ochtendgymnastiek: malle g n i rv_ 1 1 51 [J 1 VA, M 1L Internationale theater-expositie in Wenen EValLEN 3e Jaargang No. 40 Zaterdag 8 October 1955 kVTGfc T 1 I/l k 1 I De mens heeft altijd toneel gespeeld Ook Nederland is vertegenwoordigd Het Engelse voorbeeld van de latere Duitse ..Dreigrosclien Opercostuum ontworpen door G. Wakhevitch (1952). (Van onze Weense correspondent) Het heeft meer dan vijftig jaar moeten duren, voordat de eerste inter nationale theater-ten toonstelling te Wenen uit het jaar 1892 door een tweede werd gevolgd. Het voorberei den. organiseren en opstellen name lijk van een dergelijke show gaat met zo grote moeilijkheden gepaard, dat geen enkele stad van Europa zich aan dit experiment heeft gewaagd. Maar tenslotte heeft Wenen voor de tweede maal die moed gehad en zodoende is er nu de tweede tentoonstelling ge opend. die de bezoekers rijkelijk be loont De organisatoren prof Kinder- mann en dr Hadamowsky. hebben met de opzet de maanden October en November voor deze demonstratie van de Europese cultuur uitgekozen, omdat juist in deze tijd de heropening valt van het Burgtheater en de Weense Opera, zodat vooral de bezoekers uit het buitenland tevens kennis kunnen nemen van datgene wat Europa op dit gebied heeft gepresteerd. VAN MASKER TOT MODERNE GRIME. Wat deze tentoonstelling in het Weense Künstlerhaus laat zien. is werkelijk verbluffend, niet alleen om dat het materiaal, dat zich tot Europa beperkt, alomvattend is. maar vooral omdat de organische groei duidelijk tot uitdrukking wordt gebracht. De tentoonstelling begint met het masker in de loop der tijden en bewijst daar mee dat de mens altijd toneel heeft gespeeld, want men vindt het masker in een of andere vorm terug by de primitieve volkeren, bij de Grieken en Romeinen en het weet zich door te zetten in de Middeleeuwen (mysterie spelen). tijdens de Renaissance en in de periode van het Barok om ten slotte ook in de grime van het moderne toneel terug te keren. Het overzicht is werkelijk interna tionaal. zodat het specifiek nationale karakter van de verschillende volke ren ook hier blijkt, maar tevens ziet men waar de bronnen en de invloed rijke centra liggen: Athene, Rome en later Parijs. Londen. Berlijn, Wenen stelling van prof. F. van der Meer beter geïllustreerd dan hier. dat na melijk de drie bronnen van de Euro pese beschaving te zoeken zijn in Hellas. Rome en in het Christendom Dit wordt zeer expressief duidelijk gemaakt door een klein draaibaar toneel, waar driemaal hetzelfde Me dea-thema door levensgrote poppen wordt uitgebeeld, maar dan telkens verschillend opgevat in de contempo raine vertolking, namelijk de „Medea" van Corneille. van Grillparzer en van Anouilh. Er is dus verschil, maar tevens een heid Met andere woorden: hier wordt de culturele integratie van Europa met behoud van het nationale karakter uitstekend geïllustreerd. Een andere zaal laat bijvoorbeeld zien hoe ver schillende volken op verschillende tijdpunten het werk van Shakespeare hebben vertolkt. SOVJET-UNIE KWAM HET LAATST Op deze Europese integratie maakt alleen de Sovjet-Unie een uitzonde ring. dat wil zeggen. Rusland heeft tot aan de communistische revolutie de algemene Europese ontwikkeling meegemaakt, zelfs in de meest ge waagde experimenten, maar toen viel het opeens terug in de naturalistische en historische stijl; waardoor een ze kere verstarring optrad, die alleen door de politieke druk van boven ver klaard kan worden. Het waardevolle van deze tentoonstelling bestaat daar in. dat niet alleen de zogenaamde klassieke landen van toneel, opera en operette de aandacht trekken, zoals Engeland met zijn Shakespeare-tra ditie. Italië met de Scala. Frankrijk met de Comedie Fran?aise. Duitsland met de centra in Berlijn. München en Dusseldorf en Wenen met het Burg theater en de Opera, maar ook andere en kleinere landen en zelfs de staten achter liet ijzeren