200 lachen? Zal hij nog eens ZICHTBAAR JAAR GELEDEN v/as het in Zoeterwoude i allesbehalve veilig WOORD VAN BEZINNING Op 31 December 1753 werd daarom een Buurwacht opgericht Ter beveiliging tegen moord, inbraak en brandstichting Kunstwerken ziin bedoeld om zeer diepe gedachten tot uitdrukking te brengen. Een schilder zet het penseel niet lukraak op het doek. De vormen en kleunen worden ont leend aan een beeld, dat min of meer duidelijk in de geest staat getekend. Het vraagt inspanning en concentratie. dLt innerlijke vi sioen door materiële hulpmid delen zo weer te geven, dat an dwen dezelfde ontroering, een soortgelijke spanning ondergaan als de kunstenaar toen de eerste omtrekken van het werk te voor schijn kwamen en al schep pende en zwoegende tot in de tails zichtbaar werden. veel goede wensen en oprechte hartelijkheid door middel van de gebruikelijke Nieuwjaarskaarten van groter of kleiner formaat worden ultgew isssld. De afzenders het. hand schrift van sommigen verraadt dat zit slechts zelden een pen hanteren hebben kosten noch inspanning gespaard om verre de kleuren, ook aan het mo gelijk kwistige ..goud" en de af korting op het visitekaartje, dat gelijk gesteld kan worden aan een uitvoerige brief met keurige volzinnen. Want het gaat om de achter grond. de innerlijke motleven, die de afzenders op deze wijze zichtbaar willen maken. NIET ALLE Bijbelboeken zijn door kunstenaars geschre ven. Het ls bekend, dat de taal kenner Augustlnus aanvankelijk minachting voor het Nieuwe Testament heeft gehad vanwege de onbeholpen wijze, waarop de Twee honderd jaar geleden was het des nachts allerminst veilig in Zoeterwoude. Voortdurend hoorde men van brandstich ting en inbraken zonder dat de daders konden worden ontdekt. Zelfs schroomden de bedrijvers van deze snode wandaden niet een moord te begaan. Toen vonden de inwoners van Zoeterwoude het welletjes en besloten zij een Buurwacht op te richten, die regelmatig 's nachts wacht zou houden. Evenmin als tegenwoordig mocht men toen echter op eigen houtje veld wachter spelen. De toestemming van vele autoriteiten was nodig. Om die goedkeuring te krijgen werd een uitvoerig reglement opgemaakt, waarmee Schout ert Gerechte zich ten slotte konden verenigen. Daarna ging dit stuk met een begeleidend schrijven naar de Edele Groot Achtbare Am- bachtsheeren, zijnde Burgemeesteren en Regeerders der Stad Leyden en naar de Hoog Ed. Heer Baljuw en Welgeboren Mannen van Rijnland. Oprichting van een Buurwacht In deze brief gaven de geburen zo uit de Zuidbuurt, 't Water, 't Dorp, de Noordbuurt en de Miening tot aan de Papiermolen onder Zoeter woude beleefd te kennen, dat zij wel genegen zouden zijn om tol hun kos ten bij nacht een Buurwacht te hou den op voet van het bijgevoegde re glement. Supplianten (verzoekers) waren van mening, dat het houden van zulk een nachtwacht ter voorkoming van allerlei ongevallen, zoals moord, brand en wat dies meer zij, uiterst noodzakelijk was en een geruststel ling voor de goede in- en omgezele- nen zou zijn. Zij verzochten daarom de Edelachtbare Heeren vooral het droevig noodlot, dat hun evenmens en medegebuur enige tijd geleden was overkomen ter harte te nemen en hun de voornoemde nachtwacht goedgunstig te permitteren. „Rot van 8 mannen" De Buurwacht zou volgens het regle ment elke nacht worden gehouden van 1 November tot 16 Maart en ook wel eerder of later als de nood dat vorder de. De wacht bestond uit een „rot van acht mannen, waaronder een wacht meester en een korporaal". De wacht meester bewaakt met vier rotgezellen het Dorp. Water. Noordbuurt en de Miening tot de Vrouwenbrug de korpo raal met twee manschappen de Zuid- buu:t. De wakers, die tijdens een be paalde nacht dienst hadden, moesten om tien uur present zijn in het wacht huis op het dorp; in de Zuidbuurt be gon