BRANDSTICHTING AAN DE LOPENDE BAND ZOUDT U DAT WILLEN?..,. feest Het feest der wijnbouwers 1955 te Vevey Wetenschappelijk onderzoek der blusmiddelen Ballei van 1854 personen! WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 28 MEI - PAGINA i Het Dorado der Wetenschappe lijke Brandstichters, zo noemde Margaret Walls, assistente op het proefstation der Joint Fire Research Organisation te Bore- ham Wood, haar „werkplaats". Vuur bestrijdt men met vuur. Branden kan men slechts goed bestuderen en leren bestrijden, als men ze bewust en volgens tevoren beraamde plannen doet sntstaan. gen, besloot Gordon, we stiohten hier brand aan de lopende band. We le ven in een dorado voor pyromanen maar we doen dit aües met de beste bedoeUngen en. gelukkig, met tevredenstellende resultaten. Toen wij afscheid namen, was de brandende étalagepop nog slechts een hoopje smeulende as. (Nadruk verboden) een expert-brandsticht ster Natuurlijk profiteren de verffabri- kanten en verfgebruikers van de uit komsten van onze onderzoekingen. Dit geldt trouwens van veel andere fa brikanten. Ik denk vooral aan textiel fabrikanten. Wij besteden hier name lijk veel aandacht aan de ontvlam baarheid. de brandgevaarlijkheid van diverse soorten textiel. Joan Miller is onze „textiel-brandstichtster" bij uit nemendheid. Zij probeert alle moge lijke weefsels en lapjes. Het resultaat van haar onderzoekingen heeft reeds menige brandgevaarlijke stof uit de kleerkasten van goede huismoeders en coquette vrouwen geweerd! Dan houden we ons bezig met de meting van de warmte-intensiteit van straling. Want ook straling kan ge makkelijk tot brandstichter worden. We werken met spiegels en andere hulpmiddelen. Kijk, Margaret Walls is juist bezig, een proef te nemen! Margaret knikt ons toe. Dat ben ik, zegt ze. Maar brandproeven zijn hier aan de orde van de dag in dit Dorado der Wetenschappelijke Brandstichters! waarom? Onvoorzichtigheid is, aiom op aarde, de grootste brand stichter. Dat wijzen de statis tieken onmiskenbaar uit. Is er geen onvoorzichtigheid in het spel, dan kunnen er toch branden ontstaan. Want als op écn na de grootste brandstichter moet onwetendheid of onkunde worden genoemd. Om de gevaarlijke, wijl tot brand leidende onwetehheid të bestrijden, besloten de Britse overheid en indus trie enige jaren geleden, de handen ineen te slaan en een organisatie in het leven te roepen ter onderzoeking van branden en van de middelen en Vliegtuigen en etalagepoppen als proefkonijn (Bijzondere medewerking) „Daar staat een vrouw in brand!" Mijn gezellin, een aller aardigste Londense journaliste, uitte een gilletje van schrik. „Daar staat een vrouw in brand!" De heer Gordon, brand-deskundige bij uitnemendheid, die ons rondleidde, stelde haar meteen gerust. „Aan vivisectie en brandstapels doen we hier niet (verzekerde hij), we hebben echter wel een aantal etalagepopen laten aanrukken. Die zijn we thans bezig te verbranden, na ze eerst in de fraaiste nacht gewaden te hebben gestoken. Nachtjaponnen van verschillende stof gemaakt. Niet, hoe die kledij staat, maar hoe snel ze brandt, dat interesseert ons. De stoffen, die het snelst branden, zijn de gevaarlijkste en daarom raden we de verdere aanmaak af, al zijn ze nog zo mooi. Want een droom van een jurk, die in brand vliegt, is een bron van ellende .Blussen doen we hier ook", ver volgde onze gids. „Kijk maar." En hij wees op een brandslang in de buurt, „Die