Pinksterbloem en Meikoningin WAT IS EIGENLIJK PINKSTEREN, WANNEER IS HET PINKSTEREN, - EN WAAROM ke Iets der over het onbekendste „algemene feesten" WOORD VAN BEZINNING I Olie in de tank en water in de radiator Een ontmoeting met Thomas Jefferson Zijn geest leeft voort in zijn huis AMERIKA OP ZIJN BEST Zaterdag 28 Mei 1955 Wu «3 - - pinksteren behoort tot wat de kalender „algemeen erkende l Christelijke feestdagen" pleegt te noemen. Maar er is geen :odem opinie-onderzoek voor nodig om vast te stellen, dat het :et de kennis van het „waarom" van het Pinksterfeest over het :$heel genomen pover gesteld is. Over het Paasfeest heerst veel rerwarrmg, over het Pinksterfeest dikwijls volslagen onwetend- leid. „Pinksteren, dat zijn twee vrije dagen" Daarbij houdt «or velen de kennis van het Pinksterfeest op. Is het echter niet «rt dwaas, een feest te vieren als men er de aanleiding niet toe ie.it? Wat is eigenlijk Pinksteren, wannéér is het Pinksteren en vaarom Kerkelijken weten te vertellen, dat het Christendom met faksteren de neerdaling van de Heilige Geest herdenkt en de definitieve stichting van de Kerk te Jeruzalem. Het Nieuwe Testament beschrijft in hoofdstuk 2 van de Handelingen der Apostelen de wonderbare gebeurtenissen die jaarop betrekking hebben. Vurige tongen daalden uit de hemel m zetten zich op elk der Apostelen, die nu met de Heilige Geest verden vervuld. De toespraak die Petrus daarna tot de te hoop jelopen menigte hield, overtuigde velen. In Handelingen 2:41 vordt verteld, dat die dag ongeveer drieduizend mensen zich beten dopen. Heb je soms nog takke bossen? In het donker stoken wtj een vuur, Dat fikt en vlamt en dat knettert. Vuur en vlam, rook en smook! Zeg, danst misschien jouw mooie (Tïientje deze avond ook Met een fiere Pinksterblom in 't (rond? De takkebossen van het tweede cou plet moeten natuurlijk dienen voor een Pinkstervuur, waarvan de verwant schap met het Paasvuur zich al heel sterk opdringt. Maar die Pinkster blom? Verschillende omstreeks het Pinksterfeest bloeiende bloemen heb ben de naam van Pinksterbloem ge kregen: de gele lis, de koekoeksbloem, de boterbloem, de waterviolier. Meest al is het echter de weidebloem uit de familie der „cruciferen", die Pinkster bloem wordt genoemd, al heet ze ook wel veldkers. Intussen is daarmee niet verklaard, waarom de ik-persoon van het liedje zo graag een Pinksterblom wil wezen Ook maakt de echte bloem nu met zo'n „fiere" indruk. Nee, de Pinksterblom van het liedje is nog iets méér dan een bloem alleen. In over drachtelijke zin is het ook de Pinkster- bruid. Mei-Koningen Oorsprong van het feest IT alles geeft voor de Christelijke wereld natuurlijk een zeer bij zondere inhoud en waarde aan i Pinksterfeest. Maar een verklaring het ontstéén van Pinksteren is net. Wie de hier vermelde won- we gebeurtenissen in het boek Handelingen naleest, vindt trou- s ln de aanhef van het verhaal, in delingen 2 1 duidelijk vermeld, i dit alles plaatsvond „toen de üterdag aanbrak". Pinksteren be id toen al. Het is niet zó, dat het Bierfeest gevierd wordt sinds de ïhreven nederdaling van de Heili- Geest, maar de nederdaling van de -ge Geest deed zich voor tijdens toen al sinds lang bekende Pink- rftest. hauls Pasen is Pinksteren een dat de Christenen van de Joden :»n overgenomen en nieuwe in- gegeven. Van ouds en door zijn sprong valt Pinksteren zeven we- i na Pasen. De Franse naam voor i«eren, „pentecóte", herkent men gemakkelijk in de oud-Griekse den „pentekostè hèmera", die ;!ugste dag" betekenen. Misschien rit iemand op, dat seven weken 49 ;:a zijn en geen vijftig. Oudtijds k men echter de dag méé waarbij c begon te tellen. Wij