dat hy tot besluit in volle wanhoop de hele santekraam maar uit het raam kiepert Zou het vele huisvrouwen zo niet vergaan, als ze zich niet in bedwang hielden? Iedere dag een nieuwe afwas, wét zeg ik, wel drie of vier af wassen: is 't niet om tureluurs van te worden? Borden en bordjes, lepeltjes by de vleet, soepterrines, saus kommen, glazen, glaasjes en puddingvormen, messen, vorken en lepels, er lykt gèèn eind aan le komen. En nèt als alles veilig en wel in de kast staat, begint t van voren afeen Slsyphus- arbeid zonder weerga! De huismoeders gaan er haast kapot van; de handelaren m wasmiddelen beleven er kapita len aan! At.t.e gekheid op een stokje, maar het is heus geen pretje elke dag in dat vie ze water te modderen en er biy- moedig onder te biyven! Zó erg is 't nu ook al weer niet, want wèt geeft groter vol doening dan na afloop van de geestdodende „vaat" alle glazen en borden stralend van ongebro ken blankheid in de kast te zien staan? Groter voldoening kan zelfs len generaal niet hebben bü het inspecteren van zyn opgepoetste manschappen by de parade. Alles staat dagelijks drie- of viermaal in 't gelid en Als er al sens een keer een oortje ont breekt of onverwacht een barst je in het mooie servies gekomen Is, dan kunnen we dat beter niet de overigens pientere huisvrouw kwalyk nemen, wier handige vingers na Al dat geboen ook niet van satyn of onfeilbaar zyn. DAT Wim Sonneveld de boel het raam uitkiepert, zal intussen heel wat huis vaders een hart onder de riem gestoken hebben. De huisvaders, die na het diner een handje meehelpen en in hemdsmouwen en met-een- schortje-vóór staan af te dro gen. zyn immers niet te tellen. In deze eeuw van geiykwaar- digheid tussen man en vrouw is dat niets erg: integendeel, de man, die rustig voor de kaohel blijft zitten, wanneer zyn vrouw ln de keuken staat te blazen en te hygen, is geen knip voor de neus waard. Maar daarom is het voor hem nog geen prètje: dat moet U nu ook weer niet denken! Zó van de fabriek of het kan toor in huis, zó de soep, de aard appeltjes en de groente en mis schien een puddinkje toe naar binnen gesmikkeld, of hy moet weer aan de gang. En vertikt-le 't. biyft hy ach ter zyn „gemengd nieuws" zit ten en doet-ie alsof er niks- nie mendal aan de hand is, nu, dan moet hy niet schrikken, wanneer zelfs het liefste vrouwtje, geiyk op deze foto. er de brui aan geeft en met stolcynse gelaatstrekken, de heleboel kaarsrecht in dig gelen laat vallen. LS manlief dan haastig en verontwaardigd opstaat en even zal gaan „optre den", komt hy tot de over- :uiglng dat „een-handje-helpen" héél wat misère had kunnen verhoeden. Maar din is 't te laat en t zal Alle mannelijke tact en vrou- .veiyke toegeefiykheld kosten, om de avond tenslotte weer ln narmonie te beëindigen. Daarom mannen, als 't éven Kan: ploeter 's avonds nog wat door. Of het nu de acht urige of de acht-en-een-half urige werkdag wordt, dat maakt niet uit. En als 't later op de vyf-urige werkdag aanloopt, kan er gerust telfs nog een hèèl uur by komen! Zonder moe te worden FANTASIO zelf dat ze het Christen-zijn in nauw verband ziet met onze Ne derlandse samenleving. Daar mee is het Christen-zyn niet enkel een zaak van inneriyke beleving, van de binnenkamer. Van ouds is het welhaast al- tyd zo gesteld geworden; mens, draag en verdraag geduldig de narigheid van dit aardse leven, straks komt de glorie van de hemel, waarin ge wordt opge nomen". Misverstanden liggen by de hand, als het zo gezegd wordt Lees er niet uit dat het inneriyke