Geestelijk erfgenaam en opvolger van Mahatma Gandhi ZATERDAG 8 OCTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Wie is ACHARYA VINOBA BHAVE? Deelt wat gij bezit met hendie niets bezitten Sri Vinoba Bhave op mars tijdens zijn actie voor de inzameling van tand. Maharadjahs en staatslieden geven aan zijn wens gehoor .tien paar jaar geleden begon een tengere man, die reeds tegen de zestig liep, in India een massa-experiment. Hij beoogde en beoogt nog een revolutionnaire wijziging in de verdeling van het grond bezit. Hij draagt een grote bril en heeit een baard. Te voet trok hij er op uit. Zijn doel? De bezitters er toe te bewegen, hun eigendom vrijwillig te delen met de bezitslozen. Aanvankelijk geloofden de mensen er niet aan. De meesten schudden twijfelend het hoofd, sommigen lachten zelfs om het plan. Thans echter koestert iedereen eerbied voor de tengere man, die zoveel succes heeft beoogst, omdat hij een groot vertrouwen had in zichzelf en in de goedheid van de mens. Hij trok niet slechts van dorp tot dorp. doch tevens van succes tot succes. Zijn naam is Acharya Vinoba Bhave. Hij is een discipel van Mahatma Gandhi en werd na de dood van de Mahatma diens geestelijk erfgenaam en opvolger. Hij doet een beroep op de innerlijke zieleadel der mensen. Hij brengt de mensen tot het inzicht, dat rijkdom een pand is, de mens door God in beheer gegeven, dat door de bezitters met de armen moet worden gedeeld. En hij wekt de mensen op om dit inzicht in practijk te brengen. Geeft, geeft, geeft!, roept hij de men sen toe. Vinoba is een héél bijzondere fi guur in India. Hij is geen staatsman en zeker geen politicus. Hij is even min een geleerde. Hij is een asceet, een vergeestelijkt man. HU is kinder - lUk eenvoudig. Hij is een dienaar van God op aarde, een werktuig van Gods wil ten bate van de mensheid. LEVENSLOOP WAAR komt hy vandaan? Hoe was zijn jeugd? Welke invloe den vormden hem tot wat hij is? Welke levensbeschouwing heeft hU? Welke wapens voert hij? Hoe reageren de mensen op zijn redevoe ringen? In welke mate heeft hy suc ces gehad? Welke is de blUvende bete kenis van zyn optreden? Vinoba aanschouwde op 11 Septem ber 1895 het levenslicht in Gangoda, een dorp in de staat Bombay. Zyn naam luidde Vinayak Narhari Bhave. ZUn troetelnaam was Vinu. Zyn ou ders noemden hem Vinuba. Dit bleef zijn naam totdat Mahatma Ghandhi hem Vinoba ging noemen. Reeds in zijn jeugd wees hy alle weelde af. HU at simpel. HU sliep bU voorkeur op de harde grond. ZUn kleding was heel eenvoudig. Boven de gordel droeg hU niets. Op twintigjarige leeftijd zonden zyn ouders hem naar Bombay om te studeren. Doch zelf besloot hU tot iets anders. HU werd een dolend asceet op zoek naar geestehjke vrede. HU begaf zich eerst naar Calcutta en vervol gens naar Benares, de heilige stad, waar hU de Sanskrit- en Hindoese ge schriften ging bestuderen. „DOEN EN DIENEN" In 1918 hield Gandhi een indruk wekkende rede voor de studenten van de Hindoe Universiteit in Benares. Dit was voor Vinoba een keerpunt in zyn leven. Hy was verlegen en terughou dend. Daarom ging hy niet naar de Mahatma toe. doch schreef hy hem een brief. Gandhl antwoordde snel. Het kwam tot een ontmoeting. Se dertdien is Vinoba vrywel onafgebro ken met Gandhl samen geweest tot aan de dood van de Mahatma. Onder Gandhi's invloed begon Vi noba te leven als een heilig man. HU trok echter geen monniksgewaad aan en liet zich ook niet inschryven