m j RISTAN DA CUNHA, EENZAAMSTE EILAND TER WERELD "j Yan „ideale samenleving" tot Radio-station in tweede wereldoorlog KATWIJKSE VISSERSZOON WAS GOUVERNEUR ÜP?7 WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 8 JANUARI - PAGINA 4 Tot voor luttel jaren moest iedereen, die een brief ontving uit Tristan da Cunba, zelf de port betalen. Dit eilandje kende namelijk tot voor kort geld noch postzegels. Een stempel zonder datum, dat was de gehele technische uit rusting van het „Hoofdpost kantoor" op Tristan da Cunha. Thans zijn er postzegels te verkrijgen, maar niettemin is het nog steeds het Eenzaam ste Eiland ter Wereld, waar de tijd eeuwen lang stilstond. en goede arbeidslust kreeg een lap grond toegewezen, die hij als de zijne mocht beschouwen zolang hij zich fat soenlijk gedroeg en zijn plicht deed. Door vererving kon de grond over gaan op de oudste zoon. De mannen bebouwden hun akkers en gingen ter visvangst, terwijl de vrouwen spon nen. voor de kinderen zorgden en kookten. Alles, wat op het eiland werd geproduceerd, werd bijeen gebracht en nadien „naar recht en billijkheid" ver deeld. Ook als er schepen kwamen met proviand en handelswaar, geschiedde de handel voor gezamenlijke rekening en werden de in ruil verkregen goe deren onder de bewoners verdeeld. Het behoeft geen betoog, dat in deze gemeenschap de gouverneur een 1 belangrijke figuur was en dat dus in de tweede helft der achttiende eeuw Pieter Groen van Katwijk tot de machtigen der aarde behoorde. nu meer en geregelder contact mei de buitenwereld. Het isolement was Iets minder streng geworden. Na de ecTlog h'eo? het meteorologisch station intact, zodat er nu steeds enige Euro peanen (telkens voor een jaar) op het eilandje gevestigd zijn. Postzegels en geld deden hun intrede. In 1948 gin gen er zelfs drie Tristan da Cunha- bewoners met een oorlogsschip naar Zuid-Afrika en aanschouwden daar met eigen ogen de wonderen van onze teahnisahe tijd. Trouwens, ook m an der opzicht werden de banden met Zuid-Afrika nauwer aangehaald, want een Zuidafrikaanse visserij-maat schappij begon in 1949 bij Tristan da Cunha op kreeft te vissen. Thans heeft die maatschappij veel invloed op het eilandje en is haar vertegen woordiger lid van de „Eilandraad". De maatschappelijke ordening mocht dan naar sommiger mening ideaal ge weest zijn, toch had dt bevolking van (Bijzondere medewerking) FIER en trots was het Iberische adellijke geslacht d'Acunha. Het leverde aan Portugal en Spanje tal van vooraanstaande mannen: Hidalgo's, aartsbisschop pen, zeevaarders, officieren. Het was een d'Acunha, die als aarts bisschop het huwelijk van Ferdi nand van Arragon met Isabella van Castilië en daarmede het begin van de Spaanse eenheid inzegende. Het was eveneens een d'Acunha, die, als aartsbisschop van Lissabon, een leidende rol speelde in de samenzwering, die in 1640 leidde tot de verbreking der banden tussen Spanje en Por tugal en dus een einde maakte aan de Iberische eenheid. Hoe komt het, dat de naam van een zo be roemd en aanzienlijk geslacht bleef voortbestaan in die van een eilandje, van een dode vulkaan midden In de Atlantische Oceaan? Die Eilandraad dateert uit 1932, toen men op Tristan da Cunha be greep, dat de „ideale" dagen van Wil- liam Glass en Pieter Groen voorgoed' MannenXOOT tot het verleden waren gaan behoren. Thans besbaat die Raad uit tien ge kozen leden en twee ambtshalve lid zijnde personen: Een vertegenwoor diger van de Society for the Propa gation of the