testen we op het ogenblik op zijn bestandheid tegen waterdruk. Lang zaam voeren we de druk op. totdat op een gegeven moment de slang scheurt. Dan spuit het water eruit. U ziet het. we zijn hier evenmin bang voor water als voor vuur. Wacht maar eens even". Terwijl de étalagepop in sierlijk nachtgewaad lustig stond te branden, volgde ik de manometer. Hoger en hoger werd de druk in de slang. Twee minuten, drie minutentoen ge beurde het. Een fikse waterstraal spoot de heer Gordon in zijn nieuwe geruite sportjasje behoorlijk nat. „Ri sico van het beroep", meende hij lachend. .Beter ik behoorlijk nat dan een falende brandslang bij uitslaande brand". zware gevallen WE hebben nog wel eens zwaar dere gevallen te behandelen dan zo'n étalagepop", zei Gor don. „Als we nieuwe blusmiddelen moeten proberen, dan valt zelfs wel eens een vliegmachine ten offer aan onze weetgierigheid. Natuurlijk een oude. We zijn hier verzot op zulke proeven op grote sohaal! Onlangs hadden we er twee in Surrey, op het vliegveld Kenley. Eerst probeerden we CB (chlorobromethaan). Voor de an dere machine namen we een proef met een droog poeder als blusmiddel. Een fantastisch gezicht, zo'n brandende machine! En wat meer zegt, we boek ten goede resultaten en deden be langrijke waarnemingen, Die melden we natuurlijk steeds aan de overheid en aan het bedrijfsleven. Tot de „zware gevallen" rekenen we ook de proeven op „gedoemde gebou wen". C^at zo'n perceel in vlammen op, dan zijn we er als de kippen bij om allerlei blusproeven te nemen. Dan kijken we, welke straalpijpen het meeste effect hebben, dan meten we de gebruikte hoeveelheden water. Dan zijn we vuur-vreters in optima forma' lichte gevallen DE binnenbrand is een aparte soort brand, die eveneens veel studie vereist. Wij arrangeren dus (zei Gordon) binnenbrandjes in kamers, die bekleed of behangen zijn met verschillende stoffen. Vooral mijn collega's Emson en Smart zijn bin nenbrand-experts. Zij hebben reeds heel wat arbeidsuren doorgebracht in een „brandende gesloten ruimte", zo als zij een binnenbrandje betitelen Zij bestuderen dan de wijze en de snelheid, die het vuur eigen zijn. Zij gaan de blusmogelijkheden na. Er is zelfs een aparte installatie om de brandsnelheid te meten. Een proef- plank wordt aangestoken en nauwkeu rig volgen zij de loop. de sneineld en andere eigenschappen van die „bran dende muur". Zij gaan dan precies na. hoe groot het muuroppervlak is. dat binnen een bepaalde tijd afbrandt. We nemen ook proeven met ver schillende verfsoorten, bijvoorbeeld met aluminiumverf. Wist U. dat er verf soorten zijn, die. als ze getroffen wor den door een stukje metaal, zo'n grote vonk doen ontstaan dat deze brand ol ontploffing kan veroorzaken? „Ja. da' is zo", zei Gordon, toen wij zeiden zulks met te weten. Ja. dat is zo, ei daarom hebben we speciale toestellen geconstrueerd om de brandgevaarlijk heid van verfsoorten te kunnen bepa len. Die zal ik U laten zien. Boreham Wood Is een heel merkwaardig Brand- Proefstation Een model van een kamer, be kleed met een speciaal soort board, is in brand gestoken teneinde de gedragingen van het vuur in een besloten ruimte gade le slaan. Tegelijkertijd wordt bestudeerd hoe het vuur reageert op bestrij' ding met stralen of door sproeiers. mogelijkheden ter voorkoming en be strijding daarvan. Jaarlijks komen thans ruim 80.000 brand-rapporten bij die Anti-Brand-Organisatie binnen en op het proefstation