c L SAMEN DIJJy UI Leidse onderneming v: ONS MENU voorziet groot deel van Europa van skeletten je Jaargang No. 7 Zaterdag 19 Februari 1955 De dood dient wetenschap des levens (Foto LD Wan Vliet) Een deel van de schedels, die bewerkt moeten worden of reeds behandeld zijn. ..gaaf" materiaal, voor een deel juist aangevoerd en klaar voor de deskundige handen van het personeel van het bedrijf. WAT REST VAN DE MENS KAN IN EEN KLEINE DOOS Achter een winkel aan de Breestraat te Leiden bevindt zich een bescheiden werkplaats, waarin een industrie is gevestigd, welke een groot deel van Europa voorziet van een ongebruikelijk artikel: mense- li|ke skeletten. Onlangs schreven wij over een Engelse plasticindustrie, wsar skeletmodellen werden gemaakt, die voor vele doeleinden uitste kende diensten bewijzen. Maar de wetenschap en enkele andere doel einden vragen niet naar model of namaaksel: zij kunnen slechts genoe gen nemen met het gave natuurlijke product. De wetenschap eist, in dienst van het leven, op wat de dood van de mens overlaat. Nu al familietraditie Tit die eisen van vooral de weten- fop is het merkwaardige bedrijf ge in de Gebr. Paes, achter de ratel in de Breestraat, naast de Wftoaraaal. Eed der grootste bedrijven van deze ifd m Europa, uniek in Nederland, iftmoge dan een nog vrij jong bedrijf IB. zo ongeveer in de leeftijd van Kfcg jaar, in zekere zin is het een Küetraditie. De vader van de ge- udcrs Paes, die voor de buiten- iaders op elkaar lijken als de ske- fla die zij monteren voor de leek i)l zijn, heeft jarenlang in het Ana- rajch laboratorium te Leiden der ive arbeid verricht en daarnaast de verkoop in eigen tijd hetzelfde foan Het is wel begrijpelijk, dat zich wis een traditie gevormd heeft. Hen moet vertrouwd zijn met het totbeeld, het werk van de dood steeds te hanteren, steeds te leven te- dden van wat anderen afschrikt. Hoe vreemd het ook klinken moge, j»«a moet liefde kunnen opbrengen bet werk en vooral ook het zon- fcdinte materiaal waarmede men fr arbeid verricht. Hoe anders zou ncenlük die liefde, die vertrouwd- tbd kunnen groeien dan door een toen temidden van dergelijk werk. *«11, het is geenszins verwonderlijk. 4,1 reeds thans na twintig jaar van bedrjjf gezegd kan worden, dat In de familie stamt. Geen groots allure H«t bedrijf is niet groot: een r^el, waar instrumenten van allerlei n weg naar de verbruikers vin- 'r~ «n smalle gang naar de werk- 'UIien. enkele vertrekken, en dan afgelopen, behoudens enkele f-.'boortige werkruimten in de Rese- ^t, waar de oorspronkelijke totyuts gevestigd was. J" die werkplaatsen kan men niet of *®wll]ks ronddwalen tussen de res- ton wat eens levende, werkende, N*Me en liefhebbende, gewone men- 15lis U en ik waren. Daarvoor strekt 'fiamte niet. *1 brachten een bezoek aan het be- toen er Juist een nieuwe zending ^riaal was gearriveerd. Kleine kist- - c0?«stapeld langs de muren, stuk «tuk de onderdelen van één men selijk skelet bevattend. Daartussen nauwelijks plaats voor iemand, die be zig is een skelet te monteren, in een andere ruimte van bescheiden omvang nauwelijks paats voor een tafel, waar op schedels worden behandeld. Vraag zonder antwoord Toen wij binnentraden en hoorden over het juist ontvangen materiaal lag een vraag voor de hand, die de gebroe ders Paes blijkbaar hadden verwacht, ja, er zelfs op hadden gewacht. Om him antwoord klaar te hebben dat eigenlijk geen antwoord was. vorm en dergelijke opvallende ken merken, dat het merendeel Ooster lingen moet zUn geweest, maar daar eindigt het antwoord op de vraag naar herkomst. „Ja, het is de vraag die iedereen ons vrijwel het eerste stelt. Niet zo vreemd overigens, maar een antwoord kunnen we er toch niet op geven. Beschouwt U het als een soort „fabrieksgeheim", indien U dit woord kunt zien in het licht waarin we het zelf bedoelen." Dit is niet het enige „fabrieksge heim" van het bedrijf- Met hoeveel pië teit het werk ook wordt verricht, het is niet nodig alle bewerkingen die de menselijke skeletten moeten onder gaan, aan de grote klok te hangen. Veel