Faith in Poreigt Parts (Anglicaanse zending) en van de visserij belangen. Als voorzitter fungeert de Admini strateur of Bestuurder, een door Lon den benoemd ambtenaar, wiens func tie noodzakelijk werd, toen na de oor log bleek, dat Tristan da Cunha wel iswaar een eenzaam, maar toch niet een volmaakt geïsoleerd eiland zou blijven. Trouwens, ook het toegeno men zielental op het eiland maakte een andere bestuursregehng nodig. In 1880 woonden er 110 mensen, in 1949 250 mensen op het eiland (waar van ongeveer 20 vreemdelingen, die slechts tijdelijk op Tristan da Cunha vertoefden». De geldende regels en be palingen zijn na de oorlog in georden de vorm op schrift gesteld, terwijl de vrouwen overgingen tot vorming van een „Vrouwenraad", die de vrouwelijke belangen in het oog houdt en onder de aandacht moet brengen van de Eilandraad. Primitief gebleven In 1506 zond koning Emanuel van Portugal de dappere, avontuurlijke Dom Tistan d'Acunha naar Indië om daar de Portugezen gewapende steun te geven. In datzelfde jaar zette Dom Tristan voet aan wal op een eilandje, gelegen zowat 1000 km, ten Westen van Kaapstad en 850 km. ten Zuiden van St Helena midden in de Atlantische Oceaan, ongeveer halfweg tussen Zuid. Afrika en Zuid-Amerika. Het eilandje bleek een uitgedoofde vulkaan te zijn, welks piek kegelsgewijs oprijst uit de golven tot een hoogte van circa 2500 meter. Het was het grootste eiland van een eilandengroepje (thans heten ze Cough's Island, Inaccesible Island en Nightingale Island) en een aantal rotsen. Dom Tristan behaalde roem In In dië en werd later Portugees ambassa deur in Rome. doch vermoedelijk zou zijn naam reeds lang in het boek dor vergetelheid zijn beland, als de Portu gezen die niet gehecht hadden aan het door hem ontdekte vulkanische eiland je. Tristan d'Acunha aldus de officiële Portugese naam. later verbasterd tot de thans gangbare benaming Tristan da Cunha. Vroegste historie DE oudste geschiedenis van Tristan da Cunha is, als de vulkaan top van het eiland, in nevelen gehuld. Wij weten, dat er na Tristan d'Acunha her haaldelijk schipbreukelingen op het eilandje aanspoelden en dat zij veelal een ellendig einde vonden, getuige la ter gevonden geraamten. Zij verkom merden vermoedelijk van honger; in geen geval van dorst, want er is veel en goed drinkwater aanwezig en in de krater bevindt zich een zoetwatermeer Ook ondernemende zeelieden deden het eilandje wel aan. bij voorbeeld Willem van Zanen, die er kort na 1600 landde en er. in de waan ontdekker te zijn. het Oranje-Blanje-Bleu hees. Na hem kwamen er andere Neder landers. Een hunner. Claes Gerritszoon Bier- en Broodspot deed zijn „smake lijke" naam eer aan en rustte om streeks 1640 een weekje uit op Tristan da Cunha. Hoevelen nadien zijn voor beeld volgden, is niet bekend, want schaars zijn de vermeldingen van Tristan da Cunha in de historische bescheiden. I-1NIGSZINS vaste grond betreden tig jaren zijn meer bijzonderheden en legendarische verhalen in omloop gekomen dan uit de tijden voordien Een dier verhalen is. dat zich kort na 1800 enige Amerikanen metterwoon op Tristan da Cunha vestigden, indachtig aan Rousseau s (revolutionnaire) op roep „Terug tot de natuur". Lang zul len zij niet van hun eenzaamheid heb ben genoten, want volgens een ander verhaal kwam er in 1811 een zeerover Jonathans Lambert geheten met zijn bemanning, die met de Amerikaanse idealisten wel korte metten zal hebben gemaakt. De roverhoofdman kreeg èen aanval van