als lid van een of andere monniks orde. Hy geloofde in „doen" en „die nen". Dit was voor hem de hoogste vorm van godsdienst. Op een kilometer of tien afstand van Gandhi's „ashram" (kluis) te Wardha in Midden-India bouwde Vi noba voor zichzelf een ashram op de oever van de Pauna Rivier. Een van India's millionnairs, Seth Jamnalal Bajaj, schonk zUn zomerhuis met vier kamers te Paunar aan Vinoba. Hier verzamelde de jonge volgeling van Gandhi een twintigtal geestverwanten om zich heen en vormde met hen een geestelijke gemeenschap, die in alle opzichten geheel autark (zelfgenoeg zaam) was. SOBERE LEVENSWIJZE Hy was uiterst streng voor zichzelf en hardde zyn lichaam voortdurend Dit komt hem nu goed te stade. Tien tallen jaren reeds is zijn dagindeling onveranderd gebleven. Des ochtends 9m half vyf - na een bad en een ge bed - begint hU zijn dagtaak. Eerst maakt hy een tocht te voet van onge veer twintig kilometer. Hij luistert naar de klachten der dorpelingen en probeert hen te helpen. Het is zeer in drukwekkend om Vinoba nog vóór zonsopgang in gezelschap van enige volgelingen van dorp tot dorp te zien trekken. Een enkele lantaarn moet het pad verlichten. Zwijgend trekken zy voort, bezield dooi- hun yver om het goede te brengen aan hun medemen sen. Des ochtends drinkt Vinoba een glas melk. Tegen de avond eet hy een melkgerecht. Soms ook eet hy wat fruit of een hapje gekookte groenten. De gehele dag door ontvangt hy be zoekers, die by hem komen met alle mogelyke vragen en klachten. Des na middags doet hij zyn correspondentie. Iedere avond houdt hy een gebedssa menkomst. Dan worden er fragmenten voorgelezen uit de heilige boeken van alle grote godsdiensten. Vervolgens spreekt Vinoba de aanwezigen toe. Hy onderstreept de noodzaak van een her verdeling van het grondbezit. Hy legt steeds weer de nadruk op zyn stelling dat men alle problemen geestelijk moet benaderen en aanvatten. Later op de avond vindt er neg een gebeds samenkomst plaats en dan gaat Vi noba slapen. GANDHIS ERFGENAAM VINOBA is van oordeel, dat zyn levenskracht te danken is aan zyn streng geregelde leven, zyn lichte maaltyden, de geestelyke at mosfeer - die, naar hy eens zeide. „een toren van kracht" is - en de Gandhiaanse practyk der natuurgene- zing. Enige tyd geleden viel hy ten prooi aan een zware aanval van ma laria. Hy weigerde alle medicUn. Zowel Rajendra Prasad (India's President) als Pandit Nehru (India's Eerste Mi nister 1 begaven zich per vliegtuig naar Vinoba. Zy zetten zich aan net ziekbed en trachtten Vinoba te bewe gen, wel medicyn te nemen en zich daardoor te sparen voor verdere dienst aan zyn volk en de gehele mensheid. Vinoba gaf toe. En twee weken later trok hy er weer op uit, van dorp tot dorp. om land in te zamelen voor de bezitslozen. Vinoba is een gretig lezer Hij be heerst acht der talen, die in India worden ge.sproken en voorts Engels, Frans en Perzisch. Hy leest in de vrye uren, die zyn werk hem laat. En als zyn volgelingen, vermoeid en afge werkt. in zoete rust zyn gedompeld, leest Vinoba Zyn by zon der e belang stelling gaat uit naar boeken over psy chologie. Zyn gehele even lang is Vinoba wars geweest van publiciteit. Hy werk te in stilte, onopvallend en by voor keur achter de schermen. Zelfs in zyn eigen land was hy buiten de kleine kring van Gandhi's naaste medewer kers maar weinig bekend. Doch dit kon niet altyd zo blyven. De vermoor ding van de Mahatma had tot gevolg, dat