te Boreham Wood (Elstree) worden dag in, dag uit op wetenschappelijke wijze branden van verschillende soort gesticht en geblust. Aldus bestudeert men de brandverwek- kende factoren. Zoals we zagen, omvatten de proe ven zowel zwajre als lichte gevallen. Tal van problemen zijn aan de orde gesteld: Het tanken van vliegmachi nes op een vliegveld, de vuurvast heid van materialen, de ontbrand- baarheid van kleren, de veiligheid in de mjjnen. de warmtestraling van kachels, van zware lampen, ja, wat al niet. U hoorde het Margaret Walls zeg- EENS IN DE 25 JAAR In Augustus 1955 zullen te Vevey aan het Meer van Genève, na de traditionele onderbreking van 25 jaar, wederom opvoe ringen van het grote Feestspel ter gelegenheid van het Fête des Vignerons - het Feest van de Wijnbouwers - plaats vinden. Nu reeds zijn de voorbereidingen in volle gang om deze gebeur tenis weer tot iets zeer bijzonders te maken. De organisatoren becijferen de onkosten op Zx/z millioen Zwitserse francs; de bouw van het geweldige amphitheater, dat plaats zal bieden aan 3200 medewerkers en 15000 toeschouwers, nadert zijn voltooiing. Wie de 250-jarige geschiedenis der beroemde Wijnoogst-Feestspelen te Vevey volgt, ziet hoe in de loop der tijden het karakter van dit feest - van optocht der wijnbouwers met als hoogtepunt de kroning van de beste wijnbouwers, tot feestspel - verander de. Men kan bijna op de dag af pre cies zeggen wanneer die verandering plaats vond: dat was in 1730, toen de wijnbouwers voor de eerste maal hun schutspatroon Bacchus, de god van de wijn, in hun optocht meevoerden. In 1747 maakt ook Ceres, de godin der oogsten, aanvankelijk door een jonge man en pas sinds 1791 door een vrouw voorgesteld, deel uit van deze optocht. In haar gevolg vinden we de maaiers en maaisters. Aldus heeft een nieuw thema, de landbouw, naast de wijnbouw zon intrede gedaan. In 1778 wordt de Bacchus-groep verder uitge breid: faunen, bacchanten en silenen omgeven de god van de wijn. Op een praalwagen wordt de Arke Noachs meegevoerd, op een andere tronen de smeden van Vulcanus. Het is een bon te mengeling geworden van heidense en bijbelse motieven. De optocht houdt op verschillende plaatsen in het stadje Vevey halt om volksliederen en volksdansen ten beste te geven. In 1797 verschijnt als derde godheid in de optocht de godin van de lente Voor de eerste maal wordt op het grote marktplein een toneel opge bouwd, dat Bacchus en de beide go dinnen plechtig door de drie toegan gen bestijgen. Een vaderlands element wordt in 1819 aan de feestelijkheden toege voegd: aan het hoofd van de stoet schrijden de „Zwitsers" in het uniform van de Tuileriën-regimenten, die de Koning van Frankrijk eens trouw zwoeren en daarvoor hun leven gaven. Deze „Honderd Zwitsers" maken nog steeds deel uit van de plechtige in troïtus van het feestspel. Een oud karkas van een vliegmachine wordt opgeofferd teneinde de „wetenschappelijke brand weermannerf' in staat te stellen de meest effectieve blusmiddelen in de practijk te beproeven. Oorspronkelijk heeft men zich met volksliederen en een paar begeleiden de muziekinstrumenten tevreden ge steld en daarbij gedanst, maar in 1819 neemt voor het eerst een muziekcorps deel; in 1927 zijn het er dne en verder nog een groot orkest. Zo distancieert men zich langzamerhand van het volkslied en krijgt het feest een kunstzinnig karakter. Dichters worden uitgenodigd om de teksten der liede ren