leven van geloof en gebed van minder belang zou den zyn. Het is goed-bijbels om te we ten van de binnenkamer, waar de ziele luistert en zich voegt onder het gezag van haar Heer Jezus Christus. Zonder deze bin nenkant zou het Ohristen-zyn kunnen opgaan in sociale of culturele activiteiten en daar mee afgesneden worden van zyn wortel. „Christen-zyn is leven in persoonlijke gemeenschap met Jezus Christus, ons stellen onder het gezag van zyn Woord en voor een bepaalde tyd. Onder die aanwyzingen wordt genoemd de solidariteit als Christen gaan 9taan naast de mens van nu. De mens van nu is op velerlei terrein mondig geworden, maar daaronder zit de angst waar het alles toch op zal uitlopen. „Wij Christenen staan niet tegenover, maar naast deze mens. wy heb ben dAAr naast hem, de be stemming om ènders te leven, te oordelen te handelen, maar: nAAst Hem, Hem daarmee die nend." Hiermee poogt deze kerk als Kerk der Reformatie een visie te geven op het Ohristen-zyn in het heden, midden 20e eeuw een visie gebonden aan het Woord van God en daarom bevrijdend van zoveel andere krachten, die beslag willen leggen op ons mensenleven. De grote vraag immers is of de leefbaarheid van het menseiyk bestaan niet in het gedrang komt. Daarvoor komt dit herderiyk schryven op. En dient daarmee land en volk. Ds J. de Wit. Herv. Pred De boeken, die men in een catalogus van plm. 1600 nummers kan vinden, bevatte lectuur over de Bijbel, over het Vryzinnig Protestantisme over opvoed kunde. over allerlei maatschappelijke en zedelijke onderwerpen. Ook is er Kerstlectuur en zyn er biografieën en enige goede romans bij. Ze worden alle door de Commissie uitgezocht en gekeurd- De lezer mag het pakje een paar maanden houden en de versprei ding is gratis en franco. In deze 60 jaar van haar werkzaam heid heeft de Commissie allerlei be leefd. De eerste wereldoorlog bracht een grote terugslag in het werk en de jaren daarna ook door werkloosheid en malaise In de tweede wereldoorlog nam het werk een geweldige vlucht daar er gebrek aan periodieken en verdere goede lectuur was, maar in 1944/45 lag het bijna stil door de spoorwegstaking. In de laatste jaren valt het de mens heid door het drukke leven en de Jacht der tyden moeilijker zich te concentreren op deze lectuur, maar er worden nog jaarlijks plm. 3000 boeken ln plm. 800 pakjes aan ruim 500 lezers verzonden. Toen de radio kwam meende men eerst lezers te zullen verliezen, maar in de loop der tijd bleek, dat men juist door de radio meer aanvragen kreeg en de V.P.R.O. stelde de Postpropa ganda ook verscheidene malen ln de gelegenheid voor de microfoon van haar werk te vertellen. Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum zal er een affiche worden gedrukt en verspreid, waaronder de namen der bibliothecaressen. De Commissie hoopt dat er nog steeds drukker gebruik van haar aanbie dingen gemaakt moge worden. Juist in de tqden die wij thans beleven, is het goed de gedachten te richten op datgene, wat boven deze wereld uitgaat. Wie sympathie gevoelt voor dit werk kan een jublleumgave storten op giro 401238 van de Postbibliotheek te Leiden. Op de Firato te Amsterdam, een ..wapenschouw der electronica"is naast de modernste apparatuur op het gebied van televisie, enz. ook ..het prille begin" vertegenwoordigd. Herinnert U ze U nog. deze allereerste gramofoons met hun enorme geluidstoeters, waardoor Enrico Caruso en andere toenmalige grootheden hun repertoire wereldkundig maakten?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 13