Vinoba Gandhi's geestelyke nala tenschap meest aanvaarden. Wat was zyn taak? Vele slapeloze nachten vocht Vinoba met deze vraag. Hy bad om het juiste antwoord te vinden. Hy bad tot God om hem de juiste weg te wyzen naar een „werke- lyke bevryding van het volk van In dia". Mahatma Gandhi - zei hU eens tijdens een samenkomst - heeft India politiek onafhankelyk gemaakt. „Maar dat is niet voldoende. Politieke onaf- hankelykheid zonder economische vry- held is zinloos en onvolledig!" Voort durend hield Vinoba zich bezig met het probleem: Hoe kan de economische ellende van het volk van India wor den bestreden en opgeheven? EERSTE GROTE SUCCES HET gebeurde in 1951. Vincba was naar Hyderabad gegaan om een samenkomst van Gandhiaanse werkers by te wonen. Het was onrus tig in Nalgonda en Warrangal, twee districten van Hyderabad. De commu nisten hadden de boeren opgezet te gen hun landheren. Het kwam tot moord en plundering. De boeren ei genden zich het land met geweld toe. Wantrouwen en haat beheersten de atmosfeer. Vlnoba's gevoelige aard werd hier zeer door getroffen. Op 18 April 1951 sprak hy tijdens een gebedssamenkomst. Enige paria's stonden op en klaagden er over. dat zy geen land bezaten. Zy wilden graag werken, doch hadden geen grond om op te werken. Toen stond een landei- geaar op - V. R. Reddy was zyn naam - en bood de paria's honderd acres van zyn grond aan. Vinoba kon zyn oren eerst niet geloven. Reddy her haalde zyn aanbod. Dit was het begin van de Bhoodan (betekent: geschenk in land) Beweging. Vinoba kende toen de oplossing van zijn grote probleem. Hy zei, dat God hem het bruikbare en voorhanden zijnde geneesmiddel had gewezen. Sommige mensen - zei hij - hebben geen werk en geen land. Anderen hebben ruim voldoende om iets weg te geven. Een slapeloze nacht volg de. Vinoba worstelde met de vraag: Wat wil God van my? Toen deed hij een gelofte. „Ik zal de gevers en de ont vangers dichter tot elkaar brengen", beloofde hij plechtig. Zijn zending in dit leven was nu scherp omlijnd. Hy begon met zyn ideaal in practyk te brengen in het onrustige district Telegana. Zyn middel had succes. Liefde nam de plaats van de haat in. Geweldloosheid verdrong het geweld. Wantrouwen week voor onderling ver trouwen. Binnen twee maanden tyds had Vinoba 12.000 acres land ingeza meld. In India's Parlement bracht de Eerste Minister Nehru het geval ter sprake. „De tengere figuur van Vinoba Bhave ging geheel alleen naar Tele gana. Zyn woorden en daden hadden een zeer grote uitwerking op de men sen daar, een groter uitwerking waar- schynlijk, dan een gewapend politie corps zou hebben gehad ZOWEL India's President als zyn Eerste Minister nodigden Vinoba uit om in Delhi besprekingen te voeren met enige instanties, zy boden aan, hem per vliegtuig te laten halen. Vinoba aanvaardde de uitnodiging om naar de hoofdstad te komen, maar zei hy hy wilde te voet gaan. Onge veer 1500 kilometer legde hy af in de brandende zon. Ziin „Mars naar Delhi" was een zegetocht. Het volk strooide bloemblaadjes langs de weg, die hy ging. Hy hield overal gebedssamen komsten en legde de mensen het doel van zyn zending uit. Hoog en laag wedijverden met elkaar in het schen ken van land. Hij verdeelde de gaven onder hen, die geen land bezaten. „Ik heb geen behoefte aan Uw bloe men en vruchten", zei hy tot de luis teraars. „ik heb land nodig". En als iemand er zich op beriep, dat hy veel zonen had en dus geen land