zou cru en grof kunnen lijken voor de buitenstaander. Hoewel het dit in wezen voor de mensen, die hier wer ken, beslist niet is. Honderden per jaar Het bedrijf monteert ongeveer 300 skeletten per jaar voor het buitenland MENSEN zijn zeer verschil lend. Uiterlijk en innerlijk. Dit mag wel eens belicht worden vanuit de geziohtshoek van waardering en bewondering. Hoe goed is versoheidenheid. afwisseling. Hoe prikkelend en verfrissend kunnen contrasten zijn. Wanneer alle bomen, alle hui zen. alle gezichten, alle opvat tingen en overtuigingen gelijk waren, hoe eentonig en arm en kaal zou onze wereld zijn! Mensen, die het bij voorbaat met elkaar eens zijn, hebben geen gesprek, geen vragen en antwoorden, geen aanleiding om WOORD VAN BEZINNING tot wie je spreekt luistert niet. De eigen stem, van binnen, zwijgt niet. Kritiek en wantrou wen maken samengaan onmo gelijk Christenen, kerken, die een verheven voorbeeld moesten ge ven, zijn beruoht om hun twis ten en geschillen. Zij gebruiken een en dezelfde Toch hebben, met name de vrouwen, uit meer dan honderd landen over de gehele wereld, de moed samen te bidden en daarin te getuigen van hun hechte eenheid. Elk jaar, op de eerste Vrijdag in de lijdensweken geven deze vrouwen zichtbare vorm aan dit geloof, door duizenden op te loepen tot gebed. In dat uur vallen alle kleine en grote ver schillen weg. Wie de handen vouwt en meespreekt, met mond en hart, de woorden, die ge- meenschappelk bezit van alle mensen mogen zijn, weet zioh samen met de ander. zich te verdedigen en te bezin nen. Zaj moeten langzaam maar zeker geestelijk inslapen en sterven. De versoheidenheid, eerlijke strfj-d, persoonlijke vrijheid in geloof en overtuigng, zijn voor waarden om te kunnen leven. Laten de verschillen alstublieft blijven! y ERDEF.T iDHF.TD en klein geestige strijd veroorzaken een onbeschrijfelijke schade. Soms lijkt het of ieder mens een eigen wereld bewoont. Van contact met de ander is ternau wernood sprake. De aandacht voor eikaar is niet echt. Je wordt aangehoord, maar degene bijbel. Zij bidden tot één God. Maar de prediking, de theologi sche opvattingen, de organisatie, ja zelfs het gebed, zijn gebroken door de ellendige verdeeldheid. Heldhaftige en grootse pogingen desondanks tot eenheid te ko men vorderen slechts moeizaam. Onwil, kortzichtigheid, maar ook diep gewortelde principes en dogma's zijn oppermachtig. Laat deze verderfelijke tegen stellingen alstublieft verdwijnen! IS eenheid mogelijk? Zullen 6tri)d en wanbegrip onder de mensen ooit overwonnen wor den? De verwarring is zo ont stellend groot en de krachten zijn zo beperkt. Je kunt glimlachen om deze actie, eenmaal per jaar. Je kunt deze gebedssamen- Ebmsten. ook die in Leiden, aan staande Vrijdagavond in de Marékerk, betitelen als idealis me, onwezenlijk en vruchteloos strijden voor het onbereikbare, maar de kracht van leder waarachtig gebed is de eiken- ning van de versoheidenheid en het hartgrondig verzet tegen verdeeldheid. Niet deze of gene voor zich en daar de ander, in eigen groep of kring, maar wfj SAMEN! P. L. SOHOONHEIM, Pred. Bijzonder Kerkewerk Herv. Gemeente Leiden. twee mensen znjn gelijk, en datzelfde geldt voor skeletten. De wetenschap eist precisie, en dat is een van de eer ste zaken waarop het bedrijf zioh in stelt. Het ontvangen materiaal is steeds van bijzonder goede kwaliteit, als ge volg van een voorselectie, die reeds voor de verzending is toegepast. Zo gaaf mogelijk materiaal maakt het mogelijk, zo ideaal mogelijke produc ten af te leveren. Secure montage Na de bewerkingen, die de beenderen moeten ondergaan, volgt de montage, met koperdraad, veertjes, sohamlertjes, enig vilt, wat schroefjes, haakjes en oogjes. Het daarvoor benodigde instru mentarium is niet uitgebreid, en zo kan men dan ook in de bescheiden (Foto LD/Van Vliet) Wat van de mens rest, lang na de dood. kan in een klein kistje bijeen gepakt worden en vervoerd naar het bedrijf, waar weer een skelet wordt gemonteerd om de wetenschap te dienen. (Foto LD/Van Vliet) Zo werkt men, achter