vinden dat trxk nog terug in de uitdrukking acht dagen" in de betekenis van T een week", hoewel een week zé- et dagen heeft. Paksteren hangt dus nauw met Pa- Eumen. Beide feesten vallen elk w op edn andere datum. Maar wij nn, dat het Pasen is op de eerste adag na de eerste volle maan na 21 ■t (begin van de lente). En dus Mee le Pinksterdag op de achtste rdag na de eerste volle maan na 21 iit Het komt er op neer, dat het «vóór 10 Mei Pinksteren kan zijn Molt nft 13 Juni. iewel in het Oude Testament Exo- 323 14 van afzonderlijke feesten Wkt, is Pinksteren oorspronkelijk te aftouwen als de afsluiting van de «tijd. In de voorschriften van Levi 's 23 16 blijkt dat ook, waar met wl woorden gewaagd wordt van het Wen van vijftig dagen. Oogstfeest en Luilak IÏ8WUL in het Joodse Pasen de betekenis van het lentefeest op de achtergrond raakt voor de her- «Bg van de uittocht uit Egypte, het Joodse Pinksteren in de «e plaats een oogstfeest. ®dus 23 16 spreekt nadrukkelijk - -het feest van de oogst der eerste «ten van Uw arbeid, die gij op het geaaid zult hebben". behoeft dus geen verwondering '•(leken. dat ook in vele Europese de volksgebruiken van Pinkste- 3 teruggaan op heidense oogstfees- 1 Net als in het Joodse Pinkster- staat daarbij de éérste oogst in •"tiddelpunt. Vandaar, dat het geen ©feest is. maar een zómerfeest en bloelf eest, bekende „Luilak"-viering, waar din Haarlem. Amsterdam en de JWing ervan het Pinksterfeest op 'toorafgaande Zaterdag wordt inge- -»1» als bloeifeest het duidelijkst te ©ttnen in de nog altijd heel druk Haarlemse luilak-markt, jong en oud in alle vroegte een «met bloemen koopt en naar huis W Elders in Nederland kent men ntiksterkroon, kransen versierd Noemen en gekleurde eierschalen -anmige plaatsen, bijvoorbeeld in ?®ter. krijgen deze Pinksterkronen 'Kdaante van versierde palen, waar 2 "iet moeilhk is de Meiboom te- ■*3 vinden. de gehele wereld is een oogst- begrijpelijkerwijze een feest men „het er eens goed var dat wil zeggen waarbij mer eet en drinkt Her land h°e? 5®mers pas weer nieuwe voedsel *ttiden opgeleverd. Vandaar, dat ii «and vaak in aansluiting op Pink kermis wordt gevierd, of ook demonstraties van vendelzwaaien ;*ïelschleten worden gegeven waar j*® uitbundig gemeenschappelijk h*t hoogtepunt vormt. Justus van Maurik is de wel wat ten onrechte in het vergeetboek rakende beschryver van het Amsterdamse volksleven in de vorige eeuw. In zijn schets .Pinksterblommen" herinnert hij aan de nog niet zo heel lang voorbije tijd, toen in Amsterdam de bewoners van de Jordaan er op Pinkster-Drie (de dag né Pinksteren» in koetsen en rijtuigen op uit trokken om „buiten" te zyn. Daar deden zy allerlei spelletjes, maar zy vergaten vooral het eten en drinken niet Het was by uitstek het oogst- en zomer feest van de stedeling. „De fiere Pinkster blom" ..Pinksterblom", - dat herinnert aan een bekend Nederlands volksliedje. Paasliederen zijn er vele. Pinksterlie deren zijn niet talrijk. Van Terschel ling schijnt het volgende afkomstig te zijn, dat zich inmiddels weer over heel Nederland verbreidde: Hier is onze fiere Pinksterblom, En lk zou hem zo graag eens wezen: Met zyn mooie kransen op het hoofd En met zijn klinkende bellen. Recht is recht, krom is krom. Gelief je wat te geven voor de (fiere Pinksterblom, Want de fiere Pinksterblom moet (voort. In alle delen van ons land koos men met Pinksteren het mooiste jonge meisje uit om één dag koningin te zijn. Zy werd vereerd en kreeg een ge volg als een echte koningin. Vaak droeg men haar in een draagstoel door het dorp. Natuurlyk had zij een kroon van bloemen op het hoofd. De gaven. - gewoonlijk in natura - die de stoet in het voorbijgaan allerwege ophaalde, herinneren aan de plicht tot het brengen van een spijsoffer, waarvan ook Leviticus 23 16 spreekt. Dergelijke goedmoedige bedelarijen met symbolische strekking vormen een onderdeel van veel Pinkstergebruiken, onder meer bij het ronddragen van een duif door het oude 's Gravenhage. Wat de Pinksterbruid zelf betreft, zij is natuurlijk het levendste en aan trekkelijkste symbool van bloei dat men zich denken kan. En zij is in we zen dezelfde als de Mei-koningin, die wij ln verschillende landen terugvin den. Tennyson heeft er met zijn ro mantische gedicht ..The May Queen" meer dan enige andere dichter toe bij gedragen, het oude gebruik van de verkiezing van een ééndags-konlngin- netje in de herinnering terug te roe pen. Maar het is waarsohijnlijk het meest-verbreide Pinkstergebruik van heidense oorsprong en was al lang voor Julius Caesar ook bij de Romein se jeugd in zwang. IK heb eens iemand die naar een schilderij stond te kij ken, horen zeggen: „er zit perspectier in, de kleuren zijn schitterend en natuurgetrouw, de compositie is uitmuntend, maar dat (en hjj knapte met zijn vingers) ontbreekt er aan. Een goed schilderij, maar vlak. Het leven, de bezieling, de geest ontbreekt er aan. Zou het zelfde niet gezegd kunnen wor den in onze tyd als wy staan voor het schilderij van wereld en kerk. De psychologie is in staat het leven te ontleden en te vertellen hoe het alles in elkaar zit. Zjj doet dit in schone termen. En toch dèt ontbreekt er aan. De astrologie kent de loop der ster. beeld. Men is druk bezig met nieuwe comité's. andere com missies. frisse werkmethoden, verfraaiing der liturgie, omge werkte kerkorden, verbetering van de opleiding der geestelijk heid en van de qualiteit van het Godsdienstonderwijs enz., en water in de radiator was. Dat werd verholpen en de reis voort gezet. Heerlijk werd door allen genoten. Maar zietnog een heel eind voor het doel van de reis,, stond de machine opnieuw stil. halverwege een berghelling. Oorzaak? Er was geen benzine meer ln de tank. Daar moest ge wacht worden op hulp van bul ten. De chauffeur had gebeden tot de machine, maar verzuimd om de radiator met water en de tank met benzine te vullen. Dan blijft de wagen steken. Dat is het gevolg van machi nerie-aanbidding ln wereld en kerk. Zonder de waarachtige levens voeling zal het niet gaan. En ren en weet te verhalen van de Invloed der sterren op de levens der mensen maar de kracht achter de sterren kent ze niet. De biologie weet veel van het leven, dringt overal ln door, maar is zelf niet doordrongen van de geest van het leven. De techniek is gestegen tot grote hoogte: in steeds verfijnder vor men verschijnen machines, voer tuigen en straaljagers, maar vra gen we naar de waarde al dezer dingen, dan moeten we zeggen: dét ontbreekt er aan. Er gaat zo weinig zegen van uit. Men aan bidt de machinerie. Hetzelfde geldt ook van de kerken. Mis schien zyn ze uit angst om in de moderne wereld voor achterlijk te worden aangezien, daartoe gekomen. Zeker, het mechanis me vertoont nog wel een aardig tochdèt ontbreekt er maar al te vaak aan. Er worden wel nieuwe raderen vervaardigd, maar de frisse kracht om de nieuwe en oudere raderen te laten draaien, ont breekt. Men aanbidt de machi ne, maar vergeet de bron van kracht. Een wereldreiziger ver telt daarvan een aardig voor val, dat gebeurde op een rit door de Himalaya per autobus. De chauffeur was de vorige dag bij na omgeslagen bij een van de gevaarlijkste afgronden en was de dag daarop erg zenuwachtig. Alvorens de reis te beginnen, stond hij met gevouwen handen tot zijn machine te bidden. Daarna