te schrijven; in 1905 was het René Morax. in 1927 Pierre Girard. Drie componisten schreven de mu- -iek voor vijf feestspelen: Frangois Grast voor die van 1851 en 1865. Hugo von Senger voor 1889. Gustav Doret voor 1905 en 1927. Sedert lang treden ae wijnbouwers ook niet meer in him gewone werk- en feestkledij op, maar kleden zij zich in speciaal daarvoor gemaakte costuums van een voorbij tijdperk: in 1927 in de stijl van Lode- vjjk de Zestiende, waardoor »Up me- ewerkers toneelspelers zijn geworden Ditmaal zullen spelers en dansers zangers en muzikanten zich in het ro mantische costuum van 1830 steken, dat de Parijse costuumtekenaar Louis Fost ontwierp. De teksten voor de lie deren schreef ditmaal Géo H. Blanc. de muziek Carlo Hemmerling. Beiden OM met de deur in huis te vallen: dit 150-jarige Is- raëlietlsche vrouwtje uit Jaffa is juist gestorven. Ik wens iedereen een geze gende ouderdom toe, vooral nu het met de ouderdomsvoorzie ningen een beetje vlotter gaat. Maar of u nu beslist even oud moet worden als zij, daar moe ten we eerst nog over praten.. Zoudt U het willen? Zou U het écht willen om zó ineen te schrompelen, niet meer te kunnen horen of zien, zoals dit stokoude wezentje, al kon ze dan nog lopen en spreken? HONDERDVUïTIG maal maakte zij de wisseling der seizoenen mee. Wordt dat op de duur niet een beetje eentonig? Ach: het hangt er van af, hoe ge de dingen beleeft. Ge kunt ieder nieuw jaar in gaan met de gedachte, dat er nu eindelijk eens iets verras sends gebeuren gaat. Ge kunt ook zeggen: dit jaar wordt precies gelijk aan het vorige en dat zal ook wel het geval zijn, als ge oud, héél oud bent, de benen niet meer zo goed uit de weg willen en de energie op de loop is Dan valt er niet zo veel meer te zien en begint 't eerst récht op het innerlijk aan te komen. Dan staat ge voor héél wat problemen, waarover ge U in het leven nog niet zo bijster druk gemaakt hebt. Dan leeft ge minder in het heden of in de toekomst, maar liefst in het verleden, de herin nering aan él het mooie of él het slechte, dat een lang leven U gegeven heeft. DIT gerimpelde vrouwtje moet 't niet zo erg floris sant vergaan zijn. Ze ziet er wat mistroostig uit. Ik had haar op de oude dag graag een fleuriger omhulsel toe gewenst en een vriendelijke ach. Wie weet, wat het leven haar aan mistroostigheid en misère gebracht heeft, wie weet, hoe veel dierbaren haar al lang zijn voorgegaan en hoeveel jaren van de honderd vijftig, die haar beschoren waren, zij moeizaam of misschien eenzaam heeft doorgebracht. Dit gezicht is als een spiegel, waarin alle levenszorg staat af getekend, het biedt geen hoop vol perspectief voor hem of haar die ernaar verlangen zou even oud te worden als zij. Misschien zouden we er na anderhalve eeuw allemaal zo uitzien, ook als het leven ons èlles had geschonken, wat we wensten. ONZE gemiddelde leeftijd ligt tegenwoordig zo om en de bij de 70. Tegen die tijd komt ook ons definitieve heengaan uit de ac tieve maatschappij. Zoudt U er voor voelen, dan nog 80 jaar Uw pensioen te in casseren? Ach: als U gezond blijft en Uw belangstelling in het leven behoudt, is daar niets tegen. Maar hoevelen van ons zijn zo begenadigd? De 100 jaar maken we graag vol. dén wordt het toch beden kelijker, al lezen we nóg zo veel over 100-jarigen die hun eeuw feest uitbundig vieren. Na zo'n feest nog 50 jaar mee te moeten sukkelen: ik geloof niet. dat 't me zou liggen. De tijden