INDIVIDU en MASSA wekelijks bijvoegsel van het leidsch dagblad - zaterdag 24 september - pagina Glorieuze her-opening van Burgtheater en Opera te Wenen Vanessa Io, de dagpauwoog Aan dat spelletje doe je onbewust mee. Je dempt je stemgeluid wat. Je wurmt Je benen omzichtig onder het wel wat kleine ontbijttafeltje en aan vaardt in een milde stemming de kleine on geriefelijkheden van 'n tafel aankleding op een klein vlak samen gedrukt. Je vist een vlieg uit de thee en leidt een hardnekkige wesp van de jam af naar betere oorden in de tuin. Alles onder het motto: want we kunnen nog 8 maanden binnen ont beten" En dan zit daar ineens die vlinder. Een dagvlinder, een dagpauwoog, een van de mooiste Nederlandse kapellen. Afgedwaald van het manshoge bloei ende koninginnekruid en neergestreken op een servetje, waar. hij met open geklapte vleugels roerloos blijft zitten. Drie mensen zitten ook doodstil, het gesprek breekt af. drie paar ogen kijken in bewondering naar het ranke figuurtje, toververschijning uit een andere wereld. DAN komt er uit deze wereld, de mensenwereld .een duidelijk te ken van leven. Ergens vandaan, een straat ver, scheurt een mannen stem door de stilte, die nadrukkelijker wordt naarmate het geluid wint aan scheurkracht. Ik kijk naar de vlinder Naar het warme bruinrood van de voorvleugels en naar de vleugelhoeken, waarin, als edelstenen in gitzwart ge vat. de oogvlekken schitteren. De pauwogen, roomwit, met een over- vloeiing vim rood en geel. en naast het wit een blauw, dat zweemt naar het violet van amethyst kristal. Ik kijk en tegelijkertijd moet ik luisteren. Want die melodie, hoewel ietwat verminkt, is me bekend. Ze herinnert mc nan kazemezang, lang geleden, aan soldaten, die hun schoon ste balladen ultbalkten. Ik herken het droevig verhaal van de schildwacht, die men vond. slapend op zijn post en die deswegen met be schaamde kaken voor de krijgsraad verscheen „De dood." zo klinkt het schrlk lijk in zijn oren ..Uw slapen bracht ons allen in gevaar Laat hem staan voor de heren, ik vind „Vanessa Io" (want dat is de vlindernaam) veel interessanter. Hij Er is een vrouwenstem bijgekomen en eendrachtig jammeren man en vrouw verder over de arme sukkel, die nu wordt weggevoerd. ..Hij krijgt zijn loon, voorwaar". VANESSA Io' Dagpauwoog! Deze zomer zul Je nog rondvliegen. Jij. de schoonste uit de rij der schoenlappers, dat zijn de dagvlinders met hun vele kleuren, tot een bont patroon „aaneengelapt'dit zou öe verklaring van de naam zijn). Zodra de herfstkleuren zich vertonen, duik e onder in je winterkwartier Eersl n Mei zal het ontwaakte wijfje haar eieren hechten aan brandnetel en an dere planten Dan zullen de zwarte rupsen, wit bestlppeld en met vele doorntjes bezet, zich door hun korte bestaan eten. al maar eten. tot er aan de brandnetels hun tot pop verstijfde lichaam hangt. De pop van de dag pauwoog, met goudglans en gouden vlekken. Van al die zorgen weet dat pronk juweel tussen onze kopjes, bordjes en botervlootje maar helemaal niet. Zijn lange donkere sprieten, voor zien van fijne knopjes, bewegen even met een fijne trilling Bemerken ze iets van het vergrootglas, dat lang zaam. heelo! weg! Dat komt van die schildwacht, die juist met een uithaal zijn laatste snik aflevert aan zn moeder- leef gelukkig moeder.. Uw zoon ziet gij op aarde nimmermeer" waar na „lief bruidje" nog een stevige beurt krijgt. Ziezo, dat hebben we dan alle maal gehad. Een pluim op de hoed van onze Nederlandse volkszang. Ed voor onze dagpauwoog een andere pluim, namelijk die van de buddleya, de vlinderstruik met zijn zwaargeu- rende donkerpaarse bloemtrossen waarop tientallen kapellen de hele dag te gast gaan Ook onze Vanessa. Da', kan hij beter doen dan proberen uit een ontbijtservies iets te halen. En iets halen voordat hij de nacht schuit ingaat, dat zal hij zeer zeker moeten. Anders haalt de dagpauwoog het voorjaar niet! SJOUKE VAN DER ZEE. topman en de topvrouw, dat de ganse horde in éénzelfde ver schijning de wereld in