kon weg schenken, had Vinoba een passend antwoord: „Als je negen zonen hebt, beschouw mij dan als je tiende, en geef my een tiende deel van je land!" Vry wel steeds had zo n tegenstribbelende landheer dan geen andere keuze dan een stuk grond ter beschikking van Vinoba te stellen. IN 1957 EEN ZESDE DEEL VAN INDIA? Vinoba kondigde aan, dat hy tegen April 1954 bü elkaar zou hebben 2.500.000 acres land en dat hy tegen het eind van 1957 niet minder dan 50.000.000 acres een zesde deel van India's bebouwbare grond moest hebben bijeengegaard. De 3.000.000 acres is hij inmiddels reeds gepas seerd. Of hü het gestelde doel van 50.000.000 acres zal halen? Menigeen betwyfelt het, doch met iemand als Vinoba kan men het nooit weten! De meeste grond werd ter beschik king gesteld door kleine landeigenaars. Het dorp Mangrot (in Uttar Pradesh) schonk al zyn grend aan Vinoba, pen der eerste gevallen van vrywillige col lectivisatie. Doch ook „Grote Heren" volgen Vinoba's roepstem. Zo schonk de Maharadja van Dharbhanga 118.000 acres en de Radjam van Ramgarh gaf 250.000 acres weg. Toen Vinoba in Delhi aankwam, stonden er vele paleispoorten voor hem open. Doch hy gaf de voorkeur aan een simpele hut te Rajghat. de plaats, waar Gandhi werd gecremeerd. In Delhi was het India's President, Ra jendra Prasad, die als eerste een grote landschenking deed. Hy stelde Vinoba al zyn grond In Bihar ter beschikking. Vinoba had vele besprekingen met le den van de Commissie voor India's Na tionale Plan en met ministers. Na een maand trok hij verder, naar het aan grenzende Uttar Pradesh. De Bhoodan Beweging ln India is een stroming, die voor de sociaal.politieke ontwikkeling van het land van de grootste betekenis is. Gandhl wist zon der geweld India's onafhanke- ïykheid te bereiken. Vinoba wil zonder geweld een maatschap pelijke revolutie doorvoeren. India's leidende staatlieden vol gen Bhoodan met bijzondere belangstelling. In het Westen heeft men veel te weinig ver nomen over Vinoba's streven in een land met een paar honderd millioen Inwoners. Een deel van de aandachtig luisterende schare tijdens een door bevinden zich de eerste-mlnister Shrl Jawaharlal Nehru Sri Vinoba Bhave geleide bidsamenkomst. Onder het gehoor en verscheidene andere hoogwaardigheidsbekleders. „SCHOOL VAN SYNTHESE" VINODA woont nu in Bihar en hy verklaarde. Bihar niet te zullen verlaten alvorens het landvraag- stuk daar tot zyn genoegen is opgelost. Hy maakte Budh Gaya tot zyn nieuwe vesting. Daar. in Budh Gaya. bereikte Boeddha ongeveer vyfentwintig eeuwen geleden de verlossing. „De plaats, waar Boeddha in strenge eenvoud leefde, moet de rest van India de weg wyzen", zei Vinoba. In April 1954 verklaarde Vinoba. dat hy Budh Gaya tot een centrum wilde maken, waar alle „ismen" in de reli gies der mensheid met elkaar verzoend moesten worden en waar een synthese zou worden uitgewerkt. Het Centrum heet „Samanvaya Ashram"; vry ver taald betekent dit ongeveer „School van Synthese". Vinoba stelt zich voor, dat de Bhoodan Beweging slechts het begin is van een stroming, die alle mensen ter wereld als leden van een groot gezin zal samenbergen. Waarom koos Vinoba land en niet andere goederen? Land zei hy eens is slechts een symbool. Het lest de landdorst der mensen. Het schept zelf vertrouwen. Het versterkt de idee, dat land net als water en lucht aan allen toebehoort en door allen gedeeld moet worden. Het laat duidelijk uitkomen, dat