wijzigen zich z6 snel, dat we ze soms nu al niet kunnen bijbenen. Waarom dan amechtig mee- hollen, als we in een totaal ver anderde wereld beland zijn? Het is góed, dat iedere gene ratie een tijd van komen en gaan kent, om de loop der din gen op zijn beurt aan anderen over te laten. Ge zoudt U beslist ongeluk kig voelen als ge onder hen bleef voortzeulen. Misschien is dat óók met dit vrouwtje zo 't geval geweest.... En de Russen moeten hun se rum om 150 jaar te worden toch maar liever even in de ijskast houden fantasio zijn afkomstig uit Vevey. Het scenario voor de geweldig grootse pantomime getuigt van het streven, tot een un form geleide handeling te komen. Voor de eerste maal komt er ooi een wintergod, Dionysos, ae Griekse broeder van de Romeinse Bacchus, <L« eens tijdens een cultusprocessie in d: tijd van de win terzonnestand, toen sappen van het voorjaar in de winter se wijnstok begonnen te stijgen, op het eiland Andros verscheen. Nieuw s ook de medewerking van een ballet van beroepsdansers, temidden waar van briljante sterren van de Panj» Opera zullen dansen. Ook het amphitheater, dat speciaal voor dit feest is gebouwd, heeft «a geheel nieuwe vorm. In plaats van da hoefijzervormige toeschouwersnnmia, aan de ingang waarvan dne poorten waren opgericht, komt nu een gesloten amphitheater. Vanaf de meeste plaatsen heeft men uitzicht op de Savoyer Alpen. Er wordt gespeeld in een ovale arena, een oppervlakte heeft van 50 x 80 m, in het midden waarvan een rond to neel komt. waarop de beste wijnbou wers plechtig zullen worden gekroond en waarop verder de voornaams» scènes van het feestspel, speciaal n« ballet, worden opgevoerd. Aan de slot- dans. na het grote bacchanaal der roepsdansers, nemen niet minder aa 1854 dansers en danseressen deel! 3200 ZANGERS EN DANSERS Vroeger vonden de opvoeringen al leen hi de morgenuren plaats, <®J» men 's middags de zomerse nu» vreesde en er kans op een plotseuns losbrekend onweer bestond. In de nier van 1955 wordt het feestspel op vijf ochtenden - de première vine op 1 Augustus om 8 uur plaats! - gevoerd en bovendien zes maal o® avonds. Van, de 28 m. hoge tor® waaraan het nieuwe reusachtige tn«- ter direct te herkennen zal zijn, zui len de schijnwerpers gericht wotom op de 3200 zangers en dansers, temet- spelers en musici en zullen de miw toeschouwers op de tribunes k sprookjesachtige en onvergetew aanblik bieden. Een moderne im°- sprekerinstallatie zorgt er voor, de stemmen der solisten - ae zangers zijn geëngageerd - tot. bovenste rijen der toeschouwer» aa ien doordringen. h Behalve de opvoeringen van n Feestspel bestaat het Fète dfö vign rons nog uit andere feestelijk*** Zo trekt er op 1. 7 en 14 August* schitterende optocht door de sir van Vevey, waaraan 4000 personc i. praalwagens en 15 muziekcorpsen»-- doen. En dan is er op Zaterdag. gustus een groot avondfeest op langs het Meer van Genève met ërieke verlichting van de bwe"- groot vuurwerk, geillummeerde do« concerten, confettigevecht en* o» Wanneer U in de eerste Augustus in Zwitserland bent, U beslist een voorstelling Fête des Vignerons bij wonen, yt.e* derlanders, die d't Feest 25 JMJ* den hebben meegemaakt, nu nog over en hebben hun w ■- en reisroute dit jaar zo ir.ged«f°- zij het Fête des Vignerons l»J- zijns gelijke in heel de weren kent en dit jaar schltterendera&R. belooft te worden, vooral Biet missen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 16