gordijn werden uitgenodigd om materiaal in te zen den. waaraan de mecsten gehoor heb ben gegeven. Ook deze landen hebben, ondanks hun territoriale kleinheid, somtijds een opmerkelijke bijdrage geleverd tot de ontwikkeling en ver rijking van de toneelkunst. Polen bij voorbeeld heeft een grote rol gespeeld, zoals de 27 interessante nummers be wijzen. maar we zagen ook ontwerpen en souvenirs uit Denemarken. Finland. Joego-Slavië. Tsjecho-Slowakije. Zwit serland. Roemenië. Zweden en vooral uit Spanje met zijn grote traditie, die geconcentreerd is om Calderon. Lope de Vega en de modernen zoals Garcia Lorca. Calvo Soleto. e.a. Ook de Sov jet-Unie heeft materiaal gezonden, maar van de 62 kisten is slechts één voor de opening aangekomen, zodat het materiaal niet in de catalogus kon worden verwerkt Dat is jammer, om dat daardoor veel documenten niet dadelijk opvallen, b.v de hartelijke en interessante brief van Stanislawski aan Max Reinhardt. waarin hij zijn grote bewondering voor deze geniale regisseur tot uitdrukking bracht BOUWMEESTER. ROYAARDS EN VERKADE Een aparte zaal is aan ons land ge wijd met 84 nummers, voornamelijk prachtige gecoloreerde etsen, die de ontwikkeling o.a van de Amsterdamse schouwburg met de dubbele brand (1722 en 1890) schilderen. Dit mate riaal werd door een groot aantal Nederlandse instituten in bruikleen afgestaan terwijl prof Van Thienen en dr De Leurve als wetenschappelijke adviseurs zijn opgetreden Wij zagen er portretten van Bouwmeester als Shylock. van Royaards en Eduard Verkade. Er is sprake van Else Mauhs, Saalbom. Heyermans. Van Dalsum. Man- Dresselhuys enz. Men ziet de ge schiedenis van ons toneel in vogel vlucht voor ons met herinneringen aan Pieter Langend ijk. Kloris en Roosje en vooral aan Vondel met zijn „Gijsbrecht". De uitstekende inleiding van dr De Leurve vermeldt ook de naam van Piet Punt. A Snoek en van de toneelspeler Joh. Jelgerhuis. die tevens een boek ..Theoretische lessen over gesticulatie en mimiekin 1827 heeft uitgegeven. Een exemplaar van dit werk is hier aanwezig. ONTROERENDE SOUVENIRS Het is onmogelijk om ook maar een zwakke indruk te geven van de rijk dom. die op zeer Intelligente en smaakvolle manier is uitgestald en die ons bewijst, dat de mens het toneel spelen nooit heeft kunnen laten De documenten zijn zó overvloedig, dat er een aparta zaal is ingericht, waar het materiaal elke week wordt vernieuwd. De catalogus is dan ook 'n omvangrijk boek geworden van 365 pagina's met 64 illustraties. Het is begrijpelijk, dat het Oosten rijkse materiaal sterk op de voorgrond komt. maar dat is niet toe te schrij-*» ven aan chauvinistische overschatting. Oostenrijk heeft inderdaad naast Frankrijk en Italië een vooraanstaan de rol gespeeld en daarom is bijvoor beeld het „Institut fur Theaterwissen schaft' in Wenen het rijkste aan documenten. Dat de rol van Wenen niet wordt overschat, blijkt uit twee aparte zalen, waarin van de ene kant het Burgtheater met de Comedie Francais? en van de andere kant de Weense Opera met die van Parijs wordt vergeleken. Uit zulke parallellen blijkt vooral hoe van deze centra uit invloed op andere landen is uitgegaan, maar daarnaast maakt men ook kennis Al v bezinning over onze hou ding en verhouding tot uw me demens. Dit zou niet overbodig zijn, want de hooghartige vraag van Kaïn plant zich al maar voort. ..ben ik mijns broeders hoeder?" De Ned. Herv Kerk bijvoorbeeld heeft in haar laat ste herderlijke brief de vraag na. drukkelijk aan de orde gesteld naar het Christen-zijn in de Ne derlandse samenleving. Toch wil ik deze kant nog niet opgaan. Met „onze metgezel" bedoel ik nu eens: het dier. Ge passeerde Maandag 4 October, heeft Leiden's bevolking wellicht niet zo aandachtig 's avonds de krant in gekeken of de radio aangezet het Leidse feest eaat voor de meesten pas emdlgen in de eerste uren van 4 October en is er dus wel debet aan. dat