stuurt Massaliteit beheerst de huidige wereld. Wie dAèr oog voor krijgt, wordt het soms angstig te moede bij al die eenvormigheid van stijl en inzicht, van denk beelden of waandenkbeelden, van gelijk gerichte drang naai- le- venisgenieting, die de vervlak king zo sterk in de hand werkt. Duizenden auto's zie ik in een lange stoet naar het stadion rijden, honderden auto's staan in keurige, rechtlijnige opstel ling op de parkeerterreinen, uit duizenden radio's klinkt in de zelfde minuut hetzelfde lied, duizenden maken 's morgens ge lijkelijk hun ochtendgymnastiek of luisteren naar de opgewekte stem van de omroeper, wanneer hij 's Zondagsmorgens zijn cll- ché's geeft over het weer en de- mensen in dat weer. BLIJFT er in dit massale gebeuren nog wel aan dacht over voor „wezen en zijn" van de enkeling? Hoort men bij al het verkeers- geraas of het gedruis door de aether nog lets van het vele, dat de mens toch óók bezighoudt, zelfs pijnigen kan: materiële of geestelijke zorgen, psychische defecten, ziekte, angst om an deren. zowel in eigen kring of vér daar buiten: een wereld van vluchtelingen, van ellende in onderontwikkelde gebieden, van triestheid achter een grauw, Uzerfen gordijn? Ach: ook hier bednegt vaak de sch(jn> Wanneer ge uiterlijk héél dat massale langs U ziet gaan, krijgt ge al gauw de indruk van een wereld vol louter optimisme. Er is immers in een tijd van „verblindende" hoogconjunctuur geen vuiltje meer aan de lucht? witsj, Britten, Milhaud, Strawinsky, Hindemith e.a. bekende componisten of dirigenten. Naar verluidt heeft de Griekse reder Onassls plaatsen laten reserveren voor Greta Garbo. de Ali Kahn en voor zichzelf. Na „Fidelio" komen de volgende voorstellingen met geheel nieuwe ensceneringen en bezet ting: „Don Giovanni", „Der Melster- singer", „Rosenkavalier", en „Frau ohne Schatten" van Richard Strauss. „Aida". „Othello" en „Wozzeck" van Alban Berg. De eerste voorstellingen zowel van de Opera als van het Burgtheater zul len door middel van de televisie (Eu rovisie) worden uitgezonden. Over het algemeen ziet men in deze heropening een cultureel evenement van de allereerste rang. wat wel het best bewezen wordt door de gro- belangstelling uit het buitenland. Voor de eerste twee weken zijn de plaatskaarten, die exorbitant duur zijn, practisch geheel uitverkocht, doch na de eerste storm rullen de prijzen langzaam worden verlaagd en het normale peil bereiken, zodat dan eindelijk ook het gewone stam- publiek uit Wenen zelf de kans krijgt om dit werk van wederopbouw t« bewonderen, waarvoor het grote of fers in de vorm van belastingen heeft gebracht. De directies van deze twee theaters zijn er zich wel degelijk van bewust, dat de toekomst van de Opera en van het Burgtheater ten slotte afhangt van het normale Oostenrijkse publiek. Men denkt daarbij vooral aan de jeugd en daarom heeft men een plan uitgewerkt om vooral studenten en leerlingen van middelbare scholen te gen sterk gereduceerde prijzen in staat te stellen om de opvoeringen re gelmatig te kunnen bijwonen, waar door een grondslag kan worden gelegd voor het toekomstige stampubllek. Massaliteit beheerst de wereld van thans! Massaal is de opkomst bij sport- cn(U zoudt 't haèst niet geloven!) kunsteve nementen, massaal bij mooi weer de stroom naar de Boulevards of caféterrassen, bij regenweer In de bioscopen, of alwéér bij mooi weer op de plassen, bij de races, openluchttentoonstellin gen of demonstraties. Ja, w&Ar niet al! De steeds groeiende bevolking puilt uit haar huizen voor zo ver zij al in huizen huist de 93ries radio's en auto's verlaten aan de lopende band en in mas sale hoeveelheden de fabrieken, gelijk de broodjes en de ijsjes om de magen van de steeds massa ler wordende mensheid te vul len. In de baaierd dezer massali teit som van de vorme loze eenvormigen! wordt de stem van het individu nau welijks of niet meer gehoord. Allen spreken éénzelfde taal, allen huldigen dezelfde ideeën, allen kleden zich op dezelfde wijze, want uit de confectiema