de wacht, om half tien. W.e te laat kwam of in het geheel met verscheen, kreeg boete. De mannen werden bij aankomst in het wachthuis gewapend met een scherpe houwer of degen op de zijde, ook met een piek of snap ïaan De» wapens werden aangeschaft en schoon gehouden ..op gemene kosten", de of ficieren moesten hun eigen zijdgewet meeb-engen. In het wachthuis mach zich alleen de wakende manschap be vinden en de klapwakers gedurende hun rusttijden. Sterke drank mocht er niet worden gebruikt, noch enig spel gespeeld. Het gedrag in de wachthui zen moest zed.g en stil zijn en mocht geen hinder veroorzaken aan de rust der naaste buren. Vloeken en vu-le taal werd niet geduld. Hoe de wacht gelopen werd Klokslag half elf begon de eerste ronde. Twee mannen gingen dan uit door het Kerkhek langs het water tot de Nieuwe brug en vandaar terug langs het kleine water, over 't dorp voorbij „het School" tot aan de huizinge van de weduwe Pijn aker, vanwaar zij weer in het wachthuis terugkwamen. Twee anderen gingen langs de He renweg door de Nooidbuurt over de Miening tot de Vrouwenbrug en van daar terug naar het wachthuis De ploeg, die het ene uur aan de Noordkant wacht h3d gehad, deed dit het andere uur Zuidwaarts en zo steeds om en om. In de Zuidbuurt liep men van des avonds 10 uur tot 's m:rgens 4 uur. elk uur tot het laatste huis en in het teruggaan Noordwaarts tot aan de wo ning van de wezuwe Koot Natuurlijk mccht men geen ronde overslaan, ten zij het zulk een nocl'-'. eer was. dat het patrouilleren gevaarlijk en ondoenlijk zou zyn. Verdere instructies Het Reglement gaf ook nauwkeurige aanvij-ingen voor hel vervullen van de wacht: niet te grote haast in het patrouilleren, niet luid spreken, geen gedruis maken, geen tabak roken zicli nergens ophouden. b(j de aan komst van één of meer mensen goed hno'baar „iVardaar" roepen; onbe kenden te vragen van waar en waar heen, alsook de reden van hun nachtreis; b'j onvoldoende antwoord hen arresteren, in hel wachthuis brengen en aldaar nader ondervra gen en bij gegronde verdenking vast houden tot dc mo-g»n en dan rap porteren aan superieuren. De mannen moesten zorgvuldig om en toezien naai brana. onraad en ge boefte. Werden boeven aangetroffen, dan moesten onbeschroomd de wapens tegen hen worden gebruikt Vielen er doden of gewonden, dan was de waker daanocr niet aansprakelijk In nood moesten de verspie de roteewllen ei kand?' spoedig te hulp snellen, nadat zij door snsphannschoten gewaar schuwd waren Ook burgers, die daar toe werden opgeklopt, moesten assiste- GeestelijAre en schoof meesters waren vrij De wakende manschap moest bove: de 18 jaar zijn; geestelijken, am 'taclitsbewaarders, rererende «c'iepe nen, boden en dc schoolmeester wa ren van deze dienst vrijgesteld. ooi onvermogende zieken moest de naas te buur dienst doen. Vermogende zie- en nabije familieleden of vrien den een zichtbaar bewils te stu ren van hun innerlijke gevoe lens. Die Nleuwjaarspost is geen traditionele vorm. Hierin schuilt een vriendschap en een toege negenheid. die in de andere. ..gewone" perioden van het jaar nu eenmaal niet zo gemakkelijk tot uitdrukking komt. Je ver legenheid bilvoorbeeld om de ander met eigen woorden te zeg gen hoeveel goeds Je hém of haar wenst, wordt door het schrijven van een gekleurde en bedrukte kaart veilig verborgen gehouden. Wie de kaart ontvangt geve een ogenblik volle aandacht aan schrijvers zich volgens hem. uit drukken. Later heeft hil ingezien, dat het onblllilk is aan de vorm van de Bybel eisen van eigen smati of van de artistieke mode in een bepaalde tild te stellen. De vorm ls zeker niet bij komstig. maar de inhoud blijft hoofdzaak, want hier in wordt, ook volgens de tot dieper inzicht gekomen Augustlnus. de bewo genheid. de bliivende vriend schap van God. voor alle men sen. zichtbaar. P. L. SCHOONHEIM Predikant voor Bijzonder kerkewerk van de Her vormde Gemeente Leiden In het I„dse Gemeente Ar, hief vonden „ij .mnlZr/je S' "Zt'Tt' "ll.'