WAT „PARIJS" VOOR HET A.S. SEIZOEN DE AFWEZIGE CEINTUUR DECRETEERT IS... HEIMELIJK PRESENT Onze mode werkster te Parijs sahrijft ons: De nieuwe mode dat isi de mode welke de vorige maand door de grote Parijse modevorslen werd gelanceerd' kent een indrukwekkend aantal favorieten, waar het de details betreft. Alle ontwerpers hebben hun stokpaardje, maar vele hebben op hetzelfde houten speelgoed gewed. Daardoor werden knoopgameringen, bontgarnituren, tunieken en niet-lange mantels, alsook ensembles van allerlei aard de details die in de jongste mode de grootste gemene deler zijn. Met andere woorden: ze worden door alle modevorsten gebracht, ze komen in alle collecties voor. Details die eveneens nergens ontbreken zijn: ruige stoffen (bij voorkeur tailleurstoffen voor japonnen!). Shetland, cheviot diagonaalweefsels in twee tinten en tweed. Ook jersey is een modelieveling. En in het kader der gelegenheidstoiletten spannen fluweel, satijn, tule en rijk broderie (dat alleen maar uit een groot modehuis afkomstig kan zijn) de kroon. De korte avondjapon is. te oordelen naar de Parijse collecties, aanzienlijk talrijker vertegenwoordigd dan de lan ge. Het klassieke middagtoilet is wel haast van het toneel verdwenen en deze omstandigheid houdt nauw ver band met een sociale verandering, die iu onze samenleving plaats vond: mid dagvisites worden hoe langer hoe min der gemaakt, cocktailparties komen hoe langer hoe meer in de mode. Het cocktailtoilet kreeg dientengevolge de aandacht, die het toekwam en werd schitterender en rijker dan het placht te zijn. Tussen daagse kleding* die van 's ochtends tot 's avonds kan worden gedragen) en de korte avondjapon (alias cocktaaltoilet) is er in de nieu we collecties absoluut geen verbinden de schakel. Het contrast tussen de strenge eenvoud overdag en de somp- tuositeit der avondkleding is dan ook groot en som6 verbijsterend. J. V. 1). Het rechte silhouet, de niet-lange mantel, de mouw van breuk-lengte, de mof en de bonthoedziedaar vflf details die in alle collecties hoogtij vieren. Ge vindt ze hier verenigd in een eenvoudig, modem ensemble van rode cheviot, bestaande uit een rechte japon en een rechte zeven-achtste mantel. De accessoires zijn van ocelot. 2) Tweed, een grote bontkraag en dito manchetten, een dubbele lange knoopsluiting op de jas, korte mou wen en een lange knoopsluiting op de japon - dat zijn de details waardoor dit ensemble van Balmain aan de ei sen van de huidige mode voldoet. Ook het deux-pièces effect, in een kleding stuk dat toch niets anders is dan een japon, is karakteristiek en wordt deze winter op duizend en een manieren ge ïnterpreteerd. 3) Er ls geen verbindende schakel tussen de wollen daagse kleding (die tevens middagkleding is) en de vaak somptueuze avondtoiletten, waarvan een zeer groot deel kort is. Terwijl het rechte, lange silhouet overdag domi neert, zet de wijde rok (even uitstaand of heel wijd) na zes uur de toon. Dior's daagse modellen zijn recht, ja, nauw. zyn avondkleding is precies het tegenovergestelde, getuige deze ul tra (I) korte avondjapon met ..pera- chuut rok". 4) De taille blijft overdag miskend: ze is nooit gesnoerd en vaak zelfs am per of niet aangegeven. Taillenaad en ceintuur zijn taboe. Alleen in de avondkleding, waarin wijde modellen de boventoon voeren, krijgt het mid del wat het toekomt en is het lijfje streng getailleerd. Rijk broderie spant als garnering de kroon en dit toilet van Pierre Balmain is wat dat betreft slechts één verleidelijk vooibeeld uit duizend andere. Het is gemaakt van roze faille en gaat vergezeld van een grote roze stola en roze handschoenen. 5). Het lange avondgewaad is, niet tegenstaande de vlucht van de wel licht practischer korte avondjapon, nog niet uit de mode verdwenen. Rijk en kunstig borduurwerk en een bont- gamering - twee stokpaardjes van de wintermode - werden belde in dit fraaie toilet van Jacques Heim toege past. Witte brocaat was het uitgangs materiaal voor deze stijljapon. strass en witte nertz waren er de luxueuze garnering voor. FATH WEER IN WASSENAAR Op 24 en 25 September a s. zal het Huis Jacques Fath wederom shows in het Kasteel ..Oud- Wassenaar" geven. De nieuwe wintercollectie zal worden ge toond door acht mannequins. De totale waarde van de ruim honderd modellen beloopt een bedrag van een half millioen gulden. Vooral aandacht zal worden geschonken aan het ar tikel kousen: hiermede wordt iedere show geopend. Het gezelschap mannequins en leden van de directie van het Huis Fath zal op 24 September 's morgens met de trein uit Parijs aankomen. WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 10 SEPTEMBER - PAGINA 4 Zij die met het maken van ceintuurs in hun onderhoud voorzien, gaan gedecideerd een slecht seizoen tegemoet, tenminste indien de pas gelan ceerde mode ingang vindt. Parijs heeft immers de ceintuur afgeschaft. Op een enkele uitzondering na hebben de japonnen noch taillenaad, noch gordel En tochwie goed kijkt ziet dat de ceintuur zich niet geheel en al heeft laten verdringen, ook al is er geen sprake van een leren tailleband met gesp. In een vorm die niets met de klassieke cein tuur uitstaande heeft is ze tochheimelijk presentHier en daar is immers een modieuze garnering opgedoken, die eigenlijk niets anders is dan een rudimentaire ceintuur: ze is van stof of van lint, ze is niet afneembaar en ze wordt overal aangebracht, behalve om het middel. Hoe de toonaangevende modevorsten met dit ceintuur surrogaat spelen, ziet U in bijgaande schetsen. J. V. een gestrikte rolband ter hoog te van de heupen. De Gi/venchy ap- pliceerde deze namaak-ceintuur op de opgelegde rok van een beige jersey japon. een satijnen lint, dat op de rug diep onder de taille duikt, vóór over de maag kruist, en tus sen de schouderbladen is gestrikt. Het garneert een cocktailjapon van de Givenchy. die gemaakt werd uit roze orlon cloqué. een zwart ribslint, voor ge strikt. Nina Rdcci naaide het op het bloesende, lange lijf van een rechte tweed japon. ieen dichtgeknoopte lip direct onder de buste op een beige wollen Japon van Maggy Rouff. een korte, laag geplaatste rug ceintuur. die de rugsluiting van een deux-pièces overspant. Model: Hu- bert de Givenchy. een stoffen rolbandje, dat het liohaam net boven de maag om gordt. Jacques Heim appliceerd» het op een rechte zwarte dinerja- pon, waarvan het lijfje uit fluweel en de rest uit wollen stof is go- maakt. ieen zwart fluwelen lint, dat op de rug laag onder het middel cirkelt en in een grote strik eindigt. Het is de garnering van een impri- mé cocktailjapon van Jean Dessés.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 16