grootheidswaanzin, want hij riep zichzelve uit tot Keizer Jona than I van Tristan da Cunha en no digde de rest der wereld uit om han delsbetrekkingen met hem aan te knopen. Daar Tristan da Cunha geen verhandelbare producten opleverde en de oproep van keizer Jonathan geen echo's wekte, hielden zijn onderdanen zich onledig met de verorbering der whisky, die zij in grote hoeveelheden aan land hadden gebracht. Zij waren aldus het verhaal blijvend be- sohonken en stierven snel. want toen zich in 1816 Engelse kolonisten op het eiland vestigden, zouden zij nog slechts een der piraten levend hebben aangetroffen. Die ongeveer 70 Engels» kolonisten (er waren ook vrouwen en kinderen on der hen) hadden Tristan da Cunha uit gezocht. omdat zi) de „moderne" we reld wilden ontvluchten, evenals de Amerikanen, die wij reeds ten tonele voerden. Toen de Engelsen in 1817 hun garnizoenen op St. Helena ophie ven. kwamen er nog een paar soldaten naar Tristan da Cunha. omdat zij lust gevoelden, hun leven verder rustig door te brengen. Pieter Groen uit Katwijk Gouverneur OMSTREEKS 1820 bestond de ko lonie op Tristan da Cunha na dat een aantal idealisten de weg terug naar Engeland was gegaan uit zowat 40 mensen, georganiseerd in acht gezinnen. Zo nu en dan spoelden er een paar schipbreukelingen aan, die soms voor blijvende vergroting van het zielental zorgden. Als leider der kolonie trad William Glass op, wiens doel 't was. een ideale samenleving te stichten en te besturen. Als men be denkt, dat het eilandje niet veel an ders dan aardappelen voortbrengt, dat belasting en ambtenarij er volmaakt onbekend waren, dan begrijpt men, dat Glass meende, een goede kans te hebben om zijn doel te verwezenlijken. Onder de schipbreukelingen, die in 1836 op Tristan da Cunha aan spoelden. was een Nederlander, Pie ter Groen geheten, de zoon van een eenvoudig Katwijks visserman. Pie ter had het nodige achter de rug. Als tienjarige knaap was hij ter vis vangst getogen. Tien jaar later ging hü in de grote vaart. Na vijf jaar her en der gezwalkt te hebben, kwam Pieter in Katwijk terug en vernam daar. dat ziin ouders kort tevoren naren overleden, slachtof fers van de cholera-epidemie, die in 1833 heerste. Pieter ging opnieuw het zeegat uit en pas jaren later hoorde Katwijk weer van hem. Toen bracht namelijk een man uit Amsterdam het bericht aan Pieter: verwanten, dat blijkens een in een uit zee opgepikte fles geborgen briefje Pieter schipbreuk had geleden en zich op Tristan da Cunha had gevestigd. De nog jonge Katwiiker vond een goed onthaal op het eiland. Het duur de niet lang of hij was er zeer gezien en werd de „tweede man" van de lei der William Glass. Toen Glass in 1853 stierf, nam Pieter Groen hij heette voortaan Peter Green het ambt van gouverneur van Tristan da Cunha over. In die functie is hij bijna een halve eeuw werkzaam geweest. De samenleving DE SAMENLEVING op het eilandje week inderdaad sterk af van de maatschappij in de „grote we reld". Iedere man met stevige knuisten Tristan da Cunha wel met moeilijk heden te kampen. Dat was vooral het geval in 1885, Wen eir een nooit geheel opgehelderde „mannenroof" plaats vond. Dat kwam zo. Er dreigde hon gersnood op Tristan da Cuinha en daarom poogden de bewoners passe rende schepen te interesseren voor hun ellende. Het wadhten duurde lang en de nood steegmaar eensklaps en onverwacht nog wierp een groot schip het anker uit nabij het eiland. Een aantal mannen roeide naar het schip toe, doch toen zij goed en wel