werd de rit aangevan gen. Na een uur stond de wagen plotseling stil. De machine was warm gelopen, omdat er geen deze kan alleen komen van Pink steren. het feest van water ln de radiator en olie ln de tank. Zonder Pinksteren blijft ons werken de opsiering van een dood mechanisme De geest van leven en wedergeboorte moet varen door de raderen. Dan zingt de motor het lied van voor uitgang en blijde toekomst. Waar de Geest van God wereld en kerk, harten van mensen vervult, ls brandende en stu wende kracht. Daar worden alle mechanismen tot levende orga nen van genezing en bevrijding. Bidt om olie in de tank en wa ter in de radiator. Dan wordt het opnieuw feest! J. d. WIEL, Herv. predikant te Leiden. Pasen is dus een feest van de lente, van vruchtbaarheidsver wachting en van levensvernieu wing. In diepere zin: het feest van opstanding en de belofte van een nieuwe wereld. Pinksteren is het natuurlijke sluitstuk van Pasen. Het is een feest van zomerbloei na lente-beloftevan het binnenhalen van de oogst na vruchtbaarheids verwachting. In diepere zin: het op wonderbare wijze telkens opnieuw en voor ieder mensenoog zichtbaar worden van de Paas-belofte. (Nadruk verboden) schilderen. Zeer vernuftig bedacht, maar het systeem werkte alleen dank zij d$ regelmaat en discipline, die Jef ferson in alle opzichten betrachtte: Ik meen in dit huis nog een andere wezenstrek van deze grote Amerikaan te hebben geconstateerd: zijn practi- sche zin en zijn afkeer van pompeus heid. Het is b.v. opvallend dat dit huis, dat in de kamers een lichte elegant- blije sfeer heeft, geen enkele trap van allure bezit. De trapjes zijn nauw. Zy zijn niet gebouwd om vorstelijk af te schrijden, zij zijn er eenvoudig om naar boven of naar beneden te gaan De kamers daarentegen beschouwde hij als essentieel in een huls. daar werd geleefd. De sfeer, waarin hij leefde, was hem verre van onverschillig. Zijn smaak was gedurfd en origineel, een overvloed van licht en lucht kon binnenkomen. De kleuren waren vrolijk en mooi: cyclaamkleurige draperieen in de sa lon. prachtig blauwe muren in de eet kamer. 1200 BRIEVEN PER JAAR Jefferson's werklust kende geen grenzen, doch comfort en „gadgets" (Van onze correspondent te Washington) Thomas Jefferson, de derde president van de Verenigde Staten, heeft - van alle Amerikaanse Staatshoofden - verreweg het mooiste gedenkteken. Wie de Amerikaanse hoofdstad kent met zijn obelisk voor George Washington, zijn rechthoekige tempel voor Lincoln en zijn rond en bekoepeld monument voor Jefferson, zal misschien menen dat ik mij aan een vergelijking ga wagen van deze drie imposante witmarmeren ere-bouwwerken. Dat is echter niet mijn bedoeling. Jefferson heeft namelijk een monument, dat heel wat mooier en heel wat doorleefder is dan het ronde gebouw aan de vijver, waarlangs in het voorjaar de Japanse kersebomen bloeien. Dat monument heeft hij zelf aan Amerika geschonken. Het is zijn landhuis Monticello in Virginia, ongeveer 200 k m. ten Zuid-Westen van de Amerikaanse hoofdstad gelegen. Wie naar Amerika komt. mag niet verzuimen dit huis te gaan bezoeken Hier namelijk ontmoet men m de figuur van Jefferson Amerika op zUn best Dat men hier Jefferson ontmoet, is niet te veel gezezd Deze man leeft voort in een huis Hij heeft het zelf ontworpen hij heeft zelf de gordijnen cekozen en zyn vernuftige geest heeft allerlei meubelen en instrumenten be dacht. die nog altijd in Monticello te zien zijn. Het huis staat op de top van een hoge heuvel. Door de vele vensters heeft men een feestelijk vrij uitzicht over Virginia, hier leefde een vrij man een mens di? de ruimte liefhad, eer staatsman, die met recht kon zeggen .Op Gods altaar heb k eeuwige vu andschap gezworen aan iedere vorn van tyrannie over de geest des men sen" DISCIPLINE EN SPEEL.