.r m." 'de \'Z ligheid bh/hen* hel neivntliimiJe rerhaal nog niet zo bi/zonder beft gesteld uns -p- e nieuwjaarskaarten. I die de post bi) duizenden heeft bezorgd, behoren niet tot de grootse en indrukwek kende kunstwerken. Het is verheugend, dat pogin gen worden gedaan kaarten on der het publiek te brengen die een verantwoord artistiek stem pel dragen. Velen laten zich te spoedig verblinden door onwe zenlijke, goudkleurige plaatjes Dat het kenmerk van „mooi" eenvoud en eerlijkheid is. laat zich nog moeilijk propageren. Maar ook hier zal de aanhou der winnen. Niettemin is het telkens weer verrassend en beschamend hoe- WIE ZEI ook weer. dat de wereld een tranendal is? Zó ver behoeft ge, opti mist zijnde, niet te gaan. Maar dat t voor iedereen „botertje- tot-de-boom" op dit onder maanse is zal niemand beweren. Bij de geboorte al wordt de kleine aardbewoner geconfron teerd met. ae harde werkelijk heid en zelfs de óllcrbeste zor gen kunnen niet. verhinderen, dat hij een keel van-je-welste opzet. Hoeveel duizenden kinderen van ontheemden of van armen over de ganse aarde zitten al gauw tot de nek toe in de mi sère? Ge zoudt dat. In een land als het onze, niet zeggen. Maar er zijn nog andere lan den. Landen, waar het lang niet zo georganiseerd, hygiënisch en hulpvaardig toegaat als hier. Ge moet eens ln het Oosten gaan rondneuzen om tot de con clusie te komen dat er in deze moderne tijd op breed terrein nog ontzagwekkend veel te ver beteren en te verzorgen valt. Zélfs in deze hooggeroemde „eeuw van het kind". WAAROM dit ventje zo hart verscheurend. zo erbar melijk krijt, weet ik niet. Eén ding is zeker: het heeft afgrijselijk verdriet. De tranen bigg len hem over de wangen, de eerste rimpeltjes worden al over znn voorhoofd en langs z'n wipneusje getrok ken. Nu hebben kinderen in 't al gemeen snel de neiging zich de dingen érger aan te trekken dan nodig Is. De smart van dit negerventje lijkt echter héél echt héél diep We zouden 't beslist te vér zoeken indien we veronderstel den dat het iets te maken had met het rassenprobleem, dat he laas in Amerika nog altijd de gemoederen beroert. Tóch ls er iets met hem aan de hand Wat hem ln z'n kinderwa gen overkwam, moet ontzè tend tiln Het ls blijkbaar zó erg. dat hU er alles rona zich door vergeet en zó maar huilt, „blèrt" kun nen we gerust zeggen zó wan- hop'g. als ge nauweliiks voor mo. gelijk gehouden had. Beeld van een tragisch kin derleven tje? Zou hot altild ln z'n zieltje zo duister spoken? Zó zwaar hoeven we niet te zoeken. Maar wél zou dit plaa'Je een symbool kunnen zitn voor véél dat op deze wereld nog niet op orde is. Als het met de „mensenrech ten" wat beter gesteld raakt gaat dit ventje heus nog eens lachen. En d4Ar moeten we met z'n allen heenl Denkt U ook niet? FANTASIO. ken dienden op hun eigen kosten voor een vervanger te zorgen, even als gegoede weduwen en vrijsters. Wie de wacht op de weg ontmoette moest opzjj gaan, bescheiden ant woorden en hen met achting bcjegc- De gevraagde toestemming werd op 31 December 1753 verleend en reeds op 10 Januari 1C54 hechtte het Hof van Holland zijn hege goedkeuring aan de Ordonnantie op dc Buurwagl te Soe- terwoude. Hoe lang de Buurwacht in Zoeter woude heeft bestaan en of net resul taat was, dat de burgers vooitaan on gestoord van hun nachtrust konden genieten, hebben wij jammer genoeg niet kunnen naspeuren. J W. SCHNEIDER EEN BEETJE ouder géwor dén. beginnen de zorgen eerst góed. Honger, onzekerheid, géén toe komst, bedreigen heel wat kin deren in een wereld, waarin het recht niet altijd zegeviert. Zaterdag 8 Januari 1955 3e Jaargang No. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 5