gazijnen puilen ononderbroken iezelfde kledingstukken naar buiten: het costuum voor de (Van onze Weense correspondent) Een leger van electriciens. technici, stucadoors en schilders heeft de laatste hand gelegd aan de twee muzen-tempels van de Oosten rijkse hoofdstad, die na een grondige restauratie binnenkort weer zullen worden geopend, na tien jaar onbruikbaar te zijn geweest. Het herstel van de Opera heeft 260 millioen en dat van het Burg theater 114 millioen Schilling gekost terwijl aan de beide gebouwen meer dan 1150 mensen hebben gewerkt. De schuttingen rondom de Opera zijn thans eindelijk verdwenen en de gevel van het Burgtheater heelt zo'n geduchte beurt gekregen, dat het gebouw er in zijn stra lende blankheid als geheel nieuw uitziet. De omgeving van de Opera echter, welke eveneens enorme schade door bombardementen heeft opgelopen, ziet er nog als een ravage uit, want op de vier hoekpunten worden niet alleen nieuwe gebouwen in beton opgetrokken, waarvan men hoopt dat ze bij" de opening van de Opera ongeveer klaar zullen zijn, maar bovendien heeft het gemeentebestuur veel te laat het besluit genomen om tegenover de Opera een tunnel voor voetgangers aan te leggen, waaraan op het ogenblik nog met koortsachtige haast wordt gewerkt. Nu het technische gedeelte van de restauratie van Opera en Burgtheater practisch voltooid is, komt het eigen lijke artistieke werk aan de beurt. Er wordt reeds onder hoogspanning ge oefend want niet alleen staat het ope ningsprogramma in alle onderdelen vast. maar ook de rollen zijn verdeeld, todat de zangers en toneelspelers re gelmatig op de repetities komen. De iwaarste last ligt op dr Karl Böhm, de directeur van de Opera, alsmede op de regisseurs dr Rott, Herbert Graf en Jos. Gielen. omdat zij bovendien het voorbereidende werk moeten doen voor Fritz Renner, Knappertsbusch, Kubelik en Tietjen, die pas later ko men. Bijzonder koortsachtig gaat het toe in de ateliers, waar de ontwerpers van de décors en de costuums met hun tyd moeten woekeren, want voor het Burgtheater heeft men nog een maand de tijd. Intussen heeft zich ook een apart protocol-comité ingeschakeld, dat belast is met het- uitnodigen van de gasten, het verdelen van de plaat sen en hét voorbereiden van de offi ciële recepties, die dit feest zullen om lijsten. OPENING BURGTHEATER MET GOETHE'S „VORSPIEL AUF DEM THEATER" De feestelijkheden beginnen met de opening van het Burgtheater, dat dan de grootste, de meest bekende en mis schien ook weer de beste schouwburg wordt in het Duitse taalgebied. Op 14 October heeft 's avonds om half acht de plechtige overdracht plaats, waar bij de sleutels officieel aan de direc teur dr A. Rott. zullen worden overge dragen, gevolgd door de opvoering van het korte „Vorspiel auf dem Theater" van Goethe. Op 15 en 16 October wordt dan des avonds het treurspel van de Oosten rijkse dichter Grillparzer ,König Ot- tokars Gluck und Ende" opgevoerd, waarbij alleen gasten aanwezig zullen zijn. In de eerste plaats de president van de Republiek, het kabinet, de le den van de Eerste en Tweede Kamer, vervolgens hoge ambtenaren, kerkelij ke autoriteiten en vooraanstaande per soonlijkheden op cultureel, weten schappelijk en economisch gebied Uit het buitenland zijn verschillende be kende dramaturgen uitgenodigd, o.a. Christopher Fry, Jean Cocteau, Anouilh. Eliot. Grlindgens enz. Het verdere programma van het Burg theater omvat „Don Carlos" van Schiller, „Torquato Tassa" van Goethe. „Der Verschwender" van Raimund, „Das Konzert" van Hermann Bahr, „Port Royal" van Montherlant en een stuk van Priestley. De Weense Opera eindelijk zonder schut tingen en steigers. T.V.-UITZENDINGEN VAN OPENINGSVOORSTELLINGEN De grootste aandacht zal echter de opening van de Opera trekken, die twee weken later plaats vindt. De plechtige overdracht voltrekt zich op 5 November om 11 uur 's morgens, uit sluitend ln tegenwoordigheid van ge nodigden. 