*- VERNUFT Dit huis kan een uitstekend inzicht geven in Jefferson's persoonlijkhelo Neem bv de grote Zwitserse klok ïr if fraaie vestibule Jefferson altil vo aardige en - mm" -n cwam op de gedachte im --w c:- .an die klok te gebruiker om d; da gei van de week aan te wijzen, 's Zondag moest het gewicht zp hoog mogelijk worden opgetrokken en naarmate de week vorderde, passeerde het gewloht de woorden Maandag, Dinsdag, enz. die Jefferson op de muur had laten Jefferson's landhuis Monticelli'in Virginia, waarvoor hij de plannen zelf ontwierp. handige instrumenten) waren hem zeer dierbaar Ook in dit opzicht was hy zeer Amerikaans. In zijn slaapka mer had hij een stoel waarop hij zijn benen gemakkelijk uit kon strekken en over zijn benen kon dan een tafel ge plaatst worden, wanneer hy wilde le zen of sdhryven. Hij schreef (met een ganzenpen) ongeveer 1200 brieven per jaar. Hij correspondeerde met vele staatslieden, verder met von Humboldt (die op Monticello logeerde), met madame De Stael, met Kosciuszko. met Lafayette en vele van die brieven waren zo belangrijk dat hy er een copy van wilde bewaren. Carbon papier bestond nog niet. maar hy had zelf een instru ment geconstrueerd een polygraaf waarmee hy tegelyk een brief en een afsdhrift kon maken. Ook Frankrijk heeft thans de beschikking over een straalvliegtuig voor passagiersvervoer. Het is de „Caravelle", die men hier ziet afgebeeld. De landbouw interesseerde hem in hoge mate en hy slaagde er ln de ploeg en de dorsmachine te verbeteren. Maar ook de muziek had zijn liefde en hij ontwierp een handige muziek- lessenaar, waar een heel kwartet ge bruik van kon maken. De parketvloer was niet zyn persoonlijke uitvinding, maar ln Monticello liet hy wel de eer. ste vloer van die aard in Amerika ma. ken. Die ligt er nog altijd: solide en elegant. Deze man sohlep een 6feer van harmonie en genegenheid. Zonder harmonie en genegenheid zo zei hy eens zijn de vrijheid en zelfs heb leven zelf. maar sobere zaken. GROOT MENS IN VELE OPZICHTEN Monticello, geïnspireerd door de te keningen van de Italiaan Palladlo. ia een gebouw geworden van fraaie pro portie. De inrichting getwigt van een verfijnde smaak. Wie dit huls bezocht heeft, wil meer weten van de man, die het ontwierp en Inrichtte. De nadere kennismaking met Jef ferson. via levensbeschrijving, staats stukken en brieven, is nog veel impo- nerender dan dit huis en deze tuin. Men ieert kenneneen wijs revolution- nalr (die de gespierde Amerikaanse verklaring van onafhankelijkheid op stelde), een ambassadeur te Parys vol tact en bekwaamheid, een Amerikaans staatsman (minister van buitenlandse zaken, vice-president, president), die streed voor de rechten van de mens, voor godsdienstvrijheid, voor een vrije pers en voor een bezonnen democratie. Jefferson's geloof In de redelijkheid van de mens. ln diens morele en intel lectuele verantwoordelijkheidsgevoel, is benijdenswaardig. Zelf was hij er het levende voorbeeld van. dat een mens tot de grootste hoogten kan stijgen, ook al hebben afkomst en traditie hem daarop niet voorbereid. Het kan zijn dat Jefferson's geloof In de democratie ten d\le voortkwam uit het feit. dat hij zjjn medemens tot gelijke prestaties n staat achtte, als die hemzelf zo be trekkelijk gemakkelijk vielen. Hoe het zij en al kan men zich helaas ver gissen het is stimulerend om van zijn medemensen het beste te Terwaoh- ten en dat heeft deze phllosoof-land- bmuvrr-staatsman ongetwijfeld ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 13