(TERVIEW MET EEN BRITS [ARDESOLDAAT nerikaanse toeristen zijn nog euwsgieriger dan kinderen HET VERLEDEN STAAT NIET VAST^ WOORD VAN BEZINNING J jl er ook gebeurtvertrek geen spier Het is een merkwaardig gevoel verzekerde mg een garde-sol daat - als je de rol van toe schouwer verwisselt voor die van bezienswaardigheid. Trou wens, als je op wacht staat voor een koninklijk paleis of rege ringsgebouw, doe je heel merk waardige ervaringen op. historisch gebeuren. Staat dat verleden werkelijk vast? Dat is een eigenaardige vraag zult U zeggen. Een voorbeeld: De Katholie ken en Protestanten denken verschillend over de tijd van de Hervorming. Dat is begrijpelijk, want die tijd had geheel tegen gestelde gevolgen voor de toe komst van beide groepen. Maar die jaren zelf van 1517 af wor den ook verschillend beoordeeld. Men zal in de geschiedschrij ving andere feiten naar voren halen, andere verbanden leggen, men zal b.v. een persoon als van Maarten Luther psychologisch anders waarderen. Nu kan men zeggen: „Geschie denis bestaat uit feiten en die staan vast. Latere generaties gaan die feiten groeperen en waarderen'' Dat is toch erg on bevredigend. Geschiedenis be- OPLE1DING. „Is het leven moeilijk voor een garde soldaat?" vroeg ik. Nu ja. moeilgk. och nee. dat niet. Wel is de opleiding zwaar. De was tiwaalf weken in Cater- hem, negen weken in Pirbright en moest toen nog twee weken lang zware oefeningen meemaken op de heidevel den van Yorkshire. Dat. was allemaal zwaar en hard werken! Als ik alleen maar denk aan de sergeant-majoor, die ons africhtte. Wat had die onder officier een stemgeluid en wat kon hij zijn mond wijd open doen! Ik zie hem nog voor me, ja, zijn beeld vergeet ik mijn leven niet meer. Mijn laarzen hebben evenals ik die opleidings- proeven goed doorstaan. Ik droeg ze gedurende mijn gehele garde-scholing wordt pas door latere genera ties verstaan en duidelijk. Conclusie: het verleden staat niet vast, maar wordt zich als het ware bewust in een latere tijd. Voorbeeld: de 19de eeuw wordt genoemd de eeuw van de tech niek, de vooruitgang en de na tionale zelfstandigheid. Zo heeft deze eeuw zich zelf ook be schouwd Maar wij zien deze eeuw anders. Wjj hebben oog gekregen voor de rampzalige ge volgen van het alleen-maar- technisohe vernuft, dat geen aandacht heeft voor de mens die de machine bedient. Wij luisteren naar revolutionnaire stemmen uit die 19de eeuw. die toen al gewaarschuwd hebben /oor deze ontwikkeling, maar die in hun eigen tgd niet ge hoord werden. Wij hebben meer oog gekregen voor de gevaren en ze deden dienst tijdens de plechtig, heid ter gelegenheid van koningin Mary's begrafenis en dan ook nog op de kroningsdag Toen liep ik op één dag twintig kilometer. Moeilijk vroeg U? We liepen oefenmarsen voor de kroningsdag van veertien, twintig en aohtentwintifc kilometer. Dat is geen peulschilletje. Maar mijn daarzen zijn nog prima. Ze glimmen, als ik er goed op poets, dat het een lust is. Ja. we doen veel aan ons uiterlijk. De avond vóór ik garde-dienst doe in het openbaar, ben ik 2' 2 uur bezig om al mjjn spulletjes piekfijn in orde te maken. En mijn kameraden van dc Bereden Garde doen er nog wat langer over! Neem nu alleen mijn berenmuts. Ik heb tien minu leden en daardoor aan dat ver leden een andere gestalte geven. Nu geldt deze beschouwing wel in het bizonder voor onze eigen levensgeschiedenisOok daar in staat het verleden niet vast. Onze jeugd krijgt pas kleur en betekenis door ons nadenken over onze Jeugd. Daarom Is het schrijven van mémoires van ontzaglijk belang voor de zelf kennis. Als wij een oud dagboek doorlezen, worden die woorden die wg toen neerschreven, door. stroomd door nieuw leven en een nieuwe geest. In de periode van ons leven denken wf) vaak verschillend