een in niets van andere verschillend geveltje aan de Breestraat tussen herinneringen aan de dood, die dienstbaar worden gemaakt aan het leven, dat voor op straat voortgaat, dat ernaast in de stille nachtelijke uren in de Stadsge hoorzaal vaak zo uitbundig opbruist. Wanneer men het bedrijf heeft ge zien en weer buiten, in het volle leven staat, moet men weer even wennen, even ook in gedachten weer In dit leven terugkeren Maar dan is men een ervaring rij ker. De ervaring dat met zoveel liefde en eerbied door mensen gewerkt kan worden met de dood. Een wonderlijke ervaring, die, even wonderlijk, in zeker opzicht tot vreugde stemmen kan VOOR DE VROUW VAN DE WEEK De montage van een skelet vergt uiterst preciese arbeid en kennis van materiaal en anatomie. „Neen, dat zeggen wij U niet. Wat doet het er ook eigenlijk toe, hoe wij aan ons materiaal komen, waar wij deze geraamten hebben aangekocht. Nee, Nederlanders zijn dit niet ge weest". Voor wie enige bescheiden anato mische kennis heeft is het duidelijk aan de vorm en buiging van juk beenderen, aan de algemene schedel- en ongeveer 40 voor binnenlandse af name, laboratoria, scholen, kunstinstel lingen bv. voor tekenonderricht etc. Steeds wordt een skelet gemonteerd uit md er delen, welke Inderdaad tot hetzelfde oorspronkelijke skelet heb ben behoord. De wetenschapsman kan onmiddellijk zien, of een onderdeel, hoe klein ook. inderdaad .past" in het geheel, of dat het een vreemd onder deel is, niet behorend bij de rest. Geen ruimte waarover het bedrijf beschikt voldoen aan de vraag naar dit onge bruikelijke product. De montage is echter een uiterst secuur werkje, dat J.e grootste deskundigheid van allen vereist Per riot van rekening komen de voltooide skeletten mettertijd voor het grootste deel onder ogen van deskun digen, die Iedere ook minieme afwij king met één oogopslag kunnen con stateren. Het Is een gezellig tijdverdrijf om te wisselen. Dat doet U natuurlijk ook nu eens te doen met een Amerikaanse te verrassen met een typisch Amerika a land waar slanke lijn hoogtij viert! Zondag: Waldorfsla, runderlapjes, spruitjes, aardappelen, koffiepudding met vanillevla. Maandag: Haché, rode kool, aardap pelen, beschuitpap. Dinsdag: Uien gevuld met kaasragoüt. aardappelpuree, yoghurt met schijf jes sinaasappel en banaan. Woensdag: Zuurkool met aardappelen, gekookt spek, broodpannekoek; As-Woensdag. Jachtschotel van brui ne bonen, aardappelen, gebakken uien broodpannekoek. Donderdag: Varkenslapje, witlof,aard appelen, fruit. Vrijdag: Gebakken vis, bietjes, aard appelen, custardvla gegarneerd met jam. Recept: Waldorfsla: kg zure appe len bijv. Goudrelnetten, 1 selderij knol, 2 bananen, 50 g noten. 1 ci troen. mayonnaise of dikke slasaus. Schil de appelen en sny ze in kleine blokjes of rasp ze op een grove rasp- Besprenkel ze met citroensap om met andere huisvrouwen recepten uit wel eens. Wat zou U ervan zeggen dit huismoeder en uw gezin deze Zondag ms voorgerecht? Een slaatje uit bet bruin worden te voorkomen. Schil de selderijknol en rasp ook deze op de grove rasp of sny ze aan zeer kleine blokjes. Meng nu alle ingrediënten met aan plakjes gesneden banaan. Dien de sla op gegarneerd met ge hakte wal- of hazelnoten en een scheutje slasaus of mayonnaise Aar dig Is dit te serveren op 1 persoons schaaltjes of bordjes, die dus op ta fel klaar staan. Recept l'ien met kaasragoüt: 8 grote uien, 50 g boter. 50 g bloem, liter melk, 100 g kaas. peper. zout. Haal de buitenvliezen van de uien af en kook ze niet geheel gaar in water met zout. Maak kaasragoüt door boter te smelten, bloem hierby te doen, evenals de melk by kleine beetjes, onder voortdurend roeren en doorkoken. Neem de uien uit het vocht, sny er een kapje af en hol ze uit. maak het binnenste fyn met een vork en roer dit door de melksaus evenals de in blokjes gesneden kaas. zout en peper. Plaats de uien In een vuurvaste schaal. Vul de warme uien met de kaasragoQt, schenk de reci er omheen. (Recepten Ned. Zulvelb,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 11