de vierde October, de werelddierendag wat op de achtergrond kwam. Een grote onder de theologen van deze eeuw. Karl Barth, heeft in een van zijn dikke werken de uitdrukking uitgewerkt dat het dier onze metgezel is. „Het is met de mens aangewezen op de zelfde lichtdragers bij dag en bij nacht, op dezelfde door God ge dekte tafel... De mens alleen zal waardig geacht worden de partner Gods in het Genade ver. bond te zyn. Maar in dit alles zal hij deze metgezel, het dier, bij zich hebben". U vmdt het wellicht wat sen timenteel? U roept me in her innering hoeveel onrecht, wille keur en leed mensen elkaar aan doen. Dat het dus primair de taak is ons woord van bezinning daarop te richten; dat vragen over onze houding tot het dier maar moe ten wachten tot het wat meer in orde ls in de verhouding van mens tot mens. Het lijkt een WOORD VAN BEZINNING bijbelse rangorde: eerst de mens. daarna het dierBijbels is het veel meer om te zeggen: mens én dier behoren tot het geschapene; samen lijden ze onder de verkeerde houding van ons mensen, wij die van het dier alleen maar een nuttig gebruiks- ding maken En samen mogen ze leven in de hoop. het verlan gen naar de tijd. waarin ook in het dierenrijk vrede zal heersen: de wolf en het lam zullen te samen welden De actieve Nederlandse ver eniging tot bescherming van dieren pleit werkelijk niet voor eerbied jegens het dier ten koste van slordigheid jegens de mens Deze actie die veler steun ver- genover hun schoothondje, die dient, heeft niets te maken met de overgevoeligheid, die je bij eenzame zielen soms vindt, te- bonbons krijgt! Het gaat veel meer om het besef wakker te roepen dat er grenzen zijn aan onze heer schappij over het dier. Deze grensoverschrijdingen, de mis. handeling van dieren is ook in ons „beschaafde" land ontstel lender dan wij zo op straat zou den denken. De hond als trek hond is geen straattoneeltje meer. Maar de haren rijzen Je ten berge als je leest wat er in den lande misdreven wordt aan het dier. Daarom gelukkig stren gere wettelijke strafbepalingen tegen mensen, die in het dier ..maar een beest" zien. Alleen dit is niet voldoende. Daarboven gaat het om het aankweken van eerbied van het leven, ook van het dier. dat ook rechten heeft om te leven. Wie wel eens heeft ezien hoe in een stadsgehoorzaal, vol met jeugd, het jonge volk ah w aan de lippen hangt van de heer Nieuwenhuysen. de zo actieve directeur van bovengenoemde vereniging, die hoeft niet te wanhopen dat er iets goeds groeiende is. Deze opvoeding heeft minstens zoveel te maken met beschaving als het bijbrengen van allerlei wetenswaardigs. Een man als Albert Schweitzer, representant van werkelijke West-Europe se beschaving in Oentraal-Afrlka. heeft er zich niet ten onrechte over beklaagd dat de bezinning over de mense lijke samenleving tot nog toe wat eenzijdig zich beperkte tot de vraag hoe de ene mens stond tot de andere. Hij maakt de ver gelijking met de hulsvrouw, die de deur goed dicht houdt als ze de stoep van het huis schoon maakt uit vrees dat de hond met zijn vuile poten er over stapt, zo passen de Europese denkers er voor op. in hun bezinning over de menselijke houding, geen dieren toe te laten. Het zou een bedenkelijk teken van verval worden als wij de vraag gingen doodzwijgen: mens hoe gedraag je je tegenover de dieren, onze metgezellen? Wat zou de wereld minder bestof- feerd zijn zonder dieren! Barm hartigheid jegens de dieren is een peilschaal van onze bescha ving. Het oude bijbelverhaal in Ge nesis 1 spreekt over een zegen die mens en dier meekrijgen Laat ons die zegen jegens mens en dier niet vertrappen. J. de Wit. Herv. Pred. te Leiden. met de zogenaamde petite histoire", de kleine anecdotische geschiedenis, die somtijds veel ontroerender is dan de grote Men ziet hier bijvoorbeeld de hoor buis van Beethoven, waarvan hij zich bediende toen hij doof begon te wor den. eigenhandig