over onze Jeugd. Wij kunnen nog werken aan ons verleden en nog verdere gestalte hieraan geven. J. VAN GOUDOEVER Rem. predikant te Leiden. ten nodig om haar te trimmen. Hoe? Ik dompel haar in een emmer koud water. Dan opkammen, borstelen en in het voorgeschreven model kneden. Ja, als er parade is. zien wij, beren muts-soldaten. er uit als loden sol daatjes. maar om die indruk te wek. ken moet iedere kolbak-drager een flinke hoeveelheid verzetten. Zwaar? Och ja. maar toch ook erg aardig. De diensttijd ligt nu alweer achter mij. maar Ik zal er steeds met vreugde aan terugdenken. Niet omdat ik zoveel bekijks had. doch omdat ik ln dienst het nodige opstak en er veel 'vriendschap ondervond. (Copyright Daily Mail - Leldsch Dagblad) DEZE week vieren wij samen het lustrum van onze Universiteit. Onze stad is wel zo verbonden met de Aca demie, dat iedere Leidenaar op een of andere wijze dit lustrum meeviert. Tijdens zo'n lustrum wordt in de openingsrede of feestspeech het verleden her dacht. De jaren van de stich ting, de grootse ogenblikken uit de geschiedenis laat men nog eens de revue passeren. Men geeft zich rekenschap van zijn verleden. Zo viert een universiteit haar stichtingsdag, een volk haar be. vrijdingsdag, een kerk haar ont staan. Hebt U er wel eens over na gedacht. dat elke tijd weer een ander licht werpt op een ver leden, ja dat elk volk of elke groep soms een verschillend licht kan werpen op een zelfde staat niet alleen uit feiten, want die feiten kunnen alleen ge noemd en begrepen worden van uit een bepaalde geest. Wjj zul len de geest van die tijd moeten verstaan. Hoe kan men ooit van deze tijd een geschiedenis schrij ven met alleen maar feiten, la tere generaties zullen ook de geest van deze tijd moeten ver staan. Anders leggen ze alleen maar een archief aan en dan nog wel een slecht archief, want in een goed archief zit orde. Welnu de geest van de tijd van de nationale trots en kno pen graag aan bij beschouwin gen in die tijd. die pleiten voor meer internationale gezindheid. Wij lezen nü de profetische stemmen uit de vorige eeuw die het geestelijk leven bergafwaarts zagen gaan. Laat ons nu voorzichtig zijn om de schuld aan die 19de eeuw te geven. Want de geest van de 19de eeuw werd pas duidelijk en verstaan in de 20ste eeuw. Laten wij echter dankbaar zijn voor de profetische stemmen. Het kan zeer goed zgn. dat wij in de tweede helft van onze eeuw weer anders gaan denken over diezelfde 19de eeuw Mis schien beseffen wij dan pas, hoe zeer de 19de eeuw ons bevrijd heeft uit vooroordeel en bijge loof. Zo zal elke tijd weer op an dere wijze putten uit het ver- jargang No. 23 Zaterdag 11 Juni 1955 De aflossing van de wacht trekt veel bekijks en is een gebeurteniswaarbij wij ons beste beentje voorzetten. En dan komen de vragen. „Leeft die man nou heus?„Is hi) weggelopen uit een museum?" „Zou hij ademen?" „Kan hg lachen?"Met een stalen gezicht moet ik al die opmerkingen en vragen aanhoren. U begrijpt, dat de verleiding om zo nu en dan te grinniken groot is. Maar het consigne luidt: Wat er ook gebeurt, wat er ook gezegd wordt, je gezicht niet vertrek ken. En een garde-soldaat op post mag onder geen beding antwoord ge ven op de vragen, die op hem worden afgevuurd. Het. is heel moeilijk, weet U. om dan niets terug te zeggen. De meisjes hebben er nog al eens een handje van om te willen weten wat er gebeurt, als ze je in de weg lopen. Het spijt me. dames (denk ik dan) maar ik moet jullie heus opzU duwen. Natuurlijk gebruik ik dan niet meer kracht dan strikt nodig is om de weg vrij te maken. DE AMERIKANEN. DE toeristen hebben zo hun eigen middeltjes om een gardesoldaat op-post aan het praten te krügen 'menen zij). Ze ziln heel wat hard nekkiger dan de Lond:naars. Mijn stadgenoten