's Avonds volgt dan de gala première van Beethoven's „Fidelio". waarbij rok of smoking is voorgeschre ven Daar deze voorstelling niet voor „gasten" bedoeld is. zijn er geen vrij kaarten, zodat practisch iedereen, dus ook de Bondspresident, voor zijn plaats moet betalen. Men heeft ech ter een uitzondering gemaakt voor de meest vooraanstaande vertegenwoor digers van de internationale pers, als mede voor een aantal bekende kun stenaars en voor vroegere leden van de Weense Opera. Daaronder behoren dan Maria Jeritza. A. Picaver. Bruno Walter. Honegger, Menotti, Sjosjtako- Het interieur van de gerestaureerde en ge moderniseerde Opera volgens liet ontwerp van prof. Boltenstern. die uit financiële en artistieke overwegin gen aan de vroegere loges vasthield. De drie rijen loges en de twee rangen bevatten te zamen 1600 zitplaatsen en 600 staanplaatsen. Het vroegere drukke gedoe met rode gor dijntjes van rood pluche met de onrustige gips figuren en de wilde slingers hebben plaats gemaakt voor de rus tiger lijnen van de nieuwe zakelijkheid. MAAR kijk eens héél even Achter die kleurige stoe ten en die klanken vol onbezorgde opgewektheid en „keer tot U zelf in". Ge zult dan „misschien" ont dekken, dat er ln deze burchten van massale opgetogenheid nog wel Iets anders schuilt: Iets, dat U tot nadenken zou künnen stemmen, wanneer ge er uw aandacht op spitst. Dan zoudt ge „misschien" kunnen merken, dat er ln de jolvend-Julchende bewogenheid der uiterlijke massaliteit nog mensen zijn. die naar een eigen ziel. een eigen verantwoorde lijkheid, een eigen waarde en., een eigen waardigheid verlan gen. een eigen „groei", hóe zeer dit alles ook verstikt wordt door de menigte.. Pas góed op. dat ge uw per soonlijkheid niet verliest ln deze moderne maatschappij, waarin het „eigen-Ik" gemakkelijk ge dood wordt. Een maatschappij, die U met geweld mee kan sleuren naar regionen, waarin de „ware men selijkheid" eenvoudig wordt wég gelachen. Als U dA&raam toegeeft, is het met U. als „Individu" gedaan 1 Het ls zover, vóór U 't weetl FANTASIO Kijkjes in de Natuur OP de ontbijttafel zat plotseling een vlinder. Op zichzelf niet zo'n schokkende gebeurtenis, en ook niet zo verwonderlijk, want de tafel stond buiten op het gras en mid den in de baan waarlangs de vlinders, de vliegen, de bijen en al zulk gedier te een weg vonden van de rijke bloei der goudgele Canadese gulden roede aan de ene en de bonte verscheiden heid van de zomertuin aan de andere zijde. Begrijpelijk dus. dat een hommel, zon bruin, zwart en helderwit gering de prachtkerel tussentijds wel eens een noodlanding maakte op een boter hambordje. en een zweefvlieg boven een theekopje in de lucht bleef staan, voordat hij in scherpe hoeken weg- pijlde naar de laatst overgebleven indigo-blauwe monnikskappen. Maar het bijzondere van dat vlin- derbezoek was het plotselinge en het onverwachte. De verrassing van de stille verschijning. Want zeer stil was het in de tuin op die Zondagochtend in de eerste Septemberdagen. Zo'n ochtend uit duizenden, als het lijkt, of iedereen en alles op de tenen loopt. speelt een spelletje met z'n tong. een lange dunne naald, die hij om beur ten uitrekt en in een hoek doorbuigt, om hem tenslotte als een horlogeveer servetje. Nee sukkeltje, je bent verkeerd aan gesloten: je moet met die zwarte vlin dertong in een bloem opereren, een distel of een goudsbloem. Hup. de vleugels klappen dicht en laten de onderkant zien. die lang niet zulke prachtige kleuren draagt als de bovenzijde. Als hij nu nog de voor vleugels laat zakken, wordt het hele schitterende dier teruggebracht tot een onopvallend nietigheidje! Zo zal hij straks na het zomerseizoen de herfst en de winter doorbrengen. Op een zolder, in een hoek. een spleet, in een oude boom. waar hij veroordeeld is de koude winter onbeweeglijk door te brengen. Die schildwacht is intussen ook ver oordeeld. Er strijkt een lichte wind zucht door de struiken, de bomen en over alle tuinen en daar komen nieu we strofen uit het heldendicht aan gedreven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 13