welstand en bezit slechts een te beheren pand zyn en niet iets voor het uitsluitend gebruik en genoegen van een kleine groep. Vinoba wil de ln geld gefundeerde economische orde wyzigen in een geldvrye gemeenschap. Voor Westerse oren klinkt dit utopis tisch, doch men vergete niet,, dat Vi noba reeds millioenen acres land ge schonken kreeg en weer aan anderen schonk. Zou dit in West-Europa moge- lyk zijn geweest? Naast de Bhoodan Beweging ia Vinoba nu ook begonnen met de Sam- patti-dan Beweging. Wie hier aan meedoet, geeft een zesde van alles wat hij heeft aan de armen. Als men niets missen kan, moet men een zesde deel van zyn tyd ter beschikking van de gemeenschap stellen. Ja, Vinoba wil nog verder gaan. „Als alles goed uit komt. doe ik nog een stap. Dan moe ten de mensen alles geven aan de ge meenschap wat ze bezitten; anders gezegd, zy moeten allen vrywlllig de armoede aanvaarden, opdat een ieder ruim kan levenMaar deze laatste stap kan nog niet gedaan worden, die komt pas later aan de orde. VOLGELINGEN. VINOBA heeft onder zyn volgelingen stellig mannen en vrouwen van betekenis, wy noemden als zo danig reeds India's President en In- dia's Eerste Minister. Een zeer toege- wyd volgeling is ook de socialistische leider Jaya Prakash Narayan. die zyn werk voor de Socialistische Party er aan gaf om zich geheel te kunnen wy- den aan de Bhoodan Beweging. Een Amerikaanse jonge vrouw. Miss Pat McMahon, die psychologie stu deerde aan de Universiteit van Michi gan, bracht ruim twintig maanden door in gezelschap van Vinoba. zy ls thans Bhoodan's beste vertegenwoor digster in de Verenigde Staten. Oolc een Japanse socialistische leider, Yos- hiki Hoshimo, vroeger lid van het Ja panse Parlement, trok eveneens met Vinoba rond door India en nam Vi noba's denkbeelden en idealen over. Vinoba is een overtuigd voorstander van Nehru's buitenlandse politiek. Hy is een tegenstander van proeven met A- en H-bammen. „De macht van het geweld laat zich niet beperkt uitoefe nen", zei hy eens, en hy voegde er aan toe: „Het is een macht, die niet onderworpen ls aan de kracht van de rede, en hy leidt er toe, dat zowel de overwinnaars als de slachtoffers over wonnen worden". NIET DOOR HET ZWAARD.. Vinoba heeft zyn toehoorders steeds weer voor ogen gehouden, dat „de ge schiedenis leert, dat het nutteloos is om te trachten de samenleving te ver anderen door bruut geweld. Een wer- keiyk blyvende verandering verkrygt men slechts door wyziging van de zielsgesteldheid, door middel van de goddeiyke wapens liefde, waarheid en geweldloosheid. Wie het zwaard op neemt, zal door het zwaard vergaan". Welke blyvende betekenis en waar de heeft de Bhoodan Beweging? ZU ls niet in staat om alle bestaande euvels weg te nemen. Wel echter wijst zjj de weg uit de moeilijkheden en misstanden. ZU ls een beweging van zeer grote maatschappeiyke be tekenis. ZU verrUkt het geestelUk leven van het volk. ZU schept een nieuwe atmospheer van onderlinge goede wil en onderling vertronwen. ZU kan het begin biyken te zUn van een sociale revolutie zonder geweld, die haar stempel op geheel India zal drukken.Indla telt honderden millioe nen inwoners. Alleen daarom reeds verdient de Bhoodan Beweging de belangstelling van allen, waar ook ter wereld, die een open oog hebben voor de gebeurtenissen, die voor het lot der gehele mensheid mede-bepa lend kunnen zijn. (Nadruk verboda»)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 14