aan boord waren, voer het weg en van de mannen werd taal noch teken ooit meer vernomen. De sociale gevolgen waren ernstig, want op die onheilsdag werden twaalf van de negentien ge huwde vrouwen op het eiland tot we duwen. Jaren later nog drukte die nooit verklaarde mannenroof zijn stempel op de verhouding tussen het aantal mannen en het aantal vrouwen. Eerst omstreeks 1910 was het even wicht weer hersteld. De nieuwe tijd DE Eerste Wereldoorlog was ge ruisloos voorbijgegaan aan 's we relds eenzaamste eiland. De Tweede echter klopte aan zyn poorten en dat kloppen luidde een nieuwe pe riode in Tristan da Cunha's geschie denis in. Eind 1942 besloot de Britse regering namelyk op het eilandje in de militaire bescheiden voortaan aangeduid als HM S. Atlantic Isle een meteorologisch observatorium en een radio-station te installeren. Toen pas vernamen de eilandbewoners, dat er een wereldoorlog raasde en woedde; toen pas zagen zij voor het eerst in him leven heuse soldaten. Er ontstond aan de greep van de moderne tijd, maar niettemin is het leven er nog steeds uiterst „natuurlijk", ja, primitief. Neemt U het kerkje, een ge schenk van wylen koningin Mary van Engeland. Het is als het ware geen Godshuis, doch veeleer een Godshut. De vromen, die er komen, beleven er hun godsdienst echter evenzeer als zij die de St. Pieter in Rome, de West minster Abbey in Londen of de Grote Kerk m Amsterdam bezoeken! Het enige dorpje is Edinburgh met zyn van ruwe stenen gebouwde huizen. „Blauwe Steen" noemen de eilandbe woners dit bouwmateriaal, dat zy ook gebruiken om hun aardappelakkeis af te grenzen en te beschutten tegen weer en (vooral) wind. Dit dorpje ligt op een klein plateau aan de Noordweste lijke zijde ran het eilandje. Aardap pels zyn het voornaamste gewas, aat op de dertig acres cultuurgrond wordt verbouwd. Ook groenten, appels en perziken groeien op Tristan da Cunha. De ossewagen is er het enige trans portmiddel. Hy dient ook om post en goederen van „beneden" (het strand ligt ongeveer 300 meter lager dan Edinburgh) te halen. Behalve ossen treft men voorts geiten en schapen aan. De sohapen vooral zijn belangrijk omdat zij de wol leveren, die de be volking zo dringend nodig heeft. Het is de taak der jonge vrouwen om de wol te spinnen, terwijl de oudeie vrouwen zorgen voor het wassen en verder prepareren der vaohten. Lang niet alle gezinnen beschikken over een eigen spinnewiel, maar burenhulp wordt naarstigJijk" betracht en daarom kan iedereen zijn eigen wol spinnen, wijl de eigenaars steeds bereid zijn om hun wiel tijdelijk in bruikleen af te ste&n. De zee levert ids in overvloed ter wijl twee keer per jaar de mannen naar Nightingale Island varen om er puane (mest) en 6tormvogelvet te ver garen. Zo is het leven op Tristan da Cunha, hard, simpel, primitief. De gezondheid der bewoners laat weinig te wensen over. Grillig en gevaarlijk zijn de kusten van die uitgedoofde vulkaan. Wol ken omfloersen vaak zijn top. Maar strand, akkerbouw, bossen en sneeuw sieren zyn hellingen. Eenzaam en verlaten ligt Tristan da Cunha in dc oneindige wateren van de Atlan tische Oceaan, eenzaam en verlaten, doch niet onbewoond, en dit eiland- Je kan er op bogen, de enige plek op aarde te zyn, waar een „ideale sa menleving" een eeuw in stand bleef. Nadruk verboden 4 Ossewagens vormen op Tristart da Cunha het enige vervoermiddel. De weinige huizen in Edinburgh zijn gebouwd van ruwe stenen..1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 10