weten wel. dat het toch niet lukt, maar die vreemdelingen, die weten het niet. Het harrinckkigst. het vasthou- dendst, het lastigst din de Ameri kanen. die als toeristen Londen „doen". Niet alleen de dames, ook de mannen hebben er een handje van om het bewijs te willen leveren, dat zo'n schildwacht heus menselijk en best aan het praten te krijgen is. Ze proberen dit te bereiken door zelf veel en snel te spreken. Dan bieden ze sigaretten en lekkernijen aan. Zij maken foto's van ons met hun peper, dure camera's. Waarheen vragen zy daarnamag ik U een afdrukje van Uw r«rfret sturen? Soms Is het werkelijk moeilijk om niet te zwich ten voor die Amerikaanse nieuws gierigheid, die heel wat groter is dan die van de jonge meisjes en de ben gels. Batterijen camera's worden op je geriiht. „Even glimlaihen, alsje blieft?" „Wat opgewekt kijken!" Zo gaat het aan één stuk door. Maar tot dusver hebben garde-rchlld- wachten de slag tegen de Ameri kaanse nieuwsgierigheid gewonnen. PAS OP JE TELLEN! ALS we de wacht, betrekken voor Buckingham Palace. zijn we steeds met zijn tweeënmaar praten doen wij niet. We wisselen zelfs geen blik. Met de nauwgezetheid van een uurwerk lopen wij ons korte tra ject. Als één man. volmaakt in de pas. De oudste schildwacht geeft het teken om te beginnen een kolfstoot op de grond en dan om te eindigen een opgestoken vinger. In het tijds verloop tussen belde seintjes voeren wij al onze bewegingen model uit. En dat kan. omdat ieder van ons in stilte de passen telt Maar tal van Londense straatjongens kennen blijkbaar ons geheim van in stilte tellen. Als kleine kwelgeesten beginnen zii ook te tellen, dur. Suödl "aar aij aneüer ei langzamer tellen dan wit is het een ware heksentoer om niet, in de war te raken. Als Je dat een paar maal hebt meegemaakt, weet je. hoe moeilijk het kan zijn, echt op je tellen te moeten passen! onderofficieren van de Ga hun machtig stemgeluid. U wat toch wel de meeste indruk y maakte, dat was, hoe het pu- I is Al heb Je maar een paar uur II gelopen, dan weet je daarom- is' veel. Dagjesmensen en toeval- 'oorbjjgangers. leden van op reis voetbalclubs toeristen in auto pa en buitenlanders hebben alle- »?emeen. dat ze op een kolbak en «de tuniek afkomen als vliegen suikerklontje. BETOVERING komt mij voor. dat de tover- JJking van een garde-schild- ydjtschuilt ln zijn roerloosheid en zwijgzaamheid. Alleen zgn zwegen soms heel even. En het rde-regimenten staan bekend kunt zich dat wel voorstellen publiek ziet die ogen niet eens. als ze schuil gaan onder een berenmuts. Zo'n harig hoofddeksel kost maar liefst tachtig gulden. Om er drie te maken, moeten twee grote grizzlyberen nun leven en hun pels offeren. Maar U vroeg naar het publiek Nu eerlijk gezegd vond ik het in het begin wel eens vervelend om zo aangegaapt te worden. Ik ben toch geen wereldwonder of monster! En be roemd of berucht ben ik helemaal niet. Een doodgewone soldaat. Als die hon. derden mensen het nu nog maar bü kijken lieten, och, dan zou het wel gaan. Maar de nieuwsgierigen ko men doodrustig naar je toe om eens in je arm te knijpen of je eens in je ribben te porren. Parade! Een prachtig gezicht voor de toeschou wers. maar voor ons een zware inspanning met veel voorbereiding Hen paar jaar geleden moest ik in militaire dienst. Ik werd Ij ingedeeld bij een garde-regiment. Nu, dat was een bof je, rant in het kroningsjaar was er veel werk aan de winkel voor garde-soldaten. Ik leerde een heleboel. Ik ging de geschie- •enis en de tradities van mijn land beter kennen. Ik kreeg xgrip voor de zin van al die parades en het andere vertoon, leen wonder, want ik heb als schildwacht gestaan voor drie ioninklijke paleizen en voor de Tower of Londen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 11