geschreven toneel notities van Goethe, de balletschoenen van de meest beroemde Oostenrijkse Oostenrijkse toneelschrijver Nestroy. die evenals Moliere zelf is opge treden een haarlokje van Mozart dat aan een originele partituur is beves tigd. regieboekjes van Reinhardt. brie ven. kaarten, portretten en foto's, in één woord echt menselijke documen ten, die ons zeggen dat de grote toneel spelers toch ook gewone mensen wa ren hard ploeterende, maar idealis tisch gestemde mensen, die meer dan de anderen de waarheid bevestigde van de oude Nederlandse versregel: De Wereld is een schouwtoneel Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel. WANNEER het onder het aankleden, zo na de nieuwsberichten, tegen kwart over zeven loopt, begint het door de radio pas recht in teressant te worden. Ik weet met. of U dan nog op één oor ligt. maar U moet er goed aan denken dat er op dat ogenblik een ganse horde mannen en vrouwen paraat staat, om zich over te geven aan een der heer lijkste ontspanningen, die denx- baar zijn: de „ochtendgymnas tiek!" Mannen met dikke buikjes en vrouwen met gezette tailles gaan op vrolijke muziekjes de raarste capriolen maken en voe len zich na afloop daarvan zo lekker als kif), klaar voor de dagelijkse strijd. TOT nu toe heb ik me nog niet kunnen opwerken lot deze hoge ochtendstand, hoewel 't knap tijd wordt, eraan mee te doen. Wie zich door Tsjaikowsky. Ohopin en Beethoven in moder ne bewerkingen en door de opge wekte zangerigheid van dt ra- dio-gymnastiekman laat inspi reren tot de voorgeschreven in spannende toeren, die na enige tijd helemaal met meer inspan nend zijn, gaat ongetwijfeld be horen tot de categorie van men sen wier slankheid de eigen be wondering zowel als die van an deren in hoge mate verdient. Het is alleen maar de kwestie, of ge de energie kunt opbrengen om onmiddellijk na het wakker worden benen en armen te strekken, de romp te buigen, knievallen te maken of haasje- over te springen. Nauwelijks aan de zoetste droom ontheven, wordt ge ge confronteerd met de moeilijkste buitelingen, die voor mijn gym nastiekleraar Heiligers (zaliger) zijn ganse leven een peuleschil geweest zijn. ZOALS gezegd: ik ben er nóg niet aan toe gekomen. weet. waarmee de weg naar de hel geplaveid is: het zal deie winter persé moeten gebeuren of er komt nooit meer wat van Ik zie me in de vrieskou al bevallig rondhuppelen, op het zelfde ogenblik, waarop duizen den anderen dat doen: zwevend door de kamer. De ponden smel ten als vanzelf weg in het gron deloze niet. De spieren worden versterkt en tegelijkertijd elastisch, de zui vere luoht stroomt door het open raam als een balsem in de longen en het lichaam wordt één samenbundeling van men selijke kracht. Ik heb al zoveel van deze heil zame radio-werkingen op het vege lyf gehoord, dat ik beslist de proef moet nemen, onder voorbehoud dat ik tevens zal weten te voldoen aan de wetten der regelmaat en der vasthou dendheid, zonder welke iedere hoop op vermagering de bodem wordt ingeslagen. Misschien, héél misschien breng ik het dan zo ver als deze beide Engelse he ren. voor wie het een juichende vreugde ls. zich op deze minus cule fietsjes langs Piccadilly Circus naar het kantoor te spoeden. Fitter dan fit werpen zij zich na afloop van hun rit op de dagelijkse werkzaamheden die. dank zij de tomeloze ener gie tijdens de spurt opgedaan, in een minimum van tijd afgehan deld worden, om zich daarna weer in een andere sport te storten, ten bate van hun licha melijk heil. Ziet: dit moet vreugde zijn! Zó de nieuwe dag tegemoet te gaan, zó uw medemensen door uw lenigheid te verbluffen, langs gezapig in auto's of op brom mers gezeten collega's razend Sir Arthur Dowler gaat weer als ge woon soldaat dienst doen, al is het dan bij de Home Guard in Surrey, wat ongeveer hetzelfde is als hier de Nationale Reserve. Generaal Dowler. die nu 59 jaar ls. was in de tweede wereldoorlog staf chef van veldmaarschalk Montgo mery. De huidige commandant van de Home Guard In Surrey, luitenant Robert Osborne, vindt dat de gene raal zijn dienst goed doet. Luitenant Osborne, die in het dagelijkse leven taxichauffeur is vertelde ook dat de generaal er op staat net als de an dere soldaten behandeld te worden. Het mooie van deze geschiedenis is. dat zijn kameraden pas deze week ontdekt hebben een voormalig gene raal in hun midden te hebben. In elk geval een bewijs dat de generaal niet bijzonder opgevallen ls. voorbij te ijlen en vóór alle an deren in re oordtempo aan de arbeid te gaan, dat moét U, al evenzeer in recordtempo, op de bovenste sport van de maat schappelijke ladder brengen! Ik ga morgen zonder manke ren direct beginnen! FANTASIO Een schaap dat zo kaal als een bil jartbal geboren werd, bracht grote opschudding teweeg op een boerderij in Whitter in Iowa. Het arme beeat had het nogal koud en toen er wer kelijk maar geen wol op het kale huidje wilde verschijnen, zat ervoor de boerin niets anders op dan maar een heerlijke wollen trui te breien. Het dier zal nu dus tóch een vacht krijgen eA la het dan maar namaak. Op het gebied van de recordpogingen wat klein grut. Wat te zeggen van de enige fakir die Zwitserland rijk is. Die presteerde het in dertien Jaar tljds 31.400 scheermesjes door ztJn keelgat naar binnen te werken. De man begon er mee toen hij zeventien jaar was. Dan hebben we twee Ca nadezen, die zich langer dan 73 uur in een schommelstoel heen en weer bewogen. Omdat ze zo flauw waren er allebei tegelijk mee op te houden werd één van de „eeuwige schomme laars" door het lot tot winnaar aan gewezen. In Zandvoort (dit keer dus in Nederland) was er dan nog die metselaar, die er met een kanon uit een bunker aan het strand vandoor ging. Het geval woog 500 kilo en wag drie en een halve meter lang. Voo* een metselaar die alleen maar ge wend ls stenen op zijn schouder t« dragen een record en voor de politie de kunst om het kanon terug te vinden. Banken schijnen op sommige lieden nog steeds een grote aantrekkings kracht uit te oefenen BIJ een bank in New York drukte iemand de kas sier een briefje met de volgende in houd in de hand: „Ik moet geld heb ben. Stop het in mijn tas en geef me vijf minuten de tijd om naar bulten te komen". Toen de Jongeman rustig wegwandelde met een tas vol geld. wuifde de kassier met het briefje naar een bewaker om hem op het „vreemde" gedrag van de man op merkzaam te maken. Deze had de situatie kennelijk niet door. Hij dacht tenminste dat de klant het briefje vergeten had en bracht hem netjes naar het loket terug. De kassier bleef als uit steen gehouwen zitten, toen de bandiet weer voor hem stond en het briefje van hem in ontvangst nam. Zonder een spier van zijn gezicht te vertrekken bedankte de boef de be waker hartelijk voor zijn oplettend heid. Toch wel enigszins gehaast nam de „klant" toen maar afscheid. De forensen die dagelijks met de West Shore spoorweg ln New Yeraey rei zen zijn verontwaardigd, maar zl) uiten het op een zeer bijzondere manier. Vele forensen schrokken zich namelijk een ongeluk, toen ze op het station van Newark in de trein stap ten en daar meer dan honderd reizigers zagen zitten die er allemaal als varkens uitzagen. Al dat varkens achtig gedoe was volgens de foren sen de manier om te protesteren tegen de opheffing van de lijn van Albany naar Weehawken. want het bijzondere is dat het goederenver voer wél gehandhaafd wordt. Het motto van het protest ls „een var ken zal per West Shore kunnen rei zen. waarom wU niet?" Dit alles is eigenlijk een steek onder water aan het adres van een directeur van deze maatschappij, die eens heeft gezegd dat een varken dwars door Amerika kan reizen zonder over te stappen, maar gewone reizigers